Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Επαναξιολόγηση γνωματεύσεων ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ, ΙΠΔ για τις Πανελλαδικές εξετάσεις: Απόσυρση της σχετικής διάταξης

Δημοσίευση: 25/03/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Παντελή Γαλίτη

Σε μια σχολική χρονιά που οδεύει στην ολοκλήρωσή της εν μέσω δυσμενών καταστάσεων και πρωτόγνωρων εκπαιδευτικών εμπειριών, η απαίτηση επαναξιολόγησης των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων και των ΚΕΣΥ για τους μαθητές/-τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, και μάλιστα λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων, χαρακτηρίζεται ως άστοχη και άδικη ενέργεια και επιπρόσθετα ως ανεδαφική, αφού ούτε η νομοθεσία την υποστηρίζει, ενώ και  η λογική έντονα την αμφισβητεί.

Με πρόσφατη Υπουργική Απόφαση (ΥΑ Αριθ. Φ. 251/22806/Α5/ΦΕΚ 897 Β΄/08-03-2021) ορίζεται ότι: « Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ και των ΙΠΔ για οποιοδήποτε λόγο, έχουν μόνιμη ισχύ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 28 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), εφόσον βρίσκονταν σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του ως άνω Νόμου. Όσον αφορά στις γνωματεύσεις των ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και τον βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζεται ο χρόνος επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης - γνωμάτευσης. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν. 4547/2018 (Α’ 102). Σημειώνεται ότι επαναξιολόγηση απαιτείται στις περιπτώσεις αλλαγής σχολικής βαθμίδας».

Σύμφωνα με τον Ν. 4186/2013: «Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων για οποιονδήποτε λόγο, έχουν μόνιμη ισχύ. Κατ΄ εξαίρεση, οι προτάσεις για κατάλληλο πλαίσιο φοίτησης, για παροχή παράλληλης στήριξης, για κατ΄ οίκον διδασκαλία, για παροχή ειδικού βοηθού, για καθορισμό εξατομικευμένου προγράμματος, καθώς και αυτές που αφορούν σε αλλαγή σχολικής βαθμίδας, θα επανακαθορίζονται σε χρονικά διαστήματα, που θα προκύπτουν υποχρεωτικά με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ» (άρθρο 28, παρ. 17).

Εφόσον δεν υφίσταται γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ, του ΚΕΣΥ ή του Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου που συγκεκριμένα να επανακαθορίζει το χρονικό διάστημα επανεξέτασης του μαθητή και επαναδιατύπωσης της σχετικής πρότασης, η αρχικά διατυπωθείσα πρόταση του ΚΕΔΔΥ, του ΚΕΣΥ ή του ΙΠΔ συνεχίζει να εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου περί μόνιμης ισχύος.

Ενισχυτικά, ο Νόμος 4547 (ΦΕΚ 102 Α΄/2018) σε τροποποίησή του στο άρθρο 5 του Ν. 3699/2018 ορίζει ότι: «Τα ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζουν το χρόνο επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης – γνωμάτευση. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ» (τροποποίηση που επήλθε με το άρθρο 51 και με ισχύ από την 12/06/2018).

Έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις διαγνώσεων – και φαίνεται πως είναι αρκετές αυτές – των ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ, ΙΠΔ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν λίγες μόλις εβδομάδες πριν την  ολοκλήρωση μιας βαθμίδας εκπαίδευσης, με προοπτική και σχεδιασμό από την πλευρά των ενδιαφερομένων οι νέες διαγνώσεις να συνοδεύουν τον μαθητή στην επόμενη βαθμίδα που ξεκινούσε σε λίγους μήνες. Στην ουσία, ακολουθώντας το πρότερο γράμμα του νόμου, επιδιώχθηκε έγκαιρα η επαναξιολόγηση με την αλλαγή της σχολικής βαθμίδας.  Η ευθεία αμφισβήτηση της ισχύος αυτών των διαγνώσεων αντίκειται στην κοινή λογική, η οποία κατανοεί πως δεν είναι δυνατόν σε διάρκεια λίγων μόλις εβδομάδων ή ακόμη και λίγων μηνών να εξαφανιστεί η όποια διαγνωσθείσα μαθησιακή ιδιαιτερότητα. Εξάλλου, αυτές οι γνωματεύσεις συνόδευσαν τα παιδιά αυτά σε όλη την διαδρομή τους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και σύμφωνα με αυτές έτυχαν της ανάλογης εκπαιδευτικής διαχείρισης.

Τόσο η υφιστάμενη νομοθεσία, η συγκυρία της δυσμενούς καθημερινότητας, της οποίας η διάρκεια δοκιμάζει πλέον καθημερινά τις ψυχικές αντοχές όλων, αλλά και η κοινή λογική επιβάλλουν την άμεση απόσυρση της διάταξης για επαναξιολόγηση των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, των ΙΠΔ, των ΚΕΣΥ, αφού ο σκοπός για τον οποίο εκδόθηκαν παραμένει ο ίδιος, το περιεχόμενό τους περιγράφει μια μόνιμη εκπαιδευτική ιδιαιτερότητα και η ισχύς τους δεν αμφισβητείται από την νομοθεσία, αλλά, αντίθετα, χαρακτηρίζεται από μόνιμη ισχύ στην περίπτωση που δεν προσδιορίζεται πολύ συγκεκριμένα χρόνος επαναξιολόγησης από τους αρμόδιους φορείς. Η αποφυγή δημιουργίας περιττών εντάσεων, άσκοπης ταλαιπωρίας και αναστάτωσης για τις οικογένειες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, και ιδιαίτερα για τα ίδια τα παιδιά, των οποίων η ψυχική ηρεμία – πολύτιμο ζητούμενο, ιδιαίτερα αυτή την εποχή – σε καμία περίπτωση δεν παραμένει αλώβητη από τέτοιου είδους εντάσεις, θα πρέπει να αποτελεί συνεχή μέριμνα και αντικείμενο άμεσης προτεραιότητας, ιδιαίτερα σε αυτές τις δύσκολες εποχές.

Σχόλια (1)

 
ΓΚΟΥΜΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
26 Μαρ 2021 18:49

ΕΧΕΙΣ ΑΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ . ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΛΗΘΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΑΛΛΩΣΤΕ ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΕΝ ΜΕΣΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΠΑΛΙ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ- ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΕΙΣ ;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ