‘Αρθρο άποψης ‘Μόρφωση Πολιτών, Τεχνητή Νοημοσύνη και Επιστήμες Πληροφορίας’

Ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε μια καταστροφική κοινωνική κατάρρευση, όπως έγινε, για άλλους λόγους, στις αρχές του Μεσαίωνα

06/05/2023

Άκουσε το άρθρο

Ι. Πήτας, Καθηγητής Τμήματος Πληροφορικής ΑΠΘ, Πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή νοημοσύνη

Η φετινή προεκλογική περίοδος, αλλά και οι Πρυτανικές εκλογές πχ στο ΑΠΘ, συμπίπτουν με μιά μεγάλη δημοσιότητα των θεμάτων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), ειδικά των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων τύπου ChatGPT [1]. Δεν πρόκειται για τυχαία εξέλιξη: η ΤΝ ήρθε για να μείνει και θα έχει μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό το μάλλον αγωνιώδες μήνυμα που μου έστειλε απόφοιτος της Αγγλικής Φιλολογίας, που έλεγε περίπου ‘έχω εντυπωσιαστεί από τις μεταφραστικές ικανότητες του ChatGPT. Τι θα γίνει με το επάγγελμα μας; Πως μπορώ να στπουδάσω ΤΝ, αν δεν είναι ήδη αργά;’.

Καλό είναι να ανοίξει ένας δημόσιος πολιτικός διάλογος για τα θέματα αυτά, όπως βλέπω ότι ήδη έγινε με τα θέματα Παιδείας.  Το άρθρο αυτό ακριβώς αναφέρεται στην σχέση της ΤΝ και των Επιστημών Πληροφορίας με την αναγκαία (για μένα) αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος όλων των βαθμίδων και στην Ελλάδα και γενικότερα. 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η απάντηση της ανθρωπότητας σε μια παγκόσμια κοινωνία και στον φυσικό κόσμο ολοένα αυξανόμενης πολυπλοκότητας. Η φυσική και κοινωνική πολυπλοκότητα αυξάνονται με διεργασίες που είναι πολύ βαθιές και φαίνονται ασταμάτητες. Επομένως η ΤΝ και η μόρφωση πολιτών είναι η μόνη μας ελπίδα για μια ομαλή μετάβαση από την τρέχουσα Κοινωνία της Πληροφορίας σε μια Κοινωνία Γνώσης. Χρησιμοποιώ επίτηδες τον όρο ‘μόρφωση πολιτών’ για να τονίσω την ανάγκη του να έχουμε συνειδητούς πολίτες με κριτική σκέψη, ικανότητα αφαίρεσης και ακριβολογίας, φαντασία και συναισθηματική νοημοσύνη που θα μπορέσουν να καταλάβουν, να προσαρμοστούν και τελικά να δαμάσουν και να επωφεληθούν από τις τεράστιες τεχνολογικές, οικονομικές δυνατότητες και προοπτικές απασχόλησης που ανοίγονται μπροστά μας. Όχι τυχαία νομίζω, τέτοιο μορφωτικό επίπεδο είναι το ζητούμενο σήμερα σε πάρα πολλές θέσεις εργασίας διεθνώς [2].  

Η ανάγκη τέτοιας μόρφωσης διαπερνά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και όλα τα κοινωνικά στρώματα. Μιά κοινωνία του 1/3-2/3, όπου το 1/3 του πληθυσμού καταλαβαίνει και επωφελείται από την επιστημονική πρόοδο, ενώ τα 2/3 μένουν πίσω φτωχοί και τεχνόφοβοι, απλώς δεν είναι  βιώσιμο. Η ανάπτυξη και μετάδοδη της γνώσης απλώς δεν θα είναι επαρκείς. Επόμένως, ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε μια καταστροφική κοινωνική κατάρρευση, όπως έγινε, για άλλους λόγους, στις αρχές του Μεσαίωνα.

Ευτυχώς οι βασικές έννοιες που χρειάζονται για την κατανόηση της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Επιστημών Πληροφορίας είναι απλές και μπορούν να διδαχθούν και σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Το βίωσα σε πρόσφατο μάθημά που που παρακολούθησαν 11 Γυμνάσια και Λύκεια απ’ όλη την Ελλάδα. Απλά χρειάζεται η πολιτική βούληση και η εκπαιδευτική αναπροσαρμογή ώστε να γίνει κατάλληλη διδασκαλία των εννοιών αυτών, τουλάχιστον με αναδιάταξη της ύλης των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Βέβαια οδηγούμαστε σε μιά (μερική) μαθηματικοποίηση της εκπαίδευσης που φαίνεται αναπόφευκτη. Δεν είναι σίγουρο ότι είναι εφικτή, δεδομένου του παραδοσιακού (φυσκού ή τεχνητού) διαχωρισμού της θετικής και της κλασσικής κατεύθυνσης. Αλλά και οι κλασσικές σπουδές είναι ιδανικό εργαλείο για ανάπτυξη κριτικής σκέψης και ακριβολογίας. Φυσικά, σε ένα τέτοιο περιβάλλον δεν έχει θέση η αποστήθιση, οι τράπεζες θεμάτων, η προσφορά δεξιοτήτων αντί γνώσης και η εξετασιομανία σε λίγα αντικείμενα σε βάρος της ευρύτερης γνώσης. Συγκρίνοντας τις γνώσεις που πήρε η γενιά μου (60+) με αυτή των παιδιών μου (30+ τώρα), φαίνεται ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα έκανε πολλά βήματα προς τα πίσω και λίγα προς τα μπρός (π.χ. στις ξένες γλώσσες και σε δεξιότητες Πληροφορικής).

Ειδικά στα Πανεπιστήμια οι εκπαιδευτικές αλλαγές θα είναι δραστικές και θα έρθουν άμεσα (οι πιό πολλές). Παραθέτω μερικές προτάσεις που παρουσίασα αναλυτικά στο βιβλίο μου ‘AI Science and Society’ [2] και τολμώ να πώ ή ελπίζω ότι είναι προφητικές:

1. Δημιουργία Σχολών ‘Επιστημών και Μηχανικής Πληροφοριών’ με τμήματα

  • Πληροφορικής
  • Μαθηματικών
  • Μηχανικών Υπολογιστών
  • Τεχνητής Νοημοσύνης
  • Επιστήμης Διαδικτύου.

Ήδη γίνονται τέτοιες προσπάθειες διεθνώς. Αν και οδηγούνται από την ζήτηση, η γενεσιουργός αιτία είναι η ανάδειξη της πληροφορίας σαν αυτοδύναμου επιτημονικού αντικεμένου, στο ίδιο επίπεδο με την ύλη (Φυσική, Χημεία), περιβάλλον (Επιστήμες Μηχανκού) και την ζωή (επιστήμες Υγείας, Βιολογία). Φαίνεται ότι η Πληροφορική ήδη γίνεται επιστήμη-μαμά άλλων επιστημών. Το ίδιο έγινε και στον 19ο αιώνα: η Φυσική και η Χημεία γέννησαν τις Επιστήμες Μηχανικού.

2. Δημιουργία τμημάτων ‘Νοητικής και Κοινωνικής Επιστήμης και Μηχανικής’ (Mind/Social Science and engineering) στις Σχολές Ανθρωπιστικών Σπουδών (ίσως άλλος όρος να είναι καταλληλότερος). Νομίζω ότι αυτή είναι και η πλέον ρηξικέλευθη πρότασή μου. Αυτή στην στιγμή είναι οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες που δέχονται την μεγαλύτερη πίεση, κάτι που δεν είναι άμεσα κατανοητό. Η μαθηματικοποίηση κλασσικών αντικειμένων (πχ Γλωσσολογία, Κοινωνιολογία) έχει προχωρήσει πάρα πολύ. Η μόνη εναλλακτίκή την οποία βλέπω είναι η δημιουργία τμημάτων ‘Φιλολογικής/Γλωσσολογικής Μηχανικής’ ή ‘Κοινωνικής Μηχανικής’ στα Πολυτεχνεία ή σε σχολές Θετικών Επιστημών ή Επιστημών και Μηχανικής Πληροφοριών. Δεν θα ήθελα να ζήσω το μαράζωμα των Σχολών Ανθρωπιστικών Σπουδών που θα ακολουθήσει.

3. Δημιουργία τμημάτων ‘Βιο-επιστήμης και Μηχανικής’ στις Σχολές Επιστημών Υγείας (συμπεριλαμβανόμενων άλλων σχετικών επιστημών, πχ Φαρμακευτική, Βιολογία). Ουσιαστικά θα είναι μιά δραστική μετεξέλιξη Τμημάτων Βιο-μηχανικής (Bioengineering) με προσθήκη νέων αντικειμένων, π.χ. Γενετικής Μηχανικής και Συστημικής Βιολογίας.

4.  Προσθήκη υποχρεωτικών μαθημάτων Μαθηματικών και Πληροφορικής σε όλες τις Επιστήμες ανεξαιρέτως. Απλά, ένα μόνον (φτωχό) μάθημα Στατιστικής δεν καλύπτει τις τρέχουσες ανάγκες.

Μερικά από τα παραπάνω (όχι όλα) έχουν ήδη προταθεί ή υλοποιούνται σε διεθνές επίπεδο. Δεδομένης της αποστέωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, δεν είμαι αφελής να πιστεύω ότι τέτοιες ιδέες μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς αντιδράσεις ή από την μιά μέρα στην άλλη.

Νομίζω όμως ότι τέτοιες προτάσεις (και άλλες καλύτερες) μπορούν να συζητηθούν και σε πολιτικό επίπεδο και εντός των Πανεπιστημίων (σε επιστημονικό επίπεδο), ώστε η χώρα μας να μπει στην νέα εποχή με τις καλύτερες δυνατές προυποθέσεις.

[1] Ioannis Pitas, “Artificial Intelligence Science and Society Part A: Introduction to AI Science and Information Technology“,  https://www.amazon.com/dp/9609156460?ref_=pe_3052080_397514860

[2] Ioannis Pitas, “Artificial Intelligence Science and Society Part C: AI Science and Society“, Amazon/Createspace,  https://www.amazon.com/dp/9609156487?ref_=pe_3052080_397514860

 

 

Σχόλια (16)

@Στέλιος
|

Για το από τι αποτελείται η ΤΝ:
Δεν είμαι αυτός που έγραψε το σχόλιο @Polar_Fish, αλλά για παράδειγμα, πχ στην Φυσική η Νευτώνεια Μηχανική θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι είναι απειροστικός και διαφορικός λογισμός και γεωμετρία ή στην Βιολογία θα μπορούσε ισχυριστεί κάποιος ότι θηλαστικά είναι τα οστά, οι βιολογικοί ιστοί, τα υγρά και οι τρίχες?
Το ίδιο είναι και με την ΤΝ, είναι μια νέα οντότητα με την οποία αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος τις δυνατότητες τις Φύσης όσον αφορά το δυναμικό της σε Πολυπλοκότητα-Πληροφορία, με την νοημοσύνη μας. Επειδή δεν είναι βιολογική και είναι τεχνολογική την αποκαλούμε Τεχνητή, Μηχανική Μάθηση και τα παρακλάδια τους.

Polar_Fish
|

To σχόλιο μου, είναι σχόλιο πάνω στο άρθρο του κ. Ι. Πήττα και ειδικά στο σημείο <<Ευτυχώς οι βασικές έννοιες που χρειάζονται για την κατανόηση της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Επιστημών Πληροφορίας είναι απλές και μπορούν να διδαχθούν και σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες>>. Και αυτο που λέω είναι ας μας δείξει κάποιος πως θα διδάξει σε ευρεία κλίμακα σε ενα μαθητή Δημοτικού την ΤΝ ή ακόμα και σε ένα μαθητή του Λυκείου. Ελπίζω να μην εννοεί ο αρθρογράφος μαθήματα χρήσης του ChatGPT.

Έλλειμα και στην μόρφωση και στην νοημοσύνη
|

γενικώς, δυστυχώς. Να΄'ταν η μόρφωση κι η νοημοσύνη οικόπεδα, να τα δίναμε αντιπαροχή, για χτίσιμο.

Στέλιος
|

Κυριοι που γράψατε τα σχόλια με τα ονόματα 1) Polar_Fish και 2) @ Polar_Fish θα μπορούσατε να απαντήσετε σας παρακαλώ στις παρακάτω απορίες μου;
Ο μεν κύριος Polar_Fish θα μπορούσε να αναλύσει λίγο το τι εννοεί με το: "H TN δεν είναι κάτι που διδάσκεται."
Ο δε κύριος @ Polar_Fish θα μπορούσε να μου εξηγήσει τι είναι η ΤΝ εκτός απο "σύνθεση" από computer science, στατιστική, μαθηματικά, πιθανότητες και άλλα για να καταλάβω;

@ Polar_Fish
|

Αν εννοείτε ότι η ΤΝ είναι "σύνθεση" από computer science, στατιστική, μαθηματικά, πιθανότητες και άλλα, τότε "συγχωρείστε" - αλλά μάλλον δεν ασχολείστε σε βάθος με την ΤΝ.

Πάντως χαμογέλασα διαβάζοντας το σχόλιό σας γιατί τη δεκαετία του '80 άκουγα επιφανέστατο ερευνητή και ακαδημαϊκό στο γνωστότερο ίσως πανεπιστήμια του πλανήτη να λεει ότι η "επιστήμη υπολογιστών δεν ήταν πραγματική επιστήμη",αλλά "απλά" βασίζεται στα Μαθηματικά και άλλα υπάρχοντα γνωστικά αντικείμενα....

Πλατάρος Γιάννης
|

@ Αθανάσιος Δημόπουλος
Σε ανύποπτο χρόνο, επιβεβαιώσατε ότι ο κ. Πήτας γράφει εξετάσεις με ανοικτά βιβλία, άρα έβλεπε καλά, βλέπει καλά τα επερχόμενα.
Χαίρομαι και γω που πετυχαίνω την διασταύρωση έμπειρου και ειδικού περί το θέμα, για την σωστή κατεύθυνση των πραγμάτων.
Βεβαίως «ανοικτά βιβλία» =(τελικά) επίλυση προβλήματος/των. (Όχι ασκήσεων )
Δεν τα πάμε καλά με αυτά!...

Αθανάσιος Δημόπουλος
|

Από την δεκαετία του 90 εξεταζόμασταν στα μαθήματα του κου Πήτα με ανοικτά βιβλία και σημειώσεις. Τα πλέον δύσκολα της σχολής.
Όσο για δηλώσεις τύπου " εγώ κάνω διδακτορικό και θα κάνω κουμάντο" δείχνουν εκτός από ναρκισσισμό και ημιμάθεια, και αποτελούν ύβρι σαν σχολιασμό στην γνώμη του δασκάλου.

@H TN δεν ειναι κάτι που διδάσκεται.
|

To Polar_Fish μίλησε, και τι βρήκε να πει! "H TN δεν ειναι κάτι που διδάσκεται".
Διαρκώς δημιουργούνται νέα τμήματα (προπτυχιακά, μεταπτυχιακά, διδακτορικά) σε πανεπιστήμια του εξωτερικού με τίτλο σπουδών στην ΤΝ. Σήμερα δεν υπάρχει τμήμα πληροφορικής ή/και μηχανικών που να μην έχει περιλάβει στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματα για ΤΝ.
Επομένως, ΜΟΝΟΝ το "H TN δεν είναι κάτι που διδάσκεται" στα ελληνικά σχολεία ακόμη, έχει νόημα.
Σκέτο, όπως εμφανίστηκε αποτελεί κάτι δίχως νόημα (ανοησία). Όπως αναφέρει και ο κ. Πήτας, υπάρχει έλλειμμα Μόρφωσης, και καλό είναι όσοι δεν έχουν λάβει μόρφωση σε ΤΝ να μην εκφράζουν "κάθετες" απόψεις δημοσίως.
Όπως δήλωνε στις αρχές του 20ου αιώνα ο μεγάλος μαθηματικός Hilbert: "Πρέπει να μάθουμε, και θα μάθουμε", το ίδιο ισχύει και σήμερα για την ΤΝ.
Να μάθουμε πρώτα και μετά να μιλάμε! Fish

Polar_Fish
|

H TN δεν ειναι κάτι που διδάσκεται.

Πιτσιφλής
|

Ο ΔΕΠ σχολίασε επιγραμματικά και εύστοχα το άρθρο και έδειξε το πρώτο θεμελιώδες βήμα.
Συμφωνώ μαζί του και το δείχνω κι εγώ:
Αναβάθμιση της μαθηματικής παιδείας στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια. Να τολμήσουμε να σηκώσουμε το μακρύ χαλί που ξεκινά από την Α Δημοτικού και τελειώνει στη Γ Λυκείου, για να φανεί το χάλι και η απόχρωση του μαύρου...
- Πολύ ανηφορικός ο δρόμος που δείχνετε.
- Ο σωστός δρόμος είναι ο ανήφορος!

Στην άρπα κόλλα γράφουμε παρά διαβάζουμε
|

Ο κ. Πήτας ως ειδικός εκφράζει δημοσίως την έγκυρη άποψη του για το θέμα που αφορά την ‘Μόρφωση Πολιτών, Τεχνητή Νοημοσύνη και Επιστήμες Πληροφορίας’.
Επισημαίνει ορθώς το μεγάλο έλλειμμα στην Μόρφωση στις κυρίαρχες πλέον τεχνολογίες που αφορούν την ΤΝ και τις επιστήμες της Πληροφορίας (Big data, Κβαντικοί υπολογιστές και επικοινωνίες, ασφάλεια δεδομένων).
Σύμφωνα με τον ειδικό Τζέφρι Χίντον της Google στην ΤΝ, μεταξύ άλλων επισημαίνει:
«Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το είδος της νοημοσύνης που αναπτύσσουμε είναι πολύ διαφορετικό από τη νοημοσύνη που έχουμε. Είμαστε βιολογικά συστήματα και αυτά είναι ψηφιακά συστήματα. Και η μεγάλη διαφορά είναι ότι με τα ψηφιακά συστήματα, έχετε πολλά αντίγραφα του ίδιου συνόλου βαρών, του ίδιου μοντέλου του κόσμου.
Και όλα αυτά τα αντίγραφα μπορούν να μάθουν χωριστά, αλλά να μοιράζονται τη γνώση τους αμέσως. Έτσι είναι σαν να είχες 10.000 άτομα και όποτε ένα άτομο μάθαινε κάτι, όλοι το γνώριζαν αυτόματα. Και έτσι αυτά τα chatbots μπορούν να γνωρίζουν πολύ περισσότερα από οποιοδήποτε άτομο»."
Τα συστήματα ΤΝ νοημοσύνης χρησιμοποιούνται ήδη σε πολλές εφαρμογές (στρατιωτικές, βιομηχανικές και ασφαλείας) ενώ πλέον επιχειρείται το "΄άνοιγμα" στο ευρύ (και εντελώς απαίδευτο) κοινό, το οποίο πρέπει να εκπαιδευτεί στην ορθή και λελογισμένη χρήση τους.
Πως η Βουλή, οι νομοθέτες, οι δικαστές, οι πολιτικοί, οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες που δεν έχουν την παραμικρή ιδέα θα αντιμετωπίσουν αυτό το "τσουνάμι" της ΤΝ? Με εξορκισμό?
Περισσότερο "γράφουμε" παρά "διαβάζουμε" κυρίες και κύριοι. Αλλά σε θέματα τεχνολογίας προτεραιότητα έναντι των δημοσίων σχέσεων έχει η πραγματικότητα, καθόσον οι φυσικοί νόμοι δεν παραβιάζονται.
Είναι καιρός η Πολιτεία να "ακούσει" τους ειδικούς στην ΤΝ και να λάβει άμεσα μέτρα σύμφωνα με τις γνώσεις των ειδικών και όχι "με την κοινή γνώμη" του καθενός που δεν γνωρίζει τίποτα (παρά μόνον από τα μέσα ενημέρωσης) για ΤΝ.

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Ως διδάκτωρ Τεχνητής Νοημοσύνης πρέπει να σου πω ότι το βασικο στοιχείο σε όλα αυτά είναι να φτιάξεις παιδεία που να μην είναι ξέφραγο αμπέλι.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη προκύπτει από την ανθρώπινη αδυναμία. Ο κόσμος πχ δεν ξέρει να γράφει και ξεπήδησε το chatGPT. Ο κόσμος δεν ξέρει να οδηγεί και έρχεται η αυτόνομη οδήγηση. Ο κόσμος δεν ξέρει να προσανατολιστει και έρχεται το gps.

Αν δεν αλλάξει σε τέτοιο βαθμό η παιδεία τότε θα βγάζουμε συνεχώς άτομα ανίκανα να καταλάβουν καν (let alone να αντισταθούν) τον χείμαρρο και θα υπάρχουν λίγοι που θα κάνουν κουμάντο (και ω ναι χαίρομαι, μπορεί να είμαι και εγώ σε αυτούς).

Πλατάρος Γιάννης
|

Εδώ και πολλές δεκαετίες που με γέρασαν, ακούω για «κριτική ικανότητα» και να βλέπω να εξετάζονται ΟΛΟΙ στην παπαγαλία.
Απαγορεύονται τα σκονάκια στις εξετάσεις, παντού, επιτρέπεται όμως το μνημονικό σκονάκι.
Όταν έχεις απομνημονευτικό σκονάκι να μην περνάς στις εξετάσεις. Να θυμάσαι τους ορισμούς. Κι αυτοί όταν είναι περίεργοι, να δίδονται. Να δίνονται εξετάσεις με ανοικτά βιβλία. Χωρίς χρήση Τ.Ν.
Οι απομνημονευτικού τύπου επιστήμες που μπορούν να μηχανοποιηθούν, θα εξαφανιστούν.
Η μόνη κίνηση επιβίωσης η μετεξέλιξη.
Η Φωτογραφία είναι τέλειο παράδειγμα.
Επιβι΄ώνουν οι φωτογράφοι που έγιναν συρραφείς βίντεο με σκηνοθετικές μουσικές και οργανωτικές ικανότητες . Ο Φωτογράφος του Χωριού είχε φύγει από την αποχή της ΥΕΝΕΔ που ήταν σίριαλ. Όταν το σίριαλ γραφόταν με ήτα.
Τα ρομπότ θα διώξουν χιλιάδες δουλειές. Η «Τεχνολογική μοναδικότητα» -singularity του Ρέϋ Κάρζουελ ήλθε, έφτασε με βήμα ταχύ.
Η μηχανική μετάφραση έχει επιτελεστεί σε όλες τις Γλώσσες. (Όλοι πια καταλαβαίνουν το μεταφρασμένο που είναι χωρίς βαρβαρισμούς και σολοικισμούς)
Η μηχανική ανάγνωση, η τέλεια πλέον, έχει έλθει μια δεκαετία.
Η αναγνώριση φωνής και εντολών είναι στο 90% του τέλειου.
Η αναγνώριση εικόνας είναι ακόμα πολύ δύσκολη. Tα προγράμματα οπτικής αναγνώρισης χαρακτήρων για να ψηφιοποιηθεί και η παλιά γνώση προχωρούν. Έχουν δρόμο ακόμη λίγο.
Τα ζητήματα του τύπου τι διδάσκομε, τι δεν διδάσκουμε , που δίνουμε έμφαση, που δεν δίνουμε τι νέο λέμε, τι αναθεωρούμε, τι καταργούμε, που στεκόμαστε, που επιμένουμε , που δεν επιμένουμε, τίθενται ΜΟΝΑ ΤΟΥΣ και πιέζουν για μονόδρομες λύσεις. Οι συντεχνίες το ποίημά τους, η πραγματικότητα το δικό της ποίημα.
Το turnitin καταργείται με την Τ.Ν. Το ίδιο πανομοιότυπο ερώτημα στην Τ.Ν. παράγει ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ κείμενο. Πάει η λογοκλοπή και ο πλαγιαρισμός !
(Κριτική ικανότητα λέμε όλοι!)
Να μην τα λέω όμως όλα απλουστευμένα:
Κριτική ικανότητα χωρίς βασικές εγκύκλιες γνώσεις ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!
Ποίες είναι οι «ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΓΚΥΚΛΙΕΣ;;;;»
Να ξέρουν Αγγλικά από το νηπιαγωγείο; Αμφισβητείται τουλάχιστον....
Να ξέρουν καλλιγραφία; (Το κατάλαβαν πριν 50 χρόνια, ευτυχώς!)
Να ξέρουν να γράφουν και να διαβάζουν; (ακόμα κι αυτό αμφισβητείται αφού η γραφή είναι τεχνολογικό επίτευγμα και όλα γίνονται προφορικός λόγος. Κι ο προφορικός λόγος -προϊόν εξέλιξης- θα αμφισβητηθεί στο μέλλον)
Το λεξιλόγιο χρειάζεται; (Χρειάζεται)
Η ορθογραφία χρειάζεται; (Όχι πια...)
Το πολυτονικό χρειάζεται; (Δεν υπάρχει καμία απολύτως ανάγκη πλην ίσως ένα 0,1% που έχει μεγάλο κόστος διδασκαλίας)
Δημοτική ή Καθαρεύουσα; (Γελάει η Οικουμένη με το παλιό πρόβλημα τη Ελλάδος, αφού το δίλημμα είναι «μεγάλο λεξιλόγιο ή φτωχό » και εδώ σφαχτήκαμε για την ΜΟΡΦΗ, ΤΟΝ ΜΟΡΦΟΤΥΠΟ, ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ!)
Ελληνικό αλφάβητο ή λατινικό; Γελάνε και τα πεζοδρόμια με το δίλημμα!!!. Η απάντηση είναι «δεν έχει νόημα το δίλημμα.» Εδώ και 30 χρόνια πάμε από ατονικό σε πολυτονικό με ένα κλικ. Από μονοτονικό σε πολυτονικό με ένα κλικ. Από πολύσημη φραγκολεβαντίνικη γραφή σε πολυτονικό με ένα κλικ. Πριν 30 χρόνια, επαναλαμβάνω....
Σε αυτά τα 30 χρόνια ακούω ειδικούς και μη , εκπαιδευμένους και μη, εξαιρετικής ευφυίας και μη, να διατυπώνουν αρλούμπες για τα λελυμένα θέματα!
Φαίνεται ότι ο ψυχισμός, οι εμμονές, οι πεποιθήσεις , οι ριζωμένες αντιλήψεις των ανθρώπων, είναι παραπάνω από την ευφυΐα τους και την μόρφωσή τους!
Πολύ συγκλονιστικό για όποιον το έχει δει μπροστά του, πέραν πάσης αμφιβολίας.
Πολύ πρόχειρο επίκαιρο παράδειγμα είναι οι εκλογές , για να σας φέρω κάτι προσιτό και επίκαιρο....

ΔΕΠ
|

Αγαπητέ συνάδελφε, ωραίες όλες οι ιδέες, συμφωνώ με πολλές από αυτές. Αλλά...ποιό "δημόσιο πολιτικό διάλογο" να ανοίξουμε; Γνωρίζετε πολλούς πολιτικούς που μπορούν να συζητήσουν για τέτοια ζητήματα; Πολύ κόσμο στη "βάση" που μπορεί να συλλογιστεί για αυτά;

Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι αν θέλουμε να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα που θίγετε πρέπει να ξεκινήσουμε από την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης στο Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Ακούγεται γραφικό, το ξέρω. Αλλά στην παρούσα κατάσταση δεν έχει νόημα κάτι άλλο. Δεν έχουμε ψωμί και συζητάμε το παντεσπάνι.

Δεν εννοώ ότι δεν πρέπει να ασχοληθούμε - όπως κάνουμε ήδη - με την ΤΝ και τα συναφή. Αλλά ξέρετε πολύ καλά με ποιά κριτήρια ιδρύονται τμήματα και σχολές ως τώρα. Και κανένα από τα κριτήρια δεν είναι - δυστυχώς - κάποιο από αυτά που σωστά θίγετε.

Το κουτί της Πανδώρας
|

Αναρωτιέμαι γιατί "ο νονός" της ΤΝ καθηγητής Τζέφρι Χίντον, τα λέει λίγο διαφορετικά?

εΠιστήμη ΥπολογισΤών
|

εκπληκτικό άρθρο από έναν επιστήμονα, από την δεύτερη γραμμή το αντιλαμβάνεσαι αυτό. Οι υπουργοί ασχολούνται με το helpdesk της ρομποτικής, το μονόωρο μάθημα και την εκλογή Ερντογάν. Τόσο απλό...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ