ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ανάγκη ενίσχυσης του τεχνολογικού χαρακτήρα των ΑΕΙ

Δημοσίευση: 17/01/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κωνσταντίνος Σούτσας,Πρώην Πρόεδρος Τ.Ε.I Λάρισας, Πρώην Ειδικός Γραμματέας Ανωτάτης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης ΥΠΕΠΘ, Ομότιμος Καθηγητής Δ.Π.Θ.

Ο θεσμός των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) στη χώρα μας είχε ιστορία δεκαετιών και ήταν συνυφασμένος με τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τα ΤΕΙ (σύμφωνα με τη νομοθεσία) έδιναν έμφαση στην εκπαίδευση στελεχών εφαρμογών υψηλής ποιοτικής στάθμης, τα οποία, με τη θεωρητική και εφαρμοσμένη επιστημονική κατάρτισή τους αποτέλεσαν συνδετικό κρίκο μεταξύ γνώσης και εφαρμογής, αναπτύσσοντας την εφαρμοσμένη διάσταση των επιστημών και των τεχνών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, και μετέφεραν, χρησιμοποίησαν και προήγαγαν σύγχρονη τεχνολογία, καθώς επίσης και μεθόδους, πρακτικές και τεχνικές στο χώρο των εφαρμογών.

Η επιτυχία αρκετών Τμημάτων των ΤΕΙ στηρίχθηκε κατά κύριο λόγο στη διεξαγωγή οργανωμένων εργαστηριακών μαθημάτων εφαρμοσμένης κατεύθυνσης, καθώς και στην υποχρεωτική εξάμηνη αμειβόμενη πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις.

Οι απόφοιτοι των οργανωμένων Τμημάτων ΤΕΙ στελέχωσαν και στελεχώνουν τις ελληνικές επιχειρήσεις (ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες) συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.

Με την πάροδο των ετών ο τεχνολογικός και εφαρμοσμένος χαρακτήρας των ΤΕΙ, παρουσίασε σημεία υστέρησης.

Τα αίτια πολλά.

Όμως, όπως σε κάθε κανόνα υπάρχουν και εξαιρέσεις, έτσι και ανάμεσα στα πολυάριθμα Τμήματα των ΤΕΙ υπήρχαν ορισμένα τα οποία συνέχιζαν να επιτελούν με άριστα αποτελέσματα το σκοπό ίδρυσής τους.

Ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας διαφοροποιήθηκε απότομα τα τελευταία χρόνια από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Με νομοθετικές πρωτοβουλίες της τότε πολιτικής ηγεσίας (Κ. Γαβρόγλου), δημιουργήθηκαν «συνέργειες» ανάμεσα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, μέσα από τις οποίες καταργήθηκαν τα ΤΕΙ και εντάθηκαν στα Πανεπιστήμια.

Σήμερα ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας αποτελείται από όλα τα Τμήματα που προϋπήρχαν στα Πανεπιστήμια και από νέα τα οποία δημιουργήθηκαν μετά την κατάργηση των ΤΕΙ.

Οι αλλαγές επί Γαβρόγλου γενικώς έφεραν αναστάτωση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δημιούργησαν προβλήματα τα οποία μπορούν να συνοψιστούν στα ακόλουθα:

  • Δημιουργήθηκαν πολλά ομοειδή Τμήματα διεσπαρμένα σε όλη την Ελλάδα με διαφορετική βάση εισαγωγής για τους υποψηφίους.
  • Δημιουργήθηκαν επιπλέον πανεπιστημιακά Τμήματα με χαμηλές βάσεις εισαγωγής σε ειδικότητες οι οποίες δεν έχουν απήχηση στην αγορά εργασίας.
  • Μειώθηκε ο τεχνολογικός και εφαρμοσμένος χαρακτήρας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την κατάργηση επιτυχημένων Τμημάτων ΤΕΙ, τα οποία διέθεταν σύγχρονα προγράμματα σπουδών και είχαν μεγάλη ανταπόκριση στην αγορά εργασίας.

Στις περισσότερες περιπτώσεις το αντικείμενο σπουδών αυτών των Τμημάτων δεν καλύπτεται πλήρως από τα νέα πανεπιστημιακά.

Η έξοδος της Ελλάδος από την κρίση και η ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας προϋποθέτουν την ανάπτυξη υγιών επιχειρήσεων με ραχοκοκαλιά τις μικρομεσαίες.

Οι τελευταίες χρειάζονται εξειδικευμένα στελέχη που να κατέχουν σύγχρονες εφαρμοσμένες γνώσεις σε παραγωγικούς τομείς της χώρας μας.

Η πρόθεση της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να ιδρύσει Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών στα Πανεπιστήμια, είναι σε σωστή κατεύθυνση και συμβάλλει στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας στη μεταμνημονιακή περίοδο.

Η δημιουργία νέων πανεπιστημιακών Τμημάτων με αυξημένο «εφαρμοσμένο χαρακτήρα», τα οποία θα αφορούν σε ήδη δοκιμασμένες ειδικότητες που καλύπτονταν από επιτυχημένα Τμήματα των καταργημένων ΤΕΙ, αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται Τμήματα με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα όπως, «Ιατρικών Εργαστηρίων», «Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου – Επίπλου», «Εργοθεραπείας», «Αυτοματισμού», κλπ.

Σχόλια (17)

 
Πρακτική άσκηση+Εργαστήρια
23 Ιαν 2022 17:34

Τα μεγάλα προτερήματα των ΤΕΙ ήταν ότι είχαν:
α) Πολλά υποχρεωτικά εργαστήρια και
β) υποχρεωτική πρακτική άσκηση

Το (α) βοηθήσουμε στους φοιτητές να κατανοήσουν/γνωρίσουν πολύ καλύτερα την επιστήμη που σπούδαζαν.
Το (β) βοηθούσε (τις περισσότερες φορές) να αποκτήσουν μικρή επαγγελματική εμπειρία. Αρκετές φορές (αν ήταν κατάλληλες οι συνθήκες) οι εταιρίες τους κρατούσαν μετά την λήξη της πρακτικής άσκησης.

Γνωρίζω πολλές εταιρίες που μέχρι σήμερα προτιμούν τους αποφοίτους ΤΕΙ για τους παραπάνω λόγους.

Δεν υπάρχει λόγος όμως να επαναφέρουμε τα ΤΕΙ. Ας κρατήσουμε τα καλά στοιχεία από τα ΤΕΙ και ας τα εφαρμόσουμε στα Πανεπιστήμια. Και αν δεν γίνεται να εφαρμοστεί σε όλα τα Τμήματα, έστω ας γίνει σε αυτά που έχουν να κάνουν με τεχνικά επαγγέλματα.

 
Thomas Paschalis
19 Ιαν 2022 16:41

@ Σύχρονη τεχνολογική εκπαίδευση
Να σε ενημερώσω πως σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου της ανωτατοποιησης των ΤΕΙ η εν λόγω ανωτατοποιηση δεν έγινε για να διαφοροποιήσει τους παλιούς και νέους πτυχιούχους οι οποίοι είναι μεταξύ τους ισότιμοι. Επίσης αυτό που αναφέρεις ως απόφαση ΝΣΚ δεν είναι απόφαση αλλά απλά μια γνωμοδότηση που φυσικά αφορά συγκεκριμένη περίπτωση η οποία μπορεί να καταπέσει. Βιάζεσαι πολύ να βγάλεις συμπεράσματα. Οι εφαρμοσμένες επιστήμες υπάρχουν ανεξάρτητα του φορέα παροχής. Όλα τα άλλα περί δήθεν μετονομασίας ΑΕΙ είναι εκ του πονηρού.

 
Σύγχρονη Τεχνολογική Εκπαίδευση
19 Ιαν 2022 09:49

Με την νέα ένταξη των πρώην ΑΤΕΙ στον τεχνολογικό τομέα των Πανεπιστημίων θα έχουμε και την πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο. Δηλαδή, τα τμήματα θα είναι "αναβαθμισμένα" και θα έχουν όλα τα δικαιώματα των πρώην ΑΤΕΙ που τους στέρησε ο Γαβρόγλου μέσω αφομοίωσης (εξαφάνισης). Τα ΤΕΙ (1982-2000) θα έχουν τα δικαιώματα των ΙΕΚ. Σημαίνει ότι θα χάσουν κάποιες δουλειές λόγω υποβάθμισης των πτυχίων. Δεν χαρακτηρίζονται πλέον απόφοιτοι ΑΕΙ, με όλες τις νομικές συνέπειες (πρόσφατη απόφαση ΝΣΚ για εκπαιδευτικούς των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού που είχαν διδακτορικό αλλά όχι πτυχίο ΑΕΙ)

 
Apostolos
19 Ιαν 2022 08:37

Ο θεσμός των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) στη χώρα μας είχε ιστορία δεκαετιών και ήταν συνυφασμένος με τη

!! μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. !!

Ήμαρτον! Ούτε καν τριτοβάθμια??

 
Βλέποντας στο μέλλον
19 Ιαν 2022 07:00

Το μέλλον οδηγεί στα ΙΕΚ με αναβάθμιση ένα προγράμματα σπουδών, νέες τεχνολογικές ειδικότητες και σχέσεις με την αγορά εργασίας μέσω Πρακτικής Άσκησης και Μαθητείας.

 
@Polar_Fish 17 Ιαν 2022 22:11
18 Ιαν 2022 20:33

Εσείς τι πιστεύετε;
Όλα τα παλαιά ΑΕΙ έχουν της ίδιας ποιότητας φοιτητές;
Δουλευόμαστε και μεταξύ μας στην Ελλάδα που ζούμε.
Για τον ίδιο τίτλο σχολής μπορεί να έχουν μέχρι και 5000 μόρια διαφορά, δεν θέλω να αναφερθώ σε συγκεκριμένα τμήματα, αν και μπορώ, γιατί πιστεύω ότι η ποιότητα των καθηγητών δεν έχει σχέση με την βάση της σχολής η οποία προσδιορίζεται σχεδόν μόνο από γεωγραφικά κριτήρια δηλαδή από τον πληθυσμό που την υποστηρίζει.
Όλα τα άλλα είναι αστειότητες ειπωμένες με σοβαρό ύφος.

 
Αντίνοος
18 Ιαν 2022 19:44

ο πρόεδρος λέει τη γνώμη του και έτσι οι συνάδελφοι ξεκίνησαν να γράφουν όπως διαβάζω αρκετά δημιουργικά .0 συνάδελφος ΔΕΠ μάλλον νομίζω σκέφτεται χωρίς να γνωρίζει κάποια πράγματα. Τέτοιες συζητήσεις είναι πολύ χρήσιμες.

 
Αρθούρος
18 Ιαν 2022 10:43

Νομίζω ότι ο ομότιμος καθηγητής, καθόλα σεβαστός γιά την προσφορά του βρίσκεται σε σύγχυση επειδή λέει: "Ο θεσμός των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) στη χώρα μας είχε ιστορία δεκαετιών και ήταν συνυφασμένος με τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Απ' ό, τι γνωρίζουμε όλοι, από το 2007 με νόμους του κράτους επί Ν.Δ. που ξεκίνησαν περίπου το 2000 επί ΠΑΣΟΚ- και είναι παρήγορο αυτό που και τα δύο τότε μεγάλα κόμματα συμφώνησαν τελικά ως προς τα ΤΕΙ- τα ΤΕΙ είναι ανώτατα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα που μαζί με τα ΑΕΙ συμπληρώνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό που λέει ο ομότιμος αφορά την περίοδο από το 1984 μέχρι και το 2000 όπου πραγματικά αυτά ήταν μεταδευτεροβάθμια ιδρύματα. Φαίνεται ότι κι ο ίδιος έχει ξεχάσει αυτές τις λεπτομέρειες.
Από την άλλη, και ο θεσμός των ΤΕΙ και αυτή καθαυτή η συγχώνευση, κόφτηκαν και ράφτηκαν στις ανάγκες των καθηγητών με αυξημένα προσόντα που είχε η Ελλάδα πρώτα την πρώιμη εποχή της δεκαετίας του 1980-90 κι έπειτα στη δεκαετία του 2020. Επειδή ποτέ δεν υπήρχε σοβαρός μεταποιητικός τομέας στη χώρα, οι προσοντούχοι κάθε τομέα συσσωρεύονταν στην εκπαίδευση και πάντα βρίσκονταν φόρμουλες γιά την τακτοποίησή τους σε ιδρύματα αυτού του τύπου. Απόδειξη ότι και σήμερα που ολοκληρώθηκε η συγχώνευση, υπάρχουν τάσεις γιά κατάληψη του μεταδευτεροβάθμιου χώρου, εκεί όπου παλιότερα υπήρχαν τα ΚΑΤΕΕ και τα πρώιμα ΤΕΙ, από τα ΙΕΚ με ταυτόχρονη απορρόφηση των καθηγητών με αυξημένα προσόντα.
Η συγχώνευση του 2019 ήταν επόμενο ότι θα δημιουργήσει δυσλειτουργίες στα Πανεπιστήμια, αλλά ήταν συνέχεια της άτολμης προσπάθειας του 2013 η οποία και πάλι ήταν αποτέλεσμα μνημονιακών υποχρεώσεων. Αλλά η ακόμα και σήμερα σκανδαλώδης λειτουργία πάνω από 50 τριτοβάθμιων ιδρυμάτων και σχολών Επαγγελματικής και παραγωγικής κατεύθυνσης σε στρατό, αστυνομία, τουρισμό, εκκλησία, θέατρο πυροσβεστική, ναυτιλία, αεροπορία κλπ. δείχνει ότι κι αυτή ακόμα η προσπάθεια επί Γαβρόγλου παρέμεινε ανολοκλήρωτη κι ότι υπάρχουν τάσεις οπισθοδρόμησης. Αυτές τις τάσεις εκφράζει κι ο ομότιμος καθηγητής στο άρθρο του.
Επιτέλους, κάθε πανεπιστήμιο έχει την αυτονομία του να αποφασίσει ελεύθερα γιά τη λειτουργία ή μη τμημάτων που θέλει κι όχι να χρειάζεται τη βοήθεια του μπαμπά- κράτους όπως παλιά, όπως το ίδιο μπορεί να κάνει αν θέλει την ίδρυση κι άλλων. Ωστόσο, ήταν πολύ μεγάλο πλήγμα η προαιρετικότητα της πρακτικής εργασίας γιά την πλειονοψηφία των τμημάτων που ιδρύθηκαν.

 
Thomas Paschalis
18 Ιαν 2022 10:29

Οι εφαρμοσμένες επιστήμες υπήρχαν και υπάρχουν ανεξάρτητα από το φορέα που τις παρέχει. Πχ πανεπιστημιακά τμήματα όπως εφαρμοσμένης πληροφορικής, εφαρμοσμένων μαθηματικών, εφαρμοσμένων οικονομικών, ιατρικές σχολές, πολυτεχνικά τμήματα κλπ ανήκουν στις εφαρμοσμένες επιστήμες. Οι εφαρμοσμένες επιστήμες δεν έχουν να κάνουν με το υποκείμενο που τις παρέχει, δηλαδή πανεπιστήμιο, ΤΕΙ, κολέγια ή όποιας άλλης ονομασίας ΑΕΙ, έχει να κάνει καθαρά με το επιστημονικό αντικείμενο.

 
Πρώην Καθηγητής ΤΕΙ
18 Ιαν 2022 07:06

Δείτε το ΠΑΔΑ ή ακόμα και το ΕΛΜΕΠΑ, 2 πρώην ΤΕΙ που ήδη έχουν ξεπεράσει πολλά παλαιά Πανεπιστήμια ειδικά σε επιδόσεις στην έρευνα. Οι διαφορές στις βάσεις εισαγωγής είναι συνέπεια της γεωγραφικής θέσης των Τμημάτων, της υποχρηματοδότησης και της ανύπαρκτης Φοιτητικής Μέριμνας που δημιουργεί τεράστια κόστη για όποιον σπουδάσει στην περιφέρεια.
Για αυτό και το Πανεπιστημιο Αιγαίου υστερεί όλων.

Όμως αν υποθέσουμε πως η ΕΒΕ μειώνει τις διαφορές στις βάσεις εισαγωγής ταυτόχρονα μειώνει και τους φοιτητές σε ορισμένα Τμήματα δημιουργώντας νεες ανισότητες και πιέζει για νέο Αθηνά ώστε να διασώσουν ορισμένους παλαιούς υποβιβάζοντας σε πρώην ΤΕΙ στο όνομα της τεχνολογίας τους νεώτερους.

Αν τα Πανεπιστήμια δε μπορούν να ακολουθήσουν τη τεχνολογία πρέπει να τα μετασχηματίσουμε σε πρώην ΤΕΙ για να την ακολουθήσουν; Ας τα κλείσουμε τότε καλύτερα...

Αν προσθέσεις νέα τεχνολογικά Τμήματα στο σημερινό σύστημά αυτα θα είναι αποτυχημένα εξ ορισμού διότι όλοι θα θεωρούν πως θα παρέχουν υποβαθμισμένα πτυχία.

Η γνώμη μου είναι πως πρέπει να υπάρχει ουσιαστική στήριξη και αναβάθμιση στα ΙΕΚ, να αποκτήσουν μόνιμο προσωπικό για να καλύψουν όπως οφείλουν σωστά επαγγέλματα που δε συνδέονται με το Πανεπιστήμιο. Όλα τα υπόλοιπα είναι πειράματα εις βάρος της Ελλάδας.

 
Polar_Fish
17 Ιαν 2022 22:11

@ΓΙΩΡΓΟΣ
Kαι το ποδόσφαιρο έχει κατηγορίες. Πραγματικά πιστεύετε ότι το επίπεδο σπουδών ενός Τμήματος δεν επηρεάζεται από το επίπεδο των φοιτητών του?

 
Περασμένα μεγαλεία
17 Ιαν 2022 21:10

Ελπίζουμε να μην ξαναδούμε ΤΕΙ ποτε πιά!

 
Γιώργος
17 Ιαν 2022 20:14

Ο υπογράφων το άρθρο ως πρώην πρόεδρος του ΤΕΙ Λάρισας αντί να υπερθεματίζει για την μετεξέλιξη των ιδρυμάτων αρθρογραφεί υπέρ της επιστροφής τους στην προηγούμενη άρρωστη κατάσταση με μια άλλη ονομασία. Η πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια κοροϊδεύει τους αποφοίτους ΤΕΙ για τα επαγγελματικά δικαιώματα τους, υποτίθεται είναι στην κλίμακα 6 όπως και τα υπόλοιπα ΑΕΙ αλλά στην πράξη οι αποφ. ΑΕΙ θεωρούν τους Αποφοίτους ΤΕΙ βοηθούς τους.
Αν θέλετε ιδρύματα να βγάζουν βοηθούς η απλά να βγάζουν την δουλειά θα πρέπει να το πείτε ξεκάθαρα και μην χρυσωνεται το χάπι με την ψευτοονομασια " εφαρμοσμένα Πανεπιστήμια" χωρίς αντίκρισμα στην πράξη.

 
ΔΕΠ
17 Ιαν 2022 17:44

Μόλις πανεπιστημιοποιήσαμε τα ΤΕΙ θέλετε νέα φουρνιά ΤΕΙ. Που τα είδατε αυτά να εφαρμόζονται; Πείτε μας 2-3 χώρες, σας παρακαλούμε. Κανένας δεν εμποδίζει ένα ΑΕΙ ή ένα τμήμα να φτιάξει το πρόγραμμα σπουδών του όπως νομίζει καλύτερα. "Εφαρμοσμένο" περισσότερο ή λιγότερο. Αυτός ο κεντρικός σχεδιασμός "τώρα όλοι εδώ", "τώρα όλοι εκεί", "τώρα όλοι τα χέρια ψηλά", θυμίζει ΕΣΣΔ.

 
Θανάσης
17 Ιαν 2022 15:26

Εκτός από αυτά τα 4 που επικαλείστε, έχετε να μας πείτε και άλλα επιτυχημένα Τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών;
Εγώ ξέρω ότι το μοντέλο των τμημάτων εφαρμοσμένων επιστημών έχει πετύχει μόνο στη Γερμανία και τις Σκανδιναβικές χώρες, δηλ. σε βιομηχανικές χ΄ωρες.
Οι λοιπές μεσογειακές χ΄ώρες, που μάλλον είναι εγγύτερα στην ελληνική πραγματικότητα, έχουν πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών; Γιατί λέτε;

 
Η τελευταία φράση τα λέει όλα
17 Ιαν 2022 15:02

Παρόλο που η άποψη που διατυπώνεται από τον αρθρογράφο πρακτικά ταυτίζεται με τις προθέσεις της κυβέρνησης (δικαίωμά του άλλωστε), ως πρώην Πρόεδρος ΤΕΙ δεν μπορεί να μην επισημάνει με την έκφραση "κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα" ένα από τα σημαντικά προβλήματα πολλών Τμημάτων ΤΕΙ (όλων των Τμημάτων Μηχανικών). Συγκεκριμένα, την άρνηση της Πολιτείας για δεκαετίες να εκπληρώσει τη συνταγματική της υποχρέωση για απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων προς τους αποφοίτους τους.

 
ΓΙΩΡΓΟΣ
17 Ιαν 2022 14:58

Σίγουρα υπάρχει ανάγκη εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη. Πώς όμως; Με βήματα πίσω; Με ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα;
Με μηχανικούς και γεωπόνους α και β κατηγορίας; Με επιμελητήρια πιυ το μόνο που τους νοιάζει είναι η διαιώνιση κλειστών επαγγελμάτων; Γι' αυτά δε μας λέτε τίποτα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.