Αναστάσιος Κάλλης, Χημικός – Εκπαιδευτικός
Μέλος της συγγραφικής ομάδας των Σχολικών Βιβλίων Χημείας του Λυκείου
Επανέρχομαι έναν χρόνο μετά … Αφού δεν μπορούν να μιλήσουν οι υποψήφιοι …..
Μάλλον πρέπει να μην επαναληφθούν «ΧΗΜΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ» παρόμοια με αυτά των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2019 και του 2020.
Είναι φανερό σε όλους, που ασχολούνται με τη Χημεία, ότι κατά την τελευταία διετία, υπήρξε αλλαγή πλεύσης στον τρόπο δημιουργίας, στο ύφος, στη διατύπωση και στο γνωστικό επίπεδο στα θέματα της Χημείας, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Μία απλή αναφορά στη νομοθεσία για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων …
Με βάση τον Ν/4186/2013, που εξειδικεύθηκε με ΚΟΙΝΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ Φ/251/37802/Α5/2016-ΦΕΚ 698 Β /16-03-2016 ….
….ΑΡΘΡΟ 2
Τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (πχ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης), οι οποίες είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας από την εξεταστέα ύλη της τελευταίας τάξης του Λυκείου και προκύπτουν αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων .…
….ΑΡΘΡΟ 3
Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την ύλη, που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος, που γίνονται οι εξετάσεις. Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες, που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας …
Τι σημαίνει για κάθε νοήμονα άνθρωπο (δεν χρειάζεται να είναι εκπαιδευτικός), ότι τα θέματα προκύπτουν αποκλειστικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ;
Μήπως σημαίνει, ότι δεν πρέπει να αντιγράφονται αυτούσια και να μεταφράζονται πιστά από ξενόγλωσσα εγχειρίδια ;
Ας ερωτηθούν οι Νομικοί και οι Νομοθέτες για να μας απαντήσουν, γιατί τα θέματα πρέπει να εξάγονται αποκλειστικά από την Κεντρική Επιτροπή.
ΚΑΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ …
Γνωστόν τοις πάσι …
ΘΕΜΑ Β3 του 2019 :
Είναι πιστή αντιγραφή από αγγλόφωνο εγχειρίδιο εξετάσεων IB.
Μην μας πουν οι θεματοδότες, ότι το θέμα αυτό το σκέφθηκαν εκείνη τη νύκτα ως πρωτότυπο θέμα και ότι ήταν μία απλή σύμπτωση.
Ως και τα σύμβολα Χ και Y για τις καμπύλες δεν άλλαξαν. Το θέμα μεταφράστηκε με τόσο πιστή ακρίβεια, που δεν πρόσεξαν, ότι πρέπει να αποδώσουν σωστά το χημικό φαινόμενο. Δεν αρκεί οι θεματοδότες να γνωρίζουν ικανοποιητικά την Αγγλικήν, αλλά και να γνωρίζουν τέλεια και την Ελληνικήν και τη Χημική ορολογία. Δεν υφίσταται στη Χημεία «αποσύνθεση διαλύματος υπεροξειδίου του υδρογόνου», όπως ακριβώς μεταφράστηκε, δεν αποσυντίθεται το διάλυμα, αλλά διασπάται το υπεροξείδιο του υδρογόνου….
Μην μας πουν, ότι αυτά είναι «ψιλά γράμματα» !!!
Ας δούμε και δύο άλλες «σατανικές» συμπτώσεις δήθεν πρωτότυπων θεμάτων, που εξήχθησαν τη νύκτα πριν από τις εξετάσεις …
ΘΕΜΑ Β4 του 2020 (μέρος αυτού) :
Σχεδόν αυτούσιο, μόνο η καμπύλη ε έχει προστεθεί στο ελληνικό θέμα.
Είναι από την Ολυμπιάδα Χημείας των Η.Π.Α. Ερώτημα 29 των εξετάσεων U.S NATIONAL CHEMISTRY OLYMPIAD LOCAL SECTION EXAM.
ΘΕΜΑ Β3 του 2020 :
Μήπως αυτό το ερώτημα αυτό υπήρχε σε Πανεπιστημιακές σημειώσεις Εργαστηρίων ; ….fysiko2etos…fysikowiki…
ΚΑΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ … (αγνοήθηκε ο νόμος ;;;) και ΘΕΜΑΤΑ, ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΣΑΦΕΙΕΣ ΚΑΙ ΛΑΘΗ…
ΘΕΜΑΤΑ Δ3 , Δ4 και Δ5 των Επαναληπτικών του 2020 :
Πού υπάρχουν αυτά στα σχολικά εγχειρίδια ; Πώς θα τα σκεφθούν οι υποψήφιοι ;
ΘΕΜΑ Δ3 του 2020 :
Πώς να γνωρίζει ο υποψήφιος, ότι το 10% του αιθανικού οξέος «χάθηκε» στα άυλα παραπροιόντα, αφού μέχρι αυτά η χημική εξίσωση ήταν ισοσταθμισμένη ;
ΘΕΜΑ Γ4 του 2020 :
Λείπει δεδομένο, που καθιστά τη λύση προβληματική.
ΘΕΜΑ Α3 του 2020 :
Αν δε δοθεί, ότι οι ουσίες έχουν την ίδια αρχική συγκέντρωση, γιατί το ισχυρότερο οξύ θα έχει το μικρότερο pH ;
ΘΕΜΑ Β2 β του 2019 :
Ποια ατομική ακτίνα ατόμων ;;; Εδώ το ένα είναι άτομο και το άλλο είναι ιόν !!!
Τέλος, δεν ξέρω πόσες φορές γράφεται στα θέματα : ισοστάθμιση χημικής αντίδρασης …
Δεν ισοσταθμίζονται χημικές αντιδράσεις, αλλά χημικές εξισώσεις .…
Οι χημικές αντιδράσεις πραγματοποιούνται στη φύση, στο εργαστήριο….
Στο χαρτί γράφονται χημικές εξισώσεις, που περιγράφουν χημικές αντιδράσεις …
ΜΕΡΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ :
➢ Υπάρχει αρμόδιος στο Υπουργείο ή στην Κεντρική Επιτροπή, που θα μπορεί να αποτρέπει αντιγραφή θεμάτων από ξενόγλωσσα βιβλία ;
➢ Θα είναι φέτος, μετά από μία δύσκολη χρονιά πανδημίας, όπου οι υποψήφιοι ελάχιστα εκπαιδεύθηκαν δια ζώσης, τα θέματα τέτοια ώστε να ανταποκρίνονται στις επιταγές του νόμου ;
➢ Θα κυριαρχήσει τουλάχιστον φέτος, η άποψη των μάχιμων καθηγητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που αυτοί είναι, που έχουν την εμπειρία της διδασκαλίας στο Λύκειο ;
➢ Μήπως ο ρόλος των Πανεπιστημιακών της Επιτροπής πρέπει να είναι επιστημονικός και συμβουλευτικός, αφού δεν έχουν εμπειρία διδασκαλίας στο Λύκειο ;
➢ Γιατί μέχρι και τις εξετάσεις του 2018 και πολλά χρόνια πριν, όπου υπήρχαν και δύσκολα θέματα και διαβάθμιση δυσκολίας, δεν υπήρχαν προβλήματα, γεγονός, που το ασπάζεται η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ; Τότε οι θεματοδότες δεν ήταν έμπειροι και καταξιωμένοι εκπαιδευτικοί ;
➢ Η ανωνυμία των μελών της Κεντρικής Επιτροπής είναι απολύτως φυσιολογική και ο Νομοθέτης σωστά το προέβλεψε για λόγους, που εκείνος γνωρίζει καλώς. Η ανωνυμία αυτή όμως επιβάλλει την απόλυτη ευθύνη και ευαισθησία των μελών, απέναντι στα παιδιά, που σκληρά κοπιάζουν, όχι μόνο την τελευταία χρονιά, αλλά και από πολλά χρόνια πριν.
Αυτές οι σκέψεις μου, που κατά την ταπεινή μου γνώμη βρίσκουν σύμφωνη την πλειοψηφία των δασκάλων της Χημείας, δίνονται λίγες μόνο ημέρες πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις με έναν και μόνο στόχο.
Τον προβληματισμό και την καθαρή σκέψη όλων αυτών, που εμπλέκονται σε αυτές τις εξετάσεις ……
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
Είναι γνωστό σε όλους ότι … όπου υπάρχει δράση υπάρχει και αντίδραση …. Αναμένω λοιπόν, από όσους διαφωνούν με τα γραφόμενα μου να αντιδράσουν. Όχι όμως ανωνύμως, όπως αντέδρασαν έναν χρόνο πριν ….
Για τον λόγο αυτόν δεν τους απάντησα.
Όπως επωνύμως διατυπώνω, έτσι επωνύμως επιθυμώ διαφωνίες στα λεγόμενα μου για να απαντήσω.
@Χριστίνα Χημικός-Διαιτολόγος 16 Ιουν 2021 19:05
Θα συμφωνήσω μαζί σας στο ότι ο ο εκπαιδευτικός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι ο καταλληλότερος να έχει τον κύριο λόγο για τα θέματα (άμα βρείτε λίγο χρόνο θα ήθελα να διαβάσω ποιος και γιατί θα πρέπει να είναι το <<πρώτο βιολί>>). Θα διαφωνήσω μαζί σας στο εξής. Εάν μια άσκηση έχει τόσο τα ποιοτικά όσο και τα ποσοτικά χαρακτηριστικά για να είναι θέμα εξετάσεων ας είναι! Το που την βρήκε ο θεματοδότης δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει κανέναν. Αν την βρήκε από ξενόγλωσσο βοήθημα αυτό που πρέπει να κάνει είναι μια σωστή μετάφραση. ΑΝ δεν μπορεί να την κάνει ας ψάξει άλλου να βρει θέμα στην μητρική του γλώσσα.
Θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα επενδύει στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα. Πολλές γνώσεις, μεθοδολογία για την επίλυση ασκήσεων και από ελάχιστη ως μηδενική κατανόηση και αφομοίωση.