Η αναγκαιότητα των Σχολικών Νοσηλευτών σε όλες τις σχολικές μονάδες

Όλη η σχολική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, αναγνωρίζει την ανάγκη κάθε σχολική μονάδα να έχει νοσηλευτή

06/10/2023

Άκουσε το άρθρο

Σταυρόπουλος Εμμανουήλ R.N., PgD(Edu), MS(c), Σχολικός Νοσηλευτής,  Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας

Ο θεσμός του σχολικού νοσηλευτή συνδέεται άμεσα με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία, ως βασικό τμήμα του συστήματος υγείας μέσω της πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (2016) συνιστά όλα τα σχολεία να διαθέτουν τουλάχιστον έναν εγγεγραμμένο επαγγελματία σχολικό νοσηλευτή για την παροχή υπηρεσιών υγείας. 

Η θέση της National Association of School Nurse είναι ότι ο σχολικός νοσηλευτής είναι ο ηγέτης στη σχολική κοινότητα για την επίβλεψη των πολιτικών και των προγραμμάτων σχολικής υγείας, για την παροχή σχολικών υπηρεσιών υγείας και την προώθηση της αγωγής υγείας, για την παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε μαθητές και προσωπικό και για την πραγματοποίηση προληπτικού έλεγχου υγείας. Ακόμα χρησιμεύει ως σύνδεσμος μεταξύ ολόκληρης της σχολικής κοινότητας και των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης και υποστηρίζει την υγειονομική περίθαλψη και ένα υγιές σχολικό περιβάλλον (NASN/ANA, 2005).

Σύμφωνα με την Κυριακίδου (2007) η σχολική νοσηλευτική είναι ο εξειδικευμένος κλάδος της επαγγελματικής νοσηλευτικής που έχει να κάνει με την σωματική και την ψυχική υγεία, την καλή υγιεινή, την πανεπιστημιακή εξέλιξη, την αύξηση στο προσδόκιμο ζωής του σχολικού πληθυσμού και την διατήρηση της ισορροπίας ως προς την ανάπτυξη των παιδιών.

Σε μία σχολική μονάδα πλέον είναι επιτακτική η ανάγκη ενός σχολικού νοσηλευτή. Τα τελευταία χρόνια ολοένα και αυξάνονται οι νοσηλευτές στα σχολεία της χώρας μας, βέβαια ως απαραίτητοι από το ελληνικό κράτος κρίνονται μόνο στα ειδικά σχολεία, αφού μόνο εκεί έχουν προσληφθεί ως μόνιμο ειδικό επιστημονικό προσωπικό.

Στην Ελλάδα υπάρχουν 13.384 σχολεία γενικής αγωγής και 466 ειδικής αγωγής. Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής εργάζονται 207 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές. Στο σύνολο των σχολείων εργάζονται 2.417 προσωρινοί αναπληρωτές (Στατιστικά στοιχειά Υπουργείου Παιδείας 2022 - 2023). Δηλαδή μόλις το 7,8% εργάζονται ως μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές.

Αν θεωρήσουμε ότι υπάρχει μια αναλογία ενός νοσηλευτή για κάθε σχολική μονάδα, κάτι που δεν συμβαίνει καθώς υπάρχουν σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής που έχουν ανάγκη δυο σχολικών νοσηλευτών, παρατηρούμε ότι μόλις το 18,9% των σχολικών μονάδων της χώρας καλύπτεται από σχολικό νοσηλευτή.

Αποτελέσματα επιστημονικών μελετών παρουσιάζουν ότι οι γονείς των μαθητών/τριών, αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων θεωρούν ότι οι σχολικοί νοσηλευτές είναι σημαντικοί και απαραίτητοι για την πρόληψη, την προαγωγή της υγείας και την αντιμετώπιση ασθένειας ή σχολικού ατυχήματος.

Οι σχολικοί νοσηλευτές είναι σημαντικοί για τη δημόσια υγεία και αποτελούν βασικό σχολικό πόρο με θετικό αντίκτυπο στην υγεία των μαθητών/τριών παρέχοντας το απαραίτητο αίσθημα ασφάλειας σε όλη την σχολική κοινότητα. Ειδικά μετά την πανδημία η πρόληψη και η προστασία στην σχολική κοινότητα είναι μια επιτακτική ανάγκη.

Το σχολείο είναι ένας χώρος που τα παιδιά διαμορφώνουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες. Ο σχολικός νοσηλευτής είναι υπεύθυνος για την προαγωγή της υγείας στην σχολική κοινότητα με σκοπό την διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών υγείας.

Με την προαγωγή υγείας στην σχολική κοινότητα, στο μέλλον θα δημιουργηθεί μια κοινωνία που θα είναι πιο υγιής, κερδίζοντας πολίτες που θα έχουν κουλτούρα υγείας, με αποτέλεσμα να έχουμε έναν πιο υγιή και παραγωγικό πληθυσμό με περισσότερα και ποιοτικότερα χρονιά ζωής, που θα απασχολεί και θα κοστίζει λιγότερο στο σύστημα υγείας του κράτους.

Όλη η σχολική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, αναγνωρίζει την ανάγκη κάθε σχολική μονάδα να έχει νοσηλευτή. Είναι μια ανάγκη η οποία επηρεάζει τόσο σε θέματα υγείας όσο και σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο το σύνολο της κοινωνία μας.

Η ύπαρξη σχολικών νοσηλευτών σε κάθε σχολική μονάδα σε άλλες χώρες, θεωρείται δεδομένη, έτσι λοιπόν και στην χώρα μας είναι αναγκαία η κάλυψη όλων των σχολικών μονάδων με σχολικούς νοσηλευτές.

 

Σχόλια (18)

KOSTIS
|

Ολα τα σχολεια μπορει να μην ειναι εφικτο να εχουνε σχολικο νοσηλευτη και ισως στα λυκεια δεν ειναι τοσο απαραιτητα, αλλα αν χωρισουμε τις αναγκες και προσπαθησουμε, τουλαχιστον για αρχη, να ικανοποιησουμε την πιο σημαντικη και αργοτερα την επομενη πιο σημαντικη κ.ο.κ. σιγουρα ειναι εφικτο, για αρχη, να υπαρχει σχολικος νοσηλευτης σε ολα τα δημοτικα εφοσον, λογω ηλικιας περισσοτερο, βρισκονται στην πρωτη γραμμη απο αποψης σημαντικοτητας και φυσικα ολα τα ειδικα σχολεια.
Το θεμα ομως ειναι αφου ηδη χρησιμοποιειται ενας συγκεκριμενος αριθμος σχολικων νοσηλευτων καθε χρονο, με το νουμερο να αλλαζει σε ενα ποσοστο 4-5% βεβαια αναλογα τις αναγκες καθε χρονιας, γιατι αυτοι οι ανθρωποι δεν γινονται μονιμοι, εστω ενα ποσοστο της ταξεως του 90%, εφοσον οι αναγκες καθε χρονο παραμενουν ιδιες και με μια αυξητικη φορα ισως μερικες χρονιες.
Δηλαδη ειναι σαν να υπαρχει μια επιχειρηση που δουλευει σεζον και χρειαζεται πανω κατω 100 ανθρωπους καθε καλοκαιρι και εχει προσλαβει μονιμους μονο 10 απο αυτους και καθε χρονο κανει την ιδια διαδικασια για να προσλαβει αλλους 90!
Ελληνικο δημοσιο!
Για τον Παναγιωτη πιο κατω που λει οτι θα γινουμε καποια μερα Ευρωπη, ναι καποια μερα θα γινουμε, εξαλου τα συστηματα πανε να γινουνε ολα ιδια καποια στιγμη.
Το θεμα ομως ειναι οτι δυστηχως γιναμε Ευρωπαιοι... χωρις να εχουμε γινει Ευρωπη! ; )

Μαργαριτα
|

Απάντηση προς περίεργο Επίσης το αν θα πάω το παιδί σε δραστηριότητα σε κέντρο ξένων γλωσσών έχω το δικαίωμα αν δεν μπορώ να είμαι παρούσα ώστε να χορήγηση η ίδια το φάρμακο να μην το πάω το παιδί !!! Το σχολείο είναι υποχρεωτικό και πολύ σωστά είναι αλλά οφείλει να είναι κ θωρακισμένο στην υγεία των παιδιών !!!!

Μαργαριτα
|

Κοιτάξτε να δείτε για να έχει τοποθετηθει σχολικός νοσηλευτής σε ένα δημόσιο σχολείο έχει γίνει κατωπιν αίτηση του γονέα επειδή σαφώς χρειάζεται κάποιο φάρμακο να πάρει για την πάθηση του !!!! Απαγορεύεται να δώσουν οι εκπαιδευτικοί είτε είναι αλλεργία είτε είναι διαβήτης είτε είναι επιληψία σε περίπτωση περιστατικού παίρνει την εγκρισει του υπουργείου για να μπορέσει να χορηγήσει !!! Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ναι μεν να βρίσκεται εκεί κ είναι καλό να βρίσκετε σαν πρώτες βοήθειες αλλά έως εκεί !!!! Δλδ αν καποιο παιδάκι κάνει αλλεργία ξαφνικά δεν θα του δώσει ανδρεναλινη και κορτιζόνη!!! Άν κάποιο παιδί κάνει επιληπτικό επεισόδιο κάτω στο πάτωμα να έχει σπασμούς επί δέκα λεπτά και έως ότου έρθει ασθενοφορο δεν θα χορηγήσει το φάρμακο διάσωσης !!! Άρα κ που βρίσκεται εκεί ακάλυπτα είναι τα παιδιά αυτό δεν καταλαβαίνετε γιατί προφανώς δεν γνωρίζεται πως λειτουργεί το σύστημα αυτό !!!! Δυστιχως γι'αυτό ξανά λέω ότι πρέπει να διορθωθούν πολλά πάνω σε αυτό το κομμάτι τι να τον κάνω τον φύλακα άμα το παιδί πάθει αλλεργία κ ενώ βρίσκεται εκεί νοσηλευτης δεν προλάβει να πάει στο νοσοκομείο ;;;;;; Δεν υπάρχει φαρμακείο με τέτοια φάρμακα στο σχολείο να υπάρχουν και να μπορεί ο νοσηλευτής να χορηγήσει ανάλογα αυτό που χρειάζεται ένα παιδι !!! Δυστιχως είναι για τα απλά πράγματα εκεί σε όλα τα παιδια και για τις ειδικές περιπτώσεις εφόσον πάρει άδεια να μπορεί να χορηγήσει το φάρμακο της περίπτωσης του παιδιού !!! Αυτό πρέπει να λυθεί !!!

Περίεργος
|

Νοσηλευτές υπάρχουν στα ειδικά σχολεία και σωστά υπάρχουν. Στα υπόλοιπα σχολεία που δεν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στα παιδιά οι ανάγκες μπορούν κα καλυφθούν όπως γίνονταν μέχρι σήμερα.
Υπάρχουν πιο σοβαρά προβλήματα στα σχολεία .
Δεν υπάρχουν γραμματείς, επιστάτες, φύλακες που είναι άκρως απαραίτητοι.
Σε θεωρητικό επίπεδο καλό είναι να έχουμε τα πάντα.....σε πρακτικό όμως είναι ανέφικτο σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής.
Και αν βάλουμε Νοσηλευτή σε ένα σχολείο γιατί ένα παιδί έχει κάποιο ελεγχόμενο πρόβλημα θα βάλουμε και στα φροντιστήρια, και στα κέντρα ξένων γλωσσών, και στους χώρους με δραστηριότητες και στους χώρους άθλησης και στις πλατείες κ.ά.
Θέλουμε εργαζόμενους πραγματικούς στα σχολεία και όχι τύποις .

Κανονικό οκτάωρο
|

Οι σχολικοί νοσηλευτές έπρεπε να έχουν οκτάωρο στο σχολείο όπως σε αλλά ιδρύματα ισχύει. Το να φεύγει με διδακτικό ωράριο αφήνοντας το μαθητή στο δάσκαλο τι νόημα έχει; Ας το ξανασκεφτούν οι ιθύνοντες.

Μαργαριτα
|

Δυστιχως είναι ενα τεράστιο κεφάλαιο που πρέπει να αλλάξει!!!! Πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν ακριβώς τι συμβαίνει με τους σχολικούς νοσηλευτές και ακόμα περισσότερο πρόβλημα είναι ότι και τα ίδια τα νοσοκομεία δεν γνωρίζουν τι γίνεται κ γιατί !!! Έχω την κόρη μου με επιληψία ταλαιπωρούμαι κάθε χρόνο να βγάλω χαρτί νοσηλευτή και να εξηγώ εγώ στους γιατρούς το γιατί το τι γίνεται με αυτό το κομμάτι κ πάνω από όλα την διατύπωση που πρεπει να έχει πάνω για να εγγριθει από την πρωτοβάθμια !! Φέτος ο γιατρός μου έφτιαξε το χαρτί χωρίς να είναι διατυπωμένο ακριβώς όπως το ήθελε το υπουργείο ενώ επί της ουσίας έγραφε όλα όσα επρεπε να γράφει ένα κρατικό επίσημο έγγραφο και το ακύρωσαν !!! Πώς μια ιατρική βεβαίωση μπορεί το εκπαιδευτικό κομμάτι να ακυρώνει ;;;;;; τράβηξα τεράστια ταλαιπωρία να εξηγώ ότι πρέπει να έχει την σωστή διατύπωση με αποτέλεσμα να υπάρχει σχολικός νοσηλευτής στο σχολείο της κόρης μου γιατί είναι κ για αλλά παιδιά κ η κόρη μου να είναι ακόμα ακαλυπτη δλδ να μην μπορεί χωρίς εγκρισει από το υπουργείο να της χορηγήσει το φάρμακο διάσωσης αν η κρίση της περάσει τα τρία λεπτά !!!!!ακόμα περιμένουμε την εγκρισει !!! Η επιληψία με τα φάρμακα μπορεί κ να ρυθμιστεί αυτό ελπίζουμε και κάποια στιγμή το παιδί να μην έχει ξανά κρίσεις ...στα διαβητικά παιδιά η πάθηση δεν αλλάζει ποτέ γιατί πρέπει κάθε χρόνο να φτιάχνουν ξανά κ ξανά ένα χαρτί ;;;;;;; είναι τεράστια αυτή η τρύπα στο σύστημα της εκπαίδευσης παύλα υγείας των παιδιών και εννοείτε πως πρέπει να αλλάξει !!! Καθημερινά τα παιδιά πόσες ώρες βρίσκονται σε αυτόν τον χώρο του σχολείου είναι έγκλημα να μην υπάρχει νοσηλευτής να δώσει τις πρώτες βοήθειες να έχει άδεια να χορηγήσει το ανάλογο φάρμακο στις περίπτωσεις που χρειάζεται και να βρεθεί μια λύση επιτέλους σε όλο αυτό το λάθος σύστημα που έχουμε στην Ελλάδα !!! Εύχομαι εννοείτε να είναι αχρειαστος ο κάθε σχολικός νοσηλευτής αλλά είναι το πιο κυριότερο από όλα να είναι εκεί μόνιμα !!!! Η εκπαίδευση έρχεται δεύτερη λοιπόν το αν λείπει καθηγητής κλπ το παν είναι η υγεία των παιδιών μας !!!! Να πηγαίνουν κ να γυρνάνε σπίτι !!!!!

Εκπαιδευτικός
|

Για ποιο λόγο; Δε ξέρω τι συνιστά η αμερικανική παιδιατρική επιτροπή βλέπω όμως τι γίνεται στα σχολεία με τους νοσηλευτές. Για να υοαρχει νοσηλευτής σε κάθε σχολείο θα πρέπει να έχουν καλυφθεί όλες οι άλλες ειδικότητες και να έχει δυναμικότητα 500 μαθητών. Καταλαβαίνω ότι είναι δύσκολο το νοσοκομείο αλλά …

Κώστας
|

ήδη κάποια σχολεία έχουν σχολική νοσηλευτή για κάποια παιδιά.
Αυτό που ενοχλεί έιναι ότι ξεκίνησαν πάλι τα ίδια, ποσες ώρες θα κάθονται, αν θα καθονται διδακτικές ώρες κλπ
Ντροπή

Σταυρόπουλος
|

Φυσικά και υπάρχουν νοσηλευτές που είναι σε συστεγαζόμενα σχολεία. Φυσικά και μπορεί ένας νοσηλευτής να υποστηρίζει και δυο σχολεία αρκεί να είναι συστεγαζόμενα. Θα πρέπει όμως να τηρείται η αναλογία παιδιών ανά έναν σχολικό νοσηλευτή. Στο εξωτερικό υπάρχει ΦΕΚ από τις κυβερνήσεις και τις ενώσεις νοσηλευτών που ορίζει την αναλογία σχολικού νοσηλευτή και παιδιών. Πάντα παίζει ρόλο και η βαρύτητα των παθήσεων που έχουν κάποια παιδιά. Άλλη είναι η αναλογία σε ένα σχολείο με μικρότερης βαρύτητας παθήσεις. Το θέμα είναι ότι αυτή την στιγμή οι περισσότεροι σχολικοί νοσηλευτές είναι αναπληρωτές και με προγράμματα που χρηματοδοτούνται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θύμιος
|

Χρειάζεται ένας νοσηλευτείς για κάθε σχολική μονάδα;
Σας θυμίζω ότι υπάρχουν ουκ ολίγα σχολεία που βρίσκονται στο προάυλειο, ακόμα και στο ίδιο κτίριο, στην πράξη είναι ένα σχολείο, αλλά έχουν δύο νούμερα. Και απέναντι υπάρχει άλλη μία αυλή με ένα κτίριο που έχει άλλα δύο σχολεία στα νούμερα.
Μήπως ένας νοσηλευτής θα μπορούσε εξυπηρετήσει και τα τέσσερα σχολεία;

@ θα προσεύχεστε να προλάβει ο γονέας,το ΕΚΑΒ,κάποιος άλλος
|

για βοηθεια;

ΝΑΙ, αλλιώς ας έχει ο καθένας έναν γιατρό αγκαζέ ΄, όταν πάει κάπου, ή ας είναι κλεισμένος σπίτι ! υπάρχει φυσική επιλογή, ατομικές διαφορές , δεν θα τα βάλουμε με τη φύση , ούτε θα έχουμε ειδικές συνθήκες για όλους ! έλεος πια με τις ιδεοληψίες ! ας μαζεύουν όλα τα παιδιά με θέματα σε ένα σχολείο από την ευρύτερη περιφέρεια ! πολλή πολιτική ορθότητα έχει παραπέσει

Σταυρόπουλος Παναγιώτης
|

Πιστεύω πως θα γίνουμε και εμείς μία μέρα Ευρώπη

Σταυρόπουλος
|

Φυσικά και όλες οι ειδικότητες είναι απαραίτητες σε μία σχολική μονάδα. Ότι υπάρχουν κενά σε κάποιες ειδικότητες π.χ. Μαθηματικών δεν σημαίνει ότι πρέπει να υποτιμηθεί μια άλλη ειδικότητα, ούτε ένα σχολείο να μην έχει Σχολικό Νοσηλευτή. Αν διαβάσετε το άρθρο προσεκτικά και μελετήσετε στην βιβλιογραφία, θα δείτε την σημαντικότητα του σχολικού νοσηλευτή στην σχολική κοινότητα. Σε μία σχολική μονάδα πρέπει να υπάρχουν όλες οι ειδικότητες με σκοπό να μπορούν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες. Άλλωστε όλοι θέλουμε ένα δωρεάν δημόσιο ποιοτικό σχολείο που θα καλύπτει πλήρως όλες τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας.

Αντικειμενικά, καραντικειμενικά
|

Αυτό που σίγουρα δεν θέλουμε και δεν χρειαζόμαστε στα σχολεία, είναι οι εξυπνάδες και οι κομματικές ιδεοληψίες....

Κουρπουανιδου( όχι ανωνυμα)
|

Προς τον "αγανακτισμενο Διευθυντη":
Το καθηκοντολογιο του σχ νοσηλευτη είναι, παροχή α βοηθειών σε όλους τους μαθητές,εκπαιδευτικους(εσάς τον ιδιο για παραδειγμα), προαγωγή υγείας, αλλά το βασικότερο θεραπευτική υποστήριξη σε παιδιά με διαβήτη,σύνδρομα κλπ.Σε μια επιληπτικη κρίση,θα υποστηρίξετε εσείς ο ίδιος το περιστατικό ή θα προσεύχεστε να προλάβει ο γονέας,το ΕΚΑΒ,κάποιος άλλος για βοηθεια; εύχομαι να μην σας τύχει!εκτός αν έχετε δεύτερο πτυχίο στα ακαδ.σας προσόντα,αυτό του νοσηλευτη!

Αγανακτισμένος Διευθυντής
|

Αυτή τη στιγμή, αρχές Οκτωβρίου, λείπουν από τα σχολεία Μαθηματικοί, Φιλόλογοι και Φυσικοί.
Ας καλύψουν τα κενά αυτά και μετά ας ασχοληθούν με τους νοσηλευτές. Αν είναι δυνατόν!

Πλατάρος Γιάννης
|

Αντικειμενικά, αντικειμενικά, στα σχολεία θέλουμε πορτιέρηδες να ελέγχουν ποιοι μπαινοβγαινουν και φουσκωτούς.
Ετσι θα έχουμε τάξη και ηρεμία και αποφυγή ατυχημάτων που θα θεραπεύουν οι νοσηλευτές.
Καλύτερα όμως θα θέλαμε γιατρούς, που είναι ανώτεροι των νοσηλευτών.
Ψυχολόγους θέλουμε κι άλλους, οδοντίατρους επίσης, αλλεργιολογους, παθολόγους, αστυνομικους, και ιερείς να προσεύχονται υπέρ υγείας όλων.
Επίσης θέλουμε υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, έλαιοχρωματιστές, πλάκαδες, μερεμετολογους, ξυλουργους, μονωτές ταρατσών και τεχνικους Η/Υ, φωτοτυπικών και θερμοϋδραυλικους.
Ολοι χρειαζουμενοι....

Ετεοκρής
|

Άριστα γράφει ο Μανώλης. Ο σχολικός νοσηλευτής έπρεπε να υπάρχει εδώ και δεκαετίες αλλά τότε που έπρεπε προτιμήθηκε ο διορισμός στο Δημόσιο πολλών ΔΕ για ευνόητους λόγους. Είχαμε "Αλλαγή" τότε...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ