Ιδιωτικά Πανεπιστήμια;Μπορούμε και καλύτερα…

Για να γίνουν τέτοιες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθούμε ότι υπάρχουν τα θεμέλια έτσι ώστε οι νέοι της χώρας μας να ευδοκιμήσουν και να καινοτομήσουν σε αυτή

24/01/2024

Ενημερώθηκε: 24/01/2024, 11:46

Άκουσε το άρθρο

Δέσποινα Γραμματσούλια
Πρωτοετής φοιτήτρια στη Φαρμακευτική σχολή του ΕΚΠΑ

Με αφορμή το νέο νομοσχέδιο,το οποίο αφορά στην ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα μας αποφάσισα να εκφράσω δημόσια τους προβληματισμούς μου πάνω στο θέμα αυτό. Ενώ ,λοιπόν,η εγκατάσταση παραρτημάτων ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα με την παράλληλη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος αποτελεί για πολλούς μια ευχή δεκαετιών που επιτέλους πραγματοποιείται,  κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο ελλοχεύει κινδύνους που αξίζει να επισημανθούν.

Ένα από τα βασικά, λοιπόν, επιχειρήματα που ακούγονται από τους υπέρμαχους ίδρυσης των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα είναι πως , με αυτόν τον τρόπο, πολλοί από τους 40.000 νέους που αναζητούν κάθε χρόνο σπουδές στο εξωτερικό, θα μείνουν στην πατρίδα μας .Πράγματι, υπάρχει το ενδεχόμενο αρκετά ελληνόπουλα( αυτά που έχουν την οικονομική δυνατότητα) να μην καταφύγουν στο εξωτερικό για τις σπουδές τους , ενώ μάλιστα υπάρχει και η πιθανότητα εισροής αρκετών ξένων μεταναστών στη χώρα μας οι οποίοι θα επιλέξουν τα αντίστοιχα ιδιωτικά ιδρύματα για να φοιτήσουν. Αυτό που ξεχνάνε όμως όσοι τίθενται υπέρ των ιδιωτικών ανώτατων σχολών είναι αρχικά το έντονο φαινόμενο αστικοποίησης που θα δημιουργήσει στην πρωτεύουσα ένα τέτοιο εγχείρημα(δεν πιστεύω τα παραρτήματα να εγκατασταθούν μακριά από το κέντρο , ποιος άλλωστε θα πήγαινε εκεί;). Ειδικότερα, οι περισσότεροι νέοι της Αθήνας οι οποίοι θα περνάνε μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων σε κάποια σχολή της επαρχίας ,εξαιτίας των υψηλού κόστους ενοικίασης στέγης , θα προτιμήσουν να παραμείνουν στο σπίτι τους και να εγγραφούν στην αντίστοιχη ιδιωτική σχολή. Εκτός αυτού , αρκετά άτομα ,τόσο από τις επαρχίες μας όσο και από το εξωτερικό, θα μαζευτούν στην Αθήνα με αποτέλεσμα η επαρχιακή Ελλάδα (η οποία “ζει” χάρη στους φοιτητές ) να μαραζώσει. Η ερημοποίηση ,λοιπόν, της υπαίθρου , ακυρώνει το σχέδιο για αποκέντρωση αλλά και καθιστά το όνειρο για μια “πράσινη” Αθήνα ανεκπλήρωτο(ο υπερπληθυσμός θα οδηγήσει στην αύξηση εκπομπής ρύπων). 

Επιπρόσθετα , ανησυχώ πως , με την συσσώρευση του πληθυσμού στο κέντρο ,τα δημόσια πανεπιστήμια στις επαρχιακές πόλεις θα υποβαθμιστούν καθώς όλο και λιγότερα άτομα θα επιλέγουν να φοιτήσουν σε αυτά και συνεπώς όλο μικρότερη θα είναι και η χρηματοδότησή τους από το Κράτος. Ορισμένοι ισχυρίζονται πως με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων τα δημόσια θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά , κάτι που τίθεται υπό αμφισβήτηση μόνο αν σκεφτούμε πόσο ανταγωνιστικά είναι(;) τα δημόσια σχολεία και νοσοκομεία μας σε σχέση με τα ιδιωτικά. Αυτό μάλιστα θα έχει ως αποτέλεσμα την όξυνση των ανισοτήτων ,με τα φτωχά παιδιά να αγωνίζονται διπλά για να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ,τελικά, να μην λαμβάνουν ισότιμες παροχές (λόγω ελλιπούς εξοπλισμού και υποδομών στα δημόσια). Ακόμα κι αν η ελληνική κοινωνία υπόσχονταν στα οικονομικά ασθενή παιδιά φοίτηση και σε ιδιωτική σχολή με την παροχή ειδικού φοιτητικού δανείου ( γεγονός που προϋποθέτει βελτιωμένο σύστημα πίστωσης), τα ίδια θα εργάζονταν για όλη τους τη ζωή για να το ξεπληρώσουν (το ‘χουμε δει και στην Αμερική).

Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι , εκτός από τα παιδιά που μεταναστεύουν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν ,υπάρχουν και οι νέοι που ξενιτεύονται λόγω της ανεργίας που μαστίζει τη χώρα μας και ειδικά αυτής που πλήττει τους νέους πτυχιούχους μας ( 17% άνεργοι πτυχιούχοι εκ του 18,8% της συνολικής ανεργίας μεταξύ των νέων ,25-39 ετών, της Ελλάδας του 2021, σύμφωνα με την Eurostat ) . Επομένως , ποιο το νόημα να στοχεύουμε στη φοίτηση όλων των Ελλήνων στη χώρα τους όταν οι ίδιοι πρόκειται μελλοντικά να φύγουν με σκοπό την αναζήτηση εργασίας αλλά και καλύτερων συνθηκών ζωής; Πέραν ,τέλος, των πρακτικών προβλημάτων υπάρχουν και ηθικοί περιορισμοί στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων , που καλό θα ήταν πάντα να τους αναλογιζόμαστε .Δυστυχώς, σήμερα,σε παγκόσμιο επίπεδο “ βρεθήκαμε από το να έχουμε μια οικονομία της αγοράς στο να γίνουμε μια κοινωνία της αγοράς” ,όπως εύστοχα αναφέρει ο κ. Michael J. Sandel, καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Χάρβαρντ, στο βιβλίο του “Τι δεν μπορεί να αγοράσει το χρήμα”. Το γεγονός αυτό, έχει οδηγήσει στην κοστολόγηση αγαθών όπως η υγεία και η παιδεία , με αποτέλεσμα η αξία τους να ευτελίζεται. Είναι ,λοιπόν, στο χέρι μας να αποφασίσουμε εάν πραγματικά επιθυμούμε η νέα γενιά  να αντικρίζει τη γνώση χρησιμοθηρικά, αποσκοπώντας μέσω αυτής ,όχι στον άνθρωπο, αλλά (αποκλειστικά) στο κέρδος.

Συνοψίζοντας, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως για να γίνουν τέτοιες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθούμε ότι υπάρχουν τα θεμέλια έτσι ώστε οι νέοι της χώρας μας να ευδοκιμήσουν και να καινοτομήσουν σε αυτή . Σε άλλη περίπτωση, θα είναι σαν να χτίζουμε κτήρια στην άμμο. Εάν επιθυμούμε λοιπόν να προσιδιάσουμε στα ευρωπαϊκά πρότυπα, καλό θα ήταν εκτός από ιδιωτικά πανεπιστήμια να εξασφαλίσουμε στη νέα γενιά περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες, καλύτερες αμοιβές και -το σημαντικότερο- αξιοκρατία . Αν δεν υπάρχουν αυτά , αν δεν υποσχεθούμε ποιότητα ζωής στους νέους μας , καμία μεταρρύθμιση δεν θα τους φέρει πίσω.

Σχόλια (7)

?
|

Ίσως πρέπει να το δούμε πιο πρακτικά το πρόβλημα διότι αν έχετε παρατηρήσει ποτέ το μάρκετινγκ κάθε ιδιωτικής σχολής είναι το ποσοστό επιτυχόντων ,το οποίο εντελώς τυχαίο είναι πάντα 100%.Απλά ελληνικά " μου τα σκας και σου δίνω πτυχίο" σημερινή απλή ελληνική κοινωνία,οι μελλοντικοί επιστήμονες της χώρας μας.Ενώ τα υπόλοιπα παιδιά που δεν θα έχουν οι γονείς τους να τα σκάσουν χοντρά θα παλεύουν με το είναι τους και τους πάντες για ένα πτυχίο που θα έχουν αποκτήσει με τον ιδρώτα τους και το πορτοφόλι των γονιών τους.

Αμφίθυμος
|

Τα πανεπιστήμια είναι καιθεματοφύλακες επιστημονικής αλήθειας μπορεί αυτόν τον ανεξάρτητο ελεγκτικό ρόλο που προστατεύει την κοινωνία να τον αποδώσουμε σε κερδοσκοπικά ιδρύματα διοικούμενα από επιχειρηματίες ?

Κώστας
|

Ειλικρινά δεν είμαι σίγουρος αν η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα φέρει περισσότερα οφέλη στην χώρα μας ή θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα
Αυτό ομως που ξέρω με σιγουριά είναι πως θα πρέπει να εφαρμοστεί μία πολιτική με ουσιαστικά μέτρα και αποφάσεις που θα αποβλέπει στην βελτίωση και στην καλύτερη λειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε όλες του τις βαθμίδες
Δεν μπορώ να δεχτώ ότι αυτή η κυβέρνηση και με τις υπάρχουσες συγκυρίες ( τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν μονοψήφια ποσοστά ) δεν τολμά να πάρει μέτρα όπως μείωση της τεράστιας εξετασέας ύλης ή ακόμα υπό προϋποθέσεις και κατάργησή της για συμμετοχή των μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις και εισαγωγή τους στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Δεν ματώνει οικονομικά η κάθε μικρομεσαία ελληνική οικογένεια όταν έχει να πληρώσει τόσα πολλά χρήματα για τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα των παιδιών της , προκειμένου να συμμετάσχουν με αξιώσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις; Που αλλού στην Ευρώπη γίνεται αυτό; Δεν τολμά ή και δεν θέλει να δώσει χρήματα ώστε να να βελτιωθούν οι κτηριακές υποδομές και να κατασκευαστούν νέα σχολεία σύγχρονα , όπου χρειάζεται στην επικράτεια που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους Δεν τολμά να εφαρμόσει το πολλαπλά σχολικό εγχειρίδιο που θα βοηθήσει στην καλύτερη προσσέγγιση της διδακτέας ύλης και δεν θα χρειάζονται οι μαθητές να καταφεύγουν στα εξωσχολικά βοηθήματα που κοστίζουν ιδιαίτερα
Δεν τολμά να συνδέσει τα προγράμματα σπουδών της κάθε πανεπιστημιακής σχολής με τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και να τις συνδέσει άμεσα με τον εργασιακό τομέα , ώστε βγάζοντας την σχολή οι νέοι μας να έχουν την δυνατότητα να βρουν μία δουλειά στο αντικείμενό τους χωρίς να χρειάζεται να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό ή να ασχοληθούν με κάτι άλλο άσχετο με αυτό που σπούδασαν
Δεν τολμά να καταργήσει τις κομματικές νεολαίες που μαστίζουν τα κρατικά πανεπιστήμια και δεν τολμά να εφαρμόσει μέτρα που είδη που έχει ψηφίσει όπως η κάρτα του φοιτητή με βάση την οποία θα μπάινει στον πανεπιστημιακό χώρο , αποτρέποντας την είσοδο σε παρείσακτα άτομα
Ας εφαρμόσει λοιπόν μέτρα που θα βελτιώσουν και θα κάνουν ποιο ανταγωνιστικά τα δημόσια πανεπιστήμια και ας ιδρύσουν και στη συνέχεια και τα ιδιωτικά......

Ανησυχίες
|

Αυτό που θα έπρεπε να σας ανυσηχεί είναι οτι η τριτοβάθμια εκπαίδευση χρησιμοποιείται για την παρασιτική και όχι παραγωγική ανάπτυξη της επαρχίας. Ένα μοντέλο στο οποίο η δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι η χαμένη, με ανύπαρκτες και ελλειπείς υποδομές, με τμήματα των 5 μελών ΔΕΠ (τα οποία θελουν να φύφουν με τη πρ΄ψτη ευκαιρία), με φοιτητές που δεν θέλουν να βρίσκονται εκεί και με κανένα ενδιαφέρον για το αντικείμενο των σπουδών.

Οχι άλλο κάρβουνο
|

Αν η "συνταγή" για να μη "μαραζώσει" η επαρχία ήταν να στήνουμε ΑΕΙ σε κάθε νομό και κεφαλοχώρι (γιατί πάνω κάτω αυτήν ακολουθ΄΄ησαμε ως χώρα) ΄ήρθε η ώρα να καταλάβουμε έστω και με το ζόρι ότι δεν ήταν ανάπτυξη αυτό, απλά μεταφορά πλούτου από τις οικογένειες των αστικών κέντρων σε κάποιες της επαρχίας. Και πρέπει να τελειώσει. Με την κουβέντα μόνο, διαιωνίζονταν αυτό και τόσες 10ετίες δε βρέθηκε άλλο μοντέλο. Μόλις ιδρυθούν τα ιδιωτικά και ο κόσμος ψηφίσει με το πορτοφόλι του, θα αναγκαστούμε να βρουμε εναλλακτικές για την επαρχία.

Παμφόλυγγες
|

Αν μπορούσατε καλύτερα θα ήταν καλύτερα. Δεν μπορείτε και γι'αυτό είμαστε σ'αυτά τα χάλια. Ιδιωτικά τώρα. Τουλάχιστον να έχει επιλογή η κάθε οικογένεια αν θέλει να πληρώσει να σπουδάσουν τα παιδιά της στην πόλη τους με δίδακτρα αλλά χωρίς 3 χρόνια φροντιστήρια και παραπαιδεία, χωρίς το τεράστιο άγχος των πανελλαδικών, χωρίς νοίκια υπέρογκα και λογαριασμούς στα σουβλατζίδικα της επαρχίας. Ή χωρίς δίδακτρα αλλά με όλους τους υπόλοιπους λογαριασμούς στα δημόσια "δωρεάν" ΑΕΙ. Α, και με καταληψίες και κουκουλοφόρους που θα σου κόβουν τα μαθήματα ή τις εξετάσεις όταν δεν συμφωνούν με την κυβέρνηση.

Γιωργος Ρε'ί'σ.
|

Το γεγονος οτι ενα μεγαλο ποσοτο των νεων φευγει απο την Ελλαδα για να σπουδασει στο εξωτερικο δεν θα επρεπε να αποτελει το εναυσμα για την δημιουργια Ιδιοτικων πανεπιστιμειων στην Ελλαδα.Αλλα,αντιθετα,πρεπει να γινει το ξυπνιτηρι της κυβερνησης ετσι ωστε επιτελους να συνειδητοποιησουν οτι η επιτευξη της σωστης επαγγελματικης αποκαταστασης για τους νεους ειναι πιο σπανια απο την βροχη στην Αφρικη.Δυστιχως ,βεβαια και ενα τοσο καλα γραμμενο αρθρο,θα παραμεληθει απο αυτους που ονομαζουμε "ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΕ ΕΞΟΥΣΙΑ".

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ