ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Α. Σαμαράς: Η ουσιαστική συζήτηση για την Παιδεία δεν έχει αρχίσει ακόμα

“Ο απόφοιτος δημοτικού του σχολείου της γειτονιάς πριν από 40 χρόνια ήξερε πολύ περισσότερα από πολλούς αποφοίτους λυκείου σήμερα”
Δημοσίευση: 09/12/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

"Η ουσιαστική συζήτηση για την Παιδεία δεν έχει αρχίσει ακόμα. Κι αν δεν την τολμήσουμε κάποτε, όλα τα άλλα είναι μάταια… "

Τη δήλωση αυτή έκανε ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς , κατά την ομιλία του στην εκδήλωση του ιδρύματός του «Αντώνης Σαμαράς», και σημeίωσε τα εξής:

  •  Σημαντικά βήματα και πρωτοβουλίες για την βελτίωση της παρεχόμενης Παιδείας έχουν γίνει από την τρέχουσα πολιτική ηγεσία. Αλλά, δεν μιλώ γι αυτό! Προσέξτε, Το Σύνταγμά μας, στο άρθρο 16 παράγραφος 2 προβλέπει σαφώς και ρητά πως η Παιδεία έχει σκοπό ” την ηθική, πνευματική και επαγγελματική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης τους”!
  • Αυτά λέει το Σύνταγμά μας… Μια ερώτηση μόνο: Βλέπουμε κάτι τέτοιο;
  • “Η μήπως μετά από κάθε “μεταρρύθμιση” όλο και κάτι χάνεται; Χάνεται κάτι από την εθνική συνείδηση, χάνεται κάτι από τη θρησκευτική παράδοση, κάτι από τα ηθικά προτάγματα και την πνευματικότητα;”
  • Χάνεται λίγη Ιστορία, χάνεται λίγη εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας, χάνεται κάτι από τη μαθηματική παιδεία…; Χάνεται η αναζήτηση Νοήματος και η κριτική σκέψη; Σίγουρα χάνεται! Υπάρχει πρόβλημα! Και αναφέρομαι διαχρονικά. Σε μακροχρόνιες παθήσεις της Παιδείας μας. Όπως είπε η καθηγήτρια Μαρία Ευθυμίου, “Ο απόφοιτος δημοτικού του σχολείου της γειτονιάς πριν από 40 χρόνια ήξερε πολύ περισσότερα από πολλούς αποφοίτους λυκείου σήμερα”. Τρομακτική διαπίστωση! Φοβάμαι, και απολύτως αληθινή.
  • Ας κοιταχτούμε όλοι στον καθρέφτη κι ας αναρωτηθούμε γιατί. Η ουσιαστική συζήτηση για την Παιδεία δεν έχει αρχίσει ακόμα. Κι αν δεν την τολμήσουμε κάποτε, όλα τα άλλα είναι μάταια

Σχόλια (17)

 
Δισκοβόλος
12 Δεκ 2022 00:09

@ΠΕ 70
Αγαπητέ φίλε, είναι έτσι όπως το φαντάζεσαι. Πράγματι εκείνη την εποχή ήταν πολύ ευνοϊκότερες οι συνθήκες για μόνιμο διορισμό. Μιλώ για τις αρχές της δεκαετίας του '80, πριν αρχίσει να παραφουσκώνει η επετηρίδα και φτάσει σε αδιέξοδο.
Εγώ λοιπόν στάθηκα ιδιαίτερα τυχερός χάρις στην ειδικότητά μου, η οποία ήταν περιζήτητη τότε. Απολύθηκα από το στρατό τον Απρίλη του 1983 και διορίστηκα τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς!!! Βέβαια αυτό έγινε, επειδή διάλεξα την κατηγορία της τεχνικής εκπαίδευσης που τότε αποτελούσε εντελώς ανεξάρτητη διεύθυνση από την αντίστοιχη της γενικής παιδείας, αλλά είχε επείγουσες ανάγκες σε γενικές ειδικότητες σαν τη δική μου, οπότε υπήρχε το κίνητρο του εκτός επετηρίδας διορισμού και γιαυτό την επέλεξα και δε βγήκα φυσικά ζημιωμένος! Δυο χρόνια αργότερα άλλωστε οι δυο ανεξάρτητοι αυτοί χώροι ενοποιήθηκαν με το νόμο 1566/1985 κι έτσι εύκολα βρέθηκα λίγο αργότερα στη γενική εκπαίδευση.
Φαντάσου όμως το εξής εντυπωσιακό: Μόλις διορίστηκα στην τεχνική εκπαίδευση, 25χρονο ακόμα παλικαράκι, σχεδόν συνομήλικος με κάποιους μαθητές μου, μου ζητήθηκε να αναλάβω και θέση διευθυντή στο επαγγελματικό λύκειο ελλείψει άλλου πτυχιούχου ΑΕΙ!!! Δεν το ήθελα, αλλά πιέστηκα λίγο και τελικά το τόλμησα! Ήταν μια πολύ δύσκολη εμπειρία αυτή και λόγω παντελούς άγνοιάς μου στα διοικητικά και λόγω ειδικών συνθηκών του σχολείου και φυσικά λόγω της εύλογης αμηχανίας μου απέναντι σε πολύ μεγαλύτερούς μου εκπαιδευτικούς των τεχνικών ειδικοτήτων. Μια χρονιά το άντεξα κι ύστερα, όταν ήρθαν κι άλλοι πτυχιούχοι, αποσύρθηκα και περιορίστηκα στη φυσική μου θέση, δηλαδή στο ρόλο του απλού εκπαιδευτικού...

 
ΠΕ 70
11 Δεκ 2022 10:14

@Δισκοβόλος
Ειστε πολύ αγαπητός συνάδελφος εδώ στο esos και εξαιρετικά συμπαθής γιατί μιλάτε για τη ζωή σας ,αναφέρετε γεγονότα και αυτό μας αρέσει . Κάτω από το όνομα Δισκοβόλος ξέρω ότι ακολουθεί παντα κάτι πολύ ενδιαφέρον που αξίζει σίγουρα να διαβάσω.!
Ποσα χρόνια πέρασαν αφού τελειώσατε τη φιλοσοφική για να εργαστείτε σε σχολείο ως φιλόλογος; Σίγουρα θα ήταν καλύτερα τα πράγματα σε ο,τι αφορά τους διορισμούς εκπαιδευτικών τότε.
Έχουμε βέβαια την Κεραμέως που καμαρώνει κιόλας ότι κάνει διορισμούς αλλά την αλήθεια την ξέρουμε ποια είναι….

 
Δισκοβόλος
10 Δεκ 2022 14:48

@Πλατάρος
Υπάρχουν πολλά σημεία του σχολίου σου που με βρίσκουν σύμφωνο, εκτός από την ακροτελεύτια διαπίστωση, ότι δηλαδή οι μαθητές σήμερα "νομίζουν ότι έχουν την γνώση, ενώ δεν έχουν τίποτα..."! Αυτόν το μηδενισμό τον βρίσκω τουλάχιστον υπερβολικό, ειδικά αν υποκρύπτει κάποιου είδους σύγκριση με τους μαθητές του παλιού καιρού.
Η δική μου λοιπόν αίσθηση, συγκρίνοντας έναν άριστο μαθητή της δεκαετίας του '70 με έναν σημερινό, είναι ότι ο σημερινός κατά κανόνα υπερέχει, γιατί έχει πληρέστερη και κυρίως βαθύτερη γνώση του αντικειμένου σε βαθμό που ενίοτε να μπορεί να αντιπαρατεθεί ακόμη και με τον εκπαιδευτικό, ενώ εκείνα τα χρόνια το πολύ πολύ να γνώριζε άριστα γραμματική και συντακτικό (ή αντίστοιχα στοιχεία άλλων γνωστικών πεδίων), αλλά δεν ήταν σε θέση να εμβαθύνει στην ουσία ενός κειμένου, γιατί απλούστατα αυτό δεν του το μάθαιναν ποτέ (ή ακόμα χειρότερα: Δεν του επέτρεπαν να έχει τέτοιες ανησυχίες!)!
Το ίδιο άλλωστε ισχύει και στη σύγκριση των εκπαιδευτικών εκείνης της γενιάς με τη σημερινή. Θυμάμαι πόσο θαύμαζα τους φιλολόγους μου που ήξεραν από στήθους κείμενα ολόκληρα, γνώριζαν τους αρχικούς χρόνους όλων των ανώμαλων ρημάτων και κάθε απίθανο κανόνα του συντακτικού, χρησιμοποιούσαν άριστα την πολυτονική γραφή και την καθαρεύουσα γλώσσα, αλλά εκ των υστέρων κατάλαβα ότι δεν είχαν ιδέα από το νοηματικό περιεχόμενο ενός "Επιτάφιου" ή μιας "Αντιγόνης"! Σήμερα όμως ακριβώς σ' αυτό το σημείο (και ορθώς βέβαια) επικεντρώνεται η διδασκαλία, οπότε ένας ευσυνείδητος σημερινός φιλόλογος έχει πολύ μεγαλύτερο φορτίο προετοιμασίας και απίστευτα μεγαλύτερη δυσκολία διδασκαλίας απ' ό,τι εκείνος ο γραφικός και επιδερμικός φιλόλογος του παλιού καιρού (όσο ευσυνείδητος κι αν ήταν) που δε χρειαζόταν ν' ανοίξει καν βιβλίο, γιατί τα ήξερε όλα όσα χρειαζόταν απέξω κι ανακατωτά κι επομένως δεν απείχε και πολύ από τη σπαρταριστή εικόνα του Διονύση Παπαγιαννόπουλου που κυνηγούσε τη μαθήτρια για τη μετάφραση (που για κάποιον ακατανόητο λόγο απαγορευόταν αυστηρά τότε) στην ταινία του Σακελλάριου "Χτυποκάρδια στο θρανίο"! Κάθε φορά λοιπόν που προσπαθώ να φανταστώ ένα φιλόλογο του παλιού καιρού να μπαίνει σήμερα σε μια τάξη λυκείου να κάνει μάθημα εφαρμόζοντας όλες τις προδιαγραφές που τώρα ισχύουν, χαμογελώ με κατανόηση, γιατί ξέρω καλά ότι ο κακομοίρης θα φύγει από την τάξη πανικόβλητος!
Έχω άλλωστε και προσωπικές εμπειρίες όχι και τόσο ευχάριστες από τη μαθητική μου θητεία στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '70 στο 3ο Γυμνάσιο (εξατάξιο τότε) της Λάρισας. Αν και είχα περάσει πρώτος στις εξετάσεις για την εισαγωγή μου στο γυμνάσιο, όχι απλά δε νοιάστηκε κανείς να μου δώσει το απουσιολόγιο (το πήρε ο γιος ενός μαγαλοδικηγόρου), αλλά ακόμη και στη βαθμολογία των διμήνων οι καθηγητές με αδικούσαν συστηματικά, γιατί ποτέ δε μου έδιναν σημασία ως χωριατόπαιδο και βαθμολογούσαν με ...κοινωνικά κριτήρια! Κι όταν στην 5η τάξη τόλμησε (τόλμη ήταν τότε κάτι τέτοιο) να πάει η μητέρα μου να ρωτήσει το φιλόλογο "πώς τα πάει ο γιος μου στα μαθήματα", μου έχει μείνει ανεξίτηλη η απάντησή του: "Καλούτσικος είναι, αλλά δε θα τον κάνουμε και φιλόλογο"!!! Την επόμενη χρονιά (1976) μπήκα 4ος στη φιλοσοφική Θεσσαλονίκης...

 
Β.Η.
10 Δεκ 2022 13:47

Υπερβολές!!!Το πρόβλημα είναι η εξωπραγματική ύλη!!! Εστιάστε στα βασικά για να μείνει κάτι στα παιδιά!!! Less is more!!!

 
Πλατάρος Γιάννης
09 Δεκ 2022 21:52

50 χρόνια ασχολούμαι με το τι ΔΕΝ ξέρουν οι απόφοιτοι Δημοτικού Γυμνασίου, Λυκείου και ΑΕΙ...
Κάνω πειράματα και μετρήσεις ευκαιριακά...
Συνεχώς μετρώ και αποτιμώ τα νοητικά ελλείμματα τα γνωστικά κενά και κυρίως το φαινόμενο της βλακείας , ψεκ κτλ
Η απάντηση στην κοινή διατύπωση της Ευθυμίου που υιοθέτησε ο Σαμαράς, υπάρχει και λέει ότι τότε υπήρχαν φίλτρα , εξετάσεις γραπτές Ε και ΣΤ τάξει δημοτικού , απολυτήριες , εισαγωγικές, χάσιμο τάξης , επανάληψη τάξης, επανεπανάληψη τάξης, εγκατάλειψη Σχολείου, παιδιά κρυμμένα που δεν περνούσαν έξω από το Σχολείο.
Στην τελευταία τάξη του Λυκείου έφτανε ένα 15%-20% της Α΄Δημοτικού. (Η στατιστική από Φωτογραφίες)
Η υποβάθμιση της αυταξίας της γνώσης από τους νεόπλουτους μικροαστούς και αστούς, είναι ένας δεύτερος λόγος.
Η ανεργία των πτυχιούχων ένας άλλος λόγος
Υπάρχουν και καμιά εκατοστή άλλοι λόγοι ήσσονος σημασίας.
Δεν ικανοποιούμαι παρ όλα ταύτα...
Η επέλαση του διαδικτύου πάει τα βιβλία σε δεύτερο επίπεδο....
Η υποβάθμιση της γνώσης , ο χρόνος ημιζωής της χρήσιμης γνώσης μικραίνει συνεχώς....
Η αξίες και οι βασικές γνώσεις όμως δεν έχουν χρόνο ημιζωής. Η κατάκτηση κριτικής ικανότητας και Λογικής ας πούμε....
Σε όλη την εκπαίδευση συγχέεται το ερώτημα «γιατί» με το «πώς»
Ρωτάς το γιατί, απαντούν στο πώς....
νομίζουν ότι έχουν την γνώση, ενώ δεν έχουν τίποτα...
Μέχρι εδώ...

 
bob mastoras
09 Δεκ 2022 20:41

@Polar Fish
Πριν 40 χρόνια δάσκαλοι ήταν απόφοιτοι 2ετών παιδαγωγικών ακαδημιών. Στις μέρες μας είναι απόφοιτοι 4ετών σπουδών σε πανεπιστήμιο. Δύσκολο να πήγαν πίσω τα πράγματα.

 
Τ΄άκης
09 Δεκ 2022 15:38

Συμφωνώ ότι τα άμφια του ιερέα μάλλον καλύτερα τα γνωρίζαμε πριν 40 χρόνια, καθώς και την ιστορία του Βυζαντίου και της αρχαιότητας. Επίσης πόσο τα ιστορικά βιβλία έχουν βοηθήσει να υπάρχει προσέγγιση των λαών, σε μια περιοχή με τόσες διαφορές και όπου το εισόδημα παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα στην Ευρώπη; Ποιοι έχουν ευθύνη για το ότι δεν προχωράει τίποτα τελικά.

 
Δισκοβόλος
09 Δεκ 2022 14:49

Οι γνωστές ανούσιες κορώνες των άσχετων πολιτικών και ειδικά του συγκεκριμένου που διετέλεσε άλλωστε πρωθυπουργός με υπουργό παιδείας τον αλήστου μνήμης Αρβανιτόπουλο, τον χειρότερο (εξαιρουμένης φυσικά της Κεραμέως) υπουργό παιδείας της μεταπολιτευτικής περιόδου!
Ο κάθε Σαμαράς κουβαλάει το αμαρτωλό παρελθόν του, γιατί κι αυτός και τόσοι άλλοι που εκ των υστέρων κόπτονται για την παιδεία μας, είναι οι ίδιοι που μεθοδικά φρόντισαν να την υπονομεύσουν και να την οδηγήσουν στην απαξίωση, είτε με τη συνεχή υποχρηματοδότησή της, είτε με τη συστηματική υπονόμευση του κύρους και της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών.
Λοιπόν, δεν έχει την παραμικρή αξία η ψεύτικη αγωνία του κάθε Σαμαρά για την παιδεία μας. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να ολοκληρώσουν την καταστροφή, ώστε πάνω στα ερείπια να χτίσουν ένα νέο φαντεζί οικοδόμημα, όπου πλέον το σχολείο θα λειτουργεί ως επιχείρηση και θα διοικείται από manager. Αυτό το εφιαλτικό σενάριο έχει στο μυαλό του και ο συγκεκριμένος κύριος κι ας κλαψουρίζει ως κροκόδειλος πάνω στα δικά του χαλάσματα...

 
Polar_Fish
09 Δεκ 2022 14:36

Η μονομέρια εχει να κάνει με τις δεξιοτητες των δασκάλων και τη διαρθωση της υλης. Για να αξιολογησεις μια βαθμιδα εκπαίδευσης πρέπει να καθορίσεις τους μαθησιακους στόχους.

 
@ Polar_Fish
09 Δεκ 2022 13:55

τι εννοείς; τι χρειάζεται ο δάσκαλος να διδάξει; κοινωνιολογίες ή 10 χρόνια σπουδές; έχεις δει τα άθλια βιβλία και τις γραμμές παιδαγωγικά που ακολουθούν; τα βιωματικά και άλλα παιχνιδάκια και δεν ασχολειται κανείς με αντιγραφή, μελέτη κλπ ; τα επικοινωνιακά πλαίσια τους μάραναν και στο δημοτικό; ποια μονομέρεια βλέπεις ; παντού αστοχία . και ήσσων προσπάθεια και ασυνάρτητη ύλη. δεν ξέρουμε ΤΙ θέλουμε να ξέρουν και να κάνουν οι απόφοιτοι δημοτικού , δεν ελέγχουμε από τη Α' δημοτικοί ποια παιδιά υστερούν και ΑΥΤΑ να έχουν παράλληλη στήριξη (για 2-3 μήνες και θα φτάσουν σύντομα τα άλλα , πόση διαφοροποίηση να κάνει ένας εκπαιδευτικός σε μια τάξη; έχει κανείς από ΙΕΠ ή καθηγητής που υπογράφει συγγραμμα μπει σε τάξη 1-2 χρόνια;;;;;; απορώ δηλαδή)

 
ΓΚ
09 Δεκ 2022 13:52

Όπως είπε η καθηγήτρια Μαρία Ευθυμίου, “Ο απόφοιτος δημοτικού του σχολείου της γειτονιάς πριν από 40 χρόνια ήξερε πολύ περισσότερα από πολλούς αποφοίτους λυκείου σήμερα”. Τρομακτική διαπίστωση! Φοβάμαι, και απολύτως αληθινή.
Ανατωτιέμαι άραγε σε τι κοινό απευθύνεται;
Δηλαδή, ΟΚ. Εστω ότι όντως ήταν έτσι, ποιες ήταν οι κύριες πολιτικές δυνάμεις του τόπου τότε; ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.
Εκεί δεν έκανε κάτι το μαγαζί; Α ναι, προώθησε την ιδιωτική εκπαίδευση (όχι ότι αυτό είναι ιδιαίτερα κακό) έχοντας ως αποτέλεσμα να επιβάλλεται το φροντιστήριο ή τα ιδιαίτερα στους υποψήφιους/ες των πανελληνίων..
Συνεπώς, την υποτίμηση των δημόσιων σχολείων!

 
Πιτσιφλής
09 Δεκ 2022 13:33

Μερικοί δεν διαβάζετε με προσοχή και ανησυχώ.
Έρχεται και η αξιολόγηση...

 
Polar_Fish
09 Δεκ 2022 13:00

@Πιτσιφλής
Tι εννοείται διάλογος? Πέρα από το τι λέει το Συνταγμα του 1975 το οποιο γράφτηκε πριν 50 χρόνια υπάρχει μια πραγματικότητα. Δεν ειναι ολα στη ζωή γλώσσα και μαθηματικά. Απουσιάζουν οι φυσικές επιστήμες. Το Δημοτικό ειναι μια περίοδος οπου η γνώση είναι και η ανάπτυξη διαίσθησης. Το Δημοτικό σημαίνει οτι το παιδι πρέπει να ανακαλύψει τις δεξιότητές του. Το Δημοτικό σημαίνει ξέρω τη βασικη ιστορία του τόπου μου και των γειτόνων μου. Το Δημοτικό σημαίνει οτι ξέρω τι πρεσβεύει η θρησκεία μου και ποια ειναι τα βασικά στοιχεία της Βιβλου. Δημοτικό σημαίνει αποκτώ τη βασική γνώση ως πολιτης δεν σημαίνει ενα ακομα βημα για τις πανελληνιες. Το προβλημα στην παιδεία ειναι η πανελλήνιες.

 
Polar_Fish
09 Δεκ 2022 12:06

H απάντηση ειναι πολυ απλή. Η δομή της εκπαίδευσης στο Δημοτικό έχει αλλάξει και ειναι πιο μονομερής. Κοιτάξτε ποιό είναι το γνωστικό επίπεδο των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης, κοιτάξτε το
πρόγραμμα σπουδών τους.

 
ΔΕΠ
09 Δεκ 2022 12:00

Απύθμενο θράσος. Στα 40 χρόνια που αναφέρεται η ΝΔ (και ο ίδιος) κυβερνάνε πάνω από τα μισά. Καιρός να φύγει από το προσκήνιο.

 
@Πιτσιφλής
09 Δεκ 2022 11:30

δε μας αφήνεις ρε αδερφέ με την "μεταρρύθμιση" της Διαμαντοπούλου πρωί πρωί.

 
Πιτσιφλής
09 Δεκ 2022 10:49

Αρκετά απ' αυτά είναι μια καλή βάση για έναν διάλογο, αρκεί να θέλουμε όλοι να είναι γόνιμος και ειλικρινής. 'Ομως πώς είναι εύκολο να δεχτείς την καλή διάθεση του ομιλητή, όταν αυτός ο ίδιος φρόντισε να μην υλοποιηθεί η μεταρρύθμιση της υπουργού κυρίας Διαμαντοπούλου - υπάρχει σχετικό άρθρο της στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ - που είχε ευρεία αποδοχή στο Κοινοβούλιο εκείνη την εποχή;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.