Η εναρκτήρια εκδήλωση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος «Ρομποτικής & STEAM FLL – GAME CHANGERS» προγράμματος Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που εφαρμόζεται φέτος σε πιλοτικά σχολεία της χώρας, στο πλαίσιο της δράσης ‘’Εργαστήρια Δεξιοτήτων’’, πραγματοποιήθηκε σήμερα , παρουσία της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και της Γενικής Γραμματέως Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Σίσσυς Γκίκα.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν 100 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων που συμμετέχουν στην επιμόρφωση, από την Ξάνθη μέχρι την Ηλεία και από τα Ιωάννινα μέχρι τη Μυτιλήνη. Η προετοιμασία του προγράμματος ξεκίνησε ένα χρόνο πριν, μέσω της πλατφόρμας 21+, σε συνεργασία με το ΙΕΠ και το ΥΠΑΙΘ, με στόχο τη βέλτιστη επιστημονική και παιδαγωγική του επάρκεια, για την εποικοδομητική συμμετοχή των μαθητών στην ψηφιακή κοινωνία.
Συναρμολόγηση, κίνηση, ήχος και φωτισμός, μπαίνουν στο σχολικό περιβάλλον και το υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, ενδυναμώνοντας δεξιότητες μαθητών Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων για συνεργασία, επίλυση προβλημάτων και δημιουργικές λύσεις.
Περισσότερα από 200 σχολεία όλης της Ελλάδας εφαρμόζουν φέτος πιλοτικά τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων μέσα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμά τους σε 4 άξονες: α) Ευ Ζην, με μαθήματα αγωγής υγείας όπως η πρόληψη από τις εξαρτήσεις, η οδική ασφάλεια και η σεξουαλική αγωγή, β) Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση και η πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, γ) Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, με προγράμματα εθελοντισμού, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, και δ) Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, τη ρομποτική, την επιχειρηματικότητα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Στόχος είναι τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» να επεκταθούν τη νέα σχολική χρονιά 2021-2022 σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Η υπουργός Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Επενδύουμε στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων ζωής, γιατί οραματιζόμαστε ένα δημόσιο σχολείο που εστιάζει στη μετάδοση της γνώσης και παράλληλα εφοδιάζει τα παιδιά μας με δεξιότητες του 21ου αιώνα. Μία από τις θεματικές που εισάγονται στα σχολεία στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η ρομποτική, που συμβάλλει στην ενδυνάμωση της υπολογιστικής και αναλυτικής σκέψης, της δημιουργικότητας, της συνεργασίας, της επίλυσης προβλημάτων. Μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μας στο πρόγραμμα ρομποτικής, επενδύουμε στο πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό μας, ώστε να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να γνωρίσουν νέα εργαλεία και μεθόδους διδασκαλίας και να καλλιεργήσουν σταδιακά με τη σειρά τους στους μαθητές νέες, πολύτιμες δεξιότητες.»
Για σοβαρή Ρομποτική χρειάζονται θεμέλια σε μαθήματα όπως Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική, ίσως και άλλες επιστήμες ανάλογα με την εφαρμογή της (πχ. Βιολογία, Χημεία, Οικονομικά) και λογικά πρέπει να απευθύνεται σε παιδιά 15 ετών και άνω.
Αν εξαντλείται σε απλοϊκές εφαρμογές με έτοιμα στοιχεία ή μια βιβλιογραφική εργασία ανασκόπησης δε θα έχει καμία διαφορά με το μάθημα της «Τεχνολογίας» στην Α' Λυκείου, όπως διδάσκεται εδώ και 25 χρόνια...
Μπορεί να ενταχθεί η Ρομποτική ως τετράωρη απασχόληση σε μια Απογευματινή Ζώνη για τα παιδιά του Λυκείου, με σαφώς ορισμένους εκπαιδευτικούς στόχους.
Επιτέλους, ας καταλάβουν οι διάφοροι ιθύνοντες πως διαγωνισμοί "Ρομποτικής" σε κάθε περιοχή της Ελλάδας και τα σχετικά σεμινάρια μπορούν να δημιουργούν φωτογραφικά στιγμιότυπα όμως το ενδιαφέρον των μαθητών είναι μικρής διάρκειας εφόσον δεν έχουν ένα ωρολόγιο πρόγραμμα που να ενσωματώνει λειτουργικά αυτές τις δραστηριότητες.
Τα παιδιά δε θα αφήσουν τα μαθήματά τους για να ασχολούνται με "πυροτεχνήματα" σε όποια περιοχή είναι της μόδας (πχ. Διαδίκτυο των Πραγμάτων). Άλλο παπαγαλίζω ορισμούς που ακούγονται στο εξωτερικό κι άλλο οργανώνω ένα σωστό μάθημα, με αρχή-μέση-συνέχεια στην επόμενη τάξη, με εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για κάθε ηλικία. Ούτε φυσικά έχει παιδαγωγικό ή εκπαιδευτικό νόημα να ασχολούνται με Ρομποτική από το Νηπιαγωγείο!