Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υφ. Παιδείας: Οι μουσουλμάνοι της Θράκης μπορούν να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους σε μειονοτικό σχολείο με μαθήματα που γίνονται στην ελληνική και τουρκική γλώσσα

Η γλωσσική πολυμορφία και ιδιαιτερότητα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, ήτοι η συνύπαρξη πομακόφωνων, αθιγγανόφωνων και τουρκόφωνων πληθυσμιακών ομάδων εντός της θρησκευτικής μειονότητας, είναι σε γνώση του ΥΠΑΙΘ
Δημοσίευση: 14/03/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης δύνανται, εφόσον το επιθυμούν, να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους στα δημόσια σχολεία της περιοχής όπου εφαρμόζεται το πλήρες ελληνόγλωσσο πρόγραμμα.

Β. Παράλληλα, δύνανται να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους σε μειονοτικό σχολείο στο οποίο εφαρμόζεται δίγλωσσο πρόγραμμα με μαθήματα που γίνονται στην ελληνική γλώσσα και μαθήματα που γίνονται στην τουρκική γλώσσα, σύμφωνα με τις επιταγές της Συνθήκης της Λωζάνης (1923) και των μορφωτικών συμφωνιών (Ελληνοτουρκικό Μορφωτικό Πρωτόκολλο της 22-12-1968) τις οποίες η χώρα μας έχει υπογράψει και κυρώσει με νόμους και σέβεται απολύτως.

Τα παραπάνω τονίζει η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, σε  γραπτή απάντηση προς τη Βουλή, ύστερα από σχετική ερώτηση των Βουλευτών Κυριάκου Βελόπουλου και  Κωνσταντίνου Χήτα, ενώ σημειώνει τα εξής:

  • Σε οικισμούς που κατοικούνται αποκλειστικά από μουσουλμάνους και στον οικισμό δεν λειτουργεί δημόσιο σχολείο, όσοι γονείς εκφράζουν την επιθυμία τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε δημόσια σχολεία, η Ελληνική Πολιτεία μεριμνά για την καθημερινή δωρεάν μεταφορά τους με δημοσίας χρήσης μεταφορικά μέσα ώστε να φοιτήσουν σε αυτά.
  • Η γλωσσική πολυμορφία και ιδιαιτερότητα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, ήτοι η συνύπαρξη πομακόφωνων, αθιγγανόφωνων και τουρκόφωνων πληθυσμιακών ομάδων εντός της θρησκευτικής μειονότητας, είναι σε γνώση του ΥΠΑΙΘ.
  •  Το γεγονός, όμως, ότι οι δύο από τις τρεις ομιλούμενες γλώσσες των μουσουλμάνων της Θράκης στερούνται γραπτής αποτύπωσης (αν και κατά το παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες ιδιωτών για την γραπτή αποτύπωση της πομακικής γλώσσας) αποτελεί τροχοπέδη ως προς την ενδεχόμενη διδασκαλία τους.
  •  Η άλλη δυσκολία, αφορά στις διεθνείς δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η πατρίδα μας με διεθνείς συμφωνίες κατά το παρελθόν. Με βάση την αρχή της συνέχειας του κράτους, η οποία αποτελεί καίριας σημασίας αρχή του διεθνούς δικαίου, αυτές οι προγενέστερες δεσμεύσεις δεν είναι δυνατόν να παραγραφούν.
  • Με αυτήν την έννοια, ουσιαστικής σημασίας για τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας είναι οι διμερείς συμφωνίες που έχουν υπογραφεί μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. Συναφώς με τα ανωτέρω, υπενθυμίζεται και η άλλη βασικότατη αρχή των διεθνών σχέσεων, η αρχή της αμοιβαιότητας.

Σχόλια (5)

 
Κώστας
17 Μαρ 2021 06:45

Στην πράξη ενα παιδί Α δημοτικού πομακικης ή ρομανι καταγωγης, καλείται να διαχειριστεί τις παρακατω γλώσσες-κωδικες επικοινωνίας: ελληνική γλώσσα, τουρκική, πομακικη/ρομανί, αγγλική και φυσικά μια ακόμη τα μαθηματικά. Τελικά καμμία απο αυτές δεν κατακτά ικανοποιητικα. Μήπως είναι αυτό το ζητούμενο;

 
Αμεροληπτος
15 Μαρ 2021 15:26

Είναι τραγικό και παιδαγωγικά εγκληματικό να εξαναγκάζεις τα παιδιά των Πομάκων σε εκπαίδευση μιας γλώσσας, της τουρκικής, που δεν είναι η γλώσσα τους μόνο και μόνο επειδή είναι μουσουλμάνοι. Τόσο δύσκολο είναι, χωρίς να παραβιάζεται καμιά συνθήκη, να διδάσκονται αυτά τα ελληνόπουλα, την Πομακική και την ελληνική γλώσσα στα σχολεία; Γιατί το ελληνικό κράτος αδιαφορεί για την τριγλωσσία αυτών των παιδιών που μιλούν την πομακική γλώσσα στα σπίτια τους, διδάσκονται ελληνικά και τουρκικά στα δίγλωσσα σχολεία και χαρίζει έτσι αβασάνιστα στην Τουρκία τους Πομάκους;

 
Δίγλωσσα αλλά ελληνόφωνα
15 Μαρ 2021 10:46

1) Δημιουργία δημόσιων ελληνόφωνων σχολείων όπου οι μαθητές θα διδάσκονται ΟΛΑ τα μαθήματα στην ελληνική γλώσσα και θα διδάσκονται και τη μητρική τους γλώσσα (πομακική, τουρκική, ρομανί) εφόσον επιθυμούν. Και φυσικά και το κοράνι, εφόσον είναι μουσουλμάνοι (γιατί κάποιοι ΔΕΝ είναι). Δεν είναι δυνατόν σε Έλληνες πολίτες να διδάσκεις μαθηματικά, φυσική, εικαστικά στην τουρκική γλώσσα και να μην ξέρει τις στοιχειώδεις φυσικές και μαθηματικές έννοιες στα ελληνικά. Οι πρώτες 5-6 ώρες ελληνόφωνο πρόγραμμα και από εκεί και πέρα ως τις 4μμ. (μητρική γλώσσα και κοράνι για 1-2 στο πρωινό και μετά στο Ολοήμερο πρόγραμμα). Πρόταση του Ευρ. Στυλιανίδη πριν από χρόνια, να δημιουργηθούν τέτοια δημόσια μειονοτικά σχολεία! Όπως λειτουργούν και στην Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο για τα παιδιά των μεταναστών.
2) Ανέγερση 2-3 τέτοιων πολυδύναμων σχολείων στους 3 νομούς της Θράκης (με Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο-Λύκειο), πλήρως τεχνολογικά και υλικά εξοπλισμένα (βιβλιοθήκες, αίθουσες Η/Υ, φυσικής-χημείας, γυμναστήριο κλπ.). Και μετά να δούμε εάν οι γονείς θα τα στέλνουν αλλού... Εφόσον τους εξασφαλίσεις την μητρική γλώσσα και την θρησκευτική ελευθερία, ΔΕ θα έχουν καμία δικαιολογία και ΔΕ θα παρασύρονται να πηγαίνουν στα Μειον(εκτικά) σχολεία.

 
να ανοίξουν πλειονοτικά-ελληνικά δημοτικά
14 Μαρ 2021 23:25

και στα χωριά και να δούμε τι επιλέγουν οι γονείς ! δεν δίνεται η δυνατότητα και τα πάνε με δικά τους μέσα στην πόλη πολλές φορές! δημοτικά και στα ορεινά

 
εεε;
14 Μαρ 2021 23:24

Δεν θεωρείτε ότι θα πρέπει να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά να μάθουν καλά τα ελληνικά; Αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραβιαστουν οι διεθνείς συμβάσεις. Επίσης, δεν είναι όλοι τουρκοφωνοι. Για ποιον λόγο να ωθουνται να μάθουν όλοι τουρκικά; Γιατί να μην γίνει σοβαρή προσπάθεια να συνεχιστεί η διδασκαλία της πομακικης στα σχολεία και όχι μόνο σε ενήλικες;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.