Πως είδε το "μάτι" του πρωθυπουργού τις αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη των ΑΕΙ

Ποια ήταν η αντίδραση των ΑΕΙ στην επιστολή Ν. Κεραμέως για αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη

14/05/2023

Ενημερώθηκε: 14/05/2023, 15:57

Άκουσε το άρθρο

Με τη θεσμοθέτηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, απάντησε ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης σε στην επισήμανση Συνέντευξη στην Καθημερινή της Κυριακής ότι "δεν έχει προχωρήσει σημαντικά η πολιτικά επώδυνη επαναχάραξη του χάρτη των ΑΕΙ" .

Συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός στην επισήμανση αυτή έκανε την ακόλουθη δήλωση: "Είδατε διαμαρτυρίες σε διάφορες πόλεις επειδή είχαμε μεταφορά σχολών με απόφαση των ίδιων των πανεπιστημίων ενώ η επαναφορά της βάσης εισαγωγής δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να προσανατολιστούν όταν τελειώσουν το σχολείο σε μια σχολή από την οποία θα πάρουν πτυχίο που θα έχει αντίκρισμα και θα βρουν μια δουλειά της προκοπής με καλό εισόδημα. Οχι να τους τάζουμε είσοδο στα πανεπιστήμια χωρίς ουσιαστικά καμία απολύτως προσπάθεια με κατάργηση της ειδικής βάσης όπως κάνει ο κ Τσίπρας για να πάνε σε μια σχολή από την οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν θα αποφοιτήσουν Δεν τους εξυπηρετούμε με αυτόν τον τρόπο Τους κοροϊδεύουμε Κοιτάζοντας το σύνολο της εκπαίδευσης έχουμε να κάνουμε πολλά ακόμη για να φτάσουμε εκεί που θέλουμε αλλά μην παραβλέπουμε και τα βήματα που έχουν γίνει και είναι σημαντικά".

Ν. Κεραμεως: Τα τρία στοιχεία συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων

Τρία είναι τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψιν στη διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων Πανεπιστημίων, έχει δηλώσει  η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως.

Πρόκειται για τα εξής τρία στοιχεία:

  1.     Τα αποτελέσματα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οι συνέπειες της εφαρμογής σχετικά με τον ακαδημαϊκό χάρτη και την διάρθρωσή του.
  2.     Δεύτερο στοιχείο είναι τυχόν προτάσεις Πανεπιστημίων.
  3.     Και το τρίτο είναι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, με μελέτη που εκπονεί λαμβάνοντας υπόψη και ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά εργασίας.

Καμία μεταβολή εισηγήθηκαν    τα ΑΕΙ μ΄ εξαίρεση το Διεθνές Πανεπιστήμιο και το ΠΔΜ

Από τα 14 Πανεπιστήμια , τα οποία έχουν στείλει στο υπουργείο Παιδείας της εισήγησή τους για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη μόνο   το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος και το Παν. Δυτ. Μακεδονίας  εισηγούνται κλείσιμο ή συγχώνευση τμημάτων.

Τα υπόλοιπα 12 Πανεπιστήμια  δεν εισηγήθηκαν συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων , αλλά αντίθετα κάποια πρότειναν  και ίδρυση νέων τμημάτων.

Ειδικότερα , σύμφωνα με   πληροφορίες του esos, οι εισηγήσεις των Πανεπιστημίων ως προς τις συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων που είχε ζήτησε με επιστολή  της η Ν. Κεραμέως, έχουν ως εξής:

ΕΚΠΑ

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος.

ΕΜΠ

Η Σύγκλητος του ΕΜΠ δεν έχει στείλει εισήγηση στην υπουργό Παιδείας, διότι θεωρεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη για μεταβολή του ισχύοντος ακαδημαϊκού χάρτη του Ιδρύματος.

Οικονομικό Πανεπιστήμιο  Αθηνών

Επίσης ούτε η Σύγκλητος του  Οικονομικού  Πανεπιστήμιο  Αθηνών  δεν έχει στείλει  εισήγηση στην υπουργό Παιδείας, διίτι θεωρεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη για μεταβολή του ισχύοντος ακαδημαϊκού χάρτη του Ιδρύματος.

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Η Σύγκλητος του Γεωπονικού  Πανεπιστημίου Αθηνών για τα εννέα (9) εν λειτουργία ακαδημαϊκά Τμήματα, έξι (6) εκ των οποίων λειτουργούν στην Αθήνα και τρία (3) στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (Καρπενήσι, Θήβα και Άμφισσα), θεωρεί  ότι η συνέχιση της λειτουργίας τους είναι αδιαμφισβήτητη.

Στο πλαίσιο της πλήρους κάλυψης των γνωστικών αντικειμένων που εμπίπτουν στις γεωτεχνικές επιστήμες,το ΓΠΑ ζητά έντονα την άμεση ίδρυση Τμήματος Κτηνιατρικής, σύμφωνα με την πλήρως εμπεριστατωμένη πρόταση η οποία,  έχει ήδη κατατεθεί από το Πανεπιστήμιο.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής δεν  προτείνει συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων.

Αντίθετα εισηγείται την ίδρυση  δύο νέων τμημάτων Κοινωνικής Διοίκησης  και Επιστημών Συσκευασίας και Γραφικών Τεχνών.

Στο ερώτημα περί απορρόφησης της ΑΣΠΑΙΤΕ η Σύγκλητος αποφάσισε αρνητικά.

Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Το Πανεπιστήμιο προτείνει την διερεύνηση δημιουργίας  νέων τμημάτων.

Η "ταλαιπωρία" του Παν. Πατρών που έκανε πρώτο την κίνηση από πέρσι αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού του χάρτη

Σε αγχωτική κατάσταση βρέθηκε πέρσι η διοίκηση του Πανεπιστημίου  Πατρών καθώς  είχε "ταλαιπωρηθεί" χρονικά  να ολοκληρώσει της διαδικασία αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού του χάρτη , η οποία είχε γίνει δεκτή από την υπουργό Παιδείας.

Το υπουργείο Παιδείας δεν δέχθηκε η αναδιάρθρωση να "περάσει" με νόμο αλλά  ζητήθηκε από το Πανεπιστήμιο να ετοιμάσει Προεδρικό Διάταγμα.

Κι εκεί είχε ξεκινήσει  ο "γολγοθάς" του Πρύτανη Χρ. Μπούρα. Εννιά μήνες μετά , το Προεδρικό Διάταγμα  βρίσκονταν , προς επεξεργασία, στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το "άγχος" της διοίκησης ΄ταν  στα ύψη καθώς παραμονές έκδοσης του νέου το νέο Μηχανογραφικού.

ΑΠΘ

Καμία μεταβολή , μ εξαίρεση:

  •      το τμήμα της Ιατρικής να μετατραπεί σε  Μονοτμηματική Σχολή, και
  •      να ενισχυθούν τα ξενόγλωσσα τμήματα με την μετατροπή τους σε Σχολές , ώστε να επιτελούν ακόμη πιο ουσιαστικά τον σπουδαίο ρόλο τους.

Πανεπιστήμιο  Θεσσαλίας

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος.

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων απάντησε στην υπουργό Παιδείας ότι "Δεν συντρέχει κανένας ακαδημαϊκός λόγος για την κατάργηση ή τη συγχώνευση Τμημάτων του Πανεπιστημίου" και όσον αφορά τα νέα Τμήματα που ιδρύθηκαν το 2018 , "τα νέα προγράμματα σπουδών αυτών βρίσκονται σε διαδικασία πιστοποίησης και θα αξιολογηθούν, εφόσον κλείσουν έναν πλήρη κύκλο σπουδών".

Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος.

Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος.

Πρόταση: Να  μετασχηματιστεί το τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος. Να προχωρήσουν οι αποφάσεις πιστοποίησης από την ΕΘΑΑΕ.

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Εισήγηση: Καμία μεταβολή στον ισχύοντα ακαδημαϊκό χάρτη του Ιδρύματος.

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Εισηγήθηκε  τη συγχώνευση του τμήματος Περιφερειακής Ανάπτυξης με το τμήμα Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών καθώς και τη μετονομασία  του τμήματος Στατιστικής.

Διεθνές Πανεπιστήμιο

Ο πρόεδρος της διοικούσας του Διεθνούς Πανεπιστημίου    εισηγήθηκε:

  •     Να μεταφερθεί το τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης   από τη  Θεσσαλονίκη στις Σέρρες.
  •     Να καταργηθεί το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος
  •     Να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων  με το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υόλογιστών και Τηλεπικοινωνιών , με έδρα της Σέρρες
  •     Να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής  με το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών , με έδρα της Σέρρες
  •     Να εξεταστεί η αρωγή της πολιτείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των τμημάτων στη Δράμα.
  •     Να καταργηθεί το τμήμα Φυσικής στην Καβάλα (σ.σ. είναι το δεύτερο τμήμα της Σχολής Θετικών Επιστημών που οδηγείται σε κλείσιμο μετά το τμήμα Γεωλογίας
  •     Το παράρτημα Νοσηλευτικής  Διδυμοτείχου να μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη με δεδομένη την ύπαρξη Νοσοκομείου στην πρωτεύουσα του Έβρου.

ΕΛΜΕΠΑ

Πολυτεχνική Σχολή ζήτησε  από την υπ. Παιδείας το ΕΛΜΕΠΑ

ΑΣΠΑΙΤΕ

Η εισήγηση της ΑΣΠΑΙΤΕ στην υπουργό να ενταχθεί στο ΕΚΠΑ ή στο ΠΑΔΑ

Τα 15 κριτήρια "Κεραμέως" για την κατάργηση και συγχώνευση πανεπιστημιακών τμημάτων

Δεκαπέντε  κριτήρια  έθεσε η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως στους Πρυτάνεις, προκειμένου να λάβουν  υπόψη τους , στην τελική εισήγησή τους για

  •     καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων
  •     συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος
  •     ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους,  

Ειδικότερα  πρόκειται για τα εξής 15 κριτήρια:

Στοιχεία σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο

1. Στοιχεία πληρότητας για την κάλυψη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει, όπως η καταλληλότητα της διάρθρωσης του προγράμματος σπουδών ως προς την κάλυψη του εύρους του επιστημονικού πεδίου,

2. Την κάλυψη αναγκών σύμφωνα με τις εξελίξεις κάθε επιστήμης, στοιχεία σχετικά με την εξέλιξη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει το Τμήμα και συγκριτικά στοιχεία σχετικά με αντίστοιχα προγράμματα σπουδών στον ευρωπαϊκό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο,

3. Επικάλυψη του επιστημονικού πεδίου που υπηρετεί κάθε πρόγραμμα σπουδών τόσο στην ίδια πόλη όσο και στην Επικράτεια,

Στοιχεία βιωσιμότητας

4. Το ενδιαφέρον υποψηφίων τα τελευταία έτη λειτουργίας τους,

5. Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του συστήματος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής,

6.  Ο αριθμός διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και λοιπού υποστηρικτικού προσωπικού,

7. Ζητήματα υποδομών,

8. Η διεξαγωγή έρευνας,

9. Η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών β ́ και γ ́ κύκλου,

10. Η λειτουργία εργαστηρίων και σε ποιο βαθμό αυτά αναπτύσσουν τυχόν παροχή υπηρεσιών προς τρίτους,

Πρόσβαση   στην αγορά εργασίας

11. Πρόσβασης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και

12. Ο βαθμός απορρόφησής τους σε αυτήν, αλλά και

13. Οι ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας,

Στοιχεία λοιπών δραστηριοτήτων και αναπτυξιακών δράσεων κάθε ακαδημαϊκής μονάδας

14. Οι δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ακαδημαϊκών μονάδων,

15. Η ύπαρξη συνεργασιών με άλλα Πανεπιστήμια, ερευνητικούς και λοιπούς φορείς.

 

Σχόλια (17)

Από Δευτέρα.... (σαν τη δίαιτα)
|

Αναδιάρθρωση (στις δουλειές του σπιτιού) μου είχε πει και η κυρά όταν παντρευτήκαμε. Δεν το έκανα μια ΟΛΟΚΛΗΡΗ 4ετία.... και πιστεύει κανείς ότι θ' αρχίσω να πλένω, να σιδερώνω, να σφουγγαρίζω και να μαγειρεύω στην επόμενη? Αν τώρα θέλουμε να το λέμε για να τ' ακούμε, είναι άλλης ειδικότητας θέμα.....

Jeremy Pastor
|

Είναι γενικώς θετικό πως το σημαντικό θέμα της αναδιάρθρωσης του χάρτη των ΑΕΙ αναθερμαίνεται και υπάρχει διάλογος, έστω και στο πλαίσιο του άρθρου του esos.gr. Η κατάσταση είναι απελπιστική σε πολλά τμήματα και, όπως άλλωστε αναφέρουν συνεχώς μέλη ΔΕΠ επαρχιακών πανεπιστημίων, υπάρχουν τμήματα με ελάχιστους φοιτητές οι οποίοι επιζητούν διακαώς την μετεγγραφή τους σε πιο κεντρικά πανεπιστήμια ή απλώς δεν εμφανίζονται. Με εισακτέους σε ενα τμήμα π.χ. 150, εισάγονται κάτω των 20 (μερικές φορές έχουμε μόνον 4-5 εισαχθέντες), και ίσως να μην παρακολουθεί τα μαθήματα κανείς. Δεν είναι μόνον θέμα φόρτου εργασίας των ΔΕΠ σε σύγκριση με άλλα τμήματα, όπως είπε κάποιος, αλλά αξιοπρέπειας του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου απέναντι στους φοιτητές του και στην κοινωνία. Επίσης, οι καθηγητές στα τμήματα αυτά δεν μπορούν να διεξάγουν σοβαρή έρευνα, παρά τα προσόντα που οι ίδιοι έχουν. Με ποιούς φοιτητές άλλωστε να συνεργαστούν; Τα τμήματα αυτά δυστυχώς έγιναν για ψηφοθηρικούς λογους, χωρίς να υφίστανται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις ούτε για την υποστήριξή τους και ούτε για την βιωσιμότητά τους. Το πείσμα των περισσοτέρων πρυτανικών αρχών (έως τώρα τουλάχιστον) αφενός να δημιουργήσουν αυτά τα τμήματα και αφετέρου να τα διατηρήσουν ανέπαφα αποδεικνύεται εγκληματική, διότι πέραν του ανώφελου αλλά σημαντικού κόστους που συνεπάγεται η λειτουργία τους για τον Έλληνα φορολογούμενο, εγκλωβίζει πολλούς φοιτητές (και τις οικογένειές τους) και καθηγητές σε μια αντιπαραγωγική διαδικασία που μόνο κακό κάνει στην εθνική οικονομία και την κοινωνία γενικότερα. Τα επιχειρήματα κάποιων πως έτσι "δίνουμε υψηλού επιπέδου μόρφωση στην νεολαία" και πως "οι πανεπιστημιακές σπουδές θα πρέπει να είναι ανεξάρτητες της αγοράς εργασίας και της παραγωγής" (επιχειρήματα που δυστυχώς υιοθετούν και ορισμένα πολιτικά κόμματα), είναι επιεικώς έωλα. Έχουμε δυστυχώς δημιουργήσει ως κοινωνία μια τεράστια δεξαμενή από μορφωμένους νέους με διαβατήριο ... στην ανεργία, και χωρίς προοπτική ενσωμάτωσής τους στον παραγωγικό ιστό της χώρας μας. Εν ολίγοις, έχουμε καταστρέψει ένα σημαντικό μέρος της νεολαίας μας, και κάποιοι συνεχίζουν να σφυράνε αμέριμνοι. Αν δεν γίνει κάτι άμεσα, η κατάσταση θα είναι εντελώς μη αντιστρεπτή.

Αναδιάρθρωση του ακαδημαικού χάρτη, μέλος ΔΕΠ
|

Καλώς ή κακώς το θέμα των ΑΕΙ έχει αναχθεί σε κεντρικό θέμα της προεκλογικής περιόδου. Το μόνο που αποδεικνύει αυτή η πραγματικότητα είναι τα βαθιά προβλήματα των ελληνικών πανεπιστημίων.
Ο ακαδημαικός χάρτης και η πολυπόθητη αναδιάρθρωσή του είναι κεντρικό θέμα, καθώς είναι το άμεσα επόμενο της ΕΒΕ και παρόλα αυτά ακόμα αναμένουμε.
Την ίδια στιγμή λειτουργούν τμήματα που έχουν περί τα 10 μέλη ΔΕΠ και παίρνουν 20, 30, 50 εισακτέους το έτος. Και από αυτούς ούτε οι μισοί δεν παρακολουθούν. Κι όμως αυτά τα μέλη ΔΕΠ θα μπορούσαν να απασχοληθούν σε τμήματα παρόμοιου αντικειμένου με πάρα πολλούς φοιτητές.
Καλώς ή κακώς τα αίτια για μικρή ζήτηση και λίγους εισακτέους είναι γεωγραφικά. Κανείς δεν θέλει να πάει σε απομονωμένα τμήματα και μάλιστα σε πόλεις με υψηλό κόστος ζωής. ΑΥτά τα τμήματα δεν έχουν λόγο ύπαρξης, ακόμα και αν το διδακτικό και ερευνητικό τους προσωπικό είναι αξιόλογο. Θα δουλέψει πιο αποδοτικά αλλού.
Ας μην κοροϊδευόμαστε και το πιο σημαντικό ας μην κοροϊδεύουμε τους φοιτητές μας
Ευχαριστώ

επιτέλους συνενώστε τα 3 ΑΕΙ της Κρήτης σε 1 Πανεπιστήμιο
|

Πολυτεχνική Σχολή στα Χανιά, Θεωρητικές Σπουδές στο Ρέθυμνο και οι υπόλοιπες Σχολές στο Ηράκλειο.

Αλέξανδρος
|

Πρέπει την πρώτη μέρα μετά την κυβερνηση να γινε ιαναδιαρθρωση ....

Να δοθεί κατώφλι για την μείωση πχ κατα 33%

Υπάρχουν σήμερα τμήματα που τρέχουν λόγω ΕΒΕ με <20 φοιτητές στο 1ο έτος και ακ΄όμα λγότερους μετά (και ακόμα λιγότερους πραγματικούς)

Τα τμήματα αυτά κοστίζουν στον φορολογούμενο όσο τμήματα που λειτουργούν κανονικά....

ΕΛΕΟΣ με το πολιτικό κόσος, πολύ κατώτερη των περιστάσεων η κεραμέως σε αυτό το ζήτημα

# Μέλος ΔΕΠ
|

Είμαι κι εγώ μέλος ΔΕΠ σε περιφερειακό πανεπιστήμιο με έδρα σε πολλές πόλεις και συμφωνώ με τον προηγούμενο συνάδελφο.
Το δικό μου τμήμα του 4ο πεδίου γεμίζει, υπάρχουν όμως δύο τμήματα (το ένα του 4ου πεδίου, το άλλο σε πολλά πεδία) στα οποία πάνω από το 50% των θέσεων μένουν κενές. Και μάλιστα έχουν λίγες θέσεις, ως εκ τούτου, δεν λαμβάνουν πάνω από 50 φοιτητές το χρόνο. Από αυτούς τους περίπου 50 συμμετέχουν ενεργά γύρω στους 20-25 φοιτητές. Και έχουμε τμήματα που θα λειτουργούν στο μέλλον για 20*4=80 ή 25*4=100 συνολικά φοιτητές σε όλα τα έτη.
Αν λάβουμε υπόψη την εφαρμογή του ν+2 και τις διαγραφές που αναμένονται, θα υπάρχουν τμήματα με 150 μαξιμουμ συνολικά φοιτητές.
Αν λάβουμε υπόψη τον δεδομένο ρυθμό αποφοίτησης αυτά τα τμήματα θα δίνουν 15 μαξιμουμ πτυχία το χρόνο.
Κι όμως για αυτά τα τμήματα προγραμματίζονται θέσεις ΔΕΠ. Οι ΔΕΠ αυτών των τμημάτων κάνουν μάθημα σε αίθουσες με 5 φοιτητές. Τόσοι παρακολουθούν. Πολλές φορές δεν γίνεται μάθημα. Εγώ έχω 100 φοιτητές να παρακολουθούν και δεν έχω πέσει ποτέ κάτω από 80 στο αμφιθέατρο. Διορθώνω 300 γραπτά σε κάθε εξεταστική. Είναι εντελώς άνισος ο φόρτος εργασίας.
Επιπλέον, οφείλω κι εγώ να πω πως τα μέλη ΔΕΠ των τμημάτων χωρίς εισακτέους πράγματι είναι εγκλωβισμένα μακριά από την έδρα του ιδρύματος, δεν συμβάλλουν στις διοικητικές διαδικασίες και είναι εκτός του ιδιαίτερα σημαντικού ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Είναι κρίμα, αν τα τμήματα μεταφερθούν στην έδρα του ιδρύματος θεωρώ ότι θα λαμβάνουν φοιτητές και η ακαδημαική διαδικασία θα είναι πιο αποτελεσματική.
Αλλά δυστυχώς οι διοικήσεις είναι κι αυτές παγιδευμένες στις ισορροπίες τους.

Jeremy Pastor
|

Όταν διαβάζει κάποιος σε σχόλιο αναγνώστη πως τα 4000 μεταπτυχιακά είναι "καύχημα και περηφάνεια της χώρας και εγγύηση γιά το μέλλον της", και πως "έχουμε ήδη 30000 διδάκτορες μη μέλη ΔΕΠ. Μία σημαντική δεξαμενή επιστημόνων που θα τη ζήλευε οποιαδήποτε χώρα", εύκολα αντιλαμβάνεται πως δεν πάμε καθόλου καλά. Φοβάμαι πως η κατάσταση στα ΑΕΙ της χώρας είναι δυστυχώς μη αντιστρέψιμη. Μακάρι να διαψευστώ.

Γκ
|

Ο κ Μητσοτάκης απ' ότι φαίνεται ξέχασε ότι η "απόφαση" του ΔΙΠΑΕ είχε καταψηφιστεί για αρκετά τμήματα. Πλασάρει την εναντίωση της ακαδημαϊκής κοινότητας & φοιτητών σαν "έντονες αντιδράσεις", ενώ (για όποιον γνωρίζει τουλάχιστον) ήταν η επιτομή της αναξιοκρατίας για συγκεκριμένα τμήματα.
Τμήματα με ιστορία, πολλές συνεργασίες (με τοπικές και μη επιχειρήσεις και βιομηχανίες), ερευνητικό έργο, άρτια στελεχωμένα και επανδρωμένα (αίθουσες, εργαστήρια και κτήρια) και ήδη συνενωμένα από το 2019.
Τα γεγονότα δεν συμβαδίζουν με τα λεγόμενα, κάτι μάλλον δεν πάει καλά..

Κωνσταντίνος Παπακώστας
|

Η ελληνική κοινωνία υφίσταται την ολομέτωπη επίθεση της συντηρητικής ιδεολογίας και κανένα από τα κόμματα τόσο της αριστεράς, όσο και της δεξιάς δεν μπορεί ν' αντιδράσει. Συμφωνούν όλοι στη μείωση των τμημάτων, στην αποτελεσματικότητα της ΕΒΕ και προπαντός στην κατάργηση της υποπαραγράφου του άρθρου 16 που μιλά γιά δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Να βάλουμε λοιπόν τα πράγματα σε μία σειρά:
α)Ποτέ οι κάτοικοι αυτής της χώρας δεν έμαθαν ότι πρέπει να φοιτήσουν σε ελληνικά πανεπιστήμια γιά να ανεβούν στην κοινωνική κλίμακα της χώρας και να προοδεύσουν. Γιά 150 ολόκληρα χρόνια υπήρχε μόνο το ΕΚΠΑ και γιά 40 περίπου χρόνια το ΑΠΘ και κάποια άλλα μικρά πανεπιστήμια σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Έτσι, ο λαός εκπαιδεύτηκε ότι γιά να τελειώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να σπουδάσει στο εξωτερικό. Ψηλά στελέχη του στρατού, της Εκκλησίας, της πολιτικής, των δικαστηρίων, των επιχειρηματιών είχαν τελειώσει ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και είχαν πάρει αντίστοιχα πτυχία. Μετά τον πόλεμο, η έξοδος των νέων συνεχίστηκε ως διέξοδος του κράτους γιά τους ανεπιθύμητους αριστερούς. Μετά τη δεκαετία του 1980 όταν η χώρα άρχισε να γεμίζει με πανεπιστήμια και τμήματα, η μόδα του εξωτερικού πέρασε και στη λαϊκή τάξη που διεκδίκησε το δικαίωμά της να σπουδάσει στα πανεπιστήμια των γειτονικών χωρών. Αν και είχε παγιωθεί αντικειμενικό σύστημα εισαγωγής στο εσωτερικό, η γοητεία του εξωτερικού δεν έλεγε να κοπάσει. Φυσικά, όλα αυτά τα τμήματα ήταν με δίδακτρα.
β)Μόλις τη δεκαετία του 1990-2000 αποχτήσαμε και οργανωμένα μεταπτυχιακά, αλλά η μεγαλοαστική τάξη ζητούσε πάντα να γίνουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Γιατί όμως; Αφού κι ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι γιά τις σχολές ψηλής ζήτησης πάντα θα υπάρχουν βάσεις, ακόμα κι αν καταργήσει τις βάσεις. Άρα το θέμα δεν είναι γενικά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια ή στις πανελλήνιες εξετάσεις ή στην αγωνία γιά τα νεύρα των παιδιών, Το θέμα πάντα ήταν και είναι αν θα μπορέσει η αστική τάξη της χώρας(νομικοί, γιατροί, μηχανικοί, στρατιωτικοί και τα νέα: ψυχολόγοι, μηχανικοί αεροσκαφών, οδοντίατροι κλπ.) να κληρονομήσει τα εργαστήρια, ιατρεία και γραφεία τους στα παιδιά τους. Γι' αυτό υπήρχε πάντα και τώρα θα γίνει με νόμο η διέξοδος του εξωτερικού ή των διδάκτρων. Εξάλλου και η Ν.Δ. δε λέει τίποτα γιά τα παιδιά που γράφονται μόνο με το απολυτήριο κι ας έχουν πάρει 2 ή και 3 στις πανελλήνιες, σε πανεπιστήμια της Κύπρου, της Βουλγαρίας κλπ.
γ)Με τις συγχωνεύσεις που έγιναν το 2019 επί Γαβρόγλου, μπορεί να έγιναν και λάθη, αλλά αυτή η πιθανότητα γιά μετανάστευση των παιδιών μας στο εξωτερικό μειώθηκε στο ελάχιστο. Κι έτσι, και η αιμορραγία συναλλάγματος στο εξωτερικό. Από την άλλη, τα τμήματα έφτασαν σε τόσο μεγάλο αριθμό και αντικειμένων και ποσοτικά που δείχνει τη δύναμη της χώρας και την αποφασιστικότητα να στρέψει τους πόρους της στη μόρφωση των παιδιών της. Ο πραγματικός της θησαυρός δεν είναι πιά τα πλοία, ο ορυκτός τάχα πλούτος που δε θα προφτάσουμε να τον δούμε ποτέ ή-αλίμονο- ο στρατός-ή η βιομηχανία ή ο τουρισμός. Αυτά τα 460 τμήματα είναι τα οποία εγγυώνται την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας και δίνουν ένα νέο όραμα γιά αντίθετη κατεύθυνση των νέων από τη νέα Βαβυλώνα, την Αθήνα, στις μεγάλες πόλεις της επαρχίας.
Από την άλλη, με το πλήθος των εργαστηρίων, των ινστιτούτων, των μεταπτυχιακών, αλλά και των διδακτορικών τους, τις συνεργασίες τους με τη βιομηχανία μπορούν να προσελκύσουν τους επιστήμονες του εξωτερικού και να δημιουργήσουν μία αντίρροπη κίνηση προς αυτήν που έχει γίνει καθεστώς εδώ και πολλά χρόνια.
δ)Η αναντιστοιχία έλλειψης φοιτητών λόγω δημογραφικού προβλήματος, αριθμού φοιτητών που εισάγονται κάθε χρόνο ανά τμήμα που δε συμφωνεί με τον αριθμό που ζητούν τα πανεπιστήμια μπορεί να λυθεί πολύ απλά με τη βαθμιαία προσαρμογή των εισακτέων στους αριθμούς που ζητούν τα τμήματα. Κι από την άλλη με το χτίσιμο νέων εστιών.
ε)Επίσης έχουν αναπτυχθεί πάνω από 4000 μεταπτυχιακά τμήματα σ' όλη τη χώρα που δεν είναι αδυναμία κι αφορμή γιά γκρίνια και μεμψιμοιρία και ιδεοληψίες από τον πρωθυπουργό, αλλά καύχημα και περηφάνεια της χώρας και εγγύηση γιά το μέλλον της. Φαίνεται ότι και η Ν.Δ. και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουν καταλάβει ότι το παιχνίδι παίζεται πιά στα μεταπτυχιακά και στα διδακτορικά όπου έχουμε ήδη 30000 διδάκτορες μη μέλη ΔΕΠ. Μία σημαντική δεξαμενή επιστημόνων που θα τη ζήλευε οποιαδήποτε χώρα.
στ) Δεν είναι δυνατό σήμερα να συζητείται η κατάργηση τμημάτων που είναι στα σύνορα ή στην επαρχία κι από την άλλη να εξομοιώνονται τα πτυχία των κολλεγίων ή των πανεπιστημίων του εξωτερικού με τα δικά μας κι από την άλλη τα πτυχία των ΑΕΙ Τ.Τ. από το 2001 και μετά να είναι υποβαθμισμένα. Ευτυχώς, που οι φοιτητές μας όλ' αυτά τα καταλαβαίνουν και δεν είναι σαν κι εμάς που συμβιβαστήκαμε. Η νέα γενιά πρέπει να κάτσει κάτω και να τα ζυγίσει όλ' αυτά και να πετάξει στα σκουπίδια τις προπαγάνδες που της προσφέρουν γιά επιτακτικές δήθεν αναγκαιότητες.
ζ) Από την άλλη, αυτά τα τμήματα, τα δήθεν υπεράριθμα κι αναποτελεσματικά πρέπει να στηριχτούν, να διαφημιστούν, να προβληθούν, να αυξήσουν τον αριθμό ΔΕΠ τους και να μην υποβαθμίζονται από τρομοκρατικές ενέργειες σύγχρονων φασιστικών ομάδων που θέλουν να λέγονται αντιεξουσιαστές. Να τοποθετηθεί η Πανεπιστημιακή Αστυνομία ακόμα και στα πανεπιστήμια της επαρχίας γιά να καταπολεμηθεί η εγκληματικότητα στα πανεπιστήμια και η συνεπακόλουθη δυσφήμησή τους. Η Αριστερά επιτέλους πρέπει να ξεφύγει απ' αυτές τις ασθένειες της παιδικής της ηλικίας.
η)Τέλος, χρειάζεται να γίνουν κάποιες αλλαγές στην κατανομή των υπαρχόντων τμημάτων γιά να μειωθούν οι υπάρχουσες στρεβλώσεις λόγω κυρίως της ύπαρξης διπλών, τριπλών ή και τετραπλών τμημάτων στα πανεπιστήμια της Αττικής, της Κρήτης και της Κεντρικής Μακεδονίας.
θ)Σ' αυτές τις 3 περιφέρειες πρέπει να γίνουν ευρείες συγχωνεύσεις πανεπιστημίων έτσι ώστε τα υπάρχοντα 50 Α.Ε.Ι.(μαζί με τις Στρατιωτικές, Εκκλησιαστικές, Ναυτικές, Δραματικές και Τουριστικές Σχολές) να μειωθούν στα 16(μαζί με το ΕΑΠ).

ΓΕΩΡΓΙΟΣ
|

Πως φαίνεται ότι τελείωσε η θητεία του Μητσοτάκη και της Κεραμέως!!!
Το 'χουν χάσει το παιχνίδι και τους έχουν μείνει μόνο οι εντυπωσιασμοί, για τους λίγους εναπωμείναντες οπαδούς τους.

α-στερεα
|

εδώ λεμε να κελισουν και άλλα πανεπισ΄τημια και δεκάδες σχολές και κάποια χτενίζονται

Κρυφτούλι και Συναίνεση
|

Η όλη δημόσια «συζήτηση», ως προς επιχειρήματα, κριτήρια κλπ που διατυπώνονται από Υπουργείο, κόμματα και τον πανεπιστημιακό χώρο είναι σαν να παίζουν ΚΡΥΦΤΟΥΛΙ. Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος τι στόχο έχουν, αν πιστεύουν ό,τι λένε ή απλώς «εργαλειοποιούν» ό,τι εκτιμούν πως θα επηρεάσει τη κοινή γνώμη κλπ..

Για να μπορέσει να γίνει ουσιαστικός διάλογος θα πρέπει, κατ’ αρχάς, να συνεννοηθούμε στη χώρα για τα υπαρκτά/αντικειμενικά δεδομένα (προαπαιτούμενο στην επιστήμη).

1. Η Δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα οργανώνεται κεντρικά με ισότιμα ιδρύματα που είναι Ερευνητικά Πανεπιστήμια και όχι εκπαιδευτικά Κολέγια. Στα Πανεπιστήμια διδάσκει Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (Δ.Ε.Π.) που πρέπει να παράγει νέα γνώση για να εξελιχθεί και να μονιμοποιηθεί.
2. Προτεραιότητα για το Πανεπιστημιακό Τμήμα είναι η παραγωγή νέας γνώσης (έρευνα) στην Επιστήμη που θεραπεύει.
3. Το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών δημιουργεί νέους επιστήμονες (α) για να υποστηρίξουν σαν ερευνητές την παραγωγής νέας γνώσης (λίγοι) και (β) να ασκήσουν βιοποριστικό επάγγελμα εφαρμόζοντας/διδάσκοντας την επιστημονική γνώση τους (πολλοί).
4. Ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα δεν ταυτίζεται απαραίτητα με ένα προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Ο νέος νόμος επιτρέπει περισσότερα προγράμματα σπουδών και γενικά θεωρείται θετικό μέτρο.
5. Το Τμήμα πρέπει να αναφέρεται σε μια διακριτή επιστήμη, το πρόγραμμα σπουδών μπορεί/πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τη ζήτηση για επαγγελματικές δεξιότητες.
6. Η σταδιακή ανωτατοποίηση, και τελικά πανεπιστημιοποίηση των Τ.Ε.Ι., δημιούργησε πληθώρα Πανεπιστημιακών Τμημάτων, συχνά ταυτίζοντας ένα επαγγελματικό πρόγραμμα σπουδών με Πανεπιστημιακό Τμήμα.
7. Ο αριθμός των Ελλήνων μαθητών μειώνεται (υπογεννητικότητα) και αντίστοιχα οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
8. Οι θέσεις εισακτέων εκτοξεύθηκαν στα ύψη την τελευταία 8ετία και ελάχιστες μειώσεις έγιναν μετά την εφαρμογή ΕΒΕ.
9. Η δυνατότητα παρακολούθησης Πανεπιστημιακών σπουδών (τριτοβάθμια εκπαίδευση) προϋποθέτει ένα επίπεδο γνώσεων αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ασυμβίβαστο με την εισαγωγή όλων.
10. Στο Δημόσιο σύστημα Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα ισότιμα Πανεπιστήμια και Τμήματα θα πρέπει να δίνουν ισότιμα Πανεπιστημιακά Πτυχία (δεν εννοείται να λέγεται Πτυχίο και να αντιστοιχεί σε γνώσεις Λυκείου ή ΙΕΚ).
11. Στο κεντρικό Δημόσιο σύστημα Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα ισότιμα Πανεπιστήμια και Τμήματα έχουν θεσμοθετημένα τα ίδια ποιοτικά κριτήρια στελέχωσης με μέλη Δ.Ε.Π., τα οποία κρίνονται με τον ίδιο τρόπο, πρέπει να παράγουν νέα γνώση για εξέλιξη και μονιμοποίηση.
12. Το Ελληνικό κράτος δεν μπορεί να υποστηρίξει με ποιοτικές και σύγχρονες ερευνητικές υποδομές ούτε τα παλιά Πανεπιστημιακά Τμήματα, πόσω μάλλον τον πληθωριστικό σημερινό αριθμό.
13. Ο αριθμός Ελλήνων επιστημόνων, με εμπειρία και δυνατότητες να σταθούν ανταγωνιστικά στο παγκόσμιο περιβάλλον που μπορούν να προσελκύσουν τα Τμήματα ως μέλη Δ.Ε.Π. είναι πολύ μικρός και δυσχεραίνεται από την εκτόξευση του αριθμού των Πανεπιστημιακών Τμημάτων (πρακτικά αδύνατο για πολλά Τμήματα χωρίς Πανεπιστημιακή παράδοση και σε γεωγραφική απομόνωση).
14. Η επαγγελματική εκπαίδευση των αποφοίτων Γενικού Λυκείου δεν μπορεί να ταυτίζεται αποκλειστικά με τα Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημίων.

Με βάση αυτές τις σκέψεις κοινής λογικής πρέπει να συνεννοηθούν όλοι για το καλό της Ελληνικής κοινωνίας. Να υπάρξει ειλικρινής συναίνεση στο στόχο για ένα καλό σύστημα Δημόσιων Πανεπιστημίων και να γίνει αποδεκτό ότι μετά τις πανεπιστημιοποιήσεις των ΤΕΙ είναι εκτός ισορροπίας και χρειάζονται ενέργειες εξορθολογισμού, από όλες τις πλευρές (πολιτικοί και πανεπιστημιακοί). Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν είναι πανάκεια, είναι θέμα που μπορεί να εξετασθεί σε επόμενη φάση. Ας ξεκινήσουν εκεί που είναι δυνατόν να υπάρχει συναίνεση, με όσα επιβάλλει η κοινή λογική για βελτιώσεις στη δημόσια μεταλυκειακή εκπαίδευση, είτε αφορά Πανεπιστήμιο είτε Ι.Ε.Κ. είτε ενδεχόμενα νέο θεσμό (Δημόσια Κολέγια).

Φαντάζομαι ότι όλοι αντιλαμβάνονται πως η εκπαίδευση των νέων είναι περισσότερο παρά ποτέ αναγκαία σήμερα και στη χώρα μας, με τα χαμηλά οικογενειακά εισοδήματα, είναι σημαντικό να παρέχεται δημόσια. Προφανώς στο κατάλληλο επίπεδο.

Μέλος ΔΕΠ
|

Μετά από δύο χρόνια εφαρμογής της ΕΒΕ, το μέτρο κρίνεται ως πετυχημένο. Στις σχολές μέτριας ζήτησης (σε μια τέτοια σχολή είμαι) το επίπεδο των νεοεισαχθέντων έχει αυξηθεί σημαντικά. Έχουμε καλύτερους φοιτητές, οι οποίοι θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέσα στα όρια του ν+2.
Υπάρχουν όμως τμήματα (και στο δικό μου πανεπιστήμιο) που λαμβάνουν μικρό αριθμό φοιτητών και μάλιστα από αυτούς που μπαίνουν το 40-50% δεν είναι ενεργ΄΄ό. Αν μπαίνουν πχ 40 μόνο φοιτητές, οι 20 από αυτούς δεν θα εμφανιστούν στο πανεπιστήμιο ούτε για παρακολούθηση, ούτε για εξετάσεις. Αυτή είναι η πραγματικότητα, δυστυχώς.
Τα τμήματα που λαμβάνουν πχ το 30% των διαθέσιμων θέσεων, τελικά φαίνεται ότι στην πραγματικότητα συμπληρώνουν μόνο το 15-20%.
Έχουμε και στο πανεπιστήμιό μου τέτοια τμήματα.
Η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη έπρεπε να γίνει χθες.
Αλλά το βασικό κριτήριο θα πρέπει να είναι ο αριθμός των ενεργών φοιτητών μετά την ΕΒΕ.
Ένα τμήμα μπορεί να έχει μέλη ΔΕΠ με βαριά βιογραφικά, τα οποία είναι στην πραγματικότητα εγκλωβισμένα σε μικρά τμήματα, απομονωμένες πόλεις, χωρίς συνεργασίες, χωρίς μεγάλα εργαστήρια και δυνατότητα για ερευνητικά έργα. Αυτοί οι συνάδελφοι θα πρέπει να επεγκλωβιστούν και να τους βοηθήσουμε να βρεθούν στο κατάλληλο ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Τέλος, θέλω να τονίσω σε υποψ΄ήφιους στις πανελλήνιες και στους γονείς τους να ελέγξουν τις αιτήσεις για τμήματα και ως προς τον αριθμό των εισακτέων (ή τις κενές θέσεις ή το ποσοστό των κενών θέσεων). Τα τμήματα με μεγάλα κενά προοπτικά θα κλείσουν και τα παιδιά θα μπουν σε μεγάλη ταλαιπωρία

Πιτσιφλής
|

Η Πούλια που ‘χει εφτά σχολειά
μέσ’ απ’ τους ουρανούς περνά.
Κάποτε λίγο σταματά
στο στεριανό μου και κοιτά.

Γεια σας, τι κάνετε; Καλά;
Καλά. Πώς είναι οι σχολές;
Τι να σας πω εκεί ψηλά τις
τρώνε τ’ αγιάζι κι οι ερημιές.

Γι αυτό πικραίνεσαι Κυρά,
δε μου τις φέρνεις εδώ να;
Ευχαριστώ μα `ναι πολλές
θα σου τις φάνε τις σοδειές.

Δώσε μου καν την πιο μικρή
εκείνη την αστραφτερή.
Πάρ’ την αλλά έχε στο νου
πως είναι τόπος του αδειανού!

Είπε, και πριν βγάλω μιλιά
μου την καρφώνει στη πλαγιά

Λάμπουνε γύρω τα βουνά,
μα δεν ακούγεται μιλιά.
Κι η Πούλια που ‘χει έξι παιδιά
φεύγει και μ’ αποχαιρετά.

Copright © 2023 Pitsiflis. All rights reserved.

ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
|

Κυριάκο η Στερεά Ελλάδα είναι η μοναδική περιφέρεια της χώρας χωρίς αυτόνομο ΑΕΙ.....και κάποιες έχουν δύο και τρία......
Έχεις κάποιο σχόλιο στο παρασκήνιο της κατανομής στη χώρα;

Jeremy Pastor
|

Η αλήθεια είναι πως ο Μητσοτάκης έχει καθυστερήσει πολύ αυτή τη σημαντική μεταρρύθμιση. Δεν μπορεί ο φορολογούμενος Έλληνας να πληρώνει για Τμήματα ΑΕΙ που δεν έχουν καμία ζήτηση από υποψηφίους και δεν δίνουν σχεδόν καμία επαγγελματική προοπτική. Οι (απερχόμενες) διοικήσεις των ΑΕΙ ούτε που τολμούσαν να ακουμπίσουν το θέμα (για δικούς της λόγους η κάθε διοίκηση). Αν επανεκλεγεί ο Μητσοτάκης, μάλλον θα ανακινήσει το θέμα και θα προχωρήσει σε (επώδυνη) αναδιάρθρωση του χάρτη. Αν όχι, θα συνεχίσει το ίδιο "όμορφο καθεστώς" των τμημάτων με ελάχιστους φοιτητές και πτυχία χωρίς αντίκρυσμα. Να δούμε.

Πιτσιφλής
|

Πετραδάκι πετραδάκι
για τα σένα τα ‘χτισα
των σχολών τα τμηματάκια
του ανέμου τα σπιτάκια.

Τα ψηλά τα σκαλοπάτια
όσοι τ’ ανεβήκανε
είδαν πλούτη, μεγαλεία
μα δουλειά δε βρήκανε...

- Μανώλη, κέρασέ τους όλους!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ