ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Πέμπτη ή Παρασκευή η ανακοίνωση του Σχεδίου Νόμου για τα ΑΕΙ

Αύριο Τρίτη 24 Μαΐου η Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας διοργανώνει στο υπουργείο συζήτηση-ημερίδα, με θέμα «Πανεπιστήμιο και Διαφάνεια -Μνημόνια Συνεργασίας Α.Ε.Ι. & Ε.Α.Δ.: Από τον Σχεδιασμό στην Υλοποίηση»
Δημοσίευση: 23/05/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πέμπτη ή Παρασκευή αναμένεται να ανακοινωθεί από την υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως   το Σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ και τον ΔΟΑΤΑΠ.

Αμέσως μετά θα ακολουθήσει δημόσια διαβούλευση δύο εβδομάδων , με στόχο μέχρι τέλος του Ιούνη ή αρχές του Ιούλη, να έχει ψηφιστεί στη Βουλή.

Αύριο  Τρίτη 24 Μαΐου η Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου  Παιδείας διοργανώνει  στο υπουργείο συζήτηση-ημερίδα, με θέμα «Πανεπιστήμιο και Διαφάνεια -Μνημόνια Συνεργασίας Α.Ε.Ι. & Ε.Α.Δ.: Από τον Σχεδιασμό στην Υλοποίηση», με τη συμμετοχή  εκπροσώπων  των διοικήσεων του συνόλου των Πανεπιστημίων της χώρας και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

  •     Πατήστε εδώ για να ανοίξετε το Πρόγραμμα της ημερίδας-συζήτησης.

Το esos θα συνδεθεί διαδικτυακά με το υπουργείο Παιδείας για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη συζήτησησ.

Οι Πρυτάνεις, όπως ήδη έχουν ανακοινώσει, θα συγκαλέσουν έκτακτη Σύνοδο, προκειμένου να διατυπώσουν τις θέσεις τους επί των διατάξεων του Σχεδίου Νόμου.

Υπενθυμίζεται ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προέτρεψε   Πρυτάνεις,σε κατ΄ιδίαν συζήτηση,  στην τελευταία Σύνοδο να προετοιμαστούν για έκτακτη Σύνοδο στις αρχές Ιουνίου, προκειμένου να καταθέσουν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις επί των διατάξεων του Σχεδίου Νόμου.

Σχόλια (12)

 
Ακαδημαϊκός χάρτης των ελληνικών Πανεπιστημίων
26 Μάιος 2022 02:56

Οι νέοι φοιτητές στην πλειονότητά τους μένουν στις πόλεις και η ίδρυση τμημάτων και σχολών ΑΕΙ στην επαρχία -κυρίως με την εκμετάλλευση ευρωπαϊκών κονδυλίων, χωρίς σχέδιο και προοπτική για συνολική ανάπτυξη- τους στερεί τη δυνατότητα σπουδών.

Δείτε τα στοιχεία, η εγκατάλειψη σπουδών στις περιφερειακές σχολές ξεπερνάει το 50% των εισακτέων κάθε έτους. Πάνω από 12000 αιτήσεις μετεγγραφών κατατέθηκαν το 2021, από τις οποίες ελάχιστες έγιναν δεκτές - προφανώς αυτοί οι τυπικά εγγεγραμμένοι ούτε θα σπουδάσουν ούτε θα λάβουν ποτέ πτυχίο.

https://www.esos.gr/arthra/75152/meteggrafes-apo-tis-25-oktovrioy-eos-ka...

Οι ελληνικές οικογένειες απαιτούν ΠΟΙΟΤΗΤΑ στις σπουδές και ΜΕΛΛΟΝ για τους αποφοίτους, όχι να θεωρούνται οι φοιτητές ένας πληθυσμός που εξασφαλίζει μια ροή χρήματος σε δραστηριότητες που δεν έχουν προστιθέμενη αξία για την Ελλάδα (ενοικιαζόμενα, φαγάδικα, καφετέριες σε διάφορα νησιά και χωριά).

Προς
25 Μάιος 2022 14:42

Τα έξοδα φοίτησης είναι εξίσου υψηλά και στην επαρχία, ειδικά εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας: Οι περισσότεροι φοιτητές έχουν οικογενειακή εστία στις 20 μεγάλες ελληνικές πόλεις.

Τι είδους «κοινωνική» πολιτική είναι αυτή που απομυζεί χιλιάδες οικογένειες χωρίς αντίκρυσμα, με μόνο αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης;

(Η γεωγραφική εξάπλωση των πανεπιστημίων δίνει την ευκαιρία σε ανθρώπους που αδυνατούν να καλύψουν τα υπέρογκα έξοδα φοίτησης και διαμονής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να μπορέσουν να σπουδάσουν. Άρα η πολιτεία μέσω της διατήρησης επαρχιακών δομών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ασκεί και κοινωνική πολιτική πράγμα απόλυτα θεμιτό απο την συντριπική πλειοψηφία των Ελλήνων.)

 
D.A.
25 Μάιος 2022 14:42

Είναι απίστευτη η ευκολία με την οποία υποστηρίζουμε να κλείσουν σχολές και μάλιστα με κριτήρια εξαιρετικά ευάλωτα και ευμετάβλητα. Η δημόσια δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι μια μέγιστη δημοκρατική κατάκτηση που δίνει την ευκαιρία σε παιδιά φτωχών οικογενειών να σπουδάσουν. Ας σημειώσουμε ότι οι νέοι άνθρωποι που παρέμειναν σε αυτή την χώρα είναι λίγοι. Η γεωγραφική εξάπλωση των πανεπιστημίων δίνει την ευκαιρία σε ανθρώπους που αδυνατούν να καλύψουν τα υπέρογκα έξοδα φοίτησης και διαμονής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να μπορέσουν να σπουδάσουν. Για αυτό πληρώνουμε φόρους για να μπορεί το κράτος να χρηματοδοτεί και τα επαρχιακά ΑΕΙ και να σπουδάζουν τα παιδιά μας. Ταυτόχρονα μικρές επαρχιακές πόλεις συγκρατούν τον πληθυσμό τους και δεν ερημώνει η επαρχία. Και μετά δεν θα φταίνε οι καλοί μας γείτονες να ορέγονται κομμάτια της πατρίδας μας . Άρα η πολιτεία μέσω της διατήρησης επαρχιακών δομών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ασκεί και κοινωνική πολιτική πράγμα απόλυτα θεμιτό απο την συντριπική πλειοψηφία των Ελλήνων. Ας αφήσουμε λοιπόν τις επίπεδες τεχνοκρατικές αναλύσεις κι ας στηρίξουμε την νέα γενιά δίνοντας σε όλα τα παιδιά την ευκαιρία να σπουδάσουν.

 
Ριζικές τομές στον ακαδημαϊκό χάρτη των Πανεπιστημίων
25 Μάιος 2022 14:42

Με ποια λογική αναπτύχθηκαν Πανεπιστήμια σε 5 ή 6 περιοχές, όπου είναι αδύνατον να οργανωθούν Σχολές και ακαδημαϊκές υπηρεσίες με οικονομία κλίμακας; Με ποια λογική λειτουργούν όμοια τμήματα στα ίδια ΑΕΙ ενώ τα μέλη ΔΕΠ μετακινούνται σε ομοειδή τμήματα στις μεγάλες πόλεις μόλις μονιμοποιηθούν;

Απαράδεκτο ακαδημαϊκοί και Υπουργείο, εδώ και χρόνια, να μετακυλίουν την ευθύνη στους αποφοίτους Λυκείου και τους νέους φοιτητές - δηλαδή, φτάσαμε αισίως στο 2021 και περιμένουμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (βαθμολογία περίπου στο 80% των αποτελεσμάτων όλων των υποψηφιων του ίδιου πεδίου στις Πανελλαδικές κάθε έτος - αυτό δεν αποτελεί ασφαλές κριτήριο για ακαδημαϊκή πορεία) να λύσει ως δια μαγείας τα θέματα χωροταξίας και ακαδημαϊκής οργάνωσης στα πανεπιστήμια της χώρας που προϋπήρχαν;

Η ΕΒΕ είναι ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΟΧΙ ΙΚΑΝΗ ΣΥΝΘΗΚΗ για τη λειτουργία ενός πανεπιστημιακού τμήματος και σίγουρα δεν υποκαθιστά τις αποφάσεις της πολιτείας. Πρέπει το ελληνικό κράτος και οι αρμόδιοι (πρυτανικές αρχές, πρόεδροι και γενικές συνελεύσεις τμημάτων) να αποφασίσουν ότι θα αναπτυχθούν 10-12 Πανεπιστήμια, με ακριβώς αντίστοιχες Σχολές σε κέντρο και περιφέρεια (να μην υπάρχουν μοναδικά γνωστικά αντικείμενα), και επιπλέον να ιδρυθούν Τεχνολογικά Πάρκα και Ερευνητικά Κέντρα σε κάθε περιφερειακό ίδρυμα ώστε να προσελκύουν ερευνητές και καθηγητές από το εξωτερικό.

Στην Κρήτη, τη Θεσσαλονίκη, τη Πελοπόννησο, την Αττική, το Ιόνιο και τη Θεσσαλία και την Ήπειρο και το Αιγαίο - πρέπει παντού επιτέλους να ανοίξει η συζήτηση για κατάργηση προγραμμάτων σπουδών, μετακίνηση θέσεων προσωπικού και κλείσιμο τμημάτων.

Με απόφαση υπουργείου και καθηγητών, όχι επειδή ένα τμήμα το επέλεξαν 10 ή 20 τελειόφοιτοι Λυκείου...

https://www.esos.gr/arthra/77041/ti-lene-oi-prytaneis-tis-kritis-gia-tis...

 
Κλείσιμο Σχολών ΑΕΙ μέχρι το 2025
25 Μάιος 2022 14:07

Καλύτερα για μία μόνο γενιά φοιτητών (Α' και Β' Έτος, πχ. για τους εισαχθέντες 2021 και 2022) να γίνει ΜΟΝΑΔΙΚΗ εξαίρεση παρά να διαιωνίζεται μια άναρχη κατάσταση για τα επόμενα δέκα χρόνια.

Εξάλλου, οι μετακινήσεις των εγγεγραμμένων δε θα γίνουν προς τα υψηλόβαθμα τμήματα Αττικής και Θεσσαλονίκης αλλά προς τα υπόλοιπα περιφερειακά ΑΕΙ των οποίων οι βαθμοί που απαιτούνται για την εισαγω΄γη είναι συνήθως στην ίδια τάξη μεγέθους, συνήθως από 12 έως 15 στα 20 (πχ. υπάρχουν 7 αντίστοιχα τμήματα Μαθηματικών στην ελληνική επικράτεια)

Οι εισακτέοι ΔΕΝ αντιπροσωπεύουν πραγματικούς αριθμούς ΕΝΕΡΓΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ. Άρα αν κλείσει πχ. ένα τμήμα που έχει 200 εισακτέους ανά έτος, ίσως στην πραγματικότητα απαιτείται μετακίνηση μόνο 70 ή 80 φοιτητών.

Μπορεί να μην το πιστεύετε αλλά τα στοιχεία από το ΕΥΔΟΞΟΣ και τις Γραμματείες για τη συμμετοχή στις εξετάσεις το επιβεβαιώνουν: Υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ που σπουδάζει κανονικά περίπου το 1/4 των εισακτέων.

Προς Κλείσιμο τώρα;;;
24 Μάιος 2022 17:49

Για να γίνουν αυτά που λέτε έπρεπε από την 1η χρονιά (2019-2020) να ξεκινήσει η διαδικασία. Μετά από 3 χρόνια αδράνειας, στασιμότητας, αδιαφορίας δε γίνεται να κλείσεις τα πάντα σε 1 χρόνο.

Δεν είναι τίμιο και ακαδημαϊκά ορθό να μπαίνεις σε ένα τμήμα και μετά με νομοθετική ρύθμιση να περνάς σε ένα άλλο απο΄ το παράθυρο.

Έλεος. Χρειάζεται σοβαρή δουλειά και σχεδιασμός. Όμως οι άνθρωποι είναι ανεπαρκείς (το λιγότερο). Πρέπει να φύγουν χτες και κάποιοι άλλοι να αναλάβουν το ξεκαθάρισμα του ακαδημαϊκού χάρτη.

 
@κλείσιμο τώρα;;;;
25 Μάιος 2022 10:01

Αγαπητέ/ή, παρόλο που δεν έγραψα το αρχικό σχόλιο θέλω να κάνω μια παρατήρηση. Το υπουργείο δρομολόγησε την ΕΒΕ ακριβώς για να αναδείξει μια παθογένεια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: Το χαμηλό ρυθμό αποφοίτησης. Φέτος, και όχι πέρισυ, ή ακόμα περισσότερο το 2019-2020, ήταν η κατάλληλη χρονιά για τις αλλαγές του ακαδημαϊκού χάρτη. 20-30 τμήματα αν συγχωνευτούν, 5 ή 10 από κάθε πεδίο που μένουν με κάτω από το 50% των διαθέσιμων θέσεων, θα λυθούν σοβαρά θέματα. Και ο αριθμός εισαχθέων δεν θα αλλάξει. Όμως, τα πανεπιστήμια που συντηρούν αυτά τα τμήματα θα απαλλαγούν από βαρίδια και, ακόμα πιο σημαντικό, δεν θα έχουμε άλλη μια φουρνιά πρωτοετών σε άδειες αίθουσες, με ήδη απαξιωμένα πτυχία.

 
Κλείσιμο τώρα;;;
24 Μάιος 2022 17:49

@Κλείσιμο Σχολών ΑΕΙ μέχρι το 202524 Μάιος 2022 16:49
Αγαπητέ μη γράφετε σελίδες επί σελίδων χωρίς νόημα. Για να γίνουν αυτά που λέτε έπρεπε από την 1η χρονιά (2019-2020) να ξεκινήσει η διαδικασία. Μετά από 3 χρόνια αδράνειας, στασιμότητας, αδιαφορίας δε γίνεται να κλείσεις τα πάντα σε 1 χρόνο. Δεν είναι τίμιο και ακαδημαϊκά ορθό να μπαίνεις σε ένα τμήμα και μετά με νομοθετική ρύθμιση να περνάς σε ένα άλλο απο΄ το παράθυρο. Έλεος. Χρειάζεται σοβαρή δουλειά και σχεδιασμός. Όμως οι άνθρωποι είναι ανεπαρκείς (το λιγότερο). Πρέπει να φύγουν χτες και κάποιοι άλλοι να αναλάβουν το ξεκαθάρισμα του ακαδημαϊκού χάρτη.

 
Κλείσιμο Σχολών ΑΕΙ μέχρι το 2025
24 Μάιος 2022 16:49

Κανένα νόημα να παραμείνουν ως έχουν όλα τα 450 τμήματα ΑΕΙ στο Μηχανογραφικό Δελτίο το 2023.

Ας δοθεί κατ' εξαίρεση δυνατότητα μετεγγραφής σε πρωτοετείς και δευτεροετείς, ενώ οι υπόλοιποι ενεργοί φοιτητές ας ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέχρι το 2025, όποτε και θα καταργηθούν οριστικά τα πολλά περιττά ΠΠΣ που ξεφύτρωσαν σε κάθε χωριό και νησί.

Επιτέλους, ας σταματήσει η θυσία τόσων νέων ανθρώπων -φοιτητών αλλά και νέων ερευνητών- στον βωμό ενός συστήματος που έχει χάσει κάθε ακαδημαϊκή υπόσταση και νομιμοποίηση:

Τμήματα με φοιτητές-φαντάσματα και λιγοστούς αποφοίτους, με ελάχιστα μέλη ΔΕΠ (καθώς 15-25 καθηγητές δεν αρκούν σε καμία περίπτωση για την επίβλεψη, προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών με τις σύγχρονες απαιτήσεις σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο), αποκομμένα από ένα Πανεπιστημιακό campus και χωρίς υποδομές είναι απλώς βαρίδια για την εθνική Δημόσια Παιδεία.

 
ΓΙα το νομοσχέδιο
24 Μάιος 2022 10:57

Δύο σχόλια:
1. Γιατί τώρα και όχι στην αρχή του εξαμήνου ή του ακαδημαϊκού έτους, καλύτερα; Τώρα τα πανεπιστήμια κλείνουν το εξάμηνο και αρχε΄ς Ιουνίου ξεκινάει εξεταστική.
2. Τι νόημα έχει ο νόμος πλαίσιο χωρίς πρώτα να γίνει η αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη; Είναι τρομερή σπατάλη πόρων η πολυδιάσπαση των πανεπιστημίων, και μερικές φορές των ίδιων των σχολών, σε πολλές πόλεις. Ξεκινήστε από τα κραυγαλέα παραδείγματα Διεθνές, ΕΛΜΕΠΑ, Γεωπονικό, Ιωαννίνων... Μόνο το Πατρών έκανε βήματα σε σωστή κατεύθυνση. Τα πολλά τμήματα σε μικρές πόλεις είναι βαρίδια για τα πανεπιστήμια, είναι περιοριστικά για τα μέλη ΔΕΠ και χωρίς νόημα για τους ελάχιστους φοιτητές τους.

 
Τ.Π.
24 Μάιος 2022 04:25

Η υπουργός διάλεξε να φέρει το νομοσχέδιο στη βουλή ακριβώς στη λήξη του εξαμήνου ώστε, εν μέσω εξεταστικής, να είναι περιορισμένες οι βέβαιες αντιδράσεις των φοιτητών.
Αδιαφορεί για την αναστάτωση που θα φέρει σε φοιτητές καθώς και υποψηφίους φοιτητές και στις οικογένειες τους, εν μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.
Αξιολογείστε κ. υπουργέ και θα πάρετε τον βαθμό της αξιολόγησης στις επόμενες εκλογές.

 
Το καλυτερότατο έρχεται....
23 Μάιος 2022 13:23

"Ελπίζω" να έχει κι αυτό 240 άρθρα και να πάει τόσο "καλά" όπως και ο νόμος για τα στελέχη....

 
Συνενώσεις Τμημάτων και Σχολών ΑΕΙ
23 Μάιος 2022 12:15

Αν δεν ανακοινωθούν συγχωνεύσεις και συνενώσεις ιδρυμάτων το 2030 τα δημόσια πανεπιστήμια πάλι θα αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Ενδεικτική αρθογραφία:

https://www.esos.gr/arthra/58151/ypoyrgos-ti-ehei-ginei-me-ta-tria-aei-s...

https://www.esos.gr/arthra/60710/tei-kritis-ginetai-panepistimio-me-stoh...

https://www.esos.gr/arthra/51864/i-diataxi-gia-tin-idrysi-polytehnikis-s...

https://www.esos.gr/arthra/36334/ypoyrgos-giati-den-idrythike-polytehnik...

https://www.esos.gr/arthra/36376/i-tropologia-gia-tin-idrysi-tmimaton-to...

Δεν είναι δυνατόν να λειτουργούν Σχολές και Τμήματα διάσπαρτα σε νησιά και χωριά της Ελλάδας, αποκλείεται να γίνουν διεθνώς ανταγωνιστικά σε επίπεδο έρευνας και θα αδυνατούν να προσφέρουν ποιότητα σπουδών στους φοιτητές στην Ελλάδα.

https://www.esos.gr/arthra/68966/ekpaideysi-anazitontas-trohia-pros-tin-... (2020)

https://www.esos.gr/arthra/68738/panepistimia-kai-plaisio-mias-neas-leit... (2020)

Πόσους αλλοδαπούς *προπτυχιακούς φοιτητές* έχουν τα ελληνικά πανεπιστήμια; Ελάχιστους, ακόμα και από γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Σερβία.

 
Δώστε λύση μιά για πάντα
23 Μάιος 2022 11:59

Πρέπει να δίνεται αυτόματα (και αναδρομικά)ισοτιμία και αντιστοιχία στα πτυχία μηχανικών, απο αναγνωρισμένα(και μόνο) απ τη λίστα του ΔΟΑΤΑΠ, πανεπιστήμια των ΗΠΑ(σπουδές εξ ολοκλήρου στο εξωτερικό). Οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση δεν θα δίνει λύση στο πρόβλημα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.