ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Σε ιδιώτες οδηγείται η Μαθητεία των ΕΠΑΛ;

Δημοσίευση: 16/06/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Θέμη Κοτσιφάκη, εκπ/κού,  Συμβούλου του πρώην υπουργού Κ. Γαβρόγλο,  πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Ξαναχτυπά για δεύτερη φορά το ΥΠΑΙΘ το θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), που θεσμοθετήθηκε το 2016 και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2017-18.

Αφού φρόντισε να τον εξασθενίσει σε αριθμό θέσεων και μαθητευομένων   τα τελευταία τρία χρόνια, αργά αργά αλλά σταθερά, το ΥΠΑΙΘ ξηλώνει πλέον και θετικά θεσμικά του χαρακτηριστικά,  προετοιμάζοντας την ιδιωτικοποίησή του.

Είχαμε επισημάνει  την πραγματική στόχευση της κυβέρνησης με την ευκαιρία της ρύθμισης του ν. 4763/20. Με αυτή τη ρύθμιση το ΥΠΑΙΘ είχε ακυρώσει νομοθετικά την οργανική σχέση του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» με τα ΕΠΑΛ, σχέση που υπήρχε από το ν. 4386/16, αφού τότε το έτος αυτό αποτελούσε τον δεύτερο εκπαιδευτικό τους κύκλο, οργανικά ενταγμένο στη ζωή του σχολείου. Προφανής λόγος, λέγαμε τότε,  ήταν να εξυπηρετηθεί ο μελλοντικός στόχος, να αναλάβουν ιδιώτες το θεσμό της μαθητείας.

Δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε. Με το άρθρο 309 του νέου νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια, που δόθηκε για διαβούλευση αυτές τις μέρες, γίνεται ένα ακόμη βήμα σε αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πλέον η λειτουργία του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» να γίνεται εκτός ωραρίου λειτουργίας των ΕΠΑΛ, με προσωπικό που κυρίως θα είναι αναπληρωτές «αποκλειστικά για τη μαθητεία», που θα λειτουργούν στην πράξη  όμως ως εκπαιδευτές και εκπαιδευτικοί από ολόκληρη την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και όχι μόνο από το συγκεκριμένο ΕΠΑΛ, με αμοιβή. Δεν θα υπολογίζεται πλέον στο υποχρεωτικό ωράριο εργασίας τους ούτε η διδασκαλία στο εργαστήριο ούτε η εποπτεία στον χώρο εργασίας, όπως σήμερα. Στην πράξη θα μειωθούν και οι θέσεις εργασίας.

Από την άλλη μεριά, θα υπάρχει δυσκολία κάλυψης των τμημάτων με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που θα πρέπει να   ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα για λίγες ώρες (μέχρι 7 ώρες το ανώτερο, που είναι ολόκληρο το εργαστηριακό μάθημα).

Δηλαδή, μετατρέπεται ο θεσμός της μαθητείας σε μια  λειτουργία «τύπου ΙΕΚ», ξεκόβεται τελείως το έτος μαθητείας από τη λειτουργία του σχολείου, απλά θα χρησιμοποιούνται τα Εργαστηριακά Κέντρα.

Προφανώς, δεν έχουν καταλάβει τίποτα εκεί στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης-Κατάρτισης και Διά βίου Μάθησης  για την αξία που έχει στο στέριωμα του θεσμού, στο δέσιμο του σχολείου με την τοπική κοινωνία και οικονομία αλλά τελικά και συνολικά στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οργανική σχέση του Επαγγελματικού Λυκείου με το Μεταλυκειακό έτος της μαθητείας. Ή  μάλλον έχουν το καταλάβει και ξέρουν πολύ καλά τι σχεδιάζουν να πετύχουν.

Είναι σαφές πως το επόμενο βήμα που ετοιμάζουν θα είναι  η ανάθεση και σε ιδιωτικά ΙΕΚ ή ακόμα και σε ιδιωτικά Κέντρα Διά Βίου Μάθησης να «τρέξουν» τον θεσμό. Είναι πολλά τα λεφτά του επόμενου πακέτου ΕΣΠΑ και του πακέτου ανάκαμψης και πρέπει να οδηγηθούν σε ιδιώτες.

Είναι πολλά τα λεφτά Νίκη….

Ελπίζω οι πολιτικές εξελίξεις να βάλουν φρένο σε αυτά τα σχέδια.

Σχόλια (8)

 
Μάριος
17 Ιουν 2022 09:16

@Παρωπίδας, μάλλον συγχέεται τα ΕΠΑΛ με τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ όπως κάνουν οι περισσότεροι. Στα ΕΠΑΛ δεν υπάρχουν επαγγελματίες μάγειροι και υδραυλικοί....Το εκπαιδευτικό προσωπικό Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα ΕΠΑΛ αποτελείται από καθηγητές Γενικής Παιδείας για τα μαθήματα γενικής που γίνονται και στις 3 τάξεις του Επαγγελματικού Λυκείου και από καθηγητές ειδικοτήτων όπως Οικονομολόγους, Μηχανικούς, Πληροφορικούς , Ιατρούς κ.τ.λ.με πολλές από αυτές τις ειδικότητες να είναι ίδιες και για τα Γενικά Λύκεια Οι μόνοι που μπορούν να έχουν ιδιωτικές επιχειρησεις-γραφεία ως Δημόσιοι υπάλληλοι εκτός Δημοσίου είναι οι γιατροί και οι δικηγόροι γιατί το πέτυχαν οι σύλλογοι τους να εξαιρεθούν από το νόμο.
Καλό είναι να μη γράφονται ανακρίβειες αν δεν είμαστε σίγουροι γιατί θα πληροφορηθούν λανθασμένα γονείς και μαθητές που αποδεδειγμένα ενημερώνονται από το esos.

 
Μάριος
17 Ιουν 2022 09:05

@Ενίσχυση των αποφοίτων Δημοσίων ΙΕΚ, "Οι μαθητευόμενοι-απόφοιτοι ΕΠΑΛ πού ακριβώς θα εργάζονται το 2030 ή πιο μετά;"
Εκεί που θα εργάζονται και οι απόφοιτοι ΙΕΚ, αφού οι πτυχιούχοι των ΕΠΑΛ με 9 μήνες μαθητεία (όχι 2,5 χρόνια) δίνουν εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΕΠ παρόμοιες με αυτές των ΙΕΚ και παίρνουν την ΙΔΙΑ πιστοποίηση με αυτούς των ΙΕΚ. Επίσης στις προκηρύξεις του Δημοσίου έχουν την ίδια προτεραιότητα!

 
Παρωπίδας
17 Ιουν 2022 07:58

Τις περισσότερες φορές στα ΕΠΑΛ δουλεύουν επαγγελματίες ιδιώτες, με επιχειρήσεις δηλαδή, οδοντοτεχνίτες, κομμώτριες, αισθητικοί, μάγειρες, ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, οδοντίατροι, υδραυλικοί... οι αναπληρωτές μας πείραξαν; Το παράλληλο έργο ελεύθερων επαγγελματιών που ορίστηκαν εκπαιδευτικοί δε μας πείραξε; Από την άλλη ας μη δαιμονοποιούμε τον ιδιωτικό τομέα για μαθητεία γιατί το μεγαλύτερο μέρος εκεί θα δουλέψει. Δε είναι βλέπεις τυχεροί να δουλεύουν όλοι στο δημόσιο. Το ζήτημα είναι οι συνθήκες και οι συμβάσεις και όχι αν θα γίνει η μαθητεία εντός ή εκτός του σχολείου.

 
Σε άλλο μήκος
16 Ιουν 2022 16:50

Οργανικα ενταγμένο ο δεύτερος κύκλος του σχολείου στη ζωή του σχολείου. Δηλαδή ήταν τόσο ομαλό και συνεργατικό το πρώτο και το δεύτερο μέρος που θαυμάζεις τη συνέχεια!

 
Βασιλης
16 Ιουν 2022 16:47

Δεν είναι κατακριτέο να προσλαμβάνεται προσωπικό για τη μαθητεία των επαλ. Εξάλλου πάει τόσο καλά το μναε με τι να πρώτο ασχοληθούν οι μόνιμοι. Έπεσε πολλή δουλειά!

 
ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ ΘΕΜΗΣ
16 Ιουν 2022 15:27

απολύτως συμφωνώ με τον παραπάνω συνάδελφο

 
Ενίσχυση των αποφοίτων Δημοσίων ΙΕΚ
16 Ιουν 2022 13:38

Πολύ πιο λογικό απόφοιτοι Γενικού Λυκείου, 18 έως 25 ετών, να κατευθύνονται στα Δημόσια ΙΕΚ, όπου με 4-5 εξάμηνα θα μπορούν να ενταχθούν ως ολοκληρωμένοι επαγγελματίες στο εργατικό δυναμικό.

Οι μαθητευόμενοι-απόφοιτοι ΕΠΑΛ πού ακριβώς θα εργάζονται το 2030 ή πιο μετά; Είναι προφανές πως δεν υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας στο επίπεδο κάτω των Πανεπιστημίων (ακαδημαϊκή εκπαίδευση) ή ΙΕΚ (τεχνική κατάρτιση), άρα είναι λανθασμένη στρατηγική επιλογή για το μέλλον να οδηγούνται παιδιά 15-16 ετών σε αυτό το μονοπάτι.

Επιπλέον, όλοι γνωρίζουν πως η φοίτηση στα ΕΠΑΛ καθορίζεται κυρίως από οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες, άρα δεν είναι καθαρά θέμα ελεύθερης επιλογής ή προσωπικής κλίσης των μαθητών.

 
Μαθητεία
16 Ιουν 2022 12:03

Η μαθητεία στα ΕΠΑΛ λειτουργεί και έχει υψηλή απορρόφηση του ΕΣΠΑ, αποκλειστικά και μόνο χάρη στο τρέξιμο, ενδιαφέρον και εμπειρία των μόνιμων εκπαιδευτικών που ασχολούνται.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ