ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Κρίσιμος ο ρόλος των Κοινωνικών Επιστημών στην Εκπαίδευση

26/05/2023

Ενημερώθηκε: 26/05/2023, 09:14

Άκουσε το άρθρο

Τομέας Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής

Ο προσδιορισμός της θεσμικής γνώσης, το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, οφείλει να είναι απόρροια των σύγχρονων αναγκών και των πολλαπλών προκλήσεων των εποχών μας. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν μπορεί παρά να είναι εξωστρεφές, να έχει κατάλληλο βηματισμό, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις.

 Σήμερα είναι αναγκαία η ενίσχυση των Κοινωνικών Επιστημών στην εκπαίδευση. Τα πολλαπλά κοινωνικά προβλήματα (ρατσισμός, βία, μισαλλοδοξία κλπ), οι πολιτιστικοί μετασχηματισμοί, ο επαναπροσδιορισμός των συλλογικών και των ατομικών ταυτοτήτων, η αντιπροσώπευση, η ίδια η πολιτική λειτουργία, η κρίση της δημοκρατίας και του κοινοβουλευτισμού, το εγχείρημα της ευρωπαϊκής ενοποίησης κλπ συνθέτουν ένα τοπίο που απαιτεί την κατάλληλη επιστημονική γνώση στους εκπαιδευτικούς θεσμούς.

Για τη σοσιαλδημοκρατία, οι κοινωνικές επιστήμες αποτελούν βασικό και κρίσιμο παράγοντα για την ολοκλήρωση της μορφωτικής καλλιέργειας του ανθρώπου.  Είναι στοιχείο σημαντικό για τη διαμόρφωση ενεργού πολίτη, που θα συμμετέχει στα κοινά και θα γίνεται αγωνιστής της ζωής και της κοινωνίας.

Η απομείωση των Κοινωνικών Επιστημών στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια συνιστά μια συντηρητική στροφή, που υπηρετεί μικροκομματικές και στείρες ιδεολογικές επιδιώξεις. Παράλληλα, η  κατάργηση σχετικών μαθημάτων από το Υπουργείο Παιδείας έχει ως αποτέλεσμα την εργασιακή συρρίκνωση του κλάδου ΠΕ 78, που αποτελείται από νομικούς, πολιτικούς επιστήμονες, κοινωνιολόγους, ανθρωπολόγους, επιστήμονες κοινωνικής πολιτικής, απόφοιτες/ους 18 Πανεπιστημιακών Τμημάτων.

Ζητάμε να ανοίξει διάλογος για την παιδεία. Απαιτούνται συναινέσεις για τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού περιεχομένου. Είναι ανάγκη ολιστικού σχεδιασμού  των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και των ωρολογίων προγραμμάτων και το πως η κάθε επιστήμη και μάθημα θα υπηρετεί τις στοχεύσεις αυτές. Να ενισχυθούν οι Κοινωνικές Επιστήμες. Είναι ουσιαστική μαγιά για τον εκσυγχρονισμό και τον εκδημοκρατισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. 

Σχόλια (11)

Εκπαιδευτικός
|

Άλλο κοινωνικές επιστήμες άλλο Μαρξισμός κάργα στα σχολεία.Επιπλεον διαβλέπω προσπάθεια διεμβολισμου του ΣΥΡΙΖΑ...Εάν αυξηθούν οι ώρες,ποιες άλλες θα μειωθούν;Ας μην ελπίζουν τα θρησκευτικά γτ το σύνταγμα και το ΣτΕ είναι ξεκάθαρα.Να μας πουν εκ των προτέρων να σκεφτούμε διπλά την ψήφο μας.

ΣΙΑ
|

Γενικά και αόριστα το ΠΑΣΟΚ θολό τοπίο

Πέτρος
|

@Στον ανώνυμο που με σχολίασε

Αδρανής γνώση τα κλασικά γράμματα και "πράσινα άλογα"!!! Πες το και στο Ήτον που τα έχει βασικά και υποχρεωτικά στο πρόγραμμά του, ζητά περίπου 50 χιλιάδες λίρες Αγγλίας για δίδακτρα ετησίως και έχει βγάλει μέχρι τώρα πάνω από 20 πρωθυπουργούς! Εδώ τα έχουμε τζάμπα για όλους κι εσύ λες αυτά που λες! Αλλά θα μου πεις ο καθένας έχει το επίπεδό του και με αυτό αισθάνεται άνετα. "Είναι κι αυτό μια στάσις, νιώθεται" που θα έλεγε κι ο Αλεξανδρινός!

Πολίτες
|

Είναι αφύσικο στη σημερινή εποχή να τελειώνουν τα παιδιά το Λύκειο και να μην έχουν καμμία επαφή με γνώσεις οικονομικής παιδείας.
Είναι πολιτική επιλογή η οικονομική αμάθεια..... Η εκπαιδευτικό παρασκήνιο.....

Πιτσιφλής
|

Μπράβο στο ΠΑΣΟΚ.
Να συνεργαστούν τα τρία μεγάλα κόμματα για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Κάνετε πράξη για πρώτη φορά το εμείς, να φωτίσουν επιτέλους τα πρόσωπα των παιδιών και των γονέων.

Kostas
|

Ψηφαλακια. Βλέπω Κυριάκο να ανεβαίνει και άλλο.

@Πέτρος
|

Στο σχολείο πρέπει σιγά-σιγά η αδρανής γνώση να εκλείψει. Τα παιδιά να μάθουν να εκφράζονται προφορικά και γραπτά με ένα πλούσιο νεοελληνικό λεξιλόγιο και με επιστημονική γνώση που θα τους βοηθήσει στη μετέπειτα ζωή τους. να υπάρχουν μαθήματα επιλογής για επιλογή σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και ικανότητες του κάθε μαθητή. Πουθενά στον κόσμο δεν διδάσκονται μαθήματα για να βολεύονται οι καθηγητές αλλά οι μαθητές. Όποιος κάνει αυτή την επαναστατική αλλαγή θα είναι ο πιο φωτισμένος υπουργός. Θυμάστε τα 4C (critical thinking, creativity, collaboration & communication) της κας Κεραμέως; Ξεχάστε τα. Aυτά τα εφόδια χρειάζονται οι μαθητές και όχι αρχαία, λατινικά και πράσινα άλογα. Αυτά που μάθαμε στη Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης είναι ότι συνηγορούν στην κλασική παιδεία. Αλλά είμαστε στην Ελλάδα όπου φύεται η ελαία και ανθεί η φαιά πορτοκαλέα.

Κωνσταντίνος Παπακώστας
|

Συμφωνώ με την, έστω και στο παρά πέντε, περιεκτική αυτή θέση του Κινήματος γιά τις Κοινωνικές Επιστήμες.
Όμως γιά μία συνολικότερη αντιμετώπιση του θέματος που θα φέρει και τα 460 τμήματα στα πεδία που τους αντιστοιχούν ακριβώς, χρειάζεται η εκάστοτε κυβέρνηση να δώσει περισσότερα χρήματα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου. Έτσι, είτε θα θεσμοθετήσει το προπαρασκευαστικό έτος στα πανεπιστήμια, είτε θα κάνει πέντε πεδία, εντάσσοντας σ' αυτά τα τμήματα Ψυχολογίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Κοινωνικής Πολιτικής, Παιδαγωγικά Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΤΕΦΑΑ, Αστυνομικές Σχολές κλπ.. Δεν είναι δυνατό να εισάγεται κανείς στην Ψυχολογία σήμερα με Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά ούτε στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης. Προφανώς σε ένα τέτοιο αυτόνομο πεδίο, η Κοινωνιολογία θα έχει μία βαρύνουσα θέση.
Το ίδιο ακριβώς πρέπει να γίνει και στα άλλα πεδία με την προσθήκη περισσότερων μαθημάτων όπως π.χ. της Χημείας, έτσι ώστε να μην εντάσσονται τμήματα σε περισσότερα από δύο πεδία καταρχήν με στόχο να είναι μόνο σε ένα προπαρασκευαστικό πεδίο εξετάσεων. Αυτό είναι αναγκαίο να γίνει γιά ένα αντικειμενικότερο σύστημα εξετάσεων κι όχι μία ρουλέτα όπου κάθε χρόνο γίνονται αλλαγές με την υπαγωγή τμημάτων σε περισσότερα πεδία γιά να μην πέσει η βάση τους και να μην κλείσουν. Αυτές οι αλλαγές πρέπει να γίνουν με βάση τα προγράμματα σπουδών των οικείων πανεπιστημιακών τμημάτων και προπαντός κάτω από την εποπτεία των καθηγητών τους. Δεν νοείται σήμερα άσχετοι από το υπουργείο Παιδείας να αποφασίζουν εκείνοι γιά θέματα που αφορούν κι ενδιαφέρουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Τέτοιες κινήσεις πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης επιλογής τμημάτων και προσανατολισμού των υποψήφιων και της εύρεσης των δεξιοτήτων τους γιά τις εξετάσεις που θα αντικαταστήσει το σημερινό "χάλι" του συνεχούς επηρεασμού και δήθεν προσανατολισμού τους από τα φροντιστήρια και το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Πέτρος
|

Να θυμίσω ότι στη μεταρρύθμιση Αρσένη επί Σημίτη η Κοινωνιολογία εξαφανίστηκε από το λύκειο. Επίσης να ξεκαθαρίσετε αν στοχοποιείτε τα κλασικά γράμματα με αυτό που λέτε, και ειδικά τα λατινικά (στην παραπάνω μεταρρύθμιση αυτά ενισχύονταν και προβλεπόταν αρχικά ακόμη και άγνωστο κείμενο στα Λατινικά -και πολύ σωστά). Και το πιο σημαντικό: η κοινωνιολογία να είναι κοινωνιολογία και όχι συγκαλυμμένο μάθημα μαρξισμού τον 21ο αιώνα, όπως έκαναν κάτι άλλοι.

Δισκοβόλος (πρώην Ανήσυχος εκπαιδευτικός)
|

Πολύ ορθές οι επισημάνσεις σας. Φαντάζομαι λοιπόν ότι θα τις θέσετε ως μία από τις προϋποθέσεις για την επικείμενη συνεργασία σας με τη ΝΔ ενόψει της επικείμενης κυβέρνησης Μητσοτάκη.

αρες μάρες
|

αντιπολίτευση θέλετε, εκθεση ιδεων αυτά . και με μία ψήφο αυτοδυναμία γραμμένους θα σας έχει !

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ