Ερώτηση για τη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Πειραιά σε Πειραματικό και του ΕΠΑΛ Κερατσινίου σε Πρότυπο κατέθεσε το ΚΚΕ προς τους υπουργούς Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, Εσωτερικών και Υποδομών & Μεταφορών.
Συγκεκριμένα, την Ερώτηση υπογράφουν οι βουλευτές Νίκος Αμπατιέλος, Διαμάντω Μανωλάκου, Γιάννης Γκιόκας, Βιβή Δάγκα, Σεμίνα Διγενή, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης, Αφροδίτη Κτενά, Θανάσης Παφίλης, Χρήστος Τσοκάνης και αναφέρονται τα εξής:
«Το Υπουργείο Παιδείας και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά προωθούν τη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Πειραιά σε Πειραματικό και του ΕΠΑΛ Κερατσινίου σε Πρότυπο. Στο πλαίσιο της αντίθεσης της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών του Πειραιά στην προώθηση της μετατροπής σχολείων σε Πρότυπα και Πειραματικά, στο 1ο Γυμνάσιο Πειραιά αυτή η αντίθεση εκφράστηκε ακόμα και με δημόσια επιστολή πολλών εκπαιδευτικών του σχολείου.
Όπως επισημαίνει η ΕΛΜΕ Πειραιά η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων:
- Ενισχύει την κατηγοριοποίηση/διαφοροποίηση των σχολείων και τη δημιουργία σχολείων για μορφωτική "ελίτ" υψηλών επιδόσεων, αποκλείοντας μαθητές από πιο φτωχές και λαϊκές οικογένειες.
- Απομακρύνει τα παιδιά από το σχολείο της γειτονιάς τους, τα οποία αναγκάζονται να μετακινούνται σε μεγαλύτερη απόσταση.
- Προωθεί τις χορηγίες από ιδιωτικούς φορείς, την απαλλαγή της χρηματοδότησης από το κράτος, τη δυνατότητα παρέμβασης από εξωσχολικούς φορείς π.χ. στη λειτουργία του σχολείου ή στο πρόγραμμα σπουδών.
- Καταργεί τη μόνιμη και σταθερή εργασία στα Πειραματικά/Πρότυπα Γυμνάσια και ΓΕΛ, εδραιώνει την κουλτούρα της αξιολόγησης, καταργώντας την οργανικότητα των θέσεων των εκπαιδευτικών, θεσμοθετώντας την κρίση ανά τακτά χρονικά διαστήματα με τη διαδικασία της συνέντευξης και με κριτήριο την επίδοση των μαθητών, την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κ.λπ.
Τέλος, από τη μέχρι τώρα εφαρμογή του θεσμού στα ήδη υπάρχοντα, αλλά και σε αυτά που προτείνονται για Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (και στον Πειραιά) βλέπουμε κτίρια δεκαετιών (π.χ. το 1ο Γυμνάσιο Πειραιά στεγάζεται σε 6ώροφο κτίριο, κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1970, χωρίς προαύλιο), κτίρια μισθωμένα, πολλά προβλήματα υποδομής, δεκάδες κενά εκπαιδευτικών -χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες- και πλήρωσή τους με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικούς δηλαδή που απολύονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος.
Αντίστοιχη κατάσταση με δεκάδες κενά που καλύπτονται από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς επικρατεί και στο ΕΠΑΛ Κερατσινίου.
Στην περίπτωση του 1ου Γυμνασίου Πειραιά, αν συνδεθεί με τα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία της Ραλλείου, τότε τα παιδιά από το κέντρο του Πειραιά, μια πυκνοκατοικημένη περιοχή, θα πρέπει να μετακινούνται σε άλλα Γυμνάσια.
Συγκεκριμένα:
Οι απόφοιτοι των Ράλλειων Δημοτικών Σχολείων είναι περίπου 58. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει και η ΕΛΜΕ Πειραιά, σε περίπτωση λειτουργίας του 1ου Γυμνασίου ως Πειραματικού είναι πιθανό να δεχτεί 81 μαθητές, λόγω διαθέσιμων αιθουσών. Αν οι 58 θέσεις καλυφθούν από τα Ράλλεια, απομένουν μόλις 23 θέσεις για κλήρωση, με αποτέλεσμα περίπου 65-70 μαθητές του χωροταξικού του 1ου Γυμνασίου, δηλαδή μαθητές που θα έπρεπε να γραφτούν στο σχολείο με βάση την κατοικία τους, θα μείνουν εκτός.
Συνεπώς, απομένουν ελάχιστες θέσεις για την κάλυψή τους από άλλους, εκτός Δημοτικών της Ραλλείου μαθητές και αυτές με κλήρωση, με συμμετοχή μαθητών ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους. Ανάμεσά τους βρίσκονται και μικρότερα αδέρφια μαθητών, που ήδη φοιτούν στο σχολείο, και θα αποφοιτήσουν σε λίγους μήνες από τα γύρω Δημοτικά Σχολεία.
Τα δε Γυμνάσια της περιοχής είναι συγκεκριμένα. Το κοντινότερο (στα 700 μέτρα - απέχει 11 λεπτά), το 6ο Γυμνάσιο Πειραιά στον Άγιο Νείλο, έχει πολύ περιορισμένες χωροταξικά δυνατότητες και αδυνατεί να δεχτεί όλα τα παιδιά που θα μείνουν εκτός 1ου Γυμνασίου Πειραιά. Τα 1ο Γυμνάσιο στην Καλλίπολη, όπου φοιτούν ήδη περίπου 300 μαθητές, απέχει 1km (14 λεπτά με τα πόδια), συστεγάζεται δε με το ΓΕΛ Καλλίπολης, που είναι το μεγαλύτερο ΓΕΛ στον Πειραιά (422 μαθητές). Το 2ο Γυμνάσιο Καλλίπολης απέχει 1,5 km (22 λεπτά), το 10ο Γυμνάσιο Πειραιά απέχει 1,2 km (17 λεπτά) και το 9ο Γυμνάσιο Πειραιά απέχει επίσης 1,2 km (17 λεπτά), πάντα σε σχέση με το 1ο Γυμνάσιο Πειραιά.
Τέλος, είναι πιθανό πως μετά τη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Πειραιά σε Πειραματικό, θα ακολουθήσει η πρόταση για μετατροπή του 1ου ΓΕΛ Πειραιά. Εκεί τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Στην περιοχή λειτουργούν μόνο το 13ο ΓΕΛ Πειραιά (πρόκειται για τη γνωστή πολυκατοικία στην Τερψιθέα, που αδυνατεί να δεχτεί άλλους μαθητές και είναι παντελώς ακατάλληλο το κτίριο για να φιλοξενεί σχολείο) και το ΓΕΛ Καλλίπολης, που έχει 18 τμήματα Γενικής Παιδείας και 422 μαθητές. Είναι λοιπόν σίγουρο πως τα παιδιά της περιοχής του κέντρου του Πειραιά θα αναζητούν Γενικό Λύκειο και δεν θα βρίσκουν. Το δε 9ο ΓΕΛ Πειραιά απέχει και αυτό 1,3 km (18 λεπτά).
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί, τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για:
- Να σταματήσει η διαδικασία μετατροπής του 1ου Γυμνασίου Πειραιά σε Πειραματικό και του ΕΠΑΛ Κερατσινίου σε Πρότυπο.
- Να λυθεί το κτιριακό πρόβλημα στο σχολικό συγκρότημα της οδού Αφεντούλη στον Πειραιά (1ο Γυμνάσιο Πειραιά - 1ο ΓΕΛ Πειραιά).
- Την κάλυψη των κενών των σχολείων αυτών, αλλά και συνολικά όλων των σχολείων, με μόνιμους, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών».
Το πιο σημαντικό σε αυτού του τύπου τις μετατροπές των σχολικών μονάδων είναι η κατάργηση των οργανικών θέσεων με τη μέθοδο BACKDOOR.