Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Μερικά από τα προβλήματα που πλήττουν σήμερα τα Ελληνικά Πανεπιστήμια

Δημοσίευση: 19/05/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Καθηγητής Νικόλαος Καραμπετάκης
Τμήμα Μαθηματικών Α.Π.Θ.

Αφορμή της επιστολής αυτής είναι να επισημάνει ορισμένα θέματα που προβληματίζουν την Πανεπιστημιακή κοινότητα σήμερα στα οποία θα πρέπει να σταθεί αρωγός η κυβέρνηση αλλά και όλοι οι αρμόδιοι φορείς.

•    Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι διορισμοί σήμερα στο Δημόσιο γίνονται μέσω Α.Σ.Ε.Π. και με συγκεκριμένα κριτήρια. Στο παρελθόν ο πιο συνηθισμένος τίτλος που μπορούσε να αποκτήσει κάποιος ήταν το Πτυχίο ενός Πανεπιστημιακού Τμήματος και ήταν απολύτως φυσικό αυτός ο τίτλος να αποτελεί ένα από τα κριτήρια εισαγωγής κάποιου στο Δημόσιο. Σήμερα όμως τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, δεδομένου ότι οι περισσότεροι απόφοιτοι έχουν έναν μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης ή ακόμα και ένα διδακτορικό. Θεωρώ λοιπόν άδικο όταν για παράδειγμα προκηρύσσεται μια θέση στην Στατιστική να μην μπορεί να είναι υποψήφιος ένας απόφοιτος Τμήματος Μαθηματικών με εξειδίκευση μέσω μεταπτυχιακών σπουδών στην Στατιστική. Να επισημάνω το παράλογο ότι όποιος κατέχει διδακτορικό στα Μαθηματικά με ειδίκευση στη Στατιστική και συνεπώς έχει το δικαίωμα να διδάσκει Στατιστική στα Πανεπιστήμια δεν έχει το δικαίωμα να διοριστεί στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ σε θέση Στατιστικής, δηλαδή μπορεί να εκπαιδεύει άλλους για να διοριστούν μέσω ΑΣΕΠ χωρίς να μπορεί να είναι ο ίδιος υποψήφιος. Παρόμοια παραδείγματα σίγουρα μπορούν να βρεθούν και σε άλλα Τμήματα και άλλες ειδικεύσεις. Θεωρώ συνεπώς λογικό ο ΑΣΕΠ να αντιμετωπίσει προβλήματα αυτού του είδους και να ανανεώσει τις προκηρύξεις του λαμβάνοντας πλέον υπόψιν του το νέο αυτό κριτήριο των μεταπτυχιακών σπουδών με ειδίκευση στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο. Είναι άσχημο να γίνονται δεκτοί οι φοιτητές μας στο εξωτερικό σε παρόμοιες θέσεις και να μην είναι δυνατό να διοριστούν στην ίδια τους την χώρα.

•    Το δεύτερο θέμα που θέλω να θίξω μετά τον ΑΣΕΠ, είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τμημάτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Το 2017 ως Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Α.Π.Θ., είχα έρθει σε επικοινωνία με τους εκάστοτε Προέδρους όλων των Τμημάτων Μαθηματικών της χώρας και ετοιμάσαμε μια πρόταση για τα επαγγελματικά δικαιώματα του κλάδου. Το ίδιο είχαν πράξει και πολλά άλλα Τμήματα δεδομένου ότι μας είχε ζητηθεί από την τότε κυβέρνηση. 4 χρόνια μετά δεν έχω δει καμία ενέργεια ως προς αυτό το ζήτημα. Στην ίδια κατάσταση από όσο γνωρίζω βρίσκονται και άλλα Τμήματα στην χώρα και ο καθένας που διαβάζει αυτήν την επιστολή φέρνει στο νου του το δικό του Τμήμα. Σε ελάχιστα Τμήματα προχώρησε αυτή η διαδικασία. Όποιος ζητάει από τα Πανεπιστήμια κάτι, θα πρέπει να είναι σε θέση να το φέρνει εις πέρας και όχι να σπαταλάει τον χρόνο τόσων ανθρώπων που έχουν αφιερώσει πολύ προσωπικό χρόνο σε αυτό πέραν των επαγγελματικών τους ενασχολήσεων.

•    Πρόσφατα ζητήθηκε από όλα τα Τμήματα της χώρας να προσδιορίσουν συντελεστές βαρύτητας στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Θεωρώ ότι η θέσπιση συντελεστών είναι στη σωστή κατεύθυνση μιας και είδαμε να εισάγονται φοιτητές σε Τμήματα Μαθηματικών της χώρας με 3.125 μόρια! Ο/η φοιτητής/τρια που πέρασε με την βαθμολογία αυτή θα δυσκολευτεί να παρακολουθήσει το συγκεκριμένο Τμήμα, το Τμήμα θα αναγκαστεί να κατεβάσει το επίπεδο στην διδασκαλία και τελικά το αντίκρισμα του πτυχίου από το συγκεκριμένο Τμήμα στην αγορά δεν θα είναι το αναμενόμενο. Για τον λόγο αυτό θεωρώ το μέτρο της θέσπισης συντελεστών βαρύτητας στην σωστή κατεύθυνση. Αύριο όμως που θα ανακοινωθούν αυτοί οι συντελεστές βαρύτητας πιθανόν θα είναι διαφορετικοί για κάθε Τμήμα. Θεωρώ ότι οι συντελεστές βαρύτητας για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα πρέπει να είναι ίδιοι για τα Τμήματα με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Από την στιγμή που το κράτος βγάζει μια λίστα με τα αντίστοιχα Τμήματα στα οποία ένας φοιτητής μπορεί να κάνει μεταγραφή  π.χ.

αυτά τα Τμήματα θα πρέπει να έχουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας. Δεν μπορεί δηλαδή να εισάγεται φοιτητές σε ένα Τμήμα που ο συντελεστής στα Μαθηματικά θα είναι 20% και στη συνέχεια να παίρνει μεταγραφή σε ένα Τμήμα Μαθηματικών όπου ο συντελεστής βαρύτητας στα Μαθηματικά είναι 40%. Αυτό θα προκαλέσει προβλήματα στο Τμήμα στο οποίο πάει. Το Τμήμα μας έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια πολλούς φοιτητές από άλλα Τμήματα Μαθηματικών όπου η βάση ήταν αρκετά μικρότερη με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στις τάξεις διδασκαλίας ομάδες δύο ταχυτήτων με ότι αυτό συνεπάγεται. Θετικό στην κατεύθυνση αυτή ήταν το πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), χωρίς όμως να λύνει πλήρως το πρόβλημα.

•    Ένα θέμα που απασχολεί τα Τμήματα μας είναι ο αριθμός των εισακτέων. Δεν έχω κατανοήσει στα τόσα χρόνια που είμαι στο Πανεπιστήμιο ως μέλος ΔΕΠ με ποιον τρόπο βγαίνει αυτός ο αριθμός. Δεν έχω δει ποτέ μου έναν αλγόριθμο ή τουλάχιστον ποτέ δεν μας έχει κοινοποιηθεί. Ως αποτέλεσμα κάθε χρόνο τα Τμήματα κάνουν προτάσεις προς την εκάστοτε κυβέρνηση με τον αριθμό των εισακτέων που θεωρούν ότι πρέπει να εκπαιδεύσουν. Κάθε χρόνο το κράτος απαντάει με ένα διαφορετικό νούμερο, που σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα επικοινωνίας. Ο αριθμός των εισακτέων είναι ένας αριθμός που εξαρτάται άμεσα από τον αριθμό των φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ, των υποδομών που έχει ένα Τμήμα για την εκπαίδευση των φοιτητών και φυσικά του ποσοστού ανεργίας που υπάρχει στον συγκεκριμένο κλάδο. Θα σας αναφέρω ότι στο Τμήμα Μαθηματικών του Α.Π.Θ. με 19 μέλη ΔΕΠ, ζητήσαμε για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 80 φοιτητές (δεδομένου ότι το προσωπικό μας έχει μειωθεί πολύ λόγω μη αναπλήρωσης των μελών ΔΕΠ τα τελευταία χρόνια) και το κράτος μας έστειλε 165 φοιτητές με εισαγωγικές εξετάσεις. Στο τέλος βρεθήκαμε με φοιτητές από άλλες κατηγορίες (αλλοδαποί, μετεγγραφές κ.α.) στους 226 (πολύ καλύτερα φυσικά από τους 300 που είχαμε το 2019-2020). Πρέπει το κράτος να μπορέσει να παρακολουθήσει τα ποσοστά ανεργίας σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και να προσαρμόσει τα νούμερα των εισακτέων στα Πανεπιστήμια παράλληλα με τα κριτήρια που ανέφερα παραπάνω. Με λυπεί ιδιαίτερα που κάποιοι στην χώρα αυτή θέλουν σε κάθε πόλη και χωριό από ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα, ακόμα και αν δεν έχει προσωπικό ή τις κατάλληλες υποδομές, απλά για πολιτικές και μόνο βλέψεις. Θεωρώ ότι αγαθά όπως η Υγεία και η Παιδεία δεν πρέπει να είναι θέματα πολιτικής αντιπαράθεσης αλλά πολιτικής συναίνεσης για το καλό όλων μας.

Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι υπάρχουν κάποια πολύ θετικά μέτρα που εφαρμόζονται τελευταία και τα οποία θα πρότεινα να συνεχιστούν όσο είναι δυνατό όπως η οικονομική ενίσχυση: α) μεταπτυχιακών φοιτητών για ενισχυτική διδασκαλία (μέτρο που πρέπει να συνεχιστεί και μετά την πανδημία) (ΕΣΠΑ) αλλά και έρευνα (ΕΛ.Ι.Ε.Κ.), και β) νέων διδακτόρων για απόκτηση ακαδημαϊκής εμπειρίας (ΕΣΠΑ), καθώς και η επαναπροκήρυξη θέσεων μελών ΔΕΠ που έχουν συνταξιοδοτηθεί. Όλα τα παραπάνω ενισχύουν τα Πανεπιστήμια μας και εμμέσως την χώρα μας στοχεύοντας στην μείωση του brain drain αλλά και στην ανάπτυξη του τόπου.

Σχόλια (2)

 
Χρήστος Ελευθεριάδης
19 Μάιος 2021 18:19

Λογικές και μετρημένες απόψεις, επιτέλους! Αυτές θα έπρεπε να κυριαρχούν στον δημόσιο λόγο και όχι οι αντιπολιτευτικές και συμπολιτευτικές κορώνες.

 
ΔΕΠ
19 Μάιος 2021 16:24

Αξιότιμε κ. συνάδελφε, σε πόσες δυτικές χώρες γνωρίζετε να "απονείμονται" επαγγελματικά δικαιώματα από το κράτος και με βάση μόνο/κυρίως τον τίτλο σπουδών (μην πουμε για εξετάσεις ΤΕΕ ή άλλων επιμελητηρίων, είναι τελείως "αστείες" και απόδειξη για αυτό είναι ότι ποτέ δεν κόβεται κανείς).
Γιατί στην Ελλάδα επιμένουμε να είμαστε το "γαλατικό χωριό";

Υπάρχει λόγος που στις ΗΠΑ π.χ. αν θέλεις να γίνεις δικηγόρος πρέπει να περάσεις το bar exam (όπου το κράτος δεν βάζει χέρι), παρόμοια στο ΗΒ, ενώ αν θέλεις να γίνεις μηχανικός και να "υπογράφεις" υπάρχουν πολύ δύσκολες εξετάσεις που οι περισσότεροι ΔΕΠ στα τμήματα μηχανικών θα κοβόταν αν τους εξετάζαμε χωρίς γερή μελέτη πρώτα.

Στην Ελλάδα θέλουμε το κράτος να μας δίνει δικαιώματα είτε γνωρίζουμε είτε όχι, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο, επειδή πήραμε ένα χαρτί.

Για τον αριθμό εισακτέων έχετε απόλυτο δίκιο φυσικά, το Υπουργείο ποτέ δε φαίνεται να λαμβάνει υπόψη τις προτάσεις των τμημάτων, τον αριθμό αιθουσών, εργαστηρίων, κλπ, δηλαδή ο αριθμός που ορίζει πολλές φορές δεν έχει καμια σχέση με τη φυσική χωρητικότητα του τμήματος. Θα ήταν γελοίο αν δεν ήταν τόσο τραγικό και σοβαρό.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ