Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Υπ. Παιδείας: Οι μεταρρυθμίσεις που θα ισχύσουν από το Σεπτέμβριο

Διαδικτυακή συνάντηση εργασίας της υπουργού Νίκης Κεραμέως, της υφυπουργού Ζέττας Μακρή και του Γενικού Γραμματέα, Αλέξανδρου Κόπτση, με το ΔΣ του ΙΕΠ
Δημοσίευση: 14/04/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η επέκταση  των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, η επέκταση δημιουργικών δραστηριοτήτων στα Αγγλικά σε όλα τα Νηπιαγωγεία, η ολοκλήρωση των νέων προγραμμάτων σπουδών, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και η εκκίνηση λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Επιμορφώσεων, καθώς και ζητήματα που άπτονται των επιπτώσεων της πανδημίας συζητήθηκαν κατά τη διαδικτυακή συνάντηση εργασίας της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου  Παιδείας με τη διοίκηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας:

Μετά την επιτυχή πιλοτική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων φέτος σε 218 Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια, το προσεχές σχολικό έτος προγραμματίζεται η διδασκαλία τους σε όλα τα σχολεία της χώρας. Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων περιλαμβάνουν τέσσερις θεματικούς κύκλους, με υποθεματικές σταθμισμένες ανά ηλικία και εκπαιδευτική βαθμίδα:


Παράλληλα, συζητήθηκε η άμεση ενίσχυση του εγχειρήματος μέσω έργων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, με προγράμματα όπως εξοπλισμός για εκπαιδευτική ρομποτική στο σύνολο των σχολείων, επιμορφώσεις σε ΤΠΕ κ.ά.

Ομοίως, οι δημιουργικές δραστηριότητες στα Αγγλικά, από τον προσεχή Σεπτέμβριο, προγραμματίζεται να υλοποιούνται σε όλα τα Νηπιαγωγεία.

Νέα σειρά επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών προγραμματίζεται να ξεκινήσει τον ερχόμενο μήνα, εκκινώντας με επιμορφώσεις στη διδασκαλία δεξιοτήτων σε σύνολο άνω των 70.000 εκπαιδευτικών και συνεχίζοντας με το πρόγραμμα των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία.

Η εκπόνηση νέων Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΣ) αποτελεί  αφετηρία και θεμέλιο λίθο του ευρύτερου μεταρρυθμιστικού έργου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση του σχολείου.

Τα Προγράμματα Σπουδών γενικής εκπαίδευσης που αναμένεται να ολοκληρωθούν  εντός του 2021, θα δημοσιευτούν και θα παραδοθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα μέσω διαδραστικού, ψηφιακού συστήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών δεν έχουν αναμορφωθεί σε πολλές περιπτώσεις εδώ και δύο δεκαετίες, με αποτέλεσμα να είναι επιτακτική η ανάγκη επικαιροποίησης και εκσυγχρονισμού, τόσο του περιεχομένου όσο και της φιλοσοφίας και της προσέγγισής τους.

Τα νέα ΠΣ, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές τάσεις, έχουν ως αφετηρία τα μαθησιακά αποτελέσματα και υιοθετούν μια εξατομικευμένη, μαθητοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία. Οι βασικοί οριζόντιοι προσανατολισμοί είναι η υποστήριξη των μαθητών ώστε να μαθαίνουν να είναι δημιουργικοί, να σκέφτονται κριτικά, να καλλιεργούν δεξιότητες για την αξιοποίηση και την παραγωγή νέας γνώσης και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.

Η αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων στη γενική και την επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς και η επιμόρφωση επί αυτών, πραγματοποιείται με την υποστήριξη ευρωπαϊκών κονδυλίων. Παράλληλα, προγραμματίζεται η μεταρρύθμιση του «πολλαπλού βιβλίου». Η κατάργηση του μονοπωλίου του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου συνάδει πλήρως με τη φιλοσοφία των νέων ΠΣ, ώστε ο εκπαιδευτικός/μαθητής να μπορεί με κριτική σκέψη να συνδυάσει πληροφορία από πολλές πηγές. Όλα τα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή μορφή και προγραμματίζεται να ενισχυθούν από κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάπτυξη επιπλέον ψηφιακού υλικού και εφαρμογών.

Παράλληλα, αναμένεται να τεθεί προσεχώς σε  λειτουργία  το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) επιμορφώσεων, το οποίο, εκτός των άλλων, θα παρέχει υπηρεσίες σύγχρονης και ασύγχρονης επιμόρφωσης, με πιστοποιημένες διαδικασίες και διασφάλιση ποιότητας, λειτουργώντας ως χώρος συνεργατικής μάθησης και διάχυσης πρακτικών. Οι προγραμματισμένες επιμορφώσεις μέσω του ΟΠΣ αφορούν, ενδεικτικά στους βασικούς γραμματισμούς, στα εργαστήρια δεξιοτήτων, στη νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ και στους νεοδιόριστους (εισαγωγική, συμπεριληπτική επιμόρφωση για την προσαρμογή στις ανάγκες των παιδιών με αναπηρία).

Η υπουργός   Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Συνεχίζουμε εντατικά, με προσήλωση, δημιουργικότητα και όραμα τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων στη Παιδεία με γνώμονά πάντα τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας. Η πανδημία δεν μπορεί, και δεν πρέπει, να σταματήσει την εξέλιξη, τη βελτίωση, τη δημιουργία μιας αποτελεσματικότερης και ουσιαστικότερης εκπαιδευτικής διαδικασίας προσαρμοσμένης στις σύγχρονες ανάγκες».

Η υφυπουργός  Ζέττα Μακρή ανέφερε σχετικά: «Με υπευθυνότητα, διορατικότητα και παιδαγωγική μέριμνα διαμορφώνουμε τις θεματικές ενότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προσφέρουμε κίνητρα και ερεθίσματα στους μαθητές, δίνουμε προτεραιότητα στη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση, στην καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση. Περιγράφουμε το θεωρητικό πλαίσιο και ενθαρρύνουμε την ενεργητική συμμετοχή και τη δημιουργική διάδραση μέσα στο σχολικό περιβάλλον, για μαθητές και εκπαιδευτικούς».

Σχόλια (20)

 
@Κωνσταντίνα Υποδηματοπούλου
15 Απρ 2021 21:25

Θερμά συγχαρητήρια. Τα είπατε με το νι και με το σίγμα.

 
Κωνσταντίνα Υποδηματοπούλου
15 Απρ 2021 10:45

Eπισημάνσεις σχετικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων:

• Η γενίκευση της εισαγωγής των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλα τα σχολεία ήταν ειλημμένη απόφαση, ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα της πιλοτικής δράσης. Χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ακόμη η πιλοτική εφαρμογή κατά το τρέχον σχολικό έτος και η αποτίμησή της από το Ι.Ε.Π, ανακοινώθηκε ήδη η εισαγωγή τους στα σχολεία, από το επόμενο σχολικό έτος. Από τις 12/03/21, μάλιστα, υπάρχει ήδη πρόσκληση για ένταξη στο μητρώο εμπειρογνωμόνων του Ι.Ε.Π για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Επιπλέον, φαίνεται πως δεν λήφθηκε καθόλου υπόψη το γεγονός ότι τα σχολεία παρέμειναν κλειστά λόγω του κορωνοϊού για μεγάλο χρονικό διάστημα και οι μαθητές παρακολουθούσαν μαθήματα εξ αποστάσεως, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ισότιμη πρόσβαση για όλους στην τηλεκπαίδευση (γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο και απαραίτητος τεχνικός εξοπλισμός). Το Υπουργείο φαίνεται πως δεν προβληματίστηκε καθόλου για το γεγονός ότι στην ουσία ακυρώθηκε ο βιωματικός χαρακτήρας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, εφόσον τα μέτρα προστασίας για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού λειτουργούν απαγορευτικά για την πραγματοποίηση ομαδικών βιωματικών δραστηριοτήτων, συνεργασιών με εξωτερικούς φορείς και διδακτικών επισκέψεων και εκδηλώσεων.
• Το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης φαίνεται ότι καθορίζεται κυρίως από τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Παρουσιάζεται πλέον ως επιτακτική ανάγκη η καλλιέργεια των ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), που απαιτούνται για να διαμορφωθεί ο μελλοντικός εργαζόμενος, ώστε να είναι ευέλικτος , προσαρμόσιμος και ανθεκτικός στο διαρκώς μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς εργασίας. Έτσι, στη θέση της ολόπλευρης μόρφωσης και της ανθρωπιστικής παιδείας, προκρίνονται οι δεξιότητες και οι κατακερματισμένες γνώσεις.
• Για την αξιολόγηση της καλλιέργειας των δεξιοτήτων στους μαθητές προβλέπεται Περιγραφική Αξιολόγηση (portfolio και φύλλα προόδου) με χρήση περιγραφικών δεικτών ικανοτήτων, στο τέλος κάθε Θεματικού Άξονα. Η αξιολόγηση των μαθητών (από το Νηπιαγωγείο!) δεν είναι ανεξάρτητη από την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Όπως έδειξε η εμπειρία άλλων χωρών, η εφαρμογή της αξιολόγησης στην Εκπαίδευση οδήγησε στην όξυνση του ανταγωνισμού, στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, στην κατάργηση του δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, στην είσοδο των χορηγών στα σχολεία και στη σχολική διαρροή.

 
Έρχεται το Πάσχα και το Άγιο Φως
14 Απρ 2021 22:56

Εδώ γκοτζάμ μεταρρυθμίσεις, τομές, ψηφιακά άλματα(και μη) γίνονται κάθε μέρα από την Υπουργό μας, στις επιλογές των στελεχών μείναμε? Πες ότι έγιναν κιόλας.... ή θα γίνουν.... μόλις "της δώσουν το πράσινο φως οι ειδικοί"!

 
Θετικές αλλαγές
14 Απρ 2021 22:30

Μακάρι να εφαρμοστούν!

 
Σόνια Νηπιαγωγός με μεταπτυχιακή ειδίκευση στην ειδική αγωγή
14 Απρ 2021 20:07

Αυτά δεν είναι μεταρρυθμίσεις παρά άλλα λόγια να αγαπιόμαστε . Μιλάτε για συμπερίληψη , όταν δεν κάνετε το παραμικρό να γίνουν στην πράξη τα σχολεία της χώρας συμπεριληπτικα . Βέβαια τι αναρωτιόμαστε αφού έτσι κι αλλιώς δεν γνωρίζεται από αυτά και οι δύο υπουργός και υφυπουργός είστε δικηγόροι επομένως άσχετες. Γι'αυτό νομίζετε ότι στο 2021 που η παιδαγωγική επιστήμη έχει κάνει άλματα αυτά που λέτε εσείς είναι εκσυγχρονισμός και μεταρρυθμίσεις. Πράγματι δεν ξέρω να γελάσω η να κλάψω με τα χαλιά σας και τα χαλιά της χώρας μας εν τέλη.

 
@ΓΙΩΡΓΟΣ (Qwerty)
14 Απρ 2021 18:59

Δεν πρόκειται για "κάψα", αγαπητέ, αλλά για εφαρμογή του νόμου που έχει ήδη ανασταλεί για έναν χρόνο. Αυτονόητα πράγματα, δηλαδή. Αυτοί που επελέγησαν το 2017 γνώριζαν ότι η θητεία τους θα ήταν τριετής. Με τη λογική σας, θα έπρεπε να μείνουν ισοβίως. Και κάτι ακόμη: αφήστε την πανδημία πια ως καραγκιοζ-μπερντέ για κάθε είδους αναβλητικότητα και ανικανότητα του Υπουργείου. Μια χαρά μπορούν να γίνουν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Δεν υπάρχει, επίσης, καμιά ανάγκη για αλλαγή νόμου. Αφού δεν είναι ικανοί για κάτι τέτοιο, ας το αφήσουν, μια χαρά είναι ο προηγούμενος νόμος. Τέλος, όσοι ενδιαφέρονται για την επιλογή νέων στελεχών εκπαίδευσης δεν είναι δεδομένο ότι είναι αντίπαλοι της κυβέρνησης ούτε ενδιαφέρονται για κάποια θέση, ώστε να "καίγονται". Υπάρχει μια μεγάλη κατηγορία πολιτών που δε μιλά ούτε ανεβαίνει στα κεραμίδια, βλέποντας αυτά τα φαινόμενα ανικανότητας. Αυτούς πρέπει να φοβούνται, αυτοί ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις.

 
ΜΙΧΑΛΗΣ
14 Απρ 2021 18:45

Δυστυχώς το δημοκρατικό σχολείο και οι δημοκρατικές διαδικασίες με την Κεραμέως ενταφιάστηκαν. Τίποτα δεν αξιολογείται. Τα πάντα αποφασίζονται. Μόνο επικοινωνιακή πολιτική. Ουσία μηδέν.

 
Μελίτακας ο Α΄
14 Απρ 2021 16:34

Την αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής στα 218 σχολεία πρέπει να την αναρτήσετε, διαφορετικά δίνετε την εντύπωση ότι ένα άλλο πυροτέχνημα ετοιμάζεται να εκτοξευθεί για ακόμη μία φορά. Σαράντα χρόνια πυροτεχνήματα, κάηκε ο τόπος, αναδάσωση χρειαζόμαστε....

 
Μελίτακας ο Α΄
14 Απρ 2021 16:18

Πρώτα θα μελετήσετε τα νέα ΠΣ, τα νέα βιβλία - θα είναι αμέτρητα - μετά θα επιμορφωθείτε και στο τέλος όσοι θέλετε θα αξιολογηθείτε για να προκύψουν τα νέα στελέχη! Διάβασμα πρώτα!...

 
Γιάννης
14 Απρ 2021 15:27

Ο Ν. 4692/2020 στο άρθρο 1 παραγρ. 2 για τα εργαστήρια δεξιοτήτων προβλέπει ότι "με την ολοκλήρωση της πιλοτικής δράσης το ΙΕΠ συντάσσει έκθεση αποτελεσμάτων και γνωμοδοτεί προς την Υπουργό για την εισαγωγή ή μη σε όλες τις σχολικές μονάδες ή άλλως τη διενέργεια ή μη νέας πιλοτικής δράσης"
Ερωτήματα που εύλογα ανακύπτουν:
1. Αναγγέλλεται η επέκταση προτού ολοκληρωθεί η πιλοτική δράση(τα σχολεία ολοκληρώνουν το Μάιο- Ιούνιο) και δίχως να δημοσιευτεί η έκθεση αποτελεσμάτων/γνωμοδότηση;;;;
2. Ποιά και πόσα σχολεία και σε πόσους εκπαιδευτικούς και μαθητές των πιλοτικών ζητήθηκε, πριν ολοκληρώσουν τα μαθήματα, η αξιολόγηση της πιλοτικής φάσης;;;;
3. Προς τι τόση βιασύνη για την επέκταση, όταν άλλα ζητήματα της εκπαίδευσης επείγουν;;;
4. Τι θα γίνει με τα ετήσια, εστιασμένα σε ένα θέμα, υποστηριζόμενα απο συγκεκριμένες δομές, ποιοτικά, χρόνια δοκιμασμένα και ολοκληρωμένα προγράμματα Σχολικών δραστηριοτήτων αφού καταργείται, με τα εργαστήρια δεξιοτήτων, η ευέλικτη ζώνη όπου αυτή υφίσταται (Α, Β,Γ, Δ Δημοτικού);
5. Ομοίως, τι θα γίνουν τα εθελοντικά υλοποιούμενα και υποστηριζόμενα προγράμματα Σχολικών δραστηριοτήτων του Γυμνασίου και τι στο Λύκειο όπου δεν υπάρχουν τα εργαστήρια δεξιοτήτων;
6. Ποιές ειδικότητες θα τα διδάσκουν, αφού στα πιλοτικά Γυμνάσια υπήρχε περιορισμός και δόθηκε δυνατότητα να τα διδάσκουν μόνο ειδικότητες που καταργήθηκαν ώρες τους, ανεξάρτητα εμπειρίας και γνώσης; (η λογική να το παίρνει όποιος περισσεύει ακόμα και χωρίς να το θέλει, δείχνει την αντιμετώπιση της ποιοτικής διάστασης του μαθήματος)
Συμπερασματικά: Το κάψιμο του εγχειρήματος και η απαξίωση θεωρούνται πολύ πιθανά κυρίως λόγω βιασύνης, με μια fast-track εξ αποστάσεως άνευ βιωματικής μάθησης επιμόρφωση και χωρίς πραγματική υποστήριξη αλλά και χωρίς εμπεριστατωμένη και ποιοτική- επιστημονική αξιολόγηση της πιλοτικής φάσης προς δόξα της επικοινωνίας..δεν γίνονται έτσι οι μεταρρυθμίσεις!

 
Τριο στουτζες
14 Απρ 2021 15:21

Εκπαιδευτική ρομποτική και νέα σειρά επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών. Μιλάμε για περιφερόμενο θίασο που ουδεμία επαφή έχει με το ορατό σύμπαν. Σταματήστε, δεν μας έχει μείνει άντερο από τα γέλια!!!!!

 
Ανέκδοτα by ministry
14 Απρ 2021 15:03

Ακόμη αναμένουμε την επιμόρφωση της τηλεκπαίδευσης... δεν αντέχουμε άλλα ανέκδοτα.

 
Eκπαιδευτικός
14 Απρ 2021 14:24

Συνεχίζοντας από τους δύο προηγούμενους σχολιαστές, λέω λοιπόν ότι το νομοσχέδιο για τα στελέχη εκπαίδευσης έπεσε σε μαύρη τρύπα και δε προβλέπεται να ανακτηθεί εντός του τρέχοντος αιώνος (!). Απόλυτη αναλγησία, αδιαφορία και ανικανότητα. Απ' ό,τι βλέπω πάει και η αξιολόγηση. Όνειρο ήταν και πάαααει!! Τρομάρα τους !!! Αξιολόγηση με παλιά στελέχη εκπαίδευσης, διορισμένους Δ/ντες Εκπ/σης , πεπαλαιωμένους Περιφεριακούς Δ/ντες !!! Κυβέρνηση αρίστων και οραματιστών. Τέτοια ανικανότητα δεν έχει προηγούμενο !!! Κατά τ' άλλα, οι επιστολές μαθητών στην Υπουργό πάνε κι έρχονται. Ωραίο το επικοινωνιακό σου παιγνίδι, Νίκη μου, αλλά τελείωσαν τα καθρεφτάκια !!!

 
ΓΙΏΡΓΟΣ
14 Απρ 2021 14:24

Για ποιο λόγο τόση κάψα για επιλογές στελεχών? Τόσο πολύ καιγεστε εν μέσω πανδημίας? Έλεος ποια! Αναφέρονται ένα σωρό αλλαγές κ εσείς εκεί να γίνεται στελέχη. Μόνο έτσι θεωρείται ότι μπορείτε να προσφέρετε?

 
Νηπιαγωγός
14 Απρ 2021 14:03

Αφού τελικά τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο δε δοκιμαστηκαν ποτέ στην ουσία λόγω κλειστών σχολείων, πώς ειδαν οτι ηταν επιτυχημενο και το επεκτείνουν; Θα ασχοληθούν ποτέ στο Υπουργείο με πραγματικές μεταρρυθμίσεις ;

 
Εδώ ο κόσμος χάνεται βαρκούλες αρμενίζουν
14 Απρ 2021 12:39

Τα νοσοκομεία γεμάτα, ο κορονοϊός θερίζει και ορισμένοι ενδιαφέρονται μόνο για τις καρέκλες των στελεχών. Ποιος νοιάζεται για τις μεταρρυθμίσεις. Εμείς να είμαστε καλά.

 
Πιο αναξιοκρατία πεθαίνεις...
14 Απρ 2021 12:33

Γιατί να κάνει κρίσεις; Είναι κατά....Αυτή με κρίσεις μπήκε;

 
steven
14 Απρ 2021 12:25

Εδώ καράβια χάνονται βαρκούλες αρμενίζουν..100 νεκρούς είχαμε χθες, Βοήθα Παναγιά μας λέμε και κάποιοι ονειρεύονται καρέκλες...

 
Φωφώ
14 Απρ 2021 12:07

Συμφωνώ με τον Δημήτρη (τον 1ο σχολιαστή). Ακριβώς αυτό σκέφτηκα όταν το διάβασα. Ούτε από Σεπτέμβριο επιλογές στελεχών; Πρώτα πήγαινε από μήνα σε μήνα. Τώρα χάθηκαν από τον ορίζοντα!

 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
14 Απρ 2021 11:49

Νομοσχέδιο για Στελέχη Εκπαίδευσης θα καταθέσετε εντός του τρέχοντος αιώνος;; Δύο χρόνια κυβερνάτε!
Ελεος πια!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.