Δήλωση Ν. Φίλη για τον αναπληρωτή εκπαιδευτικό ΕΠΑΛ

Ν. Φίλης, τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Η παραίτηση του αναπληρωτή εκπαιδευτικού του Επαγγελματικού Λυκείου φώτισε ξαφνικά ένα κόσμο που δεν θέλουμε να ξέρουμε ότι υπάρχει. Κι όμως, είναι εκεί έξω και εισβάλλει καθημερινά στο σχολείο, συχνά μάλιστα με έναν απροσδόκητα βίαιο τρόπο που μας καταπλήσσει. Αλλά το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς με το σχολείο, πώς οργανώνουμε τους υποστηρικτικούς εκπαιδευτικούς θεσμούς του με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι ένα ισχυρό αντιστύλι στις διαβρωτικές επιθέσεις που δέχεται. Πώς στηρίζουμε κάθε εκπαιδευτικό που αφιερώνεται ολόψυχα στο εκπαιδευτικό έργο, ώστε να μην οδηγηθεί τελικά στην απογοήτευση και τη ματαίωση.
Η πλούσια εμπειρία που έχει προκύψει διεθνώς σε αυτό τον κρίσιμης σημασία τομέα μας έχει εφοδιάσει με αξιόλογα συμπεράσματα.
Δεν έχει αποτέλεσμα η μεγαλύτερη αυστηρότητα, οι άνωθεν εντολές, η ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών, η μετατροπή του σχολείου σε ένα «πανοπτικόν» συνεχούς επιτήρησης και αυστηρής τιμωρίας.
Δε βελτιώνει, αντίθετα επιδεινώνει τα προβλήματα, η δημιουργία σχολείων με προνόμια και σχολείων για την πλέμπα. Αδικεί και προσβάλλει τα παιδιά η ένταξή τους σε σχολεία στερημένα από πλεονεκτήματα που η ίδια η Πολιτεία, με αποκλειστικά δική της ευθύνη τα ξεχώρισε και τα υποβάθμισε.
Λειτουργεί διαβρωτικά για το παιδαγωγικό κλίμα του σχολείου, και ειδικά του επαγγελματικού, μια στενόθωρη και αναχρονιστική αντίληψη για την αριστεία, που αποδίδει απόλυτη αξία στις σχολικές επιδόσεις σε κάποια λιγοστά μαθήματα και αγνοεί την πολυδιάστατη σημασία της ανθρώπινης προσωπικότητας, με τον πλούτο των εκφάνσεών της και με τη δυναμική των μετεξελίξεών της.
Θα χρειαστεί, κάποιες φορές, μια άμεση παρέμβαση που κινείται από την ανάγκη να αντιμετωπιστεί πάραυτα ένα σοβαρό πρόβλημα. Που θα περιλαμβάνει οπωσδήποτε την κίνηση των διαδικασιών που θα εντοπίζουν και θα τιμωρούν τους δράστες αυτών των επιθέσεων. Αλίμονο, όμως αν επικεντρώσουμε εκεί, και μόνο εκεί, την αναζήτηση της λύσης. Η λύση έγκειται στη συστηματική, μακροπρόθεσμη και εργώδη προσπάθεια να αλλάξει το συνολικό κλίμα στο σχολείο, με ένα σχέδιο παιδαγωγικά τεκμηριωμένο, που βασίζεται στην πρόληψη και όχι στην καταστολή. Με ένα σχέδιο που συνενώνει στην εκπόνησή του τη συλλογική σοφία και την κοινή βούληση όλων εκείνων των παραγόντων που συνιστούν την εκπαιδευτική κοινότητα.
Εύκολα θα πει κάποιος πως όλα αυτά είναι θεωρία, που απέχει παρασάγγες από την πράξη. Κι όμως, αυτές οι αρχές υπήρξαν οι θεμελιακές βάσεις πάνω στις οποίες σχεδιάστηκε λίγα χρόνια νωρίτερα το πρόγραμμα Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ο κόσμος της επαγγελματικής εκπαίδευσης το αγκάλιασε γιατί το ένιωσαν δικό τους δημιούργημα. Ο επιστημονικός κόσμος το στήριξε γιατί έδινε τη δυνατότητα στους ειδικούς επιστήμονες, εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους, να πλουτίσουν με τις γνώσεις και την εμπειρία τους την κοινή προσπάθεια για βελτίωση. Ο αρμόδιος εκπαιδευτικός οργανισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το βράβευσε. Η σημερινή κυβέρνηση το έβαλε στην άκρη, προχωρώντας στην κατηγοριοποίηση της εκπαίδευσης και στα ΕΠΑΛ.
Το πρόγραμμα αυτό, σε συνδυασμό με τη δημιουργία επαρκών υποστηρικτικών δομών και υπηρεσιών, με επίκεντρο τα ΠΕΚΕΣ, έδειχνε προς τη σωστή κατεύθυνση. Και παρά τις αδυναμίες του, περιέκλειε στο σχεδιασμό του τη δυναμική της συνεχούς βελτίωσης, ακριβώς επειδή προβλεπόταν η αξιολόγησή του και ο επανασχεδιασμός του από τους ίδιους εκείνους που το εφάρμοσαν στην πράξη.
Καταληκτικά: Εύκολα ρίχνουμε τα βάρη σε μια νεολαία που κρίνουμε ότι έχει χάσει το δρόμο της και δείχνει αδύναμη και με χαλαρό ηθικό υπόβαθρο, χωρίς να αναλογιζόμαστε τις ισχυρές επιδράσεις που δέχεται από το άμεσο περιβάλλον και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Ακόμα πιο εύκολα επικαλούμαστε τις ευθύνες των εκπαιδευτικών και επιστρατεύουμε αυστηρότερα συστήματα αξιολόγησης και κατάταξής τους χωρίς να εξετάζουμε τι μέσα τους παρέχουμε και με ποιες δομές διασφαλίζουμε την αποτελεσματικότητα του έργου τους.
Αλλά η σοβαρή, συστηματική και παιδαγωγικά τκμηριωμένη δουλειά είναι εκεί, μπροστά μας. Και πρέπει να εξασφαλίσουμε τους όρους για να τη συνεχίσουμε.
Σχολιάστε το άρθρο
Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.
Δημοφιλή Άρθρα
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΑΘΗΤΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΚΟΛΕΓΙΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ
- Απόφαση «βόμβα»: Παραιτούνται όλοι οι καθηγητές της Γεωπονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
- Τέταρτο αναπηρικό αμαξίδιο δώρισε η Περιβαλλοντική Ομάδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
- Στη Βουλή η τροπολογία για τα επαγγελματικά δικαιώματα γεωπόνου, δασολόγου και ιχθυολόγου
- Στη Βουλή η διάταξη "Κεραμέως" για την ίδρυση Τμήματος Ψυχολογίας στη Σχολή Επιστημών Αγωγής στο Δημοκρι...
- Ρυθμίσεις για τη συμμετοχή πανεπιστημιακών στη διοίκηση φορέων του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Ελεύθερο υλικό Μαθηματικών Λυκείου
- ΙΚΥ: Ψευδείς και δυσφημιστικές οι καταγγελίες της παραιτηθείσας Γενικής Διευθύντριας Μ. Φουντοπούλου
- Απίστευτο: Δημοσίευσαν Προγράμματα Σπουδών σε ΦΕΚ την Παρασκευή για να εφαρμοστούν το σχ. έτος 2022-2023, το οποίο λήγ...
- Διάταξη για τους τίτλους σπουδών (e-Diplomas)
- Ρυθμίσεις για τον ΔΟΑΤΑΠ
Σχόλια (24)
Στην επιστολή του ο παραιτηθείς εκπαιδευτικός κάνει λόγο ότι οι μαθητές του είπαν να μην κάνει μάθημα αλλά να τους βάλει σε όλους 12. Τουλάχιστον δεν ζήτησαν 20αρια. Τώρα, το πρόβλημα είναι ότι σε πολλές μικρές πόλεις και νησιά υπάρχει μόνο ένα ΕΠΑΛ. Εκεί ΑΚΥΡΩΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ Η ΠΟΙΝΗ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΒΑΛΛΟΝΤΟΣ γιατί που θα πάει ο μαθητής? Σε ποιο άλλα ΕΠΑΛ αφού δεν υπάρχει? Εκτός και αν διακόψει τη φοίτηση. Πώς θα λυθεί το ζήτημα αυτό?
Σε καμία χώρα της Δύσης δε δίνουν πλέον εξετάσεις οι μαθητές του Δημοτικού για να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο.
Εκείνο που ορισμένοι εμμονικά δεν κατανοούν είναι πως στον 21ο αιώνα δεν μπορούμε πλέον να θεωρούμε λύση τη «λιγότερη εκπαίδευση» ή την «εκπαίδευση για λίγους και εκλεκτούς»: Οφείλει η πολιτεία να βρεί λύση ώστε ΟΛΑ τα παιδιά έως 18 ετών να πηγαίνουν στο Σχολείο, δηλαδή Γυμνάσιο και Λύκειο ως κομμάτι της ενιαίας 12χρονης εκπαίδευσης.
@ Νικ
25 Οκτ 2022 19:28
Δεν υπάρχει ΜΑΘΗΤΙΚΗ καριέρα· το Δημόσιο Σχολείο είναι θεσμός που παρέχει το αγαθό της ΠΑΙΔΕΙΑΣ όχι επιχείρηση ή οργανισμός και το κράτος δεν έχει δικαίωμα να «απολύει» μαθητές λες και είναι «καταρτιζόμενοι» σε πρακτική άσκηση (interns).
Αναρωτηθήκατε ποτέ τι ακριβώς θα απογίνουν όσα παιδιά της φετινής Α' Δημοτικού ΔΕΝ αποφοιτήσουν από το Λύκειο την επόμενη δεκαετία ή δε σας ενδιαφέρει, αφού μάλλον δεν αφορά τη δική σας οικογένεια;
Πού θα βρουν εργασία και πώς θα πορευτούν στη ζωή τους τα επόμενα 40 χρόνια αν δεν έχουν γενική παιδεία και την ευκαιρία να καλύψουν τα κενά στα μαθήματα με ενισχυτική διδασκαλία; Τι είδους κοινωνία θα έχουμε ως αποτέλεσμα αν ένα 10-15% των μαθητών αποκλείεται από το Γενικό Λύκειο;
Στόχος της εκπαίδευσης είναι *να μειώνει όχι να αυξάνει τις κοινωνικές ανισότητες*, δηλαδή να μη ρίχνει παιδιά από προβληματικές και φτωχές οικογένειες στον Καιάδα ή στο κάτεργο, ώστε να διαιωνίζονται οι αδικίες για δεκαετίες.
( Άπαξ και δεν την περνάς να μην έχεις δικαίωμα να δώσεις τις παραπάνω εξετάσεις και τέλος η μαθητική σου καριέρα...)
Η μόνη λύση είναι εξετάσεις στην αποφοίτηση της Γ Γυμνασίου για είσοδο στα λύκεια . Ακριβώς όπως δίνουν οι απόφοιτοι δημοτικού για να μπουν στα πρότυπα Γυμνάσια . Η Βάση αποφοίτησης στο γυμνάσιο πρέπει να ανέβει στο 13 . Άπαξ και δεν την περνάς να μην έχεις δικαίωμα να δώσεις τις παραπάνω εξετάσεις και τέλος η μαθητική σου καριέρα . Αν τις περνάς να μπορείς να κάνεις τα χαρτιά σου για το Λύκειο η το ΕΠΑΛ. Κατα τη διάρκεια της φοίτησης εάν υποπέσεις σε παραπτώματα που δικαιολογούν την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος να χάνεις το δικαίωμα της φοίτησης εις αεί ! Να μένεις με το απολυτήριο του γυμνασίου στο χέρι.
Να φύγουν από τα ΕΠΑΛ οι ειδικότητες των μηχανολόγων των ηλεκτρολόγων των ψυκτικών και να δημιουργηθούν σχολές επας ή ΟΑΕΔ που να τις στεγάσουν .
Το ποσοστό των πολιτών ηλικίας 25-34 ετών στην Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αυξήθηκε από 27% το 2000 σε 48% το 2021.
Είναι πλέον το πιο κοινό επίπεδο εκπαίδευσης μεταξύ των πολιτών ηλικίας 25-34 και σύντομα θα είναι το πιο κοινό για όλους τους ενήλικες σε εργάσιμη ηλικία στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Η αύξηση είναι ιδιαίτερα εμφανής στις γυναίκες, που αποτελούν πλέον την πλειονότητα των κατόχων πτυχίου ή διδακτορικού διπλώματος (57% των πολιτών ηλικίας 25-34 σε σύγκριση με το 43% των ανδρών
Ένας σημαντικός παράγοντας για την αύξηση της παροχής Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι τα ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ που προσφέρει στην αγορά εργασίας.
Direct quote, παρακαλώ να δημοσιευθεί:
(An important driver behind the increase in tertiary attainment are the labour-market advantages that it brings.
In 2021, the average unemployment rate for individuals with tertiary attainment was 4%, whereas it was 6% for those with upper secondary attainment and 11% for those with below upper secondary attainment across OECD countries.
Likewise, full-time workers with tertiary attainment earn on average approximately 50% more than workers with upper secondary attainment and nearly twice as much as workers without upper secondary attainment.)
Μπορείτε να μας δώσετε έστω ένα ονόμα καθηγητή πανεπιστημίου ή πολιτικού που προτιμά να στείλει τα ΔΙΚΑ του ΠΑΙΔΙΑ να σπουδάσουν σε ΕΠΑΛ αντί Γενικού Λυκείου;
Θα ήταν πολύ χρήσιμο για τον διάλογο με ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ μεταξύ ισότιμων πολιτών που έχουν τα ΙΔΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ στην Παιδεία και την Εργασία..
Προς ΠΕ800
Δείτε σας παρακαλώ τα στοιχεία του ΟΟΣΑ για ανθρώπους ηλικίας *κάτω των 30* ετών.
Πηγή: Education at a Glance 2022, OECD Indicators
Στις ευρωπαϊκές χώρες μεσαίου μεγέθους όπως Δανία, Ολλανδία, Βέλγιο αλλά και χώρες που επιδιώκουν την ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών, όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία κ.α. οι νέοι πολίτες *κάτω των 30 ετών* ακολουθούν την Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι τεχνικά επαγγέλματα.
Η Ελλάδα είναι μια μικρή βαλκανική χώρα 9 εκατομμυρίων κατοίκων χωρίς παράδοση βαριάς βιομηχανίας και η ΔΥΤΙΚΗ Ευρώπη ακολουθεί εδώ και δεκαετίες πολιτική αποβιομηχάνισης, είναι συνεπώς εντελώς παράλογο να συντηρούμε εμμονικά σε τύπους εκπαίδευσης προηγούμενων δεκαετιών που δεν έχουν τίποτα να προσφέρουν στα παιδιά που θα ζήσουν και θα εργαστούν στην αυτοματοποιημένη κοινωνία του *2050* όχι του *1980*.
"Ακόμη μια φορά Φίλης και τέλειωσε η παιδεία"??? Αχ μην λέτε τέτοια και τον ψηφίσει μέχρι και η κα Κεραμέως....
"Η κατάσταση επί των ημερών σας επιδεινώθηκε" λέει ο άλλος. Προφανώς, ήταν καλύτερα να αναζητούμε καθημερινά ποιος θα απολυθεί, να ΄έχουμε διαθεσιμότητες και να ψάχνει ο καθένας σε ποιο νοσοκομείο στην άλλη άκρη της χώρα θα τον βάλουν, να έχουμε παγωμένα κλιμάκια και να παίρνει ο άλλος 8 κατοστάρικα με 15 χρόνια υπηρεσίας, εκτός φυσικά των παλιών που μια χαρά προχωρούσαν, πολύ επιδεινωμένη ήταν η κατάσταση, όντως.
Σαν τώρα θυμάμαι το 2016 που ήταν ο Φίλης υπουργός. Ήταν η πρώτη φορά μετά από κι εγώ δεν ξέρω πότε που κατά συντριπτική πλειοψηφία 11/9 ήταν αποσπασμένοι, τοποθετημένοι και βιβλία στη θέση τους!!
Για ποια πλεμπα πρόκειται; Γιατί πάντα το καταλήγει στο ταξικό; Για τους μαθητές αναφέρεται ο χαρακτηρισμός; Δεν είναι πλεμπα , μια χαρά σχολεία έχουν απλά υπάρχει ατιμωρησία και ανοχή. Πολλά λεφτά επεσαν και στα μναε και στα πρότυπα επαλ. Αν δεν διορθωθούν τα κακώς κείμενα που αναφέρει ο αναπληρωτής είναι μια τρύπα στο νερό.
και τέλειωσε η παιδεία. Γιατί κύριε Φίλη εσάς σας ενδιέφερε και σας ενδιαφέρει ο συνδικαλισμός,οι συνδικαλιστές και οι ψήφοι τους.Γι αυτό αποτύχατε.
φταις για όσα τραβά η εκπαίδευση από την κεραμέως και δεν βοηθάς !
Φίλης για πάντα. Τα ΜΝΑΕ μας μάραναν.
Κροκοδείλια δάκρυα. Φίλη επί των ημερών σου η κατάσταση στην εκπαίδευση επιδεινώθηκε.
πρεπει,θα,εμεις
-10% ΤΑ ΣΥΝΕΚ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ
«Πολυδιάστατη σημασία της ανθρώπινης προσωπικότητας, με τον πλούτο των εκφάνσεών της και με τη δυναμική των μετεξελίξεών της», όλα αυτά καλλιεργούνται στα ΕΠΑΛ στην Ελλάδα του 2023.
(για να μην έχετε απορίες πώς φτάσαμε σε αδιέξοδο)
@Κατάργηση των ΕΠΑΛ και διεύρυνση της Γενικής Παιδείας
Το πρόβλημα δεν είναι η ύπαρξη της δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλά ο τρόπος που λειτουργεί στη χώρα μας Γράφετε όμως ατεκμηρίωτα και δίνετε λανθασμένη εικόνα χωρίς να γνωρίζετε την κατάσταση στην Ευρώπη, όπου σε πολλές χώρες η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών ακολουθεί τη δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ακόμα και στη Φινλανδία του φημισμένου εκπαιδευτικού συστήματος το ποσοστό των μαθητών που ακολουθούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση (δευτεροβάθμια) είναι 68,69%, στην Αυστρία 68,80%, στην Ολλανδία 67,55%, στην Τσεχία 70,46% κλπ. Στην Ελλάδα είναι 29,09%.
Ούτε και τα ποσοστά που αναφέρετε για τους απόφοιτους τριτοβάθμιας ισχύουν αφού ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 40,3% και ενδεικτικά σε διάφορες χώρες:
Ελλάδα: 43,1%
Αυστρία: 42,4%
Γαλλία: 47,5 %
Φινλανδία: 47,3%
Τσεχία: 35,1%
Εσθονία: 46,2%
Πηγή:
Pupils enrolled in upper-secondary education by programme orientation, 2019 Eurostat [educ_uoe_enrs05] .
Population by educational attainment level, sex and age (%) - main indicators, 2020. Eurostat [edat_lfse_03]
Education and Training monitor 2020, European Commission
Δεν πάσχουμε από απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως ανεύθυνα συμπεράνατε και η διεύρυνση της Γενικής Παιδείας που ζητάτε, όπως βλέπετε οδηγεί στον αντίθετο δρόμο από τον ευρωπαϊκό.
Αλλού είναι το πρόβλημα ...
@Αχιλλέας
Ο Φίλης που "δεν έβαλε μυαλό", προτείνει κάτι διαφορετικό από αυτό που γίνεται εδώ και 40 χρόνια..... με τα γνωστά πλέον αποτελέσματα. Ουαί και αλίμονο άρα, σε όσους βάλανε-έχουν μυαλό, λέω εγώ....
η παραβατικότητα εκτοξεύτηκε με τον νόμο Γαβρόγλου που κατάργησε τις ποινές απ τους μαθητές και τις μετέφερε στους καθηγητές και ειδικότερα στους διευθυντές
Πάλι τα ίδια. Δεν αντέχω να το διαβάσω όλο.
Δεν …δεν …δεν
Και τί κομισε το κόμμα σας κ. Φίλη στην εκπαίδευση και την παιδεία; Ακόμα και σήμερα που ένας διευθυντής έκανε μήνυση στους μαθητές για την κατάληψη που έκαναν άκουσε μύδρους από τους γνωστούς μαθητοπατερες. Η κατάληψη δημοσίου κτιρίου είναι παράνομη ενέργεια -τελος. Τα όσα λέτε έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις πράξεις σας. Η δε ορολογία...πλεμπα (τη χρησιμοποιεί στο κείμενό του) με ξεπερνά.
Αυστηρές ποινές και απομάκρυνση από το σχολικό περιβάλλον. Υποχρεωτική εργασία....μίλησε και ο μέγας παιδαγωγός.....από το γραφείο
Αχ ρε Φίλη. Ακόμα μυαλό δεν έβαλες.
Η μόνη λύση είναι η *Γενική Υποχρεωτική 12χρονη Εκπαίδευση*, και ας αφήσουμε κατά μέρος τις «νέες αφετηρίες» για σχολεία τύπου ΕΠΑΛ που δεν έχουν καμία θέση στην Ευρώπη του 21ου αιώνα.
Στις προηγμένες χώρες του εξωτερικού σχεδόν το 70% των νέων είναι απόφοιτοι Πανεπιστημιακών Σχολών, ενώ στην Ελλάδα βάζουμε τους 16χρονους μαθητές να κάνουν ύλη ΙΕΚ αντί να προσφέρουμε ενισχυτική διδασκαλία σε Μαθηματικά, Λογοτεχνία, Φυσική, Ιστορία, Ξένες Γλώσσες, Καλλιτεχνικά και Αθλητισμό.
https://www.esos.gr/arthra/78779/tomeis-kai-eidikotites-ana-epal-gia-epo...
Ενδεικτικές ειδικότητες των ΕΠΑΛ το έτος 2023: Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού, Κομμωτικής Τέχνης, Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού, Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων, Τεχνικός Οχημάτων κοκ.