Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολείων: Τι δεν μας λέει (και τι δεν κάνει) το υπουργείο Παιδείας

"Το υπουργείο, αν επιμένει στην αξιολόγηση ως έναν μηχανισμό βελτίωσης της Εκπαίδευσης και όχι κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, θα πρέπει να βιαστεί να αναθεωρήσει εκ βάθρων ολόκληρη τη «φιλοσοφία» του νόμου – και, φυσικά, να τον καταργήσει"
Δημοσίευση: 01/03/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Μαρία Μανιουδάκη
Φιλόλογος Πειραματικού ΓΕΛ Ρεθύμνου

Με το ΦΕΚ 6603/ΓΔ4, 20-01-2021 το Υπουργείο Παιδείας ζητά από τους εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν αρχικά σε αξιολόγηση της σχολικής τους μονάδας (εσωτερική αξιολόγηση). Για τη συνέχεια προβλέπεται εξωτερική αξιολόγηση από εξωτερικούς αξιολογητές (διορισμένα στελέχη της Εκπαίδευσης). Μετά από αυτές τις δύο φάσεις θα βγει μια βαθμολογία για το επίπεδο στο οποίο κατατάσσεται το σχολείο και από εκεί και πέρα προοπτική δεν φαίνεται καμία. Το Υπουργείο κρατά κλειστά τα χαρτιά του για τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιήσει τα αποτελέσματα αυτά.

Κατά τη γνώμη μου και οι δύο αυτές ενέργειες είναι άσκοπες (ή, ακόμα χειρότερα, κρύβουν πονηρούς σκοπούς), αν απλώς πρέπει να καταγραφεί η κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο σχολείο, η οποία άλλωστε είναι γνωστή σε όλους και οι εξωτερικοί αξιολογητές καλούνται απλά να επιβεβαιώσουν ότι πραγματικά αυτή είναι. Ενδεχομένως το Υπουργείο να ισχυριστεί ότι στη συνέχεια θα προτείνει τρόπους βελτίωσης αυτής της κατάστασης. Εμείς όμως αυτό θέλουμε να το ξέρουμε από πριν και μάλιστα συγκεκριμένα για κάθε δείκτη, γιατί είναι πολύ πιθανό να φορτωθούμε ευθύνες που δεν μας αναλογούν.

Στην πραγματικότητα το Υπουργείο γνωρίζει απόλυτα την κατάσταση στα σχολεία, όπως και τι ακριβώς πρέπει να κάνει το ίδιο, για να νομιμοποιείται να έχει απαιτήσεις. Δεν μπορεί δηλαδή να ζητά να αξιολογεί και να εθελοτυφλεί στο γεγονός ότι, αν αξιολογηθεί το ίδιο ως προς τις ενέργειές του για την Παιδεία, το πρόσημο θα είναι αρνητικό. Επομένως θέλει να μεταθέσει τις ευθύνες αλλού. Αυτή λοιπόν η συμπεριφορά είναι ύπουλη και κάθε νοήμων άνθρωπος μπορεί να το αντιληφθεί. Επομένως, αν το Υπουργείο είχε αγαθές προθέσεις, θα έπρεπε π.χ. να κάνει τα εξής:  

•    Να παρουσιάσει τις προϋποθέσεις, οι οποίες έχουν προκύψει από μελέτες επιστημόνων παιδαγωγών, που πρέπει να υπάρχουν σε κάθε σχολική μονάδα ώστε να συντελείται απρόσκοπτα η παιδαγωγική και η μαθησιακή πράξη.

•    Να συστήσει κλιμάκια εμπειρογνωμόνων, με τις απαραίτητες ειδικότητες, τα οποία θα πρέπει να επισκεφθούν όλα τα σχολεία της χώρας και να ελέγξουν αν τηρούνται αυτές οι προϋποθέσεις. Τα κλιμάκια αυτά θα κάνουν μια καταγραφή του τι υπάρχει και τι λείπει και θα τη δώσουν στο Υπουργείο, μαζί με μια αξιολόγηση για το κάθε σχολείο, η οποία θα αφορά το Υπουργείο και μόνο, που έχει και την ευθύνη να αλλάξει αυτή την εικόνα και να αμβλύνει τις ανισότητες, που μπορεί να προκύπτουν από σχολείο σε σχολείο. Συγκεκριμένα κτηριακές υποδομές, υλικοτεχνικές υποδομές, αριθμό μαθητών, οικογενειακή κατάσταση των μαθητών, βιοτικό επίπεδο, κοινωνικές συνθήκες της περιοχής στην οποία βρίσκεται η σχολική μονάδα, απόσταση από το αστικό κέντρο, μορφολογία της περιοχής, αριθμό μόνιμων εκπαιδευτικών, αριθμό κενών σε εκπαιδευτικούς κλπ.

•    Στη συνέχεια οι εμπειρογνώμονες θα κάνουν και τις προτάσεις τους στο Υπουργείο προκειμένου να καλυφθούν όλα εκείνα που λείπουν άμεσα.

•    Το Υπουργείο θα ξεκινήσει να υλοποιεί αυτές τις προτάσεις, όσο πιο γρήγορα γίνεται ώστε να δημιουργηθούν οι προδιαγραφές, που αφορούν εξωτερικούς παράγοντες αλλά επηρεάζουν καθοριστικά την ομαλή λειτουργία του σχολείου.  

•    Αφού γίνουν όλα τα παραπάνω θα ξεκινήσει η έρευνα για τους εσωτερικούς παράγοντες, που επηρεάζουν τη λειτουργία των σχολείων, και εννοούμε τα προγράμματα σπουδών και την κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Εννοείται ότι πρέπει να ανατεθεί σε καταξιωμένους επιστήμονες, που να μην είναι άνθρωποι της κυβέρνησης, να καταρτίσουν, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τα προγράμματα σπουδών, με βάση τη σύγχρονη κριτική παιδαγωγική και μεθοδολογία. Μπορεί αυτό να θεωρηθεί αφοριστικό, επειδή ίσως έχει η κυβέρνηση τέτοιους ανθρώπους, αλλά καλύτερα να ισχύσει το ασυμβίβαστο και να τους ψάξουμε αλλού, για να έχουμε το κεφάλι μας πιο ήσυχο.

•    Σχετικά με την κατάρτιση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι ουσιαστική, προσαρμοσμένη στις σύγχρονες απαιτήσεις, με διάρκεια, από ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο και επιθυμούν να μεταδώσουν τις γνώσεις τους πραγματικά και δεν το βλέπουν σαν αγγαρεία ή σαν ένα τρόπο να αυξήσουν τις αποδοχές τους. Η επιμόρφωση αυτή θα πρέπει να είναι ετήσια, να αφορά σε όλους τους εκπαιδευτικούς ανά μικρές ομάδες και όχι να επιμορφώνονται ταυτόχρονα κατά χιλιάδες και να το πιστώνεται το Υπουργείο ως επιμόρφωση.

Αφού λοιπόν γίνουν όλα αυτά και εφαρμοστούν για ένα ικανοποιητικό χρονικό διάστημα, τότε μπορούμε να συζητήσουμε σοβαρά για αξιολόγηση και για …αξιολογητές (άραγε αυτοί θα έχουν προηγουμένως αξιολογηθεί;).

Επομένως το Υπουργείο, αν επιμένει στην αξιολόγηση ως έναν μηχανισμό βελτίωσης της Εκπαίδευσης και όχι κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, θα πρέπει να βιαστεί να αναθεωρήσει εκ βάθρων ολόκληρη τη «φιλοσοφία» του σχετικού νόμου – και, φυσικά, να τον καταργήσει.

Σχόλια (23)

 
εκπαιδευτικός
02 Μαρ 2021 06:55

Προτάσεις ο ένας προτάσεις ο άλλος. Ποτέ δεν ήταν δεκτή η αξιολόγηση, γιατί; Είναι τόσο δύσκολο να γραφτεί ένας απολογισμός και η αποτίμηση; Το όχι σε όλα πέρασε και δείτε που μας έφτασε.

 
Μμα
02 Μαρ 2021 06:36

Δηλαδή, σε όλο το υπόλοιπο Δημόσιο όπου η αξιολόγηση (εσωτερική) διενεργείται εδώ και δεκαετίες χωρίς να ακούγεται το παραμικρό όλα είναι άψογα. Αξιοκρατία, αντικειμενικότητα πλήρης στελέχωση, ιδανικές συνθήκες εργασίας. Για κάποια σαν και εμένα οι αντιρρήσεις σας μου φαίνονται σαν προσπάθεια να την αποφύγετε.

 
Χαρης
01 Μαρ 2021 22:40

Είναι απίστευτη η εμμονικα εχθρική προς τον εκπαιδευτικό κόσμο στάση της κυβέρνησης όπως δε συμβαίνει με κανένα άλλο κλάδο εν καιρώ μάλιστα πανδημιας προκειμένου να φορέσει το φερετζε του μεταρρύθμιστη σε μια χώρα που καθημερινά προκύπτουν σημεία κ Τέρατα

 
Γιώργος Π.
01 Μαρ 2021 21:30

Γιατί εγώ αφού διάβασα τα πιο πάνω σκέφτομαι συνέχεια τον μύλο; Μάλλον διότι όποιος δε θέλει να πάει στο μύλο ....

 
τόσες...
01 Μαρ 2021 20:37

...κουβέντες για να μας πεις "...θα πρέπει να βιαστεί να αναθεωρήσει εκ βάθρων ολόκληρη τη «φιλοσοφία» του σχετικού νόμου – και, φυσικά, να τον καταργήσει."

 
Sas
01 Μαρ 2021 19:55

.........Εννοείται ότι πρέπει να ανατεθεί σε καταξιωμένους επιστήμονες, που να μην είναι άνθρωποι της κυβέρνησης, να καταρτίσουν, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τα προγράμματα σπουδών, με βάση τη σύγχρονη κριτική παιδαγωγική και μεθοδολογία.....,..
Συμφωνώ... για μια αντικειμενική αξιολόγηση... αλλιώς δεν θα ειναι αξιολόγηση αλλά τύπου "Ιερά Εξέταση."..και αν δεν σε συμπαθεί ο διευθυντής... κι αν είναι υπερόπτης... Καλυτερα να αξιολογήσουν αυτούς πρώτα..... να πλησιάζει η κρίση τους.

 
ΜΚ
01 Μαρ 2021 17:13

Συμφωνώ με ΡΜ. Επιπλέον συμφωνώ με το ερώτημα: «τι μέλλει γενέσθαι μετά την αξιολόγηση;» Και δεν φοβάμαι για τυχόν κατηγοριοποιήσεις. Απλά δεν δηλώνεται πουθενά ο τρόπος ή μάλλον τα μέσα και οι δυνατότητες για τη βελτίωση των κακώς κειμένων. Και τι γίνεται στην περίπτωση που αυτές ξεπερνούν τις αντοχές ή τη δικαιοδοσία του σχολείου;

 
Καθηγητής σε Λύκειο
01 Μαρ 2021 17:03

Διαβάζω τα άρθρα που είναι αντίθετα από τον νόμο περι "αξιολόγησης". Έχουν διαφορετικές οπτικές, είναι τεκμηριωμένα με διαφορετικές απόψεις όμως όλα έχουν μια κοινή συνισταμένη που καταδεικνύει την ακαταλληλότητα και του νόμου και της χρονικής περιόδου που επιχειρείται το εγχείρημα. Διαβάζω άρθρα που συμφωνούν με την εφαρμογή του νόμου (λίγα είναι η αλήθεια) και διαπιστώνω ότι δεν έχουν άλλες οπτικές ούτε διαφορετικές απόψεις που να συγκλίνουν. Αναμασούν βασικά το ΦΕΚ. Τελικά είναι φανερό ότι η μια πλευρά (της μη εφαρμογής) έχει πολλαπλά επιχειρήματα ενώ ή άλλη πλευρά (της εφαρμογής) έχει μονότονο προσανατολισμό. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτος ο νόμος εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα που δεν τολμούν να τα πουν. Κρίμα, γιατί όλοι μας θέλουμε αξιολόγηση όχι όμως αυτήν την "αξιολόγηση".

 
Προσφυγές.
01 Μαρ 2021 14:55

Συγχαρητήρια για την εκτεταμένη ανάλυση σας και για το χρόνο που αφιερώσατε για να γραφεί το κείμενο αυτό. Από τα πρώτα σχόλια δεν νομίζω ότι αξίζει τέτοιες αναλύσεις να παρουσιάζονται και να δίδεται βήμα στον κάθε ανώνυμο να γράφει ότι νομίζει χωρίς να σέβεται τις απόψεις των συναδέλφων που εκτίθενται στη δημοσιότητα. Αγαπητή συναδέλφισσα δεν λάβατε υπόψη σας ότι υπάρχουν και οι προσφυγές στα ποινικά δικαστήρια, για οτιδήποτε γραφεί και συκοφαντεί σχολείο ή εκπαιδευτικούς. Το έργο το βλέπουμε να έχει εξελιχθεί όπως έχει γράψει το esos με την απόλυση δ/ντριας εκπαίδευσης που το 2011 ως πρόεδρος συμβουλίου επιλογής αυθαιρέτησε εις βάρος υποψηφίου διευθυντή κατά την αξιολόγηση της υποψηφιότητας του μέσω της συνέντευξης. Σήμερα υπάρχουν αρκετά υπόδικα μέλη συμβουλίων των κρίσεων του 2017 λόγω αυθαιρεσιών στις αξιολογήσεις των υποψηφίων διευθυντών. Έχει ξεκινήσει η χρήση της δικαστικής οδού για την δικαίωση μας. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα... σε περιπτώσεις κακο-προαίρετων κρίσεων αξιολογήσεων οι εισαγγελικές αρχές είναι εκεί. Αυτή είναι τελικά η μοναδική άμυνά μας σε αυθαιρεσίες της διοίκησης και των διαφόρων διορισμένων μελών που δεν έχουν αντιληφθεί την επικινδυνότητα των πράξεων τους.

 
Θοδωρής
01 Μαρ 2021 13:51

Διάλογος στο περιοδικό Αστερίξ: - η κατάσταση είναι δύσκολη. Πώς θα την αντιμετωπισουμε; - ....να φτιάξουμε μια επιτροπή!!! - ( φωνές από κάτω) ναι ναι....πολλές επιτροπές!!!!!!

 
Λευτέρης
01 Μαρ 2021 13:46

Όποιος δε θέλει να ζυμώσει σαράντα χρόνια κοσκινίζει ....

 
ΝΟΜΟΙ
01 Μαρ 2021 12:28

Αν ο κάθε ένας λέει το δικό του χαθήκαμε! Εδώ υπάρχουν θεσμοί, Βουλή, Κυβέρνηση , Νόμοι που πρέπει να εφαρμόζονται. Όταν κάτι πάει να γίνει ..η πρόταση είναι να το καταργήσετε!. Εσάς όμως σας πληρώνει το κράτος για να μαθαίνετε τα παιδιά μας όχι για να ασκείτε εκπαιδευτική πολιτική!Είναι άλλοι για αυτό το σκοπό!

 
Ελλη
01 Μαρ 2021 12:10

Ας εξοπλισθούν κατά πρώτον πλήρως χωρίς διακρίσεις όλα τα σχολεια σε υλικοτεχνικη υποδομή , με ο,τι κόστος αυτό συνεπάγεται , ας λείψει το mobbing και το bullying που πυροδοτούν οι στάσεις πολλών μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας καο ισως 1-2 σχολικές χρονιές μετά μπορέσουμε να συζητήσουμε για το τι σημαίνει αξιολόγηση και αυτοβελτίωση .

 
Προτάσεις
01 Μαρ 2021 12:04

από πότε απαγορεύουν οι σχολιαστές την υποβολή προτάσεων στο δημόσιο λόγο; Πρέπει κάποιος να φτιάξει κόμμα για να σκέφτεται;
Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει, όταν είσαι βαμμένος (και θαμμένος) σε κόμμα δεν σκέφτεσαι.

 
Τί πρέπει τί δεν πρέπει
01 Μαρ 2021 11:47

@nikos
Δεν θέλουμε να κάνουμε το δικό μας.... θέλουμε να "στρώσει" το δικό σας.... αλλιώς θα έρθει πάλι ο Alexis να μας-σας σώσει....

@Έκθεση ιδεών
Για να καταργηθεί κάτι, πρέπει πρώτα, να υπάρχει. Οι πολλές προτάσεις ενοχλούνε?

 
Νίκος
01 Μαρ 2021 11:04

Η μοναδική αξιολόγηση των σχολείων είναι οι επιδόσεις των μαθητών τους. Καμία σχέση αν οι δάσκαλοι - καθηγητές έχουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά.
Δεν έχουμε πια καμία δικαιολογία συνάδερφοι . Τριτοκοσμικές χώρες έχουν αξιολόγηση.
Αν αρχίσουμε πρώτα " να γίνει αυτο" " να γίνει το άλλο" δίνουμε την εντύπωση ότι στην ουσία δεν θέλουμε αξιολόγηση.
Απλως πρέπει να γίνει απο το Δημοτικό.
Δεν μπορεί η Δευτεροβάθμια να χρεώνεται την ανεπάρκεια της πρωτοβάθμιας.
Ούτε μπορείς να συγκρίνεις ένα γυμνάσιο στον Άγιο Παντελεήμονα, με την Ευαγγελική ή το Βαρβάκειο ή το Κολλέγιο.
Αυτά τα θέματα τα έχουν λύσει άλλα κράτη, δεν θα εφεύρουμε τον τροχό εμείς.

 
Λευτέρης
01 Μαρ 2021 10:33

Όποιος δε θέλει να μαγειρέψει δέκα χρόνια κοσκινίζει!!! Εδώ μιλάμε για δεκαετίες ανεπιτυχών προσπαθειών ανίκανων πολιτικών -υπουργών να εφαρμόσουν ένα δίκαιο σύστημα αξιολόγησης που θα ξεβαλτώσει το δημόσιο Σχολείο.
Πόσες δυσλειτουργίες δεν υπάρχουν σήμερα που συνεχώς υποβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση; Μήπως θέλετε να τα απαριθμήσουμε; Είναι όλα γνωστά σε όλους. Δύο μόνο θα πω: α) η μη εφαρμογή του 30ωρου, παρά τις πάμπολλες νομοθετικές ρυθμίσεις και β) οι πάρα πολλές απώλειες διδακτικών ωρών , επειδή επιμένουμε να γίνονται οι συνεδριάσεις μόνοι σε ώρα μαθήματος, ποτέ μετά από μια γιορτή ή περίπατο .
Τελικά όλα είναι θέμα πραγματικής πολιτικής βούλησης και όχι μιας προσχηματικής διαδικασίας που επιβάλλεται από διεθνείς παράγοντες για να πετύχουμε την χρηματοδότηση από την ΕΕ.

 
Χίλιοι δικαιολογίες να μην αξιολογηθούμε
01 Μαρ 2021 09:48

μία η αιτία."Αφήστε μας ήσυχους!" Τα άλλα είναι καθαρή υποκρισία

 
ab
01 Μαρ 2021 09:27

Μια light έκδοση της θεωρίας των λεφτόδεντρων...

 
Αθανασιος
01 Μαρ 2021 08:42

Ζώντας από μέσα την κατάσταση θα έλεγα ότι μεγάλο μέρος ευθύνης της κατάντιας είναι ο κακος εννοούμενος συνδικαλισμος.και το ξέρω καλά .Γενικά δεν ξεφεύγει ο χώρος της παιδείας από την κουλτούρα που είναι κυρίαρχη σε αυτόν τον τόπο...

 
ΡΜ
01 Μαρ 2021 08:00

Που είναι όλοι αυτοί οι επιστήμονες που κατέχουν την γνώση και θα επιμορφώσουν κατάλληλα τους εκπαιδευτικούς ;
Οι ελλείψεις των σχολικών δομών είναι γνωστές
Υπάρχουν τα κονδύλια για να δοθούν και να εκλείψουν ;
Αν γίνει η αξιολόγηση σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης θα υπάρξουν βελτιώσεις;
Τι αποσκοπεί τελικά μια αξιολόγηση χωρίς οικονομική ενίσχυση και χωρίς γενικό πλάνο συνεχούς βελτίωσης συνολικά της εκπαίδευσης ,αρχής γενομένης από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας ;

 
nikos
01 Μαρ 2021 07:49

ΓΙατί δε φτιάχνετε κόμμα και να κάνετε ότι νομίζετε ;

 
Έκθεση ιδεών
01 Μαρ 2021 07:18

Ο καθένας κάνει τη δικη του πρόταση . Και ως καταστάλαγμα η κατάργηση! Έπρεπε αυτό έπρεπε το άλλο .

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ