Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Απαξίωση του θεσμού του Μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ

Δημοσίευση: 22/10/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Θέμη Κοτσιφάκη, εκπ/κού, πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Με περισσό θράσος, με ανακοίνωσή του στις 8-10-21 το Υπουργείο Παιδείας *, πανηγυρίζει για τη δήθεν υποστήριξη που παρέχει στο θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ.

Όμως η πραγματικότητα είναι τελείως αντίθετη.

Ισχυρίζεται ότι αυξήθηκαν οι προσφερόμενες θέσεις μαθητείας τη φετινή χρονιά σε 4.505 από 3.329  της περσινής. Στην πραγματικότητα βέβαια οι προσφερόμενες θέσεις την περσινή χρονιά δεν ήταν 3.329 αλλά 4.808 όπως φαίνεται και από σχετικές ΚΥΑ του 2020. Δηλ. φέτος είναι ακόμα λιγότερες και από πέρσι!

Ξεχνά βέβαια να μας πει πως την περσινή χρονιά ΔΕΝ πραγματοποιήθηκε καθόλου η τάξη στο «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας» αφού με αποκλειστική ευθύνη του ΥΠΑΙΘ δεν λειτούργησε ούτε μια μέρα!!

Οι θέσεις μαθητείας που ανακοίνωσε το ΥΠΑΙΘ για τη φετινή χρονιά είναι οι λιγότερες που έχουν ποτέ διατεθεί στο θεσμό της μαθητείας, αφού τελικά μειώθηκαν δραματικά (κατά 57%!!) οι προσφερόμενες θέσεις από δημόσιους φορείς και επιχειρήσεις που αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς θεσμούς που την υλοποιούν (ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, ΥΠΑΘ και ΟΑΕΔ). Συγκεκριμένα τη φετινή χρονιά προσφέρονται μόλις 4.505 θέσεις μαθητείας έναντι 10.490 το σχολ. έτος 2018-19, σχολικό έτος που είχε τη συνολική ευθύνη η προηγούμενη πολιτική ηγεσία.

Μετά το 2018-19 παρατηρείται μείωση στον αριθμό  των μαθητευόμενων, π.χ. κατά 13% το σχολικό έτος 2019-20 σε σχέση με το προηγούμενο και ολική ακύρωση της μαθητείας το 2020-21. Να σημειώσουμε ότι μέχρι το σχολικό έτος 2018-19 καταγράφεται συνεχής αύξηση του αριθμού μαθητευόμενων (+231% σε σχέση με το σχολικό έτος 2016-17).

Για ποιά «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν η προκήρυξη προς τους φορείς για τη διάθεση θέσεων αντί να γίνει τον Απρίλιο, όπως γίνονταν μέχρι το 2019, έγινε μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού όταν όλες οι υπηρεσίες λειτουργούν με μειωμένο προσωπικό;

Για ποιά «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν έχουν ακυρωθεί από το καλοκαίρι του 2019, οι καμπάνιες που είχαν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια για τα ΕΠΑΛ και το θεσμό της μαθητείας;

Για ποια «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν παρότι βρισκόμαστε ήδη στα μέσα Οκτώβρη, ακόμα στα ΕΠΑΛ οι εκπαιδευτικοί αλλά οι υποψήφιοι να σπουδάσουν μαθητές/-τριες  δεν γνωρίζουν πότε θα ξεκινήσει η φετινή σχολική χρονιά για το θεσμό, και με ποιους εκπαιδευτικούς;

Διακηρύσσει το ΥΠΑΙΘ πως «το ποσοστό αποζημίωσης των μαθητευομένων αυξάνεται από 75% στο 95% επί του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη», που είναι μεν θετικό μέτρο, αλλά αποκρύπτει πως αυξήθηκαν οι ώρες εργασίας από 7 σε 8 την ημέρα και παραποιεί την αλήθεια για το μέχρι σήμερα ποσοστό που ήταν 80% και όχι 75%, για να εμφανίσει μεγαλύτερη αύξηση.

Επίσης το ΥΠΑΙΘ υπερηφανεύεται για τη μείωση, ακόμη και της μικρής επιβάρυνσης που είχαν οι εργοδότες, αναλαμβάνοντας πλέον το ΥΠΑΙΘ μέσω του  ΕΣΠΑ  ολόκληρη την ημερήσια αμοιβή του μαθητευόμενου, αφήνοντας στον εργοδότη να επιβαρύνεται μόνο με τις ασφαλιστικές εισφορές!

Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι ήδη το ΥΠΑΙΘ έχει ακυρώσει νομοθετικά την οργανική σχέση του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» με τα ΕΠΑΛ, με προφανή μελλοντικό στόχο να αναλάβουν ιδιώτες το θεσμό της μαθητείας.

Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που εναγωνίως προσπαθεί να περάσει με επικοικωνιακά τεχνάσματα και fake news το ΥΠΑΙΘ.

Η εκπαιδευτική κοινότητα των ΕΠΑΛ όμως γνωρίζει πολύ καλά την πραγματικότητα: Τα Επαγγελματικά Λύκεια,  η «Νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» και ο θεσμός του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ», όπως διαμορφώθηκαν από την περίοδο διακυβέρνησης  της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ, είναι στο στόχαστρο της νεοδημοκρατικής πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ.

*https://www.minedu.gov.gr/news/50369-08-10-21-i-anavathmisi-tou-thesmoy-...

Σχόλια (9)

 
ΕΣΕΙΣ;
23 Οκτ 2021 16:41

Διαλύσατε λολα τα ιδεώδη στην εκπαίδευση και κόπτεστε για την ...μαθητεία;Αν Αυτό δεν είναι θράσος τότε τι είναι;

 
ApoTel
23 Οκτ 2021 16:10

Έχει απόλυτο δίκιο ο Πολίτης. Φέτος έχουμε κύμα φυγής από τα ΓΕΛ στα ΕΠΑΛ γιατί λόγω ΕΒΕ από κει είναι πιο εύκολη η πρόσβαση στα ΑΕΙ. Καμία σχέση με επαγγελματική εκπαίδευση. Ή ζευγάς ζευγάς ή παπάς παπάς.

 
Νίκος
23 Οκτ 2021 15:28

Το πρόβλημα είναι αν η μαθητεία θα γίνεται στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα ή τι ακριβώς μαθαίνεις στην περίοδο μαθητείας; Ήταν δύο δύσκολες χρονιές οι προηγούμενες με υπηρεσίες και επιχειρήσεις να υπολειτουργούν λόγω πανδημίας. Ποιο το τελικό όφελος από τα ΜΝΑΕ και τη γενναία χρηματοδότηση που πήρε το πρόγραμμα; Φέτος ιδρύθηκαν και πρότυπα ΕΠΑΛ όπου προτιμήθηκαν από μαθητές και θα δούμε αν τα χρήματα θα πιάσουν τόπο όπως λέμε, με κατάλληλη αξιολόγηση στο τέλος. Διαφορετικά ένα χωνί που ρίχνεις χρήματα αλλά το αποτέλεσμα στον καταρτιζόμενο ελάχιστο.

 
Χρονοδιάγραμμα
23 Οκτ 2021 11:00

Εάν πραγματικά θέλουμε ο θεσμός να λειτουργήσει θα πρέπει το χρονοδιάγραμμα να τεθεί σε άλλη βάση.
1. Οι αιτήσεις των μαθητευόμενων να γίνονται νωρίς ώστε να υπάρχει το χρονικό περιθώριο μιας τυπικής συνέντευξης από τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται στην Μαθητεία . Δεν κάνουν όλοι για οποιαδήποτε θέση. Ενδιαφέρον απόσταση δυνατότητα μετακίνησης κλπ.
2. Ως προς τις επιχειρήσεις δεν είναι αυτονόητο ότι θα δηλώσουν τις θέσεις στο πληροφοριακό σύστημα. Φέτος για παράδειγμα από τις 25 επιχειρήσεις μόνο 3 προχώρησαν σε αναγγελία θέσης. Στις υπόλοιπες έγινε από εκπαιδευτικό με κανονικό ωράριο διδασκαλίας και αυτοαξιολογηση πλέον.
Αυτός είναι ο λόγος που δεν υπάρχει αύξηση θέσεων. Γιατί δεν μας ρωτάει κανείς πως λειτούργησε στις προηγούμενες φάσεις ;
Το κλίμα όμως που έχει δημιουργηθεί είναι αρνητικό και δεν φταίμε εμείς.

 
Γιάννης 2
23 Οκτ 2021 10:36

Διόρθωση η μοριοδοτηση των 11000 μονάδων υπάρχει στο ΦΕΚ του κανονισμού λειτουργίας της Μαθητείας στις Λοιπές διατάξεις.

 
@ πολίτης
23 Οκτ 2021 10:32

Ως προς την Μαθητεία που είναι το κύριο θέμα να σας ενημερώσω ότι από τους μαθητές μου το 25% παρέμεινε και εργάζεται στην ειδικότητα του. Φυσικά η μαθητεία έγινε σε ιδιώτες και συμφωνώ μαζί ως προς την τοποθέτηση σας για την μαθητεία στο δημόσιο. Για να συμμετέχουν όμως οι ιδιώτες χρειάζεται τρέξιμο από όλους και όχι μια πρόσκληση και τελειώσαμε.

 
ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΑ
23 Οκτ 2021 09:46

Κύριε αρθρογράφε, ακολουθείτε τον δρόμο της καταγγελίας του χώρου που σας ανέδειξε ως συμβουλάτορα στο Υπουργείο Παιδείας. Δυστυχώς λειτουργικές προτάσεις εξακολουθείτε να μην έχετε.

 
Γιάννης
22 Οκτ 2021 22:07

Ακριβώς έτσι είναι δυστυχώς. Υπάρχει και σοβαρό θέμα με την δημιουργική μοριοδοτηση. Οι μαθητευόμενοι της προηγούμενης φάσης, που δεν έγινε , και είχαν δεσμευμένη θέση αδικούνται (bonus 1000 μόρια και μοριοδοτηση και στα 3 βασικά κριτήρια) σε σχέση με αυτούς που διεκδίκησαν ελεύθερη θέση (bonus 11000 και μοριοδοτηση στα κριτήρια 1 και 3). Εντύπωση προκαλεί ότι στο ΦΕΚ δεν υπάρχει αναφορά στο bonus των 11000.
Τι να πεις σε αυτά τα παιδιά και τους γονείς τους που περιμένουν 1 χρόνο και θα μείνουν εκτός προγράμματος;
Ένα άλλο θέμα που δεν έχει ξεκαθαρίσει είναι οι εργάσιμες ημέρες. Όταν η διάρκεια του προγράμματος ήταν 9 μήνες οι εργάσιμες ήταν 156. Τώρα που έγινε 11 μήνες είναι το ίδιο.
Ποιος να ασχοληθεί; Τα φώτα είναι στραμμένα στην επιτυχία των ΔΙΕΚ όπου οι εργαστηριακές ώρες σε τμήματα 25 και 30 σπουδαστών γίνεται από έναν εκπαιδευτή.

 
Πολίτης
22 Οκτ 2021 19:49

ΑΓΑΠΗΤΕ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΊΣΟΥΜΕ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝ ΤΟ ΕΠΑ.Λ ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Ή ΕΝΑ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ.
ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
1) ΠΟΣΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΤΟΥ ΕΠΑΛ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ ΤΟΥ; ΟΥΤΕ ΤΟ 5%
2) ΠΟΣΟΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΑΛ , ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΠΟΙΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ; ΟΥΤΕ ΤΟ 5%
ΑΛΗΘΕΙΕΣ:
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΑΛ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΑΛ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΤΑ ΑΕΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΑΛ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ.....ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ κ.α.
είναι άραγε αυτοί οι στόχοι ενός επαγγελματικού σχολείου;
ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ. ΜΑΛΟΝ Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΤΥΠΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΕ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ.
ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.....ΕΧΕΙ ΩΣ ΣΤΟΧΟ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΜΕΣΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΟΥ ΟΑΕΔ, ΕΔΩ ΚΑΙ ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΑΣ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ.
ΕΧΟΥΜΕ ΔΥΟ ΛΥΣΕΙΣ .....η ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥΣ ή ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΕΝΑ,ΔΥΟ ΤΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. ( ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ, ΥΓΕΙΑ ,ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ).
ΝΑ ΤΣΑΚΩΝΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΔΩΣΑΤΕ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ. ΜΑΛΛΟΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ.....ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΟΣΟΙ ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ......ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΟΙΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΑΜΕΣΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ;
ΤΙ ΕΜΑΘΑΝ ΑΡΑΓΕ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΑΝ.....ΑΝ ΠΗΓΑΙΝΑΝ....!!!
ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΚΑΠΟΤΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΣ ΜΗΝ ΚΡΥΒΟΜΑΣΤΕ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΥΠΟΥΣ.
ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΥΠΟΚΡΙΝΌΜΑΣΤΕ ......ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΜΑΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ