Σταυρόπουλος Εμμανουήλ R.N., PgD(Edu), MS(c), Σχολικός Νοσηλευτής, Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας
Ο θεσμός του σχολικού νοσηλευτή συνδέεται άμεσα με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία, ως βασικό τμήμα του συστήματος υγείας μέσω της πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (2016) συνιστά όλα τα σχολεία να διαθέτουν τουλάχιστον έναν εγγεγραμμένο επαγγελματία σχολικό νοσηλευτή για την παροχή υπηρεσιών υγείας.
Η θέση της National Association of School Nurse είναι ότι ο σχολικός νοσηλευτής είναι ο ηγέτης στη σχολική κοινότητα για την επίβλεψη των πολιτικών και των προγραμμάτων σχολικής υγείας, για την παροχή σχολικών υπηρεσιών υγείας και την προώθηση της αγωγής υγείας, για την παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε μαθητές και προσωπικό και για την πραγματοποίηση προληπτικού έλεγχου υγείας. Ακόμα χρησιμεύει ως σύνδεσμος μεταξύ ολόκληρης της σχολικής κοινότητας και των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης και υποστηρίζει την υγειονομική περίθαλψη και ένα υγιές σχολικό περιβάλλον (NASN/ANA, 2005).
Σύμφωνα με την Κυριακίδου (2007) η σχολική νοσηλευτική είναι ο εξειδικευμένος κλάδος της επαγγελματικής νοσηλευτικής που έχει να κάνει με την σωματική και την ψυχική υγεία, την καλή υγιεινή, την πανεπιστημιακή εξέλιξη, την αύξηση στο προσδόκιμο ζωής του σχολικού πληθυσμού και την διατήρηση της ισορροπίας ως προς την ανάπτυξη των παιδιών.
Σε μία σχολική μονάδα πλέον είναι επιτακτική η ανάγκη ενός σχολικού νοσηλευτή. Τα τελευταία χρόνια ολοένα και αυξάνονται οι νοσηλευτές στα σχολεία της χώρας μας, βέβαια ως απαραίτητοι από το ελληνικό κράτος κρίνονται μόνο στα ειδικά σχολεία, αφού μόνο εκεί έχουν προσληφθεί ως μόνιμο ειδικό επιστημονικό προσωπικό.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 13.384 σχολεία γενικής αγωγής και 466 ειδικής αγωγής. Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής εργάζονται 207 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές. Στο σύνολο των σχολείων εργάζονται 2.417 προσωρινοί αναπληρωτές (Στατιστικά στοιχειά Υπουργείου Παιδείας 2022 - 2023). Δηλαδή μόλις το 7,8% εργάζονται ως μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές.
Αν θεωρήσουμε ότι υπάρχει μια αναλογία ενός νοσηλευτή για κάθε σχολική μονάδα, κάτι που δεν συμβαίνει καθώς υπάρχουν σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής που έχουν ανάγκη δυο σχολικών νοσηλευτών, παρατηρούμε ότι μόλις το 18,9% των σχολικών μονάδων της χώρας καλύπτεται από σχολικό νοσηλευτή.
Αποτελέσματα επιστημονικών μελετών παρουσιάζουν ότι οι γονείς των μαθητών/τριών, αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων θεωρούν ότι οι σχολικοί νοσηλευτές είναι σημαντικοί και απαραίτητοι για την πρόληψη, την προαγωγή της υγείας και την αντιμετώπιση ασθένειας ή σχολικού ατυχήματος.
Οι σχολικοί νοσηλευτές είναι σημαντικοί για τη δημόσια υγεία και αποτελούν βασικό σχολικό πόρο με θετικό αντίκτυπο στην υγεία των μαθητών/τριών παρέχοντας το απαραίτητο αίσθημα ασφάλειας σε όλη την σχολική κοινότητα. Ειδικά μετά την πανδημία η πρόληψη και η προστασία στην σχολική κοινότητα είναι μια επιτακτική ανάγκη.
Το σχολείο είναι ένας χώρος που τα παιδιά διαμορφώνουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες. Ο σχολικός νοσηλευτής είναι υπεύθυνος για την προαγωγή της υγείας στην σχολική κοινότητα με σκοπό την διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών υγείας.
Με την προαγωγή υγείας στην σχολική κοινότητα, στο μέλλον θα δημιουργηθεί μια κοινωνία που θα είναι πιο υγιής, κερδίζοντας πολίτες που θα έχουν κουλτούρα υγείας, με αποτέλεσμα να έχουμε έναν πιο υγιή και παραγωγικό πληθυσμό με περισσότερα και ποιοτικότερα χρονιά ζωής, που θα απασχολεί και θα κοστίζει λιγότερο στο σύστημα υγείας του κράτους.
Όλη η σχολική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, αναγνωρίζει την ανάγκη κάθε σχολική μονάδα να έχει νοσηλευτή. Είναι μια ανάγκη η οποία επηρεάζει τόσο σε θέματα υγείας όσο και σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο το σύνολο της κοινωνία μας.
Η ύπαρξη σχολικών νοσηλευτών σε κάθε σχολική μονάδα σε άλλες χώρες, θεωρείται δεδομένη, έτσι λοιπόν και στην χώρα μας είναι αναγκαία η κάλυψη όλων των σχολικών μονάδων με σχολικούς νοσηλευτές.
Ολα τα σχολεια μπορει να μην ειναι εφικτο να εχουνε σχολικο νοσηλευτη και ισως στα λυκεια δεν ειναι τοσο απαραιτητα, αλλα αν χωρισουμε τις αναγκες και προσπαθησουμε, τουλαχιστον για αρχη, να ικανοποιησουμε την πιο σημαντικη και αργοτερα την επομενη πιο σημαντικη κ.ο.κ. σιγουρα ειναι εφικτο, για αρχη, να υπαρχει σχολικος νοσηλευτης σε ολα τα δημοτικα εφοσον, λογω ηλικιας περισσοτερο, βρισκονται στην πρωτη γραμμη απο αποψης σημαντικοτητας και φυσικα ολα τα ειδικα σχολεια.
Το θεμα ομως ειναι αφου ηδη χρησιμοποιειται ενας συγκεκριμενος αριθμος σχολικων νοσηλευτων καθε χρονο, με το νουμερο να αλλαζει σε ενα ποσοστο 4-5% βεβαια αναλογα τις αναγκες καθε χρονιας, γιατι αυτοι οι ανθρωποι δεν γινονται μονιμοι, εστω ενα ποσοστο της ταξεως του 90%, εφοσον οι αναγκες καθε χρονο παραμενουν ιδιες και με μια αυξητικη φορα ισως μερικες χρονιες.
Δηλαδη ειναι σαν να υπαρχει μια επιχειρηση που δουλευει σεζον και χρειαζεται πανω κατω 100 ανθρωπους καθε καλοκαιρι και εχει προσλαβει μονιμους μονο 10 απο αυτους και καθε χρονο κανει την ιδια διαδικασια για να προσλαβει αλλους 90!
Ελληνικο δημοσιο!
Για τον Παναγιωτη πιο κατω που λει οτι θα γινουμε καποια μερα Ευρωπη, ναι καποια μερα θα γινουμε, εξαλου τα συστηματα πανε να γινουνε ολα ιδια καποια στιγμη.
Το θεμα ομως ειναι οτι δυστηχως γιναμε Ευρωπαιοι... χωρις να εχουμε γινει Ευρωπη! ; )