Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Πολύ υψηλό το ενδιαφέρον των μελών ΔΕΠ για το διδακτικό τους έργο σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Πατρών

Δημοσίευση: 21/04/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σε διαδικτυακή Κοινή Ημερίδα των Γραφείων Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης (ΓΡΑΔΙΜ) του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Πατρών, την Παρασκευή 16 Απριλίου, την οποία παρακολουθήσαν πάνω από 170 μέλη διδακτικού προσωπικού από όλα τα Πανεπιστήμια, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος που αφορούσε στις αντιλήψεις των μελών ΔΕΠ για το διδακτικό τους έργο.

Πρόκειται για την πρώτη έρευνα στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με αυτό το θέμα, στην οποία συμμετείχαν μέλη ΔΕΠ των δύο Πανεπιστημίων. Το ερευνητικό πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (Πράξη «Υποστήριξη ερευνητών με έμφαση στους νέους ερευνητές - κύκλος Β'») και υλοποιήθηκε από ερευνητική ομάδα με Επιστημονικώς Υπεύθυνη την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κατερίνα Κεδράκα (και Συντονίστρια του ΓΡΑΔΙΜ του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης), Αναπλ. Επιστημονικώς Υπεύθυνο τον Καθηγητή Θανάση Καραλή (Συντονιστή του ΓΡΑΔΙΜ του Πανεπιστημίου Πατρών) και τους υποψήφιους διδάκτορες του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Χρήστο Καλτσίδη και Χαρά Ορφανίδου.

Η Ημερίδα ξεκίνησε με χαιρετισμούς και τοποθετήσεις από τον Δρ Αποστόλη Δημητρόπουλο, Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ, τον Καθηγητή Περικλή Μήτκα, Πρόεδρο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), την Καθηγήτρια Ζωή Γαβριηλίδου, Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης που συντόνισε την εκδήλωση και τον Καθηγητή Διονύση Μαντζαβίνο, Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών και Διεθνών Θεμάτων του Πανεπιστημίου Πατρών. Ο Γενικός Γραμματέας εξήγγειλε ότι το ΥΠΑΙΘ έχει σχεδιάσει και υποβάλλει έργο ΕΣΠΑ για τη στήριξη των ΓΡΑΔΙΜ των Πανεπιστημίων, κάτι που θα δώσει σημαντική ώθηση στις δράσεις των δομών αυτών. Ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ τόνισε τη σημασία των ΓΡΑΔΙΜ για τη διασφάλιση και συνεχή βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου διδακτικού έργου των ελληνικών Πανεπιστημίων.

Από τα ευρήματα της έρευνας, προκύπτουν τα παρακάτω ενδιαφέροντα συμπεράσματα:

Τα μέλη ΔΕΠ αποδίδουν πολύ μεγάλη σημασία στο διδακτικό τους έργο και επιζητούν τρόπους εμπλουτισμού των διδακτικών τους προσεγγίσεων. Αφιερώνουν περίπου το μισό του χρόνου τους στο διδακτικό τους έργο (περίπου 25% σε διδασκαλία και 20% σε συνεργασία με τους φοιτητές/τριες και επίβλεψη εργασιών), ενώ το υπόλοιπο κατανέμεται στην έρευνα και το διοικητικό τους έργο. Θεωρούν ότι ο ρόλος τους δεν περιορίζεται απλώς στη διδασκαλία αλλά σαφώς περιλαμβάνει και μια ευρύτερη διάσταση, που αφορά στην ανάπτυξη των φοιτητών/τριών τους. Ο τρόπος που διδάσκουν είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό επηρεασμένος από τις δικές τους εμπειρίες ως φοιτητών/τριών, χρησιμοποιούν ως βασική εκπαιδευτική τεχνική τη διάλεξη, ενώ στα μεταπτυχιακά και τα εργαστηριακά μαθήματα χρησιμοποιούν και άλλες περισσότερο ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές.

Αναγνωρίζουν τη σημασία της χρήσης τεχνολογικών μέσων και εφαρμογών, αλλά δεν τα θεωρούν ως πανάκεια και βασικό παράγοντα μιας καλής διδασκαλίας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη διδασκαλία συνδέονται κυρίως με τους φοιτητές/τριες (ελλιπείς γνώσεις, προσέλευση στα μαθήματα, έλλειψη ενδιαφέροντος) και δευτερευόντως με τις συνθήκες διδασκαλίας (υλικοτεχνική υποδομή, χώροι διδασκαλίας και πρόγραμμα σπουδών).

Τα μέλη ΔΕΠ που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν πολύ θετική άποψη για τη λειτουργία των ΓΡΑΔΙΜ και θα ήθελαν να παρακολουθήσουν κάποιο πρόγραμμα για τη βελτίωση της διδακτικής τους παρέμβασης (2 στα 3 μέλη ΔΕΠ). Ενδιαφέρονται για θεματικές που σχετίζονται με τη χρήση των τεχνολογικών μέσων και την διαδικτυακή εκπαίδευση, αλλά και τις ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές, την ανάπτυξη καινοτόμου και κριτικής σκέψης στους/στις φοιτητές/τριες, την αξιολόγηση και ανατροφοδότησή τους. Θεωρούν ότι τα ΓΡΑΔΙΜ μπορούν να συνεισφέρουν, πέραν της εκπαίδευσης, στην ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών, την επικοινωνία και τη συνεργασία με τους/τις συναδέλφους τους μέσω Κοινοτήτων Μάθησης με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Η παρουσίαση με τα βασικά ευρήματα της έρευνας και το βίντεο της Ημερίδας είναι διαθέσιμα εδώ 

Σχόλια (5)

 
Γυαλιά οπωσδήποτε
21 Απρ 2021 22:26

Διαβάζω τις δύο απαντήσεις και νομίζω ότι κάτι έπαθαν τα ματάκια μου.....

 
@Γιάννης κερνάει...
21 Απρ 2021 21:53

Τι προτείνετε?

 
@Ιωάννης
21 Απρ 2021 21:52

Είναι έρευνα με βάση απαντήσεων σε ερωτηματολογια. Τι σημασια εχει ποιος κανει την έρευνα. Δεν ειναι διαδικασία αξιολογησης.

 
Γιάννης κερνάει....
21 Απρ 2021 19:07

Τι έρευνα-κεραμίδα είναι αυτή;;;; Υπάρχει δειγματοληψία; Υπάρχει στάθμιση του δείγματος; Υπάρχει κάποιο είδος αντιπροσωπευτικότητας; Υπάρχει στατιστική επεξεργασία; Υπάρχουν δείκτες μέτρησης ή όλα είναι «ένα Χ%» μεταξύ όσων είχαν διάθεση να απαντήσουν. Δεν είναι επιεικώς αντιδεοντολογικό μέλη ΔΕΠ να προσπαθούν να δημιουργήσουν τεχνητά γεγονότα με τέτοια στοιχεία;;;;;

 
Ιωάννης
21 Απρ 2021 15:15

Πόσο αντικειμενική μπορεί να είναι μια έρευνα για το "ενδιαφέρον των μελών ΔΕΠ για το διδακτικό τους έργο" που διεξάγεται από τους ίδιους τους κρινόμενους, δηλ. τα μέλη ΔΕΠ?
Θα μπορούσε ποτέ μια τέτοια έρευνα από τους κριτές (μέλη ΔΕΠ) να είναι αρνητική για τους ίδιους που είναι υποκείμενα της έρευνας (μέλη ΔΕΠ)?
Μήπως για το αντικειμενικό του πράγματος θα ήταν χρήσιμο μια τέτοια έρευνα να διεξαχθεί από έναν τρίτο προς τα μέλη ΔΕΠ φορέα, ώστε κρίνοντες και κρινόμενοι να μην ταυτίζονται?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ