Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Σύγκλητος Παν. Δυτ. Μακεδονίας: Η “βάση εισαγωγής” στα ΑΕΙ απειλεί τη βιωσιμότητα των περιφερειακών Πανεπιστημίων

Η Σύγκλητος καλεί το υπουργείο Παιδείας να εκπονήσει μελέτες για τις αναμενόμενες επιπτώσεις της θεσμοθέτησης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής
Δημοσίευση: 21/01/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής  των υποψηφίων στα ΑΕΙ  αδικεί και απειλεί τη βιωσιμότητα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, για τα οποία υπάρχει ορατός κίνδυνος συρρίκνωσης σε αριθμό φοιτητών και ενδεχομένως μακροπρόθεσμα σε αριθμό Τμημάτων.

Στην εκτίμηση αυτή προέβη η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, σε ανακοινωθέν που εξέδωσε, μετά τη σημερινή συνεδρίαση, κια υπογραμμίζει τα εξής:

Α. Είναι εύκολα κατανοητό ότι η επιλογή των πανεπιστημιακών Τμημάτων από μέρους των υποψηφίων δεν καθορίζεται μόνο από τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις, αλλά κατεξοχήν από γεωγραφικά κριτήρια, με αποτέλεσμα να προτιμώνται τα κεντρικά Πανεπιστήμια.

Β.  Η παραπάνω διαπίστωση επιβεβαιώνεται και από τις μετεγγραφές προς τα Πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων, γεγονός που επιβαρύνει την ήδη ασφυκτική κατάσταση που δημιουργεί η τακτική του Υπουργείου να κατανέμει μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων από εκείνον που αποφασίζουν τα εν λόγω Πανεπιστημιακά τμήματα.

Γ.  Η μείωση του αριθμού εισακτέων στα κεντρικά Πανεπιστήμια (ουσιαστικά η αποδοχή του αριθμού που εκείνα προτείνουν) με τον παράλληλο εξορθολογισμό και έλεγχο της διαδικασίας των μετεγγραφών θα μπορούσε να λειτουργήσει αντισταθμιστικά υπέρ των περιφερειακών Πανεπιστημίων.Δ. ) Η ποιότητα στη δημιουργία και προώθηση της επιστημονικής γνώσης που παράγεται στα περιφερειακά Πανεπιστήμια προαπαιτεί την υποστήριξη του Υπουργείου σε υποδομές και προσωπικό, χρηματοδότηση και φοιτητικό δυναμικό.

Ε.  Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Περιφέρειας στη μεταλιγνιτική εποχή και να συμβάλει στην αναμενόμενη αλλαγή του οικονομικού της μοντέλου. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί δίχως το απαραίτητο κρίσιμο μέγεθος (Τμήματα και φοιτητές).

Η Σύγκλητος καλεί το υπουργείο Παιδείας να εκπονήσει μελέτες για τις αναμενόμενες επιπτώσεις της θεσμοθέτησης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, να εκτιμήσει τους πολλαπλούς ρόλους που διαδραματίζουν τα περιφερειακά Πανεπιστήμια (αναπτυξιακό, κοινωνικό, γεωπολιτικό, εθνικό), αλλά και να λάβει σοβαρά υπόψη τον στρατηγικό τους σχεδιασμό ενόψει των επερχόμενων προγραμματικών συμφωνιών.

Σχόλια (18)

 
Κωνσταντίνος
23 Ιαν 2021 00:33

Μασημένα λόγια, ναι μεν αλλά, να το δούμε... μπλα, μπλα, μπλα!! Έχετε άποψη εκεί στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας? Πείτε την καθαρά.

 
Πολίτης
22 Ιαν 2021 13:03

Τώρα τρέχετε και δεν φτάνετε ε; όταν πεταξατε τη ΣΤΕΦ ούτε λόγος ,οι αδικίες καμία φορά γυρνάνε μπούμερανγκ!!!!!

 
Αναδιοργάνωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
22 Ιαν 2021 12:51

Μέχρι το 2025 πρέπει τουλάχιστον το 70% των αποφοίτων Λυκείου να εισάγεται σε Δημόσια Πανεπιστήμια και το 30% σε Δημόσια ΙΕΚ.

Αυτό προϋποθέτει την αναδιοργάνωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

@Δρ. ΕΔΙΠ
22 Ιαν 2021 12:05

Δεν αρκεί οι νέοι απλώς να κάνουν εγγραφή ως φοιτητές, πρέπει να υπάρχει και εκπαιδευτικό αποτέλεσμα αλλιώς η πανεπιστημιακή μόρφωση δεν εχει αντίκρυσμα. Στόχος δεν είναι να μειώσουμε με τεχνητό τρόπο την ανεργία ή να στοιβάζουμε εισακτέους σε υποστελεχωμένα τμήματα που δεν έχουν λόγο ύπαρξης.

Πρέπει να αναβαθμιστεί η ποιότητα σπουδών και έρευνας στα Δημόσια ΑΕΙ ώστε να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να υστερεί σε σχέση με τις υπόλοιπες αναπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

@ τα ΤΕΙ ήταν μια λύση
22 Ιαν 2021 09:25

Οι βάσεις εισαγωγής που ανακοινώνονται κάθε χρόνο αφορούν συνήθως το 90% που είναι απόφοιτοι Γενικού Λυκείου του ίδιου έτους. Η βαθμολογία των Γενικών Λυκείων είναι ξεχωριστή από τα ΕΠΑΛ. Δε δίνουν εξετάσεις στην ίδια ύλη και τα ίδια μαθήματα.

Τα ΤΕΙ ήταν ένα αποτυχημένο πείραμα και καλώς καταργήθηκαν, πρέπει να προχωρήσει άμεσα η συγχώνευση των τμημάτων με τα πανεπιστημιακά.

 
Δικαιολογίες για τα ΑΕΙ
22 Ιαν 2021 12:44

Τα 500 τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων σε κάθε νομό της Ελλάδας που ιδρύθηκαν την περίοδο 1975-2010 σίγουρα δεν βοήθησαν την περιφερειακή ανάπτυξη ούτε σε ακαδημαϊκό ούτε σε παραγωγικό επίπεδο.

Μην προσπαθούμε να κρύψουμε δύο διαφορετικά προβλήματα επικαλούμενοι δήθεν άγνοια: Φυσικά πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις σχολών και τμημάτων σε κεντρικά Πανεπιστήμια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, όμως αυτό δε δικαιολογεί την χωροταξική εξακτίνωση των περιφερειακών ΑΕΙ με δεκάδες σχολές διάσπαρτες σε 5 ή 6 πόλεις ή ακόμα και νησιά, ενάντια σε κάθε ορθολογικό ακαδημαϊκό σχέδιο.

Επίσης, σε πολλά τμήματα η ιδιαίτερα χαμηλή βαθμολογία εισακτέων εμφανίζεται επί σειρά ετών χωρίς να συνδέεται με τη δυσκολία των θεμάτων εξετάσεων. Δεν είναι λογικό να βλέπουμε βάσεις εισαγωγής με 5 όταν ομοειδή τμήματα έχουν βάση εισαγωγής σταθερά πάνω από 14. Ούτε είναι λογικό τμήματα ΑΕΙ να μην επιλέγονται από κανέναν αριστούχο φοιτητή καθώς ακόμα και ο πρώτος εισακτέος έγραψε 12 ή 13.

Τα προβλήματα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δε θα επιλυθούν με την είσοδο ελλιπώς προετοιμασμένων μαθητών σε προγράμματα της Τριτοβάθμιας, αυτό πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό.

Τέλος, οι "αιώνιοι" φοιτητές είναι απλώς εγγραφές ονομάτων στους καταλόγους των Γραμματειών, δεν αποτελούν πρόβλημα. Το πρόβλημα της καθυστέρησης και εγκατάλειψης σπουδών, ακόμα και εντος των κανονικών ετών φοίτησης εμφανίζεται τόσο σε κεντρικές όσο και σε περιφερειακές σχολές, μάλιστα γίνεται εντονότερο λόγω της κακής δομής των Δημοσίων ΑΕΙ που σπαταλά πολύτιμους πόρους.

Η Ελλάδα χρειάζεται 5 βιώσιμα και διεθνώς ανταγωνιστικά Περιφερειακά Πανεπιστήμια, σε Θράκη και Ανατολική Μακεδονία, Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησο και ΝΔ Ελλάδα, Ήπειρο-Ιόνιο και ΒΔ Ελλάδα, Κρήτη και Αιγαίο - αυτά θα μπορούν να προσελκύσουν προσωπικό ώστε να προσφέρουν ποιότητα σπουδών και να οργανώσουν ερευνητικά προγράμματα χωρίς να υστερούν σε τίποτα σε σχέση με τα κεντρικά.

@ Επίσης ΔΕΠ
22 Ιαν 2021 00:24

έλεος με το κλισέ "σουβλάκια και γκαρσονιέρες"! όποιος αμφισβητεί ότι ένα Πανεπιστήμιο συμβάλλει καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη έχει πλήρη άγνοια της αναπτυξιακής πολιτικής.

 
Δρ. ΕΔΙΠ
22 Ιαν 2021 12:05

Τα Πανεπιστημια που τοσα χρονια φωναζουν για να ανεβει η βαση εισαγωγης τωρα φωναζουν να μην γινει αυτο διοτι θα κλεισουν τα περιφερειακα που εχουν τις χαμηλες βασεις. Η Κυβερνηση φαινεται ετοιμη να ικανοποιησει το αιτημα των περιφερειακων Πανεπιστημιων. Πεταγονται ομως τα μη ακριτικα Πανεπιστημια της περιφερειας και δικαιως μιλανε για αδικια αν η αναβαθμιση των βασεων γινει μονο σε αυτους. Εχω να κανω μια προταση που θα βγαλει τη κυβερνηση απο τη δυσκολη θεση. Η προταση μου ειναι να γινει υποχρεωτικη η Πανεπιστημιακη εκπαιδευση. Παγκοσμια καινοτομια. Ετσι απαλλασομαστε απο το βραχνα των βασεων αφου καθε πολιτης ανεξαρτητα αν εγραψε αριστα ή το απολυτο μηδεν καπου υποχρεωτικα θα εισαγεται . Εδω μπορει να βοηθησει και η πανεπιστημιακη αστυνομια δηλαδη να προσαγει βιαως τους αντιρρησιες δηλαδη αυτους που δεν θα θελουν να φοιτησουν. Ετσι και αλλιως στις ηλικιες μεταξυ 18 και 30 σχεδον κανενας δεν θα δουλευει τα επομενα χρονια.

 
dstou
22 Ιαν 2021 11:33

Plot synopsis
Φτιάχνω κάτι. Δεν 'περπατάει' καλά. Να βάλουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής? Όχι, γιατί θα κλείσουμε.
Τι θέλαμε και το φτιάξαμε τότε?

 
τα ΤΕΙ ήταν μια λύση
22 Ιαν 2021 09:25

Το πρόβλημα αναδεικνύεται από το κενό που άφησαν τα ΤΕΙ και οι ειδικές εξετάσεις των ΕΠΑΛ.
Οι χαμηλές βάσεις δεν προέκυψαν επειδή ξαφνικά οι μαθητές είχαν χαμηλές επιδόσεις. Οι εισαγωγικές εξετάσεις μέσω ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ ήταν (όπως είναι γνωστό) πολύ ποιο εύκολες, με αποτέλεσμα η βαθμολογία να διατηρείται σε σχετικά καλό επίπεδο. Τώρα όμως που δίνουν όλοι τις ίδιες εξετάσεις, φάνηκε το κενό όπου μεγάλο μέρος μαθητών είχαν πολύ χαμηλή επίδοση.
Οπότε κάποιος σήκωσε το χαλί και φάνηκε η σκόνη που τόσο καιρό καλυπτόταν με διπλές εξετάσεις και εισαγωγή στα ΤΕΙ.

 
Δεν θα κλείσει τίποτα
22 Ιαν 2021 09:23

Κανείς δε θέλει να καταργηθούν τμήματα, ούτε το πανεπιστήμιο γιατί θα μειωθεί ο αριθμός των τμημάτων του, ούτε το υπουργείο για τις ψήφους, ούτε οι πόλεις για τους φοιτητές. Κάθε φορά που τίθεται θέμα γίνεται μια δήθεν συζήτηση όπου στο τέλος όχι μόνο δεν κλείνουν αλλά δημιουργούνται επιπλέον τμήματα και σχολές. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν 2 και 3 πανομοιότυπα τμήματα στο ίδιο ΑΕΙ που αλλάζουν λίγο τον τίτλο για να φαίνεται ότι διαφέρουν και άρα έχουν λόγο ύπαρξης. Όσο για τα περιφερειακά τα προβλήματα τους πολλές φορές θαβονται με υποσχέσεις ότι θα πάρουν προσωπικό, κτήρια κτλ. Και τελικά μένουν 3 άνθρωποι να βγάλουν ένα πρόγραμμα σπουδών όταν στο ΕΚΠΑ είναι 43.

 
Σκέψη
22 Ιαν 2021 08:46

Ποιος συντηρεί όλα τα πανεπιστήμια σε όλες τις πόλεις και χωριά ανα την Ελλάδα; Τους ρωτήσατε; Τι νόημα έχει να υπάρχουν 50 ιστορικά τμήματα για παράδειγμα και να παρακαλάνε τους υποψήφιους με 4 στην ιστορία να δηλώσουν το τμήμα;

 
τι λέμε λοιπόν
22 Ιαν 2021 06:32

Όταν ιδρύονταν συνεχώς τα περιφερειακά δεν μας προβλημάτισε; Γιατί αντιδράσατε κάποιοι που δεν ιδρύθηκαν την τελευταία στιγμή ορισμένα και ακυρώθηκαν; Έχετε αναλογιστεί ότι μια χώρα μικρή σαν την Ελλάδα δε μπορεί να συντηρεί τόσα ΑΕΙ (εξαφανίστηκαν τα ΤΕΙ); Τους ικανοποιεί να έχουν βάση εισαγωγής 3; Αρκεί να γεμίσουν;Ποιος πληρώνει και συντηρεί όλα αυτά; Τους ρωτήσατε;

 
Επίσης ΔΕΠ
22 Ιαν 2021 00:24

@ΔΕΠ
έλεος με το κλισέ "σουβλάκια και γκαρσονιέρες"! όποιος αμφισβητεί ότι ένα Πανεπιστήμιο συμβάλλει καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη έχει πλήρη άγνοια της αναπτυξιακής πολιτικής. Tι θέλουμε επιτέλους; ένα υπερυδροκέφαλο κράτος όπου όλα συγκεντρώνονται στην Αθήνα και εντελώς δευτερευόντως σε μια - δυο άλλες πόλεις; Βάλτε στο google: map of universities in (όνομα χώρας) και δείτε τι γίνεται παντού. Όσο για το 2,3,4 επιτέλους! πάψτε να αναφέρεστε σε ένα ή δύο το χρόνο περιστατικά, εντελώς μεμονωμένα. Το 2 είναι λευκή κόλλα, το 8 είναι ένα κακό γραπτό για το οποίο ΦΤΑΙΕΙ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ! Χιλιάδες παιδιά του 7 του 8 και του 9 σπούδασαν και έφυγαν στο εξωτερικό όπου κάνουν μεταπτυχιακά ή εργάζονται σε δουλειές που τις πήραν με το πτυχίο τους και όχι με ρουσφέτι. Και φυσικά χιλιάδες είναι αυτά που εργάζονται στην Ελλάδα. Και χιλιάδες είναι αυτά που εγκατέλειψαν, αλλά όχι επειδή μπήκαν με χαμηλό βαθμό, δείτε πόσες χιλιάδες εγκαταλείπουν το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ. Δείτε πόσες χιλιάδες είναι "αιώνιοι" φοιτητές σε αυτά τα ιδρύματα.

 
Ουπς
22 Ιαν 2021 00:12

Τώρα θυμηθήκατε ότι απειλείται η βιωσιμότητά σας;

 
Ανωντμος
21 Ιαν 2021 23:00

Το θέμα είναι αν θέλουμε ή δεν θέλουμε περιφερειακα πανεπιστήμια. Για όσους λένε προσφέρετε σύγχρονα προγράμματα κλπ για να μη κλείσει το πανεπιστήμιο... Απλά δεν ξέρουν τι τους γίνεται ακόμα και το εκπα το απθ αν μετακομίσουν δυτική Μακεδονία ή σε νησί...Η βάση θα πέσει πολύ κάτω της βάσης. Θα γυρίσετε να πείτε να προσφέρουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών? Να αντιστρέψω το ερωτημα... Μηοως πληρώνουμε πολλά πανεπιστήμια στα αστικά κέντρα? Μήπως να κλείσουν μερικά τμήματα του είναι κοινά στα πανεπιστήμια ιδίων πόλεων.?.

 
ΔΕΠ
21 Ιαν 2021 19:33

Συνάδελφοι, έχετε ξεχάσει το σκοπό των ΑΕΙ και των θέσεων εργασίας μας. Ο σκοπός ΔΕΝ είναι να "γεμίζουν τα ΑΕΙ" ή να πουλάνε σουβλάκια και να νοικιάζουν διαμερίσματα οι τοπικές κοινωνίες. ΔΕΝ είναι να βρουμε φοιτητές οποιασδήποτε στάθμης ακόμη και απροετοίμαστους και αδύναμους στα μαθήματα. Τα λεφτά μας μας τα δίνει ο φορολογούμενος. Θέλει να συντηρεί τμήματα στα πέρατα της οικουμένης; Για μαθητές που περνάνε με 2,3,4; Δε νομίζω. Προσαρμοστείτε, προσφέρετε προγράμματα σπουδών σύγχρονα, και κυρίως ΔΟΚΙΜΑ, όχι παράξενα μαθηματα τίτλους και αντικείμενα που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον κόσμο, και η ζήτηση θα έρθει.

 
Περιφερειακά Πανεπιστήμια
21 Ιαν 2021 17:37

Μήπως πλέον πρέπει να δούμε γιατί υπάρχουν τα περιφερειακά πανεπιστήμια κι αν πρέπει να διατηρηθούν σε αυτή τη μορφή; Αν πρέπει με ποιο τρόπο θα ενισχυθούν ώστε κάποια τμήματα τους να μην αποτελούν επιλογή μόνο των μαθητών του 3 και 4; Το θέμα είναι να μην μειωθεί ο αριθμός των τμημάτων ή να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να αναβαθμιστουν ουσιαστικά;

 
Παναγιώτης
21 Ιαν 2021 16:58

Είναι εθνικής σημασίας ορισμένα ιδρύματα, χρειάζεται προσοχή, ας μείνουν με λιγότερους φοιτητές τα τμήματα της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Αναφορικά με το κόστος δείτε πόσα ξοδεύει το υπουργείο άμυνας για την υπεράσπιση της χώρας, αστεία νούμερα στον προϋπολογισμό το κόστος λειτουργίας μερικών τμημάτων

 
Να βοηθήσω...
21 Ιαν 2021 15:23

Το θέμα είναι το ακριβώς αντίθετο... να μην αδειάσουν τα περιφερειακά.

 
Δεν καταλαβαίνω
21 Ιαν 2021 14:59

Το θέμα είναι να γεμίσουν τα ΑΕΙ παντός τόπου με οποίο κόστος;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.