Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Σύγκλητος ΕΛΜΕΠΑ: Έξι επισημάνσεις για τη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Πανεπιστήμια

Δημοσίευση: 20/01/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η Σύγκλητος του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, στη συνεδρίαση με  αρ. πράξης 47/14.01.2021, συζήτησε σχετικά με τη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και επισημαίνει ομόφωνα τα εξής:

1)    Εδώ και πολλά χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο της εισαγωγής φοιτητών σε Τμήματα ΑΕΙ με βαθμολογίες κάτω από τη βάση. Παρατηρείται επίσης, μαθητές με άριστη ή πολύ καλή βαθμολογία στο Λύκειο να γράφουν χαμηλούς βαθμούς στις πανελλήνιες εξετάσεις, συγκεντρώνοντας έτσι ελάχιστα μόρια. Επομένως, οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν αποτυπώνουν πάντα το γνωστικό υπόβαθρο και τις δυνατότητες των μαθητών, μολονότι αποτελούν ένα αδιάβλητο σύστημα εξετάσεων μεταξύ των υποψηφίων για την πλήρωση συγκεκριμένου αριθμού θέσεων στην ανώτατη εκπαίδευση.

2)    Η γνώμη μας είναι ότι πρέπει να ενισχυθεί το κύρος του εθνικού απολυτηρίου και να αποσυνδεθεί το Λύκειο από την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, ώστε η δευτεροβάθμια εκπαίδευση να ανακτήσει σταδιακά το μορφωτικό της ρόλο. Κύριος στόχος της κοινωνίας οφείλει να είναι η ολοκληρωμένη, ποιοτική μόρφωση των νέων γενεών. Οι υποψήφιοι φοιτητές πρέπει να επιλέγουν το Τμήμα όπου πραγματικά θέλουν να σπουδάσουν και όχι να καταλήγουν τυχαία στις τελευταίες τους επιλογές, κάτι που σίγουρα επηρεάζει και τις σπουδές τους. Οποιαδήποτε μεταρρύθμιση είναι αναγκαίο, κατά τη γνώμη μας, να ξεκινήσει από το Λύκειο ή και από χαμηλότερη βαθμίδα της εκπαίδευσης, αλλιώς κινδυνεύει να είναι πρόχειρη, πρόσκαιρη και αναποτελεσματική.

3)    Επισημαίνεται ότι η βάση εισαγωγής των Τμημάτων καθορίζεται κυρίως από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων, τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης και, πλέον στην εποχή μας, από την οικονομική κατάσταση που επιβάλλει σε σημαντικό αριθμό υποψηφίων να επιλέγει Τμήματα κοντά στη μόνιμή τους κατοικία. Η ποιότητα των σπουδών στα πανεπιστημιακά Τμήματα δεν αποτελεί δυστυχώς πια το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής για τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα πάρα πολλά Τμήματα της Περιφέρειας με υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο να έχουν ιδιαίτερα χαμηλές βάσεις εισαγωγής. Το φαινόμενο αυτό εντείνεται από τη διαχρονική αδυναμία της Πολιτείας να εξασφαλίσει δωρεάν φοιτητική στέγη, μετακίνηση και σίτιση στους οικονομικά αδύναμους φοιτητές.

4)    Πιστεύουμε ότι η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής θα οδηγήσει, εν μέσω πανδημίας και οικονομικής κρίσης, σε σημαντική μείωση του αριθμού των εισακτέων στα Πανεπιστήμια. Καθώς μάλιστα η Πολιτεία δεν έχει μεριμνήσει, ως οφείλει, να τους διασφαλίσει άλλες διεξόδους για το μέλλον τους, τους οδηγεί με αυτό τον τρόπο στην ιδιωτική εκπαίδευση και τα -αμφιβόλου ποιότητας- κολλέγια. [Εκτιμάται ότι η μείωση των εισακτέων θα ανέλθει από φέτος σε δεκάδες χιλιάδες, ανάλογα με τον καθορισμό -από το Υπουργείο- του εύρους απόκλισης της ελάχιστης βάσης εισαγωγής από το μέσο όρο των βαθμολογιών των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο]

5)    Η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής πρόκειται να θίξει κατεξοχήν τα περιφερειακά Πανεπιστήμια, τα οποία εξαιτίας κυρίως οικονομικών και πληθυσμιακών λόγων, δεν προσελκύουν πολλούς φοιτητές με υψηλές βαθμολογίες στις πανελλήνιες εξετάσεις. Είναι βέβαιο ότι με την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, θα υπάρξουν χιλιάδες κενές θέσεις στα περιφερειακά Πανεπιστήμια, με συνέπεια να απειληθεί άμεσα η δυναμική και η προοπτική πολλών Τμημάτων που προσφέρουν σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο.

6)    Επομένως θεωρούμε ότι τα Πανεπιστήμια, με βάση το αυτοδιοίκητο και τον στρατηγικό τους σχεδιασμό, πρέπει να έχουν σημαντικό λόγο για τον αριθμό των εισακτέων στα ακαδημαϊκά Τμήματα. Είναι απαραίτητο να γίνει επανακαθορισμός του αριθμού των εισακτέων ανά Τμήμα με βάση τις εισηγήσεις των Πανεπιστημίων, αλλά και συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια όπως η στελέχωση των Τμημάτων (π.χ. λόγος φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ), οι υποδομές που αυτά διαθέτουν και η απορρόφηση των αποφοίτων τους από την αγορά εργασίας.

Σχόλια (7)

 
ένας
22 Ιαν 2021 18:21

Έστω ότι το κράτος φτιάχνει καταλύματα για όλους τους φοιτητές σε ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο τότε οι βάσεις εκεί θα αλλάξουν αφού τα παιδιά από τις πόλεις κράτη Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα δηλώνουν και περιφερειακά πανεπιστήμια

 
Διδασκων
21 Ιαν 2021 12:36

Οσο δεν βλεπουμε τη πραγματικοτητα τοσο θα βουλιαζουμε στα τρικοσμικα αζητητα. Στις θετικες επιστημες μαθητης που γραφει κατω απο τη βαση στα μαθηματικα και πολυ περισσοτερο 2, 3 ή 4 στα περιφερειακα, δεν τελειωνει ποτε. Αυτο ειναι ενα πολυ ασφαλες κριτηριο και μιλαω εκ πειρας ως διδασκων. Αλλο τωρα αν οι διδασκοντες ειδικα στα περιφερειακα για να μην χασουν τη δουλεια τους με το κλεισιμο των σχολων "αναγκαζονται" το 1 να το κανουν 5 για να εχουν αποφοιτους και γιατι δεν αντεχουν τη γκρινια " δασκαλε περασε με εχω 10 χρονια εδω". Δεδομενου οτι υπαρχουν αξιολογοι ερευνητες μελη ΔΕΠ και στα περιφερειακα, η λυση θα ηταν να κλεινουν ως τμηματα και να μην δεχονται φοιτητες αλλα να μετατρεπονται σε ερευνητικα κεντρα ωστε τουλαχιστον να μην χανονται αξιολογοι επιστημονες.

 
Manos
21 Ιαν 2021 10:12

Λυπάμαι, αλλά σύντομα θα αποδειχτεί ότι κάποιες σχολές, ίσως κάποια πανεπιστήμια, νεόκοπα και μη, θα αναγκαστούν να κλείσουν. Και είναι καλύτερα να γίνει αυτό, γιατί οι διαθέσιμοι πόροι για την παιδεία είναι πια λιγοστοί, οπότε καλύτερα να κατευθυνθούν σε πανεπιστήμια που σέβονται τους φοιτητές τους και παράγουν εκπαιδευτικό έργο. Δεν υπάρχουν δηλαδή απλά για να συντηρούν το προσωπικό τους και τις τοπικές κοινωνίες που με πολιτικές πιέσεις τα δημιούργησαν.

 
Jack senior
21 Ιαν 2021 08:46

Ως φορολογούμενος, μου είναι αδύνατο να δεχθώ πως ενα πανεπιστήμιο πρέπει να λειτουργει στην περιφέρεια (όχι πάντα σε ακριτικη περιοχή), και μάλιστα διεσπαρμένο σε διάφορες πόλεις (και ιδιαίτερα σε νησιά), μόνο και μόνο για εθνικούς λόγους ή για αναπτυξιακούς λόγους της τοπικής κοινωνίας (ενοικιάσεις διαμερισμάτων, σουβλατζίδικα, τυροπιτάδικα κτλ), ενώ η ζήτησή του είναι πολύ χαμηλή, και δέχεται φοιτητές με βαθμολογία κάτω π.χ. του 7. Η διεύρυνση των ελληνικών ΑΕΙ έγινε άναρχα, χωρίς ακαδημαικά κριτήρια, και τελικώς τα θύματα είναι οι φοιτητές και οι οικογένειές τους. Αυτό ισχύει για αρκετά παν/μια. Θα πρέπει αυτό κάπου να σταματήσει, και η καθιέρωση της βάσης ΕΒΕ είναι προς την σωστή κατεύθυνση.

 
Observator
21 Ιαν 2021 02:13

Kανετε ένα λάθος. Οπως ειναι το συστημα που προτεινει η Κεραμέως κοβει τις πολυ χαμηλές βαθμολογίες αλλά παράλληλα, στην περίπτωση που ο μέσος όρος ειναι ψηλός, μπορεί να αποκλείει και αποφοιτους με σχετικά μεγάλες βαθμολογίες. Επομένως ακόμα και αν λέτε οτι ο βαθμός των πανελληνίων αναδεικνύει γνωστικό υπόβαθρο δε φαίνεται αυτό από το προτεινόμενο συστημα. Και αυτο γίνεται πιο έντονο αν για κάποιο λόγο κάποια παιδιά δεν δώσουν πανελλήνιες, δηλ. αν το 30% των πιο ασθενών φοιτητών δε δώσει πανελληνιες και πάει στην τεχνική εκπαίδευση οπως λένε τότε η βαση θα ανεβει προς τα πάνω.

 
ΔΕΠ
20 Ιαν 2021 21:46

Σε ότι αφορά την 1η επισήμανση, μάλλον ισχύει ακριβώς το αντίθετο: Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι αυτές που αντανακλούν κατά κύριο λόγο το γνωστικό επίπεδο των μαθητών και όχι οι σχολικές επιδόσεις. Ως γνωστό, σημειώνονται ασυνήθιστα μεγάλα ποσοστά αριστείας, αφού πολλοί καθηγητές ξεκινούν τη βαθμολογία τους με βαθμούς πάνω από 18!

Επίσης, η ανησυχία είναι έκδηλη, ειδικά σε περιφερειακά τμήματα που κινδυνεύουν με μικρότερο αριθμό εισακτέων, που αν και επιθυμητό από αυτά, μάλλον αποτελεί πρόσχημα για να αιτιολογήσει τα προβλήματα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα Πανεπιστήμια. Μικρότερος αριθμός εισακτέων συνεπάγεται και μειωμένη χρηματοδότηση από την πολιτεία.

 
xyz
20 Ιαν 2021 21:16

1) Οι βαθμοί στις Πανελλήνιες αντιπροσωπεύουν σχεδόν πάντα το γνωστικό υπόβαθρο και τις δυνατότητες των μαθητών
2) Το κύρος του απολυτηρίου του Λυκείου δεν μπορεί να εμποδίζει ότι οι πιο αδύνατοι μαθητές θα καταλήγουν στις τελευταίες επιλογές τους
3) Η ποιότητα σπουδών ποτέ δεν απετέλεσε το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής
4)&5) Είναι αδύνατο σε μια ζωή να "βγάλει" 5 έτη σπουδών μηχανικού Πολυτεχνείου μαθητής με 7-8 χιλιάδες μόρια πανελληνίων
6) Τα πανεπιστήμια πάντα ζητούν λιγότερους εισακτέους. Πως συμβαδίζει με τη λαϊκίστικη ατάκα στο (4) για τα Κολλέγια?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.