ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

H αγορά εργασίας και η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ξεχωριστά – Πρέπει να βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία

Δημοσίευση: 24/06/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την αναγκαιότητα ευθυγράμμισης της επιχειρηματικής κοινότητας και του εκπαιδευτικού συστήματος με τις απαιτήσεις του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, ενός μοντέλου εξωστρεφούς, με έμφαση στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ανθρωπίνου κεφαλαίου της χώρας, ανέδειξε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, στον χαιρετισμό του κατά την έναρξη της εκδήλωσης με θέμα «Εμπόριο – Παιδεία – Πολιτισμός» που συνδιοργάνωσαν στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων.

«H αγορά εργασίας και η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ξεχωριστά», ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου, επισημαίνοντας ότι «τα πεδία αυτά πρέπει να συνομιλούν, πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται, πρέπει να βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία».

Όπως είπε, «Όντας ενεργό μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας θα ήθελα να φωτίσω τρία σημεία σε αυτή τη δύσκολη σχέση μεταξύ ΑΕΙ και αγοράς εργασίας» και σημείωσε τα ακόλουθα:

«Το πρώτο σημείο αφορά στην κατανομή των αποφοίτων μεταξύ ειδικοτήτων. Πράγματι, αρκετές έρευνες πεδίου εντοπίζουν μεγάλες αναντιστοιχίες. Π.χ. ενώ φαίνεται να υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση για αποφοίτους πληροφορικής τα ελληνικά πανεπιστήμια εξακολουθούν να παράγουν πολλούς φιλολόγους.

Το δεύτερο σκέλος αφορά τις γνώσεις που λαμβάνουν οι φοιτητές μας. Υπάρχουν τμήματα με πραγματικά σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ενώ σε άλλα ριζικές αλλαγές φαίνεται να είναι αναγκαίες.

Το τρίτο σημείο αφορά το πώς μαθαίνουν αυτά που μαθαίνουν οι φοιτητές μας. Έρευνες εξειδικευμένων οργανισμών δείχνουν ότι οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων υστερούν ιδιαίτερα στα λεγόμενα soft and synthetic skills, τα οποία εκτιμώνται ιδιαίτερα στην αγορά εργασίας».

Ο κ. Τσακλόγλου έκανε αναφορά σε επιστημονικές μελέτες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίες, όπως είπε, «εδώ και πολλά χρόνια έχουν εντοπίσει τα καίρια πεδία στα οποία μπορεί να αναπτυχθεί συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, βασικότερα εκ των οποίων είναι:

  •     Η παροχή κατάρτισης και πρακτικής άσκησης στους φοιτητές από τις επιχειρήσεις – ένα πεδίο στο οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ.
  •     Οι ερευνητικές συνεργασίες που μπορούν να αναπτυχθούν μεταξύ επιχειρήσεων και πανεπιστημίων – κάτι στο οποίο βοηθά πολύ και η πρόσφατη πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για τα λεγόμενα Βιομηχανικά Διδακτορικά.
  •     Τα projects τα οποία σχετίζονται με ανάγκες του ιδιωτικού (αλλά και του δημόσιου) τομέα τα οποία μπορεί να μην είναι μεγέθους διδακτορικού, όμως πέραν του οφέλους τους για τις επιχειρήσεις μπορούν παράγουν υλικό το οποίο να χρησιμοποιηθεί για ερευνητικούς σκοπούς από τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας».

Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επεσήμανε ότι «στις σημερινές οικονομικές και τεχνολογικές συνθήκες, η γνώση απαξιώνεται πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι σε παλαιότερες εποχές. Αυτό κάνει αδήριτη την ανάγκη για διαρκή επανακατάρτιση». «Αυτός είναι ο λόγος», τόνισε ο κ. Τσακλόγλου, «για τον οποίο το Υπουργείο Εργασίας αποφάσισε να διαθέσει πολύ σημαντικά κονδύλια τόσο του ΕΣΠΑ όσο και του Ταμείου Ανάκαμψης σε δράσεις κατάρτισης και επανακατάρτισης του εργατικού δυναμικού και, μάλιστα, με διαδικασίες πολύ αυστηρότερες από αυτές που επικρατούσαν μέχρι πρόσφατα». «Για πρώτη φορά, μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης δεξιοτήτων θα γίνει μέσω των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, προσφέροντας ακόμα ένα πεδίο συνεργασίας με τον κόσμο του επιχειρείν», κατέληξε ο κ. Τσακλόγλου.

Σχόλια (14)

 
Brain drain
27 Ιουν 2022 10:43

Μου είχαν μιλήσει για ένα διάσημο -στον τομέα του- μεταπτυχιακό σε πανεπιστήμιο της Δανίας. Το οποίο καταργήθηκε. Γιατί οι απόφοιτοι δεν έμεναν στην χώρα, αλλά πήγαιναν για δουλειά στο εξωτερικό. Θεωρήθηκε ότι δεν έπρεπε να πληρώνουν οι Δανοί για να εκπαιδεύουν κόσμο που θα προσέφερε σε άλλες χώρες κι όχι στην ίδια τη Δανία!

 
Ετεροαπασχόληση και υποαπασχόληση
26 Ιουν 2022 14:27

Κατανομή εισακτέων σε ειδικότητες που στην Ελλα΄δα δεν υπάρχει συγκριτικό πλεονέκτημα για απορρόφηση σε επιχειρήσεις δε θα αποδώσει.

Εδώ και πέντε δεκαετίες -από το 1980 μέχρι σήμερα- σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ακόμα και σε ΙΕΚ, σπουδάζουν χιλιάδες φοιτητές σε κατευθύνσεις Πληροφορικής και Μηχανικών Η/Υ. Επιπλέον, δεκάδες μεταπτυχιακά έχουν ιδρυθεί ώστε να καλύψουν τις πιο σύγχρονες ανάγκες από τα Δίκτυα 6ης γενιάς και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων μέχρι Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα και Επικοινωνία.

Από μόνο του αυτό αποδείχτηκε πως δεν είναι αρκετό, γιατί, ακόμα και στους τομείς Μηχανικών και Επιστημόνων Πληροφορικής, βλέπουμε υψηλά ποσοστά υποαπασχόλησης και ετεροαπασχόλησης: Πάρα πολλοί νέοι απόφοιτοι επιλέγουν να συνεχίσουν για μεταπτυχιακές σπουδές ή αναζητούν εργασία σε χώρες της Ευρώπης, άρα η Ελλάδα χάνει το πιο δυναμικό κομμάτι των νέων (ηλικίες 25 έως 35 ετών).

 
Polar_Fish
25 Ιουν 2022 02:22

@ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟΣ
Τα μαθηματα Επιχειρηματικοτητας και Καινοτομίας δεν αρκούν. Αυτά δινουν μια εικονα για το πως μια επιχειρηματική ιδέα μπορεί να υλοποιηθεί. Ομως πρέπει να υπάρχει επιχειρηματική ιδέα. Και μπορεί να μην ειναι εφικτό οι υπάρχοντες εργοδότες να απασχολησουν τους πτυχιουχους, αλλά ούτε είναι εφικτό και ο κάθε πτυχιούχος να έχει και μια καινοτόμα επιχειρηματική ιδέα. Επι της ουσίας οι σπουδές είναι ασύνδετες με την αγορά εργασίας. Αν θέλουμε να στηριξουμε περισσότερο τους φοιτητές να αντιμετωπίσουν την εργασιακη πραγματικότητα, ας μην το κάνουμε εις βάρος των σπουδών τους.

 
@ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΣ
24 Ιουν 2022 20:55

Δεν φεύγουν όλοι επειδή δε βρίσκουν δουλειά όμως..
Υπάρχουν κι άλλα κριτήρια, όπως το να μη σε κοροϊδεύουν μπροστά στη μάπα σου, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ (που αν θυμάστε ο Μητσοτάκης και η Κεραμέως βρήκαν ως αρωγοί της και πλέον ο ίδιος έχει δηλώσει πρόσφατα ότι όντως είναι πρόβλημα στην Ελλάδα και διώχνει τους νέους) και προφανώς το όλο κλίμα της Ελλάδας (δημόσιες υπηρεσίες, μεταφορές, ΜΜΕ κλπ).
Το ποσοστό του brain drain (που και καλά θα το διόρθωναν) θα παραμείνει σχετικά σταθερό ακόμα κι αν μειωθούν οι θέσεις στο μισό...

 
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΣ
24 Ιουν 2022 17:22

Το μάθημα της Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας θα έπρεπε να υπάρχει ως υποχρεωτικό ή υποχρεωτικό επιλογής σε όλα τα προγράμματα σπουδών στα ΑΕΙ και στο Λύκειο. Δεν είναι όλοι οι απόφοιτοι δυνατό να διοριστούν στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα. Οι ΜΜΕ είναι εργαλείο ένταξης στην αγορά εργασίας πολλών αποφοίτων ΑΕΙ προκειμένου να μείνουν Ελλάδα. Η Ελλάδα ξοδεύει χρήματα να σπουδάσουν δωρεάν εδώ και φεύγουν οι περισσότεροι απόφοιτοι ΑΕΙ στο εξωτερικό με άπειρες απώλειες για τη χώρα μας, την παραγωγική της δυνατότητα, την ανανέωση του πληθυσμού της και το μέλλον της.

 
Polar_Fish
24 Ιουν 2022 13:00

Η κατανομή εισακτέων ανα ειδικότητα ειναι ευθύνη του κράτους.

 
Σωστό αλλα μένει μονο στα λογια.
24 Ιουν 2022 12:57

Η σύνδεση μεταξύ της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας είναι ένα μείζον πρόβλημα που πρέπει να διευθετηθεί και να θεσπιστεί πλέον το γρηγορότερο δε σηκώνει χώρα άλλους ανέργους πτυχιούχους με αντικείμενα φαντάσματα η ξένα προς την Ελληνική πραγματικότητα. Απο χρονια επρεπε να εχει διευθετηθεί.

 
Σώστης
24 Ιουν 2022 12:19

@Εκπαιδευτικέ Λυκείου, και καλώς διδάσκονται γλώσσα και πολιτισμό των Ελλήνων. Τα θρησκευτικά πρέπει να εξοβελιστούν από το λύκειο. Η φιλοσοφία θα έπρεπε να μοιραστεί και στα τρία έτη του λυκείου. Να εξετάζονται μάλιστα σε αυτήν με εργασίες. Οι θετικές επιστήμες να συνδεθούν με τις εφαρμογές τους. Πολλά μπορούν να γίνουν. Σίγουρα είναι καλύτερη η κατάσταση από ότι ήταν προ 2019.

 
Ναι αλλά
24 Ιουν 2022 11:39

Οταν το 1981-82 έδωσε σήμα η αγορά οτι δεν χρειάζεται άλλους μηχανικούς, τα πανεπιστήμια φρέναραν την εισαγωγή στο 25%, στις σχολές μηχανικών για 2-3 έτη. Για πέστο αυτό στον έλληνα γονιό.

 
Εξωστρέφεια
24 Ιουν 2022 11:01

Ακριβώς. Εξωστρέφεια και πρακτικές στις επιχειρήσεις με συμβάσεις εργασίας λογικές. Όπως σε όλο τον προηγμένο κόσμο. Αν σπουδάζεις γιατί με το 4 πέρασες σε κάποια σχολή που πας μόνο στις εξετάσεις τι περιμενεις όμως;

 
Θύμιος
24 Ιουν 2022 10:34

Υπάρχει και η άλλη άποψη. Κάποιος πάει στο πανεπιστήμιο για προσωπική βελτίωση. Για την ίδια την γνώση. Και αυτό ισχύει σε μεγαλύτερο βαθμό για τις φιλοσοφικές σχολές, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς για β' πτυχίο.

Κατά τα άλλα όμως, πρέπει να εισαχθεί και αυτή η παράμετρος. Αλλά και να εξορθολογηθούν και να συμπτηχθούν τμήματα που οι τίτλοι τους ταιριάζουν σε μεταπτυχιακό κι όχι προπτυχιακό πρόγραμμα και που δεν προσφέρουν επαγγελματικά δικαιώματα ούτε μπορούν να αξιοποιηθούν στην αγορά εργασίας.

 
Εκπαιδευτικός λυκείου
24 Ιουν 2022 10:22

Οικονομισμός, στενός μορφωτικός ορίζοντας και τα γνωστά κυβερνητικά αναμασήματα. Να μας απαντήσει ο κύριος Τσακλόγλου αν γνωρίζει πόσες ώρες αρχαίων ελληνικών, λατινικών και θρησκευτικών διδάσκονται στο λύκειο;

 
κολοκύθια χρυσωμένα
24 Ιουν 2022 10:05

όλα τα παιδιά θα ρίξουν μαύρη πέτρα ! αναξιοκρατία (υπαιθ και παντού), κομματοκρατία (υπαιθ και παντού), αδιαφάνεια, ευνοια σε ημετέρους οικονομικά , διοικητικά , κοινωνικά.

 
Πιτσιφλής
24 Ιουν 2022 10:02

Ένας επαγγελματικός προσανατολισμός καλά σχεδιασμένος, σε συνδυασμό με σύγχρονα προγράμματα σπουδών στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια, θα προστατέψει, θα σώσει χιλιάδες παιδιά που καταφεύγουν στις αμέτρητες παιδαγωγικές, καθηγητικές και λοιπές θεωρητικές σχολές, όπου χάνουν πολύτιμο χρόνο από τη ζωή τους και ξοδεύουν τους λιγοστούς οικογενειακούς πόρους. Έχει τεράστια ευθύνη η Πολιτεία για τα ολέθρια λάθη που έπραξε τα τελευταία σαράντα χρόνια και έχει έρθει η ώρα να δράσει αποτελεσματικά για τα λιγοστά παιδιά της... Τόλμη χρειάζεται!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.