Επίθεση κατά "Κεραμέως" για την κατάργηση του δεύτερου Μηχανογραφικού, από τον "Αρχιτέκτονα" της διάταξης Απ. Δημητρόπουλο

Η εφαρμογή της ΕΒΕ τα τελευταία δύο χρόνια περιόρισε τη δυνατότητα δήλωσης μεγάλου αριθμού προτιμήσεων ΜΟΝΟ για τους υποψηφίους εκείνους με χαμηλή βαθμολογία

03/10/2022

Άκουσε το άρθρο

"Σημασία δεν έχουν μόνο εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιούμε αλλά και εκείνες που δεν υλοποιούμε από κάποιο αόριστο, ανεξήγητο και απροσδιόριστο φόβο. Και φυσικά σημασία έχει να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, χωρίς λαϊκισμούς, αλλά με πραγματικό ενδιαφέρον για την παιδεία, τους νέους και τις οικογένειές τους, ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους κοινωνικά."

Το μήνυμα αυτό στέλνει σήμερα στην υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως ο πρώην Γενικός Γραμματέας  Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας Αποστόλης Δημητρόπουλος, και "αρχιτέκτονας" της διάταξης για την εφαρμογή του δεύτερου Μηχανογραφικού των Πανελλαδικών, η οποία καταργήθηκε οριστικά την περασμένη Πέμπτη με τροπολογία που  ψηφίστηκε  στη Βουλή.

Ακολουθεί ολόκληρο το σχόλιο του Απ. Δημητρόπουλου:

Κρίμα!

Το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή με την οποία καταργείται το λεγόμενο "δεύτερο μηχανογραφικό" που είχε ψηφιστεί αρχικά το 2021 (μαζί με τη θεσμοθέτηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής-EBE), αναβλήθηκε στη συνέχεια η εφαρμογή του για το 2023-2024 και τώρα καταργείται οριστικά.

Το "δεύτερο μηχανογραφικό" αφορούσε στον δραστικό περιορισμό του αριθμού των επιλογών/προτιμήσεων που δικαιούνται να δηλώνουν οι υποψήφιοι στο μηχανογραφικό δελτίο εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα οι υποψήφιοι αναλόγως του επιστημονικού πεδίου που έχουν ακολουθήσει δύνανται να δηλώσουν μέχρι και 250 διαφορετικά Τμήματα για να εισαχθούν. Με αποτέλεσμα για πολλούς η τελική εισαγωγή να γίνεται ρουλέτα...

Είχα ζητήσει από τον κορυφαίο Καθηγητή του MIT των ΗΠΑ Dimitris Bertsimas να αναλύσει τις επιπτώσεις της μείωσης του αριθμού των προτιμήσεων στην τελική εισαγωγή, με βάση τα δεδομένα των προτιμήσεων και τα αποτελέσματα εισαγωγής των τελευταίων τριών ετών (2019-2020, 2020-2021 και το 2021-2022 πρώτη χρονιά εφαρμογής της ΕΒE).

Η ανάλυση του κορυφαίου παγκοσμίως επιστήμονα και των συνεργατών του που αφιλοκερδώς μας πρόσφερε (τον ευχαριστώ θερμά και από εδώ δημόσια για την ανιδιοτελή προσφορά του)  έδειξε ότι αν ο αριθμός των προτιμήσεων μειωθεί στην περιοχή των 10 προτιμήσεων τότε επιτυγχάνεται βελτίωση της εισαγωγής με βάση τη σειρά προτίμησης  για περισσοτερο από το ένα τρίτο των υποψηφίων.

Με πιο απλά λόγια, όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των προτιμήσεων τόσο περισσότεροι υποψήφιοι εισέρχονται σε Τμήμα/Σχολή ψηλότερα στις προτιμήσεις τους. Επειδή όμως κάτι τέτοιο θα ήταν πιθανό να αφήσει κάποιες θέσεις κενές (όχι τόσο πολλές) που θα μπορούσαν να εισαχθούν φοιτητές που είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη από την ΕΒΕ, ήταν σκόπιμο να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα για συμπλήρωση "δεύτερου μηχανογραφικού" αποκλειστικά για τις κενές θέσεις για όσους υποψηφίους δεν είχαν εισαχθεί πουθενά με τον πρώτο γύρο επιλογής ("πρώτο μηχανογραφικό").

Πόσο σημαντικό όμως είναι να εισέρχονται οι υποψήφιοι σε Τμήματα/Σχολές ψηλότερα στις προτιμήσεις τους; Όσο σημαντικό είναι να σπουδάζουν κάτι που θέλουν περισσότερο. Πέρα από την ικανοποίηση των φοιτητών, κάτι τέτοιο θα αύξανε και τις πιθανότητες ολοκλήρωσης των σπουδών τους. Ιδιαίτερα όταν το ποσοστό εγκατάλειψης των σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια ανέρχεται πλέον περίπου στο 50% των φοιτητών (τόσος είναι ο λόγος αποφοίτων/εγγραφόμενων τα τελευταία χρόνια). Πόσο σημαντικό είναι να ολοκληρώνουν περισσότεροι νέοι τις σπουδές τους στο πανεπιστήμιο; Και πόσο καλύτερο είναι κάθε μάθημα που γίνεται στο πανεπιστήμιο, όταν οι φοιτητές που το παρακολουθούν και συμμετέχουν σε αυτό, ήθελαν πράγματι να σπουδάσουν αυτό το αντικείμενο;  

Επιπλέον, η εισαγωγή σε Τμήμα/Σχολή ψηλότερα στις προτιμήσεις θα αύξανε την ισότητα των ευκαιριών, ιδιαίτερα για τους φοιτητές που για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους δεν μπορούν να σπουδάσουν μακριά από τον τόπο κατοικίας των γονιών τους, καθώς αυξάνει την πιθανότητα να εισαχθούν στον τόπο τους. Είναι σημαντικό να μπορούν περισσότεροι νέοι να σπουδάσουν, χωρίς να επιβαρύνουν πολύ την οικογένειά τους με τα έξοδα σπουδών σε άλλη πόλη;  

Η επίσημη αιτιολόγηση του υπουργείου για την απόφαση να μην προχωρήσει στην αλλαγή αυτή είναι ότι "μετά και τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής προκύπτει ότι αυτή έχει οδηγήσει στην εισαγωγή της συντριπτικής πλειονότητας των υποψηφίων (90%) στις πρώτες προτιμήσεις τους".

Η αλήθεια είναι ότι η εφαρμογή της ΕΒΕ τα τελευταία δύο χρόνια περιόρισε τη δυνατότητα δήλωσης μεγάλου αριθμού προτιμήσεων ΜΟΝΟ για τους υποψηφίους εκείνους με χαμηλή βαθμολογία, καθώς αυτοί μπορούν να δηλώσουν μόνο τα Τμήματα/Σχολές με μικρότερη ΕΒΕ από το βαθμό τους. Αυτό είχε πράγματι ως αποτέλεσμα να αυξηθούν όσοι υποψήφιοι εισήλθαν σε Τμήματα/Σχολές στις πρώτες προτιμήσεις τους, επειδή δεν μπορούσαν να δηλώσουν άλλες.  

Αυτό όμως δεν αλλάζει το συμπέρασμα της ανάλυσης του Καθηγητή Δημήτρη Μπερτσιμά ότι μπορεί να βελτιωθεί η σειρά εισαγωγής για πάνω από το ένα τρίτο των υποψηφίων, εφόσον για το ΣΥΝΟΛΟ των υποψηφίων ο αριθμός προτιμήσεων μειωθεί γύρω στις 10. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Αγγλία, για παράδειγμα κάθε υποψήφιος δεν μπορεί να αιτηθεί περισσότερα από 6 Τμήματα στο σύνολο της χώρας.

Σημασία δεν έχουν μόνο εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιούμε αλλά και εκείνες που δεν υλοποιούμε από κάποιο αόριστο, ανεξήγητο και απροσδιόριστο φόβο. Και φυσικά σημασία έχει να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, χωρίς λαϊκισμούς, αλλά με πραγματικό ενδιαφέρον για την παιδεία, τους νέους και τις οικογένειές τους, ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους κοινωνικά.

Σχόλια (14)

Γιώργος
|

Θα ήταν ενδιαφέρων εκτός από το στατιστικό ότι το 1/3 θα πηγαινε σε σχολή με καλύτερη σειρά προτίμησης, να μας έλεγε και πόσοι θα πηγαίναν σε χειρότερη. Επίσης, αν εφαρμοζόταν το 2ο μηχανογραφικό θα αλλάζαν οι επιλογές των μαθητών όχι για να βάλουν μόνο τις σχολές που τους ενδιαφέρουν, αλλά αυτές που "πιάνουν" το οποίο ακυρώνει το αρχικό επιχείρημα...

10-12 Πανεπιστήμια
|

Είναι δυνατόν να υποστηρίζουμε ότι οι απόφοιτοι Λυκείου επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν σε *όλες* τις ομοειδείς σχολές;

Από τα στατιστικά των *επιτυχόντων* -δηλαδή, όσων έγραψαν τουλάχιστον 11-12 στις Πανελλαδικές εισιτήριες εξετάσεις διαγωνιζόμενοι για τις θέσεις στα ΑΕΙ- φαίνεται ότι με εξαίρεση την Αττική και τα μεγάλα αστικά κέντρα, δεν υπάρχει τάση μετακίνησης σε περιφέρειες εκτός οικογενειακής εστίας.

Αυτό φαίνεται και από τις λίστες που δημοσιεύουν τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης: Τα παιδιά από Αθήνα δηλώνουν κατά προτεραιότητα σχολές στην Αττική, την Πάτρα και την Κρήτη, ενώ τα παιδιά από Θεσσαλονίκη επιλέγουν σχολές στα Ιωάννινα ή τη Θράκη.

Λύση είναι ο εξορθολογισμός των σχολών μέσω της συγχώνευσης Πανεπιστημίων και η αύξηση των θέσεων σε ποιοτικά ΠΠΣ αντί να αθροίζουμε όλους τους εισακτέους - εξάλλου, η εισαγωγή στην 6η επιλογή είναι πιο πιθανό να οδηγήσει σε αποφοίτηση σε σχέση με την εισαγωγή στην 15η ή 25η επιλογή (λύση ανάγκης για τους περισσότερους).

Κακό πράγμα οι εμμονές Απόστολε...
|

Ας πούμε ότι κάποιος θέλει να περάσει στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών. Κατά τον Απόστολο, δεν έχει το δικαίωμα να δηλώσει όλες τις σχετικές σχολές, που ξεπερνούν τις 10 φυσικά στις πολυτεχνικές σχολές και τις σχολές μηχανικών. Επίσης, λόγω των ίδιων εμμονικών απόψεων, δεν μπορεί να δηλώσει παρεμφερείς σχολές, π.χ. Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

ΣυΕΠ
|

Το γεγονός και μόνο ότι ο Κος Δημητρ΄πουλος ΕΠΙΜΕΝΕΙ στην παράλογη αυτή πρόταση δείχνει ότι ΔΕΝ έχει μελετήσει τη δομή των Επιστημονικών Πεδίων και την ομαδοποίηση των σχολών.
Ενδεικτικά στο 1ο ΕΠ υπάρχουν περί τις 20 σχολές Φιλολογίας/Φιλοσοφίας/Ιστορίας.
Ένας υποψήφιος δεν μπορεί καν να δηλώσει όλες τις "πρώτες" του επιλογές...

Στο 3ο ΕΠ δηλώνοντας κάποιος τις Ιατρικές και μόνο έχει "δεσμεύσει" τις μισές του επιλογές και πάλι δεν είναι σίγουρος για τίποτα (εκτός κι αν είναι ο πρώτος των πρώτων...)

Η λίστα με τέτοιες ΤΡΕΛΕΣ περιπτώσεις μπορει να συνεχίσει...

Ο κος Δημητρόπουλος (κι ο κάθε "Κος Δημητρόπουλος") έχει "ΚΟΛΛΗΣΕΙ" στη "δική του πρόταση".
Ας μπει ένα "ξε-" μπροστά να πάμε παρακα΄τω...

Μηχανογραφικό Δελτίο με 15 έως 20 επιλογές
|

Απόφοιτοι Λυκείου με βαθμολογία πάνω από τον γενικό μέσο όρο (12-14, ανάλογα με το πεδίο και τη χρονιά) που έχουν ατασταλάξει στα ενδιαφέροντά τους συνήθως δε δηλώνουν όλες τις σχολές.

Οι αριστούχοι συνήθως εισάγονται στις πρώτες 5 σχολές που δηλώνουν, το ίδιο και όσοι επιλέγουν παραδοσιακές σχολές και έχουν βαθμολογία πάνω από 15.

Στόχος δεν μπορεί να είναι η νοοτροπία της «τυχαίας» εισαγωγής πρωτοετών -ακόμα και φοιτητών με βαθμολογία κάτω του 8!- σε Σχολές ΑΕΙ που δεν επιθυμούν πραγματικά.

Αν δοθούν στη δημοσιότητα στοιχεία με τους ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ κάθε έτους θα δούμε ότι σε πολλά τμήματα ούτε το 1/3 των αρχικών εισακτέων δεν έχει λάβει πτυχίο στα Ν+2 χρόνια.

YoLos
|

Όπως έχουμε σχολιάσει και παλαιότερα στο esos.gr, καμία ΕΒΕ και κανένα διπλό μηχανογραφικό δεν θα ήταν αναγκαία, αν υπήρχε εξορθολογισμός αριθμού εισακτέων ανά Τμήμα και αριθμού προπτυχιακών τμημάτων ΑΕΙ πανελλαδικώς (τύπου 90ς).

Αν ήθελαν με το «δεύτερο μηχανογραφικό» μόνο το «δραστικό περιορισμό αριθμού τμημάτων ΑΕΙ» τότε η προφανής και πιο εύκολη λύση θα ήταν οι «ομάδες τμημάτων ΑΕΙ» (προφανώς ομοειδών) μέσα σε κάθε Πεδίο (όπως στις δέσμες μέχρι αρχές 90ς) και επιλογή 1-2-3 ομάδων ΑΕΙ εντός του αυτού Πεδίου (και όχι τα δεύτερα μηχανογραφικά).

Έπρεπε να γίνουν ενδελεχείς κιόλας έρευνες από «κορυφαίο Καθηγητή του ΜΙΤ», για να βρεθεί το προφανέστατο «μικρότερος αριθμός προτιμήσεων, βελτίωση σειράς προτίμησης»; Αν εισάγεσαι σε ΑΕΙ, προφανώς θα είναι μεταξύ των π.χ. 1-10 λίγων επιλογών σου και μόνο, που δύνασαι να δηλώσεις! LoL Μόνο που εδώ αρχίζει και το φουλ τζογάρισμα στις (λίγες) δηλώσεις τμημάτων, το που θα εισαχθούν τελικά οι «μεσαίες βαθμολογίες» και ιδίως οι μεσαιοκαλοί βαθμοί του τρίτου κυρίως πεδίου! Γιατί η συντριπτική πλειοψηφία υποψηφίων (και η παρουσία των πανελληνίων εξετάσεων, ανέκαθεν) είναι το ποιοι θα μπουν στα 2-3 (γνωστά σε όλους) πρώτα τμήματα ανά Πεδίο.

Οι πανελλήνιες είναι ουσιαστικά ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ και ο μοναδικός σκοπός είναι η εισαγωγή στα ΑΕΙ μέσω σειράς κατάταξης βαθμολογίας και επιθυμιών μηχανογραφικού σε τμήματα με περιορισμένο αριθμό θέσεων. Τώρα για τα ποσοστά του πόσοι τελειώνουν και τι καλά αν τελειώνουν στην ώρα τους και άμα βρουν δουλειά (στην Ελλάδα) και με τι μισθό… ξέχασαν να δουν ότι αν δεν έχεις «άκρες», οι προοπτικές (ανάλογες ως πτυχιούχου πανεπιστημίου) είναι μηδαμινές. Οπότε, γιατί να διαβάζεις;

Το όποιο χαμηλό ποσοστό πτυχιούχων, οφείλεται πρώτα στην αδυναμία επιτυχούς φοίτησης γβθμιας (κάθε απολυτηριούχος λυκείου έχει μια θέση ΑΕΙ, αυτή είναι εδώ και πολλά χρόνια η αναλογία… όσα είναι τα λύκεια, τόσα πάνω-κάτω είναι και τα τμήματα ΑΕΙ) και μετά σε άλλους πιθανούς λόγους.

υ.γ.1: ο αρθρογράφος καταλήγει νομίζω στο αυτό συμπέρασμα (επιτυχίες στις πρώτες προτιμήσεις με τις λίγες προτιμήσεις τμημάτων ελέω ΕΒΕ περί των χαμηλών βαθμολογιών). Μα, αντίθετα, και οι υψηλές βαθμολογίες μπαίνουν σε τμήμα των πρώτων προτιμήσεών τους, γιατί έχουν… υψηλή βαθμολογία! (και ας δήλωσαν μετά ακόμα π.χ. 50 τμήματα)!

υ.γ.2: Στην Αγγλία υφίστανται παν-αγγλικές εξετάσεις (διαγωνισμός), όπως στη «λογική» της Ελλάδας; Δεν το έχω ακούσει ποτέ… άρα πάμε να συγκρίνουμε μη-όμοια πράγματα! (για να μη συγκρίνουμε σε δεύτερο επίπεδο και τις επαγγελματικές προοπτικές κάθε κλάδου/τμήματος σε Ελλάδα και Αγγλία και μεγαλώσει και άλλο το χάος)…

υ.γ.3: το οι επιλογές 10 ή 60 (παλιότερα) ή όλα (σύγχρονα) ανά Πεδίο στο μηχανογραφικό και αν θα είναι ένα ή δύο μηχανογραφικά… μάλλον απέχει παρασάγκας από το τι νοείται ουσιαστικά ως «μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση».

υ.γ.4: οι νέοι, ιδιαίτερα οι πιο αδύναμοι κοινωνικά, αλλά με «καλές σπουδές» έφυγαν από τη χώρα ήδη για άλλες πολιτείες, γιατί επικρατεί η κομματοκρατία, οικογενειοκρατία και εν γένει αναξιοκρατία, κ.λπ. από αυτούς με «κακές σπουδές». Οι «καλές θέσεις» δεν πάνε ποτέ στον «ΑΣΕΠ», νόμος!...

πολίτης
|

Και αν επέτρεπαν 1 μόνο προτίμηση, ο καθένας θα έμπαινε στην σχολή της πρώτης του επιλογής. Και μετά, όσοι δε μπήκαν, θα διαπίστωναν "στο δεύτερο μηχανογραφικό" ότι πλήθος θέσεων (και τμημάτων) θα ήδη είχαν καταληφθεί από υποψήφιους με χαμηλότερες μονάδες!

Πού τα εμπνεύστηκαν όλα αυτά; Στο καζίνο της Πάρνηθας ή του Λουτρακίου;

Το ξήλωμα άρχισε....
|

Και που 'σαι ακόμη. Οι εμμονές τελικά δεν είναι καλό πράμα...

Andrew
|

Ο περιορισμός των επιλογών ενέχει τον κίνδυνο υποψήφιοι με πολλά μόρια να μην μπορέσουν να δηλώσουν τμήμα που πιάνουν, αλλά θα ήταν πχ. 11ο στη σειρά. Έτσι, θα έμπαινε κάποιος άλλος που δήλωσε αυτό το τμήμα μέσα στις 10 επιλογές του, ακόμα και αν είχε λιγότερα μόρια.
Η 2η φάση του μηχανογραφικού είναι εντελώς αχρείαστη και θα δημιουργούσε επικίνδυνες ή και αναξιοκρατικές στρεβλώσεις.
Ούτως ή άλλως η ΕΒΕ κόβει αρκετές επιλογές από τους υποψηφίους. Δεν χρειαζόταν και ένας επιπλέον κόφτης.
Ευτυχώς η Υπουργός έπραξε σωστά και κατάργησε μόνιμα την δεύτερη φάση.

μπάρμπα Μήτσος
|

Καλά να πάθεις, γιατί πήγες εκεί;

Πιτσιφλής
|

Πώς να το πω να μην φανεί το αίτιο;
...
Λοιπόν, στο σχολείο είχα κάποτε τη Μαρία. Μου είχε ανεβάσει την πίεση πολλές φορές και μια μέρα μου είπε ο γιατρός:
- Προσωρινά, θεραπεία δεν υπάρχει. Διάλεξε, θυμαρακια ή καφενείο το απόγευμα;
- Καφενείο, γιατρέ μου, καφενείο!
Κι από τότε:
Ναι Μαρία μου... Ναι Μαρία μου κι ο Θεός βοηθός. Κι ευτυχώς βοήθησε
ο Θεός λίγο αργότερα και γλίτωσα!

δάσκαλος με διδακτορικό
|

ας εισηγηθεί ένας με ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ εμπειρία σε πανελληνιες εξετάσεις-πανελλαδικές κλπ κι ας μην έχει διδακτορικό ! αλλά μπαρουτοκαπνισμένος και σοβαρός. α, και ακομμάτιστος αχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα

Βασιλης
|

Δυστυχώς η κ. Υπουργός ζει στον κόσμο της....κρίμα!
Χάθηκε μια ολόκληρη τριετία να προχωρήσουν τα πράγματα μπροστά...
Ειλικρινά λυπάμαι...

Αριστεία, όχι αστεία
|

Ωχ! Τι σβουριχτή ήταν αυτή!
Γίνονται τέτοια πράγματα από τους άριστους;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ