Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Έρχεται ανακατανομή αριθμού εισακτέων για να μην “πληγούν” τα τμήματα των Περιφερειακών Πανεπιστημίων

Η Ν. Κεραμέως σε συνεργασία με την ΕΘΑΑΕ, εξετάζει την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη , η οποία θα αποτυπωθεί στο Μηχανογραφικό Δελτίο με τα τμήματα προτίμησης που θα δηλώσουν φέτος οι υποψήφιοι
Δημοσίευση: 03/02/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αντισταθμιστικά μέτρα ώστε με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής να μην  «πληγούν» τα τμήματα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, κυρίως χαμηλής ζήτησης,  μελετά  η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η εφαρμογή των οποίων, σχεδιάζεται  να ξεκινήσει από φέτος.

Σύμφωνα με πληροφορίες του esos  η υπουργός  Παιδείας μελετά:

Ανακατανομή του αριθμού εισακτέων , ο οποίος θα ανακοινωθεί  το αργότερο μέχρι 15 Απριλίου.  

Θα υπάρξει   αύξηση  αριθμού εισακτέων σε περιφερειακά τμήματα, κυρίως χαμηλής ζήτησης, με αντίστοιχη μείωση  σε κεντρικά τμήματα.  

“Γενναία” αύξηση   θα κάνει το υπουργείο Παιδείας  σε τμήματα που με βάσει τον αλγόριθμο που “έτρεξε”  υπάρχει  εκτίμηση ότι λόγω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα μείνουν χωρίς φοιτητές.

Η Ν. Κεραμέως σε συνεργασία με την ΕΘΑΑΕ, εξετάζει ακόμη  την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη , η οποία θα αποτυπωθεί στο Μηχανογραφικό Δελτίο με τα τμήματα προτίμησης που θα δηλώσουν φέτος οι υποψήφιοι.

 Επίσης στα σχέδια του υπ. Παιδείας είναι η    ενίσχυση

  • της φοιτητικής μέριμνας,
  • της  φοιτητικής  στέγης,

 

Σχόλια (53)

 
Ισχυρά Περιφερειακά Πανεπιστήμια
06 Φεβ 2021 19:18

Η ανάπτυξη των Περιφερειακών Πανεπιστημίων και κατ'επέκταση της Ελλάδας δεν ισοδυναμεί με 500 τμήματα διάσπαρτα σε όλη τη χώρα. Χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός ώστε κάθε ΑΕΙ να ολοκληρώνεται με ακαδημαϊκή συνοχή, να μην προκύπτει ένα ετερόκλητο παζλ τμημάτων και σχολών κάτω από μια χαλαρή διοικητική ταμπέλα που δεν έχει καμία προοπτική στον 21ο αιώνα.

Επομένως, το Υπουργείο Παιδείας και η ΕΘΑΑΕ πρέπει να επιλέξουν 18-20 πόλεις εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, με γεωγραφικά, πληθυσμιακά και ακαδημαϊκά κριτήρια, και σε αυτές μόνο να αναπτυχθούν οι ερευνητικές και διδακτικές δραστηριότητες. Αναγκαία η συνένωση τμημάτων και μεταφορά προσωπικού ώστε κάθε τμήμα -είτε στο κέντρο είτε στην περιφέρεια- να έχει κρίσιμη μάζα φοιτητών, καθηγητών, ερευνητών και προσωπικού.

Κάθε περιφερειακό Πανεπιστήμιο θα έχει έδρα (campus) σε 2 ή το πολύ 3 όμορες περιοχές, και σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα παραμείνουν μόνο τρία ή δύο ΑΕΙ, αντίστοιχα.

Η διεύρυνση της Τριτοβάθμιας από το 1975 μέχρι σήμερα στην Ελλάδα δεν έχει ευνοήσει στο ελάχιστο τη χώρα και τους νέους πτυχιούχους, το ακριβώς αντιθετο - σπαταλήθηκαν πολύτιμοι πόροι για την ίδρυση ΑΕΙ που δεν αποδίδουν στο κοινωνικό σύνολο.

 
Αυτοδύναμα Τμήματα και Σχολές
06 Φεβ 2021 18:34

Χρειάζεται επειγόντως ανακατανομή του προσωπικού, καθώς τα μέλη ΔΕΠ επιβλέπουν πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες, οργανώνουν ερευνητικά έργα σε συνεργασία με διδάκτορες και μεταδιδάκτορες, έχουν διοικητικά καθήκοντα.

Αδύνατον να σταθεί αυτοδύναμο τμήμα, που να είναι ανταγωνιστικό σε διδασκαλία και έρευνα και να καλύπτει όλο το φάσμα των θεμελιώσεων και εφαρμογών μιας επιστημονικής περιοχής, με μόλις 15 καθηγητές.

Άλλο η υπερβολή των 100+ καθηγητών (πλέον τέτοια νούμερα σπανίζουν, στις περισσότερες σχολές έχουν αποχωρήσει δεκάδες διδάσκοντες την τελευταία δεκαετία ενώ άλλοι έχουν μετακινηθεί στο εξωτερικό ή σε κεντρικά ΑΕΙ) και άλλο ένας ελάχιστος αριθμός πχ. 45 ή 65 μόνιμων μελών ΔΕΠ που εύκολα προκύπτει από συνενώσεις και συγχωνεύσεις μεταξύ ομοειδών τμημάτων σε κέντρο και περιφέρεια. Μόνο με ανασυγκρότηση του προσωπικού θα προχωρήσουν τα ελληνικά πανεπιστήμια στην επόμενη δεκαετία.

Στα Πανεπιστήμια στο εξωτερικό δε νοείται να μην υπάρχει εύρος και ποικιλία στο ερευνητικό και διδακτικό προσωπικό - πρέπει και στην Ελλάδα να τεθεί όριο στους καθηγητές που έχουν πρώτο πτυχίο ή διδακτορικό από το ίδιο ΑΕΙ.

 
Αναθέσεις διδασκαλίας και συνοχή έρευνας στα ΑΕΙ
06 Φεβ 2021 15:09

Ένα τμήμα ή σχολή για να παρέχει ολοκληρωμένες σπουδές σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο πρέπει να είναι οργανωμένο σε Τομείς και Εργαστήρια.

Συνήθως σε κάθε ακαδημαϊκό Τμήμα λειτουργούν 4 Τομείς με 8-12 μέλη ΔΕΠ όλων των βαθμίδων, που ανάλογα με την ειδικότητά τους σχηματίζουν θεσμοθετημένες ή ανεπίσημες ερευνητικές ομάδες και εργαστήρια. Με αυτό τον τρόπο καλύπτονται όλες οι πτυχές μιας Επιστήμης και αποφεύγεται η υπερεξειδίκευση και η μονοκουλτούρα που εμφανίζεται ως φαινόμενο στα προγράμματα σπουδών και την έρευνα σε τμήματα ΑΕΙ χωρίς επαρκές μόνιμο προσωπικό.

Στόχος είναι η καλύτερη οργάνωση της έρευνας και της διδασκαλίας, ώστε οι αναθέσεις να γίνονται σε καθηγητές σχετικής ειδικότητας και ο φόρτος να μην υπερβαίνει τα 1-2 μαθήματα σε κάθε εξάμηνο. Λύση δεν είναι οι ΕΔΙΠ ή άλλες κατηγορίες προσωπικού να διδάσκουν τα μαθήματα του κορμού

Με τη σημερινή άναρχη κατάσταση και την ίδρυση 400 τμημάτων σε όλη την επικράτεια όσα τμήματα διαθέτουν ελάχιστα μέλη ΔΕΠ (30, 20 ή ακόμα και 15) αναγκάζονται να προσλαμβάνουν συμβασιούχους κάθε χρόνο ακόμα και για τα βασικά μαθήματα, χωρίς να μπορούν να αναπτύξουν κρίσιμη μάζα για τη συνοχή σε διδασκαλία και έρευνα.

Η αύξηση των μελών ΔΕΠ δε συνδέεται σε καμία περίπτωση με αύξηση του αριθμού των υποχρεωτικών μαθημάτων ή των μαθημάτων επιλογής για την απόκτηση πτυχίου.

Για την ενίσχυση των περιφερειακών ΑΕΙ απαιτείται η δημιουργία βιώσιμων ακαδημαϊκών Σχολών που θα λειτουργούν ως πόλος έλξης και όχι ως δορυφόρος των κεντρικών.

 
Κωστιδης ιωάννης
05 Φεβ 2021 15:04

Καθρεπτακια για ιθαγενείς
και αλγόριθμοι για ινδιάνους.
Ακόμη κι αν όλοι γραψουν ΜΟ.18 το 35% των υποψηφίων ,λόγω ΕΒΕ θα μείνει εκτός ΑΕΙ.
Ποιον θέλετε να κοροϊδέψετε;
Νισάφι πια με τις αερολογίες.
Το είπε ξεκάθαρα ο κ.Σουφλιάς.
Θέλετε να μειώσετε τον αριθμό εισακτέων ,μην προσπαθείτε να κρύψετε αυτό που είναι πασιφάνες.Να είστε ειλικρινείς.
Ότι κάνετε λάθος θα το βρείτε σύντομα μπροστά σας.Μέσα στην πανδημία προωθείτε τη διαίρεση και όχι τη συνοχή της Ελληνικής κοινωνίας.
Τον άρχοντα τριών δει μεμνησθαι
-Ότι ανθρώπων άρχει
-Ότι κατά νόμον άρχει
-Ότι ΟΥΚ ΑΕΙ ΑΡΧΕΙ
ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ κ.ΚΕΡΑΜΕΩΣ

 
@Αλήθεια τώρα
05 Φεβ 2021 01:47

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας...

@Προς μαθητή Γ΄Λυκείου

Δηλαδή νεαρέ, πιστεύεις ότι οι φοιτητές στα περιφερειακά Πανεπιστήμια προσφέρουν κατώτερες σπουδές, απ΄ αυτές στα κεντρικά, ή ότι θα γλιτώσουν χρήματα οι γονείς σου αν σε στείλουν σε κολέγιο;
Άρα ο στόχος σου δεν είναι να σπουδάσεις κάτι που αγαπάς, αλλά απλά να πάρεις ένα οποιοδήποτε πτυχίο, μόνο και μόνο για τη "σπουδαία ζωή" όπως λες σε μια μεγάλη πόλη.
Σε πληροφορώ ότι κάνεις τραγικό λάθος...
Όσα δικαιώματα και να δώσουν σε ένα κολέγιο δεν παύει να είναι κατώτερο σε ποιότητα σπουδών, ακόμη και από το πιο απομακρυσμένο τμήμα...
Ψάξε λίγο να δεις τα λεγόμενα κολέγια τι κατάταξη έχουν στις λίστες αξιολόγησης και τότε θα καταλάβεις.
Κι όσο αφορά για τη ζωή στην περιφέρεια, ρώτησε τους Αθηναίους φοιτητές, να σου πουν την άποψή τους...

 
40-50 μέλη ΔΕΠ
05 Φεβ 2021 01:46

Το μοντέλο υπερσυγκέντρωσης στο κέντρο είναι στην πραγματικότητα ένα αντιπαραγωγικό μοντέλο για την ανάπτυξη μιας χώρας, αν όχι χρεωκοπημένο μοντέλο. Γερμανία, Αγγλία, Αμερική με δυνατές και αναπτυγμένες περιφέρειες έχουν ισχυρά κράτη και ισχυρές πρωτεύουσες, προφανώς γιατί δεν χρειάζεται να τα συγκεντρώνεις όλα στην πρωτεύουσα για να είναι ισχυρή, το αντίθετο μάλιστα έχεις πιο ισχυρή χώρα όταν η πρωτεύουσα ηγείται ισχυρών περιφερειών.

Απτό παράδειγμα του αντιπαραγωγικού υπερσυγκεντρωτικού μοντέλου και η αναφορά στα σχόλια που προηγήθηκαν για δήθεν αναγκαιότητα ύπαρξης Τμημάτων και στην Περιφέρεια με πάνω από 40-50 μέλη ΔΕΠ, όπως συμβαίνει προφανώς σε Τμήματα στο κέντρο, χωρίς να συνειδητοποιείται η κατασπατάληση πόρων που γίνεται με αυτόν τον υπερδιογκωμένο και αχρείαστο αριθμό μελών ΔΕΠ και αντίστοιχα το αντιπαραγωγικό συνολικό εκπαιδευτικό μοντέλο που παράγεται στην χώρα.

Χρειάζονται 40-50 μέλη ΔΕΠ για να υλοποιήσουν ένα 4ετές πρόγραμμα σπουδών σε ένα Τμήμα αν λάβουμε υπόψη ότι ένας φοιτητής υποχρεούται κατά μέσο όρο να παρακολουθεί 6 με 7 μαθήματα το εξάμηνο και επομένως ένα 4ετές πρόγραμμα σπουδών στο χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο μπορεί να έχει 4*6,5=26 μαθήματα και λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα μέλος ΔΕΠ διδάσκει 2 μαθήματα στο εξάμηνο, τα 26 μαθήματα μπορούν να καλυφθούν με 13 μέλη ΔΕΠ; Ας βάλουμε και μαθήματα επιλογής (για να ενταχθεί μεγάλος αριθμός από μαθήματα επιλογής θα πρέπει αναγκαστικά να αφαιρεθούν/αποχαρακτηρισθούν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα κινδυνεύοντας να αλλοιωθεί και το πραγματικό περιεχόμενο της επιστήμης που πρέπει να παρακολουθήσει ο φοιτητής - π.χ. αν θέλουμε να βάλουμε 4 μαθήματα επιλογής σε Τμήμα στην θέση υποχρεωτικού μαθήματος, τότε τα 4/5 των φοιτητών θα πάρουν πτυχίο χωρίς να γνωρίζουν σημαντικό μάθημα στην επιστήμη τους και μόλις το 1/5 θα το έχει παρακολουθήσει ενταγμένο πλέον ως επιλογής στην ίδια ομάδα με τα άλλα 4 μαθήματα).

Επομένως για να καλυφθεί το ωράριο των πάνω από 40-50 μελών ΔΕΠ (αφού θέσεις μελών ΔΕΠ δίνονται για να καλύψουν ανάγκες του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών) θα έχουμε πρόγραμμα σπουδών με πάνω από 80-100 μαθήματα στο χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο και συνολικά πάνω από 160-200 μαθήματα στο συνολικό πρόγραμμα σπουδών; Δηλαδή 20 με 25 μαθήματα στο πρόγραμμα του φοιτητή στο εξάμηνο του για να παρακολουθήσει από αυτά 6-7 μαθήματα; Είναι ρεαλιστικό; Πόσο να κατακερματιστεί το υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών και το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος για να εξυπηρετήσει το ωράριο ενός υπερδιογκωμένου αριθμού 40-50 μελών ΔΕΠ; Πόσα βασικά της επιστήμης τους θα έχουν καλύψει με αυτόν τον κερματισμό οι πτυχιούχοι φοιτητές; Τι πτυχιούχους παράγει και πόσο αντιπαραγωγικό είναι αυτό το μοντέλο όταν μπορούν οι υπερδιογκωμένες αυτές θέσεις μελών ΔΕΠ σε ένα κεντρικό Τμήμα να καλύψουν πλήρως άλλα 3 Περιφερειακά Τμήματα που τις έχουν ανάγκη ;

Και αφού υπάρχουν Τμήματα που έχουν πάνω από 40-50 μέλη ΔΕΠ, και ρεαλιστικά δεν μπορούν να έχουν πρόγραμμα σπουδών με πάνω από 160-200 μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών τους που αντιστοιχούν στο ωράριο τους, τότε όλο αυτό το πλεονάζον προσωπικό γιατί δεν μετακινείται σε Τμήματα που έχουν άμεση ανάγκη προσωπικού; Για πόσο αριθμό προσωπικού μιλάμε που μπορούν να μετακινηθούν αν λάβουμε υπόψη πόσα Πανεπιστήμια και Τμήματα υπάρχουν στο κέντρο με πάνω από 40-50 μέλη ΔΕΠ; Και δεν συμπεριλαμβάνεται στην ανάλυση και οι άλλες κατηγορίες προσωπικού που συμμετέχουν στην διδασκαλία του προγράμματος σπουδών σε αυτά τα κεντρικά Τμήματα (ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, έκτακτο προσωπικό, κα) και πολλαπλασιάζουν το πλεονάζον προσωπικό μελών ΔΕΠ.

Δεν φτάνει πια το κουρασμένο και κορεσμένο υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο να αποτελεί τροχοπέδη ανάπτυξης;

ΥΓ Προφανώς και δεν χρειάζεται αύξηση θέσεων στα περιφερειακά Τμήματα αφού με την ΕΒΕ οι επιπλέον θέσεις που θα δίνονται θα είναι κενές θέσεις χειροτερεύοντας την θέση των τμημάτων της περιφέρειας. Μόνο αν αποκοπούν πλέον των 25000 θέσεων στα κεντρικά τμήματα μπορεί να έχει νόημα μια αύξηση στην περιφέρεια με επιπρόσθετη πέρα των 25000 ισόποση μείωση θέσεων στο κέντρο.

 
παλιος αποφοιτος
05 Φεβ 2021 00:34

Μπορεί να μου πει ο: Να γίνουν γενναίες αλλαγές που έγραψε πιο πάνω που ακριβώς βρίσκεται αυτό το περίφημο πανεπιστήμιο Ηπείρου για να το βρω κι εγώ; Έλεος πια με την ασχετοσύνη κάποιων

 
Αναλογία αποφοίτων και διδασκόντων
04 Φεβ 2021 22:51

Στόχος για την Ελλάδα είναι το 70% των νέων κάτω των 25 ετών να είναι απόφοιτοι Πανεπιστημίου μέχρι το 2030.

Αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί μόνο με αύξηση του αριθμού των αποφοίτων, και προαπαιτούμενο για αυτή είναι η αναδιάρθρωση των ΑΕΙ. Σήμερα εισάγονται περίπου 70.000 πρωτοετείς ενώ αποφοιτούν λιγότεροι από 45.000 κάθε χρόνο.

@ Observator
04 Φεβ 2021 19:42

Με 120-150 εισακτέους σε όλα τα τετραετή περιφερειακά ΠΠΣ (ανώτατο όριο 600 φοιτητών στα κανονικά έτη φοίτησης) μπορούμε να πετύχουμε βέλτιστη αναλογία καθηγητών και φοιτητών (1:12 ή 1:15), εφόσον όλα τα τμήματα έχουν εξασφαλίσει τουλάχιστον 40 θέσεις για μόνιμα μέλη ΔΕΠ.

Ο αριθμός των μελών ΔΕΠ σε κάθε τμήμα συνεισφέρει όχι μόνο στον πανελλαδικό αριθμό αποφοίτων κάθε χρόνο αλλά και στην ακαδημαϊκή ποιότητα: Το όφελος σε έρευνα και διδασκαλία είναι τάξης μεγέθους μεγαλύτερο σε ένα βιώσιμο και ισχυρό τμήμα με 45 μέλη ΔΕΠ, που μπορεί να αναπτύξει μαθήματα επιλογής και μεταπτυχιακά προγράμματα με άνεση, σε σχέση με τρία υποστελεχωμένα τμήματα που φυτοζωούν με μόνο 15-20 μέλη ΔΕΠ και συμβασιούχους διδάσκοντες.

Επιτέλους, ας γίνει καλύτερη διαχείριση των περιορισμένων πόρων και ας μη βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο λες και όλα τα τμήματα, όλες οι σχολές και όλα τα ΑΕΙ έχουν λόγο ύπαρξης.

>> Ο στοχος ειναι 20 φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ στα ν ετη σπουδών. Αυτο δεν εχει να κάνει με το ποσα μελη ΔΕΠ εχει ενα Τμημα. Η ουσια ειναι να συμφωνησουμε σε μια ιση μεταχειριση των ΑΕΙ.

 
πόσα ακόμη ίδια τμήματα να χωρέσει αυτή η χώρα
04 Φεβ 2021 22:31

Ακόμη και η Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών έχει επαγγελματικά δικαιώματα Ηλεκτρολόγου Μηχανικού!!!

 
κατάργηση
04 Φεβ 2021 21:52

σχολών, πανεπιστημίων, μετεγγραφών. μείωση αριθμού εισακτέων, αναδιαρθρωση ακαδημαϊκού χάρτη και συμμάζεμα. εστίες σε όσους έχουν οικονομικό θέμα, γενικά να επιλέγεται ό,τι μπορεί να παρακολουθήσει κανείς. ΔΕΝ είναι υποχρεωτική εκπαίδευση. απλά και ξεκάθαρα. η βλακεία περί αιωνίων επίσης να πάψει : πήραν θέση επάξια (με εξετάσεις) μετά τα ν χρόνια (ούτε συν μί μέρα) κανένα προνόμιο ! απλά πράγματα , όπως ισχύουν. άντε και διαγραφή αν στα 3 χρόνια δεν ανανεώσουν εγγραφή ή δεν δώσουν ένα μάθημα.

 
Αριθμός μελών ΔΕΠ
04 Φεβ 2021 21:45

Θα στείλουν δηλαδή περισσότερους εισακτέους σε τμήματα στην επαρχία με 4 και 5 μέλη ΔΕΠ αντί αυτά τα 4,5 και μερικές φορές ακόμα λιγότερα άτομα να μετακινηθούν σε άλλα τμήματα;

 
Σύστημα μετεγγραφών
04 Φεβ 2021 21:41

Το σύστημα μετεγγραφών επιβαρύνει δυσανάλογα τα κεντρικά ΑΕΙ, οι περιφερειακές σχολές θα κατέρρεαν αν έπρεπε να εκπαιδεύσουν πραγματικά τους αριθμούς φοιτητών που υποτίθεται ότι εγγράφονται κάθε χρόνο.

Όταν τμήματα δέχονται 150 φοιτητές και είναι ζήτημα αν στην πραγματικότητα φοιτούν οι 75 - πόσο εύκολο είναι για μόνο 20 μέλη ΔΕΠ, για παράδειγμα, να πρέπει διαχειριστούν 75 προπτυχιακές διπλωματικές κάθε χρόνο παράλληλα με τα υπόλοιπα καθήκοντά τους;

Κανένα κέρδος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν προκύπτει ούτε από τις 10.000 μετακινήσεις κάθε έτος, με κατεύθυνση από την περιφέρεια προς Αττική και Θεσσαλονίκη, ούτε από τους πλασματικούς φοιτητές που απέχουν από τα μαθήματα για να ξαναδώσουν εξετάσεις ή τελικά εγκαταλείπουν τις σπουδές τους μετά από 2-3 έτη.

Εννοείται εκτός των φοιτητών πως τίθεται και το ζήτημα προσέλκυσης και διατήρησης των ερευνητών/καθηγητών στα διάφορα ΑΕΙ: Δεν μπορούν να δημιουργούνται μη ανταγωνιστικές θέσεις που οι ίδιοι οι καθηγητές εγκαταλείπουν μετά απο 4, 5 ή 10 χρόνια, πάντα με στόχο την μετακίνηση στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, ξεκινώντας έναν νέο γύρο προσλήψεων στην επαρχία χωρίς να μένει τίποτα σαν παρακαταθήκη.

Να είμαστε λογικοί: Πολλοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν την πορεία μιας σχολής, πάντως τα τμήματα των ΑΕΙ *σίγουρα* δε θα γίνουν χειρότερα εφόσον εξασφαλίσουν έναν ικανό αριθμό μελών ΔΕΠ που τους επιτρέπει να έχουν λειτουργική ευελιξία, τόσο διδακτικά όσο και ερευνητικά.

 
Άμεση αλλαγή δομής σε ΟΛΑ τα ΑΕΙ
04 Φεβ 2021 21:13

Τα τμήματα ΑΕΙ με λιγότερους από 50 μόνιμα μέλη ΔΕΠ στηρίζονται σε συμβασιούχους για την παροχή βασικών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων και δε συμπληρώνουν την κρίσιμη μάζα ώστε να διεξάγουν αυτόνομη έρευνα (πχ. ερευνητικά έργα, επίβλεψη διδακτορικών). Υπάρχει ένα όριο στους συνδυασμούς με τους οποίους μπορει αξιοποιηθεί ένα περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό, που δεν έχει σταθερότητα και προοπτική.

Είναι πλέον διαπιστωμένη η τάση μετακίνησης από την περιφέρεια στο κέντρο (πχ. από την Κρήτη στη Θεσσαλονίκη) και αυτή θα ανακοπεί μόνο με ισχυροποίηση των περιφερειακών ΑΕΙ σε βιώσιμες και συγκροτημένες δομές.

Ακριβώς επειδή την τελευταία δεκαετία τα τμήματα έχουν δεχτεί σημαντικές μειώσεις στο προσωπικό τους και δεν υπάρχουν πιστώσεις για νέους διορισμούς, ενώ συχνά οι διαδικασίες των εκλεκτορικών κρατούν μήνες, πρέπει να επικρατήσει η σύνεση.

Δεν υπάρχει λογική στον πλεονασμό τμημάτων σε Σχολές μέσα στο ίδιο ίδρυμα, όπως το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στο Ηράκλειο, ή ακόμη ίδρυσης/μετασχηματισμού τμημάτων χωρίς να συνυπολογίζουμε τις Σχολές σε άλλα ΑΕΙ (πχ. τμήμα Φυσικής στο ΔΙΠΑΕ στην Καβάλα, τμήμα Αεροδιαστημικής Τεχνολογίας στο ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας).

Ούτε έχει νόημα να διατηρούμε ένα τμήμα Περιβάλλοντος ή Γεωγραφίας στη Λέσβο με βάση 4/20, ούτε έχει νόημα να διατηρούμε τρία ιδρύματα στην Κρήτη - όλα αυτά πρέπει να επανεξεταστούν από μηδενική βάση, χωρίς τοπικά και συντεχνιακά συμφέροντα που μακροπρόθεσμα βλάπτουν 70.000 πρωτοετείς φοιτητές κάθε χρόνο.

@ Observator
04 Φεβ 2021 19:42

Οι φοιτητές στερούνται διαρκώς ευκαιρίες όταν δεν υπάρχει ορθολογική δομή στις Σχολές των ΑΕΙ ακριβώς επειδή αναγκάζονται να συμβιβαστούν με επιλογές που δεν τους ικανοποιούν, τόσο στην επιλογή της πόλης ή του γνωστικού αντικειμένου όσο και στην πορεία των σπουδών τους.

Τα Δημόσια AEI δεν μπορεί να στερούνται πόρους για φοιτητική μέριμνα ή θέσεις προσωπικού, που τελικά επηρεάζουν ευθέως όλους σπουδαστές σε όλη την Ελλάδα, ενώ προσπαθούμε να διατηρήσουμε όλες τις στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί με τις πολλαπλές πανομοιότυπες σχολές σε αστικά κέντρα ή τα δεκάδες υποβαθμισμένα τμήματα που εγκαταλείπουν καθηγητές και φοιτητές με την πρώτη ευκαιρία.

Τα ΑΕΙ δεν ιδρύθηκαν με σαφή κριτήρια και μακροπρόθεσμο σχέδιο άρα προέχει να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Δεν μπορούμε να εξακολουθήσουμε να δεχόμαστε ως θέσφατο την ίδρυση 500+ τμημάτων σε όλη την επικράτεια από το 1975 μέχρι σήμερα - κάτι αμετάβλητο στο οποίο πρέπει να "προσαρμοστούν" οι νέες γενιές φοιτητών αλλά και ερευνητών και καθηγητών.

 
xyz
04 Φεβ 2021 20:29

Ο αριθμός εισακτέων πρέπει να αποφασίζεται με κριτήρια (1) το αντικείμενο σπουδών και (2) το λόγο φοιτητών/διδασκόντων.
Και τα δύο πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα διεθνή δεδομένα για το αντικείμενο σπουδών / επιστήμη. Δεν είναι όλες οι σπουδές εξίσου δύσκολες, δεν είναι όλες πειραματικές επιστήμες.
Η Ιατρική δεν είναι η μόνη επιστήμη που πρέπει να έχει μικρό λόγο φοιτητών/διδασκόντων.
Ο λόγος φοιτητών διδασκόντων να κρίνεται με βάση των αριθμό όσων παραμένουν στο 2ο έτος. Τα στοιχεία υπάρχουν, μπορεί το υπουργείο να ορίσει αριθμό εισακτέων με δίκαιο τρόπο.

 
Observator
04 Φεβ 2021 19:42

>>Τμήματα με λιγότερα από 40-50 μέλη ΔΕΠ πρέπει να συνενωθούν, ώστε να >>προσφέρουν ολοκληρωμένες προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές.

Υπάρχουν παρα πολλα τμηματα στην Ελλάδα που ποτέ δεν έφτασαν στα 40
μελη ΔΕΠ και λειτουργουν πολυ καλά. Δείτε π.χ. το Τμημα Φυσικης στο Πανεπιστημιο Κρητης και κάντε συγκριση με το Τμημα Φυσικης του ΕΚΠΑ.

>>Δεν είναι λογικό να τα διατηρήσουμε όλα χωρίς καμία αλλαγή και απλώς να >>στέλνουμε λιγότερους φοιτητές, στερώντας ευκαιρίες από τους νέους >.
>>υποψηφίους.

Δεν στερουνται ευκαιριες. Ο στοχος ειναι 20 φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ στα ν ετη σπουδών. Αυτο δεν εχει να κάνει με το ποσα μελη ΔΕΠ εχει ενα Τμημα.

Η ουσια ειναι να συμφωνησουμε σε μια ιση μεταχειριση των ΑΕΙ.

@Συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών ΑΕΙ

 
Συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών ΑΕΙ
04 Φεβ 2021 18:34

Τμήματα με λιγότερα από 40-50 μέλη ΔΕΠ πρέπει να συνενωθούν, ώστε να προσφέρουν ολοκληρωμένες προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές. Δεν είναι λογικό να τα διατηρήσουμε όλα χωρίς καμία αλλαγή και απλώς να στέλνουμε λιγότερους φοιτητές, στερώντας ευκαιρίες από τους νέους υποψηφίους.

Να δοθούν 100 θέσεις εισακτέων για να αποφοιτούν λιγότεροι από 40 κάθε χρόνο δεν είναι βιώσιμη επιλογή.

@ Observator
04 Φεβ 2021 18:16

To πρώτο βήμα ειναι ο ορθολογισμός στον αριθμο εισακτέων.
Εισακτέοι με βάση τον αριθμο των διδασκοντων. Αν ενα τμημα
εχει 20 ΔΕΠ τοτε οι εισακτέοι να μην ειναι πάνω απο 100 το χρόνο.

 
Observator
04 Φεβ 2021 18:16

To πρώτο βήμα ειναι ο ορθολογισμός στον αριθμο εισακτέων.
Εισακτέοι με βάση τον αριθμο των διδασκοντων. Αν ενα τμημα
εχει 20 ΔΕΠ τοτε οι εισακτέοι να μην ειναι πάνω απο 100 το χρόνο.

 
Αλλαγές στα τμήματα των ΑΕΙ
04 Φεβ 2021 18:11

Θα παίρνουν μετεγγραφή στα κεντρικά Τμήματα υποψήφιοι που έγραψαν 9 και θα μένουν εκτός μαθητές που έγραψαν 13, που ίσως δεν έχουν τα μέσα να σπουδάσουν εκτός μόνιμου τόπου κατοικίας... Τεράστια αδικία που δε βελτιώνει στο ελάχιστο τα περιφερειακά Πανεπιστήμια, που θα γεμίσουν με πλασματικούς φοιτητές που δεν μεταβαίνουν για σπουδές.

Δεν είναι αξιοκρατική λύση να μειωθούν οριζόντια οι θέσεις - το υπουργείο οφείλει να αναδομήσει τα 22 ΑΕΙ, με μεταφορά προσωπικού και συνενώσεις τμημάτων, και όχι απλώς να αυξομειώνει τον φοιτητικό πληθυσμό θεωρώντας δεδομένη τη λειτουργία όλων των υφιστάμενων σχολών ως έχουν.

@ Επιτέλους τα αυτονόητα!
04 Φεβ 2021 17:15

Μειώστε το μέγιστο αριθμό εισακτέων σε όλα τα Τμήματα τουλάχιστον τόσο όσο το ποσοστό των εξτρά φοιτητών που λαμβάνουν από μεταγραφές.

 
Επιτέλους τα αυτονόητα!
04 Φεβ 2021 17:15

Μειώστε το μέγιστο αριθμό εισακτέων σε όλα τα Τμήματα τουλάχιστον τόσο όσο το ποσοστό των εξτρά φοιτητών που λαμβάνουν από μεταγραφές.

 
Απορροφήσεις 150 τμημάτων μέχρι το 2025
04 Φεβ 2021 15:59

Η αναδιοργάνωση του ακαδημαϊκού χάρτη πρέπει να προηγηθεί των αλλαγών στο σύστημα εισαγωγής, με ορίζοντα την επόμενη δεκαετίας.

Δεν είναι ευθύνη των φοιτητών να αποφασίσουν πού και με ποιους όρους θα λειτουργούν τα διάφορα ΠΠΣ - οι διπλές σχολές σε Θεσσαλονίκη και Αττική είναι το ίδιο περιττές με τα δεκάδες τμήματα των πρώην ΤΕΙ και πανεπιστημίων που έχουν εξαπλωθεί παντού.

Με απόφαση του Υπουργείου πρέπει να αφαιρεθούν από το μηχανογραφικό δελτίο περίπου 120-150 τμήματα και σχολές, τα οποία στη συνέχεια θα απορροφηθούν (μεταφορά θέσεων μελών ΔΕΠ) σε άλλα. Αυτά τα τμήματα και σχολές θα πάψουν να δέχονται εισακτέους από το 2021.

Οι δευτεροετείς (σημερινοί πρωτοετείς) θα έχουν την επόμενη χρονιά δυνατότητα μετεγγραφής σε ομοειδή τμήματα με το ισχύον καθεστώς και οι υπόλοιποι σπουδαστές (τρίτου, τετάρτου ή μεγαλύτερου έτους) θα έχουν περιθωριο 5 ετών για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Εξαιρετικές περιπτώσεις καθυστέρησης θα εξετάζονται από τη Γενική Συνέλευση των νέων τμημάτων που θα δημιουργηθούν και θα αναγνωρίζονται τα αντίστοιχα μαθήματα στα νέα προγράμματα σπουδών.

Στόχος είναι οι σημερινοί φοιτητές να αποφοιτήσουν ομαλά από τις σχολές τους, ενώ παράλληλα οι νέοι φοιτητές να εισάγονται σε βιώσιμα και υγιή ΑΕΙ. Μέσα σε μια δεκαετία θα σταματήσουν να υπάρχουν διπλές κατηγορίες φοιτητών και αποφοίτων, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τις Πολυτεχνικές Σχολές και τις Σχολές Μηχανικών.

 
Μαθητής Γ' Λυκείου
04 Φεβ 2021 15:31

Κυρία Κεραμέως, για να μην πληγούν κάποια τμήματα, θα πληγούμε εμείς; Δεν έχουμε χρήματα να δόσουμε σε ενοίκια και μεταφορικά σε άλλα μέρη. Κάναμε τις επιλογές μας με βάση το τι ισχύει μέχρι σήμερα, μην μας σαμποτάρετε τις προσπάθειές μας. Ειλικρινά σας το λέω, πολλοί συμμαθητές μου μαζι κι εγώ που δεν θέλουν να πάνε στις ιατρικές ή πολυτεχνικές σχολές θα προτιμούσαν (οι οικογένειές τους) να πάρουν ένα πτυχίο από ιδιωτικό κολέγιο, αν έχουν μετά επαγγελματικά δικαιώματα, πιο φτηνά θα τους βγει παρά τα έξοδα για σπουδές σε μια πόλη άλλη που ούτε σπουδαία ζωή έχει ούτε πολύ καλή σχολή.

 
ΚΥΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕ
04 Φεβ 2021 15:21

Γιατί τώρα; Τι φταίνει οι μαθητές που κανόνισαν την πορεία τους και τις επιλογές τους και οι οικογένειες που έκαναν τον προγραμματισμό τους; Τετοιες κινήσεις που μπορούν να επηρρεάσουν τόσο πολύ τα μόρια στις σχολές είναι τελείως άδικο να γίνονται χωρίς προειδοποίηση, λίγους μήνες πριν τις εξετάσεις! Ρωτάτε αν έχουν χρήματα ο κόσμος να στείλει τα παιδιά του σε άλλες πόλεις; Φυσιολογικές διακυμάνσεις υπάρχουν πάντα στις βάσεις αλλά εδώ μιλάμε για επίτηδες κόψιμο θέσεων, όχι γιατί οι σχολές το ζήτησαν να κοπούνε αλλά γιατί θέλουμε επίδητες να αφήσουμε απ'έξω κόσμο στις μεγάλες πόλεις για να αναγκαστεί να φύγει στις μικρές. Μας φέρνετε σε απόγνωση, μαζί με όλα τα άλλα που συμβαίνουν.

 
μάλλον είναι λάθος το υπουργείο...
04 Φεβ 2021 15:18

αντί να ασχολείται η υπουργός με τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών λυκείου, ασχολείται με την ύπαρξη κόφτη.
Η δουλειά του υπουργείου είναι να διασφαλίζει την εκπαίδευση των μαθητών, και κρίνεται από τις επιδόσεις τους. Εδώ αντιλαμβάνομαι ότι οι μισοί μαθητές είναι κάτω από την βάση (25% δεν μπαίνουμε πουθενά και 25% μπαίνουν με χαμηλούς βαθμούς).
Αυτό είναι τεράστιο νούμερο για να γίνει αποδεκτό!!
Η ευθύνη είναι του υπουργείου και της πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κάνει πως δεν ακούει.
Δυστυχώς δεν βλέπω να ενδιαφέρεται ούτε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός για αυτό το τόσο σημαντικό πρόβλημα.

 
Να γίνουν γενναίες αλλαγές
04 Φεβ 2021 15:10

Υπάρχουν ΑΕΙ χωρίς καμιά χρησιμότητα παρουσίας στην εκπαίδευση της χώρας. Ποιος ο λόγος ας πούμε να υπάρχει Πολυτεχνείο Κρήτης ξεχωριστό ή Μεσογειακό Πανεπιστήμιο? Αν εξαιρέσουμε τα Θράκης και Αιγαίου που υπάρχουν για εθνικούς λόγους περισσότερο, πάρα διότι χρειάζονται, το Πανεπιστήμιο Ηπείρου, πχ, ποιον ακριβώς λόγο εξυπηρετεί όταν όλες οι ειδικότητές του υπερκαλύπτονται από όλα τα υπόλοιπα? Γιατί δεν υπάρχουν ορθολογικές λύσεις και αποφάσεις?

 
GMK
04 Φεβ 2021 15:05

Μηπως θα ήθελε κάποιος από όλους αυτούς που έχουν για καραμέλα τα ακαδημαϊκά κριτήρια να μας πει ποια είναι αυτά και πως συνδέονται με το που βρίσκεται ένα ΑΕΙ;

 
μελος δεπ
04 Φεβ 2021 13:35

Πρώτα συμμάζεμα των ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ.ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΓΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ.
ΓΕΝΙΚΩΣ ΣΥΜΜΑΖΕΜΑ.

 
H σκληρή πραγματικότητα
04 Φεβ 2021 12:38

Ανεξάρτητα από το νομοσχέδιο, η ίδια η κοινωνία θα απαξιώσει σταδιακά (ήδη έχει απαξιώσει κάποια) πολλά περιφερειακά τμήματα.
Το μοντέλο του περασμένων δεκαετιών 'να σπουδάσει το παιδί όπου να 'ναι και όπως να 'ναι'' έχει πεθάνει γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν χρήματα.
Ποιος γονέας μπορεί πλέον να πληρώνει 4-5 χρόνια για να πάρει το παιδί του ένα πτυχίο με πολύ αμφίβολη επαγγελματική αποκατάσταση ; ένα παραπάνω σε ακριβές πόλεις της περιφέρειας.
Από τη στιγμή που η μισή Ελλάδα είναι σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι λογικό τα παιδιά να θέλουν να καταλήξουν σε Τμήματα σε αυτές τις πόλεις. Τα περιφερειακά τμήματα - και όχι όλα από αυτά, αλλά τα καλύτερα - θα κινηθούν όσο κινηθούν αντλώντας φοιτητές από τοπικές κοινωνίες. Πόσο θα αντέξουν έτσι ;

 
Αναδιάταξη πανεπιστημιακού χάρτη
04 Φεβ 2021 12:23

Έχουμε μεταφερθεί χωρίς καμία λογική τμήματα σε πόλεις χωρίς ακαδημαϊκή παράδοση και κυρίως χωρίς λογική. Για παράδειγμα στα Τρίκαλα μεταφέρθηκε το τμήμα Διατροφής για να συγκροτήσει σχολή μαζί με το τμήμα ΤΕΦΑΑ. Παγκόσμια πρωτοτυπία, δυο αντικείμενα χωρίς συνάφεια, σε μια σχολή, σε μια πόλη με 2 σχολές όλες κι όλες. Μήπως θα έπρεπε να αναταχθεί ο ακαδημαϊκός χάρτης με ακαδημαϊκά κριτήρια;

 
Σοσιαλλήθωρος
04 Φεβ 2021 11:56

Από τη στιγμή που υπάρχει ΕΒΕ όσο και να αυξηθούν οι θέσεις τα τμήματα χαμηλής ζήτησης θα μείνουν με 10 ή 20 πρωτοετείς.
Εκτός κι εάν δοθεί η δυνατότητα για χαμηλότερη βάση εισαγωγής ή και καθόλου βάση στα συγκεκριμένα τμήματα.
Πάντως λυπάμαι τα παιδιά που θα δώσουν φέτος πανελλήνιες εν μέσω πανδημίας και όλης αυτής της αβεβαιότητας των νέων ρυθμίσεων.
Κρίμα, πολύ κρίμα...

 
Περιφερειακά Πανεπιστήμια
04 Φεβ 2021 11:21

Να ενισχυθούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια αλλά όχι κάθε πόλη και ΑΕΙ. Π. χ. στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου θα μπορούσαν να μαζευτούν όλα τα τμήματα στην Καλαμάτα που διαθέτει τις προϋποθέσεις για Πανεπιστήμιο.

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.