Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Επηρεάζει τα παιδιά το κλείσιμο των σχολείων;

Δημοσίευση: 10/01/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

 

Δρ. Αντώνιος Ι. Χρήστου, Εκλεγμένος Επίκουρος Καθηγητής Νευρογνωστικής Ανάπτυξης του Παιδιού Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.

Καθώς η μετάλλαξη Όμικρον’ της πανδημίας COVID-19 επελαύνει ανά την επικράτεια, είμαστε έτοιμοι και πάλι να υποδεχτούμε μαθητές και εκπαιδευτικούς σε ανοικτά σχολεία. Μια σειρά από μέτρα που στοχεύουν στην αναχαίτιση της ταχύτατης μεταδοτικότητας του νέου στελέχους του ιού έχουν δρομολογηθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Αυτό έχει, αναπόφευκτα, πυροδοτήσει μια έντονη συζήτηση και πολιτική αντιπαράθεση, για το αν θα πρέπει, ή όχι, να ανοίξουν τα σχολεία.

Επηρεάζουν τα κλειστά σχολεία τα παιδιά;

Κατά την διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας το 2020, προκειμένου να περιοριστούν οι κοινωνικές επαφές και κατά συνέπεια η μετάδοση της πανδημίας εντός των σχολικών μονάδων, πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, κλείσανε τα σχολεία για παρατεταμένο διάστημα στο πλαίσιο ευρύτερων ‘lockdowns’.

Με την εμπειρία της πανδημίας δύο ετών, έχουμε τώρα τα διεθνή επιστημονικά δεδομένα που προτείνουν ότι το κλείσιμο των σχολείων εν καιρώ πανδημίας, στην ουσία επηρεάζει αρνητικά τα παιδιά. Συγκεκριμένα, συστηματική ανάλυση ευρημάτων, από τους Viner κ.συν. (2022) επισημαίνουν ότι το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση προβλημάτων ψυχικής υγείας, κακοποιητική συμπεριφορά ενάντια στα παιδιά, παχυσαρκία, καθώς και απώλεια ευκαιριών μάθησης. Ιδιαίτερα σε σχέση με την απώλεια της μάθησης, καθώς τα παιδιά διαπερνούν ευαίσθητες περιόδους για την εγκεφαλική και γνωστική τους ανάπτυξη, το χαμένο έδαφος δεν μπορεί απλά να ‘καλυφθεί’ με ετεροχρονισμένα εντατικά μαθήματα που στοχεύουν στο να ‘καλύψουν τα κενά’.

Απεναντίας, τα διεθνή ερευνητικά δεδομένα προτείνουν ότι τα κλειστά σχολεία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, συνδέεται με μακροπρόθεσμα προβλήματα υγείας ακόμη και με χαμηλότερο προσδόκιμο ζωής, εξαιτίας των ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων της διακεκομμένης φοίτησης. Αυτά τα προβλήματα, είναι αναμενόμενο να επηρεάσουν δυσανάλογα τα παιδιά που προέρχονται από τα λιγότερο προνομιούχα κοινωνικά στρώματα. Προβλήματα τα οποία θα είναι εμφανή χρόνια αργότερα, μετά το πέρας την πανδημίας, και μετά την ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών της γενιάς των μαθητών που φοιτούν στα σχολεία σήμερα.

Αναχαίτισε την πανδημία το κλείσιμο των σχολείων;

Λαμβάνοντας υπόψιν τους παραπάνω κινδύνους, είναι σημαντικό να εξετάσουμε προσεκτικά τα στοιχεία που συνδέονται με τους κινδύνους που ελλοχεύει το κλείσιμο των σχολείων.

Πρώτον, βάσει των ευρημάτων από προηγούμενα στελέχη της COVID-19, υπάρχουν εξαιρετικά περιορισμένα ευρήματα για το όφελος του κλεισίματος των σχολείων στην μετάδοση του ιού. Πιο συγκεκριμένα, οι διεθνείς μελέτες (π.χ.  Walsh κ. συν. 2021) επισημαίνουν ότι αν και τα παιδιά μεταδίδουν σε αντίστοιχο βαθμό με τους ενήλικες, η μετάδοση του ιού στα σχολεία όπου λαμβάνονται μέτρα προστασίας, είναι μικρότερη συγκριτικά με την μετάδοση που μπορεί να γίνει ενώ παραμένουν στο σπίτι.

Όσο για την υγεία των Εκπαιδευτικών, μια από τις μεγαλύτερες μελέτες σε σχολεία που πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, η School Infection Study, έδειξε ότι τα αντισώματα των εκπαιδευτικών ήταν συγκρίσιμα με αυτά άλλων επαγγελματιών σε άλλους εργασιακούς χώρους. Επιπρόσθετα η μελέτη, επεσήμανε ότι η μόλυνση από τον ιό σε παιδιά ήταν μικρότερη εντός του σχολείου, από ότι εκτός του σχολείου, κατά την διάρκεια των θερινών διακοπών.

Επομένως, τίθεται εν αμφιβόλω το όφελος κλεισίματος των σχολείων για μαθητές, Εκπαιδευτικούς και την ευρύτερη δημόσια υγεία.

Και αν τα κρούσματα αυξηθούν;

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την εντατικοποίηση των μέτρων ενόψει την επιστροφής στα θρανία μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων. Η διεθνής εμπειρία προτείνει οτι με την τήρηση αυστηρών μέτρων υγιεινής, χρήση μάσκας και με τον συχνό αερισμό των σχολικών αιθουσών, μπορεί να διασφαλιστεί η μείωση της μετάδοσης του ιού, με την διατήρηση ανοικτών σχολείων, παρά την συνεχιζόμενη επέλαση του ιού.

Αν και στην χώρα μας, αλλά και διεθνώς, δεν έχουμε τα δεδομένα που να επισημαίνουν το όφελος του κλεισίματος των σχολείων στην μετάδοση του ιού, η ενδεχόμενη αύξηση των κρουσμάτων στο σχολικό πληθυσμό, θα έχει πολύ πιθανόν να κάνει και με την χαλάρωση των μέτρων στα σχολεία ανά την επικράτεια.  Παράλληλα με την εντατικοποίηση των ελέγχων νόσησης στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, επιπρόσθετα μέτρα στα σχολεία θα ήταν ίσως επωφελή, όπως αυστηρή τήρηση των πρωτοκόλλων, επιτάχυνση του εμβολιασμού στα παιδιά, επιπλέον μέτρα αποφυγής συγχρωτισμού στο σχολείο.

Στοχευμένες ενημερωτικές καμπάνιες για τον εμβολιασμό των παιδιών, που απευθύνονται στα ίδια τα παιδιά, θα ήταν εξίσου επωφελείς. Τέλος, τα σχολεία πρέπει να λάβουν επιπλέον υποστήριξη για να καλύψουν τα κενά που θα προκύψουν σε εκπαιδευτικό δυναμικό λόγω νόσησης.

Γιατί ανοικτά σχολεία;

Η εγκαθιδρυμένη πλέον βεβαιότητα ότι το κλείσιμο των σχολείων μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία των παιδιών, παράλληλα με την αβεβαιότητα του οφέλους του κλεισίματος των σχολείων, επισημαίνουν την συνεχιζόμενη ανάγκη τα σχολεία να ανοίγουν πρώτα και να κλείνουν τελευταία. Αυτή η πολιτική είναι εξαιρετικά σημαντικό να υποστηριχθεί με μέτρα στήριξης της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων, και προστασίας της γενιάς των παιδιών σχολικής ηλικίας που δοκιμάζονται παρατεταμένα από την πανδημία τα τελευταία δύο χρόνια.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.