ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ

Σχολική βία: Την Παρασκευή στο υπουργικό Συμβούλιο η παρουσίαση του νομοσχεδίου από την υπουργό Παιδείας

Λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την κατάθεση ανώνυμων καταγγελιών για περιστατικά σχολικής βίας
Δημοσίευση: 24/01/2023
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το νέο Σχέδιο Νόμου  για τη σχολική βία το οποίο   θα δίνει δυνατότητα για ανώνυμες καταγγελίες, θα παρουσιάσει  η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως , την Παρασκευή, στο υπουργικό Συμβούλιο.

Θα ακολουθήσει δημόσια διαβούλευση στο opengov για δυο εβδομάδες και στη συνέχεια θα κατατεθεί, προς ψήφιση, στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις που αφορούν περαιτέρω πρωτοβουλίες με κεντρικό   στόχο η εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές-εκπαιδευτικοί- γονείς) να μιλούν περισσότερο  για το πρόβλημα της σχολικής που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε έξαρση.

Έναν από τους κεντρικούς άξονες που περιλαμβάνει το Σχέδιο Νόμου είναι η δημιουργία και λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας  για την κατάθεση ανώνυμων  καταγγελιών  για περιστατικά σχολικής βίας.

Την ενεργοποίηση του "εργαλείου" της ανώνυμης καταγγελίας από τους εκπαιδευτικούς και αλλαγές στο ¨ποινολόγιο των μαθητών προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως , απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του esos,στην τελευταία  Συνέντευξη Τύπου.

Για τη σχολική βία  η Ν. Κεραμέως είπε ότι δρομολογείται οριζόντια κυβερνητική παρέμβαση και  σε ερώτηση πως προστατεύσετε εκπαιδευτικούς  που "φοβούνται" να καταγγείλουν, ανακοίνωσε:

"Επιμένουνε στην ασφάλεια της εκπαιδευτικής κοινότητας να κάνουν   καταγγελίες  περιστατικών ανώνυμα. Αυτό είναι κάτι που το εξετάζουμε , προκειμένου  να δώσουμε περισσότερα εργαλεία στο  στην εκπαιδευτική κοινότητα για να παρακινηθεί να μιλήσει".

esos: Που  θα κάνει ο εκπαιδευτικός αυτή την ανώνυμη  καταγγελία;

Ν. Κεραμέως: Προτρέχετε . Γι αυτό μίλησα για μια οριζόντια κυβερνητική πρωτοβουλία

Σε άλλη ερώτηση του esos εάν στις προθέσεις της Κυβέρνησης είναι να γίνει πιο αυστηρό το ¨ποινολόγιο" των μαθητών η υπουργός Παιδείας δήλωσε: "Εχουμε δεχθεί εισήγηση για  μια μεγαλύτερη "βεντάλια"  παιδαγωγικών μέτρων, η οποία  είναι υπό εξέταση".

Πλαίσιο κανόνων λειτουργίας των σχολείων

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το τελευταίο διάστημα  η νομική ομάδα της υπουργού Παιδείας έχει περάσει από  "ακτινογραφία" τους  κανόνες λειτουργίας των σχολείων της Ευρώπης, προκειμένου να διαμορφώσει το νέο νομικό πλαίσιο λειτουργίας των ελληνικών Σχολείων.

Το νέο νομικό πλαίσιο θα   περιέχει "αυστηρούς" και συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας των σχολείων , οι οποίοι θα έχουν τρεις αποδέκτες:

  • εκπαιδευτικούς
  • μαθητές
  • γονείς.

Η κατεύθυνση στην οποία κινείται η νομική ομάδα της υπουργού είναι να ξεκαθαριστούν με συγκεκριμένες και σαφείς διατυπώσεις, οι υποχρεώσεις των μαθητών και εκπαιδευτικών.

Η κατεύθυνση στην οποία κινείται η νομική ομάδα της υπουργού είναι να ξεκαθαριστούν με συγκεκριμένες και σαφείς διατυπώσεις, οι υποχρεώσεις των μαθητών και εκπαιδευτικών.

Στο σχέδιο που ετοιμάζεται, το "ποινολόγιο" των μαθητών  "βαφτίζεται" ως "παιδαγωγικά μέτρα" , τα οποία κατηγοριοποιούνται, ανάλογα με τις παραβάσεις των μαθητών.

"Ποινολόγιο" μαθητών: Τι ισχύει σήμερα;

Το "ποινολόγιο"  (παιδαγωγικά μέτρα χαρακτηρίζονται από το υπ. Παιδείας), το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων  για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς μαθητών, προβλέπει:

  •             προφορική παρατήρηση,
  •             επίπληξη,
  •             αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας,
  •             αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών,
  •             αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Πότε επιβάλλεται το παραπάνω "ποινολόγιο"

Η αποβολή μιας ή δύο ημερών  επιβάλλεται εφόσον κρίνεται ότι τα παιδαγωγικά μέτρα (  προφορική παρατήρηση και επίπληξη),που έχουν προηγουμένως ήδη εφαρμοστεί δεν έχουν φέρει αλλαγή της στάσης του/της μαθητή/τριας ή αν πρόκειται για σοβαρή παρέκκλιση, έστω και μεμονωμένη.

Η "ποινή" της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται μόνο αν, επιπλέον των ανωτέρω, κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.

Οι ¨ποινές" (παιδαγωγικά μέτρα)  αξιοποιούνται από τη σχολική μονάδα ως εξής:

Α.  Κάθε διδάσκων/ουσα καθηγητής/τρια μπορεί να αξιοποιήσει τα παιδαγωγικά μέτρα:

α) προφορική παρατήρηση,

β) επίπληξη.

Β.  Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου μπορεί να  δώσει στον μαθητή μόνο μια ημέρα αποβολή ή  να κάνει

α) προφορική παρατήρηση,και

β) επίπληξη,

Γ.  Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών μπορεί να  δώσει στον μαθητή από μία έως  δύο ημέρες αποβολή ή εναλλακτικά να προβεί σε προφορική παρατήρηση και επίπληξη.

Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος μπορεί να την επιβάλει μόνο ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών με απόφαση στην οποία πρέπει να αιτιολογείται ειδικά ο λόγος για τον οποίο κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Κ.Ε.Σ.Υ. εφόσον ο/η μαθητής/τρια έχει αξιολογηθεί ή, σε διαφορετική περίπτωση, του υπεύθυνου παιδαγωγικής ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας.

Μόνο για το τρέχον έτος η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος-Μετά μπορεί να επιστρέψει ο μαθητής: Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει για το σχολικό έτος εντός του οποίου λήφθηκε, και από το επόμενο σχολικό έτος, ο/η μαθητής/ τρια έχει δικαίωμα να επανέλθει στο σχολείο με τη διαδικασία της μετεγγραφής.

Η διαδικασία  αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος: Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η εξής:

Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνεται εγγράφως ο/η κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών.

Στην έγγραφη ενημέρωση αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την επιβολή του.

Ο/η μαθητής αν είναι ενήλικος/η ή ο/η κηδεμόνας του, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση καθώς και αντίγραφο της αξιολόγησης του Κ.Ε.Σ.Υ. ή της γνώμης του υπεύθυνου παιδαγωγικής ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας.

Δικαίωμα να παρίστανται στη συνεδρίαση των διδασκόντων: Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματος του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, οι οποίοι αποχωρούν στο σύνολο τους την ώρα της ψηφοφορίας.

Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ ουσών συντάσσεται πρακτικό από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου και στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης.

Καταχωρίζονται στα πρακτικά οι γνώμες: Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών αλλά στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν.

Αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν: Δεν επιτρέπεται η λευκή ψήφος, η δήλωση «παρών» ή η αδικαιολόγητη αποχή. Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του τελευταίου κατά σειρά παιδαγωγικού μέτρου.

Η αλλαγή    σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια: Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια, ώστε να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία του ληφθέντος παιδαγωγικού μέτρου και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του/ της μαθητή/τριας.

Ποιος επιλέγει το σχολείο: Ο/Η Διευθυντής/ντρια Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος.

Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην περιοχή.

Οι μαθητές που αποβάλλονται παραμένουν στο σχολείο και απασχολούνται

Οι μαθητές/τριες που αποβάλλονται παραμένουν τις ημέρες της αποβολής στο σχολείο, οι ώρες απουσίας τους από την τάξη καταχωρίζονται και απασχολούνται με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου.

Η μορφή της απασχόλησης εντός του σχολείου καθορίζεται από το όργανο που αποφάσισε το συγκεκριμένο παιδαγωγικό μέτρο.

Τι γίνεται εάν ο μαθητής παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος

Εάν μαθητής/τρια παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος, είναι δυνατόν να του/της επιβληθεί προφορική παρατήρηση και να απομακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται με την ευθύνη του/της  Διευθυντή/ντριας του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία.

Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις απομακρύνσεις από τον/την ίδιο/α διδάσκοντα/ουσα ή πέντε συνολικά, το Συμβούλιο του Τμήματος εξετάζει τους ενδεδειγμένους χειρισμούς. 

Σχόλια (6)

 
@ Ηλιοφάνεια
24 Ιαν 2023 21:08

Αν ένας καθηγητής δεν συμπληρώνει το ωράριο του σε ένα σχολείο τι πρέπει να γίνει;
Αν, ας υποθέσουμε, σε ένα σχολείο υπάρχουν 6 ώρες στο μάθημα των Γαλλικών τι προτείνεις;
α. Ένας καθηγητής να κάνει 6 ώρες και μετά να κάνει «άλλες εργασίες»;
β. Να «μεταταχτεί» κάπου αλλού και να διοριστεί ένας ωρομίσθιος;
γ. Να πληρώνεται για 20 ώρες και να δουλεύει 6;
Κάνε μια πρόταση, την διαπίστωση την κάνουν όλοι.

 
Απρόβλεπτη
24 Ιαν 2023 14:40

Ανώνυμες καταγγελίες και επώνυμες αναφορές . Γνωστή τακτική.

 
Ηλιοφάνεια
24 Ιαν 2023 12:05

Με καθηγητές που κάνουν μάθημα σε δύο και τρία σχολεία και με πολλές εξωδιδακτικές εργασίες είναι αδύνατο να εφαρμοστούν όλα όσα ονειρεύεται η μαντάμ Ονειρεσέως.

 
δημόσια διαβούλευση
24 Ιαν 2023 09:25

φερετζές δημοκρατικότητας , σχόλια στα σκουπίδια . θα σας ψηφίσουμε

 
Φοβερος ο φωτογράφος
24 Ιαν 2023 09:06

που έπιασε ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ !

περιμένουμε πώς και πώς το ΣΩΤΗΡΙΟΝ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΝ . μα όλα ο μητσοτάκης θα τα λύσει;;;;;; ισόβιος αρχηγός ! θα τον ψηφίσουμε

 
Πολίτης Ν
24 Ιαν 2023 08:40

Να φανταστούμε ότι και το πρόβλημα της σχολικής βίας θα το λύσουν οι διευθυντές. Ειδικά με τις ανώνυμες καταγγελίες που ο καθείς θα γράφει ότι θέλει.

Αφού πρώτα ολοκληρώσουν τη διδασκαλία τους, κάνουν την ατέλειωτη γραφειοκρατία, βρουν λύσεις για τους καθηγητές που λείπουν, ασχοληθούν με τα σοβαρά προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, επικοινωνήσουν με τον Δήμο, μιλήσουν με μαθητές και με γονείς, λύσουν προβλήματα του συλλόγου των καθηγητών, ασχοληθούν με μαθητές με ειδικές ανάγκες, κάνουν ειδικές "δράσεις" και προγράμματα κλπ. κλπ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ