Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

ΣΥΡΙΖΑ: Διχάζει τις τοπικές κοινωνίες και υπονομεύει το εκπαιδευτικό έργο η κυβέρνηση με τους σχεδιασμούς της για τα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία

Δημοσίευση: 22/04/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Εργαλείο διχασμού των τοπικών κοινωνιών και δημιουργίας αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας έχει καταστεί αυτές τις μέρες στα χέρια της κυβέρνησης η πολιτική της επέκτασης του δικτύου των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων. Και αυτό συμβαίνει, όταν για πάνω από ένα χρόνο η εκπαίδευση έχει αφεθεί εντελώς ανοχύρωτη στο έλεος μιας πανδημίας που σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της, κρατώντας κλειστά τα σχολεία και τα λοιπά εκπαιδευτικά ιδρύματα, διευρύνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες και υποβαθμίζοντας το μορφωτικό επίπεδο της νέας γενιάς.

Αντί, λοιπόν, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εγκύψει με ενδιαφέρον και περίσκεψη πάνω σε αυτά τα υπαρκτά προβλήματα και να τα αντιμετωπίσει με δέσμες μέτρων κατά απόλυτη προτεραιότητα, επιχειρεί να καλλιεργήσει φρούδες ελπίδες σε μερίδα της ελληνικής κοινωνίας υποσχόμενη λιγοστές οάσεις αριστείας σε μια γενικευμένη εκπαιδευτική έρημο. Επιμένει εμμονικά σε μια διχαστική πολιτική, με αιχμή την ίδρυση λιγοστών, ακόμα και μετά την αύξησή τους, Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, που όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα ενισχύει την ανισότητα και την κοινωνική αδικία. Και αυτή την πολιτική επιχειρεί να την επιβάλει παρά τις διαφωνίες και τις ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και τοπικών κοινωνιών.

Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε με έμφαση το κομβικό σημείο αυτής της ολέθριας πολιτικής. Είναι η επίσημα εκφρασμένη βούληση της πολιτείας να καθιερωθεί θεσμικά και να κατοχυρωθεί στην πράξη ένα εκπαιδευτικό σύστημα διαφορετικών ταχυτήτων. Η πολιτεία διαμηνύει ωμά και κυνικά προς την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα ότι είναι επιλογή της να δημιουργήσει ένα ξεχωριστό εκπαιδευτικό περιβάλλον σε ένα μικρό σύνολο επιλεγμένων σχολείων, ένα περιβάλλον που θα παρέχει προνομιακές μορφωτικές ευκαιρίες κατ’ αποκλειστικότητα στο μαθητικό δυναμικό τους, τις οποίες ταυτόχρονα τα άλλα σχολεία θα στερούνται.

Το ζήτημα δεν είναι, όπως ψευδέστατα ισχυρίζεται η κυβέρνηση, ότι κάποιοι θέλουν τάχα να εμποδίσουν τη συνεχή βελτίωση των σχολείων με θετικά μέτρα, που προάγουν την αποτελεσματικότητα και αναβαθμίζουν την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου. Το πραγματικό ερώτημα είναι γιατί αυτή η ποιοτική αναβάθμιση, στο βαθμό που είναι υπαρκτή και όχι ανέξοδη και φρούδα υπόσχεση, πρέπει να περιορίζεται σε συγκεκριμένα, ολιγάριθμα σχολεία και να μην αφορά το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Γιατί η μεγάλη πλειονότητα των σχολείων πρέπει να καθηλώνεται από την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική σε στασιμότητα και υπανάπτυξη, την ίδια στιγμή που σε κάποια λιγοστά σχολεία θα παρέχονται αυξημένες δυνατότητες και ενισχυμένα μέτρα από την πολιτεία για τη βελτίωσή τους.

Η υπουργός Παιδείας καλείται να απαντήσει επιτέλους, έστω και τώρα, γιατί προτεινόμενα ως θετικά μέτρα, όπως η προαγωγή καινοτομικών δράσεων, η ανάπτυξη της συνεργασίας σχολείων με πανεπιστήμια, η ανάληψη επιμορφωτικών δράσεων για το διδακτικό προσωπικό, η ίδρυση μαθητικών ομίλων δραστηριοτήτων κ.τ.ό., πρέπει να θεσμοθετούνται μόνο για τα Πειραματικά και τα Πρότυπα και όχι για όλα τα σχολεία.

Εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν τους λόγους τους να αντιδρούν δυναμικά στη δημιουργία των σχολείων-ελίτ της Νέας Δημοκρατίας.

Οι μεν εκπαιδευτικοί έχουν κατανοήσει ότι, όπως έχει αποδειχτεί και παλιότερα, τα σχολεία αυτά αποτελούν πεδίο πειραματισμού για την προαγωγή και καθιέρωση αντιδραστικών πρακτικών σε βάρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, με σημείο αιχμής την καθιέρωση και εμπέδωση μιας τιμωρητικής αξιολόγησης, που έδωσε το πρόσχημα στις αρχές της δεκαετίας για τις διαθεσιμότητες και απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών και την κατάργηση σημαντικών ειδικοτήτων στα Επαγγελματικά Λύκεια. Πρόκειται για σχολεία στα οποία οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μπορούν να χάσουν την οργανική τους θέση και αναγκάζονται να αποδυθούν σε ένα συνεχές κυνήγι προσόντων μέσα από ένα ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων αξιολογήσεων προκειμένου να τη διατηρήσουν.

Οι γονείς πάλι έχουν αντιληφθεί ότι αυτή η κυβερνητική πολιτική υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, καταργεί τα γεωγραφικά τους όρια, ακυρώνει το παραδοσιακό σχολείο της γειτονιάς, που έχει σημείο αναφοράς του μια συγκεκριμένη τοπική κοινωνία και καλλιεργεί σταθερούς δεσμούς ανάμεσα στα μέλη του, και ανοίγει το δρόμο για τις γνωστές και αποτυχημένες αλλού πρακτικές της επιλογής σχολείου από τους γονείς (γονεϊκή επιλογή / parental choice). Επιπλέον,  στην πράξη ταυτίζει πλήρως το χαρακτήρα των Πειραματικών με εκείνο των Προτύπων, καθιστώντας και αυτά εντέλει σχολεία ελίτ και ακυρώνοντας τον διερευνητικό/πειραματικό τους χαρακτήρα και  τη δυνατότητά τους να συνεισφέρουν κάτι θετικό στη δημόσια εκπαίδευση.

Από την πλευρά μας, απορρίπτουμε κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών σε διαφορετικά  σχολεία βάσει των επιδόσεών τους. Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά συνολική ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική φροντίδα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές και μαθήτριες έχουν μειωμένες ευκαιρίες και δυνατότητες για εκπαίδευση και  μόρφωση.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η εξασφάλιση μιας ποιοτικά αναβαθμισμένης εκπαίδευσης για όλους τους πολίτες, με όρους ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, είναι πρώτιστος στόχος, δέσμευσή μας και αναγκαία προϋπόθεση για την εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών, την κοινωνική πρόοδο και την ευημερία.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ  ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ

Ετικέτες: 
ΣΥΡΙΖΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Σχόλια (10)

 
θεωρίες ανέξοδες
24 Απρ 2021 13:59

Εφόσον ήθελε να αναβαθμίσει όλα τα σχολεία γιατί δεν το έκανε όταν είχε την εξουσία; Φτάσαμε να ξεκινήσουμε τηλεκπαίδευση και δεν είχαμε πλατφόρμες και δίκτυα δυνατά, είχαμε εργαλεία παλιά και ξεπερασμένα. Ευτυχώς το υπουργείο αντέδρασε γρήγορα και δε χάθηκαν δύο χρονιές. Από λόγια άλλο τίποτε. Από πράξεις πάσχουμε. Και γω με ένα άρθρο με ένα νόμο γίνομαι αστροναύτης;

 
Σταύρος
23 Απρ 2021 23:11

Ολες σχεδόν οι χώρες και ο ΟΟΣΑ ασχολούνται με το σύνολο των μαθητών, πχ με το μέσο όρο στο πρόγραμμα PISA, με τις γνώσεις και δεξιότητες του μέλλοντος, για τους μελλοντικούς πολίτες, εργαζόμενους, επιχειρηματίες. Στην Ελλάδα η κα Κεραμέως και η Κυβέρνηση ασχολείται πώς θα ξεχωρίσει τα σχολεία και τι θα γίνει με τους ελάχιστους που θα φοιτήσουν στα πρότυπα - πειραματικά. Το μέλλον της χώρας είναι όλα τα παιδιά - μαθητές και όχι τα ελάχιστα των Π-Π. Αρκετά με τα άθλια ιδεολογήματα....

 
φιλελεύθερος
22 Απρ 2021 17:12

Οι μνήμες είναι νωπές. Διχαστική πολιτική είναι η πολιτική που εφάρμοσε ο Σύριζα. Διχαστική και αντισυνταγματική για παράδειγμα είναι η ανάδειξη διευθυντών με μυστική ψηφοφορία, η επιλογή στελεχών με κύριο προσόν την αρχαιότητα και τόσα άλλα. Η κυβέρνηση δίδει με επιτυχία μια πρωτόγνωρη μάχη ενάντια στη νόσο Covid-19 όπως αναγνωρίζεται διεθνώς . Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει αριστερά.

εκπαιδευτικός τάξης τέως σχολικός σύμβουλος

 
Qwerty
22 Απρ 2021 16:26

Τα Πρότυπα - Πειραματικά είναι θετικό βήμα για την εκπαίδευση.
Ωστόσο, για άλλη μια φορά το ΥΠΑΙΘ κάνει ...μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα. Χωρίς ουσιαστική προετοιμασία θα "βαφτίσει" μετά την εισήγηση του ΔΔΕ κάποια σχολεία ως πρότυπα ή πειραματικά, παρά την αντίθετη άποψη του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι τελευταίοι θα πρέπει να αξιολογηθούν θετικά για να διατηρήσουν την οργανική θέση που απέκτησαν με αξιοκρατικές διαδικασίες (αυτοί θα πληρώσουν ....τα κόλλυβα που λέγαμε). Την ίδια στιγμή, οι συνάδελφοί τους των άλλων σχολείων δεν κινδυνεύουν να χάσουν την οργανική τους θέση.
Όλο αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί αν το ΥΠΑΙΘ αποφάσιζε να ιδρύσει εξ αρχής Πρότυπα ή Πειραματικά σχολεία και όχι να μετατρέψει σχολεία που ήδη λειτουργούν. Αν το θέμα ήταν οικονομικό, δεν είχε παρά να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων κατόπιν εξαντλητικού ελέγχου του ωραρίου των εκπαιδευτικών και της φοίτησης των μαθητών. Ο νοών νοείτω. Στη συνέχεια, ιδρύοντας νέα Πρότυπα ή Πειραματικά σχολεία στα υπάρχοντα κτήρια, θα προχωρούσε σε πρόσκληση προς τους εκπαιδευτικούς να τα στελεχώσουν βάσει προσόντων. Έτσι, θα είχε εκπαιδευτικούς που εθελοντικά και με ζήλο θα αναλάμβαναν το έργο τους και δε θα έβαζε ...το κάρο μπροστά από το άλογο, όπως κάνει τώρα.
Κοινός νους υπάρχει;

 
παρατηρητής
22 Απρ 2021 16:05

Μπραβο στην κ.Υπουργό. Οι φτωχοι θελουν την αναβάθμιση του δημόσιου σχολειου.

 
Μιλάει και ο ΣΥΡΙΖΑ!
22 Απρ 2021 15:50

Ο ΣΥΡΙΖΑ που πήγε να μετατρέψει τους συλλόγους διδασκόντων σε....σωματεία εσωτερικης σύγκρουσης, πάλης και αγώνων. Μακριά και αγαπημένοι...

 
steven
22 Απρ 2021 14:41

O Σύριζα ξέχασε ότι αυτός δίχασε τους εκπ/κούς με πρακτικές Ζιμπάμπουε όταν διέλυσε τους συλλόγους διδασκόντων με την ψηφοφορία στις επιλογές των στελεχών εκπ/σης..Υπάρχουν ακόμα σύλλογοι που πάνε σε διαφορετικά γραφεία..τα πρότυπα και Πειραματικά σχολεία τους πείραξε..Οποιος εκπ/κός θέλει μένει στα συγκεκριμένα σχολεία και δουλεύει με μεράκι για την μόρφωση των παιδιών όποιος δεν θέλει (τριωράκι και άντε γειά) πάει σε άλλο σχολείο όμορο..Ευτυχώς τουλάχιστον που αναγνωρίζει ότι σε αυτά τα σχολεία προσφέρεται μόρφωση υψηλού επιπέδου και μακάρι όλα τα σχολεία να λειτουργήσουν μελλοντικά ως Πρότυπα-Πειραματικά..

 
γενικότητες
22 Απρ 2021 14:09

Ποιοι αντιδρούν; Μία μειοψηφία που φοβάται για την οργανική τους χωρίς λόγο βέβαια. ΌΛΟΙ οι άλλοι δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Οι γονείς αντίθετα χαίρονται. Θέλουμε να δημιουργούνται οι συνθήκες για αναβάθμιση και μακάρι να γίνουν όλα πρότυπα και πειραματικά. Εξίσωση προς τα κάτω δεν είναι βελτίωση.

 
Ακούω καλά ;
22 Απρ 2021 13:16

Δε διχάζει καμία τοπική κοινωνία ίσα όσα την αναβαθμίζει. Τα λόγια πολλές φορές είναι διχαστικά και όχι η αναβάθμιση των σχολικών μονάδων σε πρότυπα! Το ακούσαμε κι αυτό!

 
Καμία έκπληξη
22 Απρ 2021 12:21

Είναι λογικό εφόσον αντιτίθενται στην αριστεία και τη βελτίωση . Το ότι υπάρχουν πειραματικά και πρότυπα δε σημαίνει ότι αποκλείεται η βελτίωση των υπολοίπων σχολείων. Για να δίνουμε τις πραγματικές διαστάσεις .

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.