Διευθυντές με προσόντα, Υποδιευθυντές χωρίς προσόντα;

Μήπως είναι πια η ιδέα ώριμη για ανάλογες πρακτικές ή για Σχολή Διευθυντών, ως στελεχών εκπαίδευσης, και για το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;

21/10/2023

Άκουσε το άρθρο

Μυλωνάς Άρης, φιλόλογος, MSc, Διευθυντής ΓΕΛ Βαλτινού Τρικάλων

Στις πρόσφατες κρίσεις για στελέχωση των σχολικών μονάδων με Διευθυντές, ο νομοθέτης προέκρινε – και ορθώς προέκρινε- τη μοριοδότηση της επιστημονικής κατάρτισης και των ακαδημαϊκών προσόντων (δεύτερα πτυχία, μεταπτυχιακά, επιμορφώσεις, ξένες γλώσσες κτλ). Η μοριοδότηση αυτή ενείχε την αναγνώριση της επιστημοσύνης και της ακαδημαϊκής αριστείας, ως θεμελιακού άξονα μιας ποιοτικής εκπαιδευτικής διοικητικής στελέχωσης. Επιπρόσθετα, ο  νομοθέτης, πέρα από αυτά τα προσόντα, συμπεριείχε επιπλέον και τη συνέντευξη  με τους υποψηφίους ως δεύτερου βασικού άξονα, για να κριθεί συνολικά η προσωπικότητα τους  ως προς την ικανότητα διοίκησης, την ενημέρωσή τους στη σχετική νομολογία, την εκπαιδευτική τους υπευθυνότητα, τη διαχείριση των συγκρούσεων, τη επικοινωνιακή τους ικανότητα,  το όραμά τους  και γενικότερα το εκπαιδευτικό τους έργο.

Όμως, στις πρόσφατες  κρίσεις οι πρώτοι κατά σειρά σε μόρια υποψήφιοι  βαθμολογήθηκαν κατά τη διαδικασία  της συνέντευξης  με άριστα(!), χωρίς να ληφθεί βέβαια υπόψη η διαφοροποίησή τους  ως προς αυτές οι παραμέτρους. Ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια υποστηρίζει ότι η εξίσωση των ανόμοιων αποτελεί μια μορφή αδικίας  και καταστρατήγησης του αναλογικού και διορθωτικού δικαίου. Μήπως αυτή η εξίσωση στη συνέντευξη ακυρώνει την ίδια τη διαδικασία της συνέντευξης; Μήπως λειτουργεί ως Δούρειος ίππος καταστρατήγησης της με αποτέλεσμα να καθίσταται η συνέντευξη των υποψηφίων μια άνευ αντικειμένου τυπική διαδικασία, καθώς δεν συνυπολογίζει ούτε την εμπειρία, ούτε το εκπαιδευτικό έργο  ούτε το ιδιαίτερο καινοτόμο εκπαιδευτικό τους ενδιαφέρον;

Επίσης, δεν είναι ιδιαίτερα  επιτιμητικό, ενώ προείχε αυτή η τακτική της βαθμολόγησης με άριστα, μερικοί υποψήφιοι, καίτοι έμπειρα διοικητικά στελέχη,  να  βαθμολογούνται  με μικρότερο βαθμό, για να ικανοποιηθεί ο ιδεολογικός ίσως προσανατολισμός ημετέρων; Σε άλλες χώρες τα  Διευθυντικά στελέχη με διαγωνισμό  φοιτούν και  στα Πανεπιστήμια με ετήσια τουλάχιστον   επιστημονική και διοικητική  επιμόρφωση και έκτοτε μονιμοποιούνται. Μήπως είναι πια η ιδέα ώριμη  για ανάλογες πρακτικές ή για Σχολή Διευθυντών, ως στελεχών εκπαίδευσης, και για το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;

Και αν αυτά συμβαίνουν με τις κρίσεις των Διευθυντών, ανατροπές αξιολογικών παραμέτρων συμβαίνουν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία στις προσεχείς κρίσεις των Υποδιευθυντών σχολικών μονάδων. Ειδικότερα, στις κρίσεις των Υποδιευθυντών ..δεν συν-υπολογίζονται τα ακαδημαϊκά και επιστημονικά προσόντα, αλλά ο υπάρχων Διευθυντής της σχολικής  Μονάδας επιλέγει και χωρίς αυτά τα κριτήρια, που αποτέλεσαν το πιο ουσιαστικό βάθρο για την αξιολόγηση των Διευθυντών!

Μήπως αυτό δεν είναι ένα  άνοιγμα στις προσωπικές προτιμήσεις και συμπάθειες των Διευθυντών; Δεν είναι επιπλέον και το σοβαρότερο, μια ολοφάνερη ακύρωση μιας δημοκρατικής διαδικασίας, όταν δεν επιτρέπεται ούτε καν  η ψηφοφορία του Συλλόγου καθηγητών για  έκφρασή του ως προς την καταλληλότητα και υπευθυνότητα του υποψηφίου;  Ο μη υπολογισμός των προσόντων των Υποδιευθυντών αναμφισβήτητα αποτελεί κατάφωρη υποβάθμισή τους και μια εντονότερη αυταρχικοποίηση της ιεραρχικής δομής  σε βάρος της λειτουργικής θέσης τους.

Αναμφισβήτητα, Οι νόμοι εκφράζουν και οριοθετούν το πλαίσιο της νομιμότητας. Πολλές φορές όμως οι θεσπισμένοι  είναι άδικοι  και όχι ορθοί και είναι αναγκαίο  να τροποποιούνται, να αλλάζουν και να προσαρμόζονται επί το δικαιότερον και επί το ηθικότερον. Στην Αντιγόνη του Σοφοκλή η κείμενη νομοθεσία απαγόρευε το θάψιμο του αδελφού που ήρθε σε εμφύλια σύγκρουση με τον αδερφό του. Νόμος νόμιμος μεν, άδικος και ανήθικος δε! Στην αρχαία Σπάρτη, έπρεπε μετά την ήττα οι εναπομείναντες  στρατιώτες να θανατωθούν, γατί δεν έπεσαν στο πεδία της μάχης. Ο Αγησίλαος, ο βασιλιάς της Σπάρτης πρότεινε “να κοιμηθούν οι νόμοι το βράδυ” και να εισέλθουν  στην πόλη τελικά οι εναπομείναντες στρατιώτες, για να ξανατοποθετηθούν στο στράτευμα και για να στελεχώσουν  την κοινωνική τους ζωή! Δεν ήταν οι προσαρμογές αυτές πορεία της νομιμότητας του νόμου προς το  δικαιότερο και ηθικότερο;

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (25)

Ετεοκρής
|

@ φιλόλογος απών
Τα λέει περιγραμμάτου, η μηλέα... ο Γοργίας...

φιλόλογος
|

Ίσως μια καλή λύση με την έννοια της αξιοκρατίας θα ήταν να προηγηθεί η συνέντευξη του πίνακα των μετρήσιμων μορίων έτσι ώστε να αποφευχθούν και τυχόν μεροληψίες που υπονοούνται στο άρθρο

φιλόλογος απών
|

@Πλατάρος: "...Κάθεστε και γράφετε άρθρα ως εστέ εξωγηινοι..."

Να μου επιτρέψετε να πω ότι τα ελληνικά σας είναι ...εξωγήινα!

DD
|

@ Πλατάρος Γιάννης 22 Οκτ 2023 17:28

Κύριε Πλατάρο

Διευθυντής προτείνει για υποδιευθυντή τον Χ
Το συμβούλιο επιλογής επιλέγει (και του φορτώνει) τον Ψ

Είναι κατά την γνώμη σας σύννομο ;

Για να μην υπάρχει παρεξήγηση τόσο ο Χ όσο και ο Ψ μπορούν να είναι υποψήφιοι για υποδιευθυντές.

@κ. Πλαταρο
|

Πολυ καλα τα λετε. Ο πληροφορικαριος ειναι αυτος που βγαζει το φιδι απο την τρυπα. Τα σχολεια δεν χρειαζονται υποδιευθυντες. Χρειαζονται γραμματεις που να ειναι αποδοτικοι μπροστα στο pc, δηλαδη πληροφορικαριους. Απο χειριστες στυλο εχουν μπολικους. Ας βγαλουν μια προσκληση μεταταξης ΠΕ86 για γραμματεις να σωθουν τα σχολεια και οι ιδιοι οι πληροφορικαριοι που τωρα κανουν ΚΑΙ μαθημσ ΚΑΙ τον γραμματεα ατυπα.

καθηγητης
|

Στις κρίσεις διευθυντων στις επιτροπές μέσα υπήρχαν υποδιευθυντές.
Αυτοί τώρα που βαθμολόγησαν και έκριναν διευθυντές θα βαθμολογηθούν από τους Νέους Διευθυντές .Ούτε σε μπανανίες δεν συμβάινουν αυτά.

ΠΕ 83- Δικαιοσύνη της υποχρέωσης
|

Ωρέες οι θεωρίες. Ας πάμε και στο δια ταύτα. Διευθυντής ΠΕ 82 πρότεινε υποδιευθύντρια κουμπάρα του ΠΕ 82 με 14 χρόνια υπηρεσία. Υπεύθυνο τομέα Μηχανολογίας κολλητό του με 16 χρόνια προϋπηρεσίας (είδη υπάρχουν και 5 υπεύθυνοι εργαστηρίων). Και οι δύο έχουν στο βιογραφικό τους μόνο το πτυχίο Αγγλικά και Προγράμματα erasmus. Συναδέλφος με 2 μεταπτυχιακά 2 πτυχία ,Αγγλικά,Σεμινάρια κτλ. ΜΕ 25 χρόνια προϋπηρεσία δεν προτείνεται. Φέτος δεν έχει πρόβλημα ωραρίου. Του χρόνου όμως θα είναι στην διάθεση με το πλησιέστερο Σχολείο σε 95 χιλιόμετρα και το επόμενο σε 120.

Γφ
|

Σωστή η επιλογή απ' το διευθυντή και επίσης θα έπρεπε να μετράει η άποψη του Σ.Δ. Ο εργατικός-επικοινωνιακος ο αρεστός στο σύλλογο και στον διευθυντή είναι ο κατάλληλος....τα 'χαρτιά' δεν χρειάζονται σ αυτή τη θέση.....

Ανέστης Κιρκ.
|

Ο υπ/ ντης επιβάλλεται να είναι παλιός στο σχολείο,γιατί είναι γνώστης των ειδικών συνθηκών που επικρατούν σε αυτό. Η πείρα δεν μπορεί να αντικατασταθεί με μεταπτυχιακά και μάστερ. Το σχολείο ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ επιχείρηση και όποιος το θεωρεί είναι εκτός πραγματικότητας.

Πλατάρος Γιάννης
|

Κάθεστε και γράφετε άρθρα ως εστέ
εξωγηινοι...
Δηλαδή παλιά ποίοι εγινοντο Υποδιευθυντές; Οι με ακαδημαϊκά προσόντα;
Υπενθυμιζω τον νόμο τον περίεργο τον παλιό. :
Τον προτείνει ο ΣΔ και αποφάσιζε τότε το ΠΥΣΔΕ.
Τα αξιοκρατικα προσόντα αναφέρονται στο τότε νόμο, όμως ΔΕΝ αποτιμουνται.
Το κάθε ΠΥΣΔΕ συνεμμορφωνετο με τας υποδείξεις του Σ. Δ., ασχέτως ότι η εισήγηση είναι εισήγηση και η απόφαση, απόφαση. Καμία σχέση μεν, ταύτιση δε, επί του πεδίου.
Ίσως το πυσδε να έβαζε κάποιον ποιο αξιοκρατικα, αλλά με υποκειμενική προτίμηση, σε οριακές περιπτώσεις, όπου ο ένας υποψήφιος έπαιρνε 14 ψήφους και ο άλλος 15. (ίσως εγώ να το είχα κάνει μια φορά)
Ζούμε σε χώρα με βαθεία Κουλτούρα ανομίας. Ο διευθυντής έχει αυξήσει τις εξουσίες του (είναι διευθυντής κανονικός) αλλά η άλλη όψη είναι ότι λογοδοτεί για όλα. Ένας μη συνεργασίμος υποδιευθυντής μπορεί να του διαλύσει το σχολείο. Διότι μπορεί να το κάνει με το "εθιμικο δίκαιο" του κάνουμε ο, τι νομίζουμε για σωστό και όχι τι λέει ο νόμος.
Οι προσοντουχοι στις τπε που είναι κανονικοί άνθρωποι είναι πρώτη επιλογή για τον διευθυντή.
Μεταξύ προσοντουχου κανονικού φιλότιμου ανθρώπου και μη προσοντουχου, πλην φιλότιμου, ο διευθυντής θα επιλέξει τον προσοντουχο.
Μευταξυ υπερπροσοντούχου μη φιλότιμου και σκέτου φιλότιμου, θα επιλέξει τον φιλότιμο.
ΟΛΟΙ ΑΥΤΌ ΘΑ ΚΆΝΟΥΝ ΕΊΤΕ ΤΟ ΛΈΩ ΕΓΏ ΕΊΤΕ ΔΕΝ ΤΟ ΛΈΩ.
Μεταξύ ισοτίμων ή σχεδόν ισοτίμων θα επιλέξουν τον Πληροφορικο!
Μεταξυ ισοτίμων μη πληροφορικών, θα επιλέξουν τον αρεστό!
Μικρό το κακό...

Ελπίδα
|

Γιατί θέλετε για μια σχετικά απλή δομή, όπως το σχολείο, "επιστημοσύνη και ακαδημαϊκή αριστεία" , σε μια χώρα όπου οι άφθονοι δήθεν λάτρεις της "αξιοκρατίας", επιλέγουν συνειδητά για κυβερνήτες της χώρας τους, τους "καταφερτζήδες" της οικογενειοκρατίας?

ΣΙΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
|

Η ικανότητα ενός εκπαιδευτικού να λειτουργήσει ως αξιόλογος διευθυντής απαιτεί προσόντα τα οποία δεν τα εξασφαλίζουν απαραίτητα οι μεταπτυχιακές σπουδές. Εξάλλου οι διευθυντές είναι περισσότερο υπάλληλοι γραφείου παρά εκπαιδευτικοί και συντονιστές του εκπαιδευτικού έργου.

Απόψεις
|

Τα προσόντα αθροιστικά δεν αντιπροσωπεύουν κάτι για μία θέση. Μήπως ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για ουσιαστικά ποιοτικά τυπικά προσόντα ανάλογα με τη θέση; Το διδακτορικό πολύ εξειδικευμένο σε κάποιο συγκεκριμένο επιστημονικό κλάδο είναι κατάλληλο για ακαδημαϊκή καριέρα.
Για τη συγκεκριμένη θέση όμως η διοικητική εμπειρία είναι αυτή είναι που πρέπει να προκρίνεται, καθώς και τα χρόνια υπηρεσίας.
Εκτιμώ και σέβομαι τα χρόνια όσων ασχολήθηκαν με διδακτορικες σπουδες, καθώς και τον κόπο που κατέβαλαν αλλά είναι κάτι που δεν έχει σχέση με θέσεις ευθύνης εκτός και αν η θεματική του έχει να κάνει με τη διοίκηση.

Η συνέντευξη
|

Μακάρι κάποτε να μπορούμε να ξεφεύγουμε από την προσωπική μας περίπτωση (καημό), όταν κάνουμε δημόσιες τοποθετήσεις για εκπαιδευτικά θέματα. Αν η συνέντευξη τούς βγάζει όλους άριστους ακυρώνεται στην πράξη, αν αξιολογεί με διαβαθμίσεις, θεωρείται μάλλον δεδομένο ότι θα βρισκόμαστε ψηλά.
Ο νοών νοείτω.

Βύρωνας
|

Ο ρόλος του υποδιευθυντή είναι σπουδαίος και το κυριότερο προσόν του είναι η αρχαιότητα στο σχολείο,ότι γνωρίζει το σχολείο
πολλές φορές καλύτερα από τον διευθυντή. Είναι ο σύνδεσμος μεταξύ διευθυντή, μαθητών και καθηγητών, η μάνα του λόχου εφόσον αναφέρθηκαν στρατιωτικά παραδείγματα. Λύνει προβλήματα και απορροφά κραδασμούς. Σοφά πράττει ο νομοθέτης που δεν απαιτεί υπερπροσόντα. Έπρεπε να έχει και μικρότερο ωράριο .

Το περίεργο είναι...
|

οι δντες με προσόντα, όχι οι υπδντες χωρίς προσόντα! (εκτός και αν ζω σε άλλη χώρα)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΔΕ
|

@Χουρδάκης Μιχαήλ
Με βάση τον 4823/21 ο υποδιευθυντής είναι στέλεχος , άρα έχει διοικητική υπόσταση που παίρνει και επίδομα για τον ρόλο και την ευθύνη που έχει...

@ΠΑΝΟΣ
|

Με τον καλυτερότερο Κεραμέως, μάλλον θα ήταν έτοιμοι το σχολικό έτος 2024-2025 (στην καλύτερη περίπτωση).

Υποδιευθυντής
|

Κύριε διευθυντά,
Οι παλιοί διευθυντές τώρα θυμηθήκατε τα προσόντα; Όταν η επιλογή διευθυντών γινόταν με τα χρόνια υπηρεσίας δεν θυμάμαι να είχατε αντίρρηση. Γιατί γνωριζόμαστε όλοι...
Επίσης, ως διευθυντής επί σειρά πολλών ετών δεν συναντήσατε υπερ προσοντούχους συναδέλφους που να είναι εντελώς ανίκανοι τόσο για εκπαιδευτικό όσο και για διοικητικό έργο; Ή εκπαιδευτικούς που αλλο σπούδασαν και άλλο διδάσκουν;

ΠΑΝΟΣ
|

Ο υποδιευθυντής είναι θέση ευθύνης και πρέπει να επιλέγεται αξιοκρατικά, όπως γίνεται στην Κύπρο και όπως επιλέγονται οι υποδιευθυντές στα ΙΕΚ και στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Πρέπει να προκηρύσονται οι θ΄σεις υποδιευθυντών στα σχολεία και να καταρτίζονται αξιολογικοί πίνακες υποψηφίων με βάση τα προσόντα, όπως γίνεται με τους διευθυντές

Δντής σε Επαγγελματικό Λύκειο της Αχαίας
|

Δεν θεωρώ πως κάποιος δντής δεν θα προτείνει για συνεργάτη / ες του υποδντή /ες με κριτήριο την συμβολή στην υποστήριξη της αποδοτικής διοίκησης και λειτουργίας του σχολείου του, αλλά με βάση τυχόν προσωπικές του συμπάθειες (με αυτους / ες τους / τις συναδέλφους μπορεί να κάνει άλλες δραστηριότητες σε κοινωνικό επίπεδο) Αν υπάρχουν περιπτώσεις που συμβεί κα΄τι τέτοιο τότε κατα την εκτίμηση μου δεν φταίει το πλαίσιο που (ορθολογικά κατα τη γνώμη μου) δίνει το δικαίωμα στους διευθυντές να προτείνουν τους κατα την γνώμη τους συνεργάτες υποδιευθυντές, αλλά μάλλον μη ορθή υλοποίηση της προβλεπόμενης απο το θεσμικ΄΄ο πλαισιο διαδικασίας απο το θεσμικό πλαίσιο (που επίσης κατα την άποψη μου είναι το βέλτιστο δυνατό παρα την πολυπλοκότητα του) για την επιλογή του ίδιου του δντή (όπως για παράδειγμα της συνέντευξης που αναφέρεται στο άρθρο)

Βασιλειος Κοτσ.
|

Είμαι 16 χρόνια υ/δντης και άλλα 4 τώρα δεν έχω μεταπτυχιακό ούτε διδακτορικό γιατί έκρινα ότι πρέπει να πάρουν τα παιδια μου οικονομολόγος η μία υποσμηναγός ο άλλος και οι μισθοί στενοί, πως λες ότι είμαι χωρίς προσόντα,
τα δικά μου είναι 16 χρόνια στην θέση ευθύνης και διοίκησης από τα 33 στην τάξη, στη τάξη όχι σε εκπαιδευτικών άδειες πως είμαι χωρίς προσόντα

Αντίλογος
|

Κύριε Διευθυντά, στο Ελλαδιστάν ζείτε, δεν το έχετε καταλάβει; Όσο για την αρχαιομάειιά σας, θερμά συγχαρητήρια! Για διάβασμα συνιστώ το παλαιό βιβλίο του "παππού" της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, του αείμνηστου Απόστολου Βακαλόπουλου, Ο χαρακτήρας των Ελλήνων: Η ανίχνευση της εθνικής μας ταυτότητας. Θα διαπιστώσετε γιατί στο Ελλαδιστάν η αναξιοκρατία πάντοτε είναι άριστη χορηγός της μετριότητας.

Προσόντα;
|

Μάλλον δεν έχετε κατανοήσει καλά τον ρόλο του υποδιευθυντή. Τι και αν έχει ένα μεταπτυχιακό και είναι αντιεπικοινωνιακός; Το ίδιο ισχύει και για τους Δ/ντες φυσικά. Και αν δεν είναι οργανωτικός. Διαλλακτικός; Αγαπητός στους συναδέλφους; Αν ήταν μόνο θέμα προσόντων θα ερχόντουσαν και από άλλα σχολεία. Ο Υπ/ντης παίζει μεγάλο ρόλο στο σχολείο, γιατί είναι ο κρίκος μεταξύ δ/ντη και υπ/ντη και δεν είναι απαραίτητα να είναι μαστερουχος κλπ. Και για τους δ/ντες τα πολλά προσόντα που δεν αποδεικνύονται στην πράξη είναι θέμα.

Χουρδάκης Μιχαήλ
|

Ο Υποδιευθυντής δεν είναι διοικητική μονάδα. Αντικαθιστά τον διευθυντή όπου αυτός λείπει.

Πολύ σωστά λοιπόν ο νόμος λέει ότι γίνεται με επιλογή του Διευθυντή.

Από εκεί και ύστερα βέβαια, αν ο Διευθυντής επιλέγει με σκοπό να φορτώσει πράγματα για να μην τα κάνει ο ίδιος και επιλέγει κάποιον που είναι his masters voice, τότε αυτό είναι πρόβλημα δικό του, όχι του συλλόγου.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ