Κ. Πιερρακάκης: Έρχεται, άμεσα, Σχέδιο Νόμου για πλήρη διοικητική αυτοδυναμία του ΕΑΠ

Το Ε.Α.Π. σήμερα, τριάντα (30) έτη από την ίδρυσή του και είκοσι πέντε (25) έτη από την ουσιαστική έναρξη λειτουργίας του, παραμένει υπό καθεστώς Διοικούσας Επιτροπής

15/12/2023

Ενημερώθηκε: 15/12/2023, 15:09

Άκουσε το άρθρο

Δόθηκε εντολή στο επιτελείο του γραφείου μου  να ετοιμαστεί άμεσα το Σχέδιο Νόμου για την πλήρη διοικητική αυτοδυναμία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης,σήμερα, στην Σύνοδο Πρυτάνεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του esos στόχος του υπουργού Παιδείας είναι, εντός του επόμενου τριμήνου, το Σχέδιο Νόμου να ψηφιστεί στη Βουλή ακόμη κι αν χρειαστεί να ενσωματωθεί σε κάποιο από τα νομοσχέδια για την παιδεία, που ήδη έχουν εξαγγελθεί.

Η Διοικούσα του ΕΑΠ, σχετικά με το θέμα ήδη έχει κάνει, από τον Ιούλιο του 2022, σχετική νομοθετική  πρόταση προς το υπουργείο Παιδείας στην οποία τονίζει :

1. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι ένα από τα 24 ΑΕΙ της Χώρας και το 19ο ΑΕΙ, με βάση τη χρονολογική σειρά ίδρυσης και λειτουργίας τους. Ιδρύθηκε το έτος 1992 (άρθρο 27 του Ν. 2083/92), και άρχισε τη λειτουργία του με την παροχή των πρώτων προγραμμάτων σπουδών 1998.

2. Αν και οι προϋποθέσεις αυτοδυναμίας που έθεταν οι διατάξεις του ν. 2552/1997 (ύπαρξη δύο (2) τουλάχιστον ανεξάρτητων Σχολών, τρεις (3) Καθηγητές πρώτης βαθμίδας και διορισμός Γραμματέα του Ιδρύματος) πληρώθηκαν από το 2002, εν τούτοις μία σειρά από νομοθετικές διατάξεις με τη μορφή τροπολογιών νόμων άλλαζαν συνεχώς και επί το δυσμενέστερο τις προϋποθέσεις αυτοδυναμίας, με αποτέλεσμα το Ε.Α.Π. σήμερα, τριάντα (30) έτη από την ίδρυσή του και είκοσι πέντε (25) έτη από την ουσιαστική έναρξη λειτουργίας του, να παραμένει ακόμα υπό καθεστώς Διοικούσας Επιτροπής.

3. Αποστολή του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου (Ε.Α.Π.), είναι η εξ αποστάσεως παροχή πτυχιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, με την ανάπτυξη και αξιοποίηση κατάλληλου, εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων διδασκαλίας. Στους σκοπούς του Ε.Α.Π. εντάσσονται η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας καθώς και η ανάπτυξη τεχνολογίας και μεθοδολογίας, στο πεδίο της μετάδοσης της γνώσης από απόσταση.

4. Στο πλαίσιο της αποστολής του και των σκοπών του, το Ε.Α.Π. προσφέρει σήμερα εξήντα (60) και πλέον Προπτυχιακά και Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, σε εξειδικευμένα αντικείμενα, τόσο στην Ελληνική όσο και σε άλλες γλώσσες, φιλοξενεί πλέον των πενήντα χιλιάδων (50.000) φοιτητών, οι οποίοι εντάσσονται και στους τρεις (3) κύκλους σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιπλέον, διαθέτει πλήρες και ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό περιβάλλον, με τις πλέον σύγχρονες δυνατότητες τηλεκπαίδευσης, ειδικά αναπτυγμένο διδακτικό υλικό για την Εξ Αποστάσεως μάθηση, διεθνείς συνεργασίες, εργαστήρια, Εξ αποστάσεως βιβλιοθήκη, αναγνωστήρια και σύγχρονες εγκαταστάσεις, ενώ έχει εφαρμόσει από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, την ετήσια αξιολόγηση όλων των διδασκόντων και του εκπαιδευτικού έργου.

5. Η οργάνωση του Ιδρύματος σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό υλικό, τον προγραμματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας κλπ. έχει ανέλθει σε πολύ υψηλό επίπεδο και είναι αξιοζήλευτη από πολλά ΑΕΙ της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού.

6. Παράλληλα το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο βελτιώνει συνεχώς τη θέση του στις διεθνείς κατατάξεις των Πανεπιστημίων, ενώ πλέον συμπεριλαμβάνεται σταθερά μεταξύ των πέντε (5) καλύτερων Εξ Αποστάσεως Πανεπιστημίων του κόσμου. Πρόσφατα δε, τιμήθηκε με την ευθύνη της διοργάνωσης του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Ανοικτών Πανεπιστημίων του 2022.

7. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του Ε.Α.Π. και ο προσανατολισμός του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλει το ίδρυμα η ελληνική κοινωνία και η ακαδημαϊκή κοινότητα, το μέγεθός του αλλά και η μηδαμινή οικονομική επιβάρυνση της πολιτείας, συνηγορούν θετικά στην άμεση δρομολόγηση της διαδικασίας αυτοδυναμίας του, καθώς κινδυνεύει να μείνει το μοναδικό ελληνικό ΑΕΙ που δεν θα είναι αυτοδύναμο, αν και πληροί τα κριτήρια που προβλέπει η γενικότερη ακαδημαϊκή πρακτική αλλά και το ίδιο το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Επισημαίνουμε, ότι το δημοσιευθέν νομοσχέδιο προβλέπει (στο άρθρο 336) την κατάργηση της (τελευταίας - πλην εκείνης του Ε.Α.Π.) Διοικούσας Επιτροπής του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, ενώ παράλληλα (στο άρθρο 5) προβλέπεται «Εάν Ε 184.4/2.1η ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ 2 δύο (2) τουλάχιστον ακαδημαϊκές μονάδες επιπέδου Σχολής γίνουν αυτοδύναμες, το Α.Ε.Ι. γίνεται αυτοδικαίως αυτοδύναμο και εκδίδεται διαπιστωτική απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων». Κι όμως, το Ε.Α.Π. με τρεις (3) αυτοδύναμες Σχολές εδώ και 25 χρόνια (από το 2006) και μια ακόμη που σύντομα θα πληροί τα κριτήρια αυτοδυναμίας, δεν είναι ακόμη αυτοδύναμο!
 

Σχόλια (4)

ΑΣΠΑΙΤΕ η ξεχασμένη
|

Η ΑΣΠΑΙΤΕ θα πρέπει να οργανωθεί σαν Παιδαγωγικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με : 1. Σχολή Εκπαιδευτικών Μηχανικών, 2. Σχολή Εκπαιδευτικής Διοίκησης & Πολιτικής, 3.Σχολή Εκπαιδευτικών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με έμφαση στην παιδαγωγική εξειδίκευση όλων των κλάδων της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Γνώμη - Ανεπαρκές μέτρο
|

Αν συνεχίσει να λειτουργεί ως επί το πλείστον με μέλη ΣΕΠ που είναι μέλη ΔΕΠ άλλων Πανεπιστημίων θα είναι δώρον άδωρον. Ελάχιστα πράγματα θα βελτιωθούν αν δεν δημιουργηθει κρίσιμη μάζα μελών ΔΕΠ που να ανήκουν στο ΕΑΠ.

Φοιτητής
|

Η ΑΣΠΑΙΤΕ 64 χρόνια από την ίδρυση της και από το 2002 με διοικούσα επιτροπή, πότε θα δικαιωθεί και αυτή;
Οπωσδήποτε να γίνει ΆΜΕΣΑ αυτοδιοίκητη!!!

Γιώργος
|

Μακάρι να το προχωρήσει, μετά τόσα χρόνια!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ