Χημεία και Πανελλαδικές Εξετάσεις

Ανοικτή δημόσια επιστολή προς όλα τα πρόσωπα και φορείς, που εμπλέκονται στις εξετάσεις του μαθήματος της Χημείας των Πανελλαδικών Εξετάσεων

09/06/2021

Ενημερώθηκε: 09/06/2021, 08:42

Άκουσε το άρθρο

Αναστάσιος Κάλλης, Χημικός – Εκπαιδευτικός

Μέλος της συγγραφικής ομάδας των Σχολικών Βιβλίων Χημείας του Λυκείου

Επανέρχομαι έναν χρόνο μετά … Αφού δεν μπορούν να μιλήσουν οι υποψήφιοι …..

Μάλλον πρέπει να μην επαναληφθούν «ΧΗΜΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ» παρόμοια με αυτά των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2019 και του 2020.

Είναι φανερό σε όλους, που ασχολούνται με τη Χημεία, ότι κατά την τελευταία διετία, υπήρξε αλλαγή πλεύσης στον τρόπο δημιουργίας, στο ύφος, στη διατύπωση και στο γνωστικό επίπεδο στα θέματα της Χημείας, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Μία απλή αναφορά στη νομοθεσία για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων …

Με βάση τον Ν/4186/2013, που εξειδικεύθηκε με ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ Φ/251/37802/Α5/2016-ΦΕΚ 698 Β /16-03-2016 ….

….ΑΡΘΡΟ 2

Τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (πχ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης), οι οποίες είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας από την εξεταστέα ύλη της τελευταίας τάξης του Λυκείου και προκύπτουν αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων .…

….ΑΡΘΡΟ 3

Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την ύλη, που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος, που γίνονται οι εξετάσεις. Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες, που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας …

Τι σημαίνει για κάθε νοήμονα άνθρωπο (δεν χρειάζεται να είναι εκπαιδευτικός), ότι τα θέματα προκύπτουν αποκλειστικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ;

Μήπως σημαίνει, ότι δεν πρέπει να αντιγράφονται αυτούσια και να μεταφράζονται πιστά από ξενόγλωσσα εγχειρίδια ;

Ας ερωτηθούν οι Νομικοί και οι Νομοθέτες για να μας απαντήσουν, γιατί τα θέματα πρέπει να εξάγονται αποκλειστικά από την Κεντρική Επιτροπή.

ΚΑΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ …

Γνωστόν τοις πάσι …

ΘΕΜΑ Β3 του 2019 :

Είναι πιστή αντιγραφή από αγγλόφωνο εγχειρίδιο εξετάσεων IB.

Μην μας πουν οι θεματοδότες, ότι το θέμα αυτό το σκέφθηκαν εκείνη τη νύκτα ως πρωτότυπο θέμα και ότι ήταν μία απλή σύμπτωση.

Ως και τα σύμβολα Χ και Y για τις καμπύλες δεν άλλαξαν. Το θέμα μεταφράστηκε με τόσο πιστή ακρίβεια, που δεν πρόσεξαν, ότι πρέπει να αποδώσουν σωστά το χημικό φαινόμενο. Δεν αρκεί οι θεματοδότες να γνωρίζουν ικανοποιητικά την Αγγλικήν, αλλά και να γνωρίζουν τέλεια και την Ελληνικήν και τη Χημική ορολογία. Δεν υφίσταται στη Χημεία «αποσύνθεση διαλύματος υπεροξειδίου του υδρογόνου», όπως ακριβώς μεταφράστηκε, δεν αποσυντίθεται το διάλυμα, αλλά διασπάται το υπεροξείδιο του υδρογόνου….

Μην μας πουν, ότι αυτά είναι «ψιλά γράμματα»  !!!

Ας δούμε και δύο άλλες «σατανικές» συμπτώσεις δήθεν πρωτότυπων θεμάτων, που εξήχθησαν τη νύκτα πριν από τις εξετάσεις …

ΘΕΜΑ Β4 του 2020 (μέρος αυτού) :

Σχεδόν αυτούσιο, μόνο η καμπύλη ε έχει προστεθεί στο ελληνικό θέμα.

Είναι από την Ολυμπιάδα Χημείας των Η.Π.Α. Ερώτημα 29 των εξετάσεων U.S NATIONAL CHEMISTRY OLYMPIAD LOCAL SECTION EXAM.

ΘΕΜΑ Β3 του 2020 :

Μήπως αυτό το ερώτημα αυτό υπήρχε σε Πανεπιστημιακές σημειώσεις Εργαστηρίων ;             ….fysiko2etos…fysikowiki…

ΚΑΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ … (αγνοήθηκε ο νόμος ;;;) και ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΣΑΦΕΙΕΣ ΚΑΙ ΛΑΘΗ…

ΘΕΜΑΤΑ Δ3 , Δ4 και Δ5 των Επαναληπτικών του 2020 :

Πού υπάρχουν αυτά στα σχολικά εγχειρίδια ; Πώς θα τα σκεφθούν οι υποψήφιοι ;

ΘΕΜΑ Δ3 του 2020 :

Πώς να γνωρίζει ο υποψήφιος, ότι το 10% του αιθανικού οξέος «χάθηκε» στα άυλα παραπροιόντα, αφού μέχρι αυτά η χημική εξίσωση ήταν ισοσταθμισμένη ;

ΘΕΜΑ Γ4 του 2020 :

Λείπει δεδομένο, που καθιστά τη λύση προβληματική.

ΘΕΜΑ Α3 του 2020 :

Αν δε δοθεί, ότι οι ουσίες έχουν την ίδια αρχική συγκέντρωση, γιατί το ισχυρότερο οξύ θα έχει το μικρότερο pH ;

ΘΕΜΑ Β2 β του 2019 :

Ποια ατομική ακτίνα ατόμων ;;; Εδώ το ένα είναι άτομο και το άλλο είναι ιόν !!!

Τέλος, δεν ξέρω πόσες φορές γράφεται στα θέματα : ισοστάθμιση χημικής αντίδρασης …

Δεν ισοσταθμίζονται χημικές αντιδράσεις, αλλά χημικές εξισώσεις .…

Οι χημικές αντιδράσεις πραγματοποιούνται στη φύση, στο εργαστήριο….

Στο χαρτί γράφονται χημικές εξισώσεις, που περιγράφουν χημικές αντιδράσεις …

ΜΕΡΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ :

➢    Υπάρχει αρμόδιος στο Υπουργείο ή στην Κεντρική Επιτροπή, που θα μπορεί να αποτρέπει αντιγραφή θεμάτων από ξενόγλωσσα βιβλία ;

➢    Θα είναι φέτος, μετά από μία δύσκολη χρονιά πανδημίας, όπου οι υποψήφιοι ελάχιστα εκπαιδεύθηκαν δια ζώσης, τα θέματα τέτοια ώστε να ανταποκρίνονται στις επιταγές του νόμου ;

➢    Θα κυριαρχήσει τουλάχιστον φέτος, η άποψη των μάχιμων καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που αυτοί είναι, που έχουν την εμπειρία της διδασκαλίας στο Λύκειο ;

➢    Μήπως ο ρόλος των Πανεπιστημιακών της Επιτροπής πρέπει να είναι επιστημονικός και συμβουλευτικός, αφού δεν έχουν εμπειρία διδασκαλίας στο Λύκειο ;

➢    Γιατί μέχρι και τις εξετάσεις του 2018 και πολλά χρόνια πριν, όπου υπήρχαν και δύσκολα θέματα και διαβάθμιση δυσκολίας, δεν υπήρχαν προβλήματα, γεγονός, που το ασπάζεται η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ; Τότε οι θεματοδότες δεν ήταν έμπειροι και καταξιωμένοι εκπαιδευτικοί ;

➢    Η ανωνυμία των μελών της Κεντρικής Επιτροπής είναι απολύτως φυσιολογική και ο Νομοθέτης σωστά το προέβλεψε για λόγους, που εκείνος γνωρίζει καλώς. Η ανωνυμία αυτή όμως επιβάλλει την απόλυτη ευθύνη και ευαισθησία των μελών, απέναντι στα παιδιά, που σκληρά κοπιάζουν, όχι μόνο την τελευταία χρονιά, αλλά και από πολλά χρόνια πριν.

Αυτές οι σκέψεις μου, που κατά την ταπεινή μου γνώμη βρίσκουν σύμφωνη την πλειοψηφία των δασκάλων της Χημείας, δίνονται λίγες μόνο ημέρες πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις με έναν και μόνο στόχο.

Τον προβληματισμό και την καθαρή σκέψη όλων αυτών, που εμπλέκονται σε αυτές τις εξετάσεις ……

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Είναι γνωστό σε όλους ότι … όπου υπάρχει δράση υπάρχει και αντίδραση …. Αναμένω λοιπόν, από όσους διαφωνούν με τα γραφόμενα μου να αντιδράσουν. Όχι όμως ανωνύμως, όπως αντέδρασαν έναν χρόνο πριν ….

Για τον λόγο αυτόν δεν τους απάντησα.

Όπως επωνύμως διατυπώνω, έτσι επωνύμως επιθυμώ διαφωνίες στα λεγόμενα μου για να απαντήσω.

Σχόλια (24)

Dario Moutso
|

@Χριστίνα Χημικός-Διαιτολόγος 16 Ιουν 2021 19:05
Θα συμφωνήσω μαζί σας στο ότι ο ο εκπαιδευτικός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι ο καταλληλότερος να έχει τον κύριο λόγο για τα θέματα (άμα βρείτε λίγο χρόνο θα ήθελα να διαβάσω ποιος και γιατί θα πρέπει να είναι το <<πρώτο βιολί>>). Θα διαφωνήσω μαζί σας στο εξής. Εάν μια άσκηση έχει τόσο τα ποιοτικά όσο και τα ποσοτικά χαρακτηριστικά για να είναι θέμα εξετάσεων ας είναι! Το που την βρήκε ο θεματοδότης δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει κανέναν. Αν την βρήκε από ξενόγλωσσο βοήθημα αυτό που πρέπει να κάνει είναι μια σωστή μετάφραση. ΑΝ δεν μπορεί να την κάνει ας ψάξει άλλου να βρει θέμα στην μητρική του γλώσσα.

Θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα επενδύει στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα. Πολλές γνώσεις, μεθοδολογία για την επίλυση ασκήσεων και από ελάχιστη ως μηδενική κατανόηση και αφομοίωση.

Παλαιά χημικός
|

@Χριστίνα χημικός διαιτολόγος
Μπήκα στο χημικό Αθηνών το 1985. Δεν μου φάνηκε 'άλλο' μάθημα, απλώς πιο ανεβασμένο από το Λύκειο. Η εφαρμοσμένη χημεία δεν ήταν στο 1ο έτος. Και τα θέματα που έδωσα για πανελλαδικές εξετάσεις ήταν γελοία σε σχέση με τα τωρινά. Πιθανόν να έχουν αλλάξει τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο, μην ξεχνάμε όμως ότι δεν ενδιαφέρονται όλοι οι υποψήφιοι για τμήματα σχετικά με την χημεία. Τα θέματα απαιτούν πολλές διαφορετικές δεξιότητες από τους μαθητές. Γιατί και το ασκησιολογιο με υπολογιστικές ασκήσεις συνεχίζει να έχει τη θέση του στις εξετάσεις.

Χριστίνα Χημικός-Διαιτολόγος
|

Για να διατηρηθεί το Μάθημα της Χημείας στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και να ισχυροποιήσει τον, κατά τα άλλα, αξιοκρατικό θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων (που φαντάζομαι είναι ένα ζητούμενο) πρέπει η διαδικασία με την οποία 'βγαίνουν' τα θέματα να είναι νόμιμη και να ακολουθεί τις επιταγές, κυρίως: θέματα εκφρασμένα με σαφήνεια και ακεραιότητα, θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, θέματα που καλύπτουν ένα μεγάλο ποσοστό της ύλης που έχει διδαχθεί στο Σχολείο και όχι θέματα που επαναλαμβάνονται εμμένοντας σε λεπτομέρειες στο ίδιο ακριβώς ερώτημα (π.χ χημική ισορροπία) και, τέλος, θέματα που τεκμηριωμένα 'απαντιούνται' στη διάρκεια της εξέτασης και δεν ξεπερνούν το ανθρωπίνως δυνατό.
Θα διαφωνήσω, ωστόσο, ως προς το ποιός είναι ο καταλληλότερος να έχει τον κύριο λόγο για τα θέματα. Δεν νομίζω ό,τι αυτός μπορεί να είναι ο Εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά κύριο λόγο. Παρότι είμαι κατά της απλής μεταφοράς και μετάφρασης από 'ξένα' εγχειρίδια και οδηγούς.
Αυτό γιατί πολύ απλά ο εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχει 'εθιστεί' σε μηχανιστική αντίληψη του αντικειμένου της Χημείας, όπως αυτό προβάλλεται και απαιτείται από τα Προγράμματα Σπουδών και τη Διδακτέα Ύλη κάθε Σχολικής Χρονιάς.
Το γεγονός ότι οι μαθητές που διδάσκονται Χημεία στο Λύκειο (και πιο πριν, στο Γυμνάσιο) πηγαίνουν στο Πανεπιστήμιο (σε οποιαδήποτε Σχολή διδάσκεται ένας Κλάδος της Χημείας) και βλέπουν ένα εντελώς 'αλλο' μάθημα δεν είναι προς όφελός τους , ούτε και προς τιμή και υπηρέτηση της διδασκαλίας του μαθήματος στης Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μπορεί να μη φταίει μόνο το περιεχόμενο των Διδακτικών Βιβλίων της Χημείας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά να ευθύνεται και ο τρόπος και τα μέσα διδασκαλίας, πάντως σίγουρα δεν φταίνε οι συνάδελφοι Χημικοί της Εκπαίδευσης. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να δοθεί έμφαση στη σύνδεση του αντικειμένου με άλλα διδασκόμενα αντικείμενα για παράδειγμα τη Βιολογία, τη Γεωλογία και Γεωγραφία, ακόμη και με την Ιστορία και η αφετηρία της διδασκαλίας του μαθήματος να είναι οι πραγματικές εφαρμογές της Χημείας στη καθημερινότητα του ανθρώπου, π.χ τα φάρμακα.
Με λίγα λόγια το μάθημα της 'Χημείας' που διδάσκεται στο Σχολείο δεν είναι Χημεία.

Δημήτρης
|

Συμφωνώ με τον /την Dario moutso στο θέμα της μετάφρασης.

dimitrios
|

Θέματα αντίστοιχα με αυτά που περιέχονται στο σχολικό εγχειρίδιο;;;
Δηλαδή θέματα με τα οποία είναι αδύνατη η διάκριση του προετοιμασμένου από τον απροετοίμαστο υποψήφιο και τα οποία δίνουν την ψευδαίσθηση στους μαθητές που μπορούν να τα λύσουν ότι ξέρουν Χημεία. Θέματα που προάγουν την ελάχιστη προσπάθεια διδασκόντων και διδασκομένων.
Ποιος πιστεύει ότι το σχολικό βιβλίο έχει ποσοτική και κυρίως ποιοτική επάρκεια ασκήσεων για προετοιμασία υποψηφίων Ανώτατων Σχολών; Ειδικά στο κεφάλαιο της ΟΧ, οι περισσότερες ασκήσεις είναι από απλούστατες ως γελοίες.

Inhibitor
|

@Θανάσης: το ιδιαίτερο θέλει να παίρνει και καλό βαθμό ο μαθητής, γιατί αλλιώς πάει τζάμπα.

Θανασης
|

Πρέπει κάπως να πειστεί η οικογένεια ότι το φροντιστήριο και το ιδιαίτερο είναι απαραίτητο και σε αυτό το μάθημα. Τόσος αγώνας έγινε να καθιερωθεί ως μονόδρομος στην Θετική το μάθημα, δεν θα πεταχτεί στα σκουπίδια βάζοντας βατά θέματα.

Dario Moutso
|

Δεν είμαι χημικός, ούτε και έχω συμμετάσχει σαν θεματοδότης αλλά θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις μου οι οποίες είναι γενικές και δεν αναφέρονται μόνο στην χημεία.
Είπατε κ. Κάλλη ότι πολλοί μεταφράζουν θέματα. Αλήθεια είναι αυτό κ. Κάλλη, αλλά δεν βλέπω κάτι <<κακό>> σ' αυτό. Το μόνο <<κακό>> που βλέπω είναι η κακή μετάφραση. Αυτό ΝΑΙ είναι ένα μεγάλο θέμα. Ας είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας. Όλοι (άντε να πω το 97%) από τους θεματοδότες από κάπου πήραν έτοιμες τις ασκήσεις τους (διαχρονικά). Τώρα το ακούσαμε πρώτη φορά και πέσαμε από τα σύννεφα;

Θα ήθελα να απαντήσω στις ερωτήσεις που θέσατε
Αν κατάλαβα καλά προτείνετε να απαγορευτούν θέματα από ξενόγλωσσα εγχειρίδια. Να προτιμήσουμε τα Ελληνικά βοηθήματα; Αυτό υπονοείτε; Αυτό <<κάπως>> μου <<ακούγεται>>. Μήπως να <<κάψουμε>> τα ξενόγλωσσα βιβλία; (αυτό κάπου το έχω ακούσει; διαβάσει; δεν θυμάμαι...) Άντε και τα απαγορεύσαμε τα ξενόγλωσσα (υπόθεση εργασίας κάνω). Πως ελέγχουμε τον θεματοδότη; Υπογράφει υπεύθυνη δήλωση ότι χρησιμοποίησε μόνο Ελληνόγλωσσα βοηθήματα; Βάζουμε κάποιον να ελέγχει τα θέματα; Κυκλοφορούν εκατομμύρια ασκήσεις τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή. Πιστεύετε ότι ένα άτομο, μπορεί να τις ξέρει όλες (και όχι μόνο στα Αγγλικά, υπάρχουν και άλλες γλώσσες) και να κάνει τον έλεγχο που προτείνετε; Αλλά ας υποθέσουμε ότι υπάρχει τέτοιο άτομο που να ξέρει σχεδόν όλες τις γλώσσες , όλες τις ασκήσεις, και με το που θα δει μια άσκηση άμεσα θα σου πει από που την πήρε ο θεματοδότης. Πιστεύετε κ. Κάλλη ότι ένα τέτοιο άτομο με τέτοιες ικανότητες θα ήταν υπάλληλος υπουργείου; Δεν ξέρω που θα ήταν αυτό που ξέρω είναι ότι το <<μεροκάματό>> του θα ήταν όσο το μηνιάτικο του υπουργείου (και λίγα λέω).

Τα θέματα είναι πάντα νόμιμα, και επειδή λάθη συμβαίνουν, αν κάποιο θέμα είναι εκτός ύλης δεν βαθμολογείτε (έχουμε παραδείγματα). Απαράδεκτο να μπαίνουν θέματα εκτός ύλης, αλλά το λάθος είναι ανθρώπινο. Αρκεί να διορθωθεί. Πάντως δεν έχω ακούσει (παρακαλώ διορθώστε με αν κάνω λάθος) κάποιος να προσέφυγε στην δικαιοσύνη επειδή τα θέματα δεν ήταν νόμιμα.

Ποια ακριβώς είναι η άποψη των άποψη των μάχιμων καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία θα πρέπει να κυριαρχήσει; Πιθανολογώ ότι πρέπει να είμαι αδιάβαστος, εκτός και αν μιλάτε για αόριστες και γενικές παρατηρήσεις (τις γνωστές ατάκες που ακούμε κάθε χρόνο).

Κάνατε μια εύστοχη παρατήρηση αναφορικά με τους πανεπιστημιακούς. Θα το πάω ένα βήμα παραπέρα. Από την στιγμή που στα πανεπιστήμια εισάγονται με 3 και 5 δεν χρειάζονται. (παρόλα όσα γράφονται περίπου το ίδιο θα γίνει και φέτος)

Πριν το 2018 ήταν όλα καλά; Δεν γίνονταν λάθη; ήταν <<όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος>>;

Και για να κλείσω, δεν ξέρω κ. Κάλλη πως εσείς μεταφράζετε το <<αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων>> η δικιά μου η μετάφραση (πιστεύω και της συντριπτικής πλειοψηφίας) είναι ότι μόνο αυτή αποφασίζει και δεν μπορεί να υπάρξει καμιά εξωτερική παρέμβαση (πχ πολιτική)

Μάνια Χημικός
|

Πραγματικά νομίζω ότι θέματα σαν τα περσινά του τύπου "πως θα γίνει να σου τη φέρω"δεν είναι μόνο άδικα και κατά τη γνώμη μου ανήθικα αλλά με κάνουν σα Χημικό να νιώθω ότι απειλούν το μάθημα που έχει τόσο απαξιωθεί στις προηγούμενες τάξεις.Εμεις λοιπόν αυτή την τελευταία χρονιά σαν άλλοι μάγοι προσπαθούμε να μάθουμε τους μαθητές μας να σκέφτονται,να μπαλωσουν τις τρύπες των προηγούμενων χρόνων και να πάρουν μια μυρωδιά για να αγαπήσουν αυτό το μάθημα που κι εμείς αγαπάμε.Και μετά λοιπόν έρχονται αυτής της ποιότητας τα θέματα (δεν θα πω φυσικά δυσκολίας γιατί δεν πρόκειται καν για αυτό) και κλωτσανε την Καρδαρά με το γάλα...Είναι νομίζω έλλειψη σεβασμού και στον κόπο των μαθητών αλλά και στο δικό μας...

Μιχαήλ Χημικός
|

Συγχαρητήρια κ. Κάλλη για την πληρότητα των επιχειρημάτων σας και την αποστομωτική ανάδειξη της στρεβλής θεματοδοσίας στη Χημεία!

Ιωαννίδης Χ. χημικός
|

Συμφωνώ με τον Κύριο Κάλλη. Θέλω να υπενθυμίσω επίσης ότι οι φετινοί υποψήφιοι, εξαιτίας της καραντίνας, στην άλγεβρα της Β Λυκείου δεν διδάχθηκαν του λογαρίθμους.

Tarlagiannis
|

ΠΕΣΤΑ ΔΑΣΚΑΛΕ !!1!1!1

Ρούγγα Ειρήνη
|

Τα σχόλιά σας πολύ εύστοχα και σωστά.
Για το θέμα Β2β του 2019 η επιτροπή είχε απαίτηση από τον μαθητή να συγκρίνει ατομικές ακτίνες και στη συνέχεια να σκεφτεί ότι το κατιόν θα έχει ακόμα μικρότερο μέγεθος από το ουδέτερο άτομο. Με αυτή την παράλογη λογική, η έννοια "ατομική ακτίνα" ήταν σωστή. Το πώς θα σκεφτεί κάτι τέτοιο ο μαθητής δεν μας απασχολεί. (Πώς βαθμολογείς γραπτά που απαντούν ότι η έννοια ατομική ακτίνα δεν έχει νόημα, αφού το ένα είναι ιόν; Δυστυχώς με μηδέν).

'
|

Φτάνει με τη Χημεία, το είδαμε το πρόβλημα.
Ας αρχίσουμε τώρα, σε άλλη στήλη, να γράφουμε για το ανάλογο των Μαθηματικών και παρακαλώ με χρονολογίες, υπάρχει πλούσιο υλικό τα τελευταία σαράντα χρόνια...
Εντωμεταξύ, να ετοιμάζονται και οι Φυσικοί...

Αναγνώστου Γ. Χημικός Δευτεροβάθμιας
|

Συμφωνώ απόλυτα με τα γραφόμενα του κ. Κάλλη. Επιπρόσθετα αναφέρω και το καινούριο ¨φασούλι", των δυο τελευταίων ειδικά χρόνων, με τις πολλές αριθμητικές πράξεις , με χρήση είτε πολύ μεγάλων αριθμών (1232 κυβικά μέτρα! φυσικού αερίου) ή πολύ μικρών (63,5mg Ιωδίου) ή σειράς υπολογισμών στο νόμο HESS που δεν οδηγούν σε "στρόγγυλο" αποτέλεσμα, οι οποίες όχι μόνο προσθέτουν αλλά αφαιρούν γοητεία από τα όποια χημικά φαινόμενα. Εκτός αν φανταζόμαστε τους μαθητές την ώρα της εξέτασης μικρούς χημικούς μηχανικούς με μια υπολογιστική μηχανή πάνω από τον αντιδραστήρα....

ΕΦΗ ΕΛΕΥΘΕΡΊΟΥ
|

Συμφωνώ απόλυτα με τα λεγόμενά σας. Αλλωστε ειμαι αγανακτισμενη απολυτα με τα περσινα θεματα. Βλέπω καθε χρονο τα παιδιά να κοπιαζουν, φετος βλεπω μαζι με τους 40 μαθητες μου και το δικο μου παιδι. Βλεπω μαθητες μου που εχουν διαβασει και κατανοησει την υλη σε βαθος να τρεμουν για το τι θα δει μπροστα του εκεινη τη μερα. Παιδιά που μου στελνουν μηνύματα με ο, τι πιο απιθανο βρισκουν, που ψαχνουν το δεντρο και φοβαμαι μη χασουν το δασος
Αγανακτησα σαν βαθμολογητρια, να βλεπω παιδια να γνωριζουν την υλη και να παγιδευονται αναμεσα στις ασάφειες, τις παραλειψεις στα θεματα που ουσιαστικα ηταν εξω απο ολη τη φιλοσοφια της Χημειας οπως τη διδασκονται, να φτανουν τελικα με το ζορι στο πενηντα.
Θα πρέπει ολη αυτη την αγανακτιση να την λαβουν επιτελους υποψη τους, και να ειναι τουλαχιστον πιο προσεκτικοι με το τι θα σκεφτούν να κανουν φετος

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
|

Ακριβώς όπως τα λέει ο κ. Κάλλης.
Τα θέματα πρέπει να είναι για μαθητές που προετοιμάστηκαν με βάση το σχολικό βιβλίο, και όχι για χημικούς ή έστω για υποψήφιους που έτυχαν υψηλού επιπέδου εξωσχολικής βοήθειας. Μένω σ' αυτό για να μην πω τίποτα χειρότερο. Κι όποιος κατάλαβε κατάλαβε.
Έχουν δικαίωμα να γίνουν γιατροί και τα παιδιά του τελευταίου χωριού της πατρίδας μας και όχι μόνο οι γόνοι των βορείων και νοτίων προαστίων.

Γκίνης Δημήτρης Χημικός
|

Εύχομαι και ελπίζω το τεκμηριωμένο άρθρο σας και οι απόψεις όλων των συναδέλφων, να εισακουστούν και τα θέματα της Χημείας να επιστρέψουν στην κανονικότητα.Για το καλό όλων και κυρίως για τα παιδιά .

Παναγιώτης Θ. - Χημικός
|

Και λίγα λέει ο κύριος Κάλλης...

Χημικός
|

Μετά από σχεδόν 25 χρόνια διδασκαλίας στα φροντιστήρια την τελευταία χρονιά 2020-2021 έβρισκα ασκήσεις στο διαδίκτυο που είτε δυσκολευόμουν να λύσω ή σε κάποια ερωτήματα αναγκαζόμουν να δω τις απαντήσεις!!
Οι συνάδελφοι δηλαδή ανέβασαν τόσο πολύ τον πήχη δυσκολίας (δικαιολογημένα βέβαια μετά από τα θέματα της τελευταίας 2ετίας) που όχι μόνο δε βοηθούσαν τους μαθητές αλλά τους αποδείκνυαν ότι δε ξέρουν σχεδόν τίποτα!!
Όταν δυσκολεύονται οι καθηγητές οι μαθητές που τα ακούν πρώτη φορά τι να πουν??
Κύριοι θεματοδότες της Χημείας που σε 1 βδομάδα θα επιλέξτε θέματα :
Τα καλά θέματα δεν είναι τα δύσκολα θέματα και στα όρια ή εκτός ύλης όπου στην προσπάθεια πρωτοτυπίας και εντυπωσιασμού ξεφεύγουν λάθη ή ασάφειες!!
Θα σας πουν μπράβο όταν τα θέματα είναι ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΑ και ΣΑΦΗ και χωρίς ανούσιους αριθμητικούς υπολογισμούς
Να επιβραβεύουν το μαθητή που έκανε ένα διάβασμα πιο ουσιαστικό κι όχι όπως συνέβη πέρσι. Ναι να υπάρχουν πρωτότυπα ή δύσκολα ερωτήματα αλλά όχι από τα 100 μόρια αυτά να πιάνουν 80!
Μάθαμε μετά από πολύ κόπο στους μαθητές μας να σκέφτονται γι αυτό δε μπορεί να εννοείται τίποτα στις εκφωνήσεις
Και το κυριότερο: Δείτε οι λύτες πόσο χρόνο κάνουν και πολλαπλασιάστε τουλάχιστον επί 1,5 για να δείτε πόσο χρόνο θέλει ένας μέσος μαθητής
Καλή επιτυχία στους πιο ταλαιπωρημένους υποψηφίους όλων των εποχών!

Γισδάκης Μιχάλης ΠΕ0402
|

Να προσθέσω σε αυτά που γράφεις. Πως εφαρμόζεται το άρθρο "Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες, που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια.." Υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια τόσο δύσκολα θέματα; Μάλλον τελικά τα φροντιστήρια έχουν αλλάξει το είδος των θεμάτων.... (ότι και αν καταλαβαίνει κανείς με αυτό που γράφω.. )

Δημ Παπαγεωργίου - Χημικός
|

Συγχαρητήρια κ Κάλλη!
Αναφέρετε και ταυτόχρονα καυτηριάζετε
όλα τα στραβά (και εκτός λογικής της νομοθεσίας) της επιτροπής των τελευταίων 2 ετών. Συμφωνώ μαζί σας 100% και έχω ήδη σχολιάσει κι εγώ σχετικώς.

ANTONIOS
|

Πολύ σωστά τα λέει ο κύριος Κάλλης. Οι μάχιμοι χημικοί του δημόσιου Λυκείου συμφωνούν απόλυτα.

Κώστας - Μέλος ΔΕΠ
|

Ως Χημικός που παρακολουθώ τις Πανελλήνιες εξετάσεις από τη πλευρά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συμφωνώ απόλυτα με τα γραφόμενα του κ. Κάλλη.
Συχνά τα τελευταία χρόνια, τα θέματα της Χημείας δείχνουν τουλάχιστον μια προχειρότητα, στα όρια της ασέβειας προς τον μαθητή που εξετάζεται.
Εκτός από την προχειρότητα, παρατηρούνται και σκαμπανεβάσματα στη δυσκολία τους κάθε έτος. Αναρωτιέμαι, είναι τόσο δύσκολο να σταθεροποιηθεί το επίπεδο δυσκολίας συνολικά των θεμάτων κάθε έτος ;
Για την δε αντιγραφή από ξένα βιβλία, εγχειρίδια κτλ, απλά θα πω ότι την αντιγραφή πολλοί αγάπησαν, τον αντιγραφέα ουδείς. Φωνάζουμε στους μαθητές και στους φοιτητές να μην αντιγράφουν, αλλά εμείς είμαστε οι πρώτοι που το κάνουμε όταν ετοιμάζουμε σημειώσεις, παρουσιάσεις και φυσικά θέματα για εξετάσεις. Απλά το κάνουμε με τρόπο, αλλά η ανηθικότητα του θέματος είναι η ίδια.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ