Εκτός ΑΕΙ ένας στους τρεις υποψηφίους- Δέκα τμήματα με λιγότερους από 5 εισακτέους και 153 "έχασαν" υποψηφίους

Οι Σχολές με τη μεγαλύτερη άνοδο και πτώση βάσεων

27/07/2023

Ενημερώθηκε: 28/07/2023, 08:12

Άκουσε το άρθρο

 Ο ένας στους τρεις υποψηφίους για τα ΑΕΙ δεν έλαβε "εισιτήριο" για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των πανελλδικών Εξετάσεων τα οποία ανακοινώθηκαν σήμερα.

Επίσης  δέκα τμήματα μετρούν αριθμό υποψηφίων λιγότερους από  τα δάκτυλα ενός χεριού, από πέντε δηλαδή.

Επιπλέον 20 τμήματα έχουν εισακτέους λιγότερους από δέκα.

Σε 153 τμήματα δεν καλύφθηκαν όλες οι προβλεπόμενες, από το υπουργείο Παιδείας, θέσεις.

Από την επεξεργασία των βάσεων προκύπτει ότι, σε σχέση  με πέρσι:  

  • Άνοδος βάσεων σημειώθηκε σε 296 τμήματα ,
  • Καμία μεταβολή σε  6   τμήματα, και
  • Πτώση βάσεων  σε 146 .

Οι Σχολές με τη μεγαλύτερη άνοδο

  • Γραφιστική ΠΑΔΑ 13.725 μόρια  (+1885)
  • Ιταλική Φιλολογία ΕΚΠΑ 13. 170 (+1860)
  • Αγγλική Φιλολογία ΑΠΘ 18.585 (+1780)
  • Θεολογίας-Μουσουλμανικών Σπουδών ΑΠΘ 11.400 (+1.625)
  • Εκπαιδευτικών  Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΑΣΠΑΙΤΕ 11.145 (+1.4350)

Οι Σχολές με τη μεγαλύτερη πτώση

  • Ευελπίδων 12.220 (-1.805)
  • Ναυτικών Δοκίμων 12.744 (1.781)
  • Φυτικής Παραγωγής  ΓΠΑ  11.240  (-1.415)
  • Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ 9.810 (-1.405)  
  • Δασολογία ΔΠΘ 8.220  (-1.375)

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (21)

@@Γονέας 31 Ιουλ 2023 17:46
|

Στην "καθηγητική" Σχολή μου (είμαι ΔΕΠ) έτσι και τολμήσει κανείς να περάσει κάτω από το 40% έχει την τύχη να δεχθεί "επισκέψεις" 10-30 [sic] μελών του "ΦΣ" με ύβρεις και συνθήματα "κατά των μαζικών κοψιμάτων" μέχρι να περάσει κι άλλους. Συνεπώς στη Σχολή μου το 40% θα πάρει πτυχίο ακόμα κι αν έμπαινε με 3.

@Συλλογιζόμενος.. 29 Ιουλ 2023 17:35
|

Πέσ' τα χρυσόστομε!

"Κι από τον πολύ συλλογισμό, έχασε το λογαριασμό"
|

@Συλλογιζόμενος..
Αμέ.... και συλλογίζονται και συμπεράσματα βγάζουν γενικά οι πολιτικοί.... και μετά για να χαλαρώσουν λίγο από το φόρτο εργασίας, χορεύουν και κανένα ζεϊμπέκικο στο Ζάππειο ή πηγαίνουν ολιγοήμερες διακοπές όταν η χώρα καίγεται και τα πυρομαχικά ανατινάζονται.
Καλά τα λέτε για το 2019 αλλά από τότε πέρασαν 5 χρόνια κι έχουμε άλλη (και μάλιστα αυτοδύναμη) κυβέρνηση.

Συλλογιζόμενος..
|

'Αραγε, βγάζουν συμπεράσματα από τα δεδομένα που διαμόρφωσαν οι αποφάσεις τους, οι πολιτικοί και υπηρεσιακοί αρμόδιοι για την τριτοβάθμια παιδεία ?
Το 2019, οι συναλλαγές για την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ δημιούργησαν και νέα τμήματα μαθηματικών και φυσικής που δεν αιτιολογούσε καμία μελέτη σκοπιμότητας.
Σήμερα δεν συμπληρώνουν 3-4 δεκάδες εισακτέους ούτε με την ελάχιστη βάση του συντελεστή 0.8, ενώ συρρικνώθηκαν και τα παλιά τμήματα στα πανεπιστήμια.
Τι έχουν να απαντήσουν για αυτό υπεύθυνοι από τα ιδρύματα και οι πολιτικοί που πήραν τις αποφάσεις το 2019?

Γονέας
|

Ας ξεκινήσει το υπουργείο να κλείνει σιγά σιγά τα τμήματα χωρίς φοιτητές.
Λιγότερα τμήματα ίσον υψηλότερες βάσεις. Δεν γίνεται τα μπει φιλόλογος με 9.5. Αυτοί θα διδάξουν τα παιδιά μας μεθαύριο. Και θα θέλουν όλοι και διορισμό χωρίς ΑΣΕΠ βεβαίως βεβαίως αφού θα έχουν ήδη αξιολογηθεί...

Αναπληρωτής καθηγητης
|

Με το νόμο γαβρόγλου έχουμε φτάσει στο σημείο το κάθε πανεπιστήμιο να έχει τουλάχιστον ένα προβληματικό τμήμα που λειτουργεί σαν βαρίδι.
Είτε εξαιτίας της γεωγραφικής διασποράς και της έδρας σε μία μικρή απομακρυσμένη από τη διοίκηση του ΑΕΙ πολη, είτε εξαιτίας του μικρού αριθμού φοιτητών.
Μάλιστα η πλειοψηφία των τμημάτων είναι γεωγραφικά με μένα και με μικρό αριθμό φοιτητών έχουν και ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό αποφοίτησης. Αν για παράδειγμα ένα τέτοιο τμήμα πάρε 100 φοιτητές από αυτούς δεν αναμένεται να τελειώσουν μέσα σε ν+δύο χρόνια πάνω από 20. Λειτουργεί δηλαδή μία πανεπιστημιακή δομή με προσωπικό διοικητικό, μέλη δεπ, ερευνητές και συμβασιούχους για να αποφοιτούν 20 άτομα το έτος.
Πρόκειται για μία μεγάλη αστοχία στο υπουργείο Παιδείας η οποία θα πρέπει να διορθωθεί άμεσα.
Περιορίστε τη γεωγραφική διασπορά και να σε δύο πόλεις το πολύ. Συγχώνευση τα τμήματα με μικρό αριθμό φοιτητών με ομοειδή τμήματα που έχουν υψηλή ζήτηση για να βοηθηθούν και τα καλά τμηματα με το επιπλεον προσωπικό

Νίκος
|

Το πρόβλημα των ΑΕΙ είναι ο μικρός αριθμός μελών ΔΕΠ που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια με την μη αναπλήρωση των μελών ΔΕΠ που βγαίναν στην σύνταξη. Τελευταία το πρόβλημα αυτό διορθώθηκε αλλά τα κενά από το παρελθόν παραμένουν. Αυτό έχει ως συνέπεια τα μεγάλα πανεπιστήμια του κέντρου να έχουν να αντιμετωπίσουν πολλούς φοιτητές σε αντίθεση με τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Εφόσον το κράτος δεν μπορεί να αναπληρώσει τα κενά αυτά η λύση είναι το κλείσιμο τμημάτων της περιφέρειας και της ενσωμάτωσης του προσωπικού στα κεντρικά ΑΕΙ τα οποία έχουν πολύ καλύτερες υποδομές. Λιγότερα τμήματα και καλύτερα. Τα υπόλοιπα είναι πολιτικές όχι για την παιδεία αλλά για την ενίσχυση της επαρχίας και την υφαρπαγή ψήφων.

Polar_Fish
|

@Κωνσταντίνος Παπακώστας
Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει να πάει το Τμημα Υλικών του ΠΚ στο ΑΠΘ. Δε γινονται αυτά τα πράγματα. Το οτι δεν καλυπτει τις θέσεις του το συγκεκριμενο τμημα σχετιζεται με τα επαγγελματικά δικαιώματα των τμημάτων αυτης της κατηγορίας. Αν δείτε δημοφιλή τμήματα καλύπτουν τις θέσεις τους οπου και αν ειναι.

@Ευάγγελος Καμβίσιος 29 Ιουλ 2023 01:48
|

Γιατί να ενεργοποιηθεί; Τα προβληματικά τμήματα είναι κυριώς στην περιφέρεια. Οι γονείς των μαθητών του 3,4,5,6 ξέρουν πολύ καλά ότι τα παιδιά τους δεν είναι για σπουδές. Ποιοι γονείς θα δώσουν ένα βασικό μισθό το μήνα για να σπουδάσει το παιδί τους που έγραψε 3,4,5,6 Μ.Ο. στις πανελλήνιες σε περιφερειακό ΑΕΙ; Εσείς θα δίνατε;

Κωνσταντίνος Παπακώστας
|

Προσεκτικότερα αν δεί κανείς τα στοιχεία, θα παρατηρήσει ότι 34 συνολικά τμήματα έχουν κάτω από 25 εισακτέους. Δηλαδή κάτω από τον αριθμό των μαθητών ενός σχολικού τμήματος Μέσης Εκπαίδευσης. Αν η οποιαδήποτε κυβέρνηση θέσει αυτόν τον αριθμό ως κριτήριο διατηρησιμότητας των τμημάτων γενικά, είναι μία καλή αρχή, γιατί το περιθώριο παρεμβάσεων των πανεπιστημίων αποκτά μία νέα διάσταση αφού ο αριθμός των τμημάτων στο κόκκινο τελικά δεν είναι τόσο μεγάλος όσο αρχικά αφηνόταν να εννοηθεί από διάφορους σχολιαστές.
Αν προσέξουμε ακόμα πιό πολύ, τότε η αναλογία των παλιών προς τα νέα από την κυβέρνηση τμη΄ματα είναι 50:50. Αυτά τα παλιά τμήματα αφορούν όχι μόνο Πανεπιστήμια του κέντρου στα οποία περιλαμβάνεται και το Πανεπιστήμιο Πατρών, αλλά και το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Και αυτή η αδυναμία τους έχει ξεκινήσει εδώ και μία εικοσαετία. Όμως η εκάστοτε κυβέρνηση ποτέ δε μείωσε γιά τους δικούς της λόγους τους εισακτέους. Αυτή όμως είναι η ενδεδειγμένη λύση θεραπείας στο πρόβλημα. Όταν επιμένει ειδικά γιά τις ξένες φιλολογίες σε έναν απίθανο αριθμό εισακτέων που δε συμπληρωνόταν όταν υπήρχε ακόμα δημογραφική ευρωστία, πώς ο ίδιος αριθμός να ικανοποιηθεί σήμερα που υπάρχει και η βάση εισαγωγής;
Από την άλλη μεριά, υπάρχουν και 17 τμήματα που βρίσκονται όλα στα σύνορα και στα νησια΄. Η μη συμπλήρωση του αριθμού των εισακτέων σ' αυτά δεν είναι φετινό, αλλά ενδημικό φαινόμενο από τη χρονιά που ιδρύθηκαν. Οι λύσεις που μπορεί να δοθούν ακόμα και γι' αυτά δεν είναι η κατάργηση-συγχώνευση, αφού λειτουργούν με πλήρες σε αριθμό και ποιότητα προσωπικό μελών ΔΕΠ, αλλά η παροχή κινήτρων. Κι αυτά δεν μπορεί να είναι άλλα παρά το χτίσιμο εστιών. Από την άλλη, μπορεί να επιλεγεί και η μέθοδος ανταλλαγής τμημάτων από Πανεπιστήμιο σε Πανεπιστήμιο έτσι ώστε τα αδύναμα τμήματα να κατευθυνθούν προς κεντρικά πανεπιστήμια κι από την άλλη διπλά ή τριπλά τμήματα των πανεπιστημίων του κέντρου να πάνε σε ακριτικά πανεπιστήμια που τα ΄χρειάζονται περισσότερο.
Παράδειγμα: Το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης μπορεί να πάει στο ΑΠΘ γιά να ισχυροποιηθεί. Αντίστοιχα να μετακινηθεί το ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης που δεν έχει τέτοιο τμήμα και να λύσει και το πρόβλημα της χωροταξικής συγκέντρωσης 3 ομοειδών τμημάτων στη Βόρεια Ελλάδα.
Αυτά τα 17 τμήματα μπορεί να λειτουργήσουν ως πιλότος και γιά περισσότερα ακριτικά ή νησιωτικά τμήματα που έχουν ίδια προβλήματα σε λιγότερο βαθμό και έτσι να γίνει σωστή κατανομή των τμημάτων μέσα στη χώρα.

Trim
|

Ο αριθμός εισακτέων είναι ένα πολύ καλό φίλτρο για το ποια τμήματα δεν έχουν λόγο ύπαρξης και ποια πρέπει να συγχωνευτούν.

Ευάγγελος Καμβίσιος
|

Να ενεργοποιηθεί ο νόμος Γαβρόγλου με τις πράσινες σχολές ώστε να καλυφθούν οι κενές θέσεις στις σχολές αυτές με τον βαθμό του απολυτηρίου.

Φ.
|

Καιρός είναι να κλείσουν

Αντωνης
|

Ας εφαρμοστεί επιτέλους το σχέδιο της ΕΘΑΕΕ για κλείσιμο και συγχωνεύσεις τμημάτων που είναι απομονωμένα σε μικρές πόλεις . Ας κλείσουν τα τμήματα χωρίς φοιτητές δηλαδή αυτά που συμπληρώνουν λιγότερο από 60% των θέσεων κατά μέσο όρο τα τρία χρόνια εφαρμογής της ΕΒΕ.
Ας γίνει κάτι επιτέλους με τον ακαδημαϊκό χάρτη. Δεν είναι λογικό ένα πανεπιστήμιο να έχει τμήματα σε πάνω από δύο πόλεις, με εξαίρεση το παν. Αιγαίου.

@θανος
|

Θα ειναι <<10 γιατι μπορει να περασαν αλλα το 50% δε θα εμφανιστει. Για να δει καποιος ποσοι πραγματικα φοιτουν πρεπει να δει ποσοι παιρνουν βιβλια απο τον Ευδοξο.

@Θάνος
|

Τα ίδια ισχύουν και για το esos.gr. Παρακαλώ βάζετε τα πλήρη στοιχεία, για πιο ορθά συμπεράσματα. Πανελλήνιες και επιτυχόντες ΑΕΙ δεν είναι μόνο τα Ημερήσια ΓΕΛ 90%, υπάρχουν και άλλες κατηγορίες υποψηφίων που διάβασαν και πέρασαν.

@Θανος
|

Κανένα τμήμα ΑΕΙ δεν έχει <10 εισακτέους το 2023, μη λέτε ο,τι να 'ναι. Εκτός και αν κοιτάτε μόνο την Κατηγορία Ημερήσια ΓΕΛ 90% (έλεος δηλαδή... ξέρετε, υπάρχουν και άλλες κατηγορίες υποψηφίων, π.χ. ΕΠΑΛ, που μελετούν και πετυχαίνουν στα ΑΕΙ, ακόμα και π.χ. Ιατρικές!).

Μόνο εχθές το Υπ. Παιδείας ανακοίνωσε 10 διαφορετικές κατηγορίες εισακτέων (μάλλον δεν θα τα είδατε αυτά) και αναμένονται και άλλες (π.χ. αλλογενείς, ομογενείς, αθλητές, μουσουλμάνοι, επαναληπτικων, κ.λπ.) και οι "εισακτεοι" ολοκληρώνονται σε κάθε έτος προς το τέλος του, με τις κατατακτηριες εξετάσεις (και αυτοί φοιτητές είναι, "εισακτεοι").

@Θανος
|

Δυστυχώς έτσι είναι. Είμαι Αν. Καθηγητής σε μεγάλο κεντρικό ΑΕΙ. Σε ότι αφορά τη διδασκαλία, κάνω μάθημα σε αμφιθέατρο με 500 φοιτητές, βαθμολογώ 1000 γραπτά πάνω-κάτω, 3 φορές το χρόνο. Η Γραμματεία μας χειρίζεται αντίστοιχα μεγάλο συνολικό αριθμό φοιτητών και δεν μπορεί να πάρει ανάσα.
Αν εργαζόμουν σε ένα από τα τμήματα που αναφέρεις, οι αποδοχές μου θα ήταν ακριβώς ίδιες, και το διδακτικό έργο θα ήταν πολύ πολύ ευκολότερο.

Το ερώτημα όμως είναι κατά πόσο είναι ορθό να ξοδεύονται λεφτά των φορολογούμενων για τέτοια τμήματα, γιατί το κόστος ανά φοιτητή εκτοξεύεται.

@Φοιτητής
|

Γιατί, δε θα σου άρεζε να φοιτείς στη Λήμνο, στην Καστοριά, στην Ορεστιάδα;.... Αστειεύομαι προφανώς. Τμήματα στο πουθενά με 10 φοιτητές δε θα έπρεπε να υπάρχουν. Αλλά δυστυχώς υπάρχουν και τα πληρώνουμε όλοι.

Φοιτητής
|

Συμφωνώ στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Διαφωνώ όμως στην
παραμονή τόσον δημόσιων πανεπιστημίων. Μερικά πανεπιστήμια θα
πρέπει να συγχωνευτούν μεταξύ τους, συγκεκριμένα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη
και Κρήτη.

Θανος
|

20 τμήματα έχουν εισακτέους λιγότερους από δέκα. Δηλαδη, θα πληρωνεται εκπαιδευτικο προσωπικο (με πολλαπλασιες αποδοχες του αντιστοιχου Α και Βθμιας) για να διδαξει σε <10 φοιτητες? Και τα σχολεια ειναι με 25 και 27 τμηματα?

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ