Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Με τις ψήφους ΝΔ -ΚΙΝΑΛ ψηφίστηκε η τροπολογία για την ποινή φυλάκισης σε γονείς και κηδεμόνες που κρατούν μακριά από το σχολείο μαθητές

Τι απάντησε η Ν. Κεραμέως στην κριτική που δέχθηκε από Βουλευτές για την τροπολογία και τη λειτουργία των σχολείων
Δημοσίευση: 08/12/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Με τις ψήφους των Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και του Κινήματος Αλλαγής ψηφίστηκε η υπουργική τροπολογία , η οποία προβλέπει ότι όποιος έχει την επιμέλεια ή την πραγματική φροντίδα του ανηλίκου και παραλείπει την εγγραφή ή την εποπτεία του ως προς την υποχρεωτική φοίτηση (μέχρι και το Γυμνάσιο), τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι δύο έτη και χρηματική ποινή.

"Οχι" στην τροπολογία ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και     ΜέΡΑ25.

Η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως  αναφερόμενη στην τροπολογία τόνισε ότι «προστατεύουμε την πρόσβαση όλων των παιδιών μας στην εκπαίδευση. Θα ρωτήσει κανείς: «Μα αφορά πολύ κόσμο;». Όχι είναι η απάντηση. Είναι μεμονωμένες οι περιπτώσεις, αλλά και μία περίπτωση αρκεί. Η πολιτεία οφείλει, κατά τη γνώμη μας, να προστατεύσει την πρόσβαση των παιδιών στην εκπαίδευση και γι’ αυτό προβλέπονται επιπλέον ποινικές ευθύνες σε όσους γονείς ή κηδεμόνες κρατούν τα παιδιά μακριά από την εκπαίδευση με το δεδομένο, θα θυμίσω, ότι η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο».   

Κριτική από Βουλευτές

Στις παρεμβάσεις τους Βουλευτές τόνισαν:

Θεόφιλος Ξανθόπουλος (ΣΥΡΙΖΑ):    Στο άρθρο 3 για την υποχρεωτικότητα της φοίτησης αντιλαμβανόμαστε όλοι πάρα πολύ καλά ότι ως έννομη τάξη πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας και να προστατέψουμε τα δικαιώματα των παιδιών. Θα ήθελα να ξέρω εάν όσον αφορά την επαπειλούμενη ποινή των δύο ετών την εισάγετε με μία αίσθηση αναλογικότητας με άλλα αδικήματα ή αυτοτελώς χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το τι προηγήθηκε και το τι ισχύει. Αυτό είναι το ένα.

Το  δεύτερο που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής: Η εποπτεία του ανηλίκου είναι μία γενική νομική έννοια. Σε τι συνίσταται η παραμέληση της εποπτείας; Σε μια βδομάδα, σε πέντε μέρες, σε τρεις μήνες, σε έξι μήνες; Έχετε μια αίσθηση; Θεωρώ ότι για ένα πολύ σοβαρό θέμα το οποίο απασχολεί την ελληνική κοινωνία πρέπει να την αποσύρετε από την τροπολογία, να έρθουμε να καθίσουμε ήρεμα και ψύχραιμα και να τη συζητήσουμε, να θεσπίσουμε πρόσφορα και αναλογικά μέτρα για την τιμωρία αυτών που έχουν την ευθύνη των παιδιών τα οποία δεν πηγαίνουν σχολείο για τους «χ» λόγους και πρωτίστως να το διαχωρίσουμε από τις κοινωνικές αιτίες που προκαλούν τη σχολική διαρροή.
 
Αθανάσιος Παφίλης (ΚΚΕ):  Κυρία Υπουργέ, θέλουμε να σας ρωτήσουμε κάτι. Φέρνετε μια τροπολογία ξαφνικά χωρίς να έχει γίνει κανένας διάλογος με κανέναν. Ότι είναι υπαρκτό πρόβλημα, το αναγνωρίζουμε όλοι.  

Για να δούμε λοιπόν. Το 11% των παιδιών εγκαταλείπει τα σχολεία. Αυτό είναι το επίσημο ποσοστό του Υπουργείου Παιδείας. Είναι ή δεν είναι; Είναι. Ποιους αφορά ξέρετε πολύ καλύτερα. Και εμείς γνωρίζουμε το ποιους αφορά.

Έρχεστε, λοιπόν, με αυτήν την τροπολογία -θα μπορούσε να συζητήσει κανείς για τους αρνητές- και λέτε ότι όποιος δεν στέλνει το παιδί του ή το εμποδίζει κ.λπ. θα τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο χρόνια. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα γιατί υπάρχουν κοινωνικές διαστάσεις. Αντικειμενικά στην τροπολογία -δεν καταλογίζω προθέσεις- συμπεριλαμβάνονται οι πάντες, και εκείνοι που δεν μπορούν να τα στείλουν, μονογονεϊκές οικογένειες για διάφορους λόγους, οι οποίοι έχουν αναλυθεί, και οι αρνητές των εμβολίων οι οποίοι συνειδητά δεν στέλνουν τα παιδιά τους. Και ζητάτε να συμφωνήσουμε σε μία τέτοια οριζόντια ρύθμιση.

Και σας λέω και κάτι ακόμα. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Δύο γονείς δεν στέλνουν τα παιδιά τους. Τους τιμωρείτε με δύο χρόνια φυλάκιση. Τι θα γίνουν τα παιδιά; Υπάρχουν κοινωνικές υποδομές; Υπάρχει εξατομίκευση; Εμείς αυτό λέμε τόσο καιρό ενόψει της πανδημίας.

Αγγελική Αδαμοπούλου (ΜέΡΑ25): Κυρία Υπουργέ, η συγκεκριμένη διάταξη πράγματι υπήρχε στον νόμο. Προέβλεπε ότι η σχετική παράβαση θα τιμωρείται ως πταίσμα και θα τιμωρείται συγκεκριμένα με διοικητικό πρόστιμο. Τώρα το μετατρέπετε σε πλημμέλημα και προβλέπετε βαριά ανώτατη ποινή.

Μας είπατε ότι η τροποποίηση αυτή σχετίζεται με τους γονείς οι οποίοι αποτρέπουν τα παιδιά τους από το να φορούν μάσκα ή να κάνουν το self test. Κατ’ αρχάς αυτά τα μέτρα έχουν αποδειχθεί ότι είναι ανεπαρκή διότι τα σχολεία έχουν γίνει υγειονομικές βόμβες και άρα η διασπορά του ιού δεν έχει αποτραπεί από τα συγκεκριμένα μέτρα. Το να μην αφήνει ένας γονιός το παιδί του να πηγαίνει στο σχολείο είναι πράγματι κακή άσκηση επιμέλειας και ανεξάρτητα από την πανδημία σχετίζεται με τη γενικότερη διαρροή, που έχει να κάνει και με τους δείκτες φτώχειας. Ένα παιδί μπορεί να είναι από μία πολύ φτωχή οικογένεια. Ξέρουμε το κοινωνικό πρόβλημα.

Σε ό,τι αφορά όμως την πανδημία, το να μην αφήνει ο γονιός το παιδί του όχι να τηρεί τα υγειονομικά μέτρα τα οποία επαναλαμβάνω ότι είναι ανεπαρκή, αλλά το να μην το αφήνει να πηγαίνει στο σχολείο διότι τα σχολεία είναι υγειονομικές βόμβες, αυτό είναι υπό σκέψη αν αποτελεί κακή άσκηση επιμέλειας, διότι, κυρία Υπουργέ, τι κάνατε τόσο καιρό για να διασφαλίσετε υγειονομικά τα σχολεία; Αραιώσατε τις αίθουσες, τα τμήματα; Τον Σεπτέμβρη υπήρξε ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας σε συνάντηση με την ΟΛΜΕ ότι δεν θα αραιώσετε τα τμήματα. Έχουν συγχωνευθεί τμήματα, έχουν στοιβαχθεί τα παιδιά σε αίθουσες άνω των είκοσι πέντε και τριάντα ατόμων. Έχουν γίνει προσπάθειες να ανευρεθούν άλλες αίθουσες, να επιταχθούν χώροι προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως αίθουσες; Όχι. Καθιερώσατε την ιχνηλάτηση στα σχολεία δωρεάν με μοριακό τεστ; Αυτό πρέπει να γίνει για όλους όχι μόνο για τα σχολεία,  διότι όταν πάει κάποιος και κάνει τρία rapid test και με το μοριακό βγαίνει θετικός, ενώ με τα rapid test βγαίνει αρνητικός, καταλαβαίνουμε και πόσο αμφιβόλου αποτελεσματικότητας και αξιοπιστίας είναι τα self tests.

Νομίζoυμε, λοιπόν, ότι οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά έχουν εκτεθεί σε κινδύνους υγειονομικούς. Τα σχολεία αυτήν τη στιγμή δεν είναι ασφαλή. Η οποιαδήποτε άρνηση των γονέων όχι να τηρήσουν τα υγειονομικά μέτρα -αυτό το συζητάμε-, αλλά να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία, διότι το Υπουργείο Παιδείας, το Υπουργείο Υγείας δεν έχουν κάνει τίποτα ως συναρμόδια και συνυπεύθυνα Υπουργεία για να διασφαλίσουν υγειονομικά τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, με ταυτόχρονη ενίσχυση του ΕΣΥ και της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, είναι ευθύνη του Υπουργείου. Δεν πρέπει να πηγαίνουμε να ποινικοποιούμε συμπεριφορές, να στοχοποιούμε γονείς οι οποίοι αυτήν τη στιγμή λειτουργούν σε κάποιες περιπτώσεις και με γνώμονα το βέλτιστο συμφέρον των παιδιών τους.

Κώστας Χήτας (Ελληνική Λύση): 

Κατ’ αρχάς, το επαναφέρατε, κυρία Κεραμέως. Δεν υπήρχε τιμωρία. Είχε καταργηθεί το σχετικό του Ποινικού Κώδικα. Τώρα επαναφέρετε ουσιαστικά την τιμωρία. Όμως, το συμπέρασμα, το οποίο βγαίνει αβίαστα -και το τονίσαμε σε όλους τους τόνους και προηγουμένως στην ομιλία μας- είναι ότι δεν σας ενδιαφέρει πραγματικά η προστασία των πολιτών. Δεν είναι στο μυαλό σας η προστασία των πολιτών. Αυτό που σας ενδιαφέρει κυρίως είναι να έχετε μια τιμωρητική διάθεση για όσους δεν συντάσσονται με αυτά τα οποία αποφασίζετε εσείς.

Ένα καίριο ερώτημα το οποίο τέθηκε από όλους -το είπε και ο Αντώνης ο Μυλωνάκης πριν-: Αν μπουν και οι δύο γονείς στη φυλακή; Στο πρώτο παιδί με αναστολή. Στο δεύτερο παιδί μπήκε φυλακή.

Πού θα το πάμε το παιδί αυτό; Υπάρχουν οι δομές, οι κοινωνικές δομές;

Δεύτερον, πραγματικά στις τάξεις έχει περιοριστεί αριθμός των μαθητών; Λέμε αυτονόητα πράγματα και κουράζουμε και τον κόσμο, αλλά είναι ένα ερώτημα πολύ σημαντικό. Έχουν μειωθεί στις τάξεις; Όχι. Άρα, ο κίνδυνος παραμένει ο ίδιος –ναι- να γυρίσει σπίτι και να σε κολλήσει είτε είσαι εμβολιασμένος είτε δεν είσαι. Μα, έχω ρωτήσει. Θα γυρίσει το παιδί και θα σε κολλήσει. Γιατί λέω ότι δεν σας ενδιαφέρει πραγματικά η προστασία των πολιτών. Γιατί αν σας ενδιέφερε στο κόμματι το δικό σας, το θέμα της παιδείας δηλαδή, θα είχατε αραιώσει τα παιδιά στις αίθουσες, θα είχε περιοριστεί, λοιπόν, ο αριθμός των μαθητών στις αίθουσες, θα είχατε περιορίσει τον αριθμό των επιβατών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπου και εκεί δεν κάνατε τίποτα, θα είχατε πάρει μέτρα για την αποφυγή συνωστισμού ιδίως σε κλειστούς χώρους, που ξέρουμε πλέον όλοι -το έχουμε παραδεχθεί όλοι- ότι οι εμβολιασμοί και νοσούν και μεταδίδουν.

Άρα, αφού νοσώ και μεταδίδω, άμα με βάλεις μαζί με σαράντα άτομα, θα γίνει της τρελής. Αν με βάλεις μαζί με τετρακόσια άτομα σε ένα κλαμπ από το πρωί, θα γίνει της τρελής. Άρα, τα μέτρα σας δεν έχουν ουσιαστικά κοινωνικό χαρακτήρα για την προστασία του πολίτη. Είναι καθαρά τιμωρητικά. Δεν ξέρω πραγματικά που σας οδηγεί αυτός ο κατήφορος, ο πολιτικός εννοώ κατήφορος, σε καμμία άλλη περίπτωση κάτι άλλο. Όμως, το είπαμε και πριν: Δεν μας ενδιαφέρει το ότι εσείς πολιτικά έχετε απώλεια και θα χάσετε και θα καταστραφείτε. Ό,τι θέλετε κάντε. Την πληρώνει ο κοσμάκης. Αυτό είναι το πρόβλημα.

Η απάντηση της υπουτγού Παιδείας

Η Νίκη Κεραμέως απαντώντας στις παραπάνω τοποθετήσεις των Βουλευτών ανέφερε τα εξής:

Παρότι δεν αφορά αμιγώς το θέμα, αλλά θα απαντήσω με μεγάλη χαρά στο θέμα των μέτρων στα σχολεία.

Στα σχολεία μας εφαρμόζουμε από τον Σεπτέμβριο μια πολιτική που έχει να κάνει και με μέτρα προστασίας εντός σχολικής τάξης, αλλά και με πάρα πολλά αυξημένα τεστ. Η μαθητική κοινότητα, η εκπαιδευτική κοινότητα είναι η μόνη η οποία ελέγχεται στο σύνολό της. Κάθε βδομάδα όλα τα παιδιά, πλην αυτών που είναι εμβολιασμένα, κάνουν δύο τεστ στην εβδομάδα. Επιπλέον, σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα οι στενές επαφές του κρούσματος κάνουν πόσα τεστ; Εφτά την εβδομάδα, ένα κάθε μέρα. Είναι όλα δωρεάν και εργαστηριακά και self.

Πριν από μερικές ημέρες ήμουν στο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν άκουσα καμμία χώρα να κάνει εφτά δωρεάν τεστ την εβδομάδα. Επαναλαμβάνω: Εφτά.

Γιατί έχει σημασία αυτό; Γιατί η διεθνής πρακτική δείχνει ότι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο αυτήν τη στιγμή είναι το αυξημένο testing. Ελέγχεις κάθε μέρα τις στενές επαφές και βλέπεις ανά πάσα στιγμή αν τυχόν είναι φορέας του ιού και συνεπώς με αυτόν τον τρόπο μπορείς και σταματάς τη διασπορά του ιού.
Και να πω κάτι; Σταματάς τη διασπορά του ιού μέσα στο σχολείο, αλλά αυτό βοηθά και την κοινωνία, γιατί όταν έχεις ένα τεράστιο πληθυσμιακό σύνολο, όταν έχεις συνολικά 1,6 εκατομμύρια ανθρώπους στα σχολεία συνολικά, το γεγονός ότι όλοι αυτοί ελέγχονται συστηματικά είναι καταλυτικό στο να ελεγχθεί η διασπορά συνολικά στην κοινωνία.

Άρα, έχουμε πρωτόκολλα στα σχολεία, αυξημένο testing, το οποίο δεν σας κρύβω κοστίζει πάρα πολύ. Είναι μια συνειδητή απόφαση της Κυβέρνησης να επενδύσει στο αυξημένο testing και να επενδύσει αφενός για να προστατεύσει τη δημόσια και την ατομική υγεία και αφετέρου να διασφαλίσει τη δια ζώσης λειτουργία των σχολείων.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Και απαντώ σε εσάς. Ότι τις τελευταίες δύο εβδομάδες, παρότι η πανδημία είναι σε εξέλιξη, όπως την ξέρουμε όλοι, έχουμε σχεδόν χίλια λιγότερα κρούσματα στα σχολεία σε μόλις δύο εβδομάδες. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Ότι τώρα που μιλάμε έχουμε περίπου δεκαπέντε τμήματα κλειστά στη χώρα σε πάνω από ογδόντα πέντε χιλιάδες τμήματα.

Αυτή είναι, λοιπόν, η αποτυχία; Το ότι έχουμε 0,01% κλειστά τμήματα; Θεωρώ πραγματικά ότι είναι θλιβερό να κάνει κανείς αντιπολίτευση σε αυτά. Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα και αυτά δείχνουν. Τα σχολεία ακολουθούν την πανδημία, δεν την οδηγούν. Και αυτό πιστώνεται στους εκπαιδευτικούς μας, στους μαθητές μας και στους γονείς τους.

Έρχομαι, λοιπόν, στα θέματα της τροπολογίας που τέθηκαν από τους συναδέλφους. Ρωτήσατε πώς καθορίστηκε η ποινή. Η ποινή καθορίστηκε σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Τονίζω ότι είναι μέχρι διετία και χρηματική ποινή. Και σχετικά με την επιμέλεια είναι σαφές ότι αυτό κρίνεται κατά περίπτωση από τα δικαστήρια. Κρίνεται από τα δικαστικά όργανα πώς ακριβώς ασκείται η επιμέλεια. Είναι νομίζω ξεκάθαρα αυτά τα πράγματα.

Να πούμε και το εξής: Υπήρχε πρόβλεψη. Ήταν πταίσμα. Καταργήθηκε το 2019 από την προηγούμενη Κυβέρνηση και ερχόμαστε τώρα και περνάμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν μπορεί κανείς να στερήσει σε ένα παιδί την εκπαίδευση.

Να μιλήσουμε λίγο ανοιχτά, ευθέως; Η εκπαίδευση στη χώρα μας είναι υποχρεωτική. Είναι υποχρεωτική στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο για να δώσουμε στα παιδιά μας τα εφόδια που οφείλουμε να τους δώσουμε. Τι συζητάμε; Να είναι υποχρεωτική, αλλά να μην υπάρχει καμμία κύρωση; Να είναι υποχρεωτική στα χαρτιά; Θέλουμε ή δεν θέλουμε να σπουδάσουν τα παιδιά μας;

Δηλαδή, συζητάμε τώρα αν είναι φυσιολογικό ένας γονιός, ο οποίος δεν θέλει να κάνει self-test στο παιδί του, το παιδί του να στερείται την εκπαίδευση, αυτό το πολυτιμότατο αγαθό;

Εμείς ως Κυβέρνηση αυτό το θωρακίζουμε και για αυτό και επιμένουμε πόσο σημαντικό είναι και ας είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις. Ήταν μια κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του Υπουργείου Παιδείας να προστατεύσουμε το κάθε ένα παιδί, τον κάθε μαθητή και την κάθε μαθήτρια να έχει απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση.

Σχόλια (2)

 
Πιτσιφλής
09 Δεκ 2021 08:11

"Αλλαγή με τη Νίκη!", εντάξει, ωραίο
μήνυμα, αλλά το ΚΚΕ έχει δίκιο. Η τροπολογία πρέπει να είναι και εφαρμόσιμη.

 
Συνεργασία βλέπω
08 Δεκ 2021 21:08

Το ΚΙΝΑΛ είναι εδώ ενωμένο δυνατό? Μα πόσο πολύ θέλετε να κάνετε παρέα, μετά τις εκλογές πχια?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ