ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Οι εκπαιδευτικοί στο στόχαστρο…

Δημοσίευση: 25/12/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ηλίας Ν. Γουβέλης, Δ/ντης 2ου Γυμνασίου Μεσολογγίου

Τον τελευταίο καιρό δεν υπάρχει καμία εκπομπή δημοσιογραφικού χαρακτήρα που να μην ασχολείται με κάποιο περιστατικό βίας στους χώρους των σχολείων της χώρας.

Το ίδιο συμβαίνει συχνά-πυκνά και στα δελτία ειδήσεων. Δυστυχώς η προσέγγιση όλων όσων προσπαθούν να αναφερθούν σε τέτοιου είδους γεγονότα είναι  επιφανειακή και επιπόλαιη. Δεν τους ενδιαφέρει η ανάλυση του προβλήματος. Αναζητούν εναγωνίως τον εύκολο ένοχο. Αυτόν που εύκολα θα γίνει βορά στο φιλοθεάμον  κοινό.

Αυτόν που θα αποτελέσει  τον εύκολο στόχο στα ταπεινά αυτόματα κοινωνικά αντανακλαστικά.

Το αποτέλεσμα είναι η συνειδητή απόπειρα απαξίωσης και υποβάθμισης  του κύρους του εκπαιδευτικού.

Του ανθρώπου εκείνου  που απαιτούμε να έχει άριστη επιστημονική κατάρτιση, υψηλές και επίκαιρες ήπιες δεξιότητες, ψυχραιμία, συστολή, ευταξία  και αψεγάδιαστο κοινωνικό προφίλ.

Να έχει δηλ. όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα εμπνεύσουν το μαθητή του ώστε να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.

Η απόπειρα είναι συνειδητή αφού μια στοιχειώδης δημοσιογραφική έρευνα θα έβγαζε στην επιφάνεια μερικά από τα παρακάτω.

Μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα ελληνικά σχολεία είναι αναπληρωτές.

Έχουν διδακτικό ωράριο τουλάχιστον 23 ωρών (οι δάσκαλοι ακόμα μεγαλύτερο), καμία εργασιακή εξασφάλιση, περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα.

Κάθε χρονιά πηγαίνουν από τόπο σε τόπο ενώ οι οικονομικές τους απολαβές είναι τόσο πενιχρές ώστε σε μερικές περιπτώσεις εργάζονται μόνο και μόνο για να προσθέσουν τα μόρια της προϋπηρεσίας στο βιογραφικό τους.

Ένα άλλο μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών είναι μεγάλης ηλικίας.

Παραμένουν εγκλωβισμένοι στο μονόδρομο της συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια αφού η είσοδος στην υπηρεσία για πολλούς έγινε με καθυστέρηση, ενώ η σκέψη για πρόωρη έξοδο οδηγεί σε συντάξεις πείνας.

Το σύνολο των εκπαιδευτικών της χώρας καθηλώθηκε στα μισθολογικά κλιμάκια από την έναρξη των μνημονίων έως πρόσφατα, ενώ είναι από τους χαμηλότερα αμειβόμενους στην ευρωζώνη.

  • Αλήθεια τι υπηρεσία προσφέρει η δημοσιογραφία  εκείνη που αναζητά ευθύνες από τον εκπαιδευτικό όταν στους χώρους του σχολείου διαδραματίζονται πράξεις του κοινού ποινικού δικαίου (εμπρησμοί, μαχαιρώματα, βιαιοπραγίες);
  • Δεν γνωρίζουν ότι τα σχολεία δεν φυλάσσονται και ως εκ΄τούτου ακόμα και σύγχρονα κτίρια, που αποτελούν περιουσία των δήμων, γίνονται έρμαια σε κάθε είδος βανδαλισμούς;
  • Δεν γνωρίζουν ότι η καλλιέργεια κλίματος απαξίας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αύξηση των φαινομένων βίας;  

Όποιος αντιλαμβάνεται τα σχολεία ως θεραπευτικούς χώρους που ως δια μαγείας θα καλύψουν τα ελλείματα της πολιτείας και της κοινωνίας δεν έχει ιδέα για το ρόλο τους.

Το σχολείο υπάρχει για να εκπαιδεύει και να κοινωνικοποιεί το άτομο. Δεν είναι σωφρονιστικό κατάστημα.

Για να ανταποκριθεί όμως στο ρόλο του χρειάζεται να λειτουργήσει ως θεσμικός φορέας μιας ενιαίας και καλά σχεδιασμένης πολιτικής για την παιδεία.

Η άποψη αυτή δεν είναι μια κοινοτυπία που διατυπώνεται ως γενίκευση.

Είναι η απαραίτητη προϋπόθεση που χρειάστηκαν προοδευμένα κράτη ώστε να δομήσουν στέρεα εκπαιδευτικά συστήματα παραμερίζοντας στείρες πολιτικές αντιπαραθέσεις.

Κλείνοντας, θα έλεγα ότι όταν όλοι  ομνύουν ότι η παιδεία είναι ο σημαντικότερος τομέας για την πρόοδο και το μέλλον μιας κοινωνίας πρέπει να ομνύουν και στο ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι εκλεκτό μέλος της κοινωνίας αυτής.

Ένας λειτουργός αυξημένης ευθύνης από τον οποίο απαιτούμε πολλά, τον κρίνουμε αυστηρά, ταυτόχρονα όμως  του αποδίδουμε έμπρακτα την τιμή και τη θέση που του αρμόζει.

Θεωρώ ότι με  τέτοιου είδους αντιλήψεις και προσεγγίσεις θα αποκατασταθεί η αρμονία στις σχέσεις πολιτείας, εκπαιδευτικού κόσμου και κοινωνίας προς όφελος της νέας γενιάς.

 

Σχόλια (12)

 
ΕΡΤ
27 Δεκ 2021 20:06

1 ΜΕΤΡΟ ΘΕΛΕΙ: Μαθητής που βιαιοπραγεί έναντι μαθητών/καθηγητών αποβάλλεται με 5νθήμερη και την επόμενη φορά χάνει τη χρονιά ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ.

 
σπύρος
27 Δεκ 2021 17:01

_ Η βία στα σχολεία -κυρίως της Β/θμιας- είναι καθαρά κοινωνικό θέμα από όποια οπτική γωνία να το κοιτάξει κανείς.
(α) Οι μαθητές που έχουν τη δυνατότητα να πάνε στα ιδιωτικά και αυτοί που θα πάνε στη Βουλγαρία κ.ά για να πάρουν τη θέση του μπαμπά τους αδιαφορούν για ό,τι και να συμβαίνει. Το ίδιο κάνουν και οι γονείς τους.
(β) Οι μαθητές που βρίσκονται στο σχολείο για να περάσει η ώρα τους μέχρι να πάνε στα καφέ, αδιαφορούν και βαριούνται τόσο που κάτι πρέπει να κάνουν. Και με την ανοχή ΟΛΩΝ βιαιοπραγούν για να πάρουν likes. Οι γονείς αυτών αμφιβάλλω αν έχουν περάσει ΕΞΩ από το σχολείο.
(γ) Μένουν οι λιγότεροι -μαθητές και γονείς- που αγαπούν το σχολείο, αλλά δεν έχουν τη δύναμη να περιορίσουν τη βία. Ταυτόχρονα φοβούνται.
(δ) Οι εκπαιδευτικοί; Το αχαρτογράφητο τμήμα του προβλήματος! Παλιά είχαν την ευχέρεια να επιβάλλουν ποινές διαβαθμισμένες, αλλά νύχτωνε για να διώξουμε μαθητή με πάνω από 2 ημέρες αποβολή. Επαναλαμβανόμενες ακραίες πράξεις έμεναν ατιμώρητες με χίλια δυο ¨επιχειρήματα¨! Και ήρθε το καλό Υ.Π. και σου καταργεί τη δυνατότητα και ΟΥΔΕΙΣ αντέδρασε. Μια ημέρα για καφέ και βόλτα, ό,τι και να κάνεις φίλε μαθητή, είπε ο μαθητοπατέρας υπουργός (ο κάθε υπουργός!), ζήτω φώναξαν οι μαθητές, τσιμουδιά οι γονείς, χαμογέλασαν οι εκπαιδευτικοί ...
(ε) Οι διευθυντές εγκλωβισμένοι στο ¨καλό κλίμα (;)¨ σήκωσαν τα χέρια ψηλά, ευχαριστημένοι που ΔΕ θα παίρνουν σκληρές αποφάσεις και συντάσσουν ΕΚΘΕΣΕΙΣ, για να ξορκίσουν τη βία με βάση τα πτυχία του υπεύθυνου εκπαιδευτικού.
(στ) Οι δημοσιογράφοι κάνουν γιορτή που έχουν θεματάκι απλό και τραβηχτικό. Οι εκπαιδευτικοί στο φακό ψελλίζουν τα τετριμμένα και οι ¨αγαπητικοί¨ της βίας και της απαξίωσης γελούν ...
ΥΓ: Αν ανέβει ο μισθός των εκπ/κων -που πρέπει να γίνει- θα λυθεί το πρόβλημα; Αν έρθει ο όποιος σχολ΄. σύμβουλος, θα λυθεί το πρόβλημα;

 
ΜαουΜαου
27 Δεκ 2021 13:40

Στα πανεπιστήμια η φυσική βία είναι κάτι που ασκείται εδώ και 10ετίες, ο κόσμος την έχει συνηθίσει μια στο τόσο, κανένας δεν ιδρώνει πρακτικά. Σιγά σιγά αυτή κατρακυλάει και στις χαμηλότερες βαθμίδες. Όσο επιμόρφωσαν και ενδιαφέρθηκαν για το ξύλο, τις απειλές, τους προπηλακισμούς στα ΑΕΙ όλες οι κυβερνήσεις ως και τώρα, άλλο τόσο περιμένετε να ενδιαφερθούν και για την δευτεροβάθμια. Απλά για να μην έχουμε/ετε αυταπάτες.

 
Πιτσιφλής
27 Δεκ 2021 11:48

Το ζήτημα της βίας στα σχολεία δεν μπορεί να λυθεί στην πρωτοβάθμια - δημοτικό σχολείο - γιατί, κατά την αποψή μου, έχει τις ρίζες του αρκετά χρόνια πίσω στο νηπιαγωγείο και στους παιδικούς σταθμούς!...
Και μετά από αυτό το ωραίο ανέκδοτο, ας σκεφτούμε και δύο άλλες πτυχές του θέματος που είναι οι βασικότερες κατά τη γνώμη μου.
1. Ανύπαρκτη επιμόρφωση, δεν έχουμε συμβούλους, δεν κουνιέται φύλλο
γι' αυτό το θέμα εδώ και δεκαετίες...
2. Δεν υπάρχουν σχολές γονέων, είναι δύσκολο, πολύ δύσκολο να είσαι σωστός γονέας...

Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η πτυχή της συλλογικής πολιτικής βούλησης που αναφέρει ο διευθυντής, αφού χωρίς αυτή δεν είναι δυνατόν να συνταχθεί το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα οδηγήσει στη σύνταξη ενός αποτελε-σματικού σχολικού κανονισμού που θα προβλέπει τις λύσεις για τις ελάχιστες περιπτώσεις όπου η αυστηρή ποινή είναι αναγκαία.

 
Μαρία
27 Δεκ 2021 11:45

Πού είναι η ΟΛΜΕ να πιέσει και ζητήσει τα αυτονόητα? Ποιος στηρίζει τους δασκάλους και τους καθηγητές? Όχι πάντως το Υπουργείο Παιδείας, που λειτουργεί αποκλειστικά ως τιμωρός και ελεγκτικός μηχανισμός, λες και αυτό χρειάζονται τα σχολεία στην παρούσα φάση! Καμία στήριξη από πουθενά, τα σχολεία στον αυτόματο πιλότο, οι εκπαιδευτικοί εξουθενωμένοι με το μάτι στη σύνταξη όσοι μπορούν...Δε φαίνεται κανένα φως στο τούνελ!

 
Αναστασία Κ
27 Δεκ 2021 09:47

Τα είπε όλα μέσα σε λίγες γραμμές, με ορθότητα και αξιοπρέπεια. Εύχομαι η αγάπη που έχουμε για το λειτούργημά μας, να κάνει το θαύμα της, για να ανασάνει το μέλλον αυτού του τόπου.

 
Εκπαιδευτικός1
27 Δεκ 2021 03:09

Πολύ καλό άρθρο, όπως και τα σχόλια.

 
Νίκη Στ.
27 Δεκ 2021 00:05

Η κατάσταση στο δημόσιο δευτεροβάθμιο σχολείο αποκαρδιώνει...ουδείς αρμόδιος ασχολείται...

 
Φ. Κώστας
26 Δεκ 2021 13:11

Και τι έκαναν οι συνδικαλισταράδες μας τόσα χρόνια για όλα αυτά; Τίποτα απολύτως. Η μέγιστη κάλυψη του Υπουργείου στο μπάχαλο.

 
ΜΠΑΤΣΟΥΡΗΣ ΓΕΏΡΓΙΟΣ
25 Δεκ 2021 22:37

Το ζήτημα της βίας στα σχολεία δεν μπορεί να λυθεί στη δευτεροβάθμια γιατί ,κατά την αποψή μου, έχει τις ρίζες του αρκετά χρόνια πίσω στην πρωτοβάθμια.
Κανένας παιδαγωγικός έλεγχος, απαξίωση του συλλόγου διδασκόντων ως οργάνου διοίκησης, αδυναμία συνεδριάσεων, θλιβεροι έως τρισαθλιοι οι όψιμοι κανονισμοί εσωτερικής, λειτουργίας υπονομεύοντας συνεχώς το κύρος του εκπαιδευτικού.
Με όλα αυτά είναι φυσικό το φαινόμενο να παίρνει τραγικές διαστάσεις λίγα χρόνια αργότερα, στη δευτεροβάθμια.

 
Δημήτρης
25 Δεκ 2021 19:18

Μετά τα περιστατικά στα επαλ φαίνεται ότι πάντα οι μαθητές έχουν δίκιο ακόμη κι αν βιαιοπραγούν ενώ πάντα οι καθηγητές άδικο. Οι μαθητές πάντα πιστευτοί ενώ οι καθηγητές λενε πάντα ψέματα η δεν εισακούονται. Εκεί φτάσαμε. Τα μναε μας μάραναν.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ