ΜΑΘΗΤΕΣ

"Κατακόρυφη" πτώση των αριστούχων στα Γυμνάσια και Λύκεια, λόγω προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων

Bραβείο “αριστείας” θα πάρει ο ένας στους τέσσερις περίπου μαθητές
Δημοσίευση: 23/09/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

"Κατακόρυφη" πτώση των αριστούχων μαθητών στα Γυμνάσια και Λύκεια   είχαμε  το   περασμένο σχολικό έτος  2021-22, σε σχέση με το σχ. έτος 2019-20, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία παρουσιάζει κατ' αποκλειστικότητα το esos.

Η δραστική μείωση των αριστούχων οφείλεται στην επαναφορά των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων, οι οποίες είχαν ανασταλεί των σχολικά έτη 2018-19 και 2019-20, λόγω της πανδημίας.

Ο αριθμός των  αριστούχων  μαθητών  στα Γυμνάσια και Λύκεια σημείωσε πτώση κατά 67.450  , και συγκεκριμένα:

  • τα σχ έτη  2020-21  και 2019-20 που δεν  έγιναν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις οι αριστούχοι "εκτοξεύθηκαν" στις  240.150 και 227.100, αντίστοιχα 
  • από 181.790 το σχ. έτος 2018-19 , κατά το οποίο έγινα κανονικά οι εξετάσεις.

Αυτό σημαίνει ότι στις 26 Οκτωβρίου που έχει καθιερωθεί από το υπουργείο Παιδείας, ως ημέρα  απονομής των αριστείων, θα πάρει  βραβείο “αριστείας” ο ένας στους τέσσερις   περίπου  μαθητές (σ.σ. πέρσι πήρε βραβείο “αριστείας” ο ένας στους τρεις μαθητές) .

Αντίθετα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι βαθμολογίες των   μαθητών  “καταποντίζονται”. Περίπου οι οι 4 στους 10 υποψηφίους επτυχαίνουν βαθμολογίες κάτω του 10.

Βραβεία προόδου

Βραβεία προόδου θα λάβουν 50.440 μαθητές από  53.440   πρόπερσι.

Οι έπαινοι

Οι έπαινοι προσωπικής βελτίωσης  εμφάνισαν μικρή αύξηση , αγγίζοντας τους 10 490 από  10.380  πρόπερσι.

Ειδικοί έπαινοι

Αύξηση σημείωσαν και  ειδικοί έπαινοι. Από 8.898 πρόπερσι το σχ. έτος 2021-22 αυξήθηκαν στις 11.810 .

“Κατακόρυφη” αύξηση των αριστούχων μαθητών στο Γυμνάσιο και Λύκειο παρατηρείται  από το σχολικό έτος 2015-2016.

Οι αριστούχοι μαθητές ανήλθαν το σχ έτος 2018-19 στους 181.790 από 158.500 που ήταν το σχολ. Έτος  2015-16.

Η αύξηση αυτή  οφείλεται στη  μείωση  των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο από το σχολικό έτος 2015-2016 σε 4 (από 12 για την Α΄ τάξη και 13 για τις Β΄ και Γ΄ τάξεις) και στο Γενικό Λύκειο σε 8 (από 12) για την Α΄ τάξη, σε 6 (από 16) για τη Β΄ τάξη και σε 4 (από 14) για τη Γ΄ τάξη .

Ειδικότερα

Πριν το σχολικό έτος 2015-2016, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις Γυμνασίου ήταν: α) για την Α΄ τάξη Γυμνασίου 12, β)  για τη Β΄ τάξη Γυμνασίου 13 και γ) για τη Γ΄ τάξη Γυμνασίου 13.

Από το σχολικό έτος 2015-2016 και εξής, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για το Γυμνάσιο μειώθηκαν σε 4 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για την Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξη, σύμφωνα με το Π.Δ. 126/2016 (Α΄ 211): «Περί σχολικού και διδακτικού έτους και της αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου».

Παράλληλα, από το σχολικό έτος 2017-2018 και εξής: τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για τη Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου από 14 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώθηκαν σε 4 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (ν. 4540/2018, Α΄ 91 ).

Από το σχολικό έτος 2018-2019, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για την Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου από 12 μειώθηκαν σε 8, για τη Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου, από 16 μειώθηκαν σε 6 (ν. 4610/2019, Α΄ 70).

Τα  βραβεία

Αριστείο Προόδου  χορηγείται στους αριστούχους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου κατά την Εορτή της Σημαίας ( σ.σ. είναι ενταγμένη στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου), ενώ στους    μαθητές  οι οποίοι έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».

Ειδικότερα:

Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Αριστείο Προόδου».

Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου». Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους μαθητές/τριες που ισοβάθμισαν.

Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».

Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.

 

Σχόλια (30)

 
Σώστης
25 Σεπ 2022 08:25

Δεν έχουμε ανάγκη από αριστούχους. Από σκεπτόμενους ανθρώπους με ευαισθησίες για τους γύρω τους και το περιβάλλον τους έχουμε ανάγκη! Από ανθρώπους με ανθρωπιά και αγάπη. Από ανθρώπους με κριτική ικανότητα. Ξέρουμε όλοι ότι το άριστα σημαίνει συχνά απομόνωση από την κοινωνική ζωή! Ένα 15-16 μπορεί να έχει σημαντική δυναμική, αρκεί να είναι όντως σωστά εκτιμημένο το άτομο. Και τα 20άρια είναι πλασματικά και τα 10άρια. Πολλά παιδιά που κοιμούνται στην τάξη βρίσκονται με ένα 11-12 στον έλεγχο. Στην Ευρώπη να ξέρετε ότι χρησιμοποιούν και το 1-2! Μιας που την φέρνετε ως παράδειγμα. Χωρίς σταθερότητα στο οικογενειακό περιβάλλον ενός ατόμου δεν είναι δυνατόν ένα παιδί να ασχοληθεί με τη μόρφωσή του. Φροντίστε τα παιδιά σας!!!! Να έρχονται ευγενικά, ήρεμα στο σχολείο και όλοι οι δρόμοι θα ανοίξουν!!!

 
γιόχαν
25 Σεπ 2022 08:12

Ηαναλογία τωναρίστων πρέπει να είναι 1 στους 10 μαθητές.Η σημερινή κατάσταση το μόνο που καταφέρνει είναι να<<παραμυθιάζονται>> οι γονείς των μαθητων και να παινεύονται στον κοινωνικό τους περίγυρο.

 
Ανήσυχος εκπαιδευτικός
24 Σεπ 2022 21:28

@ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Αγαπητέ φίλε, ομολογώ πως δεν κατάλαβα ακριβώς το νόημα της φράσης σου: "...Εφαρμόστηκε (η τράπεζα θεμάτων) για πρώτη φορά χωρίς να είναι έτοιμα τα θέματα από την αρχή της χρονιάς έτσι ώστε να προλάβουν οι διδάσκοντες να διδάξουν τα θέματα και να προετοιμάσουν τους μαθητές για τις εξετάσεις".
Δηλαδή, θεωρείς ότι η υποχρέωση του εκπαιδευτικού είναι να "διδάξει" τα θέματα της τράπεζας, άρα να εγκαταλείψει το αναλυτικό πρόγραμμα και το σχολικό βιβλίο και να κάνει το μάθημά του βασιζόμενος στα θέματα της τράπεζας;
Αν έτσι το σκέφτεσαι, τότε δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι φόβοι που έχω εκφράσει ήδη πολλές φορές, για να δηλώσω την απόλυτη αντίθεσή μου στη λειτουργία της τράπεζας θεμάτων, η οποία οδηγεί σε αλλοίωση του πνεύματος του σχολείου που πρέπει (κατά το σύνταγμα) να παρέχει εγκύκλια μόρφωση και όχι να κάνει μαθήματα φροντιστηριακής λογικής!

 
Πιτσιφλής
24 Σεπ 2022 20:50

Ευτυχώς αυτό το πρόβλημα δεν υπάρχει στην Πρωτοβάθμια. Εδώ το πλήθος είναι σταθερό και μέγα!...
Δόξα σοι ο Θέος!
- Είμαι πολύ ενθουσιασμένος.

 
Ανεργία και βαθμολογία
24 Σεπ 2022 20:30

Οι βαθμοί μικρή σημασία έχουν γιατί τους 23χρονους αποφοίτους στην Ελλάδα περιμένει η σκληρή ανεργία.

Έστω το 20% είναι αριστούχοι - το υπόλοιπο 80% πώς θα ζήσει;

Έχουμε ανάγει τη σχολική βαθμολογία σε κάτι ιερό ενώ ελάχιστα καθορίζει την υπόλοιπη ζωή: Αυτός που έγραψε πχ. 17 στα 20 δε θα έχει σίγουρα καλύτερη τύχη σε σχέση με όσους έγραψαν 14 στα 20.

Το ζήτημα είναι να μειωθούν οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση, αφού εκεί εμφανώς υπάρχουν μαθησιακά προβλήματα.

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
24 Σεπ 2022 19:59

Σίγουρα μπαίνουν παραπάνω βαθμοί στα προφορικά άλλα με την τράπεζα θεμάτων η οποία δίνει ένα ενιαίο σύστημα αξιολο΄γησης στις γραπτές εξετάσεις, έριξε την βαθμολογία και των αρίστων. Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά χωρίς να είναι έτοιμα τα θέματα από την αρχή της χρονιάς έτσι ώστε να προλάβουν οι διδάσκοντες να διδάξουν τα θέματα και να προετοιμάσουν τους μαθητές για τις εξετάσεις.

 
Κι εσυ αριστούχος;
24 Σεπ 2022 19:44

Κι εγώ αριστούχος. Όλοι αριστούχοι; Μπράβο μας.

 
Αριστούχοι απόφοιτοι ΑΕΙ
24 Σεπ 2022 17:35

Στο Ηνωμένο Βασίλειο σχεδόν 1 στους 4 βαθμολογείται με Άριστα (first) στο πανεπιστημιακό πτυχίο, άρα δεν είναι ελληνικό το φαινόμενο.

Και φυσικά δεν έχει νόημα η σύγκριση με τις Πανελλαδικές (εισαγωγικός διαγωνισμός για περιορισμένο αριθμό θέσεων στα πανεπιστήμια), αφού στο Γυμνάσιο μια βαθμολογία 14-15 είναι εφικτή από όλα τα παιδιά που διαβάζουν.

 
Μαρία
24 Σεπ 2022 14:03

Το πρόβλημα δεν είναι ο αξιολογουμενος αλλά και ο αξιολογητής. Δυστυχώς ως γονιός πήγαινα Δεκέμβριο μήνα να ρωτήσω για το παιδί μου και από την πλειονότητα άκουγα: δεν έγραψε διαγώνισμα ακόμα και δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Συγγνώμη, από το Σεπτέμβρη δεν συνυπήρχαν στην τάξη; δεν υπήρχε αλληλεπίδραση; δεν πήρε να δει ποτέ το τετράδιο; δεν μπορούσε να κάνει ένα σχόλιο για τη συμπεριφορά, την παρουσία του παιδιού;

 
Χουρδάκης Μιχαήλ
24 Σεπ 2022 12:40

1. Πλαφον στα αριστεία 1%
2. Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών Γ' λυκείου σε σχέση το τι γράφουν οι μαθητές στο τέλος με το τι έχουν βάλει στα τετράμηνα
3. @Χαρά. Ας πρόσεχαν. Όσο πιο πολύ έχουν "αριστείο", τόσο πιο άχρηστο είναι.

Όπως σωστά είπε κάποιος, το τραγικό είναι η αδικία των πραγματικά άριστων .

 
Ανήσυχος εκπαιδευτικός
24 Σεπ 2022 10:06

Να πω δυο λόγια εκ πείρας για το θέμα των αριστούχων:
α) Πράγματι, το ποσοστό αριστούχων έχει γιγαντωθεί εδώ και κάμποσα χρόνια (δεν είναι τωρινό φαινόμενο) κι ασφαλώς αυτό διαμορφώνει μια στρεβλή εικόνα για το μαθησιακό επίπεδο των μαθητών μας και αδικεί τους λίγους μαθητές που αξίζουν αυτή τη διάκριση.
β) Μη μεγαλοποιούμε όμως τόσο πολύ αυτό το δευτερεύον θέμα της ελληνικής εκπαίδευσης και προπαντός μην πασχίζουμε να δίνουμε επιδερμικές ερμηνείες που απλώς αποπροσανατολίζουν και δίνουν εύκολη τροφή σε διάφορους ανεύθυνους σχολιαστές να ρίχνουν τη χολή τους στο σχολείο και στους εκπαιδευτικούς. Προφανώς το θέμα χρήζει βαθύτερης προσέγγισης που δε χωράει σε ένα σχόλιο.
γ) Είναι πάντως εντελώς λανθασμένη οποιαδήποτε συσχέτιση του θέματος με τις επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις! Καμία απολύτως σχέση δεν έχουν τα αυτά πεδία και γιαυτό μοιάζει τόσο άτοπη η σκέψη κάποιου σχολιαστή να συνδεθεί η βαθμολογική απόκλιση στα πεδία αυτά με την ...αξιολόγηση του εκπαιδευτικού!!! Δεν είναι και τόσο δύσκολο να καταλάβει και πιο κακοπροαίρετος ότι η εσωτερική διδακτική διαδικασία του σχολείου (εγκύκλια μόρφωση, κατά το σύνταγμα) με τη στενότητα χρόνου που συχνά αναγκάζει τον εκπαιδευτικό να καλπάζει (αρκεί να βγει η ύλη!!!) απέχει παρασάγγας από την άγρια διαγωνιστική διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, όπου μάλιστα τίθενται θέματα προσαρμοσμένα δυστυχώς στη φροντιστηριακή εκπαίδευση και όχι στον τρόπο που (πρέπει να) διδάσκονται οι μαθητές στο σχολείο τους. Κι αυτό φυσικά αποτελεί μια μεγάλη και μονίμως χαίνουσα πληγή της εκπαίδευσής μας, ένα τεράστιο οξύμωρο που αποκαλύπτει άμεσα τις ευθύνες του υπουργείου παιδείας διαχρονικά...

 
Χαρά
24 Σεπ 2022 08:51

Και εγώ στο δημόσιο εργάζομαι και όταν ο μήνας έχει εννιά δεν έχω μια τι δεν καταλαβαίνεις εκτός αν εσύ είσαι Γκόλντεν μπόι

 
Και πάλι πολύ είναι το 1/4
24 Σεπ 2022 08:21

Άκου 1 στους 4 άριστος.
Μια καλή αρχή είναι
1 στους 10.

 
Απεργία - Αποχή
24 Σεπ 2022 07:46

Άμεσα η ΟΛΜΕ να κηρύξει απεργία - αποχή από τη βαθμολόγηση των μαθητών με το σκεπτικό όλοι οι μαθητές να είναι άριστοι και έτσι θα αξιολογηθουμε άριστα από τους γονείς και θα ζητήσουμε την κατάργηση των προτύπων, αφού είμαστε όλοι άριστοι!

 
Xm
24 Σεπ 2022 00:59

Για μένα το τραγικότερο είναι η αδικία που υφίστανται οι πραγματικά άριστοι.

 
@χαρα
23 Σεπ 2022 22:18

Ή μπορεί να διοριστούν στο δημόσιο και ο μηνας έχει εννιά.

 
@Δημήτρης
23 Σεπ 2022 20:34

Σωστά. Αυτά συμβαίνουν στις κανονικές χώρες. Υπάρχουν έλεγχοι. Και αξιολόγηση, ναι. Δειγματοληπτικά βλέπεις γραπτά μαθητών στο ένα και στο άλλο μάθημα, βλέπεις θέματα και επιβεβαιώνεις ότι καλύπτουν επαρκώς την ύλη, και άλλα. Στο Ελλάντα, ο κάθε ένας κάνει ότι θέλει στην τάξη, συνήθως φουσκώνοντας τεχνητά τους βαθμούς γιατί έτσι έχει το κεφάλι του ήσυχο. Ο διευθυντής δεν ασχολείται, έλεγχος απ'έξω δεν υπάρχει, κι έτσι δεν διαχωρίζεις άριστους από μέτριους ούτε μέτριους από άσχετους. Μαντέψτε ποιός χάνει από αυτό το σύστημα...

 
μπάρμπα Μήτσος
23 Σεπ 2022 20:25

Σςςςςςςς...., θα το ακούσει ο Τζέφρι.
Ας πούμε κάτι άλλο.
- Τι άλλο;
- Για τον τρύγο, τα ρουλεμάν...

 
@Eμ πως
23 Σεπ 2022 19:44

Οι "πανελλαδικές" είναι "διαγωνισμός (ή διαγκωνισμός, αναλόγως πώς το βλέπετε) για την είσοδο στην Γ-βάθμια πανεπιστημιακή εκπαίδευση, συνεπώς διαφέρει ουσιωδώς από "έλεγχο γνώσεων", δεν νομίζετε;
Εκτός αν ταυτίσουμε την "παρεχόμενη εκπαίδευση" με τις εξετάσεις, οπότε... αφήστε καλύτερα, διότι τότε απλώς θα παραδεχτούμε τι έχουμε κάνει στην Παιδεία μας... και δεν το θέλουμε...

 
Aleister
23 Σεπ 2022 18:56

Όταν το σύνολο της κυβέρνησης της χώρας αποτελείται αποκλειστικά από αρίστους, γιατί θεωρείται παράξενο να είναι άριστο το μισό ή και περισσότερο ενός σχολικού τμήματος? Προφανώς, μετά από χρόνια εντατικών προσπαθειών έχουμε πετύχει μια κοινωνία εξαιρετικά υψηλού επιπέδου.

 
Βλάπτει τη νεολαία η ελάχιστη προσπάθεια
23 Σεπ 2022 18:37

Ορίστε ένα ωραίο στοιχείο προς αξιολόγηση του εκπαιδευτικού:η συστηματική απόκλιση της προφορικής από τη γραπτή βαθμολογία των μαθητών του.Προφανώς δεν γνωρίζει να τους αξιολογεί και χρειάζεται την αντίστοιχη επιμόρφωση.

 
Αρίσταρχος
23 Σεπ 2022 16:48

Το πόσοι είναι οι αριστούχοι φαίνεται στις Πανελλήνιες.
Τα άλλα είναι φούμαρα για πεινασμένες μανάδες με viber

 
CHRIS
23 Σεπ 2022 16:47

Ελλας η χωρα ΤΩΝ ΑΡΙΣΤΩΝ
χα χα χα

 
Δημήτρης
23 Σεπ 2022 14:28

Η συζήτηση αυτή έχει παλιώσει. Οι βαθμοί ούτως ή άλλως πέφτουν με τη σέσουλα, προφορικά και γραπτά . Σ' αυτόν τον τομέα θα μπορούσε το ΥΠΑΙΘ να κάνει κάτι, ώστε στοιχειωδώς να ξεχωρίζει ο άριστος από τον καλό. Π.χ. να πάει ο σύμβουλος σε ένα σχολείο όπου ο μαθηματικός (ή όποιος άλλος) βάζει από 16-20 και να ζητήσει στοιχεία για τη βαθμολογία. Θα διαπίστωνε με έκπληξη ότι η πραγματικότητα της τάξης είναι από 6-20.

 
Απορία
23 Σεπ 2022 14:22

Πώς είναι δυνατόν όλοι οι απόφοιτοι λυκείου να είναι αριστούχοι;
Δημόσια Δευτεροβάθμια εκπαίδευση για κλάματα...

 
κατακαημένη Ελλάδα
23 Σεπ 2022 13:41

Ε, ναι. Τι "αριστείο" είναι όταν το παίρνουν οι μισοί; Και το 25% τεράστιο ποσοστό είναι, σε καμία χώρα δεν υπάρχουν τόσοι άριστοι μαθητές, χάνει το νόημα η λέξη πια. Μου θυμίζει παιδικά αθλήματα όπου μοιράζουν κύπελα και μετάλλεια σε όλα τα παιδάκια μην τυχόν και στεναχωρεθεί κανένα...

 
Αριστούχος
23 Σεπ 2022 13:13

Οι μη αριστούχοι αποτελούσαν μειοψηφία. Ασχέτως αν οι πραγματικές επιδόσεις ήταν κάτω του μετρίου. Κανονικά θα λεγόταν σχολεία μόνο αριστούχων.

 
Χαρά
23 Σεπ 2022 13:07

Οι περισσότεροι αριστούχοι μαθητές θα φοιτήσουν σε σχολές υψηλών απαιτήσεων και θα εργάζονται με το μισθό ανειδίκευτου εργάτη δεκαωρα και δώδεκαωρα ΕΥΓΕ

 
Μ.Σ.
23 Σεπ 2022 12:34

Λογικό από την στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρξαν εξετάσεις απολυτήριες. Αλλά ο συντάκτης δεν λαμβάνει υπ' όψιν του, πως την χρονιά που πέρασε στο Λύκειο εφαρμόστηκε στις απολυτήριες εξετάσεις η Τράπεζα Θεμάτων.

 
Εμ πως
23 Σεπ 2022 12:05

Όταν είσαι αριστούχος και στις πανελλαδικές γράφεις 9ρια; Δε πρέπει να νας προβληματίσει;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.