Placeholder

ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Διαγραφές φοιτητών: Τι ισχύει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου- Δώδεκα ερωτήσεις- απαντήσεις

Τι θα ισχύσει για “αιώνιους” και αυτούς που δεν έχουν ξεπεράσει το ελάχιστο όριο φοίτησης
Δημοσίευση: 12/02/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το esos, μετά την  ψήφιση  χθες βράδυ στη Βουλή   του Σχεδίου Νόμου του υπουργείου Παιδείας, ετοίμασε  δώδεκα ερωτήσεις- απαντήσεις,για το τι ισχύει πλέον για το  ανώτατο όριο φοίτησης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

1. Ποιο  θα είναι το ανώτατο όριο φοίτησης;

Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου με ελάχιστη διάρκεια οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα για την απονομή του τίτλου σπουδών, είναι ο χρόνος αυτός, προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά  εξάμηνα.

Στην περίπτωση προγραμμάτων σπουδών των οποίων ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα οκτώ ακαδημαϊκά εξάμηνα, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών, προσαυξημένος κατά έξι (6) ακαδημαϊκά εξάμηνα.

2. Αυτό σημαίνει ότι θα δούμε διαγραφές φοιτητών ;

Αυτό σημαίνει ότι μετά το ανώτατο όριο φοίτησης, οι φοιτητές θα διαγράφονται από το Πανεπιστήμιο.

3. Οι διαγραφές αφορούν και τους ήδη φοιτούντες στα ελληνικά Πανεπιστήμια;

Η ρύθμιση θα ισχύσει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, ενώ για τους ήδη φοιτούντες   υπάρχει μεταβατική διάταξη.

4. Τι θα ισχύσει για τους ήδη εγγεγραμμένους αλλά δεν έχουν υπερβεί τον ελάχιστο χρόνο φοίτησης ;

Για τους φοιτητές που είναι ήδη εγγεγραμμένοι και δεν έχουν υπερβεί  την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης, ο υπολογισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης εκκινεί από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-22 και εκτείνεται μέχρι τη συμπλήρωση της ελάχιστης διάρκειας φοίτησης, προσαυξημένης κατά τέσσερα εξάμηνα για τους τετραετούς φοίτησης και κατά έξι εξάμηνα  για πενταετή  ή εξαετή τμήματα.

Παράδειγμα εάν ένας φοιτητής που θα είναι στο 3ο έτος  το επόμενο ακαδημαϊκό  έτος 2021-22, σε τετραετές τμήμα, έχει υπόλοιπο έξι (4+2) χρόνια.  Μετά διαγράφεται.

Αντίστοιχα εάν το τμήμα είναι  πενταετούς φοίτησης έχει υπόλοιπο οκτώ (5+3) χρόνια, αρχίζοντας τον υπολογισμό αυτό από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.

5. Τι θα ισχύσει για τους φοιτητές που ήδη   έχουν υπερβεί τον ελάχιστο χρόνο φοίτησης ;

Οι φοιτητές που ήδη έχουν υπερβεί τον ελάχιστο χρόνο φοίτησης τους δίνεται επιπλέον  χρόνος φοίτησης  ίσος προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του τμήματός τους, ξεκινώντας τον υπολογισμό από το επόμενο ακαδημαικό έτος 2021-22.

Για παράδειγμα εάν ένας φοιτητής βρίσκεται στο δέκατο έτος σε τμήμα τετραετούς φοίτησης έχει δικαίωμα φοίτησης άλλα τέσσερα χρόνια ,  ξεκινώντας από το επόμενο ακαδημαικό έτος 2021-22. Αντίστοιχα εάν το τμήμα είναι  πενταετούς φοίτησης έχει άλλα πέντε χρόνια.

6. Γιατί το υπουργείο Παιδείας δίνει περισσότερο συνολικό χρόνο φοίτησης σε όσους είναι ήδη εγγεγραμμένοι σε έτος εντός της ελάχιστης διάρκειας φοίτησης, καθώς και στους λεγόμενους “αιώνιους” φοιτητές, σε σχέση με αυτούς που θα εισαχθούν από την επόμενη χρονιά;

 Εδώ υπάρχει νομικό ζήτημα. Υπήρξε εκτίμηση νομικών  του υπουργείου Παιδείας ότι  θα μπορούσε να προσβληθεί η διάταξη,  για έλλειψη δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς το Κράτος, εάν το όριο φοίτησης για τους ήδη εγγεγραμμένους φοιτητές ήταν πολύ στενό.

7. Θα υπάρξουν διαγραφές φοιτητών;

Με τη συμπλήρωση  της ανώτατης διάρκειας φοίτησης , η Κοσμητεία της Σχολής είναι υποχρεωμένη να εκδώσει πράξη διαγραφής.

8. Εάν ένα Πανεπιστήμιο αρνηθεί να διαγράψει φοιτητές, όπως έγινε και στο παρελθόν με το νόμο 4009/11, θα υπάρξουν επιπτώσεις;

Γι αυτά τα Πανεπιστήμια θα υπάρξει “ποινή” ως προς τη χρηματοδότηση.

9. Εάν ένας φοιτητής έχει προβλήματα υγείας διαγράφεται;

Με τον εσωτερικό κανονισμό του ΑΕΙ  καθορίζονται διαδικαστικές λεπτομέρειες και τα δικαιολογητικά για την κατ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας που ανάγονται στο πρόσωπο του φοιτητή ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης

10. Εάν ένας φοιτητής έχει αντικειμενικούς λόγους που δεν επιτρέψουν την ολοκλήρωση των σπουδών στον χρόνο που προβλέπει η παραπάνω ρύθμιση, θα διαγραφεί;

Οι φοιτητές που αποδεδειγμένα εργάζονται τουλάχιστον είκοσι (20) ώρες την εβδομάδα, οι φοιτητές με αναπηρία
 καθώς και οι αθλητές κατά τη διάρκεια των σπουδών  τους ανήκουν σε αθλητικά σωματεία εγγεγραμμένα στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και

βα) για όσα έτη καταλαμβάνουν  διάκριση 1ης  έως και 8ης θέσης σε πανελλήνια πρωταθλήματα  ατομικών αθλημάτων  με συμμετοχή τουλάχιστον  12 αθλητών και 8 σωματείων  ή αγωνίζονται σε ομάδες  των δύο ανώτερων κατηγοριών  σε ομαδικά αθλήματα  ή συμμετέχουν ως μέλη εθνικών ομάδων  σε πανευρωπαϊκά πρωταθλήματα, παγκόσμια πρωταθλήματα  ή άλλες διεθνείς διοργανώσεις  υπό την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, ή

ββ/ συμμετέχουν έστω άπαξ,κατά τη διάρκεια  της φοίτησής τους στο πρόγραμμα σπουδών  για το οποίο αιτούνται την υπαγωγή τους σε καθεστώς μερικής φοίτησης, σε ολυμπιακούς αγώνες και ολυμπιακούς αγώνες κωφών,δύνανται να εγγράφονται ως φοιτητές μερικής φοίτησης, ύστερα από αίτησή τους που εγκρίνεται από την κοσμητεία της σχολής.  

11. Τι ισχύει για τους φοιτητές που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς μερικής φοίτησης;

Για τους φοιτητές που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς μερικής φοίτησης κάθε εξάμηνο στο οποίο φοιτούν υπό το καθεστώς αυτό, προσμετράται ως μισό ακαδημαϊκό εξάμηνο και δεν μπορούν να δηλώσουν  προς παρακολούθηση και να εξετάζονται  σε αριθμό μεγαλύτερο από το ήμισυ των μαθημάτων του εξαμήνου  που προβλέπει το πρόγραμμα σπουδών .

12. Οι φοιτητές   μπορούν να τη διακόψουν τη φοίτηση τους;

Οι φοιτητές μπορούν, ύστερα από αίτηση τους προς την κοσμητεία της σχολής τους, να διακόψουν τη φοίτησή τους για χρονική περίοδο που δεν υπερβαίνει τα δύο έτη. Η φοιτητική ιδιότητα αναστέλλεται  κατά το χρόνο διακοπής της φοίτησης .

Σχόλια (36)

 
Αιώνιοι καθηγητές
19 Φεβ 2021 01:53

Πρώτα αλλάζεις το πρόγραμμα σπουδών έτσι ώστε να αντικατοπριζει ένα σύγχρονο πανεπιστημιακο τμήμα, και μετά βάζεις όριο στο χρόνο σπουδών. Μαζί με το πρόγραμμα σπουδών: Ανώνυμα γραπτά, θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας απ'τη διδαχθείσα ύλη και διασφάλιση ποιότητας στην διόρθωση. Βασικά πράγματα δηλαδή.

Τα 5, 6 ή 7 (πιο σπάνια) μαθήματα το εξάμηνο είναι υπερβολή, όταν 3 ή 4 είναι υπεραρκετά.

Υπάρχουν ακόμα καθηγητές που κόβουν το 70% των εξεταζομένων σε κάθε μάθημα και οι σχολές δεν καταλαβαίνουν ότι αυτό δείχνει πόσο λάθος είναι το σύστημα διδασκαλίας.

Όσο λοιπόν τα πανεπιστήμια, με τους "αιώνιους καθηγητές", δεν κάνουν ό,τι μπορούν για να δημιουργήσουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών, δουλειά δεν πρόκειται να γίνει.

 
Ευθύνες των κυβερνήσεων 1975-2010
18 Φεβ 2021 23:26

Μεγάλυτερο πρόβλημα από τους ελάχιστους πραγματικούς φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τα (ν+2) ή (2ν) έτη είναι οι χιλιάδες που λιμνάζουν σε τμήματα ως πλασματικές εγγραφές στην κανονική διάρκεια της φοίτησης χωρίς να παρακολουθούν μαθήματα, όπως και οι χιλιάδες μετεγγραφές πρωτοετών προς τα κεντρικά πανεπιστήμια.

Οι ευθύνες των κυβερνήσεων στην Ελλάδα είναι διαχρονικές για αυτό το πρωτοφανές καθεστώς στα ΑΕΙ (μετεγγραφών και αποχής από φοίτηση), οι αποφάσεις στην τελευταία δεκαετία (2011-2020) απλώς προσπαθούν να διαχειριστούν την κατάσταση.

Τα δίδακτρα θα μπορούσαν να εισαχθούν στους προπτυχιακούς φοιτητές, δε θα άλλαζε όμως κάτι προς το καλύτερο. Καμία κυβέρνηση δεν τολμάει να θίξει συντεχνιακά συμφέροντα ακαδημαϊκών, όλες επιχειρούν μόνο μικροαλλαγές σε λίγα τμήματα ενώ η "μεταρρύθμιση" εξαντλείται σε αλλαγές στις Πανελλαδικές εξετάσεις.

@ Αντίλογος για χρονικό όριο σπουδών
17 Φεβ 2021 09:45

Δεν ήταν πάντως η σημερινή αντιπολίτευση που ίδρυσε περισσότερα 500 τμήματα σε όλη την Ελλάδα ή τα αχρείαστα ΤΕΙ το 1983. Ούτε η σημερινή κυβέρνηση δείχνει πολιτική βούληση να αλλάξει αυτό το άναρχο τοπίο. Άρα γιατί πάλι διαβάζουμε στα ΜΜΕ ανακοινώσεις για τους "αιωνίους" λες και είναι το πλέον σημαντικό ζήτημα;

Αυτά που λέτε για εξέταστρα/δίδακτρα για "αιώνιους" φοιτητές είναι λογικά αλλά, δυστυχώς, αντισυνταγματικά: δεν μπορεί να ζητά το κράτος δίδακτρα για προπτυχιακές σπουδές. Για να αλλάξει το σύνταγμα χρειάζονται 180 ψήφοι στη Βουλή. Είστε σίγουροι ότι αυτή η αντιπολίτευση θα έδινε την ψήφο της; Εγώ το αποκλείω.

 
Πρόβλημα των ΑΕΙ
18 Φεβ 2021 21:00

Το πρόβλημα των ΑΕΙ της Ελλάδας θα μένει άλυτο όσο αναλωνόμαστε σε συζητήσεις για την μαθητική και φοιτητική απόδοση στις διάφορες εξετάσεις. Είναι ευθύνη του Υπουργείου (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια) και στη συνέχεια των ΑΕΙ να εξασφαλίσουν τη μείωση της αποτυχίας παράλληλα όμως με ουσιαστική αναβάθμιση σπουδών.

Θα ήταν εύκολο να γίνουν πιο εύκολες οι εξετάσεις ή να μειωθεί η ύλη. Αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι υπάρχουν τμήματα που πρέπει να συνενωθούν.

Όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες θεωρούν δεδομένο ότι το 50% των νέων όχι μόνο θα έχει πτυχίο Πανεπιστημίου αλλά και σχετική επαγγελματική προοπτική στην αγορά εργασίας, εμείς συζητάμε για διαγραφές φοιτητών ή μείωση εισακτέων.

Αξίζει να γίνει αναφορά σε έναν άλλο μύθο, ότι οι Έλληνες απόφοιτοι διαπρέπουν στο εξωτερικό. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη διαφορά σε σχέση με καλούς αποφοίτους από άλλες χώρες.

Όλοι στο εξωτερικό έχουν περισσότερες ευκαιρίες για να βελτιωθούν και να προοδεύσουν, ακόμα και οι μέτριοι ή αδύναμοι μαθητές - στην Ελλάδα αυτοί αντανακλούν τα έντονα προβλήματα στο εκπαιδευτικό περιβάλλον που παραμένουν εδώ και 50 χρόνια.

 
ΑΕΙ σε Ελλάδα και άλλες χώρες
18 Φεβ 2021 20:44

Ποια τα αίτια για την επιφανειακή διδασκαλία, την έλλειψη εξαμηνιαίων εργασιών και φροντιστηρίων; Τελικά, ωφελούνται οι Έλληνες φοιτητές από 50+ μαθήματα για πτυχίο;

Το ίδιο και στο Λύκειο: Εννοείται πως δεν μπορούν όλοι οι μαθητές να φτάσουν σε βάθος και ούτε υπάρχει ανάγκη. Αλλά γιατί επιμένουμε εδώ και χρόνια στην εξέταση υπερβολικά στρυφνών ασκήσεων, που ποτέ δε θα ξαναδεί το 90% των αποφοίτων;

@ Θέματα εξετάσεων στην Ελλάδα
18 Φεβ 2021 19:46

Ακόμη κι αν κάποιος διδάσκεται το 70%-80% της ύλης ενός μαθήματος, πάλι δεν υπάρχει εγγύηση ότι θα την αφομοιώσει ικανοποιητικά. Το ίδιο χάσμα μεταξύ πραγματικών γνώσεων εμφανίζεται και στο εξωτερικό παρά τις μειωμένες απαιτήσεις και τους τεχνητά αυξημένους βαθμούς.

Αυτό είναι ξεκάθαρη κοινωνική επιλογή για πιο γρήγορη και εύκολη απονομή τίτλου σπουδών, ακριβώς επειδή η οικονομία απορροφά πτυχιούχους χωρίς να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για ακαδημαϊκά προσόντα.

Φοιτητές που έχουν 9+ σε STEM στην Ελλάδα συνήθως έχουν προσπαθήσει πολύ περισσότερο για το πτυχίο, και σε πολύ μεγαλύτερη ύλη, από αντίστοιχους αριστούχους στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Από την άλλη, οι μέτριοι έως καλοί φοιτητές (6-8), που σε κάθε χώρα αποτελούν την πλειονότητα, ταλαιπωρούνται χωρίς λόγο λόγω "ελληνικών ιδιαιτεροτήτων", ενώ στην Ελλάδα πολλά παιδιά εγκαταλείπουν για οικονομικούς/κοινωνικούς λόγους ή εξαιτίας κακού ακαδημαϊκού σχεδιασμού.

Σε άλλες χώρες ΟΛΕΣ οι κατηγορίες σπουδαστών θα ολοκλήρωναν τις σπουδές τους σε πολύ καλύτερες συνθήκες.

Καλοί ή έστω μέτριοι φοιτητές υπάρχουν παντού, αλλά τα ελληνικά πανεπιστήμια μόνο τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει (μικρά) βήματα προς την σύγχρονη και αποτελεσματική οργάνωση σπουδών. Πάλι, όμως, υπολείπονται κατά πολύ σε σχέση με τα ευρωπαϊκά ιδρύματα αλλά και την αγγλική "βιομηχανία" της Τριτοβάθμιας.

Γιατί το υπουργείο και οι ακαδημαϊκοί εμμονικά ασχολούνται μόνο με τις διαγραφές φοιτητών ή την αστυνόμευση;... Το ζήτημα είναι η οργάνωση των μαθημάτων και των σχολών: Εκεί είναι το πρόβλημα, το οποίο δε θα λυθεί με επιπλέον περιορισμούς μόνο για τους φοιτητές - χρειάζονται δομικές αλλαγές στα ΑΕΙ.

@ Russell Group
18 Φεβ 2021 17:19

Στο ΗΒ ως άριστα θεωρούνται οι βαθμοί 70+ στα 100, στην Ελλάδα οι βαθμοί 8+ ή 8.5+ στα 10.

Σε κάθε περίπτωση είναι στατιστικό παράδοξο σε μία χώρα 1 στους 3 αποφοίτους να είναι αριστούχος, όποιο σύστημα βαθμολογίας κι αν εφαρμόζεται.

Αντίστοιχο θέμα έχουν και οι πτυχιακές/διπλωματικές στην Ελλάδα, όπου όλες έχουν βαθμό 9 ή 10 αλλά στα περισσότερα μαθήματα για το πτυχίο συνήθως δεν "χαρίζονται" βαθμοί.

 
@Θέματα εξετάσεων στην Ελλάδα
18 Φεβ 2021 19:46

Γνωστό πρόβλημα: το ότι κάποιος διδάσκεται κάτι δε σημαίνει ότι το κατέχει. Στην Ελλάδα είναι σύνηθες να αναφέρονται "προχωρημένες¨ έννοιες σε STEM μαθήματα, αλλά η διδασκαλία να γίνεται μάλλον επιφανειακά. Η αναφορά προχωρημένων εννοιών δεν είναι γνώση. Ως αποτέλεσμα έχω διδάξει μεταπτυχιακούς φοιτητές του 7-8 από ΕΚΠΑ και ΕΜΠ (σε περιοχή φυσικής) που μόλις καταφέρνουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις. Οι εξετάσεις στην Ελλάδα είναι πολύ πιο χαλαρές, ακόμα κι αν περιλαμβάνουν "προχωρημένες" έννοιες. Είναι λογικό καθώς τα ΑΕΙ στην Ελλάδα έχουν φοιτητές διαφορετικών δυνατοτήτων λόγω μεταγραφών και διαθέσεων. Ας μην ισοπεδώνουμε όμως τα πάντα.

 
@Χρήστος Σ.
18 Φεβ 2021 17:45

Πες τα χρυσόστομε.......!!!!!!!!!

 
@Russell Group
18 Φεβ 2021 17:19

To άριστα είναι 70% στο Η.Β.... Αλλά πάλι το πρόβλημα δεν είναι το άριστα ή όχι, είναι;

 
Russell Group
18 Φεβ 2021 14:16

Δείτε τα στατιστικά για τα κορυφαία πανεπιστήμια, σε μερικά από αυτά πάνω από το 40% των αποφοίτων τους έχει πτυχίο με Άριστα.

Πώς είναι στατιστικά δυνατό αυτό αν δεν υπάρχει ένα ολόκληρο σύστημα που πριμοδοτεί τους φοιτητές;

Και στην Ελλάδα υπάρχουν εύκολα μαθήματα και σίγουρα δεν είναι όλα δύσκολα, ειδικά στα τελευταία έτη (Επιλογής), όμως είναι σαν το 40% των αποφοίτων σε όλες τις σχολές του ΕΚΠΑ, του ΑΠΘ και του ΕΜΠ να παίρνουν πτυχίο με 8.5 ή 9.

 
Θέματα εξετάσεων στην Ελλάδα
18 Φεβ 2021 14:06

Πώς ακριβώς είναι πιο "δύσκολα" τα θέματα εξέτασης όταν ο δευτεροετής φοιτητής Φυσικής και Μαθηματικών στο ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ διδάσκεται κεφάλαια που στο μεταπτυχιακό κορυφαίου πανεπιστημίου στην Αγγλία (Imperial) διδάσκονται μόνο σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα;

Αντίστοιχα, στο ΕΜΠ ή σε άλλες Πολυτεχνικές Σχολές στην Ελλάδα, οι απαιτήσεις των τριών πρώτων ετών (πάνω από 30 Υποχρεωτικά Μαθήματα - στην Αγγλία αυτό ισοδυναμεί με ένα πτυχίο...) είναι ιδιαίτερα αυξημένες σε σχέση με το αγγλικό σύστημα των Σχολών Μηχανικών. Ούτε ο όγκος της ύλης σε Μαθηματικά ή Φυσική είναι ίδιος, ούτε ο φόρτος εργασιών μέσα στο εξάμηνο.

Τα ΓΕΝΙΚΑ στατιστικά των αποφοίτων στα κορυφαία πανεπιστήμια είναι επίσης γνωστά, ανεξάρτητα από την απόδοση σε συγκεκριμένα μαθήματα.

Το ΗΒ έχει 25 κορυφαία ερευνητικά πανεπιστήμια (Russell Group): Σε ΟΛΑ (μόνη εξαίρεση το York, με 22%) τουλάχιστον το 30% των νέων αποφοίτων είχε βαθμολογία <Άριστα> από το 2015 μέχρι σήμερα.

Σε ποια Πολυτεχνική Σχολή ή Σχολή Θετικών Επιστημών σε ελληνικό ΑΕΙ έχουν βαθμολογία άνω του 8/10 ένας στους τρεις αποφοίτους;

Είναι δυνατόν για τόσο μεγάλη στατιστική απόκλιση να ευθύνονται μόνο οι φοιτητές που δεν "διαβάζουν" αρκετά ή δεν έχουν "όριο φοίτησης", παρά τα δήθεν πιο εύκολα θέματα εξετάσεων;... Είναι εξωπραγματικός και μόνο ο ισχυρισμός.

Επίσης, μην ξεχνάτε: Στο ΗΒ στη βαθμολογία ΔΕΝ μετράει καθόλου το πρώτο έτος, το δεύτερο έχει συντελεστή 40% και το τρίτο έχει συντελεστή 60%. Άρα ακόμη και μια άσχημη απόδοση σε ένα "δύσκολο" μάθημα εύκολα εξισορροπείται, σε αντίθεση με την Ελλάδα.

@ Βαθμολογία φοιτητών στα ΑΕΙ 18 Φεβ 2021 00:58
18 Φεβ 2021 08:51

Σε 3 από τα τοπ 10 ΑΕΙ του Η.Β. που έχω ιδία γνώση, είτε ως Καθηγητής είτε ως Εξεταστής Προγράμματος Σπουδών, τα θέματα των εξετάσεων είναι πολύ πιο δύσκολα από αντίστοιχα στο ΕΚΠΑ και ΕΜΠ σε περιοχή STEM. Είναι αναρτημένα στο internet και μπορείτε να τα βρείτε.

Η Ελλάδα έχει 20 πανεπιστήμια και το παραπάνω σχόλιό μου είναι για τα τοπ 2. Το Η.Β. έχει 100 και το σχόλιό μου είναι για τα τοπ 10.

 
@Βαθμολογία φοιτητών στα ΑΕΙ 18 Φεβ 2021 00:58
18 Φεβ 2021 08:51

Μάλλον δεν θέλετε να ακούσετε αυτό που σας γράφω: σε 3 από τα τοπ 10 ΑΕΙ του Η.Β. που έχω ιδία γνώση, είτε ως Καθηγητής είτε ως Εξεταστής Προγράμματος Σπουδών, τα θέματα των εξετάσεων είναι πολύ πιο δύσκολα από αντίστοιχα στο ΕΚΠΑ και ΕΜΠ σε περιοχή STEM. Είναι αναρτημένα στο internet και μπορείτε να τα βρείτε. Η Ελλάδα έχει 20 πανεπιστήμια και το παραπάνω σχόλιό μου είναι για τα τοπ 2. Το Η.Β. έχει 100 και το σχόλιό μου είναι για τα τοπ 10.

 
Η κουλτούρα σπουδών των ΑΕΙ
18 Φεβ 2021 01:33

Στα ευρωπαϊκά κράτη το σύστημα ωθεί με κάθε τρόπο τους φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, ενώ παράλληλα τους δίνονται ευκαιρίες να αποκτήσουν ΝΟΜΙΜΗ και σχετική με το αντικείμενό τους εργασιακή εμπειρία.

Είναι πλέον γραμμή παραγωγής η απόκτηση ενός τίτλου σπουδών και η εύρεση εργασίας. Απλώς εξασφαλίζουν ότι σχεδόν όλοι θα γνωρίζουν τα απολύτως απαραίτητα και θα έχουν τη στοιχειώδη συγκρότηση, γι'αυτό εξάλλου η ύλη είναι πολύ πιο μικρή και οι εξετάσεις πολύ πιο βατές σε σχέση με το ελληνικό σύστημα, τόσο στο επίπεδο του σχολείου όσο και στο πανεπιστήμιο.

Πιο εύκολα μαθήματα για πτυχίο συν γενική και ακαδημαϊκή υποστήριξη υψηλότερης ποιότητας νομοτελειακά οδηγεί σε καλύτερη απόδοση των φοιτητών.

Σαφώς δεν πρέπει να τιμωρηθούν οι φοιτητές στην Ελλάδα για όλες τις κακοδαιμονίες των ΑΕΙ -- για τις δεκάδες μετεγγραφές κάθε έτος που αλλοιώνουν την ομοιογένεια των τμημάτων, για την υποστελέχωση και την έλλειψης αξιολόγησης στους διδάσκοντες, για τις υποβαθμισμένες υποδομές, για την ανύπαρκτη φοιτητική μέριμνα.

Υπάρχει κάποια εξήγηση που Υπουργείο και ΑΕΙ δεν ασχολούνται κατά προτεραιότητα με όλα τα ουσιαστικά αίτια για τα όντως αυξημένα ποσοστά αποτυχίας ή και εγκατάλειψης στις σπουδές και, αντιθέτως, διαχρονικά μεταθέτουν την πίεση και τις ευθύνες στους νέους;.

Απλές ερωτήσεις:

Οι απόφοιτοι Λυκείου θα αποφασίσουν ποια και πόσα τμήματα -και σε ποιες περιοχές- πρέπει να λειτουργούν (βλ. ρυθμίσεις για ΕΒΕ);

Οι φοιτητές θα αποφασίσουν ποια και πόσα μαθήματα -και με ποιο στόχο- πρέπει να διδάσκονται στα ΑΕΙ (βλ. χρονικά όρια φοίτησης);

Σε ποια άλλη χώρα έχουν αναποδογυρίσει τόσο πολύ οι ευθύνες και οι ρόλοι;

Πουθενά στην Δυτική Ευρώπη δεν αφέθηκαν να λειτουργούν τμήματα και σχολές υπό τις συνθήκες που στην Ελλάδα θεωρούμε "φυσιολογικές" εδώ και δεκαετίες.

Όλα ξεκινούν από τον σωστό κεντρικό σχεδιασμό της Τριτοβάθμιας: Δεν μπορούμε να στέλνουμε παιδιά να σπουδάσουν μέσα σε έναν κακοσχεδιασμένο "λαβύρινθο", χωρίς καθοδήγηση, και στη συνέχεια να απορούμε γιατί μερικά χάνουν τον δρόμο τους.

Είναι υποκρισία.

@ Σύγκριση Ελλάδας και Αγγλίας
17 Φεβ 2021 09:50

Ο χρόνος και η ποιότητα ταξιδιού μέσα σε ένα καλοσυντηρημένο όχημα σε μια λεωφόρο μπορούν να συγκριθούν με την αντίστοιχη εμπειρία σε ένα κάρο που διασχίζει ένα βομβαρδισμένο τοπίο;...

Στόχος είναι να εκλείψουν τα πραγματικά αίτια για καθυστέρηση σπουδών, εκεί είναι η διαφωνία. Με τη βοήθεια που δέχονται οι μαθητές και οι φοιτητές στην Αγγλία θα ήταν περίεργο αν καθυστερούσαν.

[ Το ποσοστό των "άριστα" στην Αγγλία (για την ακρίβεια Η.Β.), που είναι κλιμακούμενο και, άρα σχετικό όχι απόλυτο, τί σχέση έχει με το ότι δεν πρέπει να υπάρχει όριο σπουδών στην Ελλάδα γιατί έχει χειρότερες δομές; ]

 
Βαθμολογία φοιτητών στα ΑΕΙ
18 Φεβ 2021 00:58

Η αναφορά στις βαθμολογίες απαντά σε ένα προηγούμενο σχόλιο (@ Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 15 Φεβ 2021 19:46) - δεν μπορεί σε μια δεκαετία οι φοιτητές να βελτιώθηκαν τόσο πολύ ώστε να τριπλασιάστηκαν οι αριστούχοι και ουσιαστικά όλοι παίρνουν βαθμολογία πάνω από 60/100.

Για ποια σχετική κλιμάκωση μιλάμε όταν <1 στους 3> πλέον παίρνει πτυχίο με Distinction; Προφανώς, πολλοί απλώς "καλοί" φοιτητές βαθμολογούνται με "Αριστα", για συνολική ποιότητα εργασίας που στην Ελλάδα ίσως να είχε βαθμό 7/10.

Στην Ελλάδα ακόμα και σε τμήματα με παραδοσιακά υψηλή βάση εισαγωγής οι αριστούχοι είναι λιγότεροι από 10 στους 100, ενώ μέσα στο εξάμηνο είναι υποχρεωμένοι να βγάζουν πολύ περισσότερη και πιο δύσκολη ύλη.

( Δεν ξέρω για ποιο ίδρυμα μιλάτε αλλά τις εξετάσεις σε αυτό που δουλεύω εγώ (top 3) στη Βρετανία σε STEM μόνο μαθητές του 18 και πάνω είναι ικανοί να "περάσουν" με βαθμό 60% και άνω (στη διάθεσή σας έχω στατιστικές). _

 
ΑΕΙ σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα
18 Φεβ 2021 00:53

Απλώς η οργάνωση και οι παροχές των ΑΕΙ στο Ην. Βασίλειο είναι σε άλλο επίπεδο, γι'αυτό και οι φοιτητές δεν έχουν "περιθώριο" αποτυχίας.

Στην Ελλάδα η κατάσταση είναι χαοτική, και δεν είναι ευθύνη των φοιτητών να τη διορθώσουν. Η καθυστέρηση λίγων εξαμήνων είναι αποτέλεσμα κυρίως των δομικών στρεβλώσεων στα ΑΕΙ όχι της έλλειψης αυστηρών ορίων φοίτησης.

@ Σύγκριση Ελλάδας και Αγγλίας
17 Φεβ 2021 09:50

Άλλη υποστήριξη από το ακαδημαϊκό περιβάλλον έχουν οι φοιτητές στο Ηνωμένο Βασίλειο και άλλοι οι φοιτητές στην Ελλάδα. Είναι ένα ολόκληρο σύστημα που δουλεύει υπερ τους, δεν είναι ότι φοιτητές στα πανεπιστήμια στο εξωτερικό "διαβάζουν" περισσότερο ή φοβούνται ότι θα κοπούν.

Αν τα μαθήματα μειωθούν σε αριθμό, οι εξετάσεις διεξάγονται με σαφείς οδηγίες και οριοθετημένη ύλη και δοθεί άπλετη βοήθεια μέσω σεμιναρίων και φροντιστηρίων για τις εξαμηνιαίες εργασίες το ποσοστό συμμετοχής και επιτυχίας των φοιτητών και στην Ελλάδα θα αυξηθεί θεαματικά.

Όμως αυτό απαιτεί συνολική αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών, όχι σπασμωδικές ενέργειες.

Απλή λογική είναι. Στο εξωτερικό δε νοείται να μην υπάρχει Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη ανοιχτή 24/7 ή το εργαστήριο να μην έχει εξοπλισμό, δε νοείται ο διδάσκοντας να μην έχει διαθέσιμες σημειώσεις και πρότυπες λύσεις ασκήσεων κοκ.

( Πάντως όταν διορθώνω εξετάσεις στο πανεπιστήμιο του Η.Β. που εργάζομαι εδώ και 8 χρόνια βλέπω το πολύ 5% "λευκές" κόλλες γιατί ξέρουν ότι δεν έχουν αλλες ευκαιρίες και, άρα διαβάζουν. Όταν δίδασκα σε μεγάλο ΑΕΙ της Αθήνας μεταξύ 2001-2012, το 30-35% ήταν ουσιαστικά ¨λευκές" κόλλες. )

 
Χρήστος Σ.
17 Φεβ 2021 10:39

Ήρθε η ώρα να ζήσει και η τριτοβάθμια εκπαίδευση την διάλυση που ζει τόσα χρόνια η δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Όλα αυτά είναι μια αβάντα στα μειωμένων ικανοτήτων ιδιωτικά κολέγια. Όπως γίνεται τόσα χρόνια με τα μειωμένων ικανοτήτων ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια.
Γνωστή η φάμπρικα. Διαλύουνε και απαξιώνουμε το δημόσιο, υπέρ των μειωμένων ικανοτήτων ιδιωτικών.

 
@Σύγκριση Ελλάδας και Αγγλίας
17 Φεβ 2021 09:50

Το ποσοστό των "άριστα" στην Αγγλία (για την ακρίβεια Η.Β.), που είναι κλιμακούμενο και, άρα σχετικό όχι απόλυτο, τί σχέση έχει με το ότι δεν πρέπει να υπάρχει όριο σπουδών στην Ελλάδα γιατί έχει χειρότερες δομές; Πάντως όταν διορθώνω εξετάσεις στο πανεπιστήμιο του Η.Β. που εργάζομαι εδώ και 8 χρόνια βλέπω το πολύ 5% "λευκές" κόλλες γιατί ξέρουν ότι δεν έχουν αλλες ευκαιρίες και, άρα διαβάζουν. Όταν δίδασκα σε μεγάλο ΑΕΙ της Αθήνας μεταξύ 2001-2012, το 30-35% ήταν ουσιαστικά ¨λευκές" κόλλες.

 
@ Αντίλογος για χρονικό όριο σπουδών
17 Φεβ 2021 09:45

Αυτά που λέτε για εξέταστρα/δίδακτρα για "αιώνιους" φοιτητές είναι λογικά αλλά, δυστυχώς, αντισυνταγματικά: δεν μπορεί να ζητά το κράτος δίδακτρα για προπτυχιακές σπουδές. Για να αλλάξει το σύνταγμα χρειάζονται 180 ψήφοι στη Βουλή. Είστε σίγουροι ότι αυτή η αντιπολίτευση θα έδινε την ψήφο της; Εγώ το αποκλείω.

 
Αντίλογος για χρονικό όριο σπουδών
16 Φεβ 2021 15:48

Με το να βάλουμε ένα όριο (ν+2) στους προπτυχιακούς φοιτητές ως δια μαγείας θα δούμε βελτίωση στην εκπαίδευση που παρέχουν τμήματα που δεν έπρεπε καν να ιδρυθούν;... Ποιο ακριβώς σημείο του νομοσχεδίου επιχειρεί να διορθώσει τις σοβαρές εγγενείς δυσλειτουργίες των ΑΕΙ;

Ούτε μία συγκεκριμένη πρόταση για Πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες, αλλαγές στην διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ, μείωση των ετών και των μαθημάτων για απόκτηση πτυχίου, συνενώσεις τμημάτων και σχολών και τόσα άλλα... Αντιθέτως, βλέπουμε να επανέρχονται ξανά και ξανά διατάξεις για αστυνόμευση και βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Θα μπορούσε να συζητηθεί ακόμα και η επιβολή διδάκτρων σε όλα τα ΠΠΣ ώστε να ενισχυθούν άμεσα οι υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας με κονδύλια που θα διοχετεύονται αποκλειστικά σε αυτές (πχ. 1.500 ευρώ για όλα τα έτη σπουδών, ανεξάρτητα από διάρκεια, με εξαιρέσεις για τους κοινωνικά αδύναμους)

Ο δημόσιος διάλογος και το πού επικεντρώνεται έχει σημασία, το Υπουργείο έχει την ευθύνη να οργανώσει μια σοβαρή και ανοιχτή συζήτηση.

Είναι δυνατόν να είμαστε ικανοποιημένοι από ένα σύνολο πρόχειρων προτάσεων που ούτε καν αγγίζει τα παραπάνω κρίσιμα σημεία που επηρεάζουν άμεσα την ποιότητα σπουδών για χιλιάδες φοιτητές;

@ Στατιστικά στοιχεία για βαθμολογίες στο ΗΒ
16 Φεβ 2021 13:15

Οι "αιώνιοι" φοιτητές είναι ήσσονος σημασίας θέμα για το ελληνικό Πανεπιστήμιο.

Όπως προτάθηκε, ας διαγραφούν άμεσα από τους καταλόγους όσοι έχουν να εμφανιστούν χρόνια στα Πανεπιστήμια.

Όσοι έχουν ξεπεράσει τα (2ν) έτη και επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, ας πληρώσουν και αυτοί ένα συμβολικό ποσό (πχ. 300 ευρώ ανά έτος) ώστε να διατηρήσουν τη φοιτητική ιδιότητα, με την προϋπόθεση συμμετοχής σε τουλάχιστον μία εξεταστική περίοδο σε κάθε έτος.

Λογικές λύσεις υπάρχουν, που δεν επιβαρύνουν τα Δημόσια ΑΕΙ, δεν είναι τιμωρητικές προς τους φοιτητές -που βιώνουν τις "ελληνικές" συνθήκες σπουδών και όχι τις αγγλικές- και, το σημαντικότερο, μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα φοίτησης ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ χωρίς να προκαλούν τριβές.

 
Σύγκριση Ελλάδας και Αγγλίας
16 Φεβ 2021 15:33

Στο εξωτερικό δεν είναι ότι οι φοιτητές προσπαθούν περισσότερο σε σχέση με την Ελλάδα, μάλλον ακριβώς το αντίθετο - αποδεδειγμένα εξετάζονται σε λιγότερη και πιο εύκολη ύλη για το πτυχίο τους, με πολύ περισσότερες διευκολύνσεις αναφορικά με τη βαθμολόγησή τους.

Υπερβολή να ισχυριζόμαστε ότι όλοι αυτοί οι "αριστούχοι", που τριπλασιάστηκαν στο ΗΒ, είναι καλύτεροι από τους δικούς μας μόνο επειδή "πέρασαν μαθήματα στην ώρα τους". Αναγκαία όχι όμως ικανή συνθήκη η ομαλή παρακολούθηση των μαθημάτων.

Στο εξωτερικό τα παιδιά απλώς ολοκληρώνουν τις σπουδές τους καταβάλλοντας μέτρια προσπάθεια αλλά υπάρχει μια γραμμή παραγωγής που συνδέει το πανεπιστήμιο με μια υγιή αγορά εργασίας και έτσι όλοι βρίσκουν τον δρόμο τους.

Συνεπώς, ένα νομοθετικό μέτρο που πιέζει ΜΟΝΟ τους φοιτητές στην Ελλάδα, παραβλέποντας το εξωτερικό περιβάλλον αλλά και τον τρόπο οργάνωσης των ελληνικών ΑΕΙ, είναι άστοχη και εν τέλει άδικη πολιτική.

@Δύσκολες αποφάσεις για ΑΕΙ
15 Φεβ 2021 09:15

Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω κάθετα με την πρόταση "Ούτε όμως η αποφοίτηση εντός κανονικών ετών εξασφαλίζει απόκτηση γνώσεων." Είμαι Καθηγητής σε πανεπιστήμιο του Η.Β.

Εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις πραγματικών προσωπικών/οικογενειακών δυσκολιών (για τις οποίες ο νέος νόμος μεριμνά και αντίστοιχες διατάξεις ισχύουν σε πολλές χώρες της Ευρώπης), δεν έχω δει ποτέ φοιτητή/τρια που να έχει χάσει έτη σπουδών και να αποφοιτά με αρκετά καλό βαθμό να του/ης δώσει δυνατότητα εύρεσης εργασίας επιπέδου "πτυχιούχου". Ειδικά σε STEM αντικείμενα, η συνεχής ενασχόληση με τις σπουδές δίνει προφανές προβάδισμα.

Το να είναι ικανός/ή κάποιος να τελειώσει τις σπουδές του/ης στο πανεπιστήμιο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι και θα έπρεπε να είναι μέρος της όλης διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για τα σχολικά έτη αλλά και για την εξέταση του κάθε μαθήματος που έχει χρονικό όριο.

 
@ Στατιστικά στοιχεία για βαθμολογίες στο ΗΒ
16 Φεβ 2021 13:15

Δεν διαφωνεί κανείς με τα στατιστικά που παραθέσατε, αλλά δεν απαντούν σε αυτό που λέει ο/η @Δύσκολες αποφάσεις για ΑΕΙ. Μάλλον υπάρχει πρόβλημα κατανόησης.

 
Διαγραφές "αιωνίων" το 2022
15 Φεβ 2021 22:52

Αν τα ΑΕΙ προχωρήσουν σε εκκαθάριση μητρώων, δίνοντας περιθώριο ενός έτους ηλεκτρονικής δήλωσης στοιχείων επικοινωνίας μέσω ΚΕΠ, θα μειωθεί ο αριθμός των "αιωνίων" στο 1/5.

Ας διαγραφούν το 2022 όσοι εγγεγραμμένοι δεν έχουν συμμετοχή σε εξεταστική την τελευταία πενταετία και έχουν ξεπεράσει τα (2ν) έτη σπουδών - δηλαδή, όλοι όσοι έκαναν εγγραφή πριν το 2013.

Τυχόν ενστάσεις ας παραπέμπονται στη Γενική Συνέλευση κάθε τμήματος και ας γίνεται επανεγγραφή με αίτηση στη Γραμματεία.

Το Υπουργείο αλλά και τα ΑΕΙ γνωρίζουν πόσο εύκολο είναι να υλοποιηθούν τα παραπάνω. Απομένει να δούμε στην πράξη πόσο σημαντική είναι αυτή η περίφημη μεταρρύθμιση και πόσο θα βελτιωθεί η κατάσταση στα ΑΕΙ...

Όμως τα ουσιαστικά προβλήματα για την καθημερινή λειτουργία των ΑΕΙ παραμένουν:

α) Καθεστώς Μετεγγραφών: Πάνω από 10.000 μετεγγραφές πρωτοετών κάθε έτος, σχεδόν ένας στους έξι κάνει αίτηση μετεγγραφής. Στα κεντρικά τμήματα αυξάνεται ο πληθυσμός κατά 50% έως 80%, συχνά με ανομοιογένεια γνώσεων, ενώ τα περιφερειακά αποδυναμώνονται από αριστούχους και υπολείπονται σε κρίσιμη μάζα.

https://www.esos.gr/arthra/64879/meteggrafes-simera-ta-apotelesmata

β) Οι χιλιάδες φοιτητές σε κανονικά έτη φοίτησης που δεν παρακολουθούν μαθήματα (πλασματικές εγγραφές) και δεν αποφοιτούν.

Πρέπει να τεθεί όριο 5% σε όλα τα τμήματα προέλευσης (πχ. 8 ή 10 φοιτητές) και να αλλάξει ριζικά η χωροταξία των σχολών.

 
Στατιστικά στοιχεία για βαθμολογίες στο ΗΒ
15 Φεβ 2021 22:00

Δείτε τα στατιστικά στοιχεία για τις αποδόσεις των μαθητών από τον UCAS, καθώς και τα συγκεντρωτικά στοιχεία από τα πανεπιστήμια (2019), είναι διαθέσιμα στο Διαδίκτυο.

Higher Education Statistics Agency: Το 1995 μόνο 7% των αποφοίτων είχε Άριστα (1st), 40% Λίαν Καλώς (2:1) και 35% Καλώς (2:2) - Το 2015 τα ποσοστά ήταν 22%, 49% και 23%, στις αντίστοιχες κατηγορίες πτυχίων.

Επιπλέον, μόνο στη Σκωτία έχουν διατηρηθεί τα τετραετή και πενταετή πτυχία - στην Αγγλία ελάχιστα τα τετραετή προγράμματα (honours), που πλέον θεωρούνται ακαδημαϊκά ισότιμα με τα μεταπτυχιακά. Όλα σχεδόν τα πτυχία είναι τριετή, τα μεταπτυχιακά μονοετή (η διπλωματική παραδίδεται τον Σεπτέμβριο) και ο φόρτος εργασίας είναι πολύ μειωμένος σε σχέση με την Ευρώπη.

Στην Ελλάδα για τη λήψη πτυχίου Μηχανικής ή Γεωπονίας απαιτούνται 50+ μαθήματα και το ονομάζουν "ακαδημαϊκό" master, με ελάχιστη αξία για την επαγγελματική εξέλιξη. Επιμένουμε στα παλιά μονολιθικά προγράμματα σπουδών μόνο και μόνο επειδή τα ΑΕΙ και το Υπουργείο αδυνατούν να συμφωνήσουν σε σχέδιο αλλαγών.

@Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ευρώπη
15 Φεβ 2021 19:46

Στα κορυφαία ερευνητικά Πανεπιστήμια στο ΗΒ (Russell Group) το ποσοστό των αποφοίτων που έλαβαν Distinction (1st) το 2019 κυμάνθηκε από 46% (Imperial) μέχρι 26% (York).

Xαρακτηριστικό ότι σε 16 από τα 20 ΑΕΙ της παραπάνω ομάδας το ποσοστό του "Άριστα" κυμάνθηκε από 31% έως 40% (UCL - 40% Oxdord - 37%, Cambridge - 35%, Bristol - 33% etc.).

Προφανώς έχει μετακινηθεί το βάρος της αξιολόγησης: Υψηλοί βαθμοί μπαίνουν πιο συχνά γιατί πλέον όλοι οι απόφοιτοι θα συνεχίσουν σε ένα μεταπτυχιακό ή σε κάποια πρακτική σε επιχειρήσεις και έτσι θα διαφοροποιηθούν. Ούτε θεωρείται αναγκαίο το μεταπτυχιακό για την εύρεση εργασίας - οι εταιρείς προσλαμβάνουν άμεσα τουλάχιστον το 30% των αποφοίτων και τους εκπαιδεύουν μέσω rotation για 1 ή 2 χρόνια.

Αντιθέτως, στην Ελλάδα οι άνεργοι νέοι αναγκάζονται να κάνουν δύο ή τρια μεταπτυχιακά, δηλαδή επιπλέον υποχρεώσεις που προστίθονται χωρίς λόγο στα 40+ προπτυχιακά μαθήματα για πτυχίο που συνήθως απαιτούνται...

{ Δεν ξέρω για ποιο ίδρυμα μιλάτε αλλά τις εξετάσεις σε αυτό που δουλεύω εγώ (top 3) στη Βρετανία σε STEM μόνο μαθητές του 18 και πάνω είναι ικανοί να "περάσουν" με βαθμό 60% και άνω (στη διάθεσή σας έχω στατιστικές). }

 
@Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ευρώπη
15 Φεβ 2021 19:46

" τις -πολύ λιγότερες σε σχέση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια- υποχρεώσεις στην ώρα τους". Δεν ξέρω για ποιο ίδρυμα μιλάτε αλλά τις εξετάσεις σε αυτό που δουλεύω εγώ (top 3) στη Βρετανία σε STEM μόνο μαθητές του 18 και πάνω είναι2 ικανοί να "περάσουν" με βαθμό 60% και άνω (στη διάθεσή σας έχω στατιστικές).

 
Πολίτης
15 Φεβ 2021 19:02

Σύγκλητοι αντιδρούν, πουθενά αλλού δεν διαγράφονται, δεν επιβαρύνουν το κράτος, παρόλα αυτά το υπουργείο αμετακίνητο. Καμία επαφή με τον πολίτη. Κάποιος να τους πει ότι οι οικογένειες έχουν προβλήματα. Αλλά πού να το καταλάβουν αυτό άνθρωποι που βασίστηκαν στο παχύ πορτοφόλι του μπαμπά τους? Που σπούδασαν με τον παρά τους. Αυτά ευαγγελίζονται και για τους υπόλοιπους. Μαρκήσιοι και αντουανέτες.

 
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ευρώπη
15 Φεβ 2021 15:39

Στην Ευρώπη, αλλά και στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχει δημιουργηθεί πλέον μια βιομηχανία παραγωγής πτυχίων και είναι διαπιστωμένο φαινόμενο ο πληθωρισμός σε βαθμολογίες (grade inflation) - τόσο στο σχολείο όσο και στο Πανεπιστήμιο.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, στο ΗΒ πτυχίο με "Άριστη" βαθμολογία (1st) λαμβάνει το 28% (!!!) των αποφοίτων ενώ το 40% "Λιαν Καλώς" (2:1) - τεράστια αύξηση σε σχέση με τις δεκαετίες του '80 και του '90. Την ίδια πορεία ακολουθούν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κάτι που είναι εν μέρει λογικό καθώς με τη διεύρυνση της Ανώτατης Εκπαίδευσης η βαθμολογία δεν είναι καθοριστικός παράγοντας στην μετέπειτα πορεία.

Ειδικά στην Αγγλία, το πρώτο έτος σπουδών (μαθήματα υποδομής) δεν συνυπολογίζεται καν στην τελική βαθμολογία, ενώ το δεύτερο και τρίτο έτος έχουν συντελεστή 40% και 60% αντίστοιχα. Είναι σαν να μετρούν μόνο τα μαθήματα επιλογής και η διπλωματική στην Ελλάδα!

Οι φοιτητές επιπλέον έχουν ΣΥΝΕΧΗ υποστήριξη μεσω φροντιστηρίων και σεμιναρίων, ενώ σε κάθε βήμα το εκπαιδευτικό σύστημα τούς βοηθά να ολοκληρώσουν τις -πολύ λιγότερες σε σχέση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια- υποχρεώσεις στην ώρα τους και να αποκτήσουν παράλληλα εργασιακή εμπειρία.

Υπάρχουν εξοπλισμένα εργαστήρια, βιβλιοθήκες που λειτουργούν 24 ώρες όλη την εβδομάδα, δεκάδες ευκαιρίες για πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις, προσλήψεις πτυχιούχων χωρίς εργασιακή προϋπηρεσία σε graduate schemes κοκ.

Στην Ελλάδα, αντιθέτως, οι φοιτητές είναι αφημένοι στην μοίρα τους, συχνά σε υποβαθμισμένες σχολές χωρίς μόνιμο προσωπικό, χωρίς καμία υπηρεσία φοιτητικής μέριμνας ή επαγγελματικής αποκατάστασης, σε μια οικονομία που σε κάθε δείκτη καινοτομίας και παραγωγικότητας υστερεί.

Πώς είναι δυνατόν να συγκρίνουμε τόσο διαφορετικά περιβάλλοντα και να επιβάλλουμε περιορισμούς μόνο στους φοιτητές ενώ τα ελληνικά ΑΕΙ παραμένουν ίδια;...

@Δύσκολες αποφάσεις για ΑΕΙ
15 Φεβ 2021 09:15

Η ολοκλήρωση των μαθημάτων είναι αναγκαία αλλά *όχι ικανή* συνθήκη για ένα ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων.

Σε όλα τα πανεπιστήμια διεθνώς είναι εύκολο απλώς να "περάσεις" μαθήματα χωρίς να ασχοληθείς ουσιαστικά - και μάλιστα, όπως φαίνονται από τα στοιχεία παραπάνω, 3 στους 4 έχουν από πολύ καλό έως άριστο βαθμό.

Σαφώς δεν έχει νόημα να διαρκούν οι σπουδές 10 ή παραπάνω χρόνια, αλλά αυτές είναι ελάχιστες περιπτώσεις που συνήθως οφείλονται σε ειδικούς κοινωνικούς ή οικονομικούς λόγους.

Στην Ελλάδα οι περισσότεροι απόφοιτοι πλέον το πολύ να έχουν καθυστερήσει 2-3 εξάμηνα, αυτό δε σημαίνει ότι έχουν λιγότερες γνώσεις ή διάθεση για σπουδές σε σχέση με όσους τελείωσαν ακριβώς στα (ν) έτη.

Αν καταγραφούν και διορθωθούν πρώτα τα προβλήματα λειτουργίας των ΑΕΙ (πχ. τα 400 τμήματα που είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα) τότε θα βελτιωθεί και η γενική απόδοση των φοιτητών.

Δε βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο, ούτε έχει νόημα να κυνηγάμε "εγγραφές" από το 2005 ή παλιότερα σε καταλόγους Γραμματειών όταν δεν έχουμε αποφασίσει ποιες σχολές πρέπει να λειτουργούν και με ποια κριτήρια

 
@Δύσκολες αποφάσεις για ΑΕΙ
15 Φεβ 2021 09:15

Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω κάθετα με την πρόταση "Ούτε όμως η αποφοίτηση εντός κανονικών ετών εξασφαλίζει απόκτηση γνώσεων." Είμαι Καθηγητής σε πανεπιστήμιο του Η.Β. Εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις πραγματικών προσωπικών/οικογενειακών δυσκολιών (για τις οποίες ο νέος νόμος μεριμνά και αντίστοιχες διατάξεις ισχύουν σε πολλές χώρες της Ευρώπης), δεν έχω δει ποτέ φοιτητή/τρια που να έχει χάσει έτη σπουδών και να αποφοιτά με αρκετά καλό βαθμό να του/ης δώσει δυνατότητα εύρεσης εργασίας επιπέδου "πτυχιούχου". Ειδικά σε STEM αντικείμενα, η συνεχής ενασχόληση με τις σπουδές δίνει προφανές προβάδισμα. Το να είναι ικανός/ή κάποιος να τελειώσει τις σπουδές του/ης στο πανεπιστήμιο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είναι και θα έπρεπε να είναι μέρος της όλης διαδικασίας. Το ίδιο ισχύει και για τα σχολικά έτη αλλά και για την εξέταση του κάθε μαθήματος που έχει χρονικό όριο.

 
Δύσκολες αποφάσεις για ΑΕΙ
14 Φεβ 2021 21:24

Ούτε όμως η αποφοίτηση εντός κανονικών ετών εξασφαλίζει απόκτηση γνώσεων.

Γι'αυτό όλοι ζητούν επιτέλους να παρθούν πραγματικές μεταρρυθμίσεις αντί να "παίζουμε" με τη βαθμολογία στις εξετάσεις (εύκολα ένα 9 γίνεται 11-12) ή τον αριθμό των εισακτέων (που μετά τις μετεγγραφές πάλι αλλάζει) ή με τα συνθήματα στους τοίχους όταν δεν έχουμε αποφασίσει ακόμη πόσα Πανεπιστήμια θα έχουμε, σε ποιες περιοχές, με πόσους καθηγητές και τι είδους πτυχία.

Το υπουργείο να νομοθετήσει τις δύσκολες αποφάσεις αντί να ασχολείται με τις λεπτομέρειες ανευ σημασίας.

πχ. Δωρεάν Συγγράμματα: Ας ενισχυθούν και στελεχωθούν οι Βιβλιοθήκες ώστε οι φοιτητές να μπορούν να μελετούν εκεί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Ας δοθεί μόνο στους προπτυχιακούς τελειόφοιτους η δυνατότητα ΔΩΡΕΑΝ απόκτησης 20 ξενόγλωσσων ή ελληνικών επιστημονικών βιβλίων με ελευθερία επιλογής για τη βιβλιοθήκη τους (ανοιχτή εγκεκριμμένη λίστα). Επιπλέον, να θεσπιστεί επίδομα βιβλιοθήκης για μεταπτυχιακούς/διδακτορικούς φοιτητές (8-10 συγγράμματα).

Κανείς δεν πρόκειται να διαφωνήσει με ένα τέτοιο μέτρο γιατί ΑΜΕΣΑ βελτιώνει την ποιότητα εκπαίδευσης, διαλύει τα διάφορα "κυκλώματα" και μειώνει το συνολικό κόστος για το Δημόσιο. Χρειάζεται όμως να υπάρχει πολιτική βούληση - αντί να ασχολούμαστε με την πανεπιστημιακή αστυνομίας, ας φτιάξουμε τις Βιβλιοθήκες.

@ ΠΑΠΑΣ
14 Φεβ 2021 18:36

Το πρόβλημα είναι ακριβώς ότι όταν εξισώνουμε το πανεπιστήμιο με το "περνάω μαθήματα" και όχι με το "μαθαίνω", τότε είναι που συμπεριφερόμαστε στο πανεπιστήμιο ως τηλεπαιχνίδι!

(με 60 πόντους περνάς πίστα.)

 
@ ΠΑΠΑΣ
14 Φεβ 2021 18:36

Το πρόβλημα είναι ακριβώς ότι όταν εξισώνουμε το πανεπιστήμιο με το "περνάω μαθήματα" και όχι με το "μαθαίνω", τότε είναι που συμπεριφερόμαστε στο πανεπιστήμιο ως τηλεπαιχνίδι! (με 60 πόντους περνάς πίστα.)

 
ΠΑΠΑΣ
14 Φεβ 2021 12:37

Διαγραφές φοιτητών .....δεν πρέπει να γίνουν ....ΠΟΤΕ....γιατί δεν υπάρχει....κανένας....λόγος.....παρά μόνο τραβηγμένα .....ψευτοεπιχειρήματα....και ....εμμονές....!!!.....Πώς θα διαγράψεις κάποιον που πέρασε τα 55 από τα εξήντα μαθήματα.....γιατί συμπληρώθηκαν 6 έτη....; τηλεπαιχνίδι.....Είναι;

 
PE19
13 Φεβ 2021 21:45

Οι πρώτες διαγραφές θα γίνουν το 2025 το Σεπτέμβριο σε 4.5 χρόνια από τώρα δηλαδή !!! ποιος ζει ποιος πεθαίνει (που έλεγε και μια ψυχή). Και διαγραφές αιωνιών έχω !!!!

 
@ Χμ
13 Φεβ 2021 21:27

όπως τα λέτε. Το καλύτερο "αντεπιχείρημα" που άκουσα ήταν το εξής: οι εργοδότες δεν ασφαλίζουν τους φοιτητές και δε θα μπορούν να πάρουν χαρτί ότι δουλεύουν 20 ώρες για να έχουν δικαίωμα μερικής φοίτηση. Μα η "αριστερά" δεν χτυπιέται για εργασιακό μεσαίωνα και δικαιώματα; Αν έλεγε λοιπόν οκ να γίνει το 2(ν+2) για τους εργαζόμενους φοιτητές αλλά να παλέψουμε όλοι να μην εργάζονται "μαύρα", τότε θα κατέβαινα κι εγώ μαζί τους στους δρόμους, μαζί με πολύ άλλο κόσμο.

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ