Placeholder

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ

Ποιο είναι το “Στρογγυλό Σχολείο” που ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας επέλεξαν να ανακοινώσουν το πολυνομοσχέδιο

Δημοσίευση: 27/06/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το  “Στρογγυλό Σχολείο” Αγ. Δημητρίου Αττικής, γνωστό ως  το σχολείο του μοντερνιστή  αρχιτέκτονα Τάκη    Ζενέτο, το οποίο επέλεξαν  ο  πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και η  υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως , για να κάνουν τις ανακοινώσεις αύριο Δευτέρα, στις 7:30 το βράδυ, επί του πολυνομοσχεδίου   για  την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, έχει την ακόλουθη ιστορία:

Ο Τάκης (Παναγιώτης) Ζενέτος (1926 – 1977) ήταν Έλληνας μοντερνιστής αρχιτέκτονας.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και υπήρξε μέλος της ΕΠΟΝ. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Παρίσι, ήταν μαθητής του Λε Κορμπιζιέ και αποφοίτησε το 1954. Τιμήθηκε με τη διάκριση του Prix de Rome για την αρχιτεκτονική του.

Στα σημαντικότερα έργα του, μεταξύ 1953 και 1977, είναι ο σχεδιασμός του εργοστασίου ζυθοποιίας ΦΙΞ στη λεωφόρο Συγγρού μαζί με τον Μαργαρίτη Αποστολίδη, το μεταλλικό θέατρο του Λυκαβηττού (1965), το “Στρογγυλό Σχολείο” στον Άγιο Δημήτριο (1969) και η “Κατοικία στο Καβούρι” (1961) μαζί με τον Μαργαρίτη Αποστολίδη, που πλέον έχει κατεδαφιστεί.

Από την αρχή της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας ασχολήθηκε ερευνητικά με την μελλοντική εξάπλωση της ηλεκτρονικής κουλτούρας. Αποτέλεσμα αυτής της μελέτης του είναι το όραμα για την πόλη του μέλλοντος με τίτλο Ηλεκτρονική Πολεοδομία (1971).

Ο Zενέτος ολοκλήρωσε συνολικά 120 έργα, ανάμεσα στα οποία είναι το χωροταξικό σχέδιο του Λεκανοπεδίου Αττικής, πολλά βιομηχανικά κτήρια, καθώς και σημαντικές πολυκατοικίες και μονοκατοικίες.

Τα λιγοστά εναπομείναντα μοντέρνα κτίρια που σχεδίασε είναι, πολλές φορές, υπό συζήτηση για κατεδάφιση. Μέρος του κτιρίου του ΦΙΞ κατεδαφίστηκε το 1994 για την κατασκευή του ομώνυμου σταθμού Συγγρού – Φιξ του μετρό της Αθήνας, ενώ στο μέρος που απέμεινε θα στεγαστεί, μετά τη μετασκευή του, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το έργο του αναφέρεται και στην Κριτική Ιστορία της Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής του Kenneth Frampton.

Ο Τάκης Ζενέτος αυτοκτόνησε το 1977 πηδώντας από το παράθυρο του γραφείου του στο Κολωνάκι.

Η ιδεά του για το “Στρογγυλό”

Ο Ζενέτος δεν ακολούθησε την τυπική γραμμική, αλλά πρότεινε μία κυκλική διάταξη των αιθουσών διδασκαλίας, στην οποία σχηματίζεται μια εσωτερική κυκλική αυλή που αποτελεί έναν δημόσιο χώρο για τη σχολική κοινότητα.

Στην ουσία σχεδίασε τη μετάβαση από μια εκπαίδευση, η οποία προσφέρει μόνο δύο επίπεδα σχέσεων (τάξη/σχολείο) σε μια πολυεπίπεδη, πολλαπλή οργάνωση του σχολείου που περιλαμβάνει την ιδιαίτερη λειτουργία εύκαμπτων και εξελισσόμενων μαθητικών ομάδων.

Πρότεινε μια εκπαιδευτική λειτουργία κατά την οποία, ο καθηγητής αναθέτει στους μαθητές ατομικές εργασίες, που σε ένα επόμενο στάδιο συντίθενται στο επίπεδο της τάξης, σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον, εφοδιασμένο με ψηφιακά μέσα, που επιτρέπει συλλογικές και ατομικές εργασίες.

Αυτό που απαιτείται είναι ένας χώρος ο οποίος να μπορεί να εξελίσσεται συνεχώς και ορίζεται μεν από σταθερά δομικά στοιχεία (σκελετός), περιλαμβάνει όμως ένα σύστημα εσωτερικών στοιχείων (χωρίσματα) που είναι ευέλικτα και μπορούν να αλλάζουν συνεχώς, έτσι ώστε να ορίζονται οι αίθουσες οι οποίες επίσης αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου και τη λειτουργία του.
Επιπλέον, η πρόταση του Ζενέτου ήταν η λειτουργία του σχολείου σε φάσεις, ακολουθώντας την εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως αυτός την προέβλεπε.

Στην πρώτη φάση η διάταξη θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες των συμβατικών μεθόδων διδασκαλίας. Υπάρχουν αυτόνομες αίθουσες διδασκαλίας, ομαδοποιημένες σε ημικύκλια σε τρείς ορόφους γύρω από έναν κυκλικό χώρο. Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (τώρα αίθουσα εκδηλώσεων) βρίσκεται κάτω από το επίπεδο της εισόδου και η οροφή της υποστηρίζει την εσωτερική κυκλική αυλή. Τα γυμναστήρια τοποθετούνται κάτω από την εξωτερική αυλή, ώστε να μεγαλώσουν οι ακάλυπτες εκτάσεις επειδή η επιφάνεια του οκοπέδου θεωρήθηκε ανεπαρκής.

Στην τελική φάση λειτουργίας, στο κέντρο του κύκλου θα έπρεπε να διαμορφωθεί ένας «πυρήνας οπτικοακουστικού εξοπλισμού». Ο χώρος θα έπρεπε να ενοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να επιτρέπει τη συνύπαρξη και την εναλλακτική λειτουργία και των μικρών ομάδων και των τάξεων.

Η κυκλική διάταξη δίνει στην οικοδομή μια ξεχωριστή και δυναμική μορφή σε αντίθεση με το αστικό περιβάλλον της.

Η ιδέα ενός αυτόνομου κτηρίου και μιας μορφής απομονωμένης και διαφοροποιημένης δεν είναι καινούργια.

Συνιστά μια από τις ιδιαιτερότητες του «μοντερνισμού». Ο Ζενέτος ήταν πράγματι ένας «μοντέρνος» αρχιτέκτονας.

Όμως, ταυτόχρονα, πρότεινε ένα ισχυρό κέντρο το οποίο μπορούμε να πούμε ότι επιτρέπει στη σχολική κοινότητα να αυτοκαθοριστεί.

Συγχρόνως, το γεωμετρικό κέντρο του κτηρίου θα αποτελούσε το σημείο ηλεκτρονικής εξόδου και διασύνδεσης με την ευρύτερη κοινότητα στην οποία ανήκει. Αυτό σημαίνει ότι ο κεντρικός χώρος του σχολείου δεν είναι κενός. Δεν είναι ένα αίθριο όπου μαθητές και καθηγητές μαζεύονται στα διαλείμματα.

Ο σκοπός ήταν να χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να δίνει νόημα στο «όλον» ως αυτόνομος οργανισμός και συγχρόνως να το συνδέει με τη γύρω κοινότητα.

Το Κέντρο του συμπλέγματος σε κάθε όροφο θα έπρεπε να είναι ένας χώρος κεντρικής οργάνωσης και διαχείρισης εκπαιδευτικών μέσων και δεδομένων σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, όπως ο Ζενέτος ήλπιζε.

Αυτό το μέλλον ζούμε σήμερα, που multi-media και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές βρίσκουν τη θέση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σχόλια (12)

 
Βασικά καλησπέρα σας
28 Ιουν 2021 12:51

Η "μεγάλη μεταρρύθμιση" στην παιδεία, η επιχειρηματικότητα, πλαισιώνεται τώρα και με σχολεία όπως τα mall.

Αγοράστε κυρίες και κύριοι γονείς, μόρφωση στο mall της εκπαίδευσης και το παιδί σας θα κατακτήσει τον κόσμο.

Τρέξτε να προλάβετε τις εκπτώσεις.

 
Δον Κιχώτης
28 Ιουν 2021 10:43

Απομνημονεύματα εσύ, στο κτίριο με τα φτερά εγώ... Διότι δεν μου αρκεί το « Άπτερος » εδώ στο Υπουργείο, θέλω και να φεύγω, να πετώ, να βρίσκομαι σ' όλες τις αυλές των σχολείων, σ' όλες τις αίθουσες, θέλω να με βλέπουν το πρωί οι μαθηματικοί και να εμπνέονται, θέλω τον Δαίδαλο!
Ακούς πατέρα Δία;
- Ναι, κόρη μου, ακούω... {{{... Να μην υπάρχει ένας Θεός να με σώσει...}}}...

 
Ήταν ένα μικρό καράβι
28 Ιουν 2021 09:55

@Τέτη
Πόσο δίκιο έχεις Τέτη μου.... Από αύριο, ο Υπ. Υγείας να παρουσιάζει τα νομοσχέδια στο χειρουργείο, ο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης στα χωράφια και ο Ναυτιλίας στα καράβια.

 
Εvi
28 Ιουν 2021 04:59

Μοιάζει με ιπτάμενο δίσκο, άρα ταιριάζει με το εξωγήινο νομοθέτημα.

 
Τέτη
28 Ιουν 2021 00:40

Αυτό γίνεται για πρώτη φορά. Φτάνει πια μόνο εντός των γραφείων του υπουργείου. Δίπλα στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Τα κατάφερε καλύτερα από όλους.

 
Πριν την αξιολόγηση.....
27 Ιουν 2021 22:31

@Dario Moutso
Στην αειφορική διαχείριση και στην προστασία του περιβάλλοντος, κρίνεστε "ανεπαρκής" και πηγαίνετε άμεσα προς επιμόρφωση....

 
Γιώργος Σ.
27 Ιουν 2021 21:59

Τρία πουλάκι κάθονται και... Ξέρετε υπάρχουν πάρα πολλά σχολεία που απέχουν υπερβολικά πολύ από το "στρογγυλό σχολείο". Πρωθυπουργέ και υπουργέ παιδείας κατεβείτε από τα συννεφάκια σας μπας και γίνει λίγη συζήτηση για τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο... Ξέρετε, όλους αυτούς που εντελώς μόνοι και αβοήθητοι "έβγαλαν" την τηλεκπαίδευση και προσπαθούν για ένα καλύτερο αύριο, όχι ουτοπικό χωρίς μεγαλοστομίες (ε, υπουργέ;) και δήθεν ενδιαφέρον για την ελληνική εκπαίδευση...
Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ!!!

 
ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΕΞΗΝΤΑ
27 Ιουν 2021 19:16

Αν το δούμε σύμφωνα με την σημειωτική, επιστρέφουμε στη 10ετια το 60. Όσο και να θέλει η δεξιά να μας δείξει ότι βαδίζει σε εκσυγχρονισμό αυταπατάται. Καλό θα ήταν να πήγαιναν σε ένα σφαγείο για να δηλώσουν τη "σφαγή" που θα γίνει στην επιλογή στελεχών. Πήραμε μια κρυάδα από τους Διευθυντές ΙΕΚ και το αναξιοκρατικό σύστημα με κόφτη αποκλεισμού του 99,999....99% των εκπαιδευτικών. Η ψευτοαριστερά του Τσίπρα έδωσε αυτά τα δικαιώματα στην επάρατο Δεξιά.

 
Dinos Capetanopoulos
27 Ιουν 2021 17:49

Θλιβερό! Ούτε το κτίριο ούτε το όραμα του Ζενέτου έχουν σχέση με το εκτρωματικό νομοσχέδιο.

 
Ωραίο φαίνεται αλλά ...
27 Ιουν 2021 17:15

Χρειάζονται βιοκλιματικά σχολεία με εξοικονόμηση ενέργεια καιναξιοποιηση ταράτσας. Φυσικά όχι όλα να περιμένουν από το διευθυντή να τα συντονίσει. Από τη διδασκαλία στο Πότισμα! Η εσωτερική αυλή διαχέει το θόρυβο και δεν ενδείκνυται για σχολείο αλλά βιβλιοθήκες ...

 
Dario Moutso
27 Ιουν 2021 16:12

@Ελλη 27 Ιουν 2021 15:45

Να δουλέψει λίγο περισσότερο η θέρμανση το χειμώνα, και επιτέλους ας γίνει μια επένδυση σε κλιματιστικά για τις αίθουσες των σχολείων....

 
Ελλη
27 Ιουν 2021 15:45

Τα παιδιά σε αυτο το σχολείο,το Καλοκαίρι ψήνονται και το Χειμώνα τουρτουρίζουν. Πολύ γυαλί για τις ελληνικές καιρικές συνθήκες. Ενα όμορφο αρχιτεκτόνημα,πλήρως δυσλειτουργικό για σχολείο. Επιτέλους .....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.