Καταργείται οριστικά το δεύτερο Μηχανογραφικό για τους υποψηφίους για τα ΑΕΙ , το οποίο θεσμοθετήθηκε πριν δυο χρόνια αλλά δεν εφαρμόστηκε.
Ειδικότερα, με τροπολογία που κατατέθηκε από την υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, προς ψήφιση στη Βουλή, καταργείται οριστικά η διάταξη του νόμου 4777/2021, η οποία ορίζει:
"Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων, οι υποψήφιοι που δεν έχουν εισαχθεί σε καμία από τις δηλωθείσες επιλογές τους, μπορούν να συμπληρώσουν εκ νέου μηχανογραφικό δελτίο υποψηφίου (μηχανογραφικό δελτίο δεύτερης φάσης), επιλέγοντας, χωρίς περιορισμό επιλογών, όσες σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις επιθυμούν από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο έχουν πρόσβαση με βάση την Ε.Β.Ε. ή τις Ε.Β.Ε. του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών της οικείας σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, αν συντρέχει τέτοια περίπτωση, την Ε.Β.Ε. ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και τη βαθμολογική τους επίδοση. Στη διαδικασία αυτή οι υποψήφιοι διεκδικούν τις θέσεις των οικείων σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, οι οποίες δεν πληρώθηκαν κατά τη διαδικασία της παρ. 1 (σ.σ. πρώτου Μηχανογραφικού). Στη διαδικασία υποβολής μηχανογραφικού δελτίου δεύτερης φάσης, σύμφωνα με την παρούσα, δύνανται να συμμετέχουν και οι υποψήφιοι, οι οποίοι υπέβαλαν παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4Δ (σ.σ. για ΙΕΚ). Απαγορεύεται η εγγραφή του υποψηφίου ταυτόχρονα σε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση Α.Ε.Ι. και σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.)".
Διαδικασία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού
Επίσης με την ίδια τροπολογία της Ν. Κεραμμέως επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές ως προς τη διαδικασία συμπλήρωσης του ενός και μοναδικού, πλεόν, Μηχανογραφικού από τους υποψηφίους:
"Οι υποψήφισι ημερήσιων και εσπερινών ΓΕ.Λ. που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από την ολοκλήρωση των εξετάσεων και τη γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, τα ειδικά μαθήματα και τις Πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων των ικανοτήτων συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο. Σε αυτό επιλέγουν όσες σχολές, Τμήματα εισαγωγικές κατευθύνσεις επιθυμούν από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο έχουν πρόσβαση, σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Οι υποψήφιοι δύνανται να επιλέγουν σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις με βάση την Ε.Β.Ε. ή τις Ε.Β.Ε. του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών της σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, αν συντρέχει τέτοια περίπτωση, την Ε.Β.Ε. ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και τη βαθμολογική τους επίδοση".
Τι ίσχυε
Οι υποψήφιοι ημερήσιων και εσπερινών Γ.Ε.Λ. που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από την ολοκλήρωση των εξετάσεων και τη γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων των ικανοτήτων συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο (μηχανογραφικό δελτίο πρώτης φάσης). Σε αυτό επιλέγουν καθορισμένο αριθμό σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων από το επιστημονικό πεδίο, στο οποίο έχουν πρόσβαση, σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Ο αριθμός των επιλογών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% του συνόλου των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων του οικείου επιστημονικού πεδίου. Οι υποψήφιοι δύνανται να επιλέγουν σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις με βάση την Ε.Β.Ε. ή τις Ε.Β.Ε. του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών της σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, αν συντρέχει τέτοια περίπτωση, την Ε.Β.Ε. ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και τη βαθμολογική τους επίδοση.
Πως αιτιολογεί το υπουργείο Παιδείας την κατάργηση του δεύτερου Μηχανογραφικού
Το υπουργείο Παιδείας αιτιολογεί την κατάργηση του δεύτερου Μηχανογραφικού, ως εξής:
"Προβλέπεται ότι οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, μετά από την ολοκλήρωση των εξετάσεων και τη γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων των ικανοτήτων, συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο σε μία φάση, δεδομένου ότι, μετά και τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής προκύπτει ότι αυτή έχει οδηγήσει στην εισαγωγή της συντριπτικής πλειονότητας των υποψηφίων (90%) στις πρώτες προτιμήσεις τους".
Υπάρχουν τμήματα που είναι περιττά και δυστυχώς απορροφούν πόρους -χρήματα και θέσεις προσωπικού- σε όλα τα ΑΕΙ.
Συνεπώς, το πρόβλημα δεν είναι η δήλωση σχολών στο μηχανογραφικό αλλά ο τρόπος με τον οποίο αναπτύχθηκαν οι σχολές στον ακαδημαϊκό χάρτη: Διάσπαρτα τμήματα, επικαλύψεις ή πολυδιάσπαση γνωστικών αντικειμένων, πολλαπλά τμήματα σε Αττική και Θεσσαλονίκη προκειμένου να μετακινούνται μέλη ΔΕΠ σε αυτά ενώ κάθε εξάμηνο εκατοντάδες κάτοχοι διδακτορικών διορίζονται με συμβάσεις και ούτω καθεξής.
Η ευθύνη δεν ανήκει στους αποφοίτους Λυκείου και τις οικογένειές τους, άρα είναι απαράδεκτο να περιμένουμε τις δηλώσεις προτίμησης κάθε καλοκαίρι για να επισημάνουμε το προφανές: Αδιανόητο σε μια χώρα σαν την Ελλάδα να λειτουργούν 450 τμήματα ΑΕΙ σε πόλεις, χωριά και νησιά.