ΦΟΙΤΗΤΕΣ

"Πρωτιά" στην ανεργία και στο ύψος αποδοχών οι Έλληνες πτυχιούχοι ΑΕΙ

Η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών αυξάνει τις πιθανότητες απασχόλησης κατά 7%, σε σύγκριση με τις πιθανότητες των κατόχων πρώτου πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ η κατοχή διδακτορικού τίτλου κατά 13%
Δημοσίευση: 19/01/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η Ελλάδα, σύμφωνα με τη ετήσια έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών του ΟΟΣΑ τόσο στην απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-64 (76%) όσο και των νέων αποφοίτων ηλικίας 25- 34 (73%) (επίπεδα 5-8) απέχοντας 12 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

Ωστόσο, η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών αυξάνει τις πιθανότητες απασχόλησης κατά 7%, σε σύγκριση με τις πιθανότητες των κατόχων πρώτου πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ η κατοχή διδακτορικού τίτλου κατά 13%.

Όσον αφορά στις αποδοχές των πτυχιούχων, η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλή θέση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ απέχοντας 16 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο.

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η ανεργία των πτυχιούχων, ιδιαίτερα των νέων, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ενώ η ανεργία των πτυχιούχων συνολικά, στην Ελλάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των χωρών της ΕΕ27, παρόλο που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μείωση μεταξύ των ετών 2016-2020.

Το ποσοστό ανδρών επί των ανέργων πτυχιούχων ΑΕΙ είναι κατά 20 σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες μικρότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των γυναικών.

Ανεργία αποφοίτων ΑΕΙ στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, την περίοδο 2016-2020, στο σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων της χώρας οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι αριθμητικά λιγότεροι από τους αποφοίτους όλων των άλλων βαθμίδων εκπαίδευσης συγκεντρωτικά (Δευτεροβάθμια και Μετα-Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μη φοίτηση σε σχολείο).

Το 2020 οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναλογούσαν στο 40,19% του συνόλου των ανέργων της χώρας, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 38,07%, το οποίο καταγράφηκε την προηγούμενη χρονιά (Σχήμα 12).

Την περίοδο 2016-2020, το ποσοστό των ανέργων πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης επί του συνόλου των εγγεγραμμένων ανέργων της χώρας παρουσίασε αύξηση κατά 3,31%, από 36,88% το 2016 σε 40,19% το 2020.

Ανεργία αποφοίτων ΑΕΙ στην Ελλάδα με βάση το φύλο

Σε απόλυτους αριθμούς, στην Ελλάδα την περίοδο 2015-2019, οι άνεργοι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και για τα δυο φύλα μειώθηκαν συνολικά κατά 113.700 άτομα (από 417.100 το 2015, σε 303.400 το 2020).

Λαμβάνοντας υπόψη την αριθμητική υπεροχή των γυναικών πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το ποσοστό τους, το 2020, έφτασε το 59,46% (180.400 γυναίκες επί του συνόλου 303.400 ανέργων πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης), έναντι του 40,54% των ανδρών (Σχήμα 13).

Ωστόσο, την τελευταία πενταετία, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν, διαχρονικά, τη δυσμενή θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας. Μεταξύ των ετών 2016-2020 ο αριθμός των ανέργων γυναικών πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μειώθηκε κατά 85.500 άτομα, σε ποσοστό 32,15% (από 265.900 το 2016, σε 180.400 το 2020), ενώ αντίστοιχα των ανδρών κατά 64.700, σε ποσοστό 18,65% (από 151.200 το 2016 σε 123.000 το 2020).

Ανεργία αποφοίτων ΑΕΙ στην Ελλάδα ανά ηλικιακή ομάδα

Βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, το 2020, οι γυναίκες άνεργοι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα υπερτερούν σημαντικά των ανδρών σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, εκτός από τις ηλικίες 45-64 ετών (Σχήμα 14).

Σχόλια (5)

 
Χρήστος
20 Ιαν 2022 15:40

Το θέμα είναι τι σχέση έχουν αυτά τα στατιστικά με την Ανώτατη Εκπαίδευση. Οφείλονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση ή σε παθογένειες της αγοράς εργασίας;

Για παράδειγμα, τα ποσοστά ανεργίας αναφέρονται σε όλους τους πτυχιούχους ή στους πτυχιούχους που αναζητούν εργασία στην Ελλάδα; Πώς είναι τα ποσοστά ανεργίας μεταξύ αυτών που αναζητούν εργασία στην Ελλάδα και αυτών που αναζητούν εργασία στο εξωτερικό;

Άλλο παράδειγμα, σε σχέση με τα μισθολογικά: Αναφέρεται 38% διαφορά στις αποδοχές αποφοίτου ΠΕ με απόφοιτο ΔΕ. Ενιαίο μισθολόγιο, μεικτοί εισαγωγικοί μισθοί (καθαροί μέσα στις παρενθέσεις):
ΔΕ 858(713,8)
ΠΕ 1092(858)
Ποσοστιαία διαφορά 27% (21%)
Κοινώς, ευτυχώς που υπάρχει και ο ιδιωτικός τομέας και επιφυλάσσει λίγο καλύτερη τύχη στους πτυχιούχους σε σχέση με αυτή που τους επιφυλάσσει το δημόσιο (καθότι η Ελλάδα είναι υπερβολικά σοσιαλιστική χώρα και δεν είναι αποδεκτό να υπάρχουν μεγάλες μισθολογικές διαφορές ανάλογα με το επίπεδο σπουδών)

Κοινώς, αυτοεκπληρούμενες προφητείες οι οποίες δεν έχουν να κάνουν καθόλου με την ανώτατη εκπαίδευση.

 
@Ιωάννης Κ.
19 Ιαν 2022 21:33

Γεια στο στόμα σας.

 
Γιώργος
19 Ιαν 2022 21:32

Αναμενόμενο με την πολιτική που ασκεί η σημερινή κυβέρνηση. Το αντίθετο θα ήταν έκπληξη...

 
Ιωάννης Κ.
19 Ιαν 2022 17:11

Σπουδαίο νέο μας είπατε. Ρωτήστε και κανένα παράγοντα του Υπουργειου Παιδείας να μας πει γιατί τα πανεπιστημιακα τμήματα υποχρεωνονται σε διπλάσιους και τριπλάσιο αριθμούς εισακτέων σε σχέση με τις δυνατότητες των τμημάτων προκειμένου να βγαίνουν χιλιάδες άνεργοι πτυχιούχοι κάθε χρόνο. Γιατί δεν προωθείται η τεχνική εκπαίδευση που δίνει δουλειές;

 
Γιάννης Μ.
19 Ιαν 2022 15:45

Το ενδιαφέρον θα ήταν η έρευνα να διαπίστωνε αν αυτή η αυξημένη πιθανότητα πρόσληψης με μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών, έχουν ανάλογη επίδραση και στις αποδοχές του εργαζόμενου.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.