Απαλλαγή μαθητών από την ενεργό συμμετοχή σε μαθήματα : Γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων

Προτείνεται η καταχώριση της απαλλαγής στο βιβλίο Πράξεων Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών της σχολικής μονάδας να διατυπώνεται αναλόγως με το μάθημα για το οποίο χορηγείται η απαλλαγή

24/08/2022

Ενημερώθηκε: 24/08/2022, 19:44

Άκουσε το άρθρο

Γνωμοδότηση  επί του σχεδίου Υπουργικής Απόφασης  του υπουργείου παιδείας  σχετικά με την τροποποίηση του άρθρου 25 «Απαλλαγή μαθητών/τριών από την ενεργό συμμετοχή σε μαθήματα» της υπ’ αρ. 79942/ΓΔ4/21-5-2019 ΥΑ, εξέδωσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων.

Η  Αρχή με τη γνωμοδότηση διατυπώνει  τη  γνώμη ότι η σύμφωνη με το ισχύον ελληνικό Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, μορφή άσκησης του δικαιώματος απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, είναι μια δήλωση των ενδιαφερομένων γονέων ή μαθητών, συμπεριλαμβανομένων και των Χριστιανών Ορθοδόξων που τυχόν το επιθυμούν, στην οποία θα πρέπει να αναφέρεται απλώς ότι «Λόγοι συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των θρησκευτικών».

Επίσης, προτείνεται η καταχώριση της απαλλαγής στο βιβλίο Πράξεων Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών της σχολικής μονάδας να διατυπώνεται αναλόγως με το μάθημα για το οποίο χορηγείται η απαλλαγή ως εξής:

  • «Χορήγηση απαλλαγής από το μάθημα της Φυσικής αγωγής»,
  • «Χορήγηση απαλλαγής από το μάθημα της Μουσικής»,
  • «Χορήγηση απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών»,
  • «Χορήγηση απαλλαγής από την προσευχή και τον εκκλησιασμό».

Σχετικά με την καταχώρηση της χορήγησης της απαλλαγής στο πληροφοριακό σύστημα «myschool»

α) προτείνεται να υιοθετηθεί η ίδια διατύπωση με αυτή του βιβλίου Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών,

β) να επανεξετάζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα η αναγκαιότητα διατήρησης των δεδομένων στο σύστημα «myschool», σε κάθε δε περίπτωση τα δεδομένα που καταχωρούνται στο εν λόγω σύστημα, να διαγράφονται με αυτοματοποιημένο τρόπο, μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των μαθητών/τριών ή της εκπλήρωσης του επιδιωκόμενου σκοπού τήρησής τους,

γ) η προσπέλαση/πρόσβαση στα εν λόγω δεδομένα να περιορίζεται στην εκάστοτε σχολική μονάδα, στην οποία φοιτά ο μαθητής/τρια, και μάλιστα σε συγκεκριμένους, κατάλληλα εξουσιοδοτημένους χρήστες, εφόσον αυτό σχετίζεται με τα καθήκοντά τους.

Τέλος, προτείνεται η επανεξέταση της κατάλληλης νομικής βάσης για την επεξεργασία των ειδικών κατηγοριών δεδομένων και η αιτιολόγηση της επιλογής αυτής, καθώς και η προσθήκη του δικαιώματος πρόσβασης των υποκειμένων των δεδομένων σε όλα τα δεδομένα και τις πληροφορίες που τα αφορούν και του δικαιώματος διόρθωσης το οποίο να αφορά, εκτός από τη διόρθωση των ανακριβών δεδομένων και τη συμπλήρωση τυχόν ελλιπών δεδομένων.

Το ΣτΕ ακυρώνει απόφαση για την απαλλαγή των μαθητών από τα Θρησκευτικά διότι δεν ζητήθηκε γνώμη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Με την 1478/2022 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως γονέων, με την οποία ζητούσαν την ακύρωση της 61178/ΓΔ4/28.5.2021 κοινής αποφάσεως της Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 2005), καθ' ο μέρος με αυτή ρυθμίζεται η απαλλαγή των μαθητών /μαθητριών από το μάθημα των θρησκευτικών.

Συγκεκριμένα, με την αίτησή τους ζητούσαν την ακύρωση της προαναφερθείσας κοινής υπουργικής αποφάσεως αφενός μεν καθ΄ο μέρος αφορά στις προϋποθέσεις απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών, αφετέρου δε καθ' ο μέρος με αυτήν προβλέπεται η εναλλακτική απασχόληση των απαλλασσόμενων από το μάθημα των θρησκευτικών μαθητών και μαθητριών αντί να προβλέπεται η διδασκαλία ισότιμου μαθήματος συναφούς περιεχομένου με το μάθημα των θρησκευτικών. 

Με την απόφαση αυτή της Ολομελείας του Δικαστηρίου κρίθηκαν τα εξής: 

Καταρχάς απορρίφθηκε ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο οι αιτούντες προέβαλαν παραβίαση του άρθρου 13 παρ. 1 του Συντάγματος και του άρθρου 2 του Π.Π.Π. της ΕΣΔΑ, ερμηνευομένου υπό το φως του άρθρου 9 της ΕΣΔΑ, διότι δεν εκπληρώνεται, κατά τους ισχυρισμούς τους, η υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει στους μαθητές και μαθήτριες που απαλλάσσονται από το μάθημα των θρησκευτικών τη διδασκαλία ισότιμου μαθήματος συναφούς περιεχομένου με το μάθημα των θρησκευτικών.

Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, η Πολιτεία λαμβάνοντας υπόψη τις προαναφερθείσες συνταγματικές διατάξεις και τις διατάξεις της ΕΣΔΑ, όπως ερμηνεύτηκαν με τις 1749-1750/2019 αποφάσεις της μείζονος Ολομελείας αυτού, εξέτασε ενδελεχώς το ζήτημα της θεσπίσεως ισότιμου μαθήματος συναφούς περιεχομένου για τους μαθητές που απαλλάσσονται από το υποχρεωτικό  μάθημα των θρησκευτικών και κατέληξε, λόγω των δυσχερειών, όπως αυτές παρατέθηκαν, στο μνημονευόμενο στην προσβαλλόμενη απόφαση 37/23.07.2020 πρακτικό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με το οποίο εγκρίθηκε η εισήγηση της Επιστημονικής Επιτροπής για την άμεση ρύθμιση του θέματος, σε μία μεταβατική ρύθμιση που αποτυπώνεται στην προσβαλλόμενη απόφαση και θα ισχύει μέχρι την ολοκλήρωση της μελέτης για την οριστική ρύθμιση του ζητήματος.

Ενόψει αυτών, το Δικαστήριο έκρινε ότι η προσβαλλόμενη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία ο Διευθυντής ή η Διευθύντρια της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με τον Σύλλογο των διδασκόντων αποφασίζουν κατά περίπτωση για τον τρόπο που απασχολούνται υποχρεωτικά οι απαλλασσόμενοι/ες μαθητές/τριες (ενδεικτικά διαφορετικό διδακτικό αντικείμενο σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης ή ερευνητική δημιουργική δραστηριότητα),  είναι συνταγματικώς ανεκτή, ως μεταβατική, μέχρι την οριστική ρύθμιση του θέματος εντός ευλόγου χρόνου.

Ως εύλογος δε χρόνος κρίνεται το τέλος του σχολικού έτους  2022-2023, δοθέντος ότι, πέραν των δυσχερειών που ήδη εκτέθηκαν, η Πολιτεία καλείται για πρώτη φορά  να  ρυθμίσει το ζήτημα αυτό,  δηλαδή να θεσπίσει  ένα  ισότιμο  μάθημα συναφούς περιεχομένου για τους μαθητές που απαλλάσσονται από το υποχρεωτικό  μάθημα των θρησκευτικών, σύμφωνα με την ερμηνεία των συνταγματικών και υπερνομοθετικών διατάξεων της ΕΣΔΑ που δόθηκε με τις   προαναφερθείσες αποφάσεις του Δικαστηρίου. 

Περαιτέρω, το Δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του άρθρου 9Α του Συντάγματος, των άρθρων 1 παρ. 1 και 2, 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 2, 9 παρ. 1 και 2, καθώς και των άρθρων 36 παρ. 4, 57 παρ. 1 περ. κβ και 58 παρ. 3 περ. α και β του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων)», του άρθρου 15 του ν. 2472/1997 (Α' 50) και των άρθρων 9, 13 παρ. 1 περ. γ και 22 του ν. 4624/2019 (Α΄ 137), έκρινε ότι, κατά την έννοια του άρθρου 36 παρ. 4 του προαναφερθέντος Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων, στην προκειμένη περίπτωση που προσβάλλεται κανονιστική πράξη με περιεχόμενο την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ειδικής κατηγορίας κατά το άρθρο 9 παρ. 1 του  ίδιου Κανονισμού, τα οποία συνδέονται με την άσκηση του συνταγματικού δικαιώματος της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 1 του Συντάγματος, απαιτείται ως ουσιώδης τύπος, η έλλειψη του οποίου οδηγεί σε ακύρωση της πράξεως, η παροχή  γνώμης της εποπτικής αρχής πριν από την έκδοσή της.

Επομένως, κατά την κρίση του Δικαστηρίου πριν από την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξεως απαιτείτο, ως ουσιώδης τύπος, η παροχή γνώμης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία όμως, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, δεν υπάρχει.

Για τον λόγο αυτόν, βασίμως προβαλλόμενο, το Δικαστήριο έκρινε ότι πρέπει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη ως προς όλες τις διατάξεις της που αφορούν την απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών (άρθρο 25 παρ. 3 και οι παρ. 4 και 5 του ίδιου άρθρου κατά το μέρος που αφορούν το ζήτημα αυτό).

Και τούτο, αφενός λόγω της αλληλουχίας  και της αλληλεξαρτήσεως των διατάξεων που αφορούν το ζήτημα αυτό και τελούν σε οργανική ενότητα μεταξύ τους και αφετέρου λόγω του ότι η διαπιστούμενη πλημμέλεια αφορά το σύνολο των διατάξεων της προσβαλλόμενης πράξεως που αναφέρονται στο ζήτημα της απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών.

Σχόλια (21)

Χριστίνα
|

Απαλλαγή από την ιστορία υπάρχει ;

Ιωάννης
|

Εάν διδάσκονταν σωστά το ήθος, η ευγένεια, η λογική και το μάθημα των Θρησκευτικών περιείχε σωστά τις πανανθρώπινες βαθύτερες αξίες της διδασκαλίας του Χριστού, δεν θα βλέπαμε στη νέα γενιά μας όλη αυτή την αγριότητα, τον εγωισμό και την αυθάδεια , που πριν 40 χρόνια ήταν εξαίρεση και τώρα τείνει να γίνει πλειοψηφία.

Θρησκειολογία όχι θρησκευτικά
|

Προτεραιότητα στις ανάγκες των παιδιών, τα «συναδελφικά» αισθήματα έπονται - επίσης, οι απόφοιτοι των ελληνικών σχολείων είναι Έλληνες πολίτες και θα ζήσουν στην Ευρώπη στον 21ο αιώνα.

Επομένως, προέχει να μάθουν να σκέπτονται οι μαθητές ως λογικοί άνθρωποι όχι να αναμασούν παλιές ιδέες.

Η Ιστορία εξετάζει και αναλύει δεδομένα και γεγονότα στις ανθρώπινες κοινωνίες όχι δοξασίες και πιστεύω, άρα δεν τίθεται συζήτηση για το αν θα πρέπει να διδάσκεται. Φυσικά, και οι θρησκείες ιστορικά αποτελούν μέρος των ανθρώπινων κοινωνιών και ως τέτοιο θα πρέπει να παρουσιάζονται.

@Συνάδελφος
|

Η Κατήχηση στην Ορθοδοξία, που διδάσκεται σήμερα με την βούλα του ΣτΕ, δεν αποτελεί "επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο". Επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται ακαδημαϊκά και θα έπρεπε να διδάσκεται και στα σχολεία χωρίς δυνατότητα απαλλαγής είναι η Θρησκειολογία.

Συνάδελφος
|

Αναρωτιέμαι, πως είναι δυνατόν να υπάρχουν συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν την κατάργηση διδασκόμενου επιστημονικού γνωστικού αντικειμένου (μαθήματος); Που είναι η συναδελφική αλληλεγγύη; Πάει περίπατο; Αυτό και μόνο δείχνει περιβάλλον ζούγκλας εντός σχολικών τειχών. Ερώτημα καίριο: απαλλαγή από το μάθημα Ιστορίας, από γονιό που πιστεύει ότι το Κρυφό Σχολείο ήταν μύθος; Λόγοι συνείδησης και εδώ;

Εκπαιδευτικός
|

Όλοι όσοι ζητούν την κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών από τα σχολεία, τότε ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΙΣΟΤΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ επιβάλλει να ζητήσουν -και να αγωνιστούν γι' αυτό- την κατάργηση των θρησκευτικών ΚΑΙ στις μουσουλμανικές χώρες ΚΑΙ στις καθολικές ΚΑΙ στις βουδιστικές κοκ. Τι, όχι;;;; Κωλύονται;;;

@
|

Βεβαίως. Να βρούμε άλλες αργίες, όπως για παράδειγμα κάνουν οι Γερμανοί.

Θεόφιλος
|

Όλοι όσοι ζητούν την κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών από τα σχολεία, τότε ας ζητήσουν και την κατάργηση των αργιών των Χριστουγέννων, του Πάσχα και όλων όσων αργιών σχετίζονται με θέματα Θρησκείας.

Βασίλειος Σιχλιμίρης
|

Γιατί μόνο από αυτά τα μαθήματα?...να έχουν δικαίωμα για απαλλαγή και από τα αρχαία...από τα μαθηματικά...κ.π.λ...τί απολυτήριο θα έχουν οι μαθητές?...αλλοι με 12 μαθήματα ..αλλοι με 13...αλλοι με 10...και όλοι αυτοί θα είναι..ίσοι?...

@
|

Ωραία λογική! Όχι, δεν θα λυθούν όλα τα προβλήματα, παρόλα αυτά όμως πρέπει να καταργηθούν! Με την ίδια λογική δε θα πρέπει να κάνουμε απολύτως τίποτα αφού δεν θα λύνει τα πάντα!

Μουσικός
|

Απαλλαγή από τη μουσική ισχύει για άτομα με σοβαρό πρόβλημα ακοής

Εκπαιδευτικός
|

Κοιτάξτε, αν απαλλαγούν τα παιδιά από τα θρησκευτικά ( μανία που τα χουν...), έχουν λυθεί αυτόματα όλα τα εκπαιδευτικά θέματα που ταλανίζουν χρόνια την εκπαίδευση.. Ποιους ενοχλούν τα θρησκευτικά άραγε;

Νέοι πολίτες
|

Το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να αντικατασταθεί με μαθήματα όπως η «Αγωγή του Πολίτη» (Γυμνάσιο) και «Εισαγωγή στη Φιλοσοφία» (Λύκειο). Οι νέοι πολίτες πρέπει να διδάσκονται βασικά στοιχεία για τη Δημοκρατία και την ιστορική της εξέλιξη και επιπλέον να έχουν τουλάχιστον εγκυκλοπαιδική γνώση για τα ευρωπαϊκά και διεθνή φιλοσοφικά ρεύματα των τελευταίων αιώνων.

Οι διάφορες σύγχρονες θρησκείες θα πρέπει να εξετάζονται σε συνδυασμό με το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο και όχι σαν στείρα κατήχηση σε ένα δόγμα.

πολίτης
|

Χορήγηση απαλλαγής από τα Θρησκευτικά για λόγους συνείδησης, το καταλαβαίνω.
Χορήγηση απαλλαγής από τη Φυσική αγωγή για λόγους υγείας, το καταλαβαίνω.
Χορήγηση απαλλαγής από το μάθημα της Μουσικής γιατί;

@Baa
|

Αν απλαχτείς από τη διδασκαλία και σε αντικαταστήσει κάποιο ψηφιακό μέσο δεν θα πληρώνεσαι. Ίσως καλύτερα θα μου πεις. Μπορεί.

Παρακαλώ..
|

Επιθυμώ χορήγηση απαλλαγής απ'όλα τα μαθήματα!!!

"Συνείδησή μου, καυτό καρφί μου"
|

Κατά συνέπεια, η γνωμοδότηση αποδέχεται ότι όποιος επιθυμεί, μπορεί να ζητήσει την απαλλαγή του από οποιοδήποτε μάθημα. Γιατί εγώ που είμαι καλός πιστός (χριστιανός, μουσουλμάνος, βουδιστής, οτιδήποτε) έχω ζητήματα συνείδησης με τις Φυσικές Επιστήμες. Οι Φυσικές Επιστήμες, επιχειρώντας να ερμηνεύσουν τα πάντα, αμφισβητούν την ύπαρξη του Θεού. Κι αυτό δεν μπορώ να το δεχτώ. Άρα, ζητώ να απαλλαγώ από όλα τα μαθήματα των Θετικών Επιστημών. Γιατί όχι και των Ανθρωπιστικών, που κάνουν λόγο για το δωδεκάθεο, με το οποίο έχω θέμα!
Επιτρέψτε μου, βέβαια, να επιλέξω ο ίδιος τον χρόνο κατά τον οποίο θα προσφύγω στα ευρωπαϊκά και τα διεθνή δικαστήρια.

Στράτος
|

Οπότε, προσεχώς αναμένουμε τη νέα ΥΑ για τις απαλλαγές από Θρησκευτικά, Μουσική και Γυμναστική.

Αρης
|

Ήταν φανερό ότι τέτοια θα ήταν η εξέλιξη. Σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος δε μπορείς να κάνεις κατήχηση και, αν θες να απαλλαγείς απ' αυτή, να πρέπει να δηλώσεις τι πιστεύεις. Η ΠΕΘ έκανε λανθασμένες κινήσεις σε αυτό το ζήτημα.

Baa laa
|

Σιγά σιγά να απαλλαχθούν και οι διδάσκοντες και να μείνουν μόνο τηλεοράσεις και PowerPoints. Υβριδική λειτουργία ... Δίνω ιδέες;

Φ. Κώστας
|

Απαλλαγή από την φοίτηση γενικώς έχουμε;
Α δεν χρειάζεται. Σβηνει τις απουσίες στο τέλος το καλό Υπουργείο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ