"Εδώ και πολλά χρόνια η όλη διαδικασία των υπηρεσιακών μεταβολών ξεκινά από το Νοέμβριο με τις αιτήσεις μετάθεσης των εκπαιδευτικών, ώστε οι αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών να γίνουν στην καλύτερη των περιπτώσεων προς τα τέλη του Αυγούστου. Και σε μεγάλο βαθμό οι καθυστερήσεις αυτές οφείλονται, στη διογκωμένη γραφειοκρατία, αλλά και στα πάρα πολλά και αναγκαία στάδια μεταξύ των δύο".
Τα παραπάνω τόνισε η υφυπουργός Παιδείας Δ. Μιχαηλίδου , στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής Στέφανου Παραστατίδη, ενώ σημείωσε τα εξής:
Εξάλειψη της γραφειοκρατίας: Πολλές διαδικασίες πρέπει -και θα το κάνουμε- να απλοποιηθούν και να συμπτυχθούν. Άλλωστε, η εξάλειψη της γραφειοκρατίας είναι θέμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτείας. Πρέπει να εμπιστευθούμε τους πολίτες, για να μας εμπιστευθούν.
Μαθήματα επιλογής: Μέσα σε αυτήν την βδομάδα, την τρέχουσα εβδομάδα, αναμένεται να οριστικοποιηθούν τα τμήματα γενικής παιδείας και θα οριστούν τα τμήματα κατεύθυνσης, αφού οι μαθητές δηλώσουν τα μαθήματα επιλογής τους.
Τέλος της εβδομάδας η εικόνα για τα κενά: Θεωρώ ότι στο τέλος αυτής της εβδομάδας -σήμερα είναι Τετάρτη, την Παρασκευή, δηλαδή- θα έχουμε μια πολύ καθαρή εικόνα των υπόλοιπων κενών ώστε στοχευμένα να προχωρήσουμε άμεσα στη δεύτερη φάση.
Τα κενά: Τα κενά στα σχολεία δεν είναι συνώνυμα της απόκλισης της κατανομής των εκπαιδευτικών κατά την πρώτη φάση και των εκπαιδευτικών που ζήτησαν οι διευθυντές εκπαίδευσης. Δεν είναι συνώνυμα τα δυο τους. Υπάρχει μια απόκλιση μεταξύ των δύο, η απόκλιση στην οποία αναφερθήκατε. Λέτε ότι στην Ξάνθη, για παράδειγμα, ζήτησαν έναν αριθμό εκπαιδευτικών και το Υπουργείο τους κατένειμε λιγότερους κατά εκατό ή κατά διακόσιους, δεν θυμάμαι ακριβώς τα στοιχεία τα οποία είπατε. Η απόκλιση αυτή δεν είναι ταυτόσημη του κενού. Τα κενά δεν μπορούμε να τα δώσουμε αυτήν τη στιγμή και γι’ αυτό και στην πρωτολογία μου σας είπα ότι την Παρασκευή, δηλαδή μεθαύριο, θα έχουμε μια πολύ καλή εικόνα του τι κενά και ποια κενά υπάρχουν στα σχολεία μας.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί πρέπει ένα σχολείο να ανοίξει, να αποτυπωθούν οι ανάγκες και των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Για παράδειγμα, πολλοί εκπαιδευτικοί –εμάς, κεντρικά σαν Υπουργείο, δεν είναι κάτι το οποίο μας ικανοποιεί, είναι κάτι όμως που καταλαβαίνουμε- μπορεί να έχουν δηλώσει σχολεία και να μην αναλάβουν, αρκετοί εκπαιδευτικοί μπορεί να έχουν δηλώσει σχολεία και να πρέπει να συνυπηρετήσουν, αρκετοί εκπαιδευτικοί μπορεί να έχουν δηλώσει σχολεία και να έχουν μια εγκυμοσύνη, οπότε να πρέπει να φύγουν. Αντίστοιχα είναι τα κενά που δημιουργούνται από τις ανάγκες των παιδιών, γιατί τα παιδιά άλλη χρονιά μπορεί να διαλέξουν συγκεκριμένα μαθήματα, άλλη να διαλέξουν άλλα μαθήματα, οπότε γι’ αυτό πάντα και λογικά υπάρχει δεύτερη φάση.
Αρχές Οκτώβρη η 2η φάση προλήψεων: Για εμάς σημαντικό είναι η απόκλιση των ημερομηνιών μεταξύ των δύο φάσεων να μην είναι μεγάλη. Στόχος μας είναι αρχές Οκτώβρη να μπορέσουμε να περάσουμε στη δεύτερη φάση. Η ενημέρωση που έχουμε και εμείς από τις υπηρεσίες είναι ότι τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση τα κενά σε ειδικότητες και δη σε καίριες ειδικότητες είναι πάρα πολύ λίγα.
Κενά υπάρχουν: Κενά όντως υπάρχουν και θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα, όπως και τις προηγούμενες χρονιές -όπως σωστά αναφέρατε-, σε πιο εξειδικευμένα μαθήματα τα οποία βεβαίως θεωρούμε απαραίτητα για τα παιδιά μας -αυτά της μουσικής, των καλλιτεχνικών-, όπου εκεί πέρα υπάρχει και δυσκολία από τη δική μας πλευρά εύρεσης ανθρώπων να έρθουν στα σχολεία μας να διδάξουν τα παιδιά μας και να τα διδάξουν με έναν όσο πιο ανοικτό τρόπο γίνεται.
Ο Στέφανος Πραστατίδης, στη δευτερολογία του τόνισε τα εξής:
- Διακινείται, λοιπόν, ένα νούμερο σαράντα επτά χιλιάδων κενών από εκπαιδευτικούς, το οποίο λέτε ότι δεν είναι ένα πραγματικό νούμερο. Ποιο είναι, όμως, το πραγματικό νούμερο; Αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το γνωρίζουμε. Θεωρώ ότι οφείλει η πολιτεία -και έχει ευθύνη η πολιτεία- να ανοίξει τα δεδομένα, να είναι προσβάσιμα σε όλους, να είναι προσβάσιμα σε εμάς, να είναι προσβάσιμα στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς, στους πολίτες, για να μπορούμε να έχουμε τη συνολική εικόνα, αλλιώς αναγκαζόμαστε να κάνουμε τους ντετέκτιβ, να δημιουργούμε και εμείς ανθρωποδίκτυα για να ενημερωνόμαστε. Για παράδειγμα, έχω λάβει κάποια στοιχεία, κατά την άποψή μου από αξιόπιστες πηγές -άλλωστε δεν έχουν ένα σημείο αναφοράς τα ανοικτά δεδομένα για να μπορούμε να συμφωνήσουμε και να χτίσουμε μια συζήτηση πάνω σε αυτά και να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τα προβλήματα- όπου στην Ξάνθη ζητήθηκαν ενενήντα τρεις εκπαιδευτικοί και προσλήφθηκαν πενήντα δύο, στη Βοιωτία εκατόν εξήντα πέντε και προσλήφθηκαν, στην Ευρυτανία πενήντα δύο –σαράντα πέντε και επτά- και προσλήφθηκαν τριάντα και στη Ροδόπη τα κενά είναι εβδομήντα οκτώ. Αυτά τα αναφέρω γενικότερα. Οι αναπληρωτές είναι προφανώς λιγότεροι από πέρσι, είναι κατά τρεισήμισι περίπου χιλιάδες λιγότεροι από πέρσι. Το μόνιμο προσωπικό που προσλήφθηκε είναι κατά πέντε χιλιάδες λιγότεροι, καθώς ήταν οκτώμισι χιλιάδες και φέτος είναι τρεισήμισι.
- Γιατί συμβαίνει αυτό; Έχουμε περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς; Έχουμε λιγότερους μαθητές και έχουμε πάει σε μείωση των αναπληρωτών; Έχουμε μειωμένα τμήματα; Είναι η πέμπτη χρονιά -προφανώς εσείς είστε νέα Υφυπουργός- που αυτή η Κυβέρνηση βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας και στο τιμόνι της παιδείας. Γιατί φτάνουμε εδώ; Τι έχει συμβεί τα προηγούμενα χρόνια; Η Κυβέρνηση έκανε σπατάλη ανθρώπινων πόρων; Οι διευθυντές εκπαίδευσης έδιναν φουσκωμένα στοιχεία; Οι διευθυντές εκπαίδευσης δεν αιτήθηκαν ή μάλλον αιτήθηκαν λιγότερο εκπαιδευτικό προσωπικό από πέρσι;
- Σε ό,τι αφορά τα ολοήμερα προφανώς έχει πολύ μεγάλη σημασία -γιατί ο θεσμός είναι πάρα πολύ σημαντικός- η αμεσότητα στις προσλήψεις. Πολλοί γονείς έχουν τεράστια προβλήματα μέχρι και τον Οκτώβριο για το πού θα αφήσουν τα παιδιά τους, σε γιαγιάδες, παππούδες, ΚΔΑΠ, συγγενείς, αλλά βεβαίως και σε ανθρώπους που τους πληρώνουν για να τα φυλάνε. Έχουν πολύ μεγάλη σημασία οι ειδικότητες, καλλιτεχνικά, πληροφορική, θεατρολόγοι κ.λπ. που πρέπει να υποστηρίξουν τα σχολεία για να μην λειτουργούν ως παιδοφυλακτήρια και βεβαίως έχουν πολύ μεγάλη σημασία και οι υποδομές, η δυνατότητα όταν ένα παιδί μένει μέχρι τις 18.00΄ το απόγευμα, να υπάρχουν οι κατάλληλοι χώροι, να υπάρχουν τραπεζαρίες, να υπάρχουν βασικές υποδομές οι οποίες δεν υπάρχουν σε πάρα πολλά ολοήμερα σχολεία. Ο φόβος είναι να μην απαξιωθεί ένας θεσμός ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός για την εκπαίδευση, αλλά και για τη χώρα.
Καλημέρα σας.
Εάν επιθυμούμε τα σχολεία όλων των βαθμίδων να ξεκινούν με όλους τους εκπαιδευτικούς παρόντες, θα πρέπει να ληφθεί η διοικητική απόφαση, οι εγγραφές και μετεγγραφές μαθητώ, αλλά και η κατανομή των μαθητών σε τμήματα να ολοκληρώνονται εντός του καλοκαιριού και το αργότερο μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Θα γίνει ευκολότερα εφικτό με τον πλήρη ψηφιακό εκσυγχρονισμό του υπουργείου. Έτσι, τα κενά θα είναι γνωστά και αντιμετωπίσιμα πολύ νωρίς, οι αναπληρωτές θα μπορούν να γνωρίζουν 30-40 ημέρες πριν την 1η Σεπτεμβρίου, που θα πρέπει να παρουσιαστούν και να εγκατασταθούν εκ νέου αν χρειάζεται. Οι διευθυντές από την άλλη θα μπορούν με την έναρξη λειτουργίας των σχολείων να έχουν έτοιμο το πλήρες ωρολόγιο πρόγραμμα με πλήρες ωράριο, δίχως χαμένες ώρες σε συλλόγους διδασκόντων για αναθέσεις μαθημάτων, ξεκινώντας τα πάντα στην ώρα τους. Η ανωτέρω διοικητική διευθέτηση θα έχει θετικό αργανωτικό και λειτουργικό αντίκτυπο και σε συναφή θέματα, όπως κάλυψη ύλης, ορθή και έγκαιρη οργάνωση μεταφοράς μαθητών και θα καταδεικνύει εμπράκτως των σεβασμό του κράτους προς το σύνολο των φορολογουμένων (γονέων και κηδεμόνων, αναπληρωτών και μονίμων καθηγητών).