Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Live/Βουλή: Συζήτηση και ψήφιση επί του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας

Μετά τις 7 το βράδυ θα ξεκινήσει η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.
Δημοσίευση: 28/07/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ολοκληρώνεται σήμερα    στην Ολομέλεια της Βουλής η τριήμερη συζήτηση επί του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».

Η συζήτηση θα ξεκινήσει στις 10 το πρωί και μετά τις 7 το βράδυ θα ξεκινήσει η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.

Το esos  συνδέθηκε  με τη Βουλή για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη συζήτηση.

Στην  Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας, της ΝΔ,  εισηγήθηκε την ψήφιση του ανωτέρω σχεδίου νόμου, ο Εισηγητής της Μειοψηφίας, του ΣΥΡΙΖΑ,  και ο Ειδικός Αγορητής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας το καταψήφισαν, ενώ ο Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, η Ειδική Αγορήτρια της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ – ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ και η Ειδική Αγορήτρια του ΜέΡΑ25 επιφυλάχθηκαν για την τελική τοποθέτησή τους, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια της  Βουλής.

Οι παρατηρήσεις της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής επί του πολυνομοσχεδίου

Η Επιστημονική  Επιτροπής  της Βουλής έκανε τις ακόλουθες παρατηρήσεις επί των άρθρων του πολυνομοσχεδίου:

1. Επί των άρθρων 6 παρ. 4 και 8 παρ. 4

Τα άρθρα 6 παρ. 4 και 8 παρ. 4 ορίζουν τις αρμοδιότητες του Περιφερειακού Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης και του Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης, αντίστοιχα. Σύμφωνα με την περίπτωση ιστ ́ της παρ. 4 του άρθρου 6, ο Περιφερειακός Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης «ορίζει αναπληρωτή ή αναπληρωτές για Σύμβουλο Εκπαίδευσης, ο οποίος απουσιάζει ή κωλύεται, και ο οποίος έχει περιοχή ευθύνης μεγαλύτερη μιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή (...) υπηρετεί σε Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στην οποία δεν έχει τοποθετηθεί άλλος Σύμβουλος Εκπαίδευσης της ίδιας ειδικότητας».

Σύμφωνα, εξ άλλου, με την περίπτωση ιβ ́ της παρ. 4 του άρθρου 8, στις αρμοδιότητες του Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης συγκαταλέγεται «ο ορισμός προσωρινού αναπληρωτή ή αναπληρωτών για Σύμβουλο Εκπαίδευσης, ο οποίος απουσιάζει ή κωλύεται και του οποίου η περιοχή ευθύνης εκτείνεται εντός της ίδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης». Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω, αν σε μια Διεύθυνση Εκπαίδευσης υπηρετεί μόνο ένας Σύμβουλος συγκεκριμένης ειδικότητας, αρμοδιότητα για την αναπλήρωσή του δεν διαθέτει ο Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης, αλλά ο Περιφερειακός Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης. Για λόγους νομοτεχνικής αρτιότητας, θα μπορούσε, στο τέλος του α ́ εδαφίου της περ. ιβ ́ της παρ. 4 του άρθρου 8, να προστεθεί η φράση «με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στην περίπτωση ιστ ́ της παρ. 4 του άρθρου 6».

2. Επί των άρθρων 30, 33-35, 37-38 και 41

Α. Διά των άρθρων 37 και 38 ορίζεται η διαδικασία επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης, η οποία πραγματοποιείται είτε βάσει της σειράς κατάταξης στους αξιολογικούς πίνακες επιλογής είτε με γνώμονα την πρόταση των αρμόδιων οργάνων επιλογής. Στην παρ. 2 του άρθρου 30 απαριθμούνται (α ́-κβ ́) οι θέσεις στελεχών εκπαίδευσης για τις οποίες καταρτίζονται αξιολογικοί πίνακες επιλογής, ενώ στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου απαριθμούνται (α ́-ιστ ́) οι θέσεις των στελεχών εκπαίδευσης, η επιλογή και τοποθέτηση των οποίων πραγματοποιείται κατόπιν πρότασης του αρμοδίου οργάνου.

Σημειωτέον ότι στα άρθρα 33 έως 35 περιγράφεται με ακρίβεια ο τρόπος αποτίμησης των κριτηρίων επιλογής για όλες τις κατηγορίες στελεχών που εμπίπτουν στην παρ. 2 του άρθρου 30 (α ́-κβ ́), δηλαδή για τις θέσεις στις ο- ποίες τοποθετούνται στελέχη της εκπαίδευσης βάσει της κατάταξής τους στους αξιολογικούς πίνακες.
Παρατηρείται συναφώς ότι, ενώ στο άρθρο 30 οι θέσεις του Περιφερειακού Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης και του Επόπτη Ποιότητας της Εκ- παίδευσης υπάγονται στην παρ. 3 του άρθρου 30 (περιπτώσεις α ́ και β ́), δηλαδή στις θέσεις στελεχών που επιλέγονται βάσει της υποβολής πρότασης εκ μέρους του αρμόδιου οργάνου, το άρθρο 38 ορίζει στις παραγράφους 1 και 2 ότι η διαδικασία επιλογής τους συναρτάται και με τη σειρά κατάταξής τους σε αξιολογικό πίνακα επιλογής. Για λόγους σαφήνειας, προ- τείνεται να διευκρινισθεί στα οικεία άρθρα ο τρόπος αποτίμησης των κριτηρίων επιλογής για τη σύνταξη αξιολογικών πινάκων ως προς τις θέσεις των Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης και των Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης, δεδομένου ότι η μέθοδος μοριοδότησης που παρατίθεται στα άρθρα 33-35 αφορά αποκλειστικά τους υποψηφίους για τις θέσεις οι οποίες απαριθμούνται στην παρ. 2 του άρθρου 30.

Β. Ενημερωτικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 9 του άρθρου 37, «[η] κατάρτιση των πινάκων επιλογής και η επιλογή των διευθυντών σχολικών μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) και των Προϊσταμένων των Τμημάτων Εκπαιδευτικών Θεμάτων, καθώς και η επιλογή των προϊσταμένων σχολικών μονάδων, των υποδιευθυντών σχολικών μονά- δων και των υποδιευθυντών και υπευθύνων τομέων Ε.Κ., πραγματοποιείται από Τοπικό Συμβούλιο Επιλογής, το οποίο συγκροτείται σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. (...) Η επιλογή των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και των υποδιευθυντών και υπευθύνων τομέων Ε.Κ. γίνεται ύστερα από γνώμη του διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του Ε.Κ., κατά περίπτωση (...)». Κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 41 παρ. 13, «[η] τοποθέτηση των υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων, καθώς και των υποδιευθυντών και των υπευθύνων τομέων Ε.Κ. σε κενές και κενούμενες θέσεις γίνεται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του αρμόδιου Τοπικού Συμβουλίου Επιλογής, σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 37. (...)».

Εν προκειμένω, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής έχει επισημάνει σε προηγούμενη Έκθεσή της (βλ. Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας επί του νομοσχεδίου «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», ν. 4547/2018, Παρατήρηση υπ’ αριθ. 1) τα ακόλουθα: «Το γενικό συνταγματικό πλαίσιο που διέπει την επιλογή στελεχών της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναπτύσσεται στην απόφαση 711/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. (...) Κατά το σκεπτικό της απόφασης, η διοίκηση των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκ- παίδευσης πρέπει να αναδεικνύεται από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας (όπως τα καθιερωμένα υπηρεσιακά συμβούλια) και με διαφανή και αντικειμενική διαδικασία, κατάλληλη για την ενιαία και ομοιόμορφη εφαρμογή των οριζόμενων κριτηρίων, και στο πλαίσιο της ιεραρχικής δομής της υπηρεσίας. (...) Τέτοια διαδικασία συνάδει με την ανωτέρω νομολογία εφόσον πληρούνται τα οικεία κριτήρια στο ίδιο το προτείνον όργανο. Εάν δηλ δή η ουσιαστική αποτίμηση των κριτηρίων επιλογής ανατίθεται, π.χ., στον σύλλογο διδασκόντων, το όργανο αυτό θα πρέπει να διασφαλίζει τις απαιτήσεις που πηγάζουν από την αρχή της αξιοκρατίας [κατά τη νομολογία (ΣτΕ 711/2017), κρίση από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας, και με διαφανή και αντικειμενική διαδικασία, κατάλληλη για την ενιαία και ομοιόμορφη ε- φαρμογή των οριζόμενων κριτηρίων και στο πλαίσιο της ιεραρχικής δομής της υπηρεσίας].(...)».

Κατά τα ανωτέρω, εφόσον η επιλογή των υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και των υποδιευθυντών και υπευθύνων τομέων Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) πραγματοποιείται από κατάλληλο όργανο, το Τοπικό Συμβούλιο, το οποίο δεν περιορίζεται στον έλεγχο νομιμότητας της γνώμης του Διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του Ε.Κ., αντιστοίχως, αλλά έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα για τη σχετική επιλογή, η διαδικασία συνάδει με την ανωτέρω νομολογία, στο βαθμό που, ομοίως, πληροί την προϋπόθεση (ΣτΕ 711/2017) «(...) να προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου η διενεργηθείσα από το αρμόδιο αυτό όργανο σχετική κρίση και τα δεδομένα εν όψει των οποίων αυτή εξηνέχθη. (...) Με την αιτιολόγηση της αναφερθείσας κρίσεως σύμφωνα με τα στοιχεία του φακέλου αφενός εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις αμερόληπτης και αξιοκρατικής κρίσεως και αφετέρου καθίσταται γνωστή στους υποψήφιους και ελέγξιμη από τον ακυρωτικό δικαστή, εν όψει του κατά το άρθρο 20 παράγραφος 1 του Συντάγματος δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας και του άρθρου 95 παράγραφος 1 εδάφιο α ́ του Συντάγματος περί κατοχυρώσεως της αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, η αξιολόγηση των υποψηφίων κατά την σχετική διαδικασία (ΣτΕ 2162/2014, 3766/2012 επταμελής, 148/2011 επταμελής, 3052, 3058/2009 Ολομέλεια κ.ά.).».

3. Επί του άρθρου 86

Διά του άρθρου 86 επέρχονται τροποποιήσεις στη νομοθεσία που διέπει την αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών του Γυμνασίου (π.δ. 126/2016), του Γενικού Λυκείου (ν. 4610/2019) και του Επαγγελματικού Λυ- κείου (ν. 4610/2019), ούτως ώστε να ρυθμισθεί, σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση, «(...) το ζήτημα του καθορισμού των κριτηρίων που συνεκτιμώνται για την αξιολόγηση των μαθητών, τη διαδικασία για τη διεξαγωγή των γραπτών εξετάσεων και την πραγματοποίηση της προφορικής εξέτασης, καθώς και ζητήματα υποβολής βαθμολογίας από τους καθηγητές». Σημειώνεται ότι, κατά τη νομολογία (ΣτΕ 614/2004), «(...) από το συνδυασμό των παραπάνω διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 16 του Συντάγματος συνάγεται ότι το Κράτος υποχρεούται να λαμβάνει τα κατάλληλα νομοθετικά και διοικητικά μέτρα αφενός μεν για την προαγωγή των επιστημών, αφετέρου δε για την οργάνωση και παροχή της εκπαίδευσης των Ελλήνων. (...) δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι οι πιο πάνω συνταγματικές διατάξεις επιτάσσουν την καθιέρωση συγκεκριμένου τρόπου αξιολόγησης των μαθημάτων, με τη διδασκαλία των οποίων μεταδίδονται οι γνώσεις συγκεκριμένης επιστήμης στους μαθητές. Στο νομοθέτη και την κανονιστικώς δρώσα διοίκηση εναπόκειται αφενός μεν η επιλογή, από το ευρύ πεδίο των επιστημών και των επιστημονικών γνώσεων, εκείνων οι οποίες θα καταστούν αντικείμενο διδασκαλίας στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφετέρου δε η ρύθμιση του τρόπου διδασκαλίας και αξιολόγησης των μαθημάτων που διδάσκονται, ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 16 του Συντάγματος (...)».

4. Επί του άρθρου 93

Διά του άρθρου 93 εισάγεται ο θεσμός του «παιδαγωγικού συμβούλου-μέντορα», που έχει ως αποστολή «την καθοδήγηση και την υποστήριξη της ένταξης στη σχολική μονάδα νεοδιοριζόμενου ή πρόσφατα τοποθετημένου στη σχολική μονάδα μόνιμου ή αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού [...]». Εν προκειμένω, παρατηρείται ότι τόσο από το οικείο άρθρο όσο και την Αιτιολογική Έκθεση απουσιάζει ο καθορισμός των αρμοδιοτήτων του παιδαγωγικού συμβούλου-μέντορα, ενώ ακόμη και η εξουσιοδοτική διάταξη της παρ. 5 του οικείου άρθρου προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρεται μόνο στον καθορισμό ζητημάτων, όπως «τα προσόντα και τα κριτήρια ορισμού, η διάρκεια της θητείας, ο αριθμός των παιδαγωγικών συμβούλων-μεντόρων ανάλογα με το μέγεθος της κάθε σχολικής μονάδας και κάθε ειδικότερο θέμα [...]». Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος, η νομοθετική εξουσιοδότηση πρέπει να είναι ειδική, ορισμένη και συγκεκριμένη κατά το περιεχόμενο, ενώ η κύρια, ουσιαστική ρύθμιση πρέπει να έχει τεθεί από τον ίδιο το νομοθέτη στο νομοθετικό κείμενο, είτε στις διατάξεις του εξουσιοδοτικού νόμου είτε σε διατάξεις άλλων νόμων σχετικών με τα θέματα που αποτελούν αντικείμενο της εξουσιοδότησης (ΣτΕ Ολομ. 656/2016, 520/2015, 3013/2014, 1210/2010). Σε κάθε περίπτωση, η εξουσιοδοτική διάταξη πρέπει να μην είναι γενική και αόριστη (βλ. ενδεικτικά ΣτΕ 510/2019).

5. Επί του άρθρου 97 παρ. 1

Διά του άρθρου 97 εισάγεται ρύθμιση για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του συλλόγου διδασκόντων από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της οικείας σχολικής μονάδας, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο σύλλογος διδασκόντων «δεν συγκληθεί ή δεν συνεδριάσει ή για οποιονδήποτε λόγο δεν προβεί εν γένει στις ενέργειες της αρμοδιότητάς του». Υπενθυμίζεται συναφώς ότι, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 47 και 47Α του ν. 4547/2018, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας είναι αρμόδιος να συγκαλεί τον σύλλογο διδασκόντων στις τακτικές αλλά και τις ειδικές συνεδριάσεις, που έχουν, μεταξύ άλλων, ως αντικείμενο τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, τον σχεδιασμό των συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών και τη σύνταξη ετήσιας απολογιστικής έκθεσης. Κατά τούτο, θα ήταν ενδεχομένως σκόπιμο να εισαχθεί ειδικότερη ρύθμιση για την περίπτωση κατά την ο- ποία ο σύλλογος διδασκόντων δεν συγκληθεί με ευθύνη του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

6. Επί του άρθρου 104 παρ.2

Στο άρθρο 104 παρ. 2 πρέπει να απαλειφθούν η τελεία και η παρένθεση μετά τη λέξη Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.

7. Επί του άρθρου 106 παρ.1

Σύμφωνα με το άρθρο 106 παρ. 1, ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων εξουσιοδοτείται να καθορίσει τις προδιαγραφές για τη δημιουργία προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού, κατόπιν εισήγησης της συμβουλευτικής– γνωμοδοτικής επιτροπής, η οποία έχει συσταθεί βάσει της απόφασης υπό στοιχεία 42112/Δ3/13.4.2021 του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β ́ 1746) «Σύσταση και συγκρότηση συμβουλευτικής-γνωμοδοτικής επιτροπής για την παρακολούθηση της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας του εκπαιδευτικού υλικού και των διαδικτυακών τόπων και καθορισμός των κανόνων λειτουργίας της». Δεδομένου ότι η σύνθεση της ως άνω επιτροπής δύναται να τροποποιείται, κρίνεται νομοτεχνικά αρτιότερο να παραπέμπει το συγκεκριμένο άρθρο, όχι στην ανωτέρω Υπουργική Απόφαση, αλλά στην εξουσιοδοτική διάταξη που αποτελεί το νομικό θεμέλιο της σύστασης από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων της εν λόγω επιτροπής (άρθρο 2 παρ. 7 του ν. 3699/2008, Α ́199).

8. Επί του άρθρου 183

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, αποφάσεις για τον καθορισμό του επιπέδου λειτουργίας, τη δομή και τη διάρθρωση της Μονάδας Ασφάλειας και Προστασίας των Α.Ε.Ι. που έχουν εκδοθεί μετά τη λήξη της αποκλειστικής προθεσμίας έκδοσής τους και έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, είναι νόμιμες. Προς αντιμετώπιση του γεγονότος της παρόδου της προθεσμίας απράκτου, θα μπορούσε, εν προκειμένω, αντί της προβληματικής εξ επόψεως συνταγματικότητας νομιμοποίησης των εκδοθεισών εκτός προθεσμίας διοικητικών πράξεων, να παραταθεί ρητά η ταχθείσα προθεσμία, με ανάλογη αναδιατύπωση της σχετικής ρύθμισης.

9. Επί του άρθρου 185

Σύμφωνα με τα άρθρα 5 και 10 του ν. 4485/2017, η ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση, μετονομασία ή κατάργηση Α.Ε.Ι., Σχολής ή Τμήματος, καθώς και η μεταβολή της έδρας τους, γίνεται με προεδρικό διάταγμα, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ, ειδικά δε η μετονομασία και η μεταβολή έδρας Σχολής ή Τμήματος Α.Ε.Ι. ή γνωστικού αντικειμένου Τμήματος χωρεί με υπουργική απόφαση, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Συγκλήτου, η οποία λαμβάνεται με αυξημένη πλειοψηφία των μελών της.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, η οικεία γνώμη της Συγκλήτου καθίσταται, από σύμφωνη, απλή, και καταργείται η διάταξη περί ει- δικής πλειοψηφίας.

Παρατηρείται ότι, κατά τη νομολογία, κατ’ αναφορά στο άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος, η παροχή ανώτατης εκπαίδευσης από αυτοτελή ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και χαίρουν πλήρους αυτοδιοίκησης «έχει ως περιεχόμενο την εξουσία των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων να αποφασίζουν για τις δικές τους υποθέσεις με δικά τους όργανα, της κρατικής εποπτείας περιοριζομένης στην άσκηση ελέγχου νομιμότητας επί των πράξεων των οργάνων αυτών. Η πιο πάνω εξουσία των Α.Ε.Ι. περιορίζεται στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου που διέπουν την οργάνωση και τη λειτουργία τους, δεν περιλαμβάνει όμως και το δικαίωμα της θέσπισης των σχετικών κανόνων ή της σύμπραξης στην παραγωγή τους και, μάλιστα, κατά τρόπο δεσμευτικό για τα όργανα που θεσπίζουν κανόνες δικαίου, πράγμα που προϋποθέτει άλλωστε (...) όχι απλώς αυτοδιοίκηση αλλά αυτονομία των εν λόγω ιδρυμάτων, η οποία δεν τους έχει παραχωρηθεί από το Σύνταγμα.» (ΟλΣτΕ 1013/2013). Ως προς την οργάνωση με νόμο των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, έχει επίσης κριθεί ότι ο νομοθέτης οφείλει «να οργανώνει τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και να ορίζει τα πρόσωπα που μετέχουν στα πανεπιστημιακά όργανα ενόψει των εκάστοτε κρατουσών επιστημονικών, οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών, διασφαλίζοντας, παράλληλα, την πλήρη αυτοδιοίκηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την ακώλυτη άσκηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας και επιλέγοντας ρυθμίσεις πρόσφορες για την επίτευξη των σκοπών που επιδιώκει κάθε φορά. Ενόψει αυτών και προκειμένου να συγκροτηθούν τα αρμόδια πανεπιστημιακά όργανα, επιβάλλεται πάντοτε η επιλογή των καταλληλότερων για την επιδίωξη του σκοπού τους προσώπων, ήτοι προσώπων τα οποία διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που ανατίθενται στα όργανα αυτά και, κατ’ επέκταση, στην πραγματοποίηση των σκοπών τους» (ομοίως ΣτΕ 1013/2013 Ολ).

Εν προκειμένω, οι πράξεις που καταλαμβάνονται από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις έχουν κανονιστικό χαρακτήρα, ενώ στα κριτήρια έκδοσής τους περιλαμβάνονται και αξιολογήσεις που δεν είναι αμιγώς ακαδημαϊκές, ό- πως, π.χ., η αναγκαιότητα για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας ή οι οικονομικές και κοινωνικές αναπτυξιακές ανάγκες και δυνατότητες της χώρας ή μιας συγκεκριμένης περιφέρειας (βλ. άρθρο 5 παρ. 1 ν. 4485/2017). Ειδικός προβληματισμός μπορεί να εγερθεί ως προς τη μεταβολή του γνωστικού αντικειμένου Τμήματος. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία λήψης των οικείων αποφάσεων οφείλει, κατά την ανωτέρω νομολογία, να άγει στην πλέον ορθολογική οργάνωση της ανώτατης εκπαίδευσης, τυχόν δε απόφαση που αποκλίνει από τη γνώμη της Συγκλήτου, οφείλει, κατά το μέρος που στηρίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια, να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη.

Σχόλια (12)

 
ERT
28 Ιουλ 2021 12:54

Το εκνευριστικό είναι ότι κανένας δεν ασχολείται ΣΟΒΑΡΑ με το περιεχόμενο των άρθρων. Γενικόλογες αναφορές ή και άσχετα (ΕΒΕ, εμβόλια, κλπ). Απογοήτευση....από όλους.

 
Εκπαιδευτικός
28 Ιουλ 2021 12:42

Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης (ΣΕΕ,ΣΣ) επιτελούν ταυτόχρονα ...και διοικητικό έργο που πρέπει αναλογικά να τους αποδοθεί.
Η αποτίμηση του καθοδηγητικού τους έργου 0,50 ανά έτος είναι απαξιωτική και το εύρος του συγγραφικού τους έργου πρέπει να διευρυνθεί. Αν θέλουμε τους κατάλληλους στην κατάλληλη θέση!!!

 
Η δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά
28 Ιουλ 2021 10:51

@Αξιοκρατία & Διαφάνεια
- Δηλαδή εάν βγάλετε τα παιδιά στην αυλή για μάθημα (όπως η αείμνηστη Βουγιουκλάκη) δεν λογίζεται ως διδακτική?
- Το ίδιο απαράλλακτο και αίολο επιχείρημα, που έχει ειπωθεί τόσες φορές και με τόσο φανατισμό(περιτυλιγμένο με την κορδέλα της αξιοκρατίας και της διαφάνειας), που είναι πλέον προφανές, ότι υποκινείται από σκοπιμότητα.
- Οι συνάδελφοί σας στους οποίους αναφέρεστε, τόσο όταν αιτήθηκαν να τοποθετηθούν(με κρίσεις-αξιολόγηση) σε αυτές τις θέσεις αλλά και όσα χρόνια υπηρέτησαν σε αυτές, ήξεραν και ήταν υπό την προϋπόθεση, ότι η υπηρεσία τους αναγνωριζόταν και υπολογιζόταν ως διδακτική σύμφωνα με τους νόμους του κράτους. Το να ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ, ότι η προϋπηρεσία τους ως σήμερα ΔΕΝ ήταν διδακτική, πόσο "Αυτονόητο, δίκαιο, αξιοκρατικό και λογικό" είναι για εσάς???
- Εάν λοιπόν θέλετε να γίνετε στέλεχος αγαπητέ-τη μου, καλό είναι να "ψηλώσετε" εσείς κι όχι να προσπαθείτε να "κοντύνετε" τους άλλους. Δεν είναι τίμιο και ηθικό και αυτό, το βρίσκουμε πάντα μπροστά μας.....

 
επιστημονικότητα 0
28 Ιουλ 2021 10:50

Γιατί τέτοια υποβάθμιση στους Σχολικούς Σύμβουλους, τελικά οι Δ/ντές σχολείων παίρνουν περισσότερα μόρια σε οτιδήποτε. Διδακτορικά και δημοσιεύσεις μειώθηκαν. Τι ποιότητα στελεχών θέλετε;

 
Γιώργος
28 Ιουλ 2021 07:54

Πρέπει να επανεξετάσουν τη διδακτική των κπε ! Είναι μεγάλη παράλειψη.

 
Blind Guardian
27 Ιουλ 2021 16:53

Επιτέλους διαλύονται τα πάντα για να γίνει πράξη ένα από τα μεγάλα μου όνειρα. Κανένα παιδί σε Σχολείο.Μαθήματα στο σπίτι με επίδομα κάθε μήνα σε κάθε οικογένεια. Μόνο στο σπίτι τα παιδιά θα μαθαίνουν σωστά τα πάντα.

 
Οι περιζητητες ειδικότητες κεραμεως...
27 Ιουλ 2021 12:52

Και ο Μητσοτάκης σπρώχνει παιδιά στις νέες ειδικότητες ΙΕΚ όπως συνοδός βουνού και βοηθό φαρμακοποιου ΟΛΕΣ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΕΠΑΛ.

Και επιστημονικές ειδικότητες όπως φοροτεχνικοι δεν έχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος επειδή θεωρούνται λυκειο..αντε βγάλε ακρη

 
ΣΕΕ
27 Ιουλ 2021 11:38

Τι γίνεται με τους ΣΕΕ που αυτή τη στιγμή είναι ξεκρέμαστοι;

 
Αξιοκρατία & Διαφάνεια
27 Ιουλ 2021 09:44

Όχι διδακτική υπηρεσία σε κεπληνετ, σσν, υπεύθυνοι αγωγή υγείας, πολιτιστικών, φυσικής αγωγής κλπ. Όσοι υπηρέτησαν τους θεσμούς αυτούς δεν δίδαξαν σε σχολική τάξη. Για την αποκαταστάση αδικιών χρόνων, πρέπει να λογίζεται ως διδακτική υπηρεσία αποκλειστικά και μόνο η διδασκαλία σε σχολική τάξη!!!!!! Αυτονόητο, δίκαιο, αξιοκρατικό και λογικό.

 
Βασικά ...καλησπέρα σας.
26 Ιουλ 2021 10:47

"...η διοίκηση των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να αναδεικνύεται από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας..."
... με διορισμό από την κεντρική διοίκηση.
Ευχαριστούμε

 
Δημήτρης
25 Ιουλ 2021 18:21

Νομίζω πρέπει να εξορθολογήσετε τα μόρια του συμβουλευτικού σε σχέση με αυτά του διοικητικού έργου. Να αλλάξετε και το ΦΕΚ του 2017 επι ΣΥΡΙΖΑ για τις αποσπάσεις στο εξωτερικό και τον αποκλεισμό όλων των στελεχών.

 
Στράτος
25 Ιουλ 2021 17:53

Οι παρατηρήσεις της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής είναι σημαντικές και αναμένουμε τον τρόπο που θα συμπεριληφθούν στο τελικό κείμενο του νόμου. Για παράδειγμα επισημαίνεται η ασάφεια των καθηκόντων του μέντορα, ο ρόλος του Τοπικού Συμβουλίου στην έγκριση της πρότασης του Διευθυντή σχολείο για την επιλογή υποδιευθυντή (που τονίζεται ότι πρέπει να είναι ουσιαστικός και όχι τυπικός), κ.α. σημαντικά για την επιλογή Εποπτών Εκπαίδευσης.
Σε ένα τόσο μεγάλο νομοσχέδιο, υπάρχουν και άλλες ασάφειες και αδυναμίες που θα χρειαστούν αρκετές Διευκρινίσεις κατά την έκδοση των εφαρμοστικών εγκυκλίων αλλά και μετά από αυτές.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ