Με το Ν.4440 (ΦΕΚ 224/τ. Α’/02-12-2016) «Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση... και λοιπές διατάξεις» και τις μετέπειτα τροποποιήσεις καθιερώθηκε στην Ελλάδα ένα σύγχρονο και αδιάβλητο σύστημα μετατάξεων – αποσπάσεων των δημοσίων υπαλλήλων της χώρας. Η έως τώρα εφαρμογή του είχε ως αποτέλεσμα την μετακίνηση ενός σημαντικού αριθμού δημοσίων υπαλλήλων σε υπηρεσίες που επιθυμούσαν βελτιώνοντας με αυτό τον τρόπο την καλύτερη κατανομή του υπάρχοντος προσωπικού, την αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών προορισμού και την ικανοποίηση των αιτημάτων των υπαλλήλων αυτών.
Με ικανοποίηση υποδεχόμαστε την έναρξη του νέου κύκλου κινητικότητας για το έτος 2021 σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/Φ.49Κ/768/6321/8-4-2021 έγγραφό σας. Ωστόσο σας επισημαίνουμε μια σημαντική αδυναμία του συστήματος η οποία δυσχεραίνει το έργο στις υπηρεσίες υποδοχής με αρνητικές επιπτώσεις στην αποτελεσματικότητα του συστήματος.
Από την έως τώρα εμπειρία μας διαπιστώσαμε ότι ένα μεγάλο εμπόδιο για να τελεσφορήσει η κινητικότητα και να απαλλαγούν οι υπηρεσίες από πολύπλοκες και άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι το σημείο αποδέσμευσης των εργαζομένων από τις υπηρεσίες προέλευσης. Είναι σύνηθες το φαινόμενο, οι υπηρεσίες υποδοχής να εμπλέκονται άσκοπα στη διαδικασία της κινητικότητας καθώς αφού δεσμεύουν διαθέσιμους προς μετάταξη υπαλλήλους διαπιστώνουν στο τελικό στάδιο ότι δεν είναι δυνατή η πραγματοποίηση της μετάταξής, τους λόγω μη αποδέσμευσης από τα οικεία υπηρεσιακά συμβούλια ή τις υπηρεσίες τους ή εξαιτίας αλλαγής του ποσοστού κάλυψης θέσεων των υπηρεσιών προέλευσης. Θεωρούμε απαραίτητο στην παρούσα φάση, να καθοριστεί με σαφήνεια εκ των προτέρων το ποσοστό κάλυψης του προσωπικού των υπηρεσιών προέλευσης χωρίς να υπάρξει τροποποίηση εκ των υστέρων όπως σε ορισμένους Δήμους κατά την προηγούμενη φάση. Επιπλέον να καταχωρείται στην απογραφή του δημοσίου υποχρεωτικά η σχετική αποδέσμευση από τους φορείς προέλευσης.
Άλλως, να τεκμαίρεται αυστηρά ότι πληρούνται οι συνθήκες αποδέσμευσης. Οπότε δεν θα επαναληφθούν φαινόμενα της προηγούμενης φάσης, όπου αφού οι υπηρεσίες υποδοχής είχαν εμπλακεί σε όλη τη διαδικασία της κινητικότητας διαπιστώθηκε ότι υπηρεσιακά συμβούλια όπως των εκπαιδευτικών ΚΥΣΔΕ/ΚΥΣΠΕ ή φορείς όπως ο e-ΕΦΚΑ δεν αποδέσμευσαν τους υπαλλήλους.
Επίσης, στις περιπτώσεις των υπαλλήλων που υποβάλλουν αιτήσεις σε πολλές δημόσιες υπηρεσίες και γίνονται δεκτοί σε ορισμένες εξ αυτών, να προβλέπεται η άμεση κατάθεση από τον ενδιαφερόμενο υπάλληλο δεσμευτικής υπεύθυνης δήλωσης προς τον φορέα που επιλέγει και αρνητική προς όλους τους άλλους φορείς ώστε οι τελευταίοι να προβαίνουν εγκαίρως στην κλήση επιλαχόντων εντός των καθορισμένων προθεσμιών. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθούν φαινόμενα έκδοσης αντικρουόμενων ΦΕΚ που θα οδηγήσουν μετέπειτα στην ανάκλησή τους.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση απαιτειθεί.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Σ.Υ.Π.Υ.Υ.Π.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΕΓΚΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗΣ
"Επίσης, στις περιπτώσεις των υπαλλήλων που υποβάλλουν αιτήσεις σε πολλές δημόσιες υπηρεσίες και γίνονται δεκτοί σε ορισμένες εξ αυτών, να προβλέπεται η άμεση κατάθεση από τον ενδιαφερόμενο υπάλληλο δεσμευτικής υπεύθυνης δήλωσης προς τον φορέα που επιλέγει και αρνητική προς όλους τους άλλους φορείς ώστε οι τελευταίοι να προβαίνουν εγκαίρως στην κλήση επιλαχόντων εντός των καθορισμένων προθεσμιών. " Το θέμα είναι τι γίνεται με υπαλλήλους που κάνουν αιτήσεις και μετά αλλάζουν γνώμη γενικότερα προσπαθώντας να αποκομίσου οφέλη στις υπηρεσίες προέλευσης, επειδή έχουν ενημερωθεί ότι έχουν γίνει δεκτοί. Πρέπει να προβλεφθεί κάποιο είδος ποινής αποκλεισμού για 1-2 κύκλους κινητικότητας σε περίπτωση που κάποιοι έχουν κάνει αιτήσεις σε περισσότερες από 2 υπηρεσίες και μετά αλλάζουν γνώμη επειδή "κάτι άλλαξε" εκεί που ήταν. Η αίτηση στο ΕΣΚ πρέπει να επέχει θέση δέσμευσης ότι εφόσον δεν υπάρχει κώλυμα από υπηρεσία προέλευσης και ο υπάλληλος επιλεχθεί, οφείλει να μετακινηθεί. Κατανοητό να αλλάξει γνώμη αν έχει δηλώσει 1 υπηρεσία. Αλλά να τρέχουν 3-4 υπηρεσίες για να τον κάνουν δεκτό και μετά να μην πηγαίνει αυτό δεν είναι λογικό και απαξιώνει το κύρος της διαδικασίας.