Κ. Πιερρακάκης: Χρεαζόμαστε 16.000 πληροφορικούς ετησίως και οι Σχολές παράγουν τους μισούς

Μόνο οι μισοί φοιτητές Πληροφορικής αποφοίτησαν την τελευταία επταετία-Ωστόσο οι επιχειρήσεις "διψούν" για πτυχιούχους πληροφορικής

13/10/2023

Άκουσε το άρθρο

Υπάρχουμε μελέτες του ΣΕΒ που λένε ότι θα χρειαστούμε 16.000 πληροφορικούς το χρόνο μέχρι το 2030 και πρακτικά παράγουμε τους μισούς. Άρα πρέπει να βρούμε έναν μηχανισμό άλλων 8.000 πληροφορικών το χρόνο. 

Τη δήλωση αυτή έκανε ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης, τονίζοντας ότι  πρέπει να βρούμε έναν μηχανισμό που να παράγουμε άλλους  8.000 πληροφορικούς το χρόνο. 

Μόνο οι μισοί φοιτητές Πληροφορικής αποφοίτησαν την τελευταία επταετία

Χαμηλό ποσοστό  αποφοίτησης (γύρω στο 50% τα έτη 2015-21) από τα 35 τμήματα  Πληροφορικής και Μηχανικών Υπολογιστών των ελληνικών ΑΕΙ , παρά τις πολύ θετικές προοπτικές απασχόλησης στην Ελλάδα την ίδια περίοδο, διαπιστώνει η  Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), όπως αποτυπώθηκε στον συνάντηση εργασίας  με με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) και τους προέδρους  των συγκεκριμένων τμημάτων, η οποία έγινε τον περασμένο Απρίλιο.

Εισάγονται 8-9.000  υποψήφιοι και αποφοιτούν  4-5.000

Ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, καθ. Περικλής Α. Μήτκας παρουσίασε στοιχεία για τον ρυθμό αποφοίτησης, που αποτελεί διεθνώς σημαντικό δείκτη ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, στο σύνολο των ΠΠΣ με στόχευση την Πληροφορική/Υπολογιστές που λειτουργούν σήμερα (37 σε Τμήματα ΑΕΙ και 24 των πρώην ΤΕΙ) εισάγονται κάθε χρόνο από το 2015 μέχρι το 2020 8-9.000 νέες και νέοι, ενώ αποφοιτούν μόνο 4-5.000.

Πιθανές αιτίες καθυστέρησης αποφοίτησης

Μέσα από τα σχετικά δεδομένα του ΟΠΕΣΠ και τις απαντήσεις των Προέδρων σε σχετικό ερωτηματολόγιο που είχε διανεμηθεί νωρίτερα, ο κ. Μήτκας παρουσίασε τους σχετικούς δείκτες (μέση διάρκεια λήψης πτυχίου, ποσοστό φοιτητών που αποφοιτούν στην κανονική διάρκεια, κ.λπ.) και τις πιθανές αιτίες καθυστέρησης αποφοίτησης στα πεδία ΤΠΕ,όπως μεταξύ άλλων:

  • η δυσκολία ανταπόκρισης στις υψηλές απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών,
  • η εγγραφή χωρίς παρακολούθηση -είτε λόγω εγγραφής και σε άλλο πρόγραμμα σπουδών, είτε λόγω ενδιαφέροντος για αναβολή στράτευσης-,
  • η επαγγελματική απασχόληση και έλλειψη ενδιαφέροντος για λήψη πτυχίου,
  • η έλλειψη ενδιαφέροντος για το αντικείμενο,
  • οι οικονομικοί λόγοι ή προσωπικά/οικογενειακά προβλήματα ή/και λόγοι υγείας,
  • η αδιαφορία κατά τα πρώτα έτη σπουδών,
  • οι ελλείψεις του προγράμματος σπουδών,
  • η ακαταλληλότητα διδασκόντων.

415.000 νέες θέσεις εργασίας

Η κ. Παπαρίδου παρουσίασε τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) και μίλησε για τον κλάδο ΤΠΕ, ο οποίος ηγείται της μετάβασης προς μία σύγχρονη, ανταγωνιστική Ψηφιακή Ελλάδα. Αναφέρθηκε στις ραγδαίες αλλαγές που έρχονται στα επόμενα 20 χρόνια, στην ψηφιοποίηση του Δημόσιου τομέα, στον ψηφιακό συντονισμό των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους και τομείς της οικονομίας, στη διάχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την ανάπτυξη του κλάδου ψηφιακής τεχνολογίας.

Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΠΕ από την εταιρεία Deloitte (2020), o αντίκτυπος στην οικονομία από αυτή τη στρατηγική προσέγγιση μπορεί να αγγίξει άμεσα και έμμεσα, συσσωρευτικά, για την επόμενη πενταετία, 80 δις ευρώ προστιθέμενης αξίας δημιουργώντας ταυτόχρονα 415.000 νέες θέσεις εργασίας.

Ακάλυπτες θέσεις ειδικών ΤΠΕ

Ο κ. Νίκος Χριστοδούλου, από την Deloitte, παρουσίασε τη Μελέτη Αποτίμησης Επάρκειας Ειδικών ΤΠΕ στην Ελλάδα, που έγινε για λογαριασμό του ΣΕΠΕ, η οποία επιβεβαίωσε ότι η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών εταιριών έχουν ακάλυπτες θέσεις ειδικών ΤΠΕ, ενώ αναμένεται σημαντική αύξηση των αναγκών τους στο μέλλον.

Σημαντικό εύρημα είναι ότι οι εταιρίες στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξεύρεση προσωπικού ΤΠΕ -με κύριες αιτίες τη μη επαρκή εξειδίκευση και την απώλεια ταλέντου προς το εξωτερικό- και ότι σ’ ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 43%, η ετοιμότητα ένταξης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας αξιολογήθηκε από τις συμμετέχουσες εταιρείες ως «μέτρια», ενώ σημαντική ζήτηση προκύπτει για δεξιότητες προγραμματισμού και κυβερνοασφάλειας.

Η αξιολόγηση της επάρκειας των ειδικών ΤΠΕ στην ελληνική αγορά εργασίας πραγματοποιήθηκε στη βάση εκτίμησης του αναμενόμενου κενού μεταξύ ζήτησης και προσφοράς εργασίας μέχρι το 2030.

Η εκτίμηση της επιπλέον ζήτησης, που αναμένεται να μην καλύπτεται από τη διαθέσιμη προσφορά, ανέρχεται κατά μέσο όρο σε ~7-7,5 χιλ. ετησίως για την περίοδο 2023-2030.

Επιβεβαίωσαν τον μη ικανοποιητικό ρυθμό αποφοίτησης

Οι Πρόεδροι των Τμημάτων Πληροφορικής και ΗΜΜΥ, μέσα από τις παρουσιάσεις και παρεμβάσεις τους, επιβεβαίωσαν τον μη ικανοποιητικό ρυθμό αποφοίτησης από τα εν λόγω Τμήματα, ανέδειξαν τις αντικειμενικές δυσκολίες για τα ΑΕΙ, που, κατά κύριο λόγο, αφορούν τον μεγάλο αριθμό φοιτητών κατ’ έτος σε αναλογία με τους διδάσκοντες και τις υπάρχουσες εργαστηριακές υποδομές για την διεξαγωγή των μη θεωρητικών αντικειμένων των σπουδών και της πρακτικής άσκησης, αλλά και συχνά το γνωσιακό επίπεδο των εισακτέων και το μεγάλο ποσοστό μετεγγραφών.

Παράλληλα, κατέγραψαν και καλές πρακτικές, που αναμένεται να ενισχύσουν τόσο το ενδιαφέρον των φοιτητών για την ολοκλήρωση των σπουδών τους όσο και την προσέλκυση νέων στο αντικείμενο, όπως, ενδεικτικά, σύμβουλοι φοιτητών, ενισχυτική διδασκαλία, ειδικά βραβεία, παρακολούθηση πορείας φοίτησης, ενίσχυση συνδέσμων αποφοίτων, ενίσχυση πρακτικής άσκησης.

Ανάγκη για την εισαγωγή της διδασκαλίας νέων αντικειμένων

Από την πλευρά των εταιρειών αναδείχθηκε η δυσκολία κάλυψης των αναγκαίων θέσεων, η σημασία της πρακτικής άσκησης και των προγραμμάτων κατάρτισης ή πιστοποίησης, η προσέλκυση ταλέντου από το εξωτερικό, η ανάγκη για την εισαγωγή της διδασκαλίας νέων αντικειμένων, σε μεταπτυχιακά ή προγράμματα δια βίου μάθησης, που αναμένεται να συμβάλλουν στη σταδιακή μείωση του κενού βραχυπρόθεσμα.

Δράσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα

Στις δράσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα συζητήθηκαν η δημιουργία νέων προπτυχιακών προγραμμάτων (π.χ .στην Ανάλυση Δεδομένων ή στην Ασφάλεια Συστημάτων), ο εμπλουτισμός σπουδών λοιπών τμημάτων με μαθήματα ΤΠΕ, η ενίσχυση Α’ & Β’-βάθμιας εκπαίδευσης στις ψηφιακές δεξιότητες και η διεθνής συνεργασία των πανεπιστημίων.

 

 

Σχόλια (72)

Λεωνίδας Κουλιαβέτας
|

Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς που ισχυρίζονται ότι υπάρχει έλλειψη Πληροφορικών στην Ελλάδα είναι οι ίδιοι που αδυνατούν να αντιληφθούν την διαφορά μεταξύ Μηχανικών Software, Μηχανικών Hardware και Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. Πιο συγκεκριμένα με το νέο κλαδολογιο ένας πτυχιούχος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής δεν μπορεί να εργαστεί ως πληροφορικός στο δημόσιο τομέα πλην της εκπαίδευσης. Επομένως αφού ως πληροφορικός στο μυαλό τους εννοείται μόνο η ειδικότητα του Μηχανικού Software, που θα κάνει και όλα τα υπόλοιπα του κλάδου, καλό είναι να κάνουν την αυτοκριτική τους ως μη επαρκείς να ομιλούν και να νομοθετουν για πράγματα που δεν καταλαβαίνουν. Αφού το πράξουν αυτό θα διαπιστώσουν την άκρη του νήματος σε αυτό που ανακαλύπτουν οψιμα ως πρόβλημα.

Λάθος
|

Όχι κ. Υπουργέ, δε "χρειαζόμαΣΤΕ". ΧρειάζοΝΤΑΙ, κάποιες μη ανταγωνιστικές επιχειρήσεις φθηνούς εργαζόμενους, για να μην αναγκάζονται να πληρώνουν μισθούς Ευρώπης, μιας και το επάγγελμα είναι "φορητό" και μπορούμε να εργαζόμαστε από την Ελλα΄δα εξ'αποστάσεως.

Βασίλης
|

Μας καροιδευουν αγρίως.
1. Μόνο από το κλείσιμο των σχολών των ΤΕΙ προέκυψε ένα έλλειμα 4.000 περίπου θέσεων. Προεκλογικά για να πάρουν ψηφαλάκια είχαν υποσχεθεί ότι θα τα ξαναδημιουργήσουν ως Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (το αντίστοιχο των Universities of Applied Sceinces στην Ευρώπη).
2. Τα τμήματα πιέζονται αφάνταστα αφού δεν υπάρχουν μέλη ΔΕΠ να καλύψουν τις ανάγκες. Λείπουν περίπου 5.000 μέλη ΔΕΠ (μετά το 2010 οι προσλήψεις είναι ελάχιστες).
3. Οι εργαστηριακές υποδομές δεν επαρκούν ενώ το προσωπικό υποστήριξης είναι ανύπαρκτο.
ΑΡΑ ΜΑΣ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΙ ο κ. Πιερακκάκης.

Polar_Fish
|

Πολυ κουβέντα γίνεται για το ΔΕΤ. Αν δείτε το προγραμμα σπουδών θα διαπιστώσετε οτι οι αποφοιτοι ανταποκρινονται σαυτο που λέει ο τιτλος γιαυτο και οι αποφοιτοι βρισκουν δουλειά. Απο εκει και πέρα τα στοιχεια απο την πιστοποιηση του τμηματος αναφέρουν οτι το 60% παιρνει πτυχιο στα 4 χρόνια. Η συζητηση γινεται γυρω από αυτο το θέμα. Πέρα απο ολα αυτα οι υποψηφιοι θέλουν να περάσουν ΟΠΑ. Αν δεν μπουν στο ΔΕΤ μπορει να δηλώσουν καποιο αλλο τμημα του ιδιου ΑΕΙ. Πέρα από όλα αυτά τα ΔΕΤ ειναι μια κατηγορια τμηματων πληροφορικής.

Ιανός
|

Τα Τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και τεχνολογίας (Management Science and technοlogy) σαφώς και έχουν το κατάλληλο πρόγραμμα σπουδών όχι μόνο για τη διδασκαλία πληροφορικής αλλά και μαθηματικών και οικονομικών και άλλων συναφών αντικειμένων. Για όσους γνωριζουν τα στοιχειώδη, η δυστυχώς παραπλανητική μετάφραση του management science στα ελληνικά σε Διοικητική Επιστήμη (που δεν είναι απλά το management φυσικά) είναι αυτή που παραπέμπει σε κάτι εντελώς διαφορετικό από την ουσία: ότι αυτά τα τμήματα έχουν ως επίκεντρο τις Επιστήμες των Αποφάσεων δηλαδή τα Πληροφοριακά Συστήματα, την Επιχειρησιακή Έρευνα, τη Στατιστική και τις πιθανότητες και φυσικά τις εφαρμογές τους για τη βέλτιστη λήψη αποφάσεων με τη χρήση μαθηματικών μοντέλων. Όλα τα υπόλοιπα είναι απλά για να λέει ο καθένας ΄ότι του κατεβαίνει, αλλά τι να περιμένει κανείς σε μια χώρα που όποιος τελειώνει πανεπιστήμιο θεωρεί αμέσως ότι κατ΄χει την επιστημονική γνώση (scientific knowledge) κάτι που έξω, στον κανονικό κόσμο, αφορά κυρίως και πρωταρχικά τις επιστήμες των μαθηματικών. Φυσικά οι απόφοιτοι της Πληροφορικής (αλλά και οι καθηγητές του στα αντίστοιχα τμήματα) δεν έχουν κανένα πρόβλημα όταν κακώς, οτιδήποτε έχει σχέση με ανάλυση δεδομένων το καπελώνουν (μακράν λάθος) ενώ στην πραγματικότητα το μόνο που τους αφορά είναι η οργάνωση και το καθάρισμα των δεδομένων πριν την πραγματική ανάλυση την οποία μπορούν να αναλάβουν απόφοιτοι ποικι΄λων σχολών ανάλογα με την εξειδίκευσή τους στην αναλυτική των επιχειρήσεων (π.χ. μαθηματικοί, οικονομολόγοι, μηχανικοί, αλλά και πληροφορικοί φυσικά εφόσον έχουν τη βασική γνώση της στατιστικής των πιθανοτήτων και της γραμμικής άλγεβρας).

@Ν'αλλάξει το ν+2 το υπουργείο
|

Συγνώμη αλλά μας δουλεύετε; Ακριβώς το αντίθετο ισχύει. Με ν+2 ξέρεις ότι ο χ΄ρονος είναι πεπερασμένος, ανασκουμπώνεσαι, διαβάζεις και τελειώνεις. Αλλιώς δεν υπάρχει λόγος να κρατάς θέση στα ΑΕΙ και να δημιουργείς κόστος ενώ μπορεί να μην αποφοι΄τησεις ποτέ.
Όταν το όριο ήταν "άπειρο", το ποσοστό αποφοίτησης ήταν χαμηλό. Η χαλαρότητα δεν αυξάνει το ποσοστό αποφοίτησης, το μειώνει. Νομοτελειακά.

Manos Kal
|

Αρες Μάρες απο τον υπουργό. Η Ελληνική αγορά ζητάει εργαζόμενους με δεξιότητες πληροφορικής. Πχ προγραμματιστές και διαχειριστές συστημάτων. Δεν είναι απαραίτητο αυτοί να έχουν τελειώσει ΑΕΙ, μάλιστα το πτυχίο ΑΕΙ είναι αντιπροσόν. Απο το να κοιτάξουν να δημιουργήσουν σοβαρές θέσεις πληροφορικής (για επιστήμονες πληροφορικής), προσπαθούν να σπρώξουν τα ΑΕΙ να παράγουν αποφοίτους με το κιλό, για να δουλεύουν σε τρύπες 12ωρα με το βασικό μισθό

Εκπαιδευτικός
|

Όσοι κι αν αποφοιτήσουν έξω θα πάνε. Όπως και οι γιατροί.Βρειτε πρώτα τους τρόπους να τους κρατήσετε μέσα και μετά ξανά υπολογίζετε τις ελλείψεις.

Δεν κόπτονται για την πληροφορική και τους πληροφορικούς...
|

Κόπτονται για:
1. Να υλοποιηθούν πάλι σεμινάρια κατάρτισης ανέργων, τάχα μου για να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες οι άνεργοι...
2. Να κάνουν conversion courses, και ο Θεολόγος να γίνει με ταχύρρυθμα σεμινάρια "πληροφορικός"...
3. Να δώσουν πελατεία στα ΙΙΕΚ και τα κολλέγια...
4. Να δώσουν πελατεία στα ιδιωτικά "πανεπιστήμια"...

Ταυτόχρονα:
α. απαξιώνουν εδώ και χρόνια εξαιρετικά και αξιόλογα τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων,
β. νομοθετούν την ΕΒΕ που έχει ως στόχο να αποκλείσει εξ ορισμού ένα περίπου 30% των υποψηφίων, οδηγώντας σε περαιτέρω απαξίωση τα τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων,
γ. δεν στελεχώνουν τα τμήματα με μέλη ΔΕΠ,
δ. δεν μεριμνούν για υποδομές φοιτητικής μέριμνας, ιδίως σε σχέση με τη στέγαση των φοιτητών,
ε. αδιαφορούν για το αυξημένο κόστος ζωής που οδηγεί σε απόγνωση οικογένειες ακόμη και δύο εργαζομένων, που αδυνατούν πλέον να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν.

ΔΕΠ πληροφορικής σε ΔΕΤ
|

Το αν οι απόφοιτοι ενώς Τμήματος που έχουν στο πρόγραμμα σπουδών τους 40% μαθήματα πληροφορικής δεν γνωρίζουν προγραμματισμό είναι μάλλον αξίωμα παρά απόδειξη. Συμφωνώ πως ενδεχομένως ο μέσος απόφοιτος ενώς καθαρού Τμήματος πληροφορικής έχει καλύτερο background συνολικά από εκείνον του ΔΕΤ, αλλά από την άλλη ένας από ΔΕΤ μπορεί να εργαστεί σε αντίστοιχες θέσεις. Οι επιχειρήσεις σήμερα χρειάζονται και ανθρώπους να κατανοούν και να μπορούν να εφαρμόσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την τεχνητή νοημοσύνη, ανάλυση δεδομένων, στοιχεία που συνδέονται πληροφορική και με τα Τμήματα ΔΕΤ και δεν μόνο η παραγωγή γραμμών κώδικα που ακόμα και σε αυτό οι απόφοιτοί των ΔΕΤ έχουν λάβει τις απαραίτητες γνώσεις.

Προσωπικά είμαι μέλος ΔΕΠ σε ΔΕΤ σε αντικείμενο πληροφορικής οπότε από προσωπική εμπειρία γνωρίζω πολύ καλά τι ισχύει έχοντας διδάξει και σε Τμήματα Πληροφορικής.

Πρέπει να κατανοήσουμε όλοι αυτό που αναφέρει ο Υπουργός με τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό σήμερα και ταυτόχρονα πως είναι σπατάλη σήμερα να υπάρχουν κενές θέσεις σε αυτά τα αντικείμενα. Το δεύτερο πεδίο αναφέρει "Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες" και ένα Τμήμα που έχει στο τίτλο του την τεχνολογία έπρεπε να είναι εξ ορισμού στο πεδίο.

Τέλος ως παράδειγματα αναφέρω μόνο ένα Τμήμα (υπάρχουν και πολλά άλλα) που είναι σήμερα στο 2ο και στο 4ο πεδίο
που είναι ολοφάνερο πως έχει πολύ μικρότερη συνάφεια σε θέματα τεχνολογίας και πληροφορικής από το ΔΕΤ.

1. Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής

Dimitris ΠΕ86
|

Το σημαντικότερο θέμα με τα Μαθηματικά και όχι την Πληροφορική σαν εξεταζόμενο μάθημα στη Θετική κατεύθυνση, δεν είναι τόσο το να ξέρουν βασικά θέματα προγραμματισμού στις σχολές Πληροφορικής, αλλά, το ότι τα Μαθηματικά, αλλά και περισσότερο η Φυσική, είναι ένας αξιόπιστος δείκτης για την γενικότερη ικανότητα του υποψηφίου στην αναλυτική σκέψη.
Το λέω αυτό έχοντας διδακτική εμπειρία και από Δευτεροβάθμια και από Τριτοβάθμια στα βασικά μαθήματα Προγραμματισμός, Δομές Δεδομένων, ΟΟ programming κλπ.
Όσοι είμαστε στον χώρο της Πληροφορικής ξέρουμε ότι η ύλη της Πληροφορικής της κατεύθυνσης Οικον-Πληροφορικής, αντιστοιχεί σε μαθήματα το πολύ 2 μηνών του πρώτου εξαμήνου στον Προγραμματισμό στο Α’ έτος. Διότι ούτε structs κάνουμε ούτε αρχεία π.χ. Κυρίως τα structs. Η πληροφορική της Γ Λυκείου μαθαίνεται πολύ εύκολα, γιατί δεν χρειάζεται υπόβαθρο! Όπως άλλωστε και το ΑΟΘ. Και εδώ θα πρέπει να σημειώσω μια «αδικία» που γίνεται στις σχολές Πληροφορικής, διότι οι της Θετικής και οι της Οικονομίας-Πληροφορικής διεκδικούν τις ίδιες σχολές γράφοντας, όμως, διαφορετικά μαθήματα και με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. Η Οικονομία-Πληροφορική έχει «πλεονέκτημα». Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να γίνει μια μελέτη, πόσοι μπαίνουν στα τμήματα Πληροφορικής από Θετική και πόσοι από Οικ-Πληροφορική. Πάντως γνωρίζω ότι στα χαμηλόβαθμα τμήματα, με βάση κάτω από 13.000 μόρια, εισάγονται κυρίως από το 4ο πεδίο.
Και συνεχίζουμε: Τα Μαθηματικά όμως και η Φυσική έχουν υπόβαθρο! Ταπεινά φρονώ ότι περισσότερο η Φυσική οξύνει τη σκέψη του μαθητή για να αποκτήσει αργότερα αλγοριθμική σκέψη και όχι τα Μαθηματικά (της Γ Λυκείου) τα οποία είναι λίγο «αυτοματοποιημένα».
Κάπως έτσι βλέπω αυτά τα θέματα από την εμπειρία μου αλλά μπορεί να κάνω και λάθος και συγνώμη για το «σεντόνι»!

ΔΕΠ πληροφορικής, από κεντρικό πανεπιστήμιο
|

Καμία σχέση τα τμήματα ΔΕΤ (Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας) με το πτυχίο Πληροφορικής και τη δυνατότητα να γράφουν κώδικα.
Δεν αμφισβητώ τη σημασία των τμημάτων αυτών , αλλά η πληροφορική είναι κάτι πολύ πιο περίπλοκο.
Πρέπει να ξέρεις να γράφεις κώδικα. ΣΠάνια οι απόφοιτοι από κατεύθυνση διοίκησης, του τέταρτου πεδίου, γνωρίζουν να γράφουν κώδικα. Και αυτό το ξέρουμε από τις συμβάσεις εργασίας στα ΑΕΙ μέσω ΕΛΚΕ.
Ας μην μπερδεύουμε τα πράγματα.
Τι νόημα έχει να παίρνουν οι σχολές του 4ου πεδίου υποψήφιους από το 2ο? ΑΦού δεν γνωρίζουν οικονομικά και διοίκηση. Όπως και οι σχολές του 2ου πεδίου δυσκολεύονται με τους εισαχθέντες από το 4ο επειδή δεν ξέρουν καλά μαθηματικά.
Ας δει λίγο πιο σοβαρά το υπουργείο το θέμα. Αν θέλει να ενισχύσει τα τμήματα πληροφορικής ας μην εντάξει στο 2ο πεδίο τα ΔΕΤ. Θα μειώσει ακόμα περισσότερο τους απόφοιτους με πραγματικές γνώσεις προγραμματισμού.

@Αρθούρος
|

Αυτή είναι η πραγματικότητα. Ο Υπουργός ζει σε άλλη χώρα!

@ET IN CS EGO
|

Μα τα έχουμε βάλει ήδη! Για παράδειγμα, στο Πεδίο των Ανθρωπιστικων Σπουδών υφίσταται το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (Μυτιλήνη) και στο Πεδίο Υγείας, το Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική (Λαμία). Και απο τα δύο, ΠΕ86 (Πληροφορικός) βγαίνεις...

ET IN CS EGO
|

Καταρχάς, τα τμήματα ΔΕΤ δίνουν ειδικότητα Π80, οικονομολόγου, όχι πληροφορικού, όχι τυχαία. Το ό,τι υπάρχουν κάποια μαθήματα Πληροφορικής στο πρόγραμμα σπουδών, αυτό δεν δίνει ικανότητα άσκησης επαγγέλματος πληροφορικού, όπως και κάποια μαθήματα Μαθηματικών δεν δίνουν την ικανότητα άσκησης επαγγέλματος μαθηματικού. Όποιος θέλει Πληροφορική πηγαίνει σε πανεπιστήμιο Πληροφορικής. Τώρα, ποιο το νόημα να μπουν αυτές οι σχολές στο 2ο πεδίο; Τα 2 από τα 4 πανελλαδικά μαθήματα (Φυσική & Χημεία) είναι πλήρως άσχετα με το αντικείμενο. Αν το θέμα είναι να βρουν φοιτητές, ας μπουν και στο πεδίο των Ανθρωπιστικών, και της Υγείας, κανένα πρόβλημα.

pakis
|

@Εκπαιδευτικός-Πληροφορικός15 Οκτ 2023 12:47
Μάλλον σε άλλη χώρα ζούμε ...

@@ Βοηθητική λύση με μηδενικό κόστος
|

Τα τμήματα ΔΕΤ έπρεπε να είναι διεπιστημονικά τμήματα όπως ισχύει με τα ΗΜΜΥ.

Δείτε το ΔΕΤ του ΟΠΑ για παράδειγμα. Οι απόφοιτοι γνωρίζουν προγραμματισμό, το ίδιο ισχύει αν δει κάποιος το πρόγραμμα σπουδών του ΔΕΤ στο ΕΛΜΕΠΑ που διαθέτει και δωρεάν μεταπτυχιακό στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό αλλά και σε Τμήματα ΔΕΤ που ακολουθούν το σε μεγάλο βαθμό το πρόγραμμα του ΔΕΤ στο ΟΠΑ. Προφανώς δεν γνωρίζουν τηλεπικοινωνιές και δίκτυα, hardware όπως ένας απόφοιτος Πληροφορικής άλλα ειδικά στην ανάλυση δεδομένων, πληροφοριακά συστήματα και προγραμματισμό έχουν τουλάχιστον όσα μαθήματα έχουν και τα τμήματα Πληροφορικής.

Η Ελλάδα τους έχει ανάγκη όλους σήμερα και δεν πρέπει να αφήνουμε κενά στα πανεπιστήμια ειδικά σε αντικείμενα Πληροφορικής όπως αναφέρει και ο υπουργός. Η βοηθητική λύση αυτή είναι δωρεάν και σίγουρα μόνο θα οφελείσει την αγορά εργασίας αλλά και το δεύτερο πεδίο.

Νιέμα προμπλίεμα καμαράντ (ν ακριβώς)
|

@Ν'αλλάξει το ν+2 το υπουργείο.
Ίσως στα μη κρατικά μη ιδιωτικά, να παίρνουν όλοι το πτυχίο στην ώρα τους (ίσως και δύο πτυχία) οπότε νιέμα προμπλίεμα..... Θα έχουμε ως και πλεόνασμα.....

Ν'αλλάξει το ν+2 το υπουργείο.
|

Αυτό δεν ισχύει σε χώρες της Ε.Ε.
Με αυτό τον κόφτη θα αποφοιτούν πολύ λιγότερα άτομα. Και οι ανάγκες της χώρας θα γίνονται πολύ περισσότερες!
Ας ληφθεί σοβαρά υποψιν και να κάνει κάτι καλύτερο ο υπουργός για να βοηθά τους φοιτητές να αποφοιτούν.

Εκπαιδευτικός-Πληροφορικός
|

@pakis: ασφαλώς, έχετε κάποιο θέμα με τη λογική και την αντίληψή σας. Ένας πληροφορικός δεν γίνεται εκπαιδευτικός επειδή δεν βρίσκει δουλειά αλλού. Ίσα- ίσα, δεδομένου ότι έχει πολλές επιλογές, το να γίνει εκπαιδευτικός είναι απόδειξη προτίμησης στο εκπαιδευτικό επάγγελμα. Εκτός κι αν δεν σας αρέσει η Πληροφορική στην εκπαίδευση: συνηθίστε την, έτσι κι αλλιώς, οι πληροφορικοί είναι αυτή τη στιγμή η τρίτοι σε πληθος εκπαιδευτικοί στην β'/βάθμια εκπαίδευση, μετά τους φιλολόγους και τους μαθηματικούς.

Polar_Fish
|

Δεν υπάρχει επαρκής τεκμηρίωση των συγκεκριμένων αναγκών. Οταν είσαι ανοικτή οικονομία τότε βρίσκεις του εργαζομένους που χρειάζεσαι στη διεθνή αγορά. Τοτε πρέπει να έχεις ανταγωνιστικές αμοιβές. Αν θέλεις να έχεις κυρίως Ελληνες εργαζομένους τότε πρέπει να δείς τι ακριβώς συμβαίνει, πέρα απο το να κάνεις δηλώσεις. Αυτο που στην ουσια προανακοινώνει ο υπουργός ειναι προγράμματα καταρτισης στον προγραμματισμό/πληροφορική αποφοιτων σχολών του φάσματος ΣΤΕΜ.

@ΔΕΠ & @@ΔΕΠ 14 Οκτ
|

Η κεντρική ιδέα δεν έγκειται σε μεμονωμένες φράσεις αλλά στο ότι τις στρεβλώσεις τις προξενεί η απουσία ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων με πρώτες και καλύτερες την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής, την μείωση των εισακτέων και την μείωση των σχολών με παράλληλη αναμόρφωση και εξορθολογισμό του προγράμματος σπουδών. Πρώτα μεταρρυθμίσεις και εφόσον πετύχουν, μετά ας έρθουν και οι τιμωρίες. Κανένας φορολογούμενος δεν θέλει να πληρώνει φόρους για 160 φοιτητές ενώ παρακολουθούν μόνο 20. Όπως και κανένας γονιός δεν θέλει να πληρώνει φροντιστήρια και εκτός έδρας για πτυχία χωρίς αντίκρισμα. Σε άλλα κράτη, οι υποψήφιοι σταθμίζουν πολλούς παράγοντες πριν επιλέξουν ΑΕΙ όπως για παράδειγμα την ταχύτητα απορρόφησης από την αγορά εργασίας, την ποιότητα της διδασκαλίας, σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό, κλπ. Επιπροσθέτως, τους δίνεται η δυνατότητα να εγγραφούν και σε μεγαλύτερη ηλικία αφού πρώτα έχουν βιώσει την εμπειρία της εργασίας κι έχουν κατασταλάξει αν θέλουν πανεπιστημιακές σπουδές ή τεχνικό επάγγελμα. Αυτό, εμείς το έχουμε διαχρονικά στερήσει από τους νέους.

Ο ΣΕΒ για ινστιτούτα:
|

Η Βιομηχανία είναι ο γίγαντας με τα κοντά χέρια και τις βαθιές τσέπες. Για αυτό θα εκπαιδεύει στις δεξιότητες και τα μέτρα που επιθυμεί τους φοιτητές στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Έτσι θα παρέχει εκπαίδευση έναντι αμοιβής, για να προσλαμβάνει με τον βασικό μισθό από το φυτώριο της. Αειφόρος κερδοφορία!
Η κυβέρνηση μας αρωγός και πρωτοστάτης για ανάπτυξη και επενδύσεις, στο γνωστό έργο "Με τα λεφτά των άλλων".
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο ιδιωτικό.
Τα του δημοσίου (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΑΕΙ), στο δημόσιο (στην σειρά διορισμού).

4ο Πεδίο
|

Όποιος είναι έξω από το χορό πολλά τραγούδια ξέρει. Ο Προγραμματισμός είναι δύσκολο αντικείμενο και είναι το βασικό αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Πληροφορικής. Όπως σε όλες τις δουλειε΄ς μπορεί κάποιος να προσλάβει και β' κλάσης προσωπικό, αλλά αν θέλει α' κλάση θα προσλάβει αποφοίτους πανεπιστημίου Πληροφορικής. Οι απόφοιτοι πανεπιστημίων Πληροφορικής είναι από τους καλύτερα αμοιβόμενους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Χαμηλούς μισθούς προγραμματιστών θα βρει κανείς στην β' κλάση. Δεδομένου ότι και οι Σπουδές στα Οικονομικά προσφέρουν επίσης ικανοποιητική επαγγελματική αποκατάσταση, όχι τυχαία, το Επιστημονικό Πεδίο Οικονομίας και Πληροφορικής παρουσιάζει συντριπτική αύξηση στις προτιμήσεις των υποψηφίων τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν αρέσει φυσικά σε όσους επηρεάζουν τα παιδιά να γίνουν μαθηματικοί και φυσικοί (για το ταμείο ανεργίας).

@ Βοηθητική λύση με μηδενικό κόστος
|

Μα πολύ που αναφέρονται στο θέμα πριν από εσας αναφέρουν ότι τα τμήματα που έχουν μικτό πρόγραμμα σπουδών στη διοίκηση-οικονομία και την πληροφορική (ή τεχνολογία, αν και δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει αυτό) δεν πληρούν τις προυποθέσεις καθώς οι απόφοιτοι δεν ξέρουν προγραμματισμό. Ξέρουν εφαρμογές της διοίκησης στην πληροφορική (κυρίως χρήση στοιχειωδών προγραμμάτων). Η γνώση προγραμματισμού είναι κάτι άλλο, τελείως διαφορετικό.
Όταν μια επιχείρηση προσλάβει έναν προγραμματιστή θα τον βάλει να γράψει κώδικα. Τόσο απλό.
Οι σχολές Πληροφορικής απαιτούν ένα μείγμα από προγραμματισμό και μαθηματικά. Το πεδίο είναι τεράστιο και δεν μπορούμε να το καλύψουμε με ημίμετρα.
Είναι απλό να αποδειχεθεί: Δείτε το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Αριστοτέλειου και το πρόγραμμα ΔΕΤ του ΔΙΠΑΕ.
Επίσης, οι κενές θέσεις σε κάποια τμήματα ΔΕΤ οφείλονται στην ΕΒΕ. Άρα δε λύνεται το πρόβλημα.
Φανταστείτε τους καθηγητές σε ένα τμήμα με πρόγραμμα σπουδών κυρίως διοίκησης-οικονομίας να έχουν εισαχθέους χωρίς βάσεις στα οικονομικά.

Μόνο αλλαγές στο μισθολογικό θα κάνουν το επάγγελμα ποιο θελκτικό και θα ωθήσουν τους ήδη φοιτητές να πάρουν πτυχίο και τους υποψήφιους να επιλέξουν 2ο πεδίο.
Δυστυχώς το 4ο πεδίο ΔΕΝ βγάζει προγραμματιστές. Εξαιρούνται κάποια, όχι όλα τμήματα του ΟΠΑ. Ας μη θολώνουμε το τοπίο με ημίμετρα και ας μην καλύψουμε το πρόβλημα μεταθέτοντας την σωστή απάντηση σε μερικά χρόνια.

@Αρθούρος
|

Και από ΕΠΑΛ τελειώνεις πληροφορική!(Πτυχίο Πληροφορικής επιπέδου 4, δυνητικά με τη μαθητεία+πιστοποίηση, επιπέδου 5)

pakis
|

Όνειρα βλέπει μάλλον, τότε γιατί είναι άνεργοι οι απόφοιτοι και έχουμε 6000 άτομα στις λίστες αναπληρωτών ;

Βοηθητική λύση με μηδενικό κόστος
|

Μια βοηθητική λύση στο πρόβλημα που σωστά επισημάνει ο Υπουργός και πρόσφατα έχει αναφέρει και Πρόεδρος Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας είναι η ένταξη τμημάτων ΔΕΤ και στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο. Με την ένταξή τους θα πετύχει με ουσιαστικά μηδενικό κόστος για το κράτος, μια σημαντική αύξηση των αποφοίτων ΑΕΙ με ψηφιακές δεξιότητες που θα ήταν αντίστοιχη με την ίδρυση 2 νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων αφού σήμερα
το 36% των θέσεων των ΔΕΤ είναι κενές λόγω ΕΒΕ. Τα 5 από τα 6 αντίστοιχα Τμήματα ΔΕΤ, που ιδρύθηκαν το 2019, έχουν ζητήσει ήδη από το 2021 την ένταξή τους και στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο με αιτιολογημένα ακαδημαϊκά επιχειρήματα.

Επιπλέον η εισαγωγή νέων Τμημάτων που συνδέονται με την Τεχνολογία όπως τα ΔΕΤ στο 2ο επιστημονικό πεδίο θα λειτουργήσει θετικά για το συγκεκριμένο πεδίο. Στην πράξη θα γίνει περισσότερο ελκυστικό προς τους υποψήφιους και θα βοηθήσει στο να επιλυθεί το πρόβλημα της μείωσης των υποψηφίων του πεδίου που εμφανίστηκε ιδιαίτερα έντονα φέτος.

Αρθούρος
|

Η πληροφορική έχει ταλαιπωρηθεί. Ο καθένας που τελειώνει από ΙΕΚ, ΤΕΙ, ή ΑΕΙ
δηλώνει "πληροφορικός". Ο ΣΕΒ χρειάζεται μάλλον απόφοιτους ΙΕΚ, για προγραμματιστές σχετικά απλών εφαρμογών ή διαδικασιών. Ποια βιομηχανία στην Ελλάδα χρειάζεται επιστήμονες πχ Μηχανικής Μάθησης, ή εξόρυξης δεδομένων, ή γραφοθεωρίας, ή hardware αρχιτεκτονικής; Στις εταιρείες στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τμήματα "R & D" που θα χρειάζονταν επιστήμονες.
Στην Ελλάδα, με λίγο python, και Ms Office, και γνώση για στήσιμο δικτύου ή για
κατασκευή ιστοσελίδων, είσαι σούπερ για τις εταιρείες.
Ο επιστήμονας της πληροφορικής δεν βρίσκει επιστημονική απασχόληση σε εταιρείες στην Ελλάδα, και γιαυτό φεύγει στο εξωτερικό. Αφήστε τους μισθούς που πληρώνουν, είναι διαφορετικό πρόβλημα.
Ο ΣΕΒ κοιτάει να εξυπηρετηθεί και θέλει πολλά εργατικά χέρια. Ας φτιάξουν δικά τους ινστιτούτα που θα εκπαιδεύουν τους υπαλλήλους τους στις δεξιότητες που θέλουν οι εταιρείες, αλλά μην προσπαθούν να επιβάλουν τις επιθυμίες τους στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας αλλοιώνοντας τον χαρακτήρα και την ποιότητα της εκπαίδευσης

Cs
|

Ορισμένοι δεν έχουν αντιληφθεί ότι η πληροφορική είναι η βαριά βιομηχανία υπηρεσιών και ότι ανάλογα έπρεπε να αμοίβονται όσοι εργάζονται σε αυτή. Μισθοί προγραμματιστών κάτω των 2000 ευρώ καθαρά με τις τωρινές τιμές επιβίωσης στην Ελλάδα (τροφή, στέγη) είναι αστείοι.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ