Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Γιατί τα Ελληνικά πανεπιστήμια δεν είναι τα χειρότερα στον κόσμο;

Δημοσίευση: 14/02/2021

Κωνσταντίνος Π. Χρήστου
Αναπληρωτής Καθηγητής
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Γιατί τα Ελληνικά πανεπιστήμια δεν είναι τα χειρότερα στον κόσμο;
ή αλλιώς
Πώς εξηγείται ότι τα Ελληνικά πανεπιστήμια συνεχίζουν να βρίσκονται σε σχετικά καλές θέσεις στη διεθνή αξιολόγηση ενώ όλα συνηγορούν για το αντίθετο;

Μήπως οφείλεται στην υψηλή χρηματοδότησής τους;

Η χρηματοδότηση των ελληνικών πανεπιστημίων από τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ ήταν ήδη χαμηλή συνεχίζει να μειώνεται διαρκώς σε βαθμό που πολλά τμήματα να μην μπορούν να καλύψουν βασικά λειτουργικά τους έξοδα και πολλές από τις ανάγκες τους να καλύπτονται κι αυτές από την ελληνική οικογένεια με μορφή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά προγράμματα. Ταυτόχρονα, η δυνατότητα να αντλήσουν τα πανεπιστήμια ίδιους πόρους από χρηματοδοτήσεις είναι περιορισμένη για διάφορους λόγους, κάποιοι εκ των οποίων θα αναδειχθούν και παρακάτω.

Μήπως είναι το αξιόλογο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό;

Όσο αξιόλογο κι αν είναι, που είναι, το προσωπικό του πανεπιστημίου, είναι επίσης αναγκασμένο να ξοδεύει τον περισσότερο διαθέσιμο χρόνο του σε γραφειοκρατικές διεκπεραιώσεις μιας υποστελεχωμένης διοίκησης του πανεπιστημίου χωρίς καμία διοικητική υποστήριξη για τις δράσεις εξωστρέφειας, δικτύωσης και την αναζήτηση εξωτερικής χρηματοδότησης. Άλλωστε και η αναλογία διδασκόντων/διδασκομένων, από τις χαμηλότερες στον κόσμο, δεν δημιουργεί προϋποθέσεις για διδασκαλία υψηλού επιπέδου. Κι αντί να γίνουν μόνιμοι διορισμοί για να αυξηθεί η αναλογία, το σχέδιο είναι να διαγραφούν ανενεργοί φοιτητές που καμιά ουσιαστική επιβάρυνση δεν δημιουργούν στα ιδρύματα.

Μήπως είναι η υψηλή εκτίμηση που χαίρει το πανεπιστήμιο από εξω-πανεπιστημιακούς φορείς;

Η εικόνα που έχουν οι κυβερνητικοί φορείς για τα πανεπιστήμια, όπως αυτή προβάλλεται κι από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι ότι αποτελούν άνδρα εγκληματιών και άσυλα κακοποιών (δηλαδή φοιτητών που αντιγράφουν, κλέβουν, πωλούν ναρκωτικά και οργανώνουν τρομοκρατικές ενέργειες), ιδρύματα φροντίδας για κακοποιημένους καθηγητές με Σύνδρομο της Στοκχόλμης, ή καφενεία που αράζουν λιμνάζοντες φοιτητές που καταχρώνται της φοιτητικής μέριμνας που έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει. Με βάση αυτή την εικόνα είναι να απορεί κανείς που η ελληνική οικογένεια όχι μόνο θέλει να στείλει τα παιδιά της εκεί μέσα, αλλά και προβαίνει σε τεράστιες στερήσεις για χρόνια προκειμένου να το καταφέρει. Αν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όμως, έτρεφαν ένα στοιχειώδες ενδιαφέρον για το ελληνικό πανεπιστήμιο, αυτές τις μέρες που συζητιέται ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είχαν φροντίσει να διοργανώσουν έστω και μία πολιτική συζήτηση για τον νέο νόμο, όπως γινόταν κάποτε στα τηλεοπτικά κανάλια. Αντίθετα, προβάλουν αποκλειστικά και μόνο διαγωνισμούς μυϊκών, φωνητικών, μαγειρικών και άλλων δεξιοτήτων, ζωντανά γλέντια και σήριαλ.  

Μήπως είναι η σύνδεσή του με την πραγματική οικονομία, όπως θέλει το οικονομικό σύστημα το οποίο θα πρέπει άλλωστε και να υπηρετεί;

Είναι καλά συνδεδεμένο το ελληνικό πανεπιστήμιο με την αγορά εργασίας; Είναι συνδεδεμένο με την βιομηχανία η οποία επίσης το χρηματοδοτεί όπως κάνει σε μεγάλα πανεπιστήμια (π.χ., ΜΙΤ, UCL, École Polytechnique, κοκ) με τα οποία συχνά συγκρίνεται μόνο για να προκαλέσει γέλια; Σε μια χώρα που βαριά βιομηχανία θεωρείται ο τουρισμός και η ανεργία στους νέους βρίσκεται στα ύψη φταίει το πανεπιστήμιο που βγάζει άνεργους απόφοιτους; Αν έφταιγε το ελληνικό πανεπιστήμιο οι απόφοιτοί του δεν θα έβρισκαν ανοιχτές τις πόρτες για εργασία ή για σπουδές ανώτερου επιπέδου στο εξωτερικό, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Με την αγορά εργασίας σε εγχώριο επίπεδο όμως συνδέεται επίσης εξαιρετικά καθώς οι απόφοιτες των πολυτεχνείων μπορούν να φτιάξουν ωραιότατο καφέ που σερβίρουν με επίσης μεγάλη επιτυχία οι απόφοιτοι των κοινωνικών επιστημών.

Ο λόγος που χρόνια τώρα τα πανεπιστήμιά μας κρατιούνται σχετικά ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις, παρόλο που καμία βασική προϋπόθεση για αυτό δεν ικανοποιείται θα πρέπει να αναζητηθεί αλλού. Ένας βασικός λόγος είναι η κοινότητα που δημιουργούταν στους κόλπους του. Ένα βιότοπο μεγάλης ποικιλομορφίας που οφειλόταν όχι μόνο στην εσωτερική ποικιλία αλλά και στην ανοιχτότητα της συγκεκριμένης κοινότητας απέναντι στην υπόλοιπη κοινωνία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η έννοια της εκπαιδευτικής κοινότητας και οι τρόποι φροντίδας της βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε σύγχρονης προσέγγισης στον σχεδιασμό περιβαλλόντων μάθησης, έρευνας και δημιουργίας. Τα ελληνικά πανεπιστήμια ανθούσαν λόγω της διακίνησης των ιδεών στους κόλπους τους και σε αυτό συνέβαλαν και οι ομάδες, οι σύλλογοι, οι δράσεις, οι πρωτοβουλίες φοιτητών, καθηγητών, διοικητικών, άλλοτε μόνοι κι άλλοτε σε μεταξύ τους συνέργειες, που ήταν πάντα ανοιχτές προς άλλες κοντινές κοινότητες, τοπικές, επιστημονικές, εργατικές, πολιτισμικές, κοκ. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως όσο πιο κοντά είναι το πανεπιστήμιο στην πόλη, τόσο πιο ισχυρή κοινότητα δημιουργεί κι αυτό φαίνεται και στις αξιολογήσεις του.  

Δυστυχώς τα περιφερειακά πανεπιστήμια, έστω κι αν φτιάχτηκαν ειδικά για να συνδεθούν και να προσφέρουν στις τοπικές κοινωνίες, τοποθετήθηκαν τόσο μακριά από τις πόλεις που δεν κατάφεραν να συνδεθούν ουσιαστικά μαζί τους. Σε μια χώρα που δεν φημίζεται για τις δημόσιες συγκοινωνίες της, ειδικά από τότε που έπαψαν να είναι και δημόσιες, η σύνδεση της πόλης με το τοπικό πανεπιστήμιο είναι προβληματική και έτσι η πόλη δεν θρέφεται με ιδέες από αυτό ενώ το ίδιο το πανεπιστήμιο μετατρέπεται σε ένα αποστειρωμένο ίδρυμα για να πάει να κάνει κάποιος τα μαθήματά του. Μια κακή προέκταση του σχολείου/φροντιστηρίου δηλαδή.

Όχι, το πανεπιστήμιο δεν είναι ένας χώρος για να κάνει κάποιος τα μαθήματά του εντατικά, με ταχύτητα, επιμέλεια και αξιολογήσιμη ποιότητα ώστε να γίνει μόνο ένας καταρτισμένος επαγγελματίας. Είναι κι ένας χώρος που εκκολάπτονται πολίτες. Πολίτες δημοκρατικοί, με κριτική σκέψη, με αλληλεγγύη κι ευγενή άμιλλα κι όχι στυγνό ανταγωνισμό, με διάθεση για δημιουργία κι όχι μόνο για κατανάλωση, με εργαλεία αναζήτησης της γνώσης κι όχι άκριτης απορρόφησης της πληροφορίας. Ο στόχος αυτός του πανεπιστημίου, που συχνά υποτιμάται στη τοποθέτησή του ως πυλώνα ενός νεοφιλελεύθερου συστήματος οργάνωσης της παραγωγής και της κατανάλωσης, δεν μπορεί να κατακτηθεί παρά μόνο αν υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες για να δημιουργηθεί και να αναπνεύσει η πανεπιστημιακή κοινότητα, σε σύνδεση πάντα με την κοινωνία.

Η πανεπιστημιακή κοινότητα δεν οφείλει απλώς να ενδυναμωθεί αλλά πρέπει και να εμπλουτιστεί ώστε να συμπεριλάβει και ακόμη λιγότερο προνομιούχα κομμάτια της πολυπολιτισμικής πια κοινωνίας μας που έχουν περιθωριοποιηθεί. Δυστυχώς όμως το νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση όχι μόνο δεν κινείται προς μια κατεύθυνση ενίσχυσης αυτής της κοινότητας, αλλά προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Απομονώνει το πανεπιστήμιο από την κοινωνία, το κάνει ένα αποστειρωμένο, περιφρουρημένο μέρος, με είσοδο μόνο στους έχοντες εργασία. Κοινότητα που δεν αυτοθεσμίζεται δεν είναι κοινότητα και κοινότητα που επιτηρείται από εξωκοινοτικές δυνάμεις (ειδικά από ένστολους και οπλισμένους) δεν είναι ελεύθερη κοινότητα. Και μόνο οι ελεύθερες κοινότητες είναι δημιουργικές.

Και τώρα κάποιος θα βρεθεί να πει ότι είμαι ανεκτικός στη βία και την εγκληματικότητα που τόσα χρόνια ταλανίζουν τα ελληνικά πανεπιστήμια. Δυστυχώς δεν αποτελούν οι χώρου του πανεπιστημίου τον προνομιακό χώρο άσκησης βίας και κακοποίησης. Τα περιστατικά αυτού του είδους, που σίγουρα υπάρχουν αλλά συχνά υπερτονίζονται στον δημόσιο λόγο για να υποτιμηθεί το πανεπιστήμιο, δεν είναι περισσότερα από όσα συμβαίνουν σε άλλους χώρους, όπως στις συγκοινωνίες, στις εφορίες, στο χωράφι ή στο κυνήγι. Ο χώρος με τα υψηλότερα επίπεδα εμφάνισης καθημερινής και συστηματικής βίας και κακοποίησης στο εσωτερικού του, δυστυχώς δεν είναι το πανεπιστήμιο, είναι η οικογένεια. Κι αυτό με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν, τα οποία εκτιμώνται ως εξαιρετικά ελλιπή για να δείξουν την πραγματική εικόνα της ενδοοικογενειακής βίας. Η κυβέρνηση ήδη ανακοίνωσε ότι θα φτιάξει κι άλλο ένα νέο σώμα της αστυνομίας για τις συγκοινωνίες μετά το πρόσφατο βίαιο συμβάν που έλαβε δημοσιότητα. Ελπίζω μόνο να μην επεξεργάζεται κάποιο αντίστοιχο σχέδιο και για την ενδοοικογενειακή βία.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο τα πανεπιστήμιά μας βρίσκονται σε σχετικά καλές θέσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις, είναι διότι σε αυτές μετράει πολύ και το παραγόμενο ερευνητικό έργο των πανεπιστημίων. Και στα δικά μας πανεπιστήμια παράγεται έργο με μεγάλη υπεραξία αφού το εργατικό δυναμικό που το παράγει εργάζεται πολύ και κάτω από πολύ κακές συνθήκες εργασίας. Το μόνιμο διδακτικό, ερευνητικό και διοικητικό προσωπικό εργάζεται στην πλειονότητά του κακοπληρωμένο, σε διευρυμένο πεδίο εργασιών που δεν συμπεριλαμβάνονται στα τυπικά καθήκοντά του, καλύπτοντας τις διάφορες τρύπες του συστήματος. Ένας τεράστιος στόλος από συμβασιούχους ερευνητές και έκτακτο διδακτικό προσωπικό που καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες λειτουργίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων εργάζεται σε συνθήκες πλήρους επισφάλειας, ενώ μαζί με υποψήφιους διδάκτορες, μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές παράγουν ερευνητικό έργο συχνά απλήρωτοι και χωρίς κανένα εργασιακό πλαίσιο που να ρυθμίζει δικαιώματα και υποχρεώσεις τους.

Ο τρόπος να αναδειχθούν και να ανατραπούν αυτές οι συνθήκες εργασίας ξεκινά από την αναγνώρισή τους, αρχικά από την ίδια την κοινότητα για την οργάνωση κοινών αγώνων συνδεδεμένων με την κοινωνία της οποίας έτσι κι αλλιώς είμαστε κομμάτι. Η διάρρηξη της όποιας συνοχής είχε η κοινότητά μας και η απομόνωσή της από την κοινωνία, όπως αυτή επιδιώκεται με το νέο νομοσχέδιο, θα έχει όμως ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του εργασιακού κλίματος μέσα στο πανεπιστήμιο. Κι αυτό δεν θα εμφανιστεί μόνο στις ζωές μας αλλά και στα νούμερα. Ας ελπίσουμε ότι τότε δε θα είναι αργά για ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση που θα κάνουν το σχολείο πιο ενδιαφέρον και το πανεπιστήμιο πιο ελεύθερο και δημιουργικό.

Σχόλια (13)

 
Φοιτητές
18 Φεβ 2021 13:56

"Δε μπορούμε να εκπαιδεύουμε 100 φοιτητές σε αίθουσες με 50 καρέκλες".
Να φτιάξουν περισσότερες αίθουσες αν δεν μπορούν να βάλουν περισσότερες καρέκλες!!. Γιατί να κοπούν οι θέσεις; Θα συρρικνώνουμε με τέτοιο τρόπο τον φοιτητικό κόσμο;

 
Ότι λάμπει σαν εμφάνιση..
18 Φεβ 2021 13:49

..δεν σημαίνει ότι είναι καλύτερο σαν ποιότητα!
Για να λάμπουν τα κτίρια, πρέπει να δώσει χρηματοδότηση το κράτος..
Κάποια Πανεπιστήμιά μας είναι στα καλύτερα. (π.χ. Καποδιστριακό, Αριστοτέλειο,..). Οι γιατροί μας που βγαίνουν στο εξωτερικό γίνονται ανάρπαστοι. Χώρες πλούσιες ζητάνε γιατρούς από την Ελλάδα.
Το κράτος δεν διαθέτει χρήματα για την εκπαίδευση. Στην πανδημία οι μαθητές χωρίς πρόσβαση σε Η/Υ(μόνο ιδιώτες κάναν δωρεές), χωρίς προσπάθεια να βρεθούν αίθουσες για τους μαθητές αλλά ούτε και να γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών για να σπάσουν τα τμήματα-ακόμα και πρωϊ-απόγευμα (αυτά κοστίζουν..).
Τζάμπα δεν γίνεται τίποτα, πόσο μάλλον να έχουμε και απαιτήσεις!
Άραγε το Ισραήλ, οι χώρες που έχουν Πανεπιστήμια σε πιο υψηλές θέσεις, και οι χώρες που το επίπεδο των μαθητών είναι υψηλό, να δίνουν "ψίχουλα" στα Πανεπιστήμια, στα σχολεία και στους λειτουργούς της εκπαίδευσης;;;

 
Δίκαιος
16 Φεβ 2021 16:49

Κύριε Χρήστου ζείτε στον κόσμο σας! Πήγα σε Πανεπιστήμιο στο Ισραήλ και ντρεπόμουν να μπω μέσα. Έλαμπαν τα πάντα! Δυστυχώς τα πανεπίστημιά μας είναι από τα χειρότερα!

 
@@Νίκος
16 Φεβ 2021 15:36

Υπάρχει και η δυνατότητα επιμισθίων από ανανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα της ΕΕ και της ημεδαπής. Το πρόβλημα είναι η κατάντια των Ελληνικών ΑΕΙ τόσο σε υποδομές όσο και σε καθημερινότητα λόγω της βίας.

 
@Νίκος
15 Φεβ 2021 19:55

Αγαπητέ Νίκο δεν είναι το πρόβλημα το "μονοπώλιο". Κάποιοι συνάδελφοί μου είναι ευχαριστημένοι να κάνουν το ελάχιστο δυνατό και να φυτοζωούν στο Ελληνικό ΑΕΙ γιατί δεν κάνει καμια διαφορά στο μισθό τους - τόσο απλά.
Αν ο μισθός συνδεόταν με αντικειμενικούς δείκτες, ώρες διδασκαλίας, επιδόσεις φοιτητών, δημοσιεύσεις, προγράμματα και μπορούσε να κινείται σε ένα εύρος τιμών, τότε μονοπώλιο-ξεμονοπώλιο θα βλέπαμε/τε διαφορά.
Είναι παρανοϊκό ο τεμπέλης και ο εργατικός να αμοίβονται το ίδιο γιατί έχουν τον ίδιο τίτλο. Προφανώς είναι παθογένεια του Ελληνικού Δημοσίου εν γένει, όχι μόνο των ΑΕΙ.

 
Νίκος
15 Φεβ 2021 18:55

Όσο διατηρουν μονοπώλιο καμία ελπίδα..

 
ΓΣ
15 Φεβ 2021 13:31

κ. Χρήστου,

Υπάρχει ένας απλός λόγος για το ότι τα ΜΜΕ και τα κανάλια δεν ενδιαφέρονται για θέματα εκπαίδευσης. Και αυτός είναι ότι δεν ενδιαφέρονται ούτε οι ψηφοφόροι. Αυτό το γνωρίζουν όλες οι κυβερνήσεις. Αν μια κυβέρνηση βάλει ψηλά τα στάνταρ, πει δε μπορούμε να εκπαιδεύουμε 100 φοιτητές σε αίθουσες με 50 καρέκλες - κόβω τις μισές θέσεις στο μηχανογραφικό, όποιο μέλος ΔΕΠ δεν παράγει έργο φεύγει, και όλα αυτά που θεωρούνται αυτονόητα στις δυτικές χώρες (ίσως και σε όλες, δεν ξέρω), τότε θα γίνει επανάσταση και όλοι θα δηλώνουν αδικημένοι.
Αν κάνει το αντίθετο - φόρα παρτίδα θέσεις, μετεγγραφές, τμήματα στις 4 γωνίες της χώρας χωρίς μελέτη επιπτώσεων χωρίς άλλη μέριμνα, χειροκροτείται αυτή η "ανάπτυξη" και είναι όλοι ευχαριστημένοι. Δεν το λέω με κακή διάθεση, απλά έτσι συμπεριφέρεται ο κόσμος. Από την 20ετή εμπειρία μου σε μεγάλο ΑΕΙ, εκτιμώ ότι ένα 40% των φοιτητών αν τους λέγαμε να κάτσουν σπίτι τους για 4 χρόνια και να τους ταχυδρομήσουμε στο τέλος ένα πτυχίο, θα δεχόταν.

 
ΔΕΠ
15 Φεβ 2021 12:37

Συγνώμη αλλά τι μας λέτε...."δεν είναι τα χειρότερα" !!! Αυτό είναι κατόρθωμα και άξιο να γράψουμε άρθρο, το ότι "δεν είναι τα χειρότερα"; Και όχι ΔΕΝ είναι σε "σχετικά καλές θέσεις"!
Στήν έγκριτη λίστα της Σαγκάης, ΜΟΝΟ 6 ελληνικά ΑΕΙ εμφανίζονται για το 2020. Το καλύτερο είναι στη θέση 300-400 (ΕΚΠΑ). Το χειρότερο (Θεσσαλία) κοντά στο 1000. Τα υπόλοιπα ΑΕΙ της χώρας δεν είναι καν στη λίστα (άρα χαμηλότερα απο το 1000). Αυτό το λέμε "δεν είναι τα χειρότερα"; Αρκετά μάλλον είναι!

Οι καθημερινές πρακτικές - η καθημερινότητα στο Ελληνικο ΑΕΙ, είναι από τις χειρότερες παγκοσμίως. Πουθενά δεν υπάρχει τέτοια γραφειοκρατία πλέον, πουθενά καθηγητές που δεν παράγουν ούτε μια εργασία και δε φέρνουν ούτε ένα προγραμμα δεν αφήνονται να συνεχίζουν αμέριμνοι (σε πολλές χώρες απολύονται), πουθενά δεν ευδοκιμούν οι μπαχαλάκηδες και οι ομηρίες, θα μπορούσα να συνεχίσω για πολύ.
Αν τα υπολόγιζαν αυτά οι λίστες κατάταξης θα είμασταν ακόμα πιο κάτω. Το άρθρο σχεδόν χρησιμοποιεί τις παθογένειες σχεδόν ως δικαιολογία για να πει "με τόσα χάλια θα μπορούσαμε να είμαστε και πιο κάτω στη λίστα".
Ας αφήσουμε τις λίστες. Είτε στη θέση 1500 είναι ένα ΑΕΙ είτε στην 2000, είναι στην άβυσο. Ας αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες - αγκαλιά με αυτές δεν θα προκόψει κανένα ΑΕΙ και κανένα Τμήμα. Όχι να χτυπάμε τον εαυτό μας απαλά στην πλάτη και να λέμε "θα μπορούσε να είναι και χειρότερα".

 
Ο λόγος είναι απλός...
15 Φεβ 2021 09:26

και αποτελείται από δυο μέρη:

1) Το ανταγωνιστικό σύστημα εισαγωγής ευνοεί τη συγκέντρωση γερών μυαλών (φοιτητές) στους ίδιους χώρους (π.χ., Ιατρικές, Νομικές, ΕΜΠ, ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΟΠΑ), άρα υπάρχει φοβερό υλικό. Το υλικό αυτό διαχέεται ως επί το πλείστον στο εξωτερικό και βελτιώνεται ακόμα περισσότερο.

2) η Ελλάδα είναι μια εκτυφλωτικά όμορφη χώρα. Ως εκ τούτου, αρκετοί ικανοί επιστήμονες που διαπρέπουν από το Μέρος 1 παραπάνω, θέλουν να ζήσουν στην Ελλάδα ακόμα και με τα εγγενή προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Άρα, αυτό που θα έπρεπε να λέμε είναι ότι, ευτυχώς που όλα τα προβλήματα (το εν γένει αναχρονιστικό, υποβαθμισμένο από τα κόμματα και τους καταληψίες, γεμάτο προβλήματα ακαδημαϊκό οικοσύστημα στην Ελλάδα) δεν είναι αρκετά να ανασχέσουν τελείως τη σοβαρή έρευνα και διδασκαλία. Αν η Ελλάδα ήταν γεωγραφικά εκεί που είναι η Λετονία με ακριβώς το ίδιο σύστημα, τα πανεπιστήμιά της θα ήταν πολύ χειρότερα της κατά τα άλλα συμπαθούς αυτής χώρας. Ας μην κοροϊδευόμαστε λοιπόν ότι όλα είναι καλά.

 
Observator
15 Φεβ 2021 09:18

Οταν ξεκίνησαν οι διεθνεις καταταξεις των πανεπιστημιων, πολλα ΜΜΕ επιτέθηκαν στα ΑΕΙ επειδη δεν ειναι μέσα στα πρώτα 100. Κανείς ομως δεν κάθησε να δει κάποια βασικά πράγματα. Το πρωτο ειναι απο τι εξαρτάται η κατάταξη και το δευτερο ειναι αν υπήρξε πολιτικη απο το ελληνικο κράτος για να διαμορφωθει υψηλη κατάταξη. Τα ελληνικά ΑΕΙ παραγουν εργασίες και αυτο επειδή ειναι ο μονος τρόπος να κρατησουν επαφη με τις διεθνείς εξελίξεις. Θα μπορουσαν να μην το κάνουν. Από ενα σημειο και μετά δεν υπάρχει κανενα κινητρο.

 
Σχετικά καλά κύριε?
15 Φεβ 2021 08:59

σχετικα καλά με τόσα δις που κοστίζουν?

 
Περαστικός
15 Φεβ 2021 07:07

Εξαιρετικός λόγος με επιχειρήματα και προτάσεις.

 
Νέα εποχή για τα Πανεπιστήμια
15 Φεβ 2021 04:08

Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι τα ελληνικά ΑΕΙ είναι τα "χειρότερα" στην Ευρώπη, άλλωστε σε όλες τις χώρες συνεχώς γίνονται συζητήσεις και αναλύσεις για την κατάσταση της Τριτοβάθμιας στα πλαίσια ενός υγιούς προβληματισμού.

Ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, δεν υπήρξε ποτέ ένα Εθνικό Σχέδιο για το σύνολο των Πανεπιστημίων από το 1950 μέχρι σήμερα - σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα γίνονται συντονισμένες ενέργειες για ενίσχυση των ακαδημαϊκών θεσμών και τώρα αυτοί έχουν φτάσει σε σημείο ωριμότητας.

Στο ελληνικό κράτος τόσο στις μεταπολεμικές δεκαετίες, όσο και στη σύγχρονη εποχή, δεν τέθηκαν τα θεμέλια μια Ανώτατης Εκπαίδευσης ανοιχτής και προσβάσιμης σε όλους τους πολίτες ως φυσικής συνέχειας της διευρυμένης Δευτεροβάθμιας.

Πέρασαν έτσι πάνω από τέσσερις δεκαετίες, ειδικά από το 1975 μέχρι τις μέρες μας, με ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες, σπατάλη πόρων και σπασμωδικές κινήσεις. Μόνο βαρίδια συσσωρεύθηκαν και τα προβλήματα πολλαπλασιάστηκαν σε όλους τους τομείς.

Είναι πια καιρός γενναίων αποφάσεων από το Υπουργείο Παιδίας αλλά και τα μέλη ΔΕΠ, ικανών να ξηλώσουν οριστικά το παλιό σκηνικό και θα οριοθετήσουν ένα νέο:

Μόνο όταν διαμορφωθεί ένα νέος Ακαδημαϊκός Χάρτης, με συνενώσεις και απορροφήσεις Ιδρυμάτων σε κέντρο και περιφέρεια, θα μπορέσουν να γίνουν οι εσωτερικές αλλαγές σε διδασκαλία και έρευνα, στη στελέχωση και τις υποδομές ώστε να ξεκινήσει μια νέα εποχή για τα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Να σταματήσει η αίσθηση -κυριολεκτικά και μεταφορικά- ότι ανακυκλώνουμε τα ίδια στοιχεία σε ένα "σκορποχώρι" χωρίς τίποτα να αλλάζει επί της ουσίας. Να τεθούν σαφή ακαδημαϊκά, αλλά και γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια για την ίδρυση και λειτουργία ανώτατων σχολών - και να κατατεθούν σαφείς προτάσεις εξυγίανσης από τις Συγκλήτους και τις Πρυτανικές Αρχές για την περίοδο 2021-2030.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ