Placeholder

ΜΑΘΗΤΕΣ

Χημεία: Διευκρίνιση για το τεύχος Β ́ της Γ ́ τάξης Γενικού Λυκείου

Δημοσίευση: 20/04/2021
Υπουργείο παιδείας
Alt Text: 
Υπουργείο παιδείας
Title Text: 
Υπουργείο παιδείας
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Εγκύκλιο, με την οποία  γίνεται διευκρίνιση για το σχολικό εγχειρίδιο της Χημείας (τεύχος Β ́) της Γ ́ τάξης Γενικού Λυκείου, υπέγραψε η υφ. Παιδείας Ζέττα Μακρή, μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 17/08-04- 2021 του Δ.Σ.).

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟ

Ειδικότερα στο 6ο Κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου του μαθήματος της Χημείας Γ’ Λυκείου (Τεύχος Β ́, έκδοση 2019) των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, και ειδικότερα στην ενότητα 6.3 “Δομή του περιοδικού πίνακα (τομείς s, p, d, f) – Στοιχεία μετάπτωσης”, διευκρινίζονται σχετικά με τον τομέα f του Περιοδικού Πίνακα των Στοιχείων τα ακόλουθα:

1. Ο πλέον πρόσφατος Περιοδικός Πίνακας των Στοιχείων της Διεθνούς Ένωσης Καθαρής και Εφαρμοσμένης Χημείας (IUPAC) μπορεί να ανακτηθεί σε μορφή αρχείου pdf από το σύνδεσμο: https://iupac.org/wp-content/uploads/2018/12/IUPAC_Periodic_Table-01Dec1....

2. Προτείνεται, για διδακτικούς λόγους, να προσαρμοστεί το κείμενο της υποενότητας “Τομείς του περιοδικού πίνακα” (σελ. 218) του σχολικού βιβλίου, ώστε να συμφωνεί με τον Περιοδικό Πίνακα του σχήματος 6.6 (σελ. 219) ως εξής:

“Τομέας f: Ο τομέας f περιλαμβάνει στοιχεία, των οποίων το τελευταίο ηλεκτρόνιο ανήκει σε υποστιβάδα f. Επειδή η υποστιβάδα f χωράει 14 ηλεκτρόνια, ο τομέας f περιλαμβάνει 14 ομάδες. Στον τομέα αυτό ανήκουν οι λανθανίδες, οι οποίες ανήκουν στην 6η περίοδο και περιλαμβάνουν στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 58 – 71, και οι ακτινίδες, οι οποίες ανήκουν στην 7η περίοδο και περιλαμβάνουν στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 90 – 103.”.

Σχόλια (4)

 
Ρούγγα Ειρήνη
22 Απρ 2021 16:59

Παλαιότερη έκδοση του σχολικού βιβλίου (2015) αναφέρει ότι στις λανθανίδες περιλαμβάνονται τα στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 58-71 και στις ακτινίδες τα στοιχεία με ατομικούς αριθμούς 90-103, ακριβώς δηλαδή αυτά που γράφονται στην διόρθωση. Το La (Ζ=57) δεν έχει ηλεκτρόνιο f. Μήπως τελικά είναι πιο σωστό για το La να μην θεωρηθεί στοιχείο του f τομέα, αλλά να ανήκει στις λανθανίδες λόγω ομοιότητας των ιδιοτήτων τους; (ομοίως για το Ac). Φυσικά αυτά δεν πρέπει να απασχολούν τους μαθητές, παρά μόνο σε επίπεδο "φιλοσοφικό" (και όχι για εξετάσεις).

 
KOSTAS70
21 Απρ 2021 17:58

Σύμφωνα με την αρχή ελάχιστης ενέργειας, η κατανομή των ηλεκτρονίων σε υποστιβάδες αποδίδει το τελευταίο ηλεκτρόνιο για το λανθάνιο σε f τροχιακό ενώ στο λουτέτσιο σε d τροχιακό . Αντίστοιχα ισχύουν για τα ακτίνιο & λωρέντσιο.

Θεωρείται ότι, για λόγους ενεργειακούς, πρώτα τίθεται ηλεκτρόνιο σε 5d και έπειτα σε 4f τροχιακό, γι' αυτό και το λανθάνιο είναι στην ομάδα d1 και όχι στην f1 κτλ Ανάλογα για το ακτίνιο.

ΠΟΛΥ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ για να απασχοληθούν οι μαθητές (ελπίζω να ΜΗΝ ήταν αυτός ο στόχος της "διόρθωσης")

 
Νικολαος Ψαρουδακης
21 Απρ 2021 12:37

Ναι αλλά μετα δεν θα είναι 14 αλλα 15 οι λανθανιδες και ομοιως οι ακτινιδες. Αν λεμε οτι ειναι μονο τα στοιχεια του τομεα f δεν θα πρεπει να περιλαμβανονται το λανθανιο και το ακτίνιο. Μπερδεμα γενικως.

 
Παπαδοπούλου Ιωάννα
20 Απρ 2021 19:21

Το απόλυτο μπάχαλο με τις λανθανίδες και τις ακτινίδες. Για τις λανθανίδες το σχολικό βιβλίο στη σελίδα 218 δίνει ατομικούς αριθμούς 57-70 και με τη διόρθωση ζητείται να γίνει 58-71 ενώ ο περιοδικός πίνακας της IUPAC, στον οποίο παραπέμπουν, δίνει 57-71 !!!
Δηλαδή σύμφωνα με τη διόρθωση το λανθάνιο (Ζ=57) δεν ανήκει στις λανθανίδες. Έλα όμως που το σχολικό βιβλίο στη σελίδα 220 γράφει: Τα στοιχεία του τομέα f της 6ης περιόδου ονομάζονται λανθανίδες από το όνομα του πρώτου από αυτά που είναι το λανθάνιο.
Ομοίως και για τις ακτινίδες.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.