Ευαγγελία Καλούδη, Φιλόλογος στο Μουσικό Σχολείο Αλίμου, Δρ Παιδαγωγικής
Συνέβη και πέρυσι. Και πρόπερσι. Και όλα τα χρόνια τέτοια εποχή ευλαβικά ακονίζουμε τα ξίφη μας. Τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων - και οι ίδιες οι εξετάσεις άλλωστε - είναι εξόχως ερεθιστικές ως θέμα αντιλογίας. Συμβαίνει στα καλύτερα και στα χειρότερα σπίτια, συμβαίνει στους καλύτερους και στους χειρότερους ανθρώπους. Συμβαίνει στους πιο σχετικούς αλλά και στους πιο άσχετους. Ως θύματα πανδημικής νόσου στήνουμε αγώνα για το μικρόφωνο: ποιος θα σχολιάσει πρώτος, την ώρα που οι φροντιστές παράλληλα διάγουν αγώνα ταχύτητας: ποιος θα τα απαντήσει πρώτος.
Διότι, με ένα μαγικό τρόπο τα θέματα δια της δημοσίευσής τους μας καθιστούν αυτοδικαίως άπαντες ειδικούς, διδάσκοντες και μη, εξεταζόμενους και μη, γονείς, συγγενείς, γείτονες, εραστές και μη. Και του δίνουμε να καταλάβει. Επιστρατεύονται επιστημονικά και προ- ή αντι -επιστημονικά επιχειρήματα, πολιτικές και ιδεολογικές θέσεις, καλλιτεχνικές ανησυχίες, παιδικά βιώματα και τραύματα, προσωπικές εμμονές, φιλοδοξίες ή ματαιώσεις, ευσεβείς πόθοι. Άπατη η δεξαμενή των κριτηρίων, ατελείωτα του κόσμου τα παράπονα. Μετρημένα τα εύσημα.
Μόνο που τώρα είναι ώρα να σωπάσουμε. Τα παιδιά μας, οι μαθητές μας, τα ξαδέλφια, τα ανίψια, οι φίλοι μας θα ήθελαν να φοράνε ωτοασπίδες στην ασυγκράτητη γλώσσα μας. Αν κωδικοποιηθεί κάποτε ένα "Δίκαιο Εξετάσεων", το πρώτο άρθρο θα έπρεπε να προβλέπει τη σιωπή ως απαράβατο όρο την ώρα του αγώνα. Είμαστε πρόθυμοι να σεβαστούμε τη συγκέντρωση του τενίστα και της τενίστριας, αλλά δείχνει σαν να μην περνά από το μυαλό μας η ανάγκη του μαθητή και της μαθήτριας να απολαμβάνουν την υποστήριξή μας δια της σιωπής στο δύσκολο άθλημά τους.
Ας γίνουμε φανατικοί οπαδοί της υπομονής. Και προγράμματα νέα χρειάζονται και βιβλία και μέθοδοι και κείμενα και σύστημα εισαγωγικών και όλα θα τα φτιάξουμε, αλλά όχι τώρα και όχι με τα λόγια την ώρα του Match Point. Αλλιώς θα μοιάζουμε με φαιδροί διαιτητές και θεατές που την ώρα της πρόκρισης διαπραγματευόμαστε αδιακρίτως τους κανόνες του ίδιου του παιχνιδιού.
Ας μείνουμε, λοιπόν, στην άκρη και ας σωπάσουμε. Και αν παρόλα αυτά επιμένουμε να μιλάμε, ας μιλάμε αποκλειστικά για τα θετικά που κομίζουν τα φετινά θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Και ας μιλάμε μόνο οι ειδικοί μετά λόγου γνώσεως, ενημερώσεως και ευθύνης. Και για να το κάνω πιο συγκεκριμένο,
συντονιστές και βαθμολογητές της περιοχής μου, κατά γενική ομολογία κρίνουμε ότι
-φέτος τα θέματα διατυπώθηκαν με σαφήνεια θέτοντας τις βάσεις για μια κατά το δυνατόν ευχερή και αντικειμενική διόρθωση, και
-ήταν άκρως επίκαιρα και περισσότερο τολμηρά συγκριτικά με ότι έχει προηγηθεί.
Αυτά τα ολίγα για πρόγευμα. Τα άλλα ας ακολουθήσουν μετά το τέλος των εξετάσεων. Και οι λαγοί ας δώσουν τη θέση τους - για άλλη μια φορά - στις σοφές χελώνες.
Παιδιά βαδίστε με αισιοδοξία και ησυχία!
@Σώστης
Συμφωνώ απολύτως, χωρίς να χρειάζεται ούτε λέξη να προσθέσω...