Τα τμήματα Μαθηματικών για το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας

Ζητούν άμεσα την κατάργηση του άρθρου 99 του Ν. 4957/2022

02/03/2023

Ενημερώθηκε: 02/03/2023, 22:36

Άκουσε το άρθρο

Οι Πρόεδροι των  Τμημάτων Μαθηματικών ,με ψήφισμά τους, υποστηρίζουν ομόφωνα ότι τα ήδη εντεταγμένα στο υφιστάμενο και πιστοποιημένο πρόγραμμα σπουδών μαθήματα του εκάστοτε Τμήματος πρέπει να συνεείζουν να αναγνωρίζονται ως επαρκή για την απόκτηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, και ζητούν άμεσα την κατάργηση του άρθρου 99 του Ν. 4957/2022.

Ακολουθεί ολόκληρο το ψήφισμα

Ως μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, είμαστε βαθύτατα προβληματισμένοι από πολλές πτυχές του νέου νόμου 4957/2022 για τα πανεπιστήμια, οι οποίες είναι τουλάχιστον δυσλειτουργικές. Προς το παρόν, έχοντας χρέος απέναντι στους/στις συναδέλφους/συναδέλφισσες καθηγητές/τριες και στο φοιτητικό δυναμικό των τμημάτων μας, χαιρετίζουμε τις αποφάσεις των Κοσμητόρων Σχολών Θετικών Επιστημών, των Προέδρων Τμημάτων Ιστορίας-Αρχαιολογίας, όπως και των Συνελεύσεων του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, και εκφράζουμε ομόφωνα τη θέση μας για την κατάργηση του άρθρου 99, το οποίο σχετίζεται με τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ).

Συγκεκριμένα: Τα εγχώρια Τμήματα Μαθηματικών είχαν διαμορφώσει με βάση την κείμενη νομοθεσία τα Προγράμματα Σπουδών τους, ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στην ανάγκη παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης των φοιτητών/τριών τους — θεωρώντας ότι η παιδαγωγική και διδακτική παιδεία αποτελούν απαραίτητο εφόδιο για τους/τις πτυχιούχους των Τμημάτων Μαθηματικών που θέλουν να σταδιοδρομήσουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Οι προβλέψεις όμως του άρθ. 99 του Ν. 4957/2022 ανατρέπουν ριζικά τα υφιστάμενα Προγράμματα Σπουδών και οδηγούν αναπόφευκτα στην κατάργηση ή στην άμεση αναθεώρησή τους, ενώ παράλληλα θέτουν υπό αμφισβήτηση τις πρόσφατες πιστοποιήσεις από την ΕΘΑΑΕ των προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Τμημάτων.

Ειδικότερα: Με τη νέα ρύθμιση ορίζονται ασφυκτικά χρονικά όρια στην εφαρμογή της (έναρξη 01.09.2023), κάτι που καθιστά την εφαρμογή της αντικειμενικά ανέφικτη. Για το πλαίσιο της εφαρμογής: Δεν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση για αύξηση των μαθημάτων παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από 30 σε 60 ECTS και δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος για τον οποίο η παρακολούθηση μαθημάτων ενός «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών ΠΠΔΕ» προυποθέτει επιτυχή εξέταση σε μαθήματα τριών ακαδημαϊκών ετών (180 ECTS).

Ο αριθμός των μαθημάτων με 60 πιστωτικές μονάδες για την απόκτηση του πιστοποιητικού μπορεί να οδηγήσει αντικειμενικά σε παράταση των σπουδών κατά, τουλάχιστον, ένα ακαδημαϊκό έτος. Αυτή η παράταση καταστρατηγεί τη θεσπισμένη διάρκεια σπουδών που οι φοιτητές/τριες θεώρησαν δεδομένη όταν δήλωναν τα Τμήματα της προτίμησής τους, και ταυτόχρονα επιβαρύνει οικονομικά τους/τις φοιτητές/τριες και τις οικογένειές τους. Σε περίπτωση που οι σπουδές δεν παραταθούν και τα μαθήματα των 60 πιστωτικών μονάδων παρέχονται στα πλαίσια του Προγράμματος Σπουδών, αυτό θα οδηγήσει αντικειμενικά στην υποβάθμιση των μαθημάτων του ειδικού γνωστικού αντικειμένου των Τμημάτων.

Δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος που τα Τμήματα Παιδαγωγικών σε κάθε Πανεπιστήμιο θα έχουν ουσιαστικά την επίβλεψη και τον καθορισμό των μαθημάτων του Ειδικού Προγράμματος Σπουδών ΠΠΔΕ σε όλες τις λεγόμενες Καθηγητικές Σχολές, όπως, πχ., Μαθηματικού, Φυσικού, Χημικού, Βιολογικού, Φιλολογίας, Ιστορίας, Κοινωνιολογίας, Πληροφορικής, Αγγλικής, Γαλλικής, Ιταλικής, Ισπανικής, Γερμανικής Γλώσσας, Φυσικής Αγωγής, Μουσικής, Θεατρικών Σπουδών, Οικιακής Οικονομίας, Θεολογίας κα.

Σε μια ολοένα υποβαθμιζόμενη Μαθηματική Παιδεία στον τόπο μας, θα ήταν απεναντίας αναμενόμενο από το Υπουργείο Παιδείας να ορίσει τα Τμήματα Μαθηματικών υπεύθυνα για τη θεμελίωση και διδασκαλία των μαθημάτων που σχετίζονται με τα Μαθηματικά σε Τμήματα των Επιστημών Αγωγής, δυστυχώς όμως μια τέτοια ρύθμιση ουδέποτε έχει τεθεί προς συζήτηση.

Τονίζουμε ότι το άρθρο 99 απουσίαζε πλήρως από το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στα μέσα Μαΐου προς διαβούλευση και προστέθηκε μόλις μια μέρα πριν την ψήφιση του νόμου. Είμαστε πεπεισμένοι ότι αν είχε τεθεί στη διαβούλευση, τα σημαντικά προβλήματα που έχει θα είχαν αναδειχθεί και θα είχε αποσυρθεί.

Με βάση τις διαπιστώσεις αυτές οι Πρόεδροι των κάτωθι Τμημάτων Μαθηματικών υποστηρίζουν ομόφωνα ότι τα ήδη εντεταγμένα στο υφιστάμενο και πιστοποιημένο πρόγραμμα σπουδών μαθήματα του εκάστοτε Τμήματος πρέπει να συνεείζουν να αναγνωρίζονται ως επαρκή για την απόκτηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, και ζητούν άμεσα την κατάργηση του άρθρου 99 του Ν. 4957/2022.

  • Μιχαήλ Ανούσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Θεόδουλος Γαρεφαλάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
  • Νικόλαος Καραχάλιος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • Ρωμανός-Διογένης Μαλικιώσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
  • Αντώνιος Μπίσμπας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
  • Σωτήριος Νοτάρης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)
  • Χάρης Παπαδόπουλος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  • Αντώνιος Συμβώνης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ)
  • Παύλος Τζερμιάς, Πανεπιστήμιο Πατρών

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (12)

Έλεος συνάδελφοι!
|

Με όλο το σεβασμό στους συναδέλφους των τμημάτων που υπογράφουν την ανακοίνωση αλλά ρε παιδιά..."Δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος που τα Τμήματα Παιδαγωγικών... θα έχουν ουσιαστικά την επίβλεψη και τον καθορισμό των μαθημάτων".

Δηλαδή ΠΟΙΟΣ θε΄λατε να έχει την επίβλεψη σε ότι αφορά τα μαθήματα ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ επάρκειας; Η Ιατρική; Η Χημεία; Αφού είναι το καθ'ύλην αρμόδιο τμήμα, τι να κάνουμε; ΟΚ, όλοι θέλουμε να μη δίνουμε λογαριασμό σε κανέναν, αλλά εκτίθεστε με τέτοιες ανακοινώσεις κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ακου λεει "δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος"! ΜΟΝΟ επιστημονικά είναι κατανοητός!

@μαθηματικός
|

Ένα "άτοπο" είναι να θεωρούμε ότι ένας που αποφοίτεί απο Μαθηματικό, Φυσικό, whatever, έχει "παιδαγωγική επάρκεια" επειδή έκανε 3 μαθήματα. Εσάς σας φαίνεται λογικό; Εξασφαλίζει ότι ΄ξέρει/μπορεί να μπει στην τάξη με το παιδί μας/σας; Έχουν όλοι την "ισορροπία" και τις "δυνάμεις" να προσφέρουν στα παιδιά, για να το πω ευγενικά; Αυτοί που δεν είναι κατάλληλοι που βλέπετε να αποκλείονται;
Μπορεί και 20 μαθήματα παιδαγωγικά και ψυχολογίας να έχω περάσει με άριστα και να είμαι τελείως ακατάλληλος για να κάνω μάθημα. Ποιός θα με "κόψει", σε ποιό στάδιο ποιάς διαδικασίας;

Παλιά καραβάνα
|

Αυτό με την παιδαγωγική επάρκεια κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι μια τεράστια κοροϊδία. Εξηγούμαι:
1) επειδή πήρες 3 μαθήματα - τις περισσότερες φορές ημι-άσχετα σε ένα άσχετο με την παιδαγωγική πρόγραμμα σπουδών, σημαίνει ΄ότι μπορείς να χειριστείς τάξη, παιδιά, μάθημα; όχι.
2) Μπαίνω στην τάξη σημαίνει πολλά περισσότερα από το "κατέχω το αντικείμενο". Αυτά τα πολλά περισσότερα δεν καλύπτονται από μερικά μαθήματα. Θα είχε νόημα να ασχολείσαι 1 έτος ΕΞΤΡΑ με αυτά, μέρος του οποίου θα ήταν και δοκιμαστικά μαθήματα, και παρατήρηση του υποψηφιου για το αν έχει τις δεξιότητες, ικανότητες, ψυχολογία, κλπ να μπορέσει να κάνει τη δουλειά.
3) Κάποτε προσπάθησα να προσλάβω άτομα με παιδαγωγική επάρκεια ή πτυχίο Παιδαγωγικής. Πέρασα από συνέντευξη περίπου 20 άτομα. Μέσα σε αυτά βρήκα 3 "αστέρια", καμια 10αριά αδιάφορους/ες, και 4-5 οι οποίοι/ες δεν ξέρω πόσο καλά στέκονταν αλλά σε καμία περίπτωση δεν θεώρησα ότι ήταν κατάλληλοι/ες για να έρχονται σε επαφή με παιδιά. Αυτούς/ες στο Δημόσιο δεν υπάρχει κανένας να τους "ξεσκαρτάρει", να δει ότι υπάρχει πρόβλημα, να τους κατευθύνει αλλού, και καταλήγουν στις τάξεις. Αν έχεις το χαρτί, θεωρείσαι "κατάλληλος/ή" όπως όλοι/ες.

Πολλές λύσεις υπάρχουν, και τις ακολουθούν σε άλλες χώρες. Ειδικό "πιστοποιητικό" επάρκειας, χωριστά από τις βασικές σου σπουδές. Παιδαγωγική σχολλή αλλά με "φίλτρα" και δοκιμασίες όπου δεν περνάνε όλοι/ες στο τέλος. Σχολή τύπου ΑΣΠΑΙΤΕ - οχι στη σημερινή τραγελαφική κατάσταση, αλλά όποιος θέλει να διδάσκει πάει εκεί και μόνο εκεί - τέλος, και τη φτιάχνεις ανάλογα.
Μόνο στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας έχεις τόσα "μονοπάτια" προς την τάξη και τα παιδιά μας, το καθένα με τους δικούς του κανόνες, τρύπες και προβλήματα. Ας φτιάξουμε τα τρένα όμως και βλεπουμε...

@Mαθηματικός
|

Βλέπετε κάτι άτοπο; Πολλά.
Κοινωνιολογία της παιδείας.
Φιλοσοφία της παιδείας.
Ψυχοπαιδαγωγική.
Εκπαιδευτική τεχνολογία (χαίρε βάθος αμέτρητο)
Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας
Αναπτυξιακή ψυχολογία.
Εκπαιδευτική αξιολόγηση.
Συμβουλευτική ψυχολογία και προσανατολισμός.
Ψυχολογία του εφήβου.
κ.ά.
Ο εκπαιδευτικός δεν είναι μόνο διδάσκω όπως με διδάξανε αλλά χρειάζεται πολλά άλλα για να μπορεί να είναι φιλοσοφημένος εκπαιδευτικός και όχι όπου πάει ο άνεμος.

Ποια είναι τα κεκτημένα?
|

@Μανώλης
Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω τι εννοείτε. Δηλαδή για να υπάρξει "πρόοδος" κάπου, θα πρέπει να σβήσουμε με γομολάστιχα κατακτήσεις και έργο 10ετιών ως κεκτημένα? Με αυτή τη λογική, κάποιος θα μπορούσε να πει, ότι και το 8ωρο είναι εργασιακό κεκτημένο και η μισθοδοσία και η ασφάλιση κλπ. Εκτός εάν δεν κατάλαβα το νόημα του σχολίου σας.

Μανώλης
|

Όλοι φωνάζουν ότι η παιδεία πρέπει να προχωρησει, αλλά κανείς δεν θέλει να χάνει τα κεκτημένα του.

Polar_Fish
|

Η ιστορια ειναι οι μεταβατικές διατάξεις. Τωρα που με το νέο νομοσχέδιο οι αλλαγες θα αφορούν στους εισακτέους του 2023 οι τωρινες αντιδράσεις θα περιοριστούν. Καλό είναι να υπάρχουν συγκεκριμένα ECTS για την πιστοποίηση. Οταν λέμε οτι μετράνε στο πτυχίο του σημαινει οτι είναι μέρος των ελαχίστων μονάδων που απαιτούνται για το πτυχίο. Αυτό δεν ειναι εφικτό για όλα τα τμήματα.

μαθηματικός
|

Αποφοίτησα το 2000 και διδάχθηκα 3 σχετικά μαθήματα (1 ψυχολογίας, 1 παιδαγωγικών από τα αντίστοιχα τμήματα και ένα διδακτικής των Μαθηματικών) τα οποία συνυπολογίστηκαν στις διδακτικές μονάδες απόκτησης του πτυχίου μου.
Παρ' όλ' αυτά στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ έδωσα και ψυχοποαιδαγωγικά και ειδική διδακτική, αλλά και μαθηματικά, των οποίων την επάρκεια την εξασφαλίζει κατά τεκμήριο το πτυχίο μου! Βλέπετε κάτι άτοπο;

ΞΑΝΘΟΣ
|

ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ . ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 6-8 ( ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ ) ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΤΟΣ , ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ. ΜΕΣΑ ΣΤΑ 4 ΕΤΗ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΟΥΝ , Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΒΟΗΘΑΕΙ ΠΛΕΟΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ.
ΟΠΟΙΟΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΨΗ ΤΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ ( ΠΙΘΑΝΟΝ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΠΟΣΟ ΔΙΔΑΚΡΩΝ )
ΑΠΛΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ......ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΝΕΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΟΜΕΣ....!!!

Μη-Καθηγητικης σχολής
|

Και σε συνέχεια του ύφους του προηγούμενου μηνύματος, διαθέτω πτυχίο "μη καθηγητικης" σχολής και μάλιστα 5ετους διάρκειας (integrated master) και για καθηγητής προ +10ετιας έπρεπε προφανώς να διαθέτω και ΕΠΠΑΙΚ με 16 μαθήματα (8 μαθηνατα ανά εξάμηνο μαζί με τις ΠΑΔ) και, επιπλέον, πτυχιακή εργασία! (συνολικός φόρτος φοίτησης 100 ΦΕ/ΔΜ ή 60 ΠΜ/ΕCTS).

Εμείς, λοιπόν, γιατί να θέλουμε 6 έτη σπουδών συνολικά και άλλοι (καθηγητικές σχολές, 4ετιας) να διαπιστώνουμε έκπληκτοι, ότι τελικά δεν έκαναν και πολλά (μπορεί και τίποτα) περι παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας και να έχουν μόνο τον τίτλο... χωρίς την ουσία; Και μάλιστα, τώρα να διαμαρτυρονται και από πάνω αν είναι να κάνουν τα δέοντα;

APARADEKTO
|

Είναι δυνατόν κάποιοι να λένε ότι γνωρίζουν παιδαγωγικά όταν στην ΑΣΠΑΙΤΕ διδάσκονται 12 μαθήματα για την προετοιμασία τους για σχολική τάξη; Όλοι σήμερα διδάσκουν. άλλο είναι να είμαι μαθηματικός και άλλο καθηγητής μαθηματικών. Άλλο πληροφορικός και άλλο καθηγητής Πληροφορικής. Πρέπει κάποτε κάποιοι που αντιδρούν να πάνε να αποκτήσουν αυτό το προσόν και μετά να βγάλουν συμπεράσματα.
Ως διδάσκων στην ΑΣΠΑΙΤΕ είχα και μαθηματικούς φοιτητές ακόμη και κατόχους διδακτορικού.
Όλοι πλέον είχαν καταλάβει ΄οτι άλλο είναι να είσαι μαθηματικός και άλλο καθηγητής μαθηματικών. Είναι ένα χάος η παιδαγωγική επιστήμη.

APARADEKTO
|

Είναι δυνατόν κάποιοι να λένε ότι γνωρίζουν παιδαγωγικά όταν στην ΑΣΠΑΙΤΕ διδάσκονται 12 μαθήματα για την προετοιμασία τους για σχολική τάξη; Όλοι σήμερα διδάσκουν. άλλο είναι να είμαι μαθηματικός και άλλο καθηγητής μαθηματικών. Άλλο πληροφορικός και άλλο καθηγητής Πληροφορικής. Πρέπει κάποτε κάποιοι που αντιδρούν να πάνε να αποκτήσουν αυτό το προσόν και μετά να βγάλουν συμπεράσματα. Ως διδάσκων στην ΑΣΠΑΙΤΕ είχα και μαθηματικούς φοιτητές ακόμη και κατόχους διδακτορικού. Όλοι πλέον είχαν καταλάβει ΄οτι άλλο είναι να είσαι μαθηματικός και άλλο καθηγητής μαθηματικών. Είναι ένα χάος η παιδαγωγική επιστήμη.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ