Α. Η θεσμοθέτηση ενός συντελεστή επί μίας Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, τον οποία θα αποφασίζουν οι επιμέρους Σχολές, παρότι αυξάνει τον βαθμό συμμετοχής των Πανεπιστημίων στη διαδικασία εισαγωγής, απέχει σημαντικά από το να θεωρηθεί η ιδανική λύση. Αντίθετα, προτείνεται ως ορθότερη επιλογή η αποδοχή, εκ μέρους του Υπουργείου, των προτάσεων των Πανεπιστημίων ως προς τον αριθμό των εισακτέων.
Β. Τα περιφερειακά απομακρυσμένα Τμήματα που προστέθηκαν μετά τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ και ξεκίνησαν να λειτουργούν ως πανεπιστημιακά Τμήματα με τρομακτικές ελλείψεις βασικών υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού, θα πρέπει να αποδεσμευτούν πλήρως από τους περιορισμούς της χρηματοδότησης τους.
Τα παραπάνω τονίζει σε ανακοινωθέν η Σύγκλητος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΚΛΗΤΟΥ ΤΟΥ ΓΠΑ
Η Σύγκλητος του ΓΠΑ (συνεδρία 580/29.01.2021) τοποθετούμενη επί του Νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση και ειδικότερα όσον αφορά το προτεινόμενο νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, αποφάσισε τα ακόλουθα:
1. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το ισχύον σύστημα πάσχει από σοβαρές αδυναμίες: πρώτον, ο αριθμός των εισακτέων στη συντριπτική πλειοψηφία των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με τις πραγματικές δυνατότητες των τμημάτων υποδοχής σε διδακτικό προσωπικό και υποδομές. Δεύτερον, η δυνατότητα πρόσβασης στα διάφορα τμήματα είναι ανισοβαρής, με ορισμένα τμήματα να διατηρούν επιλεκτικά το «δικαίωμα» μικρού αριθμού εισακτέων, ενώ την ίδια στιγμή άλλα τμήματα καλούνται να απορροφήσουν την πλεονάζουσα ζήτηση χωρίς περιορισμούς. Αυτό με τη σειρά του προκαλεί ένα τρίτο πρόβλημα, της τυχαίας εισαγωγής υποψηφίων σε τμήματα τα οποία είναι πολύ χαμηλά στη σειρά προτίμησης τους με ότι αυτό συνεπάγεται. Χαρακτηριστικά επισημαίνεται η εισαγωγή φέτος σχεδόν 5,000 υποψηφίων στα διάφορα γεωπονικά τμήματα, την ίδια στιγμή που για τα κτηνιατρικά τμήματα ο αντίστοιχος αριθμός δεν υπερέβη τους 180. Επισημαίνεται επίσης ότι ο αριθμός εισακτέων στο ΓΠΑ είναι τριπλάσιος των όσων εισηγήθηκαν οι Γενικές Συνελεύσεις των Τμημάτων του.
2. Στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου του Δημόσιου Πανεπιστημίου, επιβάλλεται η δυνατότητα καθορισμού του αριθμού των εισακτέων από κάθε Τμήμα με βάση τόσο τις πραγματικές του δυνατότητες όσο και τις προοπτικές απασχόλησης των αποφοίτων του, διαδικασία στην οποία μπορούν να μετέχουν συμβουλευτικά τα επιμελητήρια και οι κοινωνικοί και παραγωγικοί φορείς. Η θεσμοθέτηση ενός συντελεστή επί μίας Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, τον οποία θα αποφασίζουν οι επιμέρους Σχολές, παρότι αυξάνει τον βαθμό συμμετοχής των Πανεπιστημίων στη διαδικασία εισαγωγής, απέχει σημαντικά από το να θεωρηθεί η ιδανική λύση. Αντίθετα, προτείνεται ως ορθότερη επιλογή η αποδοχή, εκ μέρους του Υπουργείου, των προτάσεων των Πανεπιστημίων ως προς τον αριθμό των εισακτέων.
3. Τα περιφερειακά απομακρυσμένα Τμήματα που προστέθηκαν μετά τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ και ξεκίνησαν να λειτουργούν ως πανεπιστημιακά Τμήματα με τρομακτικές ελλείψεις βασικών υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού, θα πρέπει να αποδεσμευτούν πλήρως από τους περιορισμούς της χρηματοδότησης τους για ένα χρονικό διάστημα ώστε αυτά να μπορέσουν να γίνουν ανταγωνιστικά των άλλων υπαρχόντων ομοειδών τμημάτων της Χώρας.
4. Για τα Πανεπιστήμια που είναι εγκατεστημένα σε απομακρυσμένες / ακριτικές περιοχές της Χώρας, με το μειονέκτημα της μειωμένης γεωγραφικής πρόσβασης τους, προτείνεται μια σαφής διαφοροποίηση ως προς την βάση εισαγωγής σε αυτά καθώς και η πλήρης αποδέσμευση της χρηματοδότησης τους.
Κοροϊδευαν τους φοιτητές και αποφοίτους των ΤΕΙ από το 1990 μέχρι το 2018 όταν μιλούσαν για ακαδημαϊκή "ανωτατοποίηση" και επαγγελματικά δικαιώματα.
Τα ΤΕΙ ιδρύθηκαν το 1983, ανωτατοποιήθηκαν το 2001 και αξιολογήθηκαν το 2013 από την ΑΔΙΠ άρα η ευθύνη είναι διαχρονική για αυτές τις αποφάσεις. Εάν το κράτος είχε σαφές σχέδιο θα είχαν ενσωματωθεί στις πανεπιστημιακές σχολές τις προηγούμενες δεκαετίες, που υπήρχε περιθώριο να διορθωθούν αυτές οι στρεβλώσεις.
Οι φοιτητές των ΤΕΙ που πήραν πτυχίο πχ. το 2015 δεν ευθύνονται για την υποβάθμιση.
Βιώσιμη λύση το 2021-2030 δεν μπορεί να είναι ο αποκλεισμός μαθητών που έτυχε να γράψουν πχ. ένα 9 σε ένα από τα τέσσερα μαθήματα - δείτε πώς σε όλες τις υπόλοιπες χώρες έχει αυξηθεί η συμμετοχή σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα ενώ η Ελλάδα υστερεί: Μεταπτυχιακοί φοιτητές με ποσοστό συμμετοχής 3,1% (25η θέση στην ΕΕ).
Το υπουργείο πρέπει να προχωρήσει σε ανασυγκρότηση του ακαδημαϊκού χάρτη και να μη ρίχνει το βάρος των αποφάσεων στους φοιτητές και τις επιλογές τους.
@ xyz
31 Ιαν 2021 22:46
Είναι αδιανόητο πανεπιστημιακοί να παριστάνουν πως δεν καταλαβαίνουν ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σπουδές μιας επιστήμης κάθε μαθητής, όσο αδύναμος και αν είναι. Να ζητάνε πανεπιστήμια και πολιτεία να κοροϊδεύουν τους μαθητές.
Τα Τμήματα των ΤΕΙ που έκανε ο Γαβρόγλου πανεπιστημιακά Τμήματα στα χαρτιά πρέπει να κλείσουν. Είναι παρανοϊκό, εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και ανέφικτο, η πολιτεία να επενδύσει να κάνει τους τίτλους ποιοτικά πανεπιστήμια, με μαγιά/πυρήνα την ακαδημαϊκή ποιότητα και τις αντιλήψεις των ΤΕΙ. Την ώρα που δεν μπορεί να υποστηρίξει ούτε τις καταξιωμένες σχολές