Σχέδιο Νόμου για την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου και των πολλαπλών ψηφιακών πηγών, θα παρουσιάσει η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως στο υπουργικό Συμβούλιο της ερχόμενης Τετάρτης.
Σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου το πολλαπλό βιβλίο θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2022-23.
Απώτερος στόχος είναι μια συμπεριληπτική, βιωματική μαθησιακή προσέγγιση και η καλλιέργεια των απαραίτητων δεξιοτήτων των μαθητών.
Η κατάργηση του μονοπωλίου του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου, θεωρούν οι συντάκτες του Σχεδίου Νόμου για το πολλαπλό βιβλίο, συνάδει πλήρως με τη φιλοσοφία των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, ώστε ο εκπαιδευτικός/μαθητής να μπορεί με κριτική σκέψη να συνδυάσει πληροφορία από πολλές πηγές.
Όλα τα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή μορφή και προγραμματίζεται να ενισχυθούν από κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάπτυξη επιπλέον ψηφιακού υλικού και εφαρμογών.
Στο λογαριασμό του ΙΕΠ, έχει εγκριθεί , μέσω ΕΣΠΑ,κονδύλι 22 εκατομμυρίων ευρώ.
Ειδικότερα, έχουν προβλεφθεί:
Α. 17,8 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση 453 αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών στη Γενική και την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναλογικά προκύπτει ότι θα κοστίσει το κάθε αναλυτικό πρόγραμμα περίπου 39.000 ευρώ.
Β. 4,4 εκ ευρώ για τη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών επί των νέων αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών.
Αναλογικά ο κάθε εκπαιδευτικός για την επιμόρφωσή του θα κοστίσει 27 ευρώ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΙΕΠ , αναμένονται:
Α) τα νέα προγράμματα,
Β) οι επιμορφωτικοί οδηγοί και στρατηγική υλοποίησης της επιμόρφωσης.
Με την αλλαγή των Προγραμμάτων Σπουδών, (σ.σ. τα περισσότερα εκ των οποίων παραμένουν τα ίδια εδώ και δυο δεκαετίες) επιδιώκεται οι μαθητές να εισέλθουν σε ένα νέο μαθησιακό μοντέλο, στο οποίο αξιοποιούνται πολλαπλές πηγές, σύγχρονες γνώσεις, ψηφιακά εργαλεία, διαμορφώνοντας το σχολείο του μέλλοντος.
Ωρολόγια Προγράμματα και αναθέσεις
Α. Τα Ωρολόγια Προγράμματα θα εξετασθούν, τόσο βάσει των νέων Προγραμμάτων Προγράμματα Σπουδών που θα εκπονηθούν από το ΙΕΠ, όσο και από το περιεχόμενο και τις θεματικές ενότητες που θα καλύπτουν.
Β. Βάσει των νέων Προγραμμάτων Σπουδών που θα εκπονηθούν, θα καθοριστούν και οι αντίστοιχες νέες αναθέσεις των μαθημάτων σε κλάδους εκπαιδευτικών.
Οδηγία
Η οδηγία που έχει δοθεί είναι:
- Τα Προγράμματα πρέπει να είναι σύντομα και κατανοητά.
- Παράλληλα, να αφήνουν ανοιχτούς χώρους δράσης στους/στις εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση της διδασκόμενης ύλης ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών/τριών και τις κοινωνικές συνθήκες εντός των οποίων λειτουργεί η σχολική μονάδα και επιλέγονται οι διδακτικές πρακτικές.
- Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στις μεταβατικές τάξεις από βαθμίδα σε βαθμίδα, καθώς με βάση τα ισχύοντα παρατηρείται χάσμα τόσο στις μαθησιακές απαιτήσεις όσο και στη μεθοδολογία διδασκαλίας από τη μία βαθμίδα στην άλλη.
Κάποιος της παιδαγωγικής ψυχολογίας ή της ψυχοπαιδαγωγικής μπορεί να μας δώσει παραδείγματα εφαρμογής του πολλαπλού βιβλίου στην παιδαγωγική;
Άρες μάρες κουκουνάρες και άλλες τόσες χαζομάρες όταν όλοι μιλούν για τις αρνητικές συνέπειες της γνωστικής υπερφόρτωσης, που όποιος έχει παιδιά κυρίως στο Δημοτικό, θα έχει φρίξει από τις συνέπειές της. Μάθε και τούτο, μάθε και εκείνο, μάθε, μάθε, μάθε. Το αποτέλεσμα είναι η μεγάλη αύξηση της αδρανούς γνώσης. Οι δάσκαλοι για να κρύψουν τις αδυναμίες τους και την ασχετοσύνη τους στην ψυχοπαιδαγωγική βάζουν κάτι δεκάρια, μα κάτι δεκάρια!!!!
Ο καπιταλισμός θέλει λίγους και καλά εκπαιδευμένους για να τα φέρουν βόλτα με τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής. Βάλε τώρα και την STEM στο πρόγραμμα. Με λίγα λόγια, τα παιδιά έχουν πάθει νοητικό black out. Έλεος αδέλφια. Που πάμε; Απαιτούνται ανοικτά σχολεία για τη γνώση σύμφωνα με τις ανάγκες του καθενός. Ο καθένας να επιλέγει τι θα μάθει, πως θα το μάθει και πότε θα το μάθει. Τέλος, στην αδρανή γνώση. Οι πολιτικοί μας έχουν τον δικό τους κώδικα δεοντολογίας σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ.
'Αντε να ρωτήσουμε τους βιομηχάνους για να μας πουν για τα μαθησιακά αποτελέσματα των γνωστικών αντικειμένων στα σχολεία μας. Κατάντια και ξεφτίλα.
Και να αδερφέ μου
που μάθαμε να κουβεντιάζουμε
ήσυχα, ήσυχα κι απλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα
δε χρειάζονται περισσότερα.
Κι αύριο λέω θα γίνουμε
ακόμα πιο απλοί.
Θα βρούμε αυτά τα λόγια
που παίρνουνε το ίδιο βάρος
σ’ όλες τις καρδιές,
σ’ όλα τα χείλη,
έτσι να λέμε πια
τα σύκα σύκα
και τη σκάφη σκάφη.
Κι έτσι που να χαμογελάνε οι άλλοι
και να λένε
“Τέτοια ποιήματα
σου φτιάχνω εκατό την ώρα”.
Αυτό θέλουμε κι εμείς.
Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε
για να ξεχωρίσουμε, αδελφέ μου,
απ’ τον κόσμο.
Εμείς τραγουδάμε
για να σμίξουμε τον κόσμο.