Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Συμπλήρωσε έξυπνα το Μηχανογραφικό σου

Συμβουλές για υποψηφίους πριν και στη διάρκεια συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού τους
Δημοσίευση: 10/07/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νίκος Α. Δεμερτζής, Διευθυντής στο 1ο Γυμνάσιο Καλλιθέας,πρώην Υπεύθυνος Γραφείου ΣΕΠ Προτύπου Ευαγγελικής Σχολής Ν. Σμύρνης

Οι πανελλαδικές εξετάσεις τελείωσαν. Από το αποτέλεσμα των εξετάσεων αυτών θα κριθεί ποιοι από τους υποψηφίους θα πάρουν το εισιτήριο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα μαθητικά χρόνια των υποψηφίων θα αποτελούν πλέον παρελθόν και θα αναπολούν τις δύσκολες αλλά και τις ωραίες στιγμές που έζησαν, ενώ συγχρόνως θα κάνουν σχέδια για το μέλλον. Μπροστά τους ανοίγονται νέοι ορίζοντες και μέσα από μια επιτυχή επιλογή σπουδών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορέσουν να υλοποιήσουν τους επαγγελματικούς τους στόχους. Η σωστή επιλογή σπουδών και επαγγέλματος θα τους ανοίξει νέους δρόμους, θα τους προσφέρει νέες εμπειρίες και θα κάνει τη ζωή τους ενδιαφέρουσα και δημιουργική, προσφέροντας τους προσωπική ολοκλήρωση.

Για να γίνει, όμως, αυτό χρειάζονται δύο πράγματα: πρώτον να εκμεταλλευτούν όσο γίνεται καλύτερα το διάστημα που απομένει, επιλέγοντας σπουδές που είναι κατάλληλες για αυτούς και δεύτερον, όταν έλθει η ώρα, να συμπληρώσουν σωστά το Μηχανογραφικό τους.

Α. ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ

Καλό θα είναι με ηρεμία και νηφαλιότητα να διαμορφώσουν το προσωπικό τους
σχέδιο, θέτοντας στον εαυτό τους τα παρακάτω ερωτήματα:

α) ερωτήματα αυτογνωσίας

1. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου;

2. Ποιαείναιταενδιαφέρονταμου;

3. Ποιες είναι οι ικανότητες – δεξιότητες που διαθέτω; Ακόμη ποιες είναι οι ιδιαίτερες κλίσεις και τα όποια ταλέντα μου;

4. Σε ποια μαθήματα μπορώ να αποδώσω καλύτερα

5. Ποιες είναι οι αξίες μου; Ειδικά οι εργασιακές μου αξίες; Τι θεωρώ σημαντικό και τι θέλω από την μελλοντική μου εργασία;

Απαντώντας στα ερωτήματα αυτά θα ξεκαθαρίσουν ποιο επάγγελμα ή ποια επαγγέλματα τους ταιριάζουν, επιλέγοντας τις κατάλληλες σπουδές. Έχει αποδειχθεί ότι ένα μεγάλο μέρος εγκαταλείπουν τις σπουδές τους, είτε γιατί το αντικείμενό σπουδών δεν συνάδει με την προσωπικότητά τους, είτε γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να τις ολοκληρώσουν. Να επισημάνουμε εδώ και το δράμα πολλών αριστούχων, οι οποίοι επηρεασμένοι από τον κοινωνικό τους περίγυρο βρίσκονται να φοιτούν σε υψηλόβαθμες σχολές, τις οποίες εγκαταλείπουν στην συνέχεια, διαπιστώνοντας ότι το αντικείμενο σπουδών τους δεν έχει καμία σχέση με αυτό που επιθυμούν πραγματικά.

β) ερωτήματα πληροφόρησης

1. Για το αντικείμενο σπουδών και το πρόγραμμα σπουδών των σχολών που τους ενδιαφέρουν.

2. Για τη δυνατότητα που παρέχουν οι σχολές για μεταπτυχιακές σπουδές

3. Γιατανέαδεδομέναστηναγοράεργασίαςκαιταεπαγγέλματα

4. Για τις επαγγελματικές διεξόδους και τις προοπτικές απασχόλησης

Απαντώντας στα ερωτήματα αυτά θα ξεκαθαρίσουν ποιες σχολές τους ενδιαφέρουν και ποιες είναι οι προοπτικές του επαγγέλματος ή των επαγγελμάτων στα οποία καταλήγουν.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν το περιεχόμενο σπουδών, τις κατευθύνσεις (τομείς) και τα επαγγελματικά δικαιώματα που αφορούν στις σχολές που περιλαμβάνονται στο επιστημονικό τους πεδίο.

Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να παρακολουθήσουν μαθήματα που διδάσκονται σε μια σχολή, τα οποία δεν τους ενδιαφέρουν.

Είναι προτιμότερο να επιλέξουν, αρχικά, τμήματα με ευρύ γνωστικό αντικείμενο, και στη συνέχεια να ακολουθήσουν μια εξειδίκευση με ένα κατάλληλο μεταπτυχιακό.

Οι υποψήφιοι καλό είναι να ενημερωθούν για τις αλλαγές που συμβαίνουν στην αγορά εργασίας (ειδικά τώρα μετά την πανδημία), τόσο στο διεθνές όσο και στο εσωτερικό πεδίο, να είναι έτοιμοι να τις αντιμετωπίσουν, επιδεικνύοντας ευελιξία και προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα και να ενστερνιστούν ότι οι κρίσεις και οι πανδημίες δημιουργούν ευκαιρίες.

Επειδή, όμως, υπάρχει μεγάλη ρευστότητα στην αγορά εργασίας και το επάγγελμα που ζητείται σήμερα, αύριο μπορεί να μην έχει θετικές προοπτικές απασχόλησης, είναι σημαντικό να προτιμηθούν σχολές που συνάδουν με τα ενδιαφέροντα τους και την προσωπικότητά τους, ώστε να βιώσουν δημιουργικά και ευχάριστα την περίοδο σπουδών συγκροτώντας μια προσωπικότητα ώριμη να ενταχθεί στην αγορά εργασίας, όπου και όπως οι συνθήκες και οι προσωπικές επιλογές καθορίσουν.

γ) ερωτήματα σχετικά με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Πρόκειται για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και το διπλό μηχανογραφικό δελτίο, τις δύο βασικές τομές στο υπάρχον σύστημα, οι οποίες θα ισχύσουν από φέτος και απαιτούν την ιδιαίτερη προσοχή των υποψηφίων.

Η ΕΒΕ θα προκύπτει κάθε χρόνο από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων στα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου –συνολικά τέσσερα– πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή, τον οποίο θα αποφασίζει κάθε Τμήμα ΑΕΙ που είναι ενταγμένο στο πεδίο.

Κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, οι υποψήφιοι αυτόματα, μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος υποβολής, δεν θα μπορούν να δηλώσουν τμήματα ΑΕΙ εάν έχουν επίδοση κάτω από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του τμήματος.

Καλό είναι να δηλώσουν όλα τα τμήματα τα οποία τους επιτρέπει το σύστημα. Ο λόγος είναι ότι μπορεί ένας υποψήφιος να έχει περάσει την ΕΒΕ ενός τμήματος, ωστόσο να καλυφθούν οι θέσεις του από άλλους υποψηφίους με υψηλότερη βαθμολογία. Άρα οι υποψήφιοι θα πρέπει να εξαντλήσουν όλες τις δυνατότητες που τους προσφέρει το σύστημα.

δ) ερωτήματα σχετικά με το λεγόμενο διπλό μηχανογραφικό δελτίο
Φέτος δίνεται η δυνατότητα στους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων να συμπληρώσουν, παράλληλα με το γνωστό μηχανογραφικό δελτίο για τις θέσεις στα ΑΕΙ, και μηχανογραφικό για τις θέσεις των δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).
τη συνέχεια θα ακολουθήσει και δεύτερη φάση εισαγωγής στα Δημόσια ΙΕΚ. Η δεύτερη αυτή φάση θα αφορά στις θέσεις ανά ειδικότητα που δεν καλύφθηκαν από την διαδικασία υποβολής του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, καθώς και σε θέσεις ανά ειδικότητα που δεν προκηρύχθηκαν κατά την ανωτέρω διαδικασία.

ε) ερωτήματα σχετικά με το κόστος σπουδών

Εάν δεν υπάρχει σχολή που τους ενδιαφέρει στον τόπο κατοικίας τους, οφείλουν να διερευνήσουν την οικονομική δυνατότητα να μετακινηθούν σε μια άλλη πόλη. Επομένως τα οικονομικά της οικογένειάς τους είναι ένα σημαντικό δεδομένο που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους. Το κόστος σπουδών απασχολεί πλέον πολλούς υποψήφιους και η συζήτηση με τους γονείς καθίσταται επιβεβλημένη. Μία λύση θα ήταν η στέγαση σε φοιτητική εστία, εφόσον, βέβαια, υπάρχουν οι προϋποθέσεις και η πόλη που τους ενδιαφέρει προσφέρει αυτή τη δυνατότητα.

ζ) ερωτήματα σχετικά με τη δυνατότητα μετεγγραφής

Μπορούν να διερευνήσουν την πιθανότητα και τις προϋποθέσεις μετεγγραφής κοντά στον τόπο κατοικίας τους ή τον ίδιο τόπο που σπουδάζει ο αδελφός/ή τους, με την προϋπόθεση ότι υπάρχει αντίστοιχο Τμήμα ή Σχολή, μέσα από το ΦΕΚ: http://users.sch.gr/ndemertzis/ant2021.pdf. Προσοχή όμως γιατί στο νόμο που ισχύει αυτή τη στιγμή, πολλά έχουν αλλάξει για τη δυνατότητα μετεγγραφής. Έτσι για παράδειγμα τέθηκε ακαδημαϊκό φίλτρο στις μετεγγραφές των φοιτητών από ΑΕΙ σε ΑΕΙ.

Πρόκειται για τη λεγόμενη «βάση μετεγγραφής», η οποία ορίζεται στις 2.750 μόρια κάτω από τη βάση εισαγωγής κάθε τμήματος. Ενδεικτικά, ο ενδιαφερόμενος για μετεγγραφή στο τμήμα Η/Υ ΕΜΠ, του οποίου η βάση το 2019 ήταν 18.314 μόρια, θα έπρεπε να έχει 15.564 μόρια. Η «βάση μετεγγραφής» αναμένεται να περιορίσει τον αριθμό μετεγγραφών, ωστόσο, δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου, φτάνει ο ενδιαφερόμενος να έχει τη βάση του.

Β. ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ

Απευθυνόμενος λοιπόν σε κάθε υποψήφιο ξεχωριστά, θα του πρότεινα να ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα:

Βήμα πρώτο:

Επιλέγεις και εκτυπώνεις το επιστημονικό πεδίο που σε ενδιαφέρει.

Βήμα δεύτερο:

Σε κάθε Πεδίο χαρακτηρίζεις τις σχολές επιλογής σου με τα γράμματα:

Α: για τις Σχολές που σε ενδιαφέρουν πρωταρχικά

Β: για τις Σχολές που σε ενδιαφέρουν λιγότερο

Γ: για τις Σχολές που δεν σε ενδιαφέρουν και τόσο.

Βήμα τρίτο:

• Ιεραρχείς αριθμητικά (με 1, 2, 3...κλπ) τις σχολές της κατηγορίας Α από άποψη
ενδιαφέροντος και προτίμησης πχ Α1, Α2, ....Α10. Προσοχή όμως να υπάρχει
αριθμητική συνέχεια.

• Όταν τελειώσεις με τα τμήματα της κατηγορίας Α προχωράς στην κατηγορία Β και
κάνεις το ίδιο συνεχίζοντας, όμως, με τον αριθμητικό δείκτη που σταμάτησες προηγούμενα πχ Β11,...Β22, τέλος συνεχίζεις και στην κατηγορία Γ πχ Γ23...κλπ.

Βήμα τέταρτο:

Αν τώρα διαγράψεις τα γράμματα Α, Β, Γ, οι αριθμοί που παραμένουν δηλώνουν τη σειρά προτίμησης των σχολών επιλογής σου.

Μεταφορά στο Ηλεκτρονικό Μηχανογραφικό

Εν τω μεταξύ έχεις απευθυνθεί στο Λύκειό σου και έχεις αποκτήσει τον προσωπικό σου κωδικό ασφαλείας (password) με τον οποίο θα μπεις στην εφαρμογή https://exams.it.minedu.gov.gr/ όταν την ανοίξει το Υπουργείο Παιδείας και ακολουθώντας τις οδηγίες που σου παρέχει, συμπληρώνεις, ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό σου, μεταφέροντας με πολλή προσοχή τη σειρά προτίμησης των σχολών που καθόρισες στο προαναφερθέν τέταρτο βήμα. Έχεις τη δυνατότητα να υποβάλλεις ένα πρόχειρο μηχανογραφικό, να το τροποποιήσεις αν χρειαστεί και να προχωρήσεις στην οριστικοποίησή του μέσα στην προθεσμία που έχει οριστεί.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Τελειώνοντας, ας καταγράψουμε ορισμένες επισημάνσεις, που μερικές φορές είναι αυτονόητες, αλλά ιδιαίτερα κρίσιμες:

  • Δεν εισάγεσαι σε Σχολή για την οποία δεν εκδήλωσες προτίμηση. Προτείνω να δηλώσεις αν όχι όλα, αρκετά τμήματα που ανήκουν στο επιστημονικό πεδίο που έχεις επιλέξει.
  • Αν, με τα μόρια που συγκέντρωσες, εισάγεσαι σε περισσότερες από μία Σχολές, τότε θα εισαχθείς σ’ αυτήν που δήλωσες προγενέστερη.

Για το λόγο αυτό, η σειρά των προτιμήσεων πρέπει να εκφράζει την πραγματική επιθυμία σου και όχι την πιθανολογούμενη επιτυχία ή αποτυχία σύμφωνα με τις βάσεις του προηγούμενου έτους.

Συνοψίζοντας

  • Σ ́ αυτό το σταυροδρόμι που έφτασες να είσαι περήφανος για τον αγώνα που έδωσες!
  • Να θυμάσαι πάντα ότι δεν είσαι μόνος σου. Οι γονείς σου, οι καθηγητές σου και οι ειδικοί σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού μπορούν να σε συνδράμουν στις αποφάσεις σου.
  • Η ζωή δεν αρχίζει ούτε τελειώνει με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού......

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Ετικέτες: 
Μηχανογραφικό

Σχόλια (8)

 
ΕΥΤΥΧΙΑ ΠΟΛΥΖΟΥ
12 Ιουλ 2021 08:56

Το διπλό μηχανογραφικό ισχύει από φέτος ή από του χρόνου; Επίσης , φέτος δηλώνουν στην α΄φάση όσες σχολές θέλουν ή το 10% του πεδίου τους ;
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

 
Ολα καλά αλλά...
12 Ιουλ 2021 02:39

Ο συνυπολογισμος όλων αυτών των παραγόντων που αναφέρονται στο άρθρο αλλά και από πολλούς άλλους ειδικούς δεν είναι τόσο απλή διαδικασία και δυστυχώς τα παραδείγματα συμπλήρωσης Μηχανογραφικου που αναφέρονται σε πολλά σεμινάρια είναι απλοϊκά. Πχ θέλεις να σπουδάσεις φυσική...δηλώνεις όλα τα τμήματα φυσικής και συνεχίζεις με τη δεύτερη επιλογή σου ομοίως. Δεν είναι τόσο απλή η ληψη αποφασης ιδίως οταν δεν υπάρχει ισχυρή προτίμηση σε σχολές απο τους υποψηφίους αλλά και κριτήριο επιλογής που να υπερτερεί ξεκάθαρα

 
S.P.
12 Ιουλ 2021 01:50

@HA
Η αναφορά στο διπλό μηχανογραφικό του κ. Δεμερτζή αναφέρεται στο Μηχανογραφικό για τις ειδικότητες των ΙΕΚ. Ο σωστός όρος είναι Παράλληλο Μηχανογραφικό. Αυτό που μάλλον εσείς εννοείτε ότι θα ισχύσει από του χρόνου είναι το Μηχανογραφικό της 2ης φάσης. Γενικώς η χρήση του όρου δεύτερο μηχανογραφικό δεν υφίσταται σε κανένα θεσμικό πλαίσιο. Από του χρόνου θα υπάρχουν τα Μηχανογραφικά Δελτία 1ης και 2ης φάσης ενώ από φέτος το Παράλληλο Μηχανογραφικό των ΙΕΚ.

 
Ερωτήματα
12 Ιουλ 2021 00:56

Συγχαρητήρια για την ενημέρωση. Φέτος για τις μετεγγραφές ως βάση υπολογίζεται η ΕΒΕ που δήλωσε κάθε τμήμα- σχολή. Οι υποψήφιοι που μπορούν να πάρουν μετεγγραφή, θα αναζητήσουν αυτές τις βάσεις αφού ανακοινωθούν τα στατιστικά των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

 
Σοσιαλλήθωρος
11 Ιουλ 2021 16:50

Πάντως είναι πολύ περίεργο που δεν ανακοινώθηκαν μαζί με τις βαθμολογίες και τα στατιστικά. Δεν θυμάμαι να έχει ξαναγίνει ποτέ.
Ακούω μάλιστα ορισμένους (κακεντρεχείς) να ισχυρίζονται ότι πέφτει μεγάλο μαγείρεμα εκεί στο Μαρούσι, ώστε να μείνουν εκτός ΑΕΙ όσο το δυνατό λιγότεροι υποψήφιοι και να αποδειχθεί μάντης κακών ο Φίλης.
Όσο για την εφαρμογή του μηχανογραφικού, αν ισχύει ότι θα εμφανίζει σε κάθε υποψήφιο μόνο τις σχολές που έχει δικαίωμα να δηλώσει, ανάλογα με την ΕΒΕ, τότε αυτή δεν πρόκειται να είναι διαθέσιμη πριν την επόμενη Παρασκευή 16/7 που αναμένονται οι βαθμολογίες των ειδικών μαθημάτων.

 
Ανήσυχος εκπαιδευτικός
11 Ιουλ 2021 13:27

Καλές οι οδηγίες και μπράβο στον καλό συνάδελφο (παρότι δ/ντής γυμνασίου) που τις συνέταξε.
Η μεγάλη όμως απορία είναι μία: ΠΟΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΘΑ ΑΝΟΙΞΕΙ Η ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ; Ποτέ δεν είχε καθυστερήσει τόσο πολύ και μάλιστα χωρίς την παραμικρή ενημέρωση για το θέμα αυτό. Ήδη οι υποψήφιοι έχουν σκορπίσει για τις διακοπές τους και θα είναι μάλλον δύσκολο να επιστρέψουν όλοι μαζί στα σπίτια τους στη μέση του καλοκαιριού, για να φτιάξουν το μηχανογραφικό τους! Ακατανόητη κατάσταση!

 
ΗΑ
10 Ιουλ 2021 21:39

Μια διορθωση πως το διπλο μηχανογραφικό δεν ισχύει απο φέτος αλλά απο του χρόνου

 
ΘΑΝΑΣΗΣ
10 Ιουλ 2021 19:41

Απαραίτητη προϋπόθεση: wi fi σε παραλίες και νησιά...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ